6) Hallituksen esitys laeiksi kihlakunnansyyttäjästä annetun
         lain, Ahvenanmaan maakunnan maakunnansyyttäjästä annetun
         lain ja yleisistä syyttäjistä annetun
         lain 11 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on syyttäjälaitoksen
            paikallisorganisaation itse asiassa hyvin historiallinen ja iso
            muutos. Tätä muutosta voidaan pitää silläkin
            lailla erittäin merkittävänä, että on
            nähtävissä, että tämä on
            alkua niille muutoksille muissakin valtion organisaatioissa, ainakin
            oikeuslaitoksen puolella, jotka tuleman pitää.
            Sikäli toivoisi, että tähän
            edustajat kiinnittävät huomiota.
         
         
         Valiokunta on tässä mietinnössään
            ollut yksimielinen, joitakin semmoisia ikään kuin
            ohjauksia ja havaintoja kuitenkin hallitukselle antava.
         
         
         Kyse on siis siitä, että nyt käsiteltävänä olevalla
            hallituksen esityksellä esitetään syyttäjälaitoksen
            paikallishallinnon huomattavaa uudistamista. Nyt tavoitellaan toiminnan
            tehostamista ja laadun kehittämistä ja lisäksi
            on tarkoitus pyrkiä parantamaan syyttäjälaitoksen
            johtamista ja ohjaamista ja keskittämään
            hallinnollisia tehtäviä.
         
         
         Nämä tavoitteet on tarkoitus saavuttaa niin, että paikallisten
            syyttäjäyksiköiden määrää vähennetään
            radikaalisti. Kun vuoden 2006 alusta syyttäjätoimella
            oli paikallistasolla 13 kihlakunnan syyttäjävirastoa
            ja 50 kihlakunnanviraston syyttäjäosastoa, siis
            50 eli aika kattava määrä, niin jatkossa
            paikallisia syyttäjäyksiköitä on
            lähtökohtaisesti vain 15. Käsillämme
            on siis hyvin radikaali valtionhallinnon johtamisorganisaation isompien
            yksiköiden perustamisesitys 50:stä 15:een.
         
         
         Lukuun  ottamatta  Ahvenanmaan   maakuntasyyttäjävirastoa  näitä  nimitetään   syyttäjänvirastoiksi.
            Syyttäjänvirastoilla on päätoimipaikan
            lisäksi paikallisia toimipisteitä, joita kutsutaan
            palvelutoimistoiksi. Monet näistä palvelutoimistoista
            ovat yhä niitä samoja paikkoja, joissa on ollut
            näitä aikaisempia syyttäjäyksiköitä. Mutta
            itse yksiköissä, joilla on johtaja, siirrytään 50:stä 15:een.
         
         
         Ehdotuksen taustalla ovat syyttäjälaitoksen nykyisen
            paikallisorganisaation kehittämistarpeet, varsinkin johto-
            ja ohjaustoimen suhteiden kehittäminen ja erityisesti — ja
            tähän toivon teidän kiinnittävän
            huomiota — syyttäjien erikoistumismahdollisuuksien
            parantaminen, oikeudellisen laadun ja yhdenmukaisuuden edistäminen, hallinnon
            kehittäminen sekä kuitenkin syyttäjäpalveluiden
            alueellinen kattavuus ja sidosryhmäyhteistyö.
            Ajatus on, että vähemmällä johtamisella
            saadaan kuitenkin paikallisesti enemmän toimintaa sekä varsinaista
            syyteharkinta- ja syyttämistoimintaa vähemmällä ja
            vieläkin paremmalla johtamisella. Kyllä syyttäjälaitoksessa
            ammattimaista ja hyvää väkeä nytkin
            on ja toiminta on laadukasta.
         
         
         Valiokunta pitää mietinnössään
            hallituksen esityksen näkökohtia oikeina. On tärkeää,
            että syyttäjälaitos pystyy toiminnallaan
            osaltaan tehokkaasti myötävaikuttamaan rikosvastuun
            riittävän joutuisaan ja asianmukaiseen toteuttamiseen.
            Toiminnallisia tarpeita vastaavan määrärahatason
            lisäksi tämä edellyttää myös
            syyttäjälaitoksen hallintoon kohdistuvia kehittämistoimenpiteitä.
            Näistä hallinnollisista kehittämistoimenpiteistä olemme
            siis pääsääntöisesti
            hallituksen kanssa samaa mieltä.
         
         
         Olemme mietinnössämme miettineet tätä organisaation
            sisäisistä lähtökohdista, mutta
            syyttäjälaitos on tietysti myös niin
            keskeinen osa kansan palvelijaa ja oikeusvaltion palveluiden antajaa,
            että olemme miettineet asiaa myös syyttäjälaitoksen
            ulkoisesta näkökulmasta eli ennen kaikkea  yksilön  oikeusturvan
            toteuttamisen kannalta.
         
         
         Muutama sana ensin tästä yksiköiden
            määrästä ja koosta ja varsinkin,
            kun täällä edellisessäkin asiassa
            jo tuli puhetta, miltä näyttävät
            todellisuudessa syyttäjälaitoksen resurssit tänä päivänä,
            ja varsinkin, miltä ne näyttävät
            mahdollisen niin sanotun tuottavuusohjelman jälkeen. Sen jälkeen
            muutama sana sitten vielä näitten palveluiden
            saatavuudesta.
         
         
         Valiokunta yhtyy mietinnössään hallituksen näkemykseen
            siitä, että syyttäjätoiminnan
            painopisteen tulee olla paikallistasolla. Vaikka siis on niin, että johtajayksikköä
            tai
            johtajaa ei tarvitse kauppareissulla poiketessa päästä jututtamaan,
            ja sen takia on oikein, että 50 yksikköä muuttuu
            15 yksiköksi, niin kyllä sen arjen rikosten kanssa, syyttämisarvioiden
            ja syyttämisen kannalta, on kuitenkin oleellista, että syyttäjällä on
            paikallistuntemusta ja hän pystyy hyvin toimimaan yhteistyössä poliisin
            ja sitten käräjäoikeuksien kanssa. Ja
            tietysti kaikista tärkeintä on, että hän pystyy
            toimimaan rikoksen uhrien kanssa riittävän hyvillä keinoilla.
         
         
         Erikoistuminen kuitenkin mahdollistuu tässä uudessa
            organisaatiossa huomattavasti paremmin, koska pystytään
            organisoimaan työtä uudella tavalla ja isommissa
            yksiköissä. Meillä on monta esimerkkiä siitä,
            että ei vain käräjäoikeuksissa
            vaan myös syyttäjäpuolella pitää voida
            jatkossa muun muassa talousrikollisuuteen, hyvin suunnitelmalliseen
            rikollisuuteen, pystyä myös syyttäjäpuolen
            erikoistumaan. Ympäristörikokset on yksi esimerkki
            rikoslajista, jossa usein on kysymys siitä, että niitä yksittäiseen
            syyttäjäyksikköön tulee niin
            harvoin, että sitä substanssiosaamista ei ole
            ollut riittävästi. Sen takia on tärkeätä,
            että nämä yksiköt ovat jatkossa
            isompia.
         
         
         Lakivaliokunta pitää myös ilmeisenä,
            että suurempiin paikallisyksiköihin siirtyminen
            tehostaa Valtakunnansyyttäjänviraston ja paikallisyksiköiden
            välisiä johto- ja ohjaussuhteita. Tämän
            pitäisi — ja tästä lähdemme — lisätä paikallissyyttäjien
            toiminnan yhdenmukaisuutta. Tämä ei ole aivan
            vähäpätöinen asia syyttäjälaitoksen
            toiminnassa eikä myöskään kansalaisten
            oikeusturvan kannalta, että syyttäjillä on
            jatkossa nykyistäkin selvemmät linjat ja johdonmukaisuudet
            siitä, että syyteharkinta on saman kaltaista joka puolella
            Suomea. Ei ole syytä retostella ja väittää,
            että tämä olisi ollut erittäin
            suuri ongelma, mutta sen verran kuitenkin merkittävä asia,
            että näin on parempi, kuin nyt esitetään.
            On parempi, että Valtakunnansyyttäjänvirasto
            pystyy paremmin johtamaan linjaa, ja senkin takia tämä esitys on
            hyvä.
         
         
         Edellä todetun uudistuksen myönteiset piirteet
            ovat kiistattomia, mutta me emme vielä tiedä aivan
            varmasti, mikä olisi eri tavoitteiden kannalta sopivin
            uusien paikallisyksikköjen lukumäärä.
            Valiokuntakäsittelyn aikana tästä esitettiinkin
            hyvin eriäviä näkökulmia. Lakiehdotuksen
            mukaan tällainen hallinnollisen jaotuksen tarkoituksenmukaisuuteen
            liittyvä kysymys syyttäjänvirastojen
            toimialueista ja päätoimipaikoista jääkin
            valtioneuvoston asetuksella määrättäväksi.
            Lakivaliokunta on vain mietinnössään päätynyt
            hallituksen esitystäkin ehkä tiukemmin korostamaan
            sitä, että kun asetuksella määrätään näistä uusista
            alueista, niin sekä suomen ja ruotsin kielen asema että sitten
            etäisyydet, tosiasialliset etäisyydet ja ajomatkat
            alueella, on otettava huomioon.  En käy näitä tämän
            enempää tässä selittämään.
         
         
         Sen sijaan, jos me ajattelemme syyttäjälaitosta
            ja oikeuslaitosta, niin me emme voi puhua organisatorisista tai
            tehostamis- tai erikoistumistoimista, jos me samaan aikaan suljemme
            silmämme siltä, että syyttäjälaitoksella
            on vakava resurssiongelma. Lakivaliokunta tähdentää mietinnössään,
            että jokaiselle muodostettavalle toimialueelle on voitava
            myös käytännössä osoittaa siellä käsiteltävien
            asioiden määrään ja laatuun nähden
            riittävät voimavarat. Nykytilanne näyttää tässä suhteessa
            vaikealta. Valtakunnansyyttäjänviraston laskelmien
            mukaan, siis heiltä saatujen laskelmien mukaan, syyttäjälaitoksessa
            joudutaan määrärahatilanteen vuoksi jättämään
            jo ensi vuonna, siis ensi vuonna, täyttämättä yli
            30 vakinaista virkaa, ja valtionhallinnon tuottavuusohjelmasta saatujen
            tämänhetkisten tietojen mukaan — hyvät
            ihmiset, tämä on todellakin tämänhetkistä tietoa,
            joka voi vielä toivottavasti ministerin käsissä toiseksi
            muuttua — tarkoitus on, että syyttäjälaitoksesta
            vähennetään 36 virkaa, mikä tarkoittaa
            7 prosentin leikkausta nykyiseen henkilöstömäärään.
            Prosentuaalisesti tämä leikkaus olisi suurempi
            kuin esimerkiksi ne vastaavat luvut, joita tässä vaiheessa
            olemme kuulleet tuomioistuinlaitoksen osalta.
         
         
         Oikeusministeriö on luvannut vielä joulukuun aikana
            tehdä virallisen päätöksen näistä tuottavuusohjelman
            leikkauksista, mutta tämän kaltaisilla luvuilla
            tällä hetkellä hallinnossa operoidaan.
            Lakivaliokunta tulee, kun oikeusministeriön päätös
            tuottavuusohjelmista on saatavissa ja oikein tehty, vielä omana
            asianaan käsittelemään tämän
            koko tuottavuusohjelman. Mutta se on jo nyt sanottava, että jos
            tehdään 7 prosentin leikkaus syyttäjäviraston
            viroista, kun syyttäjälaitos on meillä muun
            muassa muihin Pohjoismaihin nähden selvästikin
            sekä rikosten lukuun että kansalaisten määrään
            nähden ja muutenkin todella paljon pienempi, siis jos sieltä viedään
            7 prosenttia vielä virkoja pois, niin voidaan kyllä sanoa,
            että silloin  eivät  enää  nämä  organisatorisetkaan uudistukset
            auta. Oikeuslaitoksen näkökulmasta kuitenkin se,
            että syyttäjälaitoksessa on riittävästi
            resursseja ja työvoimaa, on aivan keskeistä sen suhteen,
            ettei Suomi enää päätyisi niin
            usein kuin tällä hetkellä päätyy
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen sen takia, että jutut
            ovat kestäneet liian kauan.
         
         
         Sitten vielä yksi seikka syyttäjän
            läsnäolosta ja paikallisuudesta vain, että oikeuskäsittelyn kannalta
            tarkasteltuna syyttäjän työssä painottuu se
            seikka, että hänen on oltava henkilökohtaisesti
            läsnä käräjäoikeuden
            suullisessa pääkäsittelyssä.
            Tämän vuoksi myös käräjäoikeuksien
            sijainnilla on merkitystä harkittaessa syyttäjäpalveluiden
            alueellista sijoittelua. Lakivaliokunta yhtyy mietinnössään
            hallituksen arvioon, että käräjäoikeusjaotus
            ei rajaa syyttäjälaitoksen toimipisteiden sijoittelua
            yhtä merkittävällä tavalla kuin
            poliisin ja paikallisyksiköiden sijainti, mutta kerrottakoon,
            että valiokunta on aikaisemmin viitoittanut tietä myös
            sille, että käräjäoikeuksien
            määrääkin sinänsä voidaan,
            jos se oikein ja perustellusti tehdään, vähentää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mietintömme on yksimielinen ja huolemme
            ennen kaikkea. Olemme tyytyväisiä hallituksen
            esitykseen organisatorisesti, mutta huolemme syyttäjälaitoksen
            resursseista jo nyt, ensi vuodelta 30 virkaa täyttämättä ja
            varsinkin tulevaisuudessa 7 prosentin leikkausaikeet, on vakava.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Brax valiokunnan puheenjohtajana
            esitteli hyvin tämän mietinnön keskeiseltä osaltaan.
            Kiinnitän huomiota kohtiin, missä hän
            osoitti myöskin kritiikkiä tähän
            hallituksen esitykseen siltä osin,  että  lakivaliokunnan  mietintö  on
            yksimielinen.
         
         
         Meillä yhteiskunnassa käy tällä hetkellä kova tällainen
            keskittämisaalto. Se käy syyttäjäpuolella,
            se käy tuomioistuinpuolella, ja ensi viikon torstaina täällä on
            poliisihallintolaki, jossa kehitys on ihan saman suuntainen. Se
            ei voi olla vaikuttamatta myöskään niihin
            työpaikkoihin, mitä tällä hetkellä on
            maaseudulla, koska tiedetään, että henkilöt
            sijoittautuvat, myös ammattitaitoiset syyttäjät,
            lähelle keskuspaikkoja ja niitä sijoituspaikkoja,
            minne heidät tullaan työssäkäyntialueellaan
            esimerkiksi tämän lain pohjalta nyt määräämään.
            Kansalaiset harvoin tarvitsevat fyysistä läsnäoloa
            syyttäjän kanssa — tänä päivänä toimitaan
            paljon jo puhelimen välityksellä — mutta
            on luonnollista, että haasteita tämä tuo myöskin
            siihen kansalaispalvelukykyyn, mikäli tämä tuottavuusohjelma
            etenee tätä vauhtia eteenpäin kuin ed.
            Brax äsken totesi.
         
         
         Muistutan myöskin siitä, että tänä päivänä hyvin
            vaativassa rikostutkinnassa, ja joskus myöskin pienemmässä,
            tarvitaan kiinteää yhteistyötä poliisihallinnon
            ja syyttäjän välillä silloin
            kun esitutkintaa suunnitellaan, valmistellaan ja kehitetään.
            Nyt saamamme tiedon mukaan jo tälläkin hetkellä syyttäjät
            käyttävät aivan kohtuuttoman paljon aikaa
            autolla liikkumiseen paikasta a paikkaan b. Sekin aika pitäisi
            käyttää nimenomaan siihen syyteharkintaan
            ja sen asian juridiseen tutkimiseen ja kansalaisten oikeusturvan
            miettimiseen. Tämä lakiesitys saattaa pahimmillaan
            johtaa siihen, että tämä autossa oleminen
            ei tule vähenemään vaan pikemminkin lisääntymään,
            ja se on valitettava piirre.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaksi minuuttia on mennyt, käytän
            myöhemmin toisen puheenvuoron.
         
         
       
      
      Ed. Astrid Thors merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Vaikka en ole lakivaliokunnan jäsen,
            niin rohkenen tästä asiasta muutaman ajatuksen
            täältä lausua, ja voi mennä aikaa
            hieman enemmän kuin kaksi minuuttia.
         
         
         Tämä syyttäjälaitosta koskeva
            uudistus on perusteltu varsin kohtuullisesti, kun tämän
            lukee, mutta ehkä se todellinen perustelu, mikä tämän takana
            on, on kuitenkin jäänyt esiin kirjoittamatta,
            eli tämä on säästölaki.
            Tällä pyritään vahvistamaan
            ne puutteet, jotka nyt resursoinnissa on, ja se heikko tila, mihin
            syyttäjälaitos on nyt jo ajautunut ja joka jatkuvasti
            pahenee, kun virkoja on täyttämättä ja
            järjestelmä siitä kärsii.
         
         
         Täällä taannoin käsiteltiin
            kihlakuntauudistusta koskeva selonteko, ja silloin eduskunnan tahdoksi
            muodostui se, että ei edettäisi tällä nopeudella
            ja tällä tavalla kuin mihin hallitus on nyt ryhtynyt
            sekä poliisin, syyttäjän että maistraattien
            osalta. Myös käräjäoikeuksien
            osalta on tulossa varmasti samanlaisia linjauksia. Tämän Vanhasen
            hallituksen politiikka on ennennäkemätöntä  keskittämispolitiikkaa.  Maaseutua
            ajetaan  kaikin  tavoin  voimalla  alas
            ja palvelut, erityisesti  ne, mitkä ovat hallituksen
            määräysvallassa ja eduskunnan tahdostakin
            kiinni, keskitetään nyt voimakkaasti.
         
         
         Valiokunnan puheenjohtaja totesi, että tällä lailla
            siirrytään 50 syyttäjänvirastosta
            15:een. Käytännössä kai, jos
            tieto paikkansa pitää, meillä on tällä hetkellä 63
            yksikköä, koska on 13 kihlakunnan syyttäjänvirastoa
            ja 50 kihlakunnanviraston syyttäjäosastoa, ja
            nyt sitten tämän lain myötä siirrytään
            15 varsinaiseen yksikköön. Tällaista
            keskittämistä ei olisi kyllä odottanut
            nykyisen kaltaiselta hallitukselta. Eikä ole ihme, että näissä asioissa
            näiden pienehköjen ja keskisuurten kaupunkien
            johto on ollut meidän kanssamme kovasti tekemisissä ja
            vaatinut palvelujen säilyttämistä. Totean,
            että esimerkiksi Keski-Suomessa, joka on kuitenkin melko
            laaja maakunta, tämä johtaa Jämsän
            ja Äänekosken kihlakuntien alasajoon. Ehkä joksikin
            aikaa jää palvelupisteitä, mutta todellista
            palveluyksikköä tuskin kauan on, kun taloudelliset
            resurssit ja toiminta tällä tavalla on ajettu
            ahtaalle. Eli kaikki keskittyy yhteen paikkaan ja näin
            ollen palvelut etääntyvät ja kansalaisten
            asemakin siinä sitten heikkenee.
         
         
         Herra puhemies! Todellakin täällä on,
            niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, perusteluita,  jotka  ovat  pääosin  hyväksyttäviä,
            mutta kaiken  kaikkiaan  kysymys  on  kuitenkin
            säästölaista. Valiokunta on kirjoittanut
            perustelujen sivun 4 oikealla palstalla: "Edellä esitetyn
            perusteella lakivaliokunta pitää tärkeänä hallituksen esitykseen
            - - sisältyvää toteamusta, jonka mukaan
            syyttäjätoimen toimipaikkaverkosto säilytetään
            pääsääntöisesti samana
            kuin nykyisessä organisaatiossa. Uuden hallintomallin mukainen palvelutoimisto
            säilytetään lähes kaikilla niillä paikkakunnilla,
            joilla syyttäjä nykyisinkin toimii." Tämä on
            tietysti mukavaa luettavaa, mutta valitettavasti, kun päätösvalta
            siirtyy puhtaasti oikeusministeriölle ja valtioneuvostolle,
            tiedämme sen kylmän kyydin, joka palvelujen uudelleenjärjestämisessä tapahtuu
            ja nimenomaan tässä keskittämisessä.
         
         
         Herra puhemies! Yksi asia, joka tähän liittyy, on
            se, että poliisin, syyttäjän ja käräjäoikeuden välillä täytyy
            olla vahva side, niiden pitää toimia yhteistyössä.
            Jos niistä jokin osa keskitetään, niin toiset
            osat myös sitten kärsivät tai ne on myös keskitettävä.
            Niin kuin olen aiemmin täältä todennut,
            että jos jossakin Keuruun Pihlajavedellä tapahtuu
            rikos, jota tutkitaan, ja jos syyttäjä on Jyväskylässä ja
            poliisi Jämsässä ja sitten rikospaikka
            siellä kaukana, niin kyllä se yhteys on erittäin
            vaikeaa saada ja kyllä se näillä polttoaineen
            hinnoilla tulee kalliiksi, kun syyttäjä ja poliisi
            rallaavat ympäri maakuntia. Suomi on laaja maa, ja tätä ei
            hallitus ole nyt enää muistanut. Vanhasen hallitus
            on kyllä unohtanut maaseudun, ja se on käsittämätöntä,
            että näin on päässyt tapahtumaan.
         
         
         Herra puhemies! Toinen asia, joka alkaa kärjistyä,
            on se, että tällä hallituksen politiikalla meillä tulee
            maassa laajoja alueita, joilla ei ole juristeja enää lainkaan.
            Siellä ei ole liiketoimintaperiaatteella toimivia asianajotoimistoja,
            koska eivät ne pysy yllä riittävästi,
            kun ei ole maksukykyistä asiakaskuntaa. Siellä on
            ehkä joku oikeusaputoimisto, mutta nekin on keskitetty
            hyvin, hyvin kauaksi, laajoille alueille. Kun poliisipäälliköt,
            syyttäjäviranomaiset ja käräjäoikeudet keskitetään
            maakuntien keskuksiin, meillä on monia maaseudun ihmisiä,
            joiden lähin tuomari löytyy ehkä 100—200
            kilometrin etäisyydeltä. Se on myös ongelma
            ja lisää suoranaista turvattomuutta noilla alueilla.
            Sinne ei valitettavasti jää muita kuin muutama
            ihminen, jotka sitten susien ja karhujen kanssa yrittävät
            elää sovussa, etteivät joutuisi niiden
            hampaisiin, ja yhteiskunta ei heitä enää puolusta.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja erittäin ansiokkaasti
            esitteli mietinnön ja puolusti tietysti sitten lakivaliokunnan
            yksimielistä mietintöä. Valitettavasti
            meidän edustajamme oli pakotettu sinä päivänä olemaan
            eräässä surutilaisuudessa; ehkä jotakin
            muuta huomiota olisi painotettu silloin lakivaliokuntaan, jos se
            mietintö olisi siinä ollut. Mutta ne ovat normaaliasioita.
            Hän ei ollut paikalla silloin, kun tämä on
            päätetty.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, itse jonkun verran kyseistä alaa
            tuntevana suhtaudun sangen kriittisesti joka tapauksessa tähän
            kehitykseen siltä osin, että lähdetään
            15 yksikköön. Jäin vaan pohtimaan — en
            tiedä, onko se lakivaliokunnassa ollut esillä — mitä merkitystä tällä enää tällöin
            on. Eikö olisi paljon parempi ollut kuitenkin siinä tilanteessa,
            jos tällainen kehityssuunta on, niin kuin me tiedämme
            ja niin kuin ed. Kankaanniemi täällä totesi — säästölaki
            ilman muuta, jota osoittaa myös ministerin vastaus omaan
            kirjalliseen kysymykseeni 765 tältä vuodelta:
            pyöritetään juuri sillä tavoin
            kuin säästösysteemeissä yleensä on
            viime vuosina tehty, kun on keskitetty — eikö olisi
            ollut yksi vaihtoehto, joka minun mielestäni ei ihan hullumpi
            olisi ollut, että ei silloin ollenkaan näitä paikallisia
            syyttäjäyksiköitä olisi tarvinnut,
            kun olisi perustettu Valtakunnansyyttäjänvirastoon
            yksi osasto, jossa yksi herra, apulaisvaltakunnansyyttäjä,
            olisi hoitanut nämä asiat. Siinähän
            se ongelma olisi selvinnyt ja kanslistit olisivat hoitaneet niitä asioita,
            mitä heidän hoidettavakseen jo nyt on laitettu.
         
         
         Täällä todetaan muun muassa ministerin
            vastauksessa, että pyritään yhä enemmän
            siihen, että kansliahenkilöstö pystyy
            hoitamaan näitä tehtäviä. Itse
            jäin vaan pohtimaan sitä, mitä virkaa enää tällaisella
            väliportaan niin sanotulla hallinnolla, yksiköllä,
            enää on. Jäin vain pohtimaan nimenomaan
            sitä, eikö se olisi ihan sama asia, kun täällä perustellaan
            tätä sillä, että olisi vähän
            yhtenäiset linjat jne. syyttäjien toiminnassa.
            Silloinhan, kun se yhdestä paikasta tulee ja käsitykseni mukaan
            Valtakunnansyyttäjänvirastosta tulee ohjeistusta
            syyttäjille jo nykyisin, olisi ilman muuta selvää,
            että se olisi yhden tehtävänä.
            Kun kuitenkin käsitykseni mukaan siellä yksi tehtävä on
            valvoa syyttäjien toimintaa, niin siitähän
            se olisi tullut, ja ministeri olisi pystynyt perustelemaan, että taas
            tuli lisää säästöjä.
         
         
         Mutta valiokunnan puheenjohtaja totesi minun mielestäni
            erittäin perustellusti ja ansiokkaasti, kuinka paljon meillä on
            tällä hetkellä virkoja täyttämättä.
            Sen jälkeen tuottavuusohjelman perusteella vaaditaan lisää ja
            kuitenkin syyttäjiltä edellytetään,
            että pitää tehokkaasti toimia, pitäisi
            saada jutut nopeasti oikeuteen käsittelyyn, ettei tule
            sitten näitä ed. Braxinkin mainitsemia Euroopan
            ihmisoikeustuomioistuimen tuomioita siitä, että jutut
            viipyvät ja makaavat laatikossa. Ongelmana on tällä hetkellä nimenomaan
            se, että kun syyttäjä on jäänyt
            eläkkeelle, niin näitä virkoja ei ole
            täytetty enää.
         
         
         Tämä on aiheuttanut sen, että eräillä paikkakunnilla
            ovat liiallisesta rasituksesta taikka työpaineista johtuen
            sairauslomat lisääntyneet, mikä on tietysti
            inhimillistä. Silloin se lähtee kertautumaan ja
            syyttäjäorganisaatio on vaikeuksissa, ne ovat
            sellaisia seikkoja. Ymmärrän kyllä, että pitää olla
            laajempia alueita, että varamies voi määrätyssä tilanteessa
            astua sijaan, että jutut eivät pääse
            vanhentumaan, koska siihen tietysti sitten laillisuusvalvojat puuttuvat
            hyvin herkästi, vaikka monta kertaa niin poliisin kuin
            syyttäjänkin osalta tilanne on valtion eli työnantajan
            syy eli ei anneta, tarjota riittäviä resursseja
            siihen, että toimintaa pystyttäisiin kunnolla
            pyörittämään.
         
         
         Mitä tulee sitten syyttäjän toimintaan,
            kun niitä keskitetään, en tiedä esimerkiksi
            meidän alueestamme — ehkä ed. Salo tietää — onko
            tarkoitus, että koko entisen Vaasan läänin
            alueelle tulee yksi paikallisosasto tai keskitetään
            esimerkiksi Vaasaan. (Ed. Kankaanniemi: Viisitoista koko maassa!) — Niin,
            ei paljon muuta vaihtoehtoa ole, koska sen jälkeen ainakin
            poliisihallinnossa on jo ollut havaittavissa ja myös syyttäjäpuolella,
            että sen jälkeen syyttäjät menevät
            useimmiten siihen keskuspaikan lähelle. Tendenssi on kuitenkin
            kieltämättä ollut se, että niitä yksiköitä lakkautetaan
            sieltä paikallistasolta.
         
         
         Puheenjohtaja ihan asiallisesti perusteli sitä, että paikallistasolla
            pitäisi olla syyttäjiä. Tällä hetkellä tilanne
            on vaan sen suuntainen joittenkin syyttäjien osalta, että kun
            valitetaan hovioikeuksiin, monta kertaa syyttäjän
            pitää olla siellä paikalla, päiväkausia
            menee siellä. Usein viikossa on korkeintaan yksi päivä,
            kun pystyy tutustumaan esitutkinta-aineistoon ja kirjoittamaan syytteitä,
            kun pitää olla  käräjillä  ja  hovioikeudessa  valitusten
            käsittelyssä.
         
         
         Niin kuin ed. Kankaanniemi täällä totesi,
            suuri vaara on, että yli puolet työajoista kuluu
            autossa istuen. Sen johdosta itse näkisin mieluummin niinpäin,
            että syyttäjän toimipiste olisi paikallisella
            tasolla, siellä, missä esimerkiksi käräjäoikeuksia,
            istuntopaikkoja on. Silloin ei ylimääräinen
            aika menisi siihen. En tiedä, kuinka hyvin näissä säästötalkoissa
            on otettu huomioon sitten se, kuinka paljon pitää maksaa
            kilometrikorvauksia ja päivärahoja. Silloin kun
            lähdetään toiselle paikkakunnalle omalla
            autolla, niin ilman muuta siitä pitää korvaus
            saada.
         
         
         Nämä ovat sellaisia seikkoja, joita itse en
            ole pystynyt sisäistämään silloin,
            kun näistä säästösysteemeistä kerrotaan
            ja niitä esitetään. Vähän sama
            tilanne on myöskin tässä ministerin vastauksessa
            syyttäjäorganisaation uudistamisesta. Siellä puhutaan
            hyvin kauniisti siitä, että näillä uudistuksilla,
            joita tehdään, ei lisätä tavallaan syyttäjien
            työtaakkaa eikä myöskään
            rikosasioiden keskimääräinen käsittelyaika
            syyttäjävaiheessa pitene. Nämä ovat
            kaikki hyviä periaatteita, mutta tahtovat käytännön
            elämässä periaatteet olla vähän
            hakusessa ainakin silloin, kun puhutaan nimenomaan säästötilanteista.
         
         
         Se oli mielenkiintoinen toteamus, jonka ed. Kankaanniemi täällä esitti
            maaseudun perifeeristen alueitten juristipalveluista. Itse tiedän
            sen — oliko se hyvä tai huono — että kun
            oli nimismiespiirit, niin nimismies oli oikeastaan sen alueen ainut
            juristi; oliko sitten valtion työajan väärinkäyttöä,
            kun neuvottiin kansalaisia asiallisesti. Nyt sellaisia palveluja
            ei maakunnissa syrjäisemmillä alueilla saa. Nyt
            kun syyttäjätkin — pahaa pelkään,
            että käy niin — siirtyvät pikkuhiljaa
            eläkkeelle, niin siellä paikallistasolla ei enää syyttäjätoimipistettä ole,
            vaan se siirtyy mitä ilmeisimmin sinne keskuspaikan läheisyyteen. Näinhän
            on myös poliisihallinnon osalta ainakin tähän
            mennessä kehitys ollut.
         
         
         Arvoisa puhemies! Aika päättyy, mutta toteaisin
            vaan sen, että hämmästelen oikeusministeriön
            menettelyä, koko ministeriön menettelyä,
            kihlakuntauudistuksen yhteydessä, kun silloin on päätetty,
            että näihin asioihin palataan 2008, kun on saatu
            kihlakuntaselonteko, mutta koko ajan näitä uudistuksia
            viedään. En tiedä sitten, voidaanko enää kihlakuntaselonteon
            jälkeen muutoksia tehdä kovinkaan paljon, koska
            sitä ennen jo on tehty, eli tässä on
            toimittu minun mielestäni vastoin eduskunnan tahtoa.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Muutamaan havaintoon huomioita tai vastauksia sekä eräs
            seikka, jonka jätin esittelypuheenvuorostani pois, mutta
            jonka nyt sitten kuitenkin esittelen.
         
         
         Kun ed. Vistbacka puhui tästä ajatuksesta, mikä ero
            sitten olisikaan enää 15:n jälkeen, jos olisikin
            vain yksi johtaja. Minä uskon ja olen aika vakuuttunutkin
            siitä, että on kuitenkin vielä huima
            ero siinä työn organisoinnissa ja paikallisuudessa
            ja kyvyssä miettiä sen alueen rikostilannetta
            ja erikoistumistarpeita. Kyllä meillä on eri puolilla
            Suomea myös hyvin erilaisia rikoksia, ja senkin takia ja
            syyttäjien erikoistumistarpeen ja semmoisen keskinäisen
            työnjaon kannalta on luontevaa kuitenkin, että nämä 15
            yksikköä ovat yhden tilalla. Mutta hallitus oli
            sitten ajatellut kuitenkin, että kun jatkossa, kun me tiedämme
            ihan hyvin — ja tämä ei ole nyt mitään
            sellaista, että tässä helsinkiläinen
            Brax paasaa Helsingin asioista, vaan se on ihan faktaa — että meillä on
            enemmän juttuja suurissa kaupungeissa, koska tänne
            on muuttanut ihmisiä ja he ovat vielä hyvin aktiivisessa
            iässä olevia ihmisiä, niin että vielä suhteessa
            muuttolukua enemmän tuomioistuimilla ja myös syyttäjillä olisi
            töitä.
         
         
         Hallitus esitti alun perin, että kihlakunnansyyttäjistä annetun
            lain 6 §:ään olisi lisätty uusi
            2 momentti, jonka mukaan kihlakunnansyyttäjät olisivat
            olleet toimivaltaisia hoitamaan syyttäjäntehtäviä koko
            maassa rangaistusmääräysasioissa ja oikeudenkäynnissä rikosasioista
            annetun lain mukaisessa uudessa kirjallisessa menettelyssä ratkaistavissa
            asioissa. Siis jatkossa itse asiassa, niin kuin ed. Vistbacka puhui,
            olisikin ollut jo juttutyyppejä, jotka ikään
            kuin netissä olisivat olleet auki, ja sieltä olisi
            mistä tahansa voitu niitä poimia.
         
         
         Valiokunta kuitenkin kiinnittää mietinnössään
            huomiota siihen, että säännös
            oli tarkoitukseen nähden erittäin avoin. Jos tarkoitus
            oli lähinnä työn tasaaminen ja taas tämmöinen
            tehostaminen, niin ei riitä tämänkaltainen
            säännöstely, josta ei käynyt
            lainkaan ilmi esimerkiksi, millaisia juttuja säännös
            siinä mainittujen asiaryhmien sisällä koskisi.
            Milloin tasaamiseen voitaisiin ryhtyä? Millaisin perustein
            asiat jaettaisiin eri syyttäjävirastojen välille,
            ja millä tavoin tasaamisesta päätettäisiin?
            Nämä ovat kuitenkin asioita, joidenka pitäisi
            olla vedenkirkkaita sitten, miten se prosessi menee. Yhtäkkiä jutut saattaisivatkin
            pyöriä ihan missä päin Suomea vaan,
            siis hyvin paikallisetkin jutut. Kuitenkin lähtökohtaisestihan
            ei puhuta vakavimmista rikoksista tässä hallituksen
            esityksessä. Valiokunta arvioi, että ehdotetun
            kaltainen säännellyn soveltaminen ei läheskään
            kaikissa tapauksissa olisi ollut kovin tarkoituksenmukaista, ja
            näistä syistä valiokunta ei pitänyt
            ehdotettua toimivallan laajentamista tässä vaiheessa
            tarpeellisena, ja ministeri sitten yhtyi vastineessaan valiokunnan näkemykseen,
            ja tältä osin siis muutimme hallituksen esitystä kokonaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitten vielä tähän
            ed. Kankaanniemen ääneenpohdintaan juristivapaista alueista.
            Joku saattaisi kyllä illanistujaisissa olla kovin tyytyväinenkin
            ja lähteä etsimään tonttimaata
            moisilta alueilta. Mutta noin vakavasti otettuna luulen, että kaikista
            oleellisinta on — ja se mielestäni ed. Kankaanniemenkin
            puheessa itse asiassa vilahti, ja myös ed. Vistbacka kertoi, mitä neuvoja
            tuli silloin nimismiehenä annettua — että meillä olisi
            Suomessa riittävän lähellä juridista
            neuvoa antavia juristeja.
         
         
         Ei tavallisella ihmisellä ole monestikaan kertaakaan  elämänsä  aikana  mitään  asiaa
            käräjäoikeuteen, eikä syyttäjänvirastonkaan
            pakeilla tarvitse vähän väliä juosta
            fyysisesti. Mutta tavallisella kansalaisella on elämänsä aikana
            monia, kymmeniäkin, ellei peräti joskus lähemmäs sata,
            mutta ainakin kymmeniä tilanteita, joissa hän
            kaipaa juristin neuvoa omasta oikeusasemastaan, siitä,
            onko häntä kohtaan toimittu oikein vai väärin,
            miten hänen kuuluu menetellä, että hän
            ei tekisi väärin. Tästä näkökulmasta
            on mielestäni mielenkiintoista muun muassa oikeusministeriön
            virkamiehen Kari Kiesiläisen uusimmassa Defensor Legiksessä esittämä ajatus,
            että siinä vaiheessa kun katsotaan käräjäoikeuksien
            verkoston remonttia — se on totta, myös siellä tulee olemaan
            iso remontti edessä — ei pitäisi tuijottaa
            niinkään siihen, kuinka monta käräjäoikeutta meillä on,
            vaan pohtia, miten samassa yhteydessä voidaan nykyistäkin
            parempi tilanne saada oikeudelliseen neuvontaan. Tämä on
            minusta ajatus, jota kannattaa miettiä, kun mietitään
            realismia ja sitä, mitä Suomelle tjatkossa tapahtuu.
         
         
         Aivan viimeiseksi, arvoisa puhemies: Valiokunnan yksimielisyyteen
            ja tämän asian käsittelyn ripeyteen vaikutti
            varmasti hyvin paljon se, että valtakunnansyyttäjä Kuusimäki
            ainakin minuun henkilökohtaisestikin vetosi, että kun
            heillä kerta on nyt jo niin vähän ihmisiä,
            miehiä ja naisia, syyttäjinä, niin ainakin
            tämä organisaatiouudistus tulisi saada kasaan,
            että ainakin olisi mahdollisimman paljon sitten syyttäjiä tekemässä sitä syyttäjän
            työtä. Sikäli voi olla, ed. Vistbacka,
            että kyseessä on myös säästötoimi.
            Mutta silloin ymmärrän ja kunnioitan valtakunnansyyttäjä Kuusimäen
            pyyntöä ja halua, että näissä raameissa
            ja tässä tilanteessa kuitenkin tämä organisatorinen
            uudistus on järkevä, mutta siitä ei kyllä seuraa
            se, että voisin pitää oikeana tätä tulevaa valtavaa
            leikkausta tai jo ensi vuoden budjetinkin todellisuutta syyttäjien
            virkojen osalta.
         
         
       
      
         
         Astrid Thors /r:
            		
         
         
         Värderade talman! Värderade kolleger! Tyvärr
            kunde jag inte vara med om den avgörande behandlingen i
            utskottet av den här propositionen, eftersom jag var med
            i talmannens delegation samma dag. Men vi kan konstatera att riksdagen
            och lagutskottet har visat ett slags gult ljus med godkännande
            för den har reformen. Vi vet också att riksdagen
            tidigare stannade för en ganska likadan indelning när
            förvaltningsredogörelsen behandlades och regeringen enhälligt
            lämnade den här propositionen.
         
         
         Mutta on arvokasta, että sekä hallintovaliokunta
            että lakivaliokunta ovat kiinnittäneet paikallisuuteen
            ja syyttäjien resursseihin huomiota. Nimenomaan ehkä hallintovaliokunta
            on hyvin eksplisiittisesti ottanut esille, että nyt on
            käytetty tällä alueella loppuun säästöt,
            joita on siirtynyt vuodesta vuoteen, ja meitä uhkaa todella
            huomattava leikkaus sekä syyttäjien osalta että kansliahenkilökunnan
            osalta, ellei lisäresursseja tule. Tähänhän
            myöskin lakivaliokunta on viitannut budjettimietinnössään.
         
         
         Det är faktiskt ganska bakvänt att när
            vi betonar att ekonomisk brottslighet skall beivras så får polisen
            tilläggsresurser men inte åklagarna i samma utsträckning,
            det är lite av Bemböle över det hela.
         
         
         Till den delen som man pratar om de språkliga rättigheterna
            så tycker jag att de tillägg som har gjorts här
            i lagutskottets betänkande är förpliktande
            för statsrådet. Vi konstaterar att nu när
            vi går in för en sådan här förnyad
            regional indelning skall den inte betyda att vi tömmer
            landet på det sättet som ledamot Vistbacka sade.
            Men när vi går in för en ny typ av indelning
            på så att säga länsnivå,
            så betyder det en skyldighet för regeringen och
            statsrådet att i en förordning fastställa var
            det skall finnas sådana åklagare som har fullständiga
            kunskaper i svenska och som de facto kan fungera på båda
            språken, så som det framgick av de sakkunigutlåtanden
            som vi fick.
         
         
         Mutta tämähän tietenkään
            ei riitä, koska kun kansalainen asioi syyttäjänvirastossa,
            niin hän usein törmää ensimmäisenä kansliahenkilökuntaan
            ja muuhun avustavaan henkilökuntaan, ja heidänkin
            osalta on huolehdittava näistä kielitaitosäännöksistä,
            että voidaan auttaa kansalaisia heidän vaikeissa
            asioissaan.
         
         
         Tämä on oikeastaan ensimmäisiä kertoja,
            kun toteutamme kielilain toista tapaa määritellä kielellisiä vaatimuksia.
            Olemme hyvin tottuneita siihen, että määritellään,
            millainen on yksikkö, ja sen mukaan, kumpi on paikallisen
            yksikön työskentelykieli, määritellään
            kielitaitovaatimuksia. 
         
         
         Nyt on käytetty uuden kielilain mukaista toista mahdollisuutta
            eli velvoitetaan valtioneuvostoa asetuksessa säätämään
            niistä syyttäjänviroista, joissa tulee
            vaatia täydellistä toisen kotimaisen kielen hallintaa.
            Uskon ja olen vakuuttunut, että  esimerkiksi  se
            esimerkki, jonka oikeuskansleri omasta toiminnastaan ja esitellessään kertomuksiaan
            täällä on antanut, miten tarvittavia
            voimavaroja tulee kohdentaa, on aivan oikea.
         
         
         När jag sade att lagutskottet visar ett slags gult ljus
            så kan man ju se att man där har ett uttryck för
            att lagutskottet exempelvis känner en viss tveksamhet inför
            att åklagarna helt enkelt inte skall vara tvungna att sätta
            alltför mycken tid på landsvägarna och
            att det finns ett behov av ett nära samarbete med polisväsendet.
            Lagutskottet betonar också att det uttryckligen finns ett
            behov av samarbete med de lokala polisdistrikten — där håller
            vi på att få en god lösning — likaså med tingsrätterna.
         
         
         Till den delen vill jag förena mig om motiveringarna,
            men jag konstaterar att avståndet till åklagarna
            inte får bli för stort. Det är viktigt
            att de nuvarande verksamhetsställena finns kvar och att den
            lokalkännedom som åklagarna faktiskt också behöver
            kan garanteras i fortsättningen.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vielä lyhyesti tämän
            lakiesityksen perusteista.
         
         
         Paikallishallinnon tehostamista ja ylimääräistä hallinnointia
            ja sitä, että syyttäjät voisivat
            erikoistua, ei voi kukaan järkevä ihminen vastustaa.
            On aivan selvää, niin kuin äsken tuli
            ilmi, että syyttäjien aika kuluu enenevästi
            auton päällä, ja myöskin pitkissä vaativissa
            käräjäjutuissa sekä hovioikeudessa
            että käräjäoikeuksissa saatetaan
            joutua olemaan useita päiviä. Se tietää myöskin
            sitä, että syyttäjillä ei ole
            mahdollisuutta pitää puhelinpäivystystä,
            ei ole mahdollisuutta vastata asianomistajien kysymyksiin ja käydä keskustelua
            esimerkiksi poliisin kanssa esitutkinnan johtamisesta. Nämä ovat
            haasteita, varsinkin kun nämä resurssiasiat, kuten
            valiokunnan puheenjohtaja kertoi, ovat vähenemään
            päin.
         
         
         Mutta yksi asia tässä onnistuttiin blokkaamaan.
            Alkuperäisessä hallituksen esityksessä oli tarkoitus,
            että jopa Lapissa asuva syyttäjä joutuisi
            vastaamaan Helsingissä tapahtuneesta rangaistusvaatimuksen
            valittamisasiasta ja panemaan prosessin liikkeelle yhdessä poliisin
            kanssa ja tutkimaan tämän jutun käräjäoikeutta
            varten. Tässä lakivaliokunta sanoo, että ei
            käy. Kyllä me katsomme, että rangaistusvaatimuksen
            valituksessa  täytyy  syyttäjällä  olla  jonkinlainen
            paikallinen  tuntuma  siihen,  minkälaiset  ovat
            ne tapahtumaolosuhteet, missä on tapahtunut, ja hänen
            täytyy tuntea myöskin ne poliisiviranomaiset,
            joiden kanssa käydään ja laaditaan yhteisesti pöytäkirjakuulustelut,
            ja sen jälkeen asia menee oikeuteen. Näitä asioita
            ei voi syyttäjä kirjekurssina hoitaa käräjäoikeuteen,
            vaan ne edellyttävät paikallista tuntemusta. Tämäkin
            ehkä vaikutti siihen, että tämä mietintö on
            yksimielinen.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
         Ilkka Kanerva.
      
      
      
      Yleiskeskustelu päättyy.