9) Hallituksen esitys ammattikorkeakoululaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa puhemies! Tämä on itse asiassa juhlapäivä,
koska nyt lähtevät ainakin opetusministeriön
puolesta viimeiset lakiesitykset eduskuntaan.
Ammattikorkeakoululaki, joka meillä nyt on esittelyssä,
on täällä sen tähden, että ammattikorkeakoululain
uudistaminen on kirjattu hallitusohjelmaan ja myös koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan. Siellä todetaan
ykskantaan, että ammattikorkeakoululaki uudistetaan. Tällä lailla
korvataan vuodelta 95 laki ammattikorkeakouluopinnoista ja vuodelta
96 laki ammatillisesta opettajakoulutuksesta. Tällä lailla
halutaan luoda selkeät säännökset
ammattikorkeakoulujen asemasta korkeakoulujärjestelmässä,
sen tehtävistä, ja arvoisa puhemies, erityisen tärkeänä pidän
sitä, että tällä lailla halutaan
tukea Suomessa ylläpidettävää duaalimallia
ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä,
jotta molempia näitä opinahjoja kehitetään
oman selkeän profiilinsa mukaisesti.
Ammattikorkeakoulujen tehtäväksi todetaan opetus,
tutkimus- ja kehitystyö ja alueellinen rooli. Tutkimus-
ja kehittämistyöstä on sanottava se,
että puhutaan nimenomaan soveltavasta tutkimus- ja kehittämistyöstä,
jolla toisaalta halutaan tukea ja kehittää ammattikorkeakouluopintoja
mutta myös alueiden elinkeinoelämää ja työelämää.
Tämä oli se asia, josta erityisesti kävimme
keskustelua tämän lain valmistelun yhteydessä.
Tällä esityksellä ei missään
tapauksessa anneta ammattikorkeakouluille mahdollisuutta vapaan
perustutkimuksen tekemiseen. Se on ykskantaan yliopistojen tehtävä.
Lailla säädetään myös
ammattikorkeakoulujen hallinnosta erityisesti niin, että ylläpitäjät: kunnat,
kuntayhtymät, osakeyhtiöt tai säätiöt, päättävät
keskeisimmistä toiminnallisista ja taloudellisista asioista
ja myös strategisista linjauksista. Mutta lain mukaan ammattikorkeakouluille
tulee sisäisissä asioissaan itsehallinto.
Korkeakoulupolitiikan kannalta keskeisistä ammattikorkeakoulukohtaisista
tavoitteista sovitaan kolmikantaisesti opetusministeriön,
ammattikorkeakoulun ylläpitäjän ja ammattikorkeakoulun
edustajien kanssa. Tämän lisäksi laissa
säädetään myös ammattikorkeakoulujen
opiskelijakunnasta. Ammattikorkeakoulun rahoituksesta ei tässä laissa
säädetä mitään uutta.
Mielihyvin jätän tämän asian
nyt ensin eduskunnan lähetekeskusteltavaksi ja sitten sivistysvaliokunnan
käsiteltäväksi.
Mikko Elo /sd:
Rouva puhemies! Ensinnäkin on ilolla tervehdittävä sitä tosiasiaa,
että tämä lakiesitys nyt on saatu eduskunnan
käsittelyyn. Todennäköisesti ja toivottavasti
sivistysvaliokunta myös ehtii tämän käsitellä ennen
kauden loppua.
Puhemies! Oecd teki maatutkimuksen viime toukokuussa Suomen
ammattikorkeakoulujärjestelmästä ja totesi
suurin piirtein niin, että suomalainen ammattikorkeakoulujärjestelmä on
ollut merkittävä menestys. Erityisesti Oecd korosti
sitä, että työnantajat ja opiskelijat
ovat olleet merkittävä tekijä tässä,
että ammattikorkeakoulujärjestelmä on
muodostunut menestykseksi.
Oecd:n maakatsauksessa puhutaan myös paljon muusta,
mutta haluaisin nostaa yhden asian tässä vaiheessa
esille, ja se on kansainvälistyminen, joka tuli ammattikorkeakoulun
myötä yliopiston ulkopuolella toimivalle korkea-asteelle. Se
on ollut todella mullistavaa Suomessa kymmenen viime vuoden aikana.
Puhemies! Mitä nyt käsiteltävänä olevaan
lakiehdotukseen tulee, niin kuten ministeri Raskin esittelypuheenvuorosta
kävi ilmi, tämähän on jonkin
verran supistettu muoto siitä, millaisena virkamiestyöryhmä sitä esitti.
Me ymmärrämme sen, että erilaisia poliittisia
näkemyksiä on olemassa, ja se on johtanut siihen.
Kuitenkin oleellisin ehkä rahoitusta lukuun ottamatta on
mukana tässä lakiehdotuksessa.
Ylläpitäjähallinnosta siirrytään
sisäiseen hallintoon, joka on yliopiston tapainen hallinto. Varmaa
on, että ylläpitäjähallinto
kuitenkin tullaan säilyttämään.
Kun esimerkiksi itse toimin Satakunnan ammattikorkeakoulun hallituksen puheenjohtajana,
meidän ensimmäisiä tehtäviämme
oli ruveta selvittämään sitä,
miten tämä ylläpitäjähallinto
erotetaan sisäisestä hallinnosta.
Mitä tulee tutkimukseen, mielenkiintoista on, että esimerkiksi
Oecd:n maakatsauksessa sanotaan, että on olemassa selvä potentiaali
edelleen kehittää tutkimusta ja kehitystä ammattikorkeakoulun
puitteissa. Kuten ministeri Rask totesi, kysymyksessä ei
siis ole perustutkimus vaan kysymys on soveltavasta tutkimuksesta,
joka liittyy oleellisesti kunkin ammattikorkeakoulun alueen kehittämiseen,
eli sillä on suuria alueellisia kehittämistoiveita
ja myös kehittämismahdollisuuksia.
Puhemies! On ehkä syytä tarkastella myös korkeakoulujärjestelmäämme
muutamalla sanalla. Meillähän nyt on kaiken kaikkiaan,
jos puhutaan korkeakoulutasoisesta opetuksesta, 20 yliopistoon verrattavaa
laitosta ja kolmisenkymmentä ammattikorkeakoulua eli 50
yhteensä. Jos oikein muistan, muutama vuosi sitten asetettiin tavoitteeksi,
että 70 prosenttia ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon.
En ota kantaa näihin määriin, en puoleen
enkä vastaan. Mielestäni näitä kaikkia
kannattaa kuitenkin avoimin silmin katsella tulevaisuudessa, mitkä ovat
ne vaikutukset, erityisesti meidän osaamiseemme. Sehän
on kuitenkin kaiken korkeakoulu- ja yliopisto-opetuksen viimeinen
ja tärkein tavoite eli osaamisen tason nostaminen.
Mitä tulee tähän, onko ammattikorkeakoulu-sanassa
paino ammatti- vai korkeakoulu-sanalla, tässä olen
havainnut ehkä sosialidemokraattien ja kokoomuksen välillä pieniä eroja.
Kokoomuksen taholta olen ollut havaitsevinani, että mielellään
korostetaan sanaa "ammatti" ja "korkeakoulu" jätetään
vähän pienemmälle. Sosialidemokraatit
ovat oikeastaan korostaneet molempia osia, eli se on läheisesti
työelämään liittyvää korkeakoulutasoista
opetusta.
Kyllä tässä vielä tänäkin
päivänä kymmenen vuotta tämän
järjestelmän käytössä olemisen
jälkeen on tiettyjä asioita, jotka liittyvät
silloisen korkea-asteen opetukseen eli teknisten oppilaitosten ja
kauppaoppilaitoksen opetukseen, nimittäin esimerkiksi nimikkeet.
Opettajat ovat yliopettajia, jotka olivat teknisten oppilaitosten opettajia
tietyillä edellytyksillä, useimmiten niitä,
joilla oli vähintään lisensiaattitutkinto
taustana, ja sitten lehtoreita. Professoreja ei ole ammattikorkeakouluihin
vielä esitetty eikä esitetä tässäkään,
mutta esitän nyt vain vision siitä, miten mielestäni
tässä kuitenkin, jos korkeakoulu-sanaa halutaan
painottaa, pitäisi jossakin vaiheessa, ei tämän
lain yhteydessä mutta myöhemmin, vakavasti harkita
näitä nimikkeitä.
Itse olin silloin, kun olin poissa eduskunnasta, opettajana
ammattikorkeakoulussa. Meillä olivat esimerkiksi opetusmäärät,
opetustunnit, vielä suurin piirtein samanlaiset kuin teknisissä oppilaitoksissa
eli suuret opetustuntimäärät, koska se
liittyi oleellisesti meidän palkkaukseemme. Nyt tämä järjestelmä on
tietenkin muuttunut jonkin verran, mutta tiedän, että edelleenkin
suhteellisen suuria tuntimääriä kuitenkin
pidetään eräiden alueiden oppilaitoksissa,
koska palkkausjärjestelmässäkään
ei ole vielä päästy eteenpäin.
Haluan kuitenkin korostaa, että tässä on
tällaisia tietynlaisia jäänteitä.
Toinen on raha. Kun 91—92 tämä järjestelmä tuli
käyttöön kokeilumielessä, lamahan
iski samanaikaisesti. Muistan, kuinka esimerkiksi silloisesta Porin
teknillisestä oppilaitoksesta, josta tuli osa Satakunnan ammattikorkeakoulua,
rahaa otettiin pois noin 25 prosenttia laman aikana. Se merkitsi
tietysti sitä, että opetusta vähennettiin.
Nyt on vähitellen päästy parempaan suuntaan,
on pystytty lisäämään rahoitusta
ammattikorkeakouluille, mutta se on mielestäni myöskin
eräs asia, joka liittyy oleellisesti opetuksen tasoon,
opettajien koulutustasoon jne.
Puhemies! Tässä ei myöskään
ole kysymys jatkotutkinnosta, mutta haluan siitä myöskin
sanoa muutaman sanan. Niin kuin Oecd:n maatutkimuksessa sanotaan,
tulevasta kehityksestä on olemassa ristiriitaa, ja se oleellisesti
liittyy paitsi eräisiin tässä laissa
auki jääviin kysymyksiin myös jatkotutkintoihin.
Mielestäni jatkotutkintokokeilusta tuli todella tynkäkokeilu,
kun 300 koulutuspaikkaa on ja vain tietyillä aloilla. Ehkä kaikkein
tärkeintä on se, että tälle
jatkotutkinnolle ei ole saatu nimikettä. Niin kuin tiedämme, Oecd
ehdottaa, että siitä käytettäisiin
sanaa "Professional Master" eli ’maisteri ammattikorkeakoulu’,
mutta tätä kysymystä ei nyt ilmeisesti
ole lähinnä kokoomuksen vastustuksesta edes haluttu
nostaa esille — eikä myöskään
kandidaatti-nimikettä, joka muistaakseni oli virkamiestyöryhmän
ehdotuksessa — tässäkään
lakiehdotuksessa vielä.
Oma visioni on se, että Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmää kehitetään
samalla tavalla kuin esimerkiksi Saksassa, jossa on kandidaatti, maisteri
ja voidaan suorittaa lisensiaatin- ja tohtorintutkintoja. Toivottavasti
me suomalaiset kansanedustajat tulemme vakuuttuneiksi siitä, että ammattikorkeakoulujärjestelmää
voidaan
tähän suuntaan kehittää.
Lopuksi, puhemies, haluan korostaa erityisesti työelämäläheisyyden
ja ammattikorkeakoulun yhteistyön merkitystä.
Kun 80-luvun puolenvälin aikaan suurin piirtein poistettiin
insinöörikoulutuksesta pakollinen harjoittelu
ennen insinööriopiskelun aloittamista, pidin sitä suurena
virheenä. Haluan korostaa sitä, että jos
ammattikorkeakoulujärjestelmä todella tuottaa,
niin kuin tarkoitus on, huippuosaajia omilla ammattialoillaan, asia,
jossa on menty paljon eteenpäin, on tämä työharjoittelu
ja työelämäläheisyys, mutta
varmasti edelleenkin kehittämistä on.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsillä oleva
lakiesitys on oikein hyvä kompromissi, ja on erittäin
hyvä asia, että ammattikorkeakoululaki on saatu
näin rivakassa tahdissa kuitenkin eteenpäin ja
eduskunnan käsittelyyn. Tämä on ammattikorkeakouluopetuksen
tulevaisuuden ja kehittämisen kannalta äärettömän
tärkeää ja aivan keskeistä.
Viime aikoina tapahtuneitten keskusteluitten ja lakiesityksen luonnoksen
hiomisen ansiosta lakiesitys on minusta tässä muodossaan
ihan mallikas, ja esitettyjen eväitten perusteella ammattikorkeakouluopetusta
ja siihen liittyvää soveltavaa tutkimusta pystytään
kyllä varsin hyvin kehittämään.
Nykyisessä lakiesityksessä on vahvasti omalla
tavallaan sellaisia piirteitä, joka vahvistavat dualimallia.
Tästä yksi keskeinen esimerkki on tutkintonimikkeiden
selkeyttäminen, josta muun muassa tänä päivänä sain
ihan hyvää palautetta eräiden ammattikorkeakoulujärjestöjen
ja sieltä valmistuneiden ihmisten toimesta. He toivoivat, että tämän
suuntainen uudistus tehdään eikä sotketa
sitä yliopistotutkintojen kaltaisiin nimikkeisiin. Minusta
se on ihan hyvä palaute, koska se tulee suoraan ammattikorkeakoulukentältä.
Ammattikorkeakouluopetuksen keskeisenä osana on sen
omiin lähtökohtiin perustuva tutkimustoiminta.
Se on totta jo tänä päivänä.
Minusta tässä lakiesityksessä on hyvä,
että siinä tuli viime hetkellä kirjauksia,
joissa selkeästi rajataan tutkimustoiminta ammattikorkeakoulun
opetustehtäviin ja sen tavoitteisiin liittyvään
tutkimukseen eli soveltavaan tutkimus- ja kehitystyöhön. Tämä rajaus
on ihan välttämätön, ja on hyvä,
että se tässä esityksessä nyt
selkeästi todetaan.
Tästä huolimatta ammattikorkeakoulukentällä ihan
yhtä lailla kuin muillakin koulutuksen aloilla, mutta etenkin
ammattikorkeakoulukentällä, joka on hakemassa
tietyissä määrin vielä omia
uomiaan ja myös työelämän ja
elinkeinoelämän silmissä hakemassa tiettyä paikkaansa, on äärettömän
tärkeää, että tätä kehitystyötä tehdään
hyvin työelämälähtöisesti
ja hyvin elinkeinoelämälähtöisesti
ja haetaan ne intohimot nimenomaan työelämän
kehittämisen ja siihen hyvinkin likellä olevan
soveltavan tutkimuksen piiristä eikä tavallaan
innostuta uusista mahdollisuuksista siten, että lähdetään
kehittymään niille aloille, jotka eivät
välttämättä ammattikorkeakoululle
tämän lain hengen eikä lain kirjaimen mukaan
lainkaan kuulu.
Meillä on äärettömän
hyviä esimerkkejä ja jokainen tässä salissa
olevista on varmaan kuullut ja nähnyt ja tietää äärettömän
hyviä esimerkkejä loistavasta verkottumisesta
ammattikorkeakoulujen, elinkeinoelämän, muun työelämän
ja yliopistojen välillä. Näistä hyvistä esimerkeistä pitää oppia
ja hakea ennakkotapauksia ja vahvoja esimerkkejä sille,
kuinka ammattikorkeakouluja tulee jatkossa kehittää.
On myös äärettömän
hyviä esimerkkejä siitä, kuinka tämä verkosto
pystyy palvelemaan aluekehitystehtävää ja
nimenomaan sitä alueellista merkitystä, jota varten osaksi
ammattikorkeakouluverkosto on luotu.
Toisaalta varmaan meistä jokainen on kuullut myös
niitä heikkoja esimerkkejä, joista nyt viime aikoina
olen itse kuullut etenkin terveydenhuollon puolelta. Sairaaloista
on jossakin määrin kritisoitu tietyn ammattikorkeakouluopetuksen tasoa,
että sen työelämävastaavuus
ei ole sitä, mitä nyt sairaaloitten edustajat
ovat itse toivoneet, ja on sillä tavalla suhtauduttu skeptisesti opetuksen
sisältöihin. En tunne kyseisiä tapauksia
tarkkaan enkä pysty sillä tavalla ottamaan kantaa,
mutta tässä on vain kaksi esimerkkiä:
toisaalta äärettömän hyviä esimerkkejä,
toisaalta sitten työelämästä tulleita
kritiikin sanoja. Tämä ehkä vain kuvaa
sitä kehitystarvetta, joka tällä hetkellä on
toisaalta ehkä ihan perusasioissa ja toisaalta pidemmälle
menevän opetuksen ja soveltavan tutkimuksen kehittämisen
haasteissa.
Positiivista omasta mielestäni tässä lakiesityksessä on
myös se, että siihen ei tällä hetkellä sisälly
erillistä rahoituslakia. Katson, että kun ensi vaalikaudella
uudistetaan muun muassa opetustoimen valtionosuusjärjestelmää,
on hyvä katsoa koko kunnallisen koulutusrahoituksen kokonaisuus
kerralla. Muun muassa toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta
on tullut yhteydenottoja, joissa on toivottu nimenomaan rahoituksen
kokonaista tarkastelua, jolloin pystytään koulutuksen
tarkoituksenmukainen rahoitusmalli järjestämään
sillä tavalla, että ne tukevat toinen toisiaan.
Tällä pystytään arvioimaan erilaisia
elementtejä, kuten mikä on tuloksellisen rahoituksen
osuus, valmistuneiden osuus, valmistuneiden painoarvo esimerkiksi
rahoituksessa tai esimerkiksi tulisiko ottaa työllistyminen
yhdeksi kriteeriksi rahoitusperusteissa.
Itselleni jäi aika lailla epäselväksi
se, mikä olisi ollut järjestelmän alueellinen
ja ammattikorkeakoulukohtainen vaikutus, jos nämä investointirahat
olisi kytketty yksikköhintoihin eli toisin, kuin ne ovat
tällä hetkellä, tai jos olisi siirrytty malliin,
jossa osa rahoituksesta olisi tullut niin sanotun tasarahoitusmallin
pohjalta. Näin ollen pidän ihan positiivisena
sitä, että tämä koko kunnallisen
koulutuksen rahoitus katsotaan yhtenä kokonaisuutena.
Valiokuntakäsittelyssä haluan erityisesti
kiinnittää huomiota ammattikorkeakouluhallinnon uudistamiseen.
Positiivista on se, että ammattikorkeakoulujen omalle hallinnolle,
sisäiselle hallinnolle, kasataan vastuuta ja velvollisuutta
kehittää nimenomaan opetuksen sisältöjä ja
ammattikorkeakoulun sisäisiin toimiin ja opetukseen ja soveltavaan
tutkimukseen sisältyviä kysymyksiä. Sen
sijaan aika lailla epäselväksi itselleni on jäänyt
kolmikannan valtasuhde: toisaalta opetusministeriö, toisaalta
ylläpitäjähallinto ja kolmanneksi ammattikorkeakoulun
sisäinen hallinto. Täällä on
esimerkiksi ylläpitäjähallinnolle kasattu
erilaisia tehtäviä, muun muassa alueellisen näkökulman
tuominen, toisaalta strategioiden määrittely.
Mutta minulle ei tästä lakiesityksestä hyvin
selväksi käy, mikä on se valtasuhde ja
mikä on se neuvottelumekanismi, jolla näitä tavoitteita
asetetaan ja näin ollen myös sitä kehittämisvastuuta
ja -valtaa käytetään. Eli tämä on
varmaan yksi kysymys, jota valiokunnan tulee omassa käsittelyssään
aktiivisesti painottaa.
Joitakin puheenvuoroja muun muassa ammattikorkeakoulun rehtoreiden
taholta on tullut. He ovat kyselleet, mikä on 8 §:n
3 momentin merkitys, kun mainitaan, että jos yhteisymmärrystä opiskelijapaikoista
tai suuntautumisesta ei löydetä, opetusministeriöllä on
valta päättää. Mitä se käytännössä tarkoittaa
ja mitkä ne tilanteet ovat, jolloin siihen voidaan joutua,
ovat niitä käytännön hallintoon
liittyviä kysymyksiä, joita varmasti tullaan hyvinkin
tarkkaan seuraamaan.
Mutta kaiken kaikkiaan, rouva puhemies, pidän tätä hyvänä lakiesityksenä ja
uskon, että tästä pystytään
saamaan suomalaista yhteiskuntaa ja etenkin alueita, elinkeinoelämää ja
suomalaista työelämää kehittävä varsin
mallikas korkeakoulutuksen muoto.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Gustafssonille voin tässä lohdutuksena
sanoa alkuun, että pyrin puhumaan tiiviisti ja ottamaan
vain oleelliset kohdat esille.
Ammattikorkeakoulujärjestelmä on osa kansallista
koulutuskokonaisuuttamme, jossa tulisi erityisesti korostaa korkeakoulujärjestelmämme
kaksipilarista
suuntausta. Sen lisäksi alueellisen kehittämistehtävän
omaava korkeakoulu, jolla pohjana tulee olla työelämälähtöisyys,
on mielestäni nyt tämän lain keskeisenä käsittelyn
kohteena. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot on nähtävä voimavaroina.
Niiden välillä ei tulisi olla mitään
estejuoksua, niin kuin viime vuosina on voinut havaita. Yliopistojen
tulee nykyistä enemmän painottaa tieteellistä koulutusta
ja tutkimusta. Sikäli kuin nämä tehtävät
liittyvät aluekehitykseen, on niihin myös osoitettava
oma rahoituksensa, mistä myös on käyty
keskustelua viime vuosina.
Sen sijaan en pidä pahana opintojen hyväksilukemista
kahden pilarin välillä. Oleellista on myös
se, että siirtymisen mahdollistaminen eri yksikköjen
välillä nimenomaan ammattikorkeakoulupuolella
on hoidettava tyylikkäämmin kuin tähän
saakka. Oletankin, että tuossa lakiesityksessä,
kun tähän viitataan, se näin myös
tehdään. Voimavaroja on suunnattava enemmän
muuhun kuin opiskelijamäärärahojen kukkaron
päällä istumiseen.
Toisen tontille reviirin levittäminen ei tule olla ammattikorkeakoulun
päätehtävä. Tällä viittaan erityisesti
rahoitusautonomiaan ja neuvottelumekanismeihin esimerkiksi liittyen
juuri 8 §:n sisältöön. Koulutusmäärien
on perustuttava nimenomaan alueelliseen työvoimatarpeeseen.
Siksi elinkeinoelämän kuulemisen ja koulutuspaikkasuunnittelun
tulee tapahtua työelämän kanssa tiiviisti
yhteisesti. Niin ikään opiskelijoiden osallisuus
sekä suunnittelussa, kehittämistyössä että arvioinnissa
on mielestäni oleellisen tärkeää.
Haluan kuitenkin korostaa sitä, että ammattikorkeakoulun
kansallinen arviointi- ja ennakointitehtävä ovat
virallisesti valtion toimia. Koska ammattikorkeakoulun ylläpitäjinä ja
siten rahoittajina saattavat olla useat tahot, ja niin kuin yleensä ovatkin,
kunnat jopa eri maakunnissa, on rahoitusta tarkasteltava kokonaisvaltaisesti
osana valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistusta,
ihan kuten ed. Katainen edellä puheessaan korosti.
Oman ongelmansa rahoitusvyyhteen tuovat erihintaiset ammattikorkeakoulututkinnot
jatkotutkinnoista puhumattakaan. Näistä toivon
valiokunnan erikoisesti keskustelevan.
Arvoisa puhemies! Enemmän kuin ammattikorkeakoululain
pääpainopisteen siirtämistä autonomiakeskusteluksi
meidän olisi kannettava huolta siitä, kuinka rahkeemme
riittävät tulevaisuudessa pitämään
yllä ja kannattelemaan viittäkymmentä korkeakoulua.
Se on mielestäni oleellinen kysymys, joka vienee valiokunnalta
panoksia enemmän kuin tarpeeksi.
Vielä, arvoisa puhemies, toivon, että valiokunta
näkee käsittelyssään tarpeelliseksi
pyytää lausunnon hallintovaliokunnalta. Mielestäni
ylläpitäjäjärjestelmä vaatii
sitä tämän lain käsittelyn yhteydessä.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kerolan ehdotusta lausuntopyynnöstä hallintovaliokunnalta.
Tämä uusi lakiesitys on mielestäni
parempi kuin ehkä ennakko-odotukset antoivat ymmärtää,
mutta ei pysty kätkemään sitä asiaa,
että meillä tosiasiallisesti vallitsee poliittisia
erimielisyyksiä ammattikorkeakoulujärjestelmän
kehittämisestä, vaikka on pitkään
puhuttu mantranomaisesti tästä kahden pilarin
mallista. Tuntuu, että Suomessa koulutuksen arvostus näkyy
juuri siinä, että ikään kuin
yliopiston puolelta lainataan käsitteitä ja niin
nostetaan tätä ammattikorkeakouluasiaa. Yksi esimerkki
oli keskustelu ammattikorkeakoulujen autonomiasta, joka oikeastaan
siis oli keskustelua korkeakoulujen ja rahoittajien välisestä suhteesta,
mutta käytettiin samaa käsitettä kuin
yliopistoalueella, jossa autonomia johtuu tieteellisen tutkimuksen
vapaudesta, siitä että pitää voida
itse päättää, että tutkitaan asioita,
jotka ovat kiusallisia, ja tieteelliset totuudet ovat riippumattomia
vallanpitäjän käsityksistä.
Näin dramaattista ongelmaa ei ammattikorkeakoulupuolella
kyllä ollut, mutta kuitenkin hyvin pitkään
oli tämmöinen vaatimus autonomiasta. Uskonkin,
että tämä malli, missä nyt molemmille
korkeakouluille on omat käsitteensä, on parempi
kuin se aikaisemmin keskustelussa esiin tullut, jossa käytännössä asiaan
perehtymätön ei ihan oikeasti osaisi erottaa näitä.
Uskon, että ammattikorkeakoululaitoksen ydin ja vahvuus
ja sen kilpailu opiskelijoista ja vetovoima perustuu siihen, että siellä saadaan sellaista
osaamista, joka on suoraan työelämän hyödynnettävissä.
Kun ajatellaan niitä tuhansia ja tuhansia humanisteja,
jotka yliopisto kouluttaa ei mihinkään ammattiin,
niin on ihan hyvin ymmärrettävää,
että sen rinnalla on varmasti vetovoimaa opiskelijoiden
keskuudessa järjestelmällä, joka hyvin
tietoisesti lähtee siitä, että tähdätään
työelämään. Itse olen enemmänkin
sellaisen mallin puolesta, missä osaaminen on itseisarvo
eikä koulutuksen hieno nimike. Se määrä, minkä verran
meillä ovat nimikkeet muuttuneet, välttämättä ei
kuvaa sitä, minkä verran näiden ihmisten
ammatillinen osaaminen on muuttunut, ja pahimmillaan tällaista
käytännön käsityötaitoa tai
harjoitusta, mitä monet ammatit käytännössä vaativat,
on vain vähennetty.
Pidän hyvin tärkeänä opiskelijoiden
oikeusturvan kannalta, että mikään koulutusjärjestelmä ei
ole umpiperä, eli olen ehdottomasti sitä mieltä,
että moni ammattikorkeakoulun opiskelija ehkä myöhemmin
tai muuten haluaa täydentää opintojaan
myös syvällisellä, teoreettisella näkökulmalla.
Uskon, että monet ammattikorkeakoulun käyneet
ihmiset tulevat tekemään aivan loistavia ja merkittäviä lisensiaattitöitä ja
väitöskirjoja, mutta itse näkisin, että järjestelmän
pitää olla sellainen, että sitten kun
siirrytään toisenlaisen tekemisen pariin, niin
paljon nykyistä paremmin huolehditaan siitä, että ammattikorkeakoulussa
saavutettu osaaminen luetaan hyväksi maisterin perustutkinnossa
yliopistopuolella eikä ole niin, että kaksi eri
korkeakoulujärjestelmää kehittää omia
jatkotutkintojansa.
Todella, jos valittaisiin sellainen linja, missä ammattikorkeakoulut
myös tuottaisivat saman tyyppisiä jatko-opintoja
kuin yliopistot, niin siinä tilanteessa pitäisi
hyvin tarkkaan miettiä, mikä meidän nykyisen
hyvin laajan ja kattavan, paljon perustutkintoja tuottavan yliopistoverkostomme idea
on. (Ed. Gustafsson: Jatkotutkinnot ovat työelämälähtöisiä,
ne ovat eri asia kuin tieteen teko!) — Aivan, mutta sanoin
siis, että ajatus on erittäin hyvä. Onhan
meillä aikanaankin erikoistuttu, ja ainahan nykyään
puhutaan, että kaikki opintoalat tulevat olemaan alma matereita.
Aikanaan luuli, että kun koulun oven sulkee, niin sieltä on
poissa, mutta elinikäisen oppimisen periaatteessa me kaikki
olemme kehdosta hautaan sidottuja niihin oppilaitoksiin, koska tarvitsemme
jatkuvaa täydennyskoulutusta. Varmasti on hyvä, että tarjotaan
syvempiä opintoja, mutta jos ajatellaan tällaista
porrasteisuutta, mikä yliopistopuolella on, että on
perustutkinto ja sitten tällainen syvempi jatkotutkinto,
niin mielestäni, jos tämän kaltaista
jatkotutkintoa haluaa tehdä, on parempi, että se
tehdään yliopistolaitoksen puolella.
On siis tärkeää, että henkilöt
järjestelmän sisällä voivat
muuttaa asemiansa kysynnän ja tarpeiden mukaan, mutta ei
ole tarpeen, että kahta järjestelmää ikään
kuin muokataan saman kuuloisiksi ja menetetään
enempien ... (Ed. Gustafsson: Eikö tärkeintä ole
se, että osaamistaso nousee?) — Jos ed. Gustafsson
olisi kuunnellut tarkemmin — voisin sanoa, että kuuntelemisen osaamistaso
eduskunnassa meillä kaikilla on hyvin heikko, enkä tiedä,
mitkä opinnot siihen vaikuttavat — hän
olisi huomannut, että minun väitteeni on juuri
se, että työelämässä mitattu
osaamistaso ei ole samassa mittakaavassa noussut kuin tämän
järjestelmän kehittämisestä voisi
kuvitella.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kerolalta olisin kysynyt, teittekö te konkreettisen
ehdotuksen siitä, että asiasta pyydettäisiin
myös lausunto hallintovaliokunnalta. Pyydän teitä vielä tarkentamaan,
nimittäin ed. Krohn on kannattanut teitä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tämän
lain käsittelyä, mutta johtuen monesta ylläpitäjästä ja
niin sanotusti maksumiehestä ehdotin, että tästä pyydettäisiin
lausunto hallintovaliokunnalta. Mutta en halua pitkittää,
korostan sitä, tätä lain käsittelyä.
Tuija Brax /vihr:
A rvoisa rouva puhemies! Täällä ovat
jo edelliset puhujat puhuneet tästä ehkä hiukan
pinnan alle piilotetusta poliittisesta vastakkainasettelusta, jonka
toisaalta kuvittelen kyllä aikaa myöten lievenevän
koko ajan. Käytännön elämässä varmaan
tämä rinnakkaiselo ja vuorovaikutus tulee puhumaan
puolestaan.
Itse aloittaisin miettimällä hiukan sanamagia-asioita.
Kun minä olin pieni, oli kouluja, joita kävivät
pienemmät, kansakouluja ja oppikouluja, ja osa meni sitten
ammattikouluun, oli lukioita ja opistoja ja yliopistoja. Jossain
tässä matkan varrella, minun keski-ikäisen
elämäni aikana, tämä instituuttien
nimimagia on jo edennyt niin, että opistoista tehtiin oppilaitoksia
ja sitten myöhemmin, kun oppilaitoskaan ei riittänyt,
nyt näitä vanhan järjestelmän,
josta Saksa on pikku hiljaa luopumassa, mukaisia ammattikorkeakouluja. Koulut
muuttuivat erilaisiksi asteiksi ja laitoksiksi, ja ehkä tämän
sanamagian huippua edustaa nykyään lähes
joka paikkakunnalta löydettävä instituutti.
(Ed. Gustafsson: Taitokeskus on vielä parempi!) — Taitokeskus,
ed. Gustafsson, on aivan oikea.
Jotenkin konservatiivinen osa minussa toivoisi, että tämä kello
ehkä pyörähtäisi ympäri
ja pääsisimme vanhoihin kunnon suomalaisiin sanoihin
kuten koulu, opisto, (Min. Rask: Lukio!) — Lukio. Mukava
kuulla, että myös ministeri Rask kannattaa. Se
ei itse asiassa minua yllätä, koska hän
on tunnettu jalat maassa olevana, täysjärkisenä ihmisenä.
Mutta sitten muutama sana tästä vaikeasta
asiasta. Täällä viitattiin aikaisemminkin
jossain määrin, että vaikka sanat ovat
muuttuneet hienommiksi, niin välttämättä ammattitaito
opiskelijoiden osalta ei ole kasvanut, opintojen sisältö, ei
ehkä sittenkään, varsinkaan jos tähtäimessä on aidosti
ennen kaikkea huipputason ammattiosaajia, joita työelämä kaipaa. Äitini
on jäänyt eläkkeelle sairaanhoidon puolelta
ammattikorkeakoulun lehtorin virasta, mutta opetti sairaanhoitajia
jo vanhassa oppilaitoksessa. Hän on kertonut opintojen
sisällöstä ja niitten teoriapainotteisuudesta
ja siitä, että esimerkiksi ihan tämmöisille
peruslääkelaskuidiotismeille, jotka on opeteltava,
tai hygieniaharjoituksille jne. jäi huomattavan vähän
aikaa ja sitten esimerkiksi hoitotiedettä oli hyvin paljon
enemmän. Tämä sai sitten myöhemmin
ihan muutakin kuin äitini kautta vahvistusta ulkopuolisen
puolueettoman tutkimuksen osalta, jossa todettiin, että ammatillisesti
pätevimmiksi arvioitiin nämä vanhan koulun käyneet
sairaanhoitajat eivätkä suinkaan ammattikorkeakoulun
käyneet. Toivottavasti en loukkaa ketään,
koska tämä nyt ei ole aivan asiallista, mutta
en malta olla sitä kertomatta, että tämä herättikin
keskustelua jossain vaiheessa, pitäisikö sairaanhoitajien
yhtenä muuntokoulutusvaihtoehtona olla sairaanhoitajaksi
opiskelu.
Mutta vakavasti ottaen mielestäni tässä on
hyvin vakavasta asiasta kyse, ettei vaan tämä loistava
ajatus innostaa ja kouluttaa teollisuuden, kaupan, työelämän,
palveluiden, hoitosektorin käyttöön poikkeuksellisen
hyviä, sekä käytäntöön että teorioihin
perehtyneitä ihmisiä käytännössä murene
siihen, että heistä tehdään
kvasiteoreetikkoja, ettei vaan vahingossa sorruta semmoiseen turhaan
huonoon itsetuntoon ja sokerikuorrutukseen, semmoiseen, että yritetään
teoretisoida asioita, joissa oikeastaan ennemmin työelämä ja
hyvä, itsetuntoinen työntekijä tarvitseekin
käytännön osaamista ja jossain määrin
jopa todella varmaa osaamista sen sijasta, että on miettinyt
sitä teoriassa kovin paljon.
Täällä on puhuttu jatko-opinnoista.
Mielestäni juristina on päivänselvää,
että oppilaan oikeusturva tässä asiassa
pitää asettaa ensimmäiseksi. Silloin
täytyy olla niin, että ammattikorkeakouluopinnoista
voi jatkaa jatko-opintoihin. Mielestäni loogisinta olisi,
että silloin voi jatkaa normaalille korkeakoulupuolelle,
jos haluaa näitä teoreettisia opintoja täydentää,
ensin perustutkintoa mahdollisesti puuttuvilta teoreettisilta osilta.
Aina en ole varma, puuttuuko niitä edes kovin paljon, koska
tosiaankin osa ammattikorkeakoulututkinnoista on kovin teoreettispainotteisia.
Sen jälkeen voidaan jatkaa sitten lisensiaatti- ja väitöskirjapuolelle
sielläpäin.
Mutta sen lisäksi toki työelämässä tarvitaan jatkokoulutusmahdollisuuksia
myös käytännön osaamisessa.
Siltä osin olen varma, että ei pidä sotkea
mukaan näitä vanhoja akateemisen koulutuksen jatkotutkintotitteleitä,
vaan tulee pysyä siinä kunniakkaassa perinteessä,
että sitten räätälöidään
sen tuotantolaitoksen, palvelulaitoksen, sen työnantajan
tarpeisiin entistä joustavammin juuri myös ehkä entistä erikoistuneempaa
koulutusta, mitä tarvitaan.
Tähän liittyy myös se kysymys, että meidän tarvitsisi
viimeinkin löytää rahoitusvaihtoehdot ja
realistiset mahdollisuudet työelämästä hypätä vähäksi
aikaa kunnianhimoisten kieliopintojen pariin. Se on jostain syystä täysin
laiminlyöty asia. Myöskään työllisyyskoulutuksena
ihminen ei voi, vaikka hänellä on jo jokin ammatti-identiteetti,
ammattiosaaminen, erittäin kunnianhimoisella, jopa akateemisella
tasolla suorittaa sivuopintoja kielissä. Kuitenkin monien
työllistymisen ja monien työpaikkojen työvoimatarpeen
näkökulmasta se on huutava pula. Tarvittaisiin
nykyisessä globaalissa maailmassa suomalaista huippuosaamista
niin, että se voidaan toteuttaa myös muilla kielillä todella
korkealla tasolla, ei vain jollakin kirjeenvaihtotasolla.
Sitten hallinnosta. Ed. Kerola puhui kolmikannasta. Itse pahoin
pelkään, että se on todellakin epäselvä.
Siksi pidän hyvänä, että tämä menee
hallintovaliokuntaan. Pahoin pelkään myös, että käytännössä se
on se paikallinen ylläpitäjätaho,
kuntataho, joka sitten määrää tahdin.
Siltä osin kyllä olisin kovasti ammattikorkeakoulujen itsenäisyysliikkeen
puolella jo opiskelijoiden oikeusturvan näkökulmastakin,
puhumattakaan siitä, että tarkoitus on markkinoida
ja saada ammattikorkeakouluihin erittäin korkeatasoisia
opettajia.
Uskon, että ammattikorkeakouluilla ja akateemisilla
korkeakouluilla tulee jossain määrin olemaan kiristyvääkin
kilpailua pienenevistä oppilasmääristä ja
ikäluokista. Luulen, että ammattikorkeakoulut
saattavat joihinkin oppilasryhmiin vedota aivan oikeutetusti sillä,
että ne pystyvät varmastikin tarjoamaan turvallisempaa
ja pedagogisesti mietitympää opetusta sellaisille
oppilaille, joilla ehkä itseohjautuvuus ja akateeminen vapaus
saattaakin olla ansa ja väärään
houkutteleva.
Ammattikorkeakoulujen edeltäjät, esimerkiksi
teknilliset oppilaitokset, joiden rehtorina ja opettajana isäni
oli pitkän uran ja myös erään
väliaikaisen ammattikorkeakoulun rehtorina, aloittivat
paljon aikaisemmin kuin akateemiset korkeakoulut opettajien pedagogisen
koulutuksen ja vaativat myös didaktiikan opintoja, seurasivat opettajien
kykyä viestiä, kommunikoida, saada viestinsä perille.
Perinteisillä korkeakouluilla on tässä vielä hyvin
paljon opittavaa. Toistaiseksi vielä korkeakouluissa professuuri
ei juurikaan vielä kerro siitä, että oikeasti
olisi paljon annettavaa oppilaille. Mielestäni korkeakoulupuolella pitäisikin
vakavasti miettiä sitä, onko aina sama asia olla
hyvä tutkijaprofessori ja hyvä opettaja.
Sitten vielä muutama havainto itsetuntoasiasta. Jos
ajattelee, millaiset erilaisten arvioiden ja Oecd-tilastojen mukaan
ja myös monien vertailujen mukaan ovat suomalaiset työmarkkinat, millaisia
työpaikkoja Suomessa on, niin niistä kaikista
järjestään hyppää silmille,
että meillä on poikkeuksellisen vähän
yksityisyrittelijäisyyttä, pieniä ja
keskisuuria osaajia. Meillä on ehkä osittain jopa
sotakorvauksien jäljiltä ja siitä lähtien, kun
Kekkosen aikana kansa vielä sidottiin pakkosäästämiseen
ja isojen teollisten yksikköjen rahoitusprojektiin, jäljellä perinne,
että työpaikka on valtavan iso laitos, jossa on
ehkä hierarkiatkin aika isoja. Suomi tarvitsee jatkossa
huomattavasti paljon enemmän pieniä, joustavia,
itseohjautuvia yksiköitä, jotka osaavat siis myös
käytännön tuotantotehtäviä tai
hoiva-alan tehtäviä.
Luulen, että tältä osin ammattikorkeakoulut ovat
kansantaloudellemme tärkeintä. Ne tulevat olemaan
keskeinen osa siinä, että yritämme muuttaa
tuotantorakennettamme joustavammaksi, pienyksikköisemmäksi,
yrittäjäkeskeisemmäksi. Mutta se ei onnistu,
jos eivät ammattikorkeakoulutuksen saaneet ihmiset samalla
ole saaneet hyvää itsetuntoa. Jossain määrin,
jos me juutumme tähän nyt vielä akuuttiin
tappeluun titteleistä ja siitä, ollaanko yhdenvertaisia
vai erivertaisia, me samalla teemme mielestäni karhunpalveluksen
rehelliseen työhön opiskeleville ammattikorkeakoulun
opiskelijoille. Jos me ylläpidämme sitä ikään
kuin sanamagiariitelyä tittelien nimistä, me samalla
ikään kuin ylläpidämme epäsuoraa
tai hiljaisesti rivien välissä väitettä,
että ilman sitä titteliä ammattikorkeakoulututkinto
ei ole arvokas. Tätä pidän kyllä todella
oman oksan sahaamisena ja vaarallisena tekijänä.
Aivan viimeisenä, arvoisa rouva puhemies, kun ministeri
on paikalla — mitä kunnioitan suuresti — haluaisin
esittää kainon toivomuksen. Kun olen varovasti
laskenut, mitä paikallisissa suurissa sanomalehdissä ja
nyttemmin jopa televisiossa käydään mainoskampanjoita
näistä vähenevistä ikäluokista
ammattikorkeakoulujen ja eri instituuttien välillä,
niin laskin, että se jo, mitä minä olen
huomannut Helsingin seudun televisiossa ja lehdissä, maksoi
vanhoissa markoissa satoja miljoonia markkoja. Kun siihen otetaan
valtakunnalliset kulut, oikeasti me olemme rakentaneet näiden
oppilaitosten, instituuttien, korkeakoulujen keskinäisessä kilpailussa
mainostamisesta älyttömän rahareiän.
Katsokaapa joskus vaikka Helsingin Sanomien sivuja ja miettikää, mitä se
maksaa. (Ed. Tiusanen: Satojatuhansia! — Ed. Gustafsson:
Ei satoja miljoonia varmaan!) — Yhteensä koko
maassa. No, ei varmaankaan satoja miljoonia, hyvä on, laskin
väärin, mutta esimerkiksi yksistään
Helsingin ammattikorkeakoulun Helian markkinointikustannukset olivat
jo yli 0,5 miljoonaa vanhaa markkaa yhdeltä kaudelta. Eli
siis miljoonia, näin on.
Silloin kyllä toivoisin ensinnäkin jotain
selvitystä siitä, kuinka suuri tämä summa
oikeasti on, ja arvioita tai ajatuksia siitä, voitaisiinko
tätä rahalla kilpailua hillitä. Näkisin
sen rahan todella paljon mieluummin käytettävän
opetukseen ja oppimisvälineisiin kuin mainontaan, jopa
nykyään televisiossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eräällä tavalla
johdannoksi sille, mitä aion kohta sanoa, totean erään
hyvin merkittävän näkökohdan:
puolustuspoliittisista selonteoista olemme oppineet sen viimeisen
viidentoista kuudentoista vuoden aikana, että jokaisella
sanalla, jokaisella tavulla on merkitys, mikä täällä on
asiakirjoihin laitettu, ja, arvoisa puhemies, se tulee tässä hallituksen
esityksessä erittäin hyvin esille.
Täällä ed. Elo pohdiskeli ammattikorkeakoulujärjestelmän
tulevaisuutta. Hän visioi täällä sitä,
kuinka tähän oppilaitosinstituutioon tulevat professorit,
kuinka siinä on yliopistomaiset tutkinnot ja koko järjestelmä itse
asiassa on täysin saman kaltainen kuin nykyinen yliopistolaitos maailmanlaajuisesti
on. Onko tällä visiolla jotakin pohjaa ja perustetta
tämän hallituksen esityksen pohjalta?
Arvoisa puhemies! Se on kaikki kirjoitettu tänne jo,
kun tämän lukee oikein. Aion tehdä nyt tällaisen
lukuharjoituksen ja osoittaa, että se on kaikki jo tänne
pantu täydellisesti ylös. Sinänsä taitava
teko arvoisalta ministeriltä.
Ensinnäkin aloitetaan yhteenveto kertomalla, että kysymys
on tilanteesta, jossa ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat
yhdessä korkeakoululaitoksen. Se on hyvin selvästi,
yksiselitteisesti, todettu.
Sitten edelleen kuvataan, että tällä instituutiolla
on sisäisissä asioissaan itsehallinto, aivan niin kuin
yliopistoissa on itsehallinto. Sen perustahan on Keisarillisen Aleksanterin-Yliopiston
itsehallinnossa, joka oli kirjattu vanhaan hallitusmuotoon.
Edelleen, täällä on kolmikantainen
hallintojärjestelmä. Aivan oikein, kannatan sitä lämpimästi.
Sillä tavalla rinnasteisuus yliopistolaitoksen perushallintomalliin
osallistumiseen on täsmälleen samalla tavalla.
Edelleen, täällä on tulosohjaus tuotu,
nyt tosin pikkuisen sanakäänteissä eri
tavalla kuin se on yliopistopuolella, mutta institutionaalisesti
se on samanlainen kuin yliopistolaitoksella, jossa opetusministeriö on
sitten keskeinen toimija tulosohjauksessa.
Mutta sitten se, mikä täällä on
se villakoiran ydin, se löytyy tämän
esityksen sivulta 18. Minä teen nyt sillä tavalla
vääryyttä tälle hallituksen esityksen
tekstille, sen perusteluosalle, että minä korvaan
sanan "ammattikorkeakoulu" sanalla "yliopisto" ja luen: "- - keskeistä on
jatkotutkintojen kehittämisen lisäksi yhdessä työelämän kanssa
tehtävä soveltava tutkimus- ja kehitystyö. Tavoitteeksi
on myös asetettu, että yliopistojen alueellista
roolia ja vaikuttavuutta tehostetaan ja roolia työyhteisön
kehittäjänä vahvistetaan. Yliopistojen
harjoittama tutkimus- ja kehitystyö on viime vuosina kehittynyt
voimakkaasti. Yliopistot ovat mukana muun muassa osaamiskeskusten,
tiedepuistojen ja teknologiakylien kehittämisessä."
Toisin sanoen näinhän se juuri on yliopistojen kohdalla.
Siis toisin sanoen yliopistojärjestelmässä nämä asiat
ovat juuri täsmälleen tällä tavalla.
Tämän vuoden keväällä tuli
alueellinen tehtävä hyvin voimakkaasti, kysyttiin,
ovatko yliopistot siihen valmiita vai eikö. Eihän
yliopistoinstituutiolla ole mitään muuta mahdollisuutta sanoa
kuin että kyllähän se meille passaa.
Sekin uusi ulottuvuus on tässä kirjoitettu sisälle
aivan täsmälleen. Toisin sanoen mitään
funktionaalista eroa ei ole.
Täällä arvoisa ministeri johdantopuheenvuorossaan
korosti sitä, että perustutkimus on tiedeyliopistojen
erityispiirre. Arvoisa puhemies! 40 vuotta yliopistolaitosta palvelleena
ja siitä 27 vuotta varsinaisena professorina toimineena
totean, ettei ole olemassa mitään soveltavaa tutkimusta
eikä kehitystyötä ilman perustutkimusta. Ilman
perustutkimuksen suomaa tietoa ja pohjaa ei ole olemassa soveltavaa
tutkimusta, ei lainkaan. Se on ymmärrettävä,
sitä on pystyttävä tekemään
ja sen tekemisen osaaminen on pystyttävä osoittamaan
opinnäytteessä, että sillä soveltavalla
tutkimuksella on jotakin merkitystä. Nämä ovat
siis tällä tavalla naimisissa toistensa kanssa niin
sanoakseni.
Mikä koskee sitten edelleen näitä rinnastuksia,
niin seuraava olennainen rinnastus löytyy sivulta 28. Täällä todetaan
nimittäin jo nyt varmuuden vuoksi: "Useissa Euroopan maissa
on siirrytty tai ollaan siirtymässä yhtenäisiin
tutkintojen nimiin yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa." Siis
toisin sanoen, kun se samankaltaisuus ei nyt poliittisista syistä tällä kertaa
onnistunut, on tällä tavalla taitavasti viitattu
siihen todellisuuteen, mikä tällä hetkellä vallitsee
yliopistoissa muualla Euroopassa, mistä ammattikorkeakouluinstituutio
on kotoisin. Senhän toi tänne Suomeen opetusministeri
Taxell. Aikoinaan siitä käytiin kova skaba. Tämä instituutiohan
on eräissä maissa jatkunut, eräissä se
on lakkautettu johtuen juuri siitä, että on tehty
vääriä rinnastuksia, vääriä linjauksia
ja sillä tavalla se on syönyt itseltään
tulevaisuuden pois.
Silloin, kun tämä keskustelu tässä salissa
käytiin, tämä perustamiseen tähdännyt
keskustelu, Taxellin ollessa altavastaajana, erittäin merkittävä näkökohta
oli se, että Teollisuus ja Työnantajat tähdensi
kaikessa, että hyvä homma, että ammattiopintolaitosta
tarvitaan ehdottomasti mahdollisimman sofistikoituna järjestelmänä,
mutta työhönoton kannalta on äärimmäisen
tärkeää, että tutkintonimikkeet
ovat sellaiset, että rekrytoija tietää tismalleen
sen, mitä on saamassa. Se on äärimmäisen
tärkeää, koska siinä tilanteessa hämäykset
eivät tuota hyvää tulosta.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin erityisellä tarkkuudella
arvostamani kansanedustajan, professori Erkki Pulliaisen puheenvuoroa.
Se oli analyyttinen ja antoisakin, mutta sitten se jotenkin jäi
kesken, arvostamani kansanedustaja Pulliainen, että voisi
kysyä, mikä se pihvi nyt sitten siinä oli,
jollei se ollut se, että varoitettiin meitä kansanedustajia
ja päättäjiä ja erilaisia tahoja
ikään kuin liu’uttamasta ammattikorkeakouluja
ja yliopistoja yhteen. Minusta tuo huolenaihe, mitä ed.
Pulliainen peräsi, on pääosin tarpeeton.
Uskallan puhua sosialidemokraattisena koulutuspoliitikkona tässä,
ja ainakin minusta on erityisen tärkeää se,
että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen profiili ja
toiminta-ajatus pidetään kristallinkirkkaina ja
ne ovat selvästi eri suuntaan meneviä.
Uskallan sanoa näin, että minulla on ollut
erityinen ilo ja haaste olla vaikuttamassa suomalaisen ammattikorkeakoulujärjestelmän
syntyyn ja muotoutumiseen. Kun eduskunnassa vuosina 1990 ja 1991
oli koulutuspoliittinen selonteko, pidin silloin tärkeänä,
että käynnistetään tämä ammattikorkeakoulukokeilu.
Olin eduskunnan kuppilassa eräänä yönä tekemässä koulutuspoliittisen
kompromissin silloisen sivistysvaliokunnan puheenjohtajan kansanedustaja,
professori Erkki Pystysen kanssa, jolloin vedin henkselit yli nuorisokouluhankkeelta,
jotta saimme käynnistettyä tämän
ammattikorkeakoulu-uudistuksen, jota niin Oecd:n asiantuntijat,
kansainvälinen ympäristö, lähes
kaikki koulutuksen asiantuntijat pitävät merkittävänä menestystarinana, meidän
ammattikorkeakoulujärjestelmäämme. Minä toivon,
ettei kansanedustaja, professori Pulliainen nyt sorru epäsuorasti
sen kaltaisen todistuksen antamiseen, johon äkkipäätänsä tuo puheenvuoro
voisi antaa aineksia.
Arvoisa puhemies! Pidän jo nyt selvänä,
että ammattikorkeakoulut ovat lunastaneet hyödyllisen
ja uskottavan paikkansa ammatillisen korkeakouluopetuksen instituutioina
ja olennaisena osana suomalaista koulutusjärjestelmää.
Suomessa on mielestäni toimiva kahden pilarin korkeakoulumalli,
joka myös Oecd:n Suomessa vierailleen arviointiryhmän
mukaan on onnistunut hyvin. Nämä asiantuntijat
pitivät korkeakoulujen koulutusohjelmia innovatiivisina
ja työelämän tarpeita vastaavina, ja
he pitivät ammattikorkeakoulujen peruslinjaa oikeana. Tältä osin tavallaan
lähestymistapa, mitä kansanedustaja Pulliainen
nyt haarukoi, on jotenkin minusta nyt tällaisen karkeasti
vinoutuneen, puhtaasti yliopisto-orientoituneen akateemisen maailman vaellusta
pimeydessä vailla ihan yhteyksiä siihen, mitä on
tapahtunut ja mitä halutaan tapahtuvan.
Tämä Oecd:n arvovaltainen asiantuntijaryhmä esitti
myös mielestäni varteenotettavia kehittämiskohteita.
Yksi koski akateemisten ja ammattikorkeakoulututkintojen rinnastamista,
johon meillä ei ole uskallettu tarttua. Tämä työryhmä pelkää,
että Suomi uhkaa jäädä eurooppalaisen
kehityksen jälkijunaan sen vuoksi, että ammattikorkeakoulututkintoja
ei haluta tai uskalleta tunnustaa vertailukelpoisiksi korkeakoulututkinnoiksi
siltä osin kuin ne ovat esimerkiksi lähellä alempia
yliopistotasoisia korkeakoulututkintoja. Meillä on tältä osin
lainsäädäntö epäselvä ja
kehittymätön, eikä siihen nyt tältäkään
osin ole ratkaisua tulossa, mutta tärkeää minusta
on myöskin se, että meidän korkeakoulujärjestelmäämme
kehitetään siten, että opiskelijoiden
olisi myös käytännössä helpompi
siirtyä korkeakoulusektorilta toiselle.
Arvoisa puhemies! Se, jonka olisin toivonut ed. Pulliaisen huomioivan
ammattikorkeakoulujen kehityksessä, on se, että niiden
kehityksessä ja niiden kehitysvaiheessa on ollut kaikkein
arvokkainta erittäin vahva työelämäorientaatio.
Ne näyttävät aidosti uskovan missioonsa
työelämän kehittäjinä ja
alueellisina toimijoina. Niistä on lähes kaikilla
seutukunnilla ja maakunnissa tullut osa elinkeinopoliittista infraa
ja käytäntöä. Tämä kokemus
on, ed. Pulliainen, sitä vahvempi, mitä kauemmaksi
Pääkaupunkiseudulta mennään
ja korostuu erityisesti maakunnissa, joissa ei ole omaa yliopistoa.
Sitten, ed. Pulliainen, vielä syvemmälle:
Työelämän kanssa tehtävässä yhteistyössä kysymys on
kummankin osapuolen, siis ammattikorkeakoulun ja työelämän,
osaamisen hyödyntämisestä. Se liittyy
niin henkilöstökoulutukseen, tuntiopettajien käyttöön
yrityksistä jne., myöskin systemaattiseen
yrityspalvelutoimintaan. Syvimmillään yhteistyö yritysten
ja ammattikorkeakoulujen kanssa voi olla yhteisiä laitteistoja,
sopimukseen perustuvia partnershiphankkeita, koordinoituja laajahkojakin
kansainvälisiä hankkeita ja ammattikorkeakoulujen
jatkuvaa roolia yritysten sisäisessä osaamisen
kehittämisessä. Kaikkia edellä kuvattuja
asioita tapahtuu jo käytännössä.
Keskustelua ammattikorkeakoulujen tutkimustoiminnasta pidän
sinällään erittäin tärkeänä,
mutta kun tämä niin sanottu soveltava tutkimus
perustuu työelämälähtöisyyteen,
käytännölliseen, kehittävään
ja soveltavaan tutkimukseen, niin en tässä nyt
käytännön tasolta ongelmia näe. Aivan
niin kuin ministeri Rask totesi, tieteellinen perustutkimus kuuluu
yliopistoihin.
Sitten haluan vielä sanoa sen, että monet
yliopistoihmiset ovat sanoneet minulle kahdenkeskisissä keskusteluissa,
että ammattikorkeakoulut ovat joutuneet ottamaan tehtäviä,
jotka yliopistopuoli on omassa yksipuolisessa tutkimussuuntautuneisuudessaan
laiminlyönyt. Kysymys liittyy erityisesti työelämän
tarpeisiin.
Arvoisa puhemies! Myös monissa ammattikorkeakouluissa
toimii johtotehtävissä vahvan yliopistotaustan
ja -uran omaavia ihmisiä. Silti uskon, tuntien myös
monet heistä, ettei mitään todellista
rakenteellista ristiriitaa tai sovittamattomia ongelmia ole olemassa.
Paljon ja kasvavasti tehdään yhteistyötä ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen ja teknillisten korkeakoulujen kesken.
Keskustelin elokuussa Tampereen yliopiston rehtorin Jorma Sipilän
kanssa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suhteista ja siitä,
onko esimerkiksi tutkimustoiminnan näkökulmasta
jotain todellisia ongelmia. Professori Sipilä vastasi yksiselitteisesti,
ettei ongelmia ole. Hyvä niin. Lisäksi toivon,
että ammattikorkeakoulut tekisivät nykyistä enemmän
yhteistyötä myös ammattikoulujen kanssa,
toistan: yhteistyötä myös ammattikoulujen
kanssa. Välillä minusta on tuntunut ja tuntuu
siltä, kuin ammattikorkeakoulut olisivat etääntyneet
ammatillisesta koulutuksesta. Pidän tärkeänä,
että myös opetusministeriö tulossopimusneuvotteluin
ja käytettävissä olevin ohjauskeinoin
vaikuttaisi asiaan. Nähdäkseni ammattikorkeakouluilla
olisi paljon annettavaa nimenomaan ammattikoulujen opetuksen, koulutusohjelmien
ja muiden kehittämisen suuntaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun aikaa on vähän, ihan
täältä paikalta totean, että sekä ed.
Gustafsson että ed. Pulliainen molemmat kiteyttivät
omalta näkökulmaltaan hyvin tärkeitä asioita.
Aivain oikein, niillä alueilla, joilla ei ole varsinaista
tiedekorkeakoulua, siellä ammattikorkeakoulujen rooli nousee,
ja niin kuin ed. Pulliainen sanoi, näiden ero pitäisi
pitää kirkkaana myös tulevaisuudessa.
Mutta asiasta, joka aikaisemminkin jo tuli esiin, kun ed. Brax
kertoi, että hänen äitinsä on ollut
sairaanhoidon opettaja: Itse olen opettanut useamman vuoden sairaanhoitajia
ja myöskin työskennellyt kirurgina sairaanhoitajien
kanssa ja sanon, että se on erityisosaamista, mitä leikkaussalihoitaja
tai tehohoitaja tekee. Palkkaus on vain erittäin heikko,
mutta erityisosaaminen on erittäin korkea. Tähän
eivät ammattikorkeakoulut todellakaan pysty valmistamaan,
ja tämä on nimenomaan ongelma, nimenomaan käytännön työtä tekevien
sairaanhoitajien valmistumisen puutteellisuus. Tämä on
todettu ihan käytännön sairaalatyössä,
ja tähän aivan oikein ed. Brax viittasi puheenvuorossaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on vastauspuheenvuoronomainen
puheenvuoro ed. Gustafssonin äsken käyttämälle
puheenvuorolle, jossa nimeni lausuttiin 10—20 kertaa ainakin.
Totean aivan lyhyesti, ed. Gustafsson, että te käytitte
puheenvuoron, joka ei ollut millään tavalla synkassa
tämän hallituksen esityksen perustelujen kanssa.
Se oli ihan jokin muu tarina, jolla ei ollut mitään
tekemistä hallituksen esityksen perustelujen kanssa. Minä tulin
lukeneeksi sieltä vain sisältä näitä ja
niillä edellytyksillä, jotka totesin, mutta siinä vain
korvasin ammattikorkeakoulu-sanan yliopisto-sanalla ja osoitin sen, että mitään
sellaista profiilieroa, mistä arvoisa ministeri puhui johdantopuheenvuorossaan
ja mistä te puhuitte jossakin vaiheessa omaa puheenvuoroanne,
mitään sellaista ei tämän hallituksen
esityksen perusteluista löydy. Teidän puheenvuorossanne
toki oli ihan selvä ero, mutta se ei liittynyt tähän
tarinaan, mitä me nyt käsittelemme.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ammattikorkeakoululain sisällön
määrittäminen minusta pitää muutamia
hyvin mielenkiintoisia lähtökohtia sisällään.
Edellä on keskusteltu nimenomaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
perustehtävistä. Minusta se, että yliopistoista
tulee kansainvälisesti huipputason tieteellistä tietoa
tuottavia yksikköjä ja ne säilyvät
sellaisina, on hyvin keskeistä. Ammattikorkeakoulun osalta
minun ajattelussani koulutuksen arvoketjuun liittyy tärkeä rooli:
riittävä työelämäläheisyys
ja ennen kaikkea riittävä pienyritysten todellisuuden
ymmärtävä ote.
Tässä on viitattu myös siihen, mitä merkitsee yhteistyö ammatillisen
koulutuksen kanssa. Se on varmasti oma kysymyksensä, mutta
minusta kaikkein mielenkiintoisimmaksi nousee se, mitä ihan
oikeasti tarkoittaa tämä alueellinen kehittämisvastuu
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä.
Minusta tämä on sellainen asia, joka minua huolestuttaa
sillä tavalla, käykö niin, että tämä sama
vastuu sälytetään kahdelle keskeiselle
koulutuksen toteuttavalle taholle ja että todellista vastuuta
ei ota kumpikaan. Rohkenen sanoa näinkin. Sen vuoksi toivon,
että lain käsittely tulee selkeyttämään,
synnyttämään julkista keskustelua siitä,
mitä todella merkitsee se, että aluekehitykseen
kytkeytyvä koulutusvastuu on riittävän
selkeä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun käsittelyssä olevan
lain kohdalla esitellään pääasiallista
sisältöä, todetaan näin: "Ammattikorkeakoulujen
opetus perustuisi ensisijaisesti työelämän
ja sen kehittämisen vaatimuksiin. Ammattikorkeakoulujen
tutkimus- ja kehitystyö palvelisi toisaalta ammattikorkeakouluopintoja ja
niiden kehittämistä sekä toisaalta alueellista
ja paikallista elinkeino- ja muuta työelämää ja
sen kehittämistä." Suluissa ymmärrän,
että "erityisesti" tarkoittaa pienyritystoimintaa. Tältä osin esimerkiksi
yliopistojen suorittama tutkimustoiminta ja tutkimukselliset sopimukset
poikkeavat nähdäkseni aivan olennaisesti siitä yhteistyöstä, jota
tiedän ammattikorkeakoulujen tekevän. Tiedän,
että esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoululla on yli
200 yhteistyösopimusta leimallisesti pienyritysten kanssa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on sama tilanne:
tehdään yhteistyötä yli 200
pienyrityksen kanssa. Tältä osin tavallaan se,
että ed. Pulliainen toteaa, että minä olen
puhunut jostain muusta kuin tästä laista, ei pidä paikkaansa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt joudun välttämättömästi
toteamaan ed. Gustafssonille, että te ette tiedä sitten
ollenkaan, minkälainen se tiedeyliopisto tänä päivänä on.
Oulun yliopistossa biologian laitosta johdin, ja minun jälkeeni
siinä tehtävässä olleet ovat
sillä samalla linjalla jatkaneet. Meillä on yhteistyösopimuksia
elinkeinoelämän kanssa vaikka kuinka paljon, vaikka
on ... (Ed. Gustafsson: Paljonko pienyritysten kanssa?) — No,
ne ovat sellaisia yrityksiä, joissa on 5—10 työntekijää.
Eivät ne sen suurempia ole, mutteivät nyt paljon
pienempiäkään. — Tämä tilanne
on muuttunut ihan radikaalisti siitä, kun aloitin yliopistossa
opettajana ja hallintomiehenä. Tilanne on muuttunut aivan
radikaalisti, ja siihen on rahatilanne ja kaikki muut olleet syypäitä.
Olennaistahan on se, mitä yksityiskohtaisesti hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan ja mikä on sen rinnasteisuus
yliopistolaitoksen tehtäväkuvaan, funktioon ja
asemaan oppilaitosjärjestelmässä.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Elo totesi puheenvuorossaan, että tavoitteena
on korkeakouluttaa 70 prosenttia ikäluokasta. Tämä tavoite
ei ole ainakaan tämän hallituksen tavoite.
Ed. Katainen kysyi 8 §:n tavoitteiden asettamisen periaatteita.
Totean, kun tässä viimeisessä kappaleessa
sanotaan näin, että milloin ammattikorkeakoulukohtaisia
määrällisiä tavoitteita ei saada
muutoin valtakunnallisesti tai alueellisesti yhteensovitetuiksi,
opetusministeriö voi päättää ammattikorkeakoulussa
opintonsa aloittavien määristä aloituspaikkojen
kokonaismäärinä jne., niin ihan voi sanoa,
että ei ole kovin pitkä aika siitä, kun
opetusministeriön oli välttämättä puututtava
ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoihin sen tähden, että niiden
250 uuden aloituspaikan, mitkä meillä tämän
hallituskauden aikana vuodessa on ollut, määrärahat
valtiovarainministeriö leikkasi, ja kuitenkin tarkoituksena
oli, että näistä 250 aloituspaikasta
210 olisi suunnattu hoitajakoulutukseen, jossa tiedetään
olevan pulaa jo nyt ja tulevaisuudessa myös. 15 ammattikorkeakoulun
kanssa käytiin pyöreän pöydän neuvotteluja
ja todettiin, että jokainen näistä ammattikorkeakouluista
lisää 10 hoitajakoulutuksen aloituspaikkaa ja
vähentää tekniikasta, liikenteestä,
kaupasta, hallinnosta tai kulttuurista, mikä heille itse
kullekin ammattikorkeakoululle kävi. Tällaista
käytännössä on tehty, ei minun
aikanani koskaan aikaisemmin, mutta nyt oli välttämätöntä tehdä,
koska hoitajapulaan on reagoitava.
Sitten haluan, arvoisa puhemies, muutamalla sanalla puuttua
tutkimusasiaan aloittaen sillä, että kuuntelin
hämmästyneenä ed. Kataisen puheenvuoroa,
ilahtuneena siitä, koska mielestäni se oli erittäin
hyvä puheenvuoro, vaikka se ei kyllä vastannut
ollenkaan sitä, mitä pari viikkoa sitten julkisuudesta
luin. Mutta tämä on hyvä näin.
Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistyöstä ihan
vain muutama sana.
Meillähän Tilastokeskus kokoaa tiedot Suomen
tutkimus- ja kehittämistoiminnasta. Tilastokeskuksen tietojen
mukaan ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyön volyymi
vuonna 2000 oli yhteensä 31,5 miljoonaa euroa, eli se vastaa
5,4:ää prosenttia ammattikorkeakoulujen rahoituksesta.
Laajuudeltaan se vastaa kahdeksan pienimmän tiede- ja taideyliopiston
tutkimustoiminnan laajuutta.
Ammattikorkeakouluissa ulkopuolisen rahoituksen osuus on 73
prosenttia, yliopistojen tutkimustoiminnassa ulkopuolisen rahoituksen
osuus on 51 prosenttia. Tästä jos mistä,
ulkopuolisen rahoituksen osuudesta, voi mielestäni vetää johtopäätökset
siitä, että nimenomaan elinkeinoelämä tarvitsee
ammattikorkeakoulujen soveltavaa tutkimusta.
Arvoisa puhemies! Käydyssä keskustelussa vapaasta
tutkimuksesta, perustutkimuksesta, soveltavasta tutkimuksesta mielestäni
on sotkettu keskenään vapaa tutkimus ja tutkimuksen
vapaus. Totta kai ammattikorkeakoulussakin täytyy vallita
opetuksen ja tutkimuksen vapaus niiden tehtävien puitteissa,
jotka ammattikorkeakoululla ovat. Näinhän lakiehdotukseenkin
on kirjattu. Tutkimuksen vapaudella ammattikorkeakoulussa viitataan
lähinnä kolmeen asiaan: vapauteen valita, mihin
hankkeeseen ammattikorkeakoulu lähtee mukaan, toiseksi
vapauteen valita tutkimus- ja toimintamenetelmät ja kolmanneksi
vapauteen toimia tutkimusyhteistyössä ilman ulkopuolista
panostusta. Mielestäni jos tämä ei ole käytäntöä,
niin silloin se on minusta aika kummallista.
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroa minulla
ei ole tarpeen kommentoida yhdelläkään
sanalla.
Jyrki Katainen /kok:
Rouva puhemies! Mukava, että olemme opetusministerin
kanssa keskeisiltä osilta samoilla linjoilla. Voin myös
sanoa, että tämä hallituksen esitys ei
kaikilta osin ole sellainen, kuin ne luonnokset olivat, joita vastaan
omalta osaltani käytin myös julkisia puheenvuoroja.
Mutta nyt se on ihan hyvässä mallissa ja sitä voi
tukea.
Tässä kaivoin jonkun julkisen puheenvuoroni esiin,
ja aika lailla yksi yhteen tämän päivän
puheenvuoroni ja pari viikkoa sitten käyttämä puheenvuoroni
menivät. Korostin ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan
merkitystä alueellisen yritystoiminnan kilpailukyvyn kannalta,
mutta myös alueellisen kehittymisen kannalta. Toisaalta
totesin myös, että se on ammattikorkeakoulujen
yksi perustehtävä silloin, kun se rajataan nimenomaan
soveltavaan tutkimukseen ja ammattikorkeakoulujen opetustehtävään.
En välttämättömänä pitänyt
sitä, että tutkimustoiminnasta tehdään
lakisääteinen velvollisuus siitäkin huolimatta,
että tiesin, että ammattikorkeakoulut sitä, niin
kuin tänä päivänä sanoin,
tekevät ja hyvä kun tekevät, mutta tämä on
kompromissin tulos. Minä uskon, että näillä rajauksilla
ja näillä periaatteellisilla linjauksilla, mitä tähän
lakiin on esitetty, pystytään ammattikorkeakoulua
kehittämään sen tehtävän
puitteissa, mihin tehtävään ammattikorkeakoulut
periaatteessa on luotu.
Keskustelu päättyy.