17) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
         4 ja 6 luvun väliaikaisesta muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
            esitys laiksi työttömyysturvalain 4 ja 6 luvun
            väliaikaisesta muuttamisesta. Tämä väliaikainen
            muuttaminen tarkoittaa sitä, että lomautusajalta
            maksettavaa työttömyysetuutta koskevia säännöksiä sovelletaan
            tämän lain mukaan lomautuksiin, jotka toteutetaan
            4. päivä tammikuuta 2010 ja 2. päivä tammikuuta
            2011 välisenä aikana. Palkanalennusta koskevia
            säännöksiä sovelletaan määriteltäessä ansiopäivärahan
            perusteena olevaa palkkaa vuosilta 2010—2011 ansaittujen
            palkkojen perusteella.
         
         
         Työttömyysturvalain 4 lukuun lisättäväksi
            ehdotettavassa 4 a §:ssä säädetään
            työttömyysetuuden maksamisesta niissä tilanteissa,
            joissa työntekijän työaikaa on lyhennetty
            lomautuksen johdosta yhdellä tai useammalla päivällä viikossa. Näissä tapauksissa
            työttömyyspäivärahaa ei maksettaisi
            soviteltuna, vaan kokonaan työttömiltä päiviltä maksetaan
            täysi työttömyysetuus. Työttömyysturvalain
            muutoksen tarkoituksena on helpottaa yritysten toiminnan sopeuttamista taloudellisessa
            taantumassa ja parantaa sopeuttamistoimenpiteiden kohteena olevien
            työntekijöiden asemaa. Valiokunta pitää esitystä molempien
            tavoitteiden osalta kannatettavana.
         
         
         Talouden lama ja investointien hiipuminen ovat koetelleet erityisen
            voimakkaasti vientiteollisuusaloilla toimivia yrityksiä,
            samoin kuin rakennus- ja kuljetusalaa. Tilausten ja töiden
            loppuessa lomautukset ovat lisääntyneet voimakkaasti.
            Teknologiateollisuudessa kuluvana syksynä noin viidennes
            työvoimasta on ollut lomautettuna. Teollisuudessa lomautukset
            on nykyisen taantuman aikana toteutettu pääasiassa kokonaisina
            viikkoina, koska tällöin työntekijöille
            maksetaan työttömyyspäivärahaa
            viikon kaikilta lomautuspäiviltä. Viime laman
            aikana käytettiin huomattavasti enemmän lyhennettyä työviikkoa
            kuin tämän taantuman aikana, vaikka lomautettujen
            määrä on nyt suurempi. Tämän osaltaan
            mahdollisti silloinen lainsäädäntö,
            jonka mukaan 20 prosentin työajan lyhennys oikeutti työttömyyspäivärahaan,
            jolloin myös yhden päivän lomautuksesta
            saattoi saada korvausta. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että työttömyysturvasäännöksiä joustavoitetaan
            väliaikaisesti niin, että lomautuksia voidaan
            nykyisen poikkeuksellisen äkillisen taantuman aikana toteuttaa
            todellisen tarpeen mukaisesti.
         
         
         Ehdotettu työttömyysturvalain muutos parantaa
            palkkatasosta riippumatta kaikkien yhdeksi päiväksi
            viikossa lomautettujen asemaa yhden päivän työttömyyspäivärahan
            määrällä, koska nelipäiväinen
            työviikko ei nykyisin oikeuta työttömyyspäivärahaan.
            Sovitellun päivärahan saaminen edellyttää,
            että työaikaa on lyhennetty vähintään
            25 prosenttia. 2—4 päiväksi viikossa
            lomautettujen ansiopäivärahaa saavien osalta muutoksen
            vaikutukset riippuvat työntekijän ansiotasosta.
            Yli 3 000 euroa ylittävällä palkkatasolla ehdotetun
            mukainen, kokonaan työttömiltä päiviltä maksettava
            päiväraha on mainituissa tilanteissa nykyistä soviteltua
            päivärahaa korkeampi. Alle 3 000 euroa
            kuukaudessa ansaitsevien päivärahan määrä sen
            sijaan on mainituissa tilanteissa nykyistä soviteltua päivärahaa
            matalampi. Työttömyyspäivärahan
            määrä vähenee tällöin nykyiseen
            verrattuna sitä enemmän, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Tämä johtuu
            siitä, että soviteltu päiväraha
            korvaa ansiomenetystä suhteellisesti sitä enemmän,
            mitä pienemmät työntekijän ansiot
            ovat. Sen sijaan muutos parantaa kaikilla tulotasoilla peruspäivärahaa
            saavien asemaa.
         
         
         Hallituksen esityksen muutokset koskevat lähtökohtaisesti
            kaikkia toimialoja ja ammattiryhmiä. Lomautukset lyhennettyyn
            työviikkoon ovat toistaiseksi koskeneet etenkin miesvaltaisia teollisuus-,
            rakennus- ja kuljetusaloja. Julkisella sektorilla ja palvelualalla
            on yleisemmin lyhennetty päivittäistä työaikaa,
            jolloin työajan lyhennyksen osalta maksetaan soviteltua
            päivärahaa. Nyt käsiteltävällä ehdotuksella
            ei muuteta miltään osin niitä työttömyysturvalain
            säännöksiä, joita sovelletaan
            silloin, kun säännönmukaista päivittäistä työaikaa
            töiden vähenemisen johdosta lyhennetään.
         
         
         Sääntelyllä pyritään
            edellä mainittujen tavoitteiden lisäksi nopeuttamaan
            hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa.
            Väliaikainen uudistus helpottaa ruuhkautuneiden ja pahiten
            työttömyydestä kärsivien teollisuusalojen
            työttömyyskassojen työtä ja
            nopeuttaa työttömyysturvan maksatusta työttömille.
            Ehdotukset selkiyttävät ja yksinkertaistavat työttömyysturvalakia
            ja helpottavat siten lakia toimeenpanevien työttömyyskassojen
            työtä. Työelämä- ja
            tasa-arvovaliokunta esittää lausunnossaan, että sosiaali-
            ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet
            toteuttaa lyhennetyltä työviikolta maksettavia
            työttömyysetuuksia koskevat muutokset siten, että pienipalkkaisten
            asema ei heikkene nykyisestä.
         
         
         Pienipalkkaisten aseman turvaaminen olisi valiokunnan mielestä toteutettava
            esimerkiksi antamalla tuen hakijoille mahdollisuus valita, haluavatko
            he sovitellun päivärahan vaiko lakiehdotuksen
            mukaisesti lasketun päivärahan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            on hankkinut työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
            ehdotuksesta lausunnot niiltä työttömyyskassoilta,
            joiden jäsenissä on paljon soviteltua päivärahaa
            saavia. Saamamme selvityksen johdosta sosiaali- ja terveysvaliokunta
            ei pidä käytännössä mahdollisena
            työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ehdotuksen
            toteuttamista. Valiokunta korostaa, että nyt toteutettava
            muutos on vastaus vientiteollisuuden poikkeukselliseen tilanteeseen.
         
         
         Lomautustapa eri aloilla on pitkälti riippuvainen työn
            luonteesta ja tullee jatkossakin olemaan eri aloilla erilainen.
            Käytännössä työttömyysturvan
            ehtojen muuttuminen voi jossain määrin muuttaa
            lomautustapoja myös muilla aloilla. Lomautuksiin saatetaan
            jatkossa joutua kasvavassa määrin myös
            naisvaltaisella julkisella sektorilla ja yksityisellä palvelusektorilla.
            Tästä syystä valiokunta pitää työelämä-
            ja tasa-arviovaliokunnan tavoin tärkeänä,
            että työmarkkinatilannetta taantuman kuluessa
            seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
            muutoksia, jotka turvaavat nyt palvelualoilla ja muilla naisvaltaisilla
            matalapalkka-aloilla työskentelevien asemaa, jos lomautukset
            alalla merkittävästi lisääntyvät.
            Valiokunta esittää tähän kohtaan
            liittyen lausumaa liitettäväksi eduskunnan päätökseen.
         
         
         Yrityksissä on heikkoon työllisyystilanteeseen
            sopeuduttu myös sopimalla työntekijöiden palkan
            määräaikaisesta alentamisesta. Esityksessä ehdotetaan,
            että työttömyysturvalain 6 luvun 4 §:n
            3 momenttiin lisätään väliaikaisesti
            säännös, joka koskee määräaikaista
            palkan alentamista. Tarkoituksena on, että tuotannollisista
            ja taloudellisista syistä tehty palkanalennus ei vaikuttaisi
            ansiopäivärahaan alentavasti, jos työntekijä kuitenkin
            joudutaan lomauttamaan tai irtisanomaan. Valiokunnan näkemyksen
            mukaan ehdotettu säännös, jonka mukaan
            etuuden perusteena pidetään alentamatonta palkkaa,
            on aiheellinen.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvostellut työttömyysturvalakiin
            kohdistuvien muutosten toteuttamistapaa. Työttömyysturvalainsäädännön
            muutoksia tuodaan usein eduskunnan käsiteltäväksi
            erillisinä hankkeina. Tämä vaikeuttaa
            kokonaiskuvan saamista lainsäädännön
            muutosten vaikutuksista myös perusoikeuksien toteuttamisen
            kannalta. Perustuslakivaliokunnan mielestä jatkossa olisi
            asianmukaisempaa pyrkiä kokoamaan useampia toisiinsa liittyviä muutosehdotuksia
            yhteen hallituksen esitykseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy
            tälläkin kertaa tähän näkemykseen.
         
         
         Valiokunnan mietintöön on jätetty
            pykälämuutoksia sisältävä vastalause.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Yhteinen piirre kaikille täällä parin
            kolmen viikon aikana nuijituille 16—17 työttömyysturvalain
            muutokselle on, että pienet parannukset kohdistuvat suhteellisen
            vakaista työsuhteista työttömiksi jääviin
            ja lyhyen aikaa työttöminä oleviin. Suuri
            joukko merkittäviä heikennyksiä kohdistetaan
            työttömien suureen pienituloiseen enemmistöön.
            Sitten hallituksella ja sosiaalitupon tekijöillä on
            vielä otsaa kehua muutoksia kustannusneutraaleiksi. Todellisuudessa
            työttömien laajalta joukolta etuuksia heikennetään.
         
         
         Eniten minua huolestuttaa tämä työttömyysturvan
            rakenteellinen muutos, porrastus, jonka hallitus kiistää mutta
            jonka johdosta elinkeinoelämän EK myhäilee.
            On toteutumassa myös EK:n ajama työttömyysturvan
            kastijako: yksi kolmasosa työttömistä ansioturvalla,
            kaksi kolmasosaa kehnon perusturvan varassa. Tästä rakennemuutoksesta
            syntyvät tietenkin tavoiteltavat työttömyysturvan
            säästöt pitkällä tähtäimellä ja
            työttömien kasvava köyhyys ja kurjuus.
            Tämä on oikeiston pitkä linja.
         
         
         Tämänkin väliaikaisen, vain ensi
            vuodeksi käyttöön otettavan lakimuutoksen
            sisältö noudattaa tuota linjaa. Esityksen taustalla
            on teknologiateollisuuden työehtosopimusratkaisuun liitetty
            kolmikantasopimus. Esityksessä ehdotetaan, että työntekijälle,
            jonka viikoittaista työaikaa on lyhennetty lomautuksella
            yhdellä tai useammalla päivällä viikossa
            maksettaisiin täyttä työttömyysturvaa
            lomautuspäiviltä. Näissä tapauksissa
            työttömyyspäivärahaa ei maksettaisi
            soviteltuna, kuten nyt.
         
         
         Tavoitteena muun muassa Metalliliitolla oli yksinkertaistaa
            lomautettujen työttömyysturvan laskentaa ja nopeuttaa
            maksatusta ja karsia järkyttäviin mittoihin paisunutta
            päivärahan jonottamista työttömyyskassoissa.
            Tavoite on tietenkin oikea, mutta keinot, joita tässä lakiesityksessä ehdotetaan,
            ovat vääriä ja epäoikeudenmukaisia.
         
         
         Mikäli valitaan lomautuspäivien suora maksaminen
            täydellä ansioturvan päivärahalla
            ilman sovittelumenettelyä, alle 3 000 euron kuukausipalkalla
            elävä, 2—4 päivää lomautettuna
            viikossa oleva tässä menettää.
            Raja on juuri, kuten täällä ed. Rehula
            totesi, tuossa 3 000 euron tuntumassa. Sen rajan alapuolella
            ovat menettäjät, ja yläpuolella edut
            paranevat. Vain yhden päivän viikkolomautuksissa,
            joissa yhdenkin päivän korvaamista esitetään,
            kaikki voittavat — tietenkin voittavat, koska nykyisen
            lain mukaan yhden päivän lomautuksissa päivärahaoikeutta
            ei lainkaan synny. Suurimmillaan euromääräinen
            menetys on 2 250 euroa kuukaudessa ansaitsevilla, 2 päivää viikossa
            lomautetuilla. Heidän menetyksensä 4 viikon jaksossa
            on yli 70 euroa. Tietenkin vielä pienemmissä tuloissa
            suhteellinen menetys voi olla vieläkin suurempi, vaikka
            vähennys olisikin tuota esimerkkisummaa pienempi.
         
         
         Yhtä kaikki kärsijänä on
            keski- ja pienituloinen työntekijä, teollisuuden
            ja palvelujen, kaikkien alojen, suuri enemmistö. Ei siis
            ole kysymys siitä, että muutoksesta olisi etua
            joillakin aloilla, metalli- ja rakennusteollisuudessa tai kuljetusaloilla.
            Menettäjät ja voittajat on jaettu ei toimialojen
            mukaan vaan tulojen suuruuden mukaan, ja se ei ole oikein. Tätä ei
            vasemmisto hyväksy.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei puolla
            mietinnössään työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan ehdottamaa maksukäytännön
            valinnaisuutta, toisin sanoen sitä, että työttömälle
            päivärahan hakijalle annettaisiin oikeus valita
            lomautuspäivien suoran korvaamisen tai sovittelun välillä.
            Kaikki muutkin menetyksien korvaamiseen tähtäävät
            vaihtoehdot on haluttu torjua, kun menettäjänä on
            pienituloinen. Työttömyyskassojen vaikeudet, suuret
            jonot, edellyttävät juuri nyt lisää käsittelyresursseja,
            siitä ei päästä yli eikä ympäri.
            Pidempiaikainen tarve on tietenkin yksinkertaistaa työttömyysturvalainsäädäntöä.
            Tänä syksynä sen monimutkaisuutta on
            lisätty, ja tällä lailla sitä lisätään
            edelleen.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo laajemmin käsittelikin
            sitä, mistä tässä hallituksen
            esityksessä on kyse. Lyhykäisyydessään
            puutun yhteen kohtaan, josta myös ed. Yrttiaho puheenvuorossaan
            toi esiin tämän ongelmakohdan.
         
         
         Tällä työttömyysturvalain
            muutoksella on tarkoitus helpottaa yritysten toiminnan sopeuttamista
            taloudellisessa taantumassa ja parantaa sopeuttamistoimenpiteiden
            kohteena olevien työntekijöiden asemaa. Sääntelyllä pyritään
            myös muun muassa nopeuttamaan hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa.
            Haluan muistuttaa vielä tässä vaiheessa
            puhettani, että on todellakin kyse määräaikaisesta,
            vuoden kestävästä lakimuutosehdotuksesta.
         
         
         Se suurin ongelma tähän hallituksen esitykseen
            sisältyykin siihen, että tämä ei
            ole neutraali, liittyen lomautetun työntekijän
            tuloihin. Tämä tosiaan ei suosi pienipalkkaisia.
            Alle 3 200 euroa kuukaudessa ansaitsevien päivärahan
            määrä tulisi tämän
            myötä olemaan nykyistä soviteltua päivärahaa
            matalampi. Työttömyyspäivärahan
            määrä vähenee tällöin
            nykyiseen verrattuna sitä enemmän, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Tämä johtuu
            siitä, että soviteltu päiväraha on
            suhteessa ansioihin sitä suurempi, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Tästä hallituksen
            esityksestä antoivat lausunnon perustuslakivaliokunta sekä työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta, ja siis mietinnön teki sosiaali-
            ja terveysvaliokunta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta lausunnossaan toteaa seuraavaa: "Ehdotus
            heikentää eräissä tilanteissa voimassa
            olevan lain mukaan soviteltuun työttömyysetuuteen
            oikeutettujen pienituloisten henkilöiden etuutta. Heistä naisten
            suhteellinen osuus on valiokunnan saaman selvityksen mukaan varsin
            korkea. Sääntelyllä on siten välillisiä vaikutuksia
            sukupuolten väliseen tasa-arvoon, vaikka se ei suoraan
            asetakaan naisia yksilöinä tai ryhmänä miehiä huonompaan
            asemaan. Ehdotusta on arvioitava perustuslain 6 §:n
            yhdenvertaisuussäännösten valossa."
         
         
         Tämän arvioinnin perusteella perustuslakivaliokunta
            toteaa: "Ehdotettu sääntely mahtuu valiokunnan
            mielestä lainsäätäjälle
            kuuluvan harkintavallan piiriin ja lakiehdotus voidaan siten säätää tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä."
         
         
         Tähän samaan ongelmatiikkaan liittyen työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta totesi lausunnossaan: "Valiokunta pitää tärkeänä pienipalkkaisten
            aseman turvaamista esimerkiksi antamalla tuen hakijoille mahdollisuus
            valita, haluavatko he sovitellun päivärahan vai
            lakiehdotuksen mukaisesti määräytyvän
            päivärahan. Valiokunta esittää,
            että sosiaali- ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet
            toteuttaa muutokset siten, että pienipalkkaisten asema
            ei heikkene nykyisestä."
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta teki työtä käskettyä,
            tätä asiaa haluttiin selvittää.
            Sen vuoksi sitten pyydettiin Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:ltä lisälausunto.
            Haluan, arvoisa puhemies, lyhyesti kertoa, mitä PAM lisäselvityksessään
            kertoi, mikä ainakin omalta osaltani rauhoitti sieluani,
            jotta pystyn tämän lakiehdotuksen hyväksymään.
            PAM siis lausuu seuraavaa:
         
         
         "Kahden eri laskentamallin ja valinnanvapauden käyttöönotto
            lisää työttömyyskassan etuuskäsittelijöiden
            työtä. Palvelualojen ammattiliiton työttömyyskassassa
            ei pidetä realistisena ottaa 1.1.2010 lähtien
            vain vuoden määräajaksi käyttöön
            uusia laskentajärjestelmiä, jotka siis vaatisivat
            mittavia atk-investointeja ja koulutusta." (Ed. Mustajärven
            välihuuto)
         
         
         "Etuuden hakijalla ei todennäköisesti olisi
            mitään faktoihin perustuvia edellytyksiä valita
            itselleen parasta vaihtoehtoa, sillä tarkastelujakson pituus
            sekä mahdolliset erityiset sovittelujaksot vaikuttavat
            etuuden määrään merkittävästi.
            Hakijoiden osalta olisi siis laskettava molempien etuusmallien vaikutus
            ja vasta sen jälkeen hakija voisi päätöksensä tehdä.
            Tuplalaskenta johtaisi siihen, että PAMin kassan olisi
            näiden hakijoiden osalta luovuttava takuumaksuajasta. Päätösten
            toimeenpanon osalta hakijat joutuisivat eriarvoiseen asemaan ja
            käsittelyajat saattaisivat pidentyä huomattavasti."
            (Välihuutoja vasemmistoliiton ryhmästä!)
         
         
         "Ajatus sinällään on hyvä ja
            teoriassa oikeansuuntainen. Valinnanmahdollisuuden käyttöönotto
            vaatisi kuitenkin nyt tehtyä esitystä laajempia
            lakimuutoksia sovitellun työttömyysturvaetuuden
            osalta. Esimerkiksi jo mainituista erityisistä sovittelujaksoista
            olisi luovuttava, toistuvien lomautusten tilanteessa on epätarkoituksenmukaista
            tehdä uusia palkanmäärityksiä,
            jos työssäoloehto täyttyy lomautusten
            välissä, ja tarkemmin olisi määriteltävä,
            mikä on tarkastelujakson pituus."
         
         
         Tämä oli suoraan PAMin lausunnosta, ei edustajan
            omaa pohdintaa. (Ed. Mustajärvi: Siitä huolimatta!)
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan siis, kun on kyse vuoden
            määräajasta, tämä esitys
            tulee varmasti tarpeeseen ja helpottaa juuri näitten alojen
            tilannetta. Mutta kaiken kaikkiaan me emme tiedä, mitä vielä tulevaisuudessa
            on edessä. Siitä olin iloinen, että tänään
            saimme tekstiviestinä kuulla, että talous on kääntynyt
            lievään nousuun kolmannella neljänneksellä,
            tämä on ilouutinen. Mutta kuten tiedämme
            esimerkiksi edellisestä taantumasta, työttömyys
            reagoi jäljessä, ja varmasti vielä kuulemme
            monia ikäviä uutisia työmarkkinatilanteesta.
            Sen takia minun mielestäni oleellista on myöskin
            se, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä teimme
            tämän lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää,
            että työmarkkinatilannetta taantuman kuluessa
            seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
            muutoksia, jotka turvaavat myös palvelualoilla ja muilla
            naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla työskentelevien aseman,
            jos lomautukset alalla merkittävästi lisääntyvät."
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama huomio tästä sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan mietinnöstä. Täällä ensinnäkin
            sanotaan, että "valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että työttömyysturvasäännöksiä joustavoitetaan
            väliaikaisesti". No, siinä olisi ollut paljon
            parempi vaihtoehto, että joustavoitettu pysyvästi
            elikkä työaikaraja nostettu 75:stä 80:een
            ja kokonaisansioraja 90:stä 95:een. Olisi saatu se jousto,
            mitä työnantajat hakivat, mutta kuitenkin niin,
            että kukaan ei olisi hävinnyt sitten. Siinä olisi
            ollut hyvin käypäinen ratkaisu. Nythän
            tässä kävi niin, että esimerkki
            ammattiyhdistysliikkeen rapautuneesta solidaarisuudesta oli se,
            että kaksi sopi kolmannen tappioksi.
         
         
         Sitten vielä tästä, kenen ehdoilla
            tätä muutosta tehdään. Kyllähän
            tässä kassat ovat halunneet keventää omaa
            taakkaansa. Osin sen kyllä ymmärtääkin,
            mutta se ei saa olla se hallitseva peruste. Mutta sitä minä en
            kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä ed. Heikkinen
            luki siitä pitkästä PAMin lausunnosta
            ja täällä mietinnössäkin
            sanotaan: "- - lisäisi työttömyyskassan
            etuuskäsittelijöitten työtä.
            Lisäksi järjestelmä vaatisi mittavia
            atk-investointeja ja koulutusta." Se nyt ei vaan pidä paikkaansa.
            Jos työtön itse laittaisi rastin ruutuun, kumman
            järjestelmän valitsee, niin se ei lisäisi
            yhtään vaatimuksia atk-järjestelmien
            suhteen, ei lisäisi työtä yhtään.
            Ja joka tapauksessa nyt tällä pakottavalla lainsäädännöllä hyvin
            monen kohdalla pakotetaan ottamaan se huonompi vaihtoehto, kun se
            toinen vaihtoehto olisi ollut, että se työtön
            olisi saattanut, jos itse valitsee, valita vahingossa oikein. Huonomminhan
            hänelle ei olisi missään tapauksessa
            käynyt.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti ed. Mustajärven kommentteihin:
            Tiedän että te todella olette asiantuntija tässä asiassa.
            Todellakin sanoin sen, mitä työttömyyskassat
            itse viestivät, ja kyllä itsekin yhdyn ja varmasti
            te yhdytte siihen näkemykseen, että tämä työttömyysturvalainsäädäntö on
            melkoista viidakkoa. Ja aivan varmasti se ei kyllä, ed.
            Mustajärvi, menisi sillä tavalla, että rasti
            ruutuun, kummanko valitsen, (Ed. Mustajärvi: Jos annettaisiin
            oikeus valita!) koska kyllä se on niin monimutkainen järjestelmä,
            että ... Kyllähän minun pitää ensimmäiseksi tietää,
            mitä minä olen valitsemassa, ja todennäköisesti
            tämän päätöksenteon
            pohjalle tarvittaisiin työttömyyskassan ihmisen
            apua ja neuvoa, ja tällä tavoin se voisi suoraan
            ruuhkauttaa tätä järjestelmää ja
            etuuksien maksatuksia, juuri niin kuin kassat ovat itse maininneet.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pääsääntö tässä on
            aivan selkeä: kaikki ne, jotka tienaavat kuukaudessa alle
            3 000 euroa ja jotka lomautetaan pidemmäksi aikaa
            kuin yhdeksi päiväksi, tämän
            uuden, pakottavan järjestelmän mukaan häviävät
            sitten. Ja aivan ylivoimainen enemmistö jo näillä tiedoilla olisi
            valinnut itselleen edullisemman järjestelmän,
            tämä on päivänselvä asia.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten ed. Heikkisen ja ed. Mustajärven
            keskustelukin jo pelkästään osoittaa,
            niin suomalaisen työttömyysturvalainsäädännön
            moniselkoisuus, epämääräisyys
            ja vaikeasti ymmärrettävyys ovat todellakin ongelma.
            Tällä lainsäädännöllä työttömyysturvalainsäädäntöä on
            tietenkin yritetty helpottaa, ja siltä osin, kun on kysymys
            yli 2 700 ansaitsevista työntekijöistä,
            niistä joita siis lomautetaan, niin tilanne saattaa selkiytyä.
            Saattaa olla, että kassojen on helpompi laskea nyt, mikä se
            myönnettävä työttömyysturva
            on. Mutta tässä tapauksessa se ostetaan alle 2 700
            euroa ansaitsevien kustannuksella, ja se on se epäkohta.
            Kun täällä on keskusteltu siitä,
            onko se vaikea laskea vai ei, niin, ed. Heikkinen ja kaikki muutkin, meille
            sosiaali- ja terveysvaliokunnassa jaettiin Kelassa varsin nopeasti,
            todennäköisesti ilman erillistä atk-ohjelmaa
            tehty, laskelma, josta asia kävi selvästi ilmi:
            yläreunassa oli lomautuspäivien lukumäärä,
            ja pystysarakkeessa oli palkkataso 100 euron välein, ja
            siinä leikkauskohdassa oli luku, paljonko se merkitsee.
            Kaksi tällaista taulukkoa olisi se työ, minkä nämä kassat
            joutuisivat tekemään. Mitään
            muita tietoja siihen ei tarvita. Ne olisi voitu ripustaa minkä tahansa
            työvoimatoimiston tai tarkoituksenmukaisen paikan seinälle,
            ja se työtön olisi voinut katsoa sieltä,
            kumpi on hänelle edullinen. Kuten ed. Mustajärvi
            sanoi, hävitä hän ei olisi voinut missään tapauksessa,
            koska nyt hän häviää kaikkein
            eniten, kun tämä laki hyväksytään.
         
         
         Kun me olemme tässä yrittäneet tapella PAMilaisten
            puolesta ja muittenkin pienipalkkaisten naisten, jotka tässä kärsivät,
            niin kyllä minua tämä PAMin lausunto
            sillä tavalla hätkähdytti, että kun
            he ovat kertoneet meille, järjestään
            olemme olleet samaa mieltä, että tämä on
            oikeudenmukaisuuden kannalta arveluttava ratkaisu, niin sitten he
            itse kuitenkin kumoavat sellaisen vaihtoehdon, jolla se ongelma
            olisi voitu poistaa, sillä, että heidän
            kassansa joutuu tekemään lisää töitä.
            (Ed. Mustajärvi: Toisin kuin julkinen kassa!) Silloin JHL
            puolestaan ilmoitti, että he voivat kyllä tämän
            hyväksyä ja heidän mielestään
            se olisikin ihan hyvä ratkaisu, tosin hekin ilmoittivat,
            että kunhan heidän kassansa ei joudu sitä laskemaan.
            Mutta tämän lakiesityksen sekä tausta
            että tämä etuosan käytäntö on
            saanut sellaisia muotoja, että välillä en
            oikein ole tiennyt, pitäisikö itkeä vai
            nauraa. Itken pienipalkkaisten, erityisesti naistyöntekijöiden,
            puolesta, jos tämä lakiehdotus hyväksytään
            sellaisena kuin hallitus ja valiokunta sitä esittävät.
         
         
         Me emme siis ole heikentämässä sitä,
            mitä alun perin Teknologiateollisuus ja Metalliliitto sopivat,
            eli yli 2 700 ansaitsevien työntekijöiden nyt
            saamaa etua. Sen sijaan me olemme sen lisäksi esittämässä,
            että muuttamalla sovitellun päivärahan
            ehtoja voidaan turvata myöskin niiden pienipalkkaisten
            edut. Se ei ole keneltäkään pois. Siksi
            tulen, arvoisa puhemies, lakiesityksen yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
            ne
            pykälämuutokset, jotka vastalauseessa ovat, eli
            sen, että sovitellun työttömyysturvan
            työaikaraja nostetaan 80 prosenttiin ja sovitellun päivärahan
            korvausasteen katto 95 prosenttiin. Silloin tämä ongelma,
            joka tässä nyt on, kiistattomasti poistuu ja voimme
            yhteisesti hyvillä mielin taputtaa itsellemme siitä,
            että olemme sekä parantaneet lomautettavien etuja
            että yksinkertaistaneet työttömyysturvajärjestelmää.
            Nyt valitettavasti tämä ensimmäinen osa
            tästä jää toteutumatta, jos
            hallituksen esitys menee valiokunnan esityksen mukaisesti läpi.
         
         
       
      
         
         Katja Taimela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti täältä paikalta.
            Vaikka tämä hallituksen esittämä yksittäisten
            työttömyyspäivien korvaaminen lyhennetylle
            työviikolle lomautetuille helpottaa nykyjärjestelmän
            ongelmia, se myös paikoin leikkaa pieni- ja keskituloisten etuutta.
            Täytyy muistaa, että niillä, jotka on
            lomautettu 2—4 päiväksi viikossa ja joiden
            peruspalkka on alle 3 200 euroa, tämä päivärahan määrä tulee
            laskemaan, ja sitä ei täällä myöskään sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja kieltänyt.
         
         
         Mikäli laki saatetaan voimaan esitetyssä muodossaan,
            se heikentää tuhansien julkisella ja palvelusektorilla
            työskentelevien työntekijöiden työttömyysturvaa.
            Tämä tarkoittaa käytännössä pienipalkkaisten
            naisten työttömyysturvan, työttömyysetuuksien
            alenemista, mikä tarkoittaa, että esitys sisältää myös
            vakavan tasa-arvo-ongelman. Näin työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä mietin tätä myös
            tältä kantilta.
         
         
         Hallituksen esitys on väliaikainen ja poikkeuksellisiin
            olosuhteisiin tehty, mutta se kertoo myös omalla tavallaan
            raakaa kieltä siitä, mitä hallituspuolueet
            ovat valmiita tekemään pienipalkkaisten naisten
            ja yleensä pienipalkkaisten ihmisten kustannuksella. (Ed.
            Satonen: Kolmikanta!)
         
         
       
      
         
         Heli Järvinen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalain 4 ja
            6 luvun väliaikaisella muuttamisella on yksinkertaisesti
            tarkoitettu hyvää. Sillä on pyritty siihen,
            että sovitellulla päivärahalla olevan
            lomautetun tulot paranisivat, sillä on pyritty siihen,
            että hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa
            pystyttäisiin nopeuttamaan, ja toisaalta sillä on
            pyritty helpottamaan yritysten toiminnan sopeuttamista tässä vaikeassa
            taloudellisessa tilanteessa. Tavoitteet ovat erinomaiset, niitä on
            helppo kannattaa, mutta siitä huolimatta tämä lakiesitys
            tekee surulliseksi.
         
         
         Aivan pohjalla, olen aivan mykistynyt siitä, että Teknologiateollisuus
            ry ja Metallityöväen Liitto ry ovat voineet tehdä tämän
            kaltaisen sopimuksen, ja toivon, että tämä muistetaan
            etenkin siellä vasemmalla puolella. Mutta kommenttini oikeastaan
            liittyvät perustuslakivaliokunnan näkökulmasta
            tähän asiaan. Me koimme perustuslakivaliokunnassa
            etenkin kolme asiaa ongelmaksi. Ensinnäkin sen, että tällä selkeästi,
            kuten vastalauseessa sanotaan, heikennetään julkisella ja
            palvelusektorilla työskentelevien työntekijöiden
            työttömyysturvaa. Näitä työntekijöitä on
            tuhansia, mutta tietenkään vaikutukset eivät
            ole näin laajat. Siitä huolimatta on tällaisessa
            taloudellisessa tilanteessa ongelmallista heikentää työttömyysturvaa
            niiltä lomautetuilta, joiden tulotaso on kaikkein pienin.
         
         
         Tämä ei kuitenkaan perustuslain näkökulmasta
            ole ongelma. Perustuslaki antaa mahdollisuuden etuuksien vähennykseen.
            Sitä ei perustuslaki millään tavalla
            estä. Mutta sen sijaan perustuslakivaliokunta otti mielestäni
            ihan riittävällä tavalla kantaa tasa-arvokysymykseen
            ja lausui, että näistä pienituloisista
            naisten suhteellinen osuus on varsin korkea. Sääntelyllä on
            siten välillisiä vaikutuksia sukupuolten väliseen
            tasa-arvoon, vaikka se ei suoraan asetakaan naisia yksilöinä tai
            ryhmänä miehiä huonompaan asemaan.
         
         
         Perustuslain esitöiden mukaan syrjintäkielto koskee
            myös toimenpiteitä, jotka välillisesti
            johtavat syrjivään lopputulokseen. Tältä osin
            syrjinnän käsillä olo on arvioitava jonkin
            menettelyn tosiasiallisten seurausten kannalta. Suosintaa tai jonkun
            yksilön tai ryhmän asettamista etuoikeutettuun
            asemaan on pidettävä säännöksen
            kieltämänä, jos se asiallisesti merkitsee
            toisiin kohdistuvaa syrjintää, ja tästä näkökulmasta
            lakiehdotus mielestäni on ongelmallinen.
         
         
         Hämmästelen myöskin työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoa, joka ei pidä tätä esitystä yhdenvertaisen
            kohtelun ja tasa-arvon kannalta ongelmallisena mutta pitäisi
            tätä ongelmallisena, jos ehdotettu muutos toteutettaisiin
            pysyvänä. En oikein ymmärrä sitä,
            miten naiset voidaan asettaa laillisesti eriarvoiseen asemaan vuodeksi tai
            yhdeksi vaalikaudeksi mutta ei sitten pysyvästi. En hahmota
            oikein tätä eroa.
         
         
         Kolmas ongelma, jonka perustuslakivaliokunta otti esiin, on
            ylipäänsä työttömyysturvalakien ja
            niihin kohdistuvien muutosten toteuttamistapa. Nyt näitä lainsäädännön
            muutoksia tuodaan erillisinä hankkeina eduskuntaan, ja
            se vaikeuttaa niiden yhtenäistä arviointia ja
            kokonaiskuvan saamista. Tämä on kyllä selkeästi
            asia, johon kannattaa jatkossa kiinnittää tarkempaa
            huomiota.
         
         
         Mutta jotta ei olisi ihan pelkästään
            mustaa tässä mustavalkoisessa esityksessä,
            niin jotain hyvääkin. Muutos parantaa kaikilla
            tulotasoilla peruspäivärahaa saavien ja viikossa
            vain yhdeksi päiväksi lomautettujen asemaa. Se
            on ilman muuta hyvä asia. Hyvää on myöskin
            sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön lausumaehdotus, jossa
            eduskunta edellyttää, että työmarkkinatilannetta
            taantuman kuluessa seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
            muutoksia, jotka turvaavat myös palvelualoilla ja muilla naisvaltaisilla
            matalapalkka-aloilla työskentelevien aseman, jos lomautukset
            alalla merkittävästi lisääntyvät.
         
         
         Toivon vilpittömästi hallituksen olevan notkea
            ensi vuonna tätä tilannetta seuratessaan, ja kuten
            sanottu, tämä laki on väliaikainen ja
            voimassa vain vuoden ja sellaiseksi sen tulee jäädä.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse taas toivoisi, jotta tämä muutos
            olisi joiltakin osin pysyvä. Elikkä jos ihminen
            on päivän viikossa lomautettuna, niin hän
            saisi jatkossakin työttömyysturvan, koska se on
            ollut ongelma. Tämähän tapahtui silloin
            aikanaan vuonna 1994. Kaikki alle kuukauden työsuhteet,
            pätkätyöläiset, menivät
            sovittelun piiriin, ja siinä tuli tämä ongelma,
            mikä nyt tässä on siitä lähtien
            koettu työttömyyskassoilla ruuhkina. Isommissa
            työttömyystilanteissa aina tulee se tilanne, jotta
            ei tahdo homma toimia. Silloin kun aikanaan se laki tuli voimaan,
            satuin itse olemaan työttömyyskassan hallituksessa,
            ja siinä kassassa lisättiin melkein kymmenen ihmistä sinne
            pyörittelemään näitä papereita
            edestakaisin ja katsomaan, onko henkilö ollut tunnin vai
            kaksi töissä, satasen hankkinut vai viisikymppiä.
            Se teki hirveän ylimääräisen
            työmäärän, ja sen takia sen
            muutoksen toivoisi jäävän pysyvästi
            voimaan. Tosin ministeriön virkamies työelämävaliokunnassa
            totesi, jotta aika on muuttunut nyt, jotta ei voi semmoista tehdä.
            En tiedä, mitä se oli.
         
         
         Edelliselle puhujalle voisi todeta, jotta jos tämä on
            niin ongelmallinen kuin sanoitte, niin odottaisi, jotta kansanedustaja
            ikään kuin omantunnon ääntä noudattaisi
            täällä salissa ja voisi äänestää sen
            puolesta, jos hän kokee, niin kuin koette ihan oikein,
            että tässä on tosi iso tasa-arvokysymys,
            koska kun katsoo, niin eivät tässä naiset häviä,
            vaan naisvaltaiset alat. Kun katsotaan aloittain, niin keskimäärin
            naisvaltaiset alat tulevat tässä häviämään
            enemmän. Jos on jossakin tehtaassa töissä tai
            vaikka metallipajassa, niin kyllä nainen siellä saa
            saman palkan kuin mieskin, jos tekee samaa työtä,
            ja siinä ei ole eroja, jolloin naiset saavat ihan samanlaisen
            korvauksen, jos ovat lomautettuina, kuin miehetkin.
         
         
         Mutta sitten kun katsotaan aloittain, niin jotkut alat sattuvat
            olemaan enemmän naisvaltaisia kuin toiset, ja siellä on
            sitten palkkatasokin keskimäärin pienempi. Siinä mielessä tässä on
            just semmoisesta isommasta jutusta kyse, ja koska Teknologiateollisuus
            tämän sopi, niin siellä ei varmaan ajateltu
            sitä, mitä tässä laajemmin tulee tapahtumaan,
            ennen kuin sitten tuossa hallituksen esityksessä on kirjoitettu
            auki siten, jotta jos on alle 3 200 euroa kuukausipalkka,
            niin ne ihmiset tulevat häviämään
            sitä enemmän, mitä pienempi palkka, ja
            ne, joilla on isompi palkka, voittavat, ne nimenomaan, joilla on
            kaksi, kolme tai neljä päivää lomautusta.
            Mutta ne kaikki ihmiset, ketkä ovat yhden päivän
            vaan lomautettuina, voittavat, sinällään
            ihan selkeä hyvä ajatus.
         
         
         Mutta sitä ei meidän ryhmämme eikä kumpikaan
            vasemmistoryhmä hyväksynyt. Siksi tehtiin se pykäläesitys
            3 §:ään, jotta tämä työaikaraja
            muutettaisiin 75:stä 80 prosenttiin, jolloin sehän
            tarkoittaisi pysyvää muutosta myös lainsäädäntöön,
            sitä jotta aina kun yksi päivä ollaan
            lomautettuna, niin korvaus tulisi sieltä. Se ei olisi niin
            tiukka. Sitten toinen on tämä 95 prosentin päivärahataso,
            elikkä silloin voisi tämä ansiopäiväraha
            nousta 95 prosenttiin palkasta lapsikorotuksineen.
         
         
         Sitten poikkeava tässä 6 luvussa vasemmistoliiton
            vastalauseeseen nähden on ilmeisesti tämä kohta,
            jossa esitetään, jotta pykälää ei
            kuitenkaan sovelleta ansiopäivärahaa saaviin henkilöihin,
            jotka ovat lomautettuina useamman kuin yhden päivän
            viikossa ja joiden ansiopäivärahan perusteena
            oleva palkka on alle 3 200. Tämähän on
            aika selkeä. Ei tässä moninkertaista
            laskentaa tarvitse, vaikka joku väittää,
            että tässä on moninkertainen laskenta.
            Kun näkee, jotta on yli 3 200 euroa kuukausipalkka,
            niin ne voittavat tässä systeemissä ja
            ok, se menee sen keissin mukaan, mutta jos on alle, niin niihin
            ei sovelleta.
         
         
         Mutta tämä ed. Mustajärven maininta
            siitä, jotta olisi raksi ruutuun, voisi olla kyllä päällekkäinen
            systeemi. Siellä raksi olisi ruudussa, ja se ilmeisesti
            tarkoittaisi sitä, jotta se ihminen tietäisi päivärahaa
            saadessaan, jotta tässä saa vähän pienemmän
            liksan, korvauksen, työttömyysturvan, mutta sen
            saa nopeammin. Se olisi vähän niin kuin pikavippi,
            jotta tulee nopeasti. Mutta jos malttaa odottaa ja laittaa toiseen
            ruutuun raksin, niin se vie sitten muutaman viikon enemmän ja
            sitten saa muutaman kympin enemmän viikossa rahnaa. Se
            voi olla ihan hyvä ajatus, mutta tiedän nyt, jotta
            hallituspuolueen edustajat ovat vankkoja, niin kuin vihreätkin
            ovat viimeisen päälle sitä mieltä,
            jotta naisvaltaisia aloja saa sorsia näköjään.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelukin
            osoittaa jo sen, kuinka ristiriitaisesti me suhtaudumme tähän
            lakiin ja miten paljon ristiriitojakin tässä on.
            Vaikka siinä on myös paljon hyvää,
            siinä on myös heikkoja kohtia, joihin olisi voitu
            ennakoivasti puuttua, jos olisi ollut tahtoa. Nyt valitettavasti
            näin ei ole tapahtunut.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys on tarkoitettu väliaikaiseksi
            vastaamaan laman tämän päivän
            isoihin haasteisiin, ja siinä mielessä tässä laissa
            on myös jotakin hyvää. Tässä työttömyysturvalain
            muutoksessa on sinänsä hyvää se,
            että reagoidaan taloustilanteeseen ja yritetään
            parantaa yritysten ja sopeuttamistoimien kohteina olevien työntekijöiden
            asemaa. Etenkin rakennus- ja kuljetusalalla sekä vientiteollisuudessa
            laman vaikutukset ovat olleet kovat ja lomautukset ovat arkipäivää.
            Esitetty muutos koskee lyhennetyille työviikoille lomautettuja,
            joille alettaisiin korvata lomautuspäivät yksitellen,
            ei sovitellen.
         
         
         Kuitenkin esitys kohtelee hyvin eriarvoisesti eri työntekijöitä ja
            maksajaksi jäävät tällä kertaa pienituloisimmat
            palkansaajat. Työttömyyspäivärahan
            määrä vähenee nykyiseen verrattuna
            sitä enemmän, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat, koska soviteltu päiväraha
            on suhteessa ansioihin sitä suurempi, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Päivärahan
            määrä laskee niillä lomautetuilla,
            jotka ovat lomautettuina 2—4 päivää viikossa
            ja joiden peruspalkka on alle noin 3 000 euroa kuukaudessa.
         
         
         Olemmekin siksi jättäneet tähän
            muutokseen oman vastalauseemme. Meidän mielestämme muutoksen
            olisi voinut tehdä toisinkin, heikentämättä tuhansien
            julkisella ja palvelusektorilla työskentelevien työntekijöiden
            työttömyysturvaa. Mielestämme ehdotuksessa
            olevaa uutta 4 a §:ää ei
            tule soveltaa niihin ansiopäivärahaa saaviin,
            joiden ansiopäivärahan perusteena oleva palkka
            on alle 3 200 euroa.
         
         
         Esitys synnyttää kaksi muutakin epäkohtaa. Lyhennetylle
            työviikolle lomautetut pääsevät työttömyysturvan
            piiriin osa-aikatyöntekijöitä pienemmällä työajan
            lyhenemällä, ja lyhennetylle työviikolle
            lomautetulla päivärahan ja palkan yhteismäärä voi
            kasvaa suuremmaksi kuin sovitellun piirissä olevilla.
         
         
         Yhdeksi päiväksi viikossa lomautetut olisivat päässeet
            kaikki työttömyysturvan piiriin myös muuttamalla
            työttömyysturvalakia siten, että sovitellun
            työttömyysturvan työaikaraja olisi nostettu,
            kuten vastalauseessamme esitetään, 80 prosenttiin
            ja sovitellun päivärahan korvausasteen katto 95
            prosenttiin. Tällä mallilla olisi ilman väliinputoajia
            löydetty ratkaisu kaikkiin niihin ongelmiin, joilla esitystä perustellaan.
            On valitettavaa, ettei asiakokonaisuutta, ryhmien erilaista kohtelua,
            ole huomioitu lain valmistelun yhteydessä. Tämä eriarvoinen
            kohtelu olisi voitu välttää, kuten olen
            täällä aikaisemmin todennut.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Eri työntekijäryhmien
            tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kohtelun takaamiseksi olemme tehneet
            vastalauseessamme pykälämuutokset, joilla estetään
            edellä kuvaamieni ongelmien syntyminen. Näiden
            pykälämuutosesitysten avulla pystyttäisiin
            turvaamaan oikeudenmukaisempi kohtelu niin lomautettujen kuin myös
            sovitellun päivärahan piirissä olevien osalta.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan aluksi on sanottava, että tässä on
            kyse erittäin positiivisesta uudistuksesta, joka on toki
            väliaikainen, vuoden kestävä, mutta vastaa
            tähän akuuttiin tilanteeseen ja ennen kaikkea
            mahdollistaa sen, että teollisuudessa voidaan käyttää lyhennettyä työviikkoa
            myöskin niin, että lomautetaan vain päiväksi,
            koska me tiedämme, että jos lomautamme viikoksi
            tai pidemmiksi ajoiksi, se lisää syrjäytymisen
            vaaraa ja sitä, että paluu työelämään
            ei välttämättä ole niin helppoa.
            Tämä lyhennetty työviikko on nimenomaan
            työntekijän kannalta paras, toki myöskin
            yrityksen kannalta paras järjestelmä. Se myöskin
            parantaa peruspäivärahalla olevien asemaa tulotasosta
            riippumatta, niin kuin täällä on jo moneen
            otteeseen puhuttu.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, muutama kommentti tähän
            itse keskusteluun, mitä täällä nyt
            on viimeksi ollut. Ensimmäiseksi haluan kommentoida ed.
            Järvisen puheenvuoroa tästä tasa-arvokysymyksestä.
            Ensinnäkin, aivan kuten ed. Lahtela sanoi, tämä ei
            tee mitään eroa miesten ja naisten välillä.
            Tämä leikkuri tässä on tulon
            perusteella, ei sen perusteella, onko kyse miehistä vai
            naisista.
         
         
         Toinen asia. Tällä hetkellä, jos
            katsotaan lomautettujen määrää,
            siellä aivan ylivoimainen enemmistö on miehiä,
            ja suurin mahdollinen tasa-arvo-ongelma, joka tästä taantumasta
            tällä hetkellä on tulossa, on se, että nuoria
            miehiä uhkaa syrjäytyä. Palvelualoilla
            on ollut hyvin vähän lomautuksia vielä toistaiseksi
            osittain johtuen siitä, että hallitus on tehnyt
            järkevää talouspolitiikkaa elvyttämällä ja
            lisäämällä ostovoimaa. Mutta
            se on johtanut siihen, että tällä hetkellä ne naiset,
            joista ed. Järvinen oli huolissaan, ovat töissä ja
            ne miehet ovat lomautettuna.
         
         
         Tämä on se tilanne tällä hetkellä,
            minkä vuoksi, kun kyse on määräaikaisesta
            laista, valiokunta ei nähnyt, että tässä ylitetään
            kynnys tämän yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
            Mutta sen sijaan, mikä on kirjattu myöskin sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan lausumaehdotukseen, ja tämä sama
            ajatus sisältyy myöskin työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon, on aivan välttämätöntä,
            että jos tämä lomautusaalto siirtyy palvelusektorille,
            sen jälkeen tehdään näitä toimenpiteitä.
            Seuranta on ihan välttämätön
            tässä, ja se on myöskin peruste sille,
            että tämä voidaan tässä muodossa
            hyväksyä.
         
         
         Sitten siihen ehdotukseen, joka vasemmiston taholta on tänne
            tuotu. On hirveän vaikea ymmärtää sitä logiikkaa,
            että jos meillä on tällä hetkellä taantumatilanne
            ja — jotta siitä taantumasta selvittäisiin
            mahdollisimman pienin vaurioin — tehdään
            yksittäinen muutos työttömyysturvajärjestelmään,
            niin siitä johtuen pitäisi muuttaa koko järjestelmää niin,
            että 40 miljoonaa euroa tulee lisää kuluja.
            Eihän tässä siitä ole kysekään. Se
            on oma asiansa sitten, kun puhutaan niiden työttömyysturva-asiasta,
            jotka tekevät lyhennettyä työviikkoa.
            Siinä vaiheessa, kun meillä on enemmän
            yhteiskunnan varoja käytettävissä, siihen
            asiaan voidaan palata. Mutta se on aivan erillinen asia tästä asiasta,
            aivan kokonaan toinen asia. Se on tässä se aivan
            avainasia.
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            pyysi selvittämään, onko mahdollista
            tehdä jotain niiden henkilöiden hyväksi,
            jotka tässä muutoksessa oikeasti kärsivät,
            eivät siis kärsi sillä tavalla, että he
            eivät saa enempää, vaan kärsivät
            sillä tavalla, että heidän osaltaan tilanne
            huononee. Sosiaali- ja terveysvaliokuntaa pyydettiin selvittämään, voidaanko
            tätä tältä osin muuttaa, ja
            kuten täällä on kuultu ed. Rehulan puheenvuorossa,
            vastaus kassoilta oli selkeästi, että ei voida
            muuttaa. Varmaan, kun tämä on kolmikantaisesti
            yksimielisesti esitetty eteenpäin tänne eduskunnalle,
            tietysti hallituksen kautta, mutta kolmikantaisen valmistelun näkökulmasta,
            tämä on ollut se syy siellä taustalla,
            minkä vuoksi tätä asiaa alun perinkin
            on tässä muodossa esitetty kuin se on.
         
         
         Pidän kuitenkin tärkeänä sitä,
            että myöskin työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta kiinnitti huomiota tähän
            kohtaan, jotta jatkossa, kun näitä asioita valmistellaan,
            ennen kaikkea silloin, kun tehdään pysyvää lainsäädäntöä,
            on otettava huomioon ne vaikutukset kaikkiin mahdollisiin lomautusryhmiin
            eikä pelkästään niihin, jotka
            on lomautettu joksikin tietyksi ajaksi.
         
         
         Siinä mielessä tämä esitys
            ei ole ihan täysin ongelmaton, mutta minusta tuntuu kohtuuttomalta,
            että tämä keskustelu menee hyvin marginaaliseen
            ongelmaan verrattuna siihen, mitä hyötyjä tällä esityksellä saadaan.
            Se on tässä se kaiken avainasia, että tämä pystyy
            vastaamaan teollisuuden tämän hetken akuuttiin
            tilanteeseen, ja sen vuoksi tämä asia on menossa
            eteenpäin ja se hyväksytään
            ainoastaan vuodeksi, koska kyse on nimenomaan määräaikaiseen,
            poikkeukselliseen tilanteeseen vastaamisesta.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Otetaan nyt lyhyt vastauspuheenvuorokierros, vaikka muutoin täytyisi
               kyllä pysyä puhujalistassa.
            
            
          
         
       
      
         
         Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mitä tasa-arvoon tulee, perustuslakioppineet
            olivat hyvin vakuuttuneita siitä, että tällä lailla
            ja sääntelyllä on välillisiä vaikutuksia
            sukupuolten väliseen tasa-arvoon, ei vähiten sen
            vuoksi, että niistä henkilöistä,
            joiden kuukausiansiot ovat noin alle 3 000 euroa, reilusti
            suurin osa, yli 70 prosenttia, on naisia. Tässä taantumassa
            tilanteet vain vaihtuvat kovin nopeasti. Siksi on hyvä,
            että ainakin tilannetta seurataan ja että siihen
            myöskin tartutaan ensi vuoden aikana. Me yritimme loppuun
            saakka saada sellaista vaihtoehtoa, että ihminen voisi
            valita joko sovitellun päivärahan, joka olisi
            hidas ja korkeampi korvaus, tai työttömyyspäivärahan,
            joka olisi nopeampi ja huonompi korvaus. Julkisen alan työttömyyskassa
            on katsonut, että tämä olisi myös
            mahdollista, mutta valitettavasti sitten ammattiliitot itse ovat
            sitä mieltä, että tämä menee liian
            monimutkaiseksi. Mutta henkilökohtaisesti minun on vaikea
            katsoa silmiin pienituloista ystävääni,
            joka jää lomautetuksi.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä tästä julkisen alan
            työttömyyskassan kannasta. He yksiselitteisesti
            toteavat, että valinnanvapaus voitaisiin ottaa käyttöön,
            mutta sitten, ettei työttömyyskassa tekisi edullisemmuusvertailua
            etuuksien välillä, vaan hakijan tulisi itse hakiessaan
            tietää, kumpaa etuutta hakee. Hyvin selkeä järjestelmä,
            ja se on meidänkin valiokunnassamme, työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnassa, kuultu virkamieskanta, joka paisutteli
            sitä, kuinka hankalaksi se homma menee ja asiakas itse
            ei voi arvioida sitä, mikä malli hänelle
            on edullisin.
         
         
         En minä tiedä, minkä takia nyt olisi
            niin tavattoman ylivoimaista se, että nostettaisiin se
            työaikaraja siihen 80 prosenttiin, koska se aiemminkin
            oli siellä. Hyvin selkeä järjestelmä,
            eikä jaotellut työttömäksi jääviä ja
            lomautettuja eri kasteihin niin kuin tämä järjestelmä tekee.
            Hyvin toimiva malli, mutta jostain käsittämättömästä syystä sitä ei
            vaan haluttu ottaa käyttöön, eikä se 40
            miljoonaa euroa olisi ollut kuin kolmasosa varallisuusverosta.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Satonen, oletteko te oikeasti
            nyt sitten sitä mieltä, että jos kassat olisivat
            ilmoittaneet, että kyllähän tämä meille hyvin
            käy, niin hallituspuolueet olisivat suostuneet tähän
            meidän vastalauseemme esitykseen? Jos kysymys on marginaalista,
            siis se marginaali on todellakin kaikkein pienituloisimpia ja sen myötä kaikkein
            pienipäivärahaisimpia lomautettuja, heidät
            pannaan maksamaan nyt tämä Suomen vientiteollisuuden
            pelastus. Jos kysymys on 40 miljoonasta, niin kuin saattaa olla,
            niin jos siis kaikkein pienituloisimpia rokotetaan ja jos meillä ei
            ole varaa pitää edes heidän etuudestaan huolta — 70
            euroa kuukaudessa on heille todella iso raha — niin kyllä melkein
            tekee mieli sanoa, että romahtakoon sitten koko Suomen
            valtiontalous, jos se tästä on kiinni.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä nyt keskustellaan
            kahdesta ihan eri asiasta päällekkäin.
            Se aito tahto oli selvittää, voidaanko estää niin,
            että kukaan ei häviä suhteessa siihen
            nykytilanteeseen. Mutta sitten on aivan eri asia, että lähdetään
            laajemmin korottamaan koko niiden lyhennettyä työviikkoa tekevien
            työttömyysturvaa laajemmassa mittakaavassa. Siinä on
            eri mittaluokan asiasta kokonaan kyse. Tähän ensimmäiseen
            kysymykseen se vastaus tuli sieltä kassoilta, että he
            kokevat liian hankalaksi tämän valintamenettelyn.
            Se on sitten heidän päätöksensä ollut,
            että he ovat näin vastanneet, ja se on varmaan
            ollut myöskin taustalla siihen, mitä kolmikannasta
            on hallituksen kautta tänne esitetty. Mutta olennaista
            on, ja sanon sen vielä kerran, että on tämä seuranta
            ja mahdollinen reagointi, jos tilanne muuttuu niin, että nämä lomautukset
            leviävät myöskin naisvaltaisille palvelualoille.
         
         
       
      
         
         Kimmo Tiilikainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalain määräaikaisen
            muutoksen tarve syntyi siitä, kun teknologiateollisuuden
            tilauskannat sukelsivat, ja siitä seuranneista lomautustarpeista.
            Kesän aikana sadat metallimiehet joutuivat odottamaan kuukausikaupalla korvauksia.
            Vaikka kassat palkkasivat lisääkin käsittelijöitä,
            niin kovin pitkiksi ja kohtuuttomiksi venyivät nuo odotusajat.
            Hallitus lähti parantamaan tällä esityksellä yhdeksi
            päiväksi lomautettujen työttömyysturvaa,
            ja niin kuin täällä on monta kertaa todettu,
            samalla tämä parantaa kaikkien peruspäivärahaa
            saavien asemaa.
         
         
         Meilläkin käytiin taantuman alkaessa levitä reaalitalouden
            puolelle sitä keskustelua, minkälainen olisi se
            Saksan kurzarbeit, ja haettiin tämmöisiä vastaavan
            kaltaisia malleja Suomeen. Tässä on nyt yksi vastaus,
            millä hallitus tähän akuuttiin tilanteeseen
            on vastannut yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa
            eli mahdollistaa tuon päivän lomautusten korvaamisen.
         
         
         Toki täytyy myöntää, että eihän
            tämä esitys ongelmaton ole. Työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta asiaa käsitellessään
            törmäsi tähän kaksi tai kolme
            päivää lomautettujen asemaan, ja meillä on
            ihmisiä, joitten etuus heikkenee tämän
            lain voimaantulon myötä. Sen takia työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta pyysi sosiaali- ja terveysvaliokuntaa selvittämään
            tämän asian, voitaisiinko tämä ongelma
            ratkoa. Kiitoksia sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, että meidän
            tahdon mukaisesti tuo valintamahdollisuus selvitettiin. Valitettavasti
            siinä nyt sitten ei päästy sellaiseen
            talonpoikaisjärkiseen ratkaisuun, vaan palvelualojen työttömyyskassat
            sitten vastasivat, että ei onnistu. Kaiken kaikkiaan tämä episodi
            kertoo tästä työttömyysturvan
            monimutkaisuudesta ja siitä, että henkilön
            on aika hankala joskus niitä omia etuisuuksiaan tietää ja
            selvittää.
         
         
         Tuo vasemmiston ehdotus, että kun laman uhrina tällä hetkellä ovat
            toistaiseksi olleet teolliset alat, joita lomautukset ovat koskeneet,
            niin ongelma ratkaistaisiin parantamalla niitten työttömyysturvaa,
            jotka onneksi eivät ole vielä joutuneet kärsimään
            tästä lamasta, on pikkaisen ohi osuva. Mutta kuitenkin
            on erittäin hyvä, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
            on tässä lausumaehdotuksessaan velvoittanut hallitusta
            seuraamaan myös palvelualoilla tapahtuvia työllisyyden muutoksia.
            Jos lomautusaalto leviää talouden pienestä elpymästä huolimatta
            myös sitten palvelualoja koskevaksi, niin täytyy
            olla valmius tähän tilanteeseen sitten reagoida.
         
         
         Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, työttömyysturvalain
            määräaikainen muutos vastaa tähän
            käsillä olevaan hankalaan vientiteollisuuden tilanteeseen
            ja tekee sen sillä tavalla, että yksittäisen
            työntekijän asema valtaosin paranee.
         
         
       
      
         
         Paula Sihto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen muutokset koskevat
            lähtökohtaisesti kaikkia aloja ja ammattiryhmiä.
            Lomautukset lyhennettyyn työviikkoon ovat toistaiseksi
            koskeneet etenkin miesvaltaisia teollisuus-, rakennus- ja kuljetusaloja.
            Julkisella sektorilla ja palvelualalla on yleisemmin lyhennetty
            päivittäistä työaikaa, jolloin
            työajan lyhennyksen osalta maksetaan soviteltua päivärahaa.
         
         
         Nyt käsiteltävällä ehdotuksella
            ei muuteta miltään osin niitä työttömyysturvalain
            säännöksiä, joita sovelletaan
            silloin, kun säännönmukaista päivittäistä työaikaa
            töiden vähenemisen johdosta lyhennetään.
            Ehdotettu työttömyysturvalain muutos parantaa
            palkkatasosta riippumatta kaikkien yhdeksi päiväksi
            viikossa lomautettujen asemaa yhden päivän työttömyyspäivärahan määrällä,
            koska nelipäiväinen työviikko ei nykyisin
            oikeuta työttömyyspäivärahaan.
         
         
         Yli 3 000 euron ylittävällä palkkatasolla
            ehdotetun mukainen, kokonaan työttömiltä päiviltä maksettava
            päiväraha on mainitussa tilanteessa nykyistä soviteltua
            päivärahaa korkeampi. Sen sijaan alle 3 000
            euroa kuukaudessa ansaitsevien päivärahan määrä on
            mainitussa tilanteessa nykyistä soviteltua päivärahaa
            matalampi. Tämä johtuu siitä, että soviteltu
            päiväraha korvaa ansionmenetystä suhteellisesti
            sitä enemmän, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Sen sijaan muutos parantaa
            kaikilla tulotasoilla peruspäivärahaa saavien
            asemaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys pitää sisällään
            myös sen, että tuotannollisista ja taloudellisista
            syistä tehty palkanalennus ei vaikuttaisi ansiopäivärahaan
            alentavasti, jos työntekijä kuitenkin joudutaan
            lomauttamaan tai irtisanomaan myöhemmin.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvää tässä esityksessä on
            se, että tämä antaa tuolle päätökselle
            nopeamman ajan. Mutta perustuslakivaliokunnassa asiantuntijakuulemisessa, tämä täällä
            on
            todettukin, tuli esille, että tämä alle
            3 200 euroa on hyvin pitkälle naisvaltaista alaa,
            matalan tuottavuuden alaa ja varmaan palvelusektoria ennen kaikkea
            koskettava, ja perustuslakivaliokunnan lausunnossa viitattiin eriarvoisuuteen
            ja tasa-arvokysymykseen.
         
         
         Mutta haluaisin korostaa vielä tätä,
            mikä jo tuli täällä ed. Järvisenkin
            puheenvuorossa esille, tätä Muuta-kohtaa, elikkä "työttömyysturvalainsäädännön
            muutoksia tuodaan usein eduskunnan käsiteltäväksi
            erillisinä hankkeina". Pikkuhiljaa tipotellaan näitä ja
            tällä tavalla päästään
            murtamaan tätä työttömyysturvaa.
            Nämä ovat aina semmoisia kokonaisuuskysymyksiä,
            ja näkisin, että nämä kasattaisiin
            pikkuhiljaa yhteen ja kerralla tuotaisiin aina, ettei tarvitsisi
            aina osa-alueita käsitellä ja pystyttäisiin
            suurempina kokonaisuuksina katsomaan, mitä merkitystä niillä on sitten
            milloinkin asianomaisille henkilöille.
         
         
       
      
         
         Jari Larikka /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustajat Satonen ja Tiilikainen käyttivät
            asiasta jo erittäin hyvän puheenvuoron, mutta
            lyhyesti. Oleellinen asiahan tässä on se, että kyseessä on työttömyysturvalakiin
            yhden vuoden mittainen väliaikainen muutos, jota voidaan
            pitää vastaiskuna huonoon suhdanteeseen. Tällä tavalla
            pystymme pitämään teollisuuden työpaikkoja
            Suomessa ja suomalaista osaamista, ja tämähän
            on erittäin kannatettavaa. On valitettavaa se, että naisvaltaisille
            aloille tämä teoreettisesti nyt osuu vähän
            huonommin, mutta niin kuin täällä on
            tullut hyvin esille, näillä aloilla ei vielä ole
            mitään hirveän huonoa suhdannetta, riittää tällä hetkellä,
            kun seuraamme tilannetta.
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            esitti omassa lausunnossaan, että luotaisiin semmoinen mahdollisuus,
            että pystyisi jokainen lomautettu valitsemaan itselleen
            sen parhaimman mallin. Mutta niin kuin täällä on
            hyvin tullut esille, niin ei löytynyt edes työntekijöiden
            etujärjestöstä nyt tekijämiestä tälle
            asialle, ja näin me tulemme sitten menemään
            tämän ehdotuksen mukaisesti vuoden mittaisena.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Piirainen toi esille tämän
            perustuslakivaliokunnan kommentin siitä, että näitä työttömyysturvalainsäädännön
            muutoksia tuodaan erillisinä, irrallisina hankkeina ja
            se kokonaiskuvan hahmottaminen voi olla haasteellista. Tähän kantaanhan
            myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa yhdyimme.
         
         
         Mutta sitä, mitä ed. Piirainen totesi siinä lisäksi,
            että tällä ripottaisella, erillislakeina
            tehtävällä työllä olisi
            tarkoitus murentaa työttömyysturvaa, en kyllä todellakaan
            pysty allekirjoittamaan, eikä myöskään
            STTK:n lausunto tätä näkemystä puolla.
            He sanovat, että he kannattavat hallituksen esityksen hyväksymistä määräaikaisena
            lakina ja se määräaikaisuus on perusteltu
            nyt tämän käsillä olevan työttömyystilanteen
            ja myös sen takia, että, niin kuin on täällä jo
            kuultu, tähän esitykseen liittyy myös
            epäkohtia: "Esityksen hyväksymistä puoltaa
            seuraavat syyt: Se helpottaa ruuhkautuneiden, pahiten työttömyydestä kärsivien
            teollisuusalojen työttömyyskassojen työtä, nopeuttaa
            työttömyysturvan maksatusta työttömille
            ja eräissä tilanteissa parantaa lomautettujen
            työttömyysturvan tasoa."
         
         
         Arvoisa puhemies! Lisäksi, kuten ed. Sihto tässä edellä mainitsi,
            tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
            että työntekijän, jonka palkka on alennettu
            määräaikaisesti tuotannollisista ja taloudellisista
            syistä, ansiopäivärahan perusteena oleva
            palkka määräytyisi palkan alentamista edeltävän
            tilanteen mukaan. Minun mielestäni, arvoisa puhemies, tämä ei
            ole kyllä työttömyysturvan murentamista
            eikä työntekijän etujen heikentämistä.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! En ihmettele, että porvarihallitus
            ja teknologiateollisuuden työnantajat ovat tätä ajamassa. Ihmettelen,
            että Metallityöväen Liiton johto ajaa tätä väliaikaista
            muutosta siitäkin huolimatta, että alan väestä yli
            80 prosenttia ansaitsee vähemmän kuin 3 000
            euroa, on siis menettäjien puolella, tämän
            rajan alapuolella selvästi. Kun tiedustelin neuvottelijoilta,
            laskitteko te tämän muutoksen vaikutuksia ennen
            kuin veditte sopimuspapereihin allekirjoitukset, sain vastauksen: laskelmia
            ei tehty. Meillä oli aina ennen tapana sanoa, että tällaisessa
            tilanteessa neuvottelijat laskivat housuihinsa, ja niin tässä on
            käynyt. Siksi en ihmettele, että lopputulos tästä kolmikantasopimuksesta
            on tämän kaltainen.
         
         
         Työttömyysturvalakia on yksinkertaistettava, mutta
            hallitus ja ministeriön virkamiehet pyrkivät kannustamisen
            nimissä kiristämään ja monimutkaistamaan
            säännöksillä tätä työttömyysvakuutusta.
            Vakuutushan sen perustehtävä on, antaa turvaa
            työntekijöille työttömyystilanteessa
            ja nopeasti. Tällä hetkellä työttömyysturva
            ei toimi Suomessa, työttömyysturvalainsäädäntö ei
            toimi Suomessa, ja se on suuri ongelma.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.