16) Hallituksen esitys laiksi työterveyshuoltolain 7 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
            esitys, joka liittyy työterveyshuoltolain 7 §:n
            muuttamiseen, eli käytännössä ja
            suomeksi asia ilmaisten kysymys on siitä, miten sairausvakuutuskorvaukset
            maksetaan, kenelle niitä maksetaan niin sanottujen tukipalvelujen
            osalta. Tässä hallituksen esityksessä laajennetaan
            nykyistä käytäntöä siitä,
            että pelkästään yksityisten palveluntuottajien
            osalta tuo kelakorvaus on mahdollinen noista tukipalveluista eli
            röntgenistä, laboratoriosta jne.
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen mukaan kunnallisen työterveyshuollon
            palvelujen saatavuus ja laatu vaihtelevat ja varsinkin haja-asutusalueilla
            on vaikeuksia tuottaa laadukkaita palveluja. Palvelujen saatavuutta
            ja laatua on pyritty parantamaan työterveyshuollon palveluntuottajien
            yksikkökoon kasvattamisella ja perustamalla kunnallisia
            liikelaitoksia ja osakeyhtiöitä. Valtakunnallisessa
            ohjauksessa esimerkiksi Kansallisessa terveyshankkeessa on kannustettu
            myös laboratorio- ja kuvantamispalveluissa yhden tai useamman
            sairaanhoitopiirin yhteistyöhön ja liikelaitosten
            perustamiseen.
         
         
         Sairausvakuutuslain 13 luvun säännösten
            nojalla työnantajalle korvataan työterveyshuoltolaissa
            tarkoitetun hyvän työterveyshuoltokäytännön
            mukaisen työterveyshuollon järjestämisestä aiheutuvia
            tarpeellisia ja kohtuullisia kustannuksia. Sairaanhoitopiirin toimintayksikköä ei
            ole työterveyshuoltolaissa määritelty
            työterveyshuollon palvelujen tuottajaksi. Sairausvakuutuksen
            korvauskäytännössä on tämän
            perusteella katsottu, etteivät sairaanhoitopiirien toimintayksiköiltä ostetut
            yksittäiset tutkimukset oikeuta sairausvakuutuskorvaukseen
            eräitä poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Työterveyshuoltopalvelujen
            tuottajana toimivan terveyskeskuksen sairaanhoitopiiriltä ostamista
            tutkimuksista korvauksia on maksettu sillä perusteella,
            että kunnalla on valtionosuusjärjestelmän
            mukaisesti mahdollisuus järjestää vastuullaan
            olevat palvelut hankkimalla ne toiselta julkisten palvelujen tuottajalta.
            Kunnan perustama osakeyhtiö on korvauskäytännössä kuitenkin
            rinnastettu yksityisiin palvelujen tuottajiin, joiden sairaanhoitopiireiltä ostamia
            palveluja ei ole pidetty korvaukseen oikeuttavina.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan korvauskäytäntö on
            johtanut erilaisiin käsityksiin lainsäädännön tulkinnasta
            eikä näistä ole toistaiseksi annettu ylimpien
            tuomioistuinten ratkaisuja. Tulkintojen on katsottu rajoittavan
            tarkoituksenmukaisen työterveyshuollon järjestämistavan
            valitsemista.
         
         
         Valiokunta toteaa, että työhyvinvoinnin edistäminen
            eri keinoin on tärkeää työmarkkinoiden kasvavien
            haasteiden ja väestön ikääntymisen vuoksi.
            Toimintojen keskittämisellä isompiin yksiköihin
            voidaan koota asiantuntemusta sekä lisätä palvelujen
            saatavuutta ja laatua. Ehdotetulla työterveyshuoltolain
            muutoksella voidaan selkeyttää sairausvakuutuslain
            nojalla toimeenpantavaa työterveyshuollon kustannusten
            korvaamista. Työterveyshuollon korvausten selkeyttämisellä voidaan
            lisätä palvelujen tuottamistapojen yhdenvertaisuutta
            ja kilpailua laboratorio- ja kuvantamispalvelujen tuottamisessa.
         
         
         Hintakilpailun ja saatavuuden lisääminen on tärkeää esimerkiksi
            työnantajien kustannusten vähentämisen
            ja haja-asutusalueiden kuntien työterveyshuollon palvelujen
            saatavuuden kannalta. Valiokunta pitää saadun
            selvityksen perusteella lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
            ja puoltaa sen hyväksymistä täsmennettynä.
         
         
         Ehkäisevän työterveyshuollon kustannuksista korvataan
            työnantajalle sairausvakuutuslain 13 luvun säännösten
            nojalla 60 prosenttia ja sairaanhoidon kustannuksista 50 prosenttia.
            Korvausten edellytyksenä on kustannusten tarpeellisuus
            ja kohtuullisuus. Korvauksen määrää rajoittavat vuosittain
            vahvistettavat työntekijäkohtaiset laskennalliset
            enimmäismäärät, mutta korvauksissa ei
            noudateta korvaustaksaa, kuten vakuutettujen itse hankkimien yksityisten
            palvelujen sairausvakuutuskorvauksissa. Työterveyshuollon
            korvausten kustannukset katetaan työtulovakuutuksella,
            josta työnantajien osuus on 73 prosenttia ja palkansaajien
            ja yrittäjien osuus 27 prosenttia.
         
         
         Hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä on esitetty
            erilaisia näkemyksiä kunnallisten yritysten markkinoilla
            toimimisen vaikutuksista yksityisten yritysten toimintaedellytyksiin.
            On esimerkiksi esitetty väitteitä siitä,
            että työterveyshuollon laboratorio- ja kuvantamispalvelujen sairausvakuutuskorvaukset
            mahdollistavat palvelujen ylihinnoittelun ja vääristävät
            kilpailua. Toisaalta on väitetty, että julkisten
            palvelujen alemmat hinnat selittyvät julkisen sektorin
            palveluntuottajien saamilla, kilpailua vääristävillä subventioilla.
         
         
         Kilpailuvirasto on julkisen sektorin palveluntuottajien yksityisille
            laboratoriomarkkinoille tulon kilpailullista merkitystä koskevassa
            ratkaisussaan katsonut, että nykyjärjestelmässä näyttäisi
            olevan käytäntöjä, jotka eivät
            ole alan toimijoiden kannalta kilpailuneutraaleja. Kilpailuviraston
            mukaan näyttäisi kuitenkin olevan niin, että järjestelmä sisältää paitsi
            elementtejä, jotka suosivat julkista palvelutuotantoa,
            myös elementtejä, kuten Kelan korvauskäytäntö,
            joka suosii yksityisiä toimijoita. Valtiovarainministeriön
            vastikään asettamassa Kunnat ja kilpailuneutraliteetti
            -hankkeessa selvitetään tarvittavia lainsäädännön
            muutoksia, joilla turvataan kilpailuneutraliteetin toteutuminen
            kuntien toimiessa markkinoilla. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon
            lainsäädännön uudistamisen valmistelussa
            on tarpeen ottaa huomioon työterveyshuollon erilaiset järjestämistavat
            ja niihin liittyvien kustannusten ja hinnoittelun läpinäkyvyys.
         
         
         Valiokunta toteaa, että kilpailuneutraliteetin arvioinnissa
            tulee kiinnittää huomiota palvelun kustannustehokkuuteen,
            laatuun ja saatavuuteen. Valiokunta katsoo, että työterveyshuollon sairausvakuutuskorvausjärjestelmän
            kehittämisessä tulee selvittää mahdollisuudet
            kytkeä myös sairausvakuutuksen korvaustaso palvelujen
            kustannustehokkuuteen ja laatuun.
         
         
         Erikseen pitää tämän asian
            käsittelyn yhteydessä mainita liittyen kuluneen
            syksyn valiokunnassa käsiteltyihin asioihin, että tämä valiokunnan
            mietintö on yksimielinen.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Rehula jo hyvin
            ansiokkaasti kävi läpi tämän
            hallituksen esityksen sisällön ja myöskin
            valiokuntamme työskentelyä. Tässä hallituksen
            esityksessähän on lyhykäisyydessään
            kyse työterveyshuoltolain 7 §:n muutoksesta
            niin, että työterveyshuollon palvelujen tuottaja
            voisi tulevaisuudessa hankkia työterveyshuoltoon kuuluvia
            laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä kliinis-fysiologisia
            tutkimuksia myös sairaanhoitopiirin toimintayksiköltä.
            Tämä on se ydin.
         
         
         Työterveyslaitos asiantuntijakuulemisessa lausui seuraavaa:
            "Muutosesitys tukee työterveyshuollon mahdollisuutta vaikuttaa
            kestävien työurien rakentamiseen, oikea-aikaista
            tutkimusta, hoitoa ja työ- ja toimintakykyarviota. Lainmuutos
            parantaisi nykykäytäntöä. Sillä olisi
            todennäköisesti vaikuttavuutta eläkkeellejäänti-ikää pidentävästi.
            Muutosesitys tukee Paras-puitelain tavoitteita ja kunnallisen palvelujärjestelmän
            kehittymistä, mikä on yksi keskeinen työterveyshuollon
            kehittämisen tavoite. Lainmuutoksen jälkeen kaikki
            työterveyspalvelujen tuottajat olisivat tasavertaisessa
            asemassa sairausvakuutuslain perusteella maksettavan työterveyshuoltokorvauksen
            suhteen."
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä ehkä ytimekkäästi se,
            miksi myös valtiokuntamme mietintö on yksimielinen.
            Tällä selkeytetään järjestelmää ja luodaan
            parempaa työterveyshuoltoa ympäri Suomea ja myös
            suhteessa siihen, ollaanko taajamassa vai haja-asutusalueella.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Todellakin mietintö on yksimielinen,
            mitä ehkä viime viikkojen tapahtumien perusteella
            voi sosiaali- ja terveysvaliokunnassa pitää jopa
            vähän poikkeuksellisena. Vaikka yleensä valiokunnan työskentely
            onkin rakentavasti yksimielistä, toisinaan vaan tuppaa
            tulemaan vähän vastalauseita.
         
         
         Tulin kuitenkin puhumaan yksimielisestä mietinnöstä poikkeuksellisesti
            tänne pönttöön sen vuoksi, että tämä ongelma,
            jonka me nyt ratkaisemme tältä osin, johtuu oikeastaan
            kahdesta syystä, ensinnäkin siitä, että kunnat
            ovat tässä matkan varrella osakeyhtiöittäneet
            työterveyshuollon palveluitaan, kuten ovat tietysti osakeyhtiöittäneet
            eräitä muitakin palveluitaan, ja sitten ennen
            kaikkea siitä, että tämän ongelman
            varsinainen ydin on suomalaisen terveydenhuollon kaksikanavaisessa
            rahoitusjärjestelmässä eli siinä,
            että toisaalta kunnat tuottavat omia palveluita, joita
            rahoitetaan verovaroin, jotka ovat maksuttomia tai voimakkaasti
            subventoituja ja joita kaikki voivat käyttää,
            ja sitten on olemassa sairasvakuutuskorvauksin tuotettuja terveydenhuoltopalveluita,
            joita käytetään yksityispuolella. Niitä käyttävät
            enimmäkseen suurituloisimmat, jotka niitä oikeasti
            vähemmän tarvitsevat. Sitten on työterveyshuolto,
            joka on töissä oleville ilmaista, kun terveyskeskuspalveluita
            käyttävät useimmiten kuitenkin ne kaikkein
            vähävaraisimmat.
         
         
         Tässä tapauksessa tästä kaksikanavaisuudesta on
            johtunut se, siis sairasvakuutuskorvauksista, että kunnat,
            kun ovat ostaneet itseltään palveluita — siis
            kunnathan omistavat myöskin sairaanhoitopiirit ja käyttävät
            niissä valtaa — eivät ole voineet ostaa
            omia palveluitaan sen takia, koska muuten olisivat menettäneet
            sairausvakuutuskorvaukset työterveyshuollolle, jos se tuotetaan
            yksityisin palveluin. Tämä on hyvä esimerkki
            siitä, että tämä monikanavainen
            rahoitus ylipäätään hidastaa
            kunnallisten palvelujen kehittämistä. Se hidastaa
            sitä esimerkiksi houkuttelemalla henkilöstöä yksityiselle
            sektorille, ja lääkärityövoiman
            saatavuus on ollut aika merkittävä ongelma. Samoin
            yksityissektorille kohdistuvat sairausvakuutuskorvaukset synnyttävät
            osaltaan julkisen terveydenhuollon työvoimapulaa ja rajoittavat työvoiman
            joustavaa käyttöä.
         
         
         Kunnat ovat myöskin eriarvoisessa asemassa terveyspalvelujen
            järjestämisessä, koska esimerkiksi valtionosuuden
            määräytymisperusteessa ei oteta huomioon
            kuntaan sairausvakuutuksen kautta tulevaa julkista rahoitusta ja
            koska yksityistä palvelua ei ole kaikkialla saatavissa.
            Onhan se aika lailla alueellisen tasa-arvon kannalta käsittämätöntä,
            että Kauniaisiin maksetaan henkeä kohti eniten
            sairausvakuutuskorvauksia Suomessa.
         
         
         Se merkittävin ongelma, joka tähän
            kaksikanavaiseen järjestelyyn liittyy, on tämä kuuluisa osaoptimointi,
            josta ehkä tämä valiokunnankin viime
            kaudella käsittelemä Remicade-ilmiö on parhaiten
            tunnettu, eli esimerkiksi kunnalliset ja keskussairaalat ovat reumapotilaalle
            antaneet tehottomampaa ja kalliimpaa lääkettä vain
            siksi, että ovat saaneet siirrettyä kustannukset
            itseltään eli siis kunnilta potilaan itsensä ja
            Kelan maksettavaksi. Siinä ei ole tietenkään
            mitään järkeä.
         
         
         Terveyspalvelujen monikanavainen rahoitusjärjestelmä asiakasmaksuin
            ja korkein omavastuin synnyttää ja ylläpitää käyttäjien
            välistä eriarvoisuutta. Se myös estää perusterveydenhuollon kehittämistä yhtenä kokonaisuutena.
            Niinpä kunnallinen perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito,
            työterveyshuolto ja yksityissektori ovat kehittyneet epätasaisesti.
            Siinä kehityksessä kyllä julkiset järjestelmät
            ovat kärsineet. Siksi, arvoisa puhemies, näitten
            rahoituskanavien yhdistäminen yhdeksi kunnalliseksi järjestelmäksi olisikin
            toiminnallisesti kannatettava ratkaisu. Kun seuraavaa hallitusohjelmaa
            kirjoitetaan, niin kirjoittivatpa sitä ketkä tahansa,
            toivon kyllä hartaasti, että siellä otetaan
            tiukka kanta sairausvakuutuskorvausjärjestelmän
            purkamisen aloittamiseksi.
         
         
       
      
         
         Kimmo Tiilikainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Työterveyshuoltolain 7 §:n
            muuttaminen on pieni ja sinänsä merkityksellinen
            yksityiskohta, jossa työterveyshuoltoon kuuluvat laboratorio-
            ja kuvantamispalvelut voidaan hankkia myös sairaanhoitopiirien
            yksiköiltä jatkossa. Kaiken kaikkiaan tämä tietysti
            tehostaa terveyspalvelujen kiinteitten resurssien hyötykäyttöä.
         
         
         Mutta näitä pikkuyksityiskohtia tehdessä on kuitenkin
            hyvä pitää se iso kokonaisuus mielessä,
            eli työterveyshuollon kehittäminen on yksi avaintekijä,
            jolla työuria pyritään jatkamaan. Jotta
            ihmiset jaksaisivat siellä työmaalla pidempään
            hyväkuntoisina ja työkykyisinä, työterveyshuolto
            on kaiken kaikkiaan siinä avainasemassa. Tässä yhteydessä on
            hyvä muistuttaa mieleen toinen yksityiskohta, jota pari
            viikkoa sitten käsiteltiin, eli silloin lisättiin
            määrärahoja työterveyshuoltoon
            erikoistuvien lääkäreitten koulutukseen,
            jatkettiin jo viime kaudella sorvattua hyvää lakia.
         
         
         Yhdessä nämä työterveyshuoltopuolen
            pienet kehittämisaskeleet palvelevat sitä isoa
            päämäärää,
            että meillä on paremmin työkykyisiä ihmisiä,
            jotka jaksavat sitten pitempään yhteiskuntaa, itseään
            ja työnantajaa palvella.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kun muutamme siis työterveyshuoltolain
            pykälää, joka mahdollistaa niin sanotun
            kelakorvauksen, sairausvakuutuskorvauksen, maksamisen työterveyshuollon
            tukipalveluiden osalta myös julkisen sektorin toimijalle,
            niin me olemme maaperällä, jossa ollaan tämän
            kaksikanavaisen rahoitusjärjestelmän järkevyyden
            miettimisen kanssa tekemisissä.
         
         
         Yksi yleinen hokema ainakin osalla poliittisia ryhmiä tässä salissa
            on se, että julkinen hyvä, yksityinen paha. Toisekseen
            usein esitetty väittämä on se, että yksityinen
            sektori ei terveydenhuollossa pysty kilpailemaan julkisen sektorin
            kanssa sen vuoksi, että julkinen sektori subventoi omia
            palvelujaan, omaa hinnoitteluaan valtionosuuksien ja veroeurojen
            kautta. Väittämät ovat relevantteja keskustelun
            pohjia, ja on hyvä, että asioista eri mieltäkin
            ollaan. Se, että keskustellaan, vie yleensä asioita
            eteenpäin.
         
         
         Mutta tämän asian käsittelyn yhteydessä haluan
            kiinnittää erityistä huomiota siihen,
            että kun on esitetty väittämä,
            että julkinen hyvä ja yksityinen paha, ja toisekseen
            se, että kun julkinen subventoi, yksityinen ei pärjää markkinoilla,
            tämän asian käsittelyn yhteydessä asiantuntijakuulemisessa
            meille suorasanaisesti kerrottiin, miten yksityinen sektori on työterveyshuollon
            laboratorio- ja kuvantamispalvelujen sairausvakuutuskorvausten kautta
            ylihinnoitellut nämä tukipalvelut, mitä kautta
            se on saanut subventiota muihin palveluihin, mitä ei voi
            pitää missään tapauksessa oikeana.
         
         
         Suora lainaus valiokunnan mietinnöstä: "Toisaalta
            on väitetty, että julkisten palvelujen - -
            hinnat selittyvät julkisen sektorin palveluntuottajien saamilla
            kilpailua vääristävillä subventioilla." Tämä tilanne
            on erittäin mielenkiintoinen ja selvittämisen
            arvoinen. (Puhemies: 2 minuuttia!) Varsinkin tämä väite
            siitä, että yksityinen sektori on hinnoitellut
            palvelujaan eri tavalla sairausvakuutuskorvauksista johtuen, on
            selvittämisen arvoinen.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Samalla, kun yhdyn ed. Rehulan äskeisessä puheenvuorossa
            esittämiin näkemyksiin kutakuinkin kokonaan, totean
            varmuuden vuoksi, että minä en sanonut, että julkinen
            hyvä, yksityinen paha. Minä sanoin, että rahoitusjärjestelmä,
            joka tuottaa epätarkoituksenmukaista voimavarojen käyttöä,
            kohdentaa niitä väärin ja epätarkoituksenmukaisesti
            ja tuottaa epätasa-arvoista palvelujen jakautumista ihmisten
            kesken, ei ole hyvä.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.