21) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain,
sairausvakuutuslain 2 luvun 3 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
sekä Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja
kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 12 §:n muuttamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Kuroakseen valtiontalouden kestävyysvajeen
umpeen hallitus on päättänyt tehdä valtion budjettiin
mittavia leikkauksia, jotka osaksi koskettavat myös julkisia
sosiaali- ja terveyspalveluita. Tällä hallituksen
esityksellä esitetään mittavia muutoksia
nykyisiin korvausperusteisiin tavallisen sairausvakuutetun suomalaisen
kohdalla. Sairausvakuutettu kansalainen joutuu näiden muutosten
jälkeen muun muassa maksamaan korotettua omavastuuta matkakustannuksista
ja lisäksi yhdistelemään matkojaan. Myös
harkinnanvaraiseen kuntoutukseen vuosittain käytettäväksi
annettavaa vähimmäismäärärahaa
esitetään pienennettäväksi.
Arvoisa puhemies! Erityisesti kuntoutusmäärärahojen
leikkauksilla voi olla pidemmällä aikavälillä dramaattisia
vaikutuksia valtion menotaloudelle. Hallituksen pitäisi
nimittäin ymmärtää se, että onnistunut
kuntoutus maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti siihen
nähden, että kuntoutustarvetta omaava henkilö jäisi
pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Voidaan myös pitää sosiaalisesti varsin
kylmänä, että matkakorvauksia leikataan
hallituksen esittämällä tavalla, sillä nämä leikkaukset
iskevät pahimmin maaseudun vanhimpiin ja vähävaraisiin
asukkaisiin, joilla ei ole mahdollisuutta järjestää itselleen
vaihtoehtoista kyytiä sairaalakäynneille taksin
ohella.
Onko hallituksen toive siis tässä tapauksessa, että vanhukset
jättävät itsensä hoitamatta
ja jäävät kotiin, mikäli heillä ei
ole enää varaa maksaa taksikyytiä sairaalaan?
Myös taksikyytien yhdistelyesitykset ovat täysin
epärealistisia eivätkä ota huomioon arkitodellisuutta
Kehä kolmosen ulkopuolella.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan ryhmä on tehnyt vastalauseen
2 tähän esitykseen, ja esitämme vastalauseessa
kaksi lausumaehdotusta.
Ensimmäinen lausuma kuuluu seuraavasti, esitän
sen tässä: "Eduskunta edellyttää,
että lainsäädäntöä toimeenpantaessa
otetaan huomioon myös elinkeinopoliittiset ja alueelliset
vaikutukset taksielinkeinon kannalta."
Toinen lausuma, jonka teen, on seuraava: "Eduskunta edellyttää,
että toimeenpannaan kuntoutuslainsäädännön
kokonaisuudistus."
Arvoisa puhemies! Keskustan vastalauseessa perustelemme sitä,
miksi teemme nämä kaksi lausumaesitystä.
Me katsomme, ettei sairausvakuutuksen matkakorvauksen omavastuuta
tulisi korottaa, ja asian ensimmäisessä käsittelyssä me teimmekin
pykälämuutosesityksen, joka valitettavasti äänestyksessä ei
tullut hyväksyttyä. Me olisimme halunneet säilyttää matkakustannusten korvaustason
nykyisellään ja siten, että omavastuut
eivät nouse eikä myöskään
tule tätä uutta, korotettua omavastuuta, mikäli
taksimatkaa ei tilata välityskeskuksen kautta.
Kuten edustaja Saarakkala totesi äskeisessä puheenvuorossaan,
nämä omavastuiden korotukset tulevat koettelemaan
erityisesti ikääntyneitä ja harvaan asutuilla
alueilla asuvia. Pitkät matkat ja vähävaraisuus
ovat huono yhdistelmä sairastuneille. Lyhyellä tähtäimellä sairausvakuutuksen matkakorvauksiin
kohdistuvat säästöt ovat erittäin
epäoikeudenmukaisia, ja pitkällä tähtäimellä ne
saattavat aiheuttaa jopa lisäkustannuksia, jos vähävaraisemmat
ihmiset jättävät sairauksia hoitamatta
eivätkä hakeudu välttämättömään hoitoon.
Yhdistely on sinänsä kannatettavaa taksimatkoissa,
mutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla yhdistely saattaa olla
ongelmallista ja lisätä taksiliikennöitsijöiden
kustannuksia tai jopa vähentää lyhyellä mutta
erityisesti pitkällä tähtäimellä myös
palvelun tarjoajia.
Esityksen elinkeino- ja aluetaloudellisia vaikutuksia ei ole
arvioitu. Pidämme tätä erityisen moitittavana.
Toivomme, että tästä syystä lausumaehdotuksemme
1 tulisi hyväksyttyä.
Hammashoidon osalta on todettava, että pidämme
erittäin huonona myös sitä, että hammashoidon
kustannukset asiakkaalle nousevat. Korvaustaso on ollut vuonna 2013
keskimäärin 31,7 prosenttia, ja nyt se alenee
keskimäärin 24,1 prosenttiin.
Toinen moitittava asia on erityisesti harkinnanvaraiseen kuntoutukseen
puuttuminen sillä tavalla kuin hallitus nyt esityksessä ehdottaa
tehtävän. Hallituksen tavoitteena on työurien
pidentäminen ja työntekijöiden toimintakyvyn
parantaminen, ja näin varmasti kaikki me pidämme näitä tavoitteita
erityisen tärkeinä. Samaan aikaan kuitenkin hallitus
leikkaa rajusti harkinnanvaraiseen kuntoutukseen tarkoitettuja määrärahoja,
ja tämä on ristiriidassa edellisten tavoitteiden
kanssa.
Menoleikkausten kohdentumisen sattumanvaraisuus tulisi välttää.
Kuntoutuksen mahdollisimman varhainen aloittaminen parantaa kuntoutuksen
vaikuttavuutta, lisää sen hyötyä ja
on kokonaistaloudellisesti edullisempaa. Vakuutusyhtiöt
ovat esimerkiksi omissa sairaaloissaan ruvenneet hoitamaan leikkaamista
ja kuntoutusta nopealla aikataululla juuri siksi, että työstäpoissaolot
jäävät mahdollisimman lyhyiksi ja kuntoutus
on vaikuttavampaa.
Tämän esityksen erityinen ongelma on se, että käytettävissä olevien
eurojen vähentämisen kohdentuminen on sattumanvaraista,
koska ne leikkaukset joudutaan kohdentamaan niihin kuntoutuksiin,
jotka ovat kilpailutuksessa ja alkamassa ensi vuonna. Eli kaikin
osin kuntoutusvähennyksiä ei pystytä toteuttamaan
optimaalisesti. Toimintatapa tuo esiin välttämättömyyden
kuntoutuslainsäädännön uudistamiselle,
josta tein toisen lausumaehdotuksen.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Peltokorven tekemiä lausumaehdotuksia.
Sitten, arvoisa herra puhemies, käsittelyssämme
on 75 miljoonan euron paperi, paperi, jossa etsitään
valtion budjettiin säästöjä,
välttämättömiä säästöjä.
Käsittelen näitä säästöjä puheenvuorossani
kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin matkakustannusten
korvauksista on tarkoitus etsiä merkittävä summa
rahaa tavalla, jossa omavastuuta lisätään
ja ihmisen omaa mahdollisuutta päättää omasta
terveydenhuollostaan vähennetään. Olisi
kaunista kuultavaa — mikäli kokoomuslaiset sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenet olisivat täällä — saada
tietää, miten meidän kuukausia kuulemamme
hokema vapaasta palvelujen valinnanvapaudesta tämän
lakiesityksen kautta lisääntyy.
Täällä sattuu olemaan kaksi kainuulaista
edustajaa sieltä, missä on pitkät välimatkat
ja muutenkin vähempi niitä yksityisiä palveluja.
Tämä on nyt retorinen kysymys, arvon kollegat:
miten se valinnanvapaus tällä tavalla lisääntyy,
kun omavastuuta matkakorvauksista lisätään?
Ja sitten vielä: mikäli ei toimita juuri niin
kuin tämä laki säätää,
niin on kuljettava paikasta A paikkaan B sillä kulkuneuvolla,
jonka joku muu määrää.
Että tällaista valinnanvapautta toteutetaan
tässä vaiheessa, mutta ehkä minulla on
jotenkin väärä ymmärrys tästäkin
kohdasta, mitä se kokoomus sitten sillä valinnanvapaudella
todella tarkoittaakaan. Vahva epäilys on, että se
koskee niitä ihmisiä, jotka asuvat jossakin muualla
kuin esimerkiksi 70 tai 35 kilometrin päässä niistä palveluista.
(Erkki Virtanen: Ei saa olla ilkeä, hehän kuvittelevat
olevansa oikeassa!) Arvoisa edustaja Virtanen, välihuutoonne
kommenttina: Minulla on ollut useita muitakin vääriä käsityksiä siitä, mitä kokoomus
on sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen yhteydessä eri
sanoilla tarkoittanut, ja olen verrannut niitä omiin ajatuksiini,
mitä olen asioilla ymmärtänyt. Niin että ei
tämäkään nyt mikään
suuri ihme ole, että tässä tämä vapaa valinnanvapaus
nyt hieman saa ainakin kolhuja kylkeensä.
Joka tapauksessa hallitus esittää päätökseksi asiaa,
josta ykköskäsittelyssä pykälän
kohdalla äänestimme, ja eduskunnan enemmistö on
nyt sitten sitä mieltä, että tällainen
omavastuun nosto on mahdollinen. Me lähestymme tätä asiaa myös
elinkeinopoliittisesta näkökulmasta. Ei ole ihan
pieni asia laajan maakunnan näkökulmasta se, saako
sitä oman pitäjän tuttua taksiyrittäjää käyttää jatkossakin
vai ei. On vakuutettu, että saa, mutta omat riskinsä tässäkin
on.
Toinen, arvoisa herra puhemies, ja periaatteellisesti vähintään
yhtä iso asia on se, että harkinnanvaraisen kuntoutuksen
määrärahoja ollaan leikkaamassa käytännössä sattumanvaraisesti. Yhtälössä,
jossa työuria pitäisi pidentää ja
se yksi mahdollisuus vaikuttaa työurien pidentämiseen on
se, että kuntoutus on silloin saatavilla, kun sitä tarvitaan,
ollaan nyt sattumanvaraisesti vähentämässä kuntoutuksen
määriä. On tilastollisesti todistettavissa
se, että työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien
määrä on viimeisen viiden vuoden aikana
saatu vähenemään, ja kun kysyy, miksi
ja miten tämä on saatu aikaan, vastaus on: kuntoutusta
kehittämällä, parantamalla ja oikea-aikaistamalla.
Tämä harkinnanvaraisen kuntoutuksen vähentäminen
on ristiriidassa työurien pidentämistavoitteiden
kanssa, ja tämän tekee vastenmieliseksi esitykseksi
myös se, että on kyse kamreerimaisesta säästöstä,
joka koskettaa vuotta 2015. Tässä vaiheessa on
paljon pitkiä sopimuksia, joita Kela on tehnyt ja jotka
jatkuvat vuoden 2015 jälkeenkin, ja nyt kun tämä säästö,
jota harkinnanvaraiseen kuntoutukseen pitää tehdä,
tehdään kamreerimaisesti ja kalenterivuosittain,
niin sen kohtaantuminen on sattumanvarainen.
Tällaisella polulla, arvoisa herra puhemies, tämän
maan hallitus on. Puheet valinnanvapaudesta ovat räikeässä ristiriidassa
sen kanssa, mitä tässä esimerkiksi kuntoutuksenkin
osalta nyt on tapahtumassa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannasta poiketen perussuomalaiset
eivät ole valmiita hyväksymään
esitettyjä säästöpäätöksiä,
sillä ne ovat lyhytnäköisiä eikä niille
ole esitetty kestäviä perusteita.
Harkinnanvaraiseen kuntoutukseen vuosittain käytettävän
rahamäärän vähimmäismäärää esitetään
alennettavan osin virheellisin perustein, mutta valiokunta ei kannassaan
kiinnitä tähän mitään
huomiota. Harkinnanvaraiseen kuntoutukseen liittyvää ehdotusta
on perusteltu hallituksen esityksessä muun muassa sillä,
että Kelan aikaisemmin harkinnanvaraisena kuntoutuksena järjestämä kuntoutuspsykoterapia
siirtyi lakisääteiseksi kuntoutukseksi vuoden
2011 alusta alkaen alentaen harkinnanvaraisen kuntoutuksen menoja
12,4 miljoonalla eurolla. Kuntoutuspsykoterapian siirtyminen Kelan
järjestämisvelvollisuuden piiriin on kuitenkin
jo otettu huomioon pysyvänä vähennyksenä harkinnanvaraisen
kuntoutuksen rahamäärissä vuodesta 2012
alkaen.
Lisäksi valiokunnan mietinnössä todetaan, että eduskunta
kuitenkin päättää käytettävän enimmäismäärän
talousarvion käsittelyn yhteydessä. Kelan lausunnon
mukaan lain sanamuoto kuitenkin mahdollistaa sen, että vuoden
2017 jälkeen harkinnanvaraiseen kuntoutukseen voitaisiin
käyttää ainoastaan 2 prosenttia sairausvakuutusmaksukertymästä.
Tämä tarkoittaa rahamäärien
vähenemistä 78 miljoonasta 39 miljoonaan euroon
vuoden 2015 tasolla ja kuntoutujamäärien putoamista
noin 41 000 kuntoutujasta noin 20 000 kuntoutujaan.
Kelan mukaan tämä vaarantaa riittävien
kuntoutuspalveluiden saatavuuden ja siirtyminen työkyvyttömyyseläkkeelle
saattaa lisääntyä.
On myös arvioitu, että kustannukset esimerkiksi
sairauspäivärahoissa ja työttömyysetuuksissa
saattavat kasvaa. Hallitus puhuu paljon opintojen etenemisen ripeyttämisestä ja
työurien pidentämisestä, mutta puheet
ja teot eivät kohtaa, kun tullaan käytännön
tasolle. Harkinnanvaraisen kuntoutuksen tärkeimpänä tavoitteena
on nimittäin tukea kuntoutujien työ-, opiskelu-
ja toimintakykyä. Lisäresurssien osoittaminen
harkinnanvaraiseen kuntoutukseen olisi linjassa hallituksen puheiden
kanssa, ei niistä leikkaaminen.
Arvoisa puhemies! Ongelmallista on myös se, että hallituksen
esitykselle tyypilliseen tapaan säästöjen
vaikutuksia ei ole taaskaan arvioitu kunnolla. Mielestämme
politiikka, jossa päätöksiä tehdään
ilman, että ne perustuvat tarkkaan harkintaan, on kestämätöntä.
Tämän esityksen osalta esimerkiksi arviot säästöjen
kokonaistaloudellisista vaikutuksista puuttuvat. Ei ole tietoa siitä,
aiheutuuko säästötoimenpiteistä todellisia
säästöjä vai jopa lisäkustannuksia
tai kenties kustannusten siirtymistä kuntien ja muiden
tahojen harteille.
Emme myöskään hyväksy matkakorvausten omavastuun
korottamista, sillä matkakorvaukset ovat erittäin
tärkeitä esimerkiksi haja-asutusseudun pienituloisille
ja eläkeläisille. 16 euron omavastuu on paljon
matkustaville pienituloisille suuri. Matkakorvausten leikkaaminen
tilanteessa, jossa palveluja keskitetään, jättää syrjäseuduilla
asuvat ikääntyvät ja pienituloiset oman
onnensa nojaan. Lisäksi riski siihen, että potilaat jättävät
tärkeitä hoitoja väliin, on aivan todellinen.
Leikkaus on siis varsin epäoikeudenmukainen ja heikentää palveluiden
yhdenvertaista saatavuutta. Hallitus murentaa sosiaaliturvajärjestelmäämme
selvittämättä toimiensa yhteiskunnallisia
vaikutuksia.
Taksikyytien yhdistelyn osalta toteamme, että järjestely
ei tällaisenaan sovellu kaikissa maakunnissa käyttöön
otettavaksi. Yhteiskyytien järjestely ei ota huomioon haja-asutusalueiden
erityispiirteitä. Etäisyyksien ollessa pitkiä on
taksikyytien käyttö, niin asiakkaiden kuin taksiyrittäjienkin
näkökulmasta, hyvin erilaista kuin kaupungeissa.
Nykyinen esitys ei huomioi näitä erityispiirteitä,
joten emme voi tätä järjestelyä kannattaa.
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuksesta korvattavien suun ja
hampaiden tutkimusten korvausväliä ehdotetaan
pidennettäväksi yhdestä vuodesta kahteen
vuoteen. Tämän on arvioitu lisäävän
hakeutumista terveyskeskusten suun terveydenhuoltoon, jossa hallitus
on osana rakennepoliittista ohjelmaansa toteuttamassa 15 miljoonan euron
säästöjä. On tärkeää,
että aikuisten hammashuollosta ei tehdä sellaisia
säästöjä, jotka aiheuttavat
lisää ruuhkaa jo nyt vaikeuksissa olevaan julkiseen
suun terveydenhuoltoon tai jonka seurauksena aikuiset jättävät
jopa hampaansa hoitamatta. Tämä voi lisätä riskiä vakaviinkin terveydellisiin
ongelmiin.
Arvoisa puhemies! Teen lopuksi vastalauseen 1 mukaiset hylkäysesitykset.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on aiemmissa
puheenvuoroissa laajasti, vakuuttavasti ja kattavasti perusteltu,
miksi nämä leikkauslakiesitykset ovat huonoja.
Kyllähän tässä säästöjä saadaan
aikaiseksi, mutta jokaisen, joka nyt jotain ymmärtää,
luulisi ymmärtävän, että suurella
todennäköisyydellä etenkin kuntoutukseen
mutta myöskin matkakorvauksiin tehtävät
säästöt jossain muuttuvat uusiksi kustannuksiksi.
Kun on, vähän edustaja Rehulan tapaan, kuunnellut
erityisesti kokoomuksen puheenvuoroja siitä, kuinka meidän
pitää suuntautua sellaisiin toimiin, joilla voidaan
ennaltaehkäistä, kannustaa ja tehdä kaikkea
muuta hyvää, niin nyt sitten lähdetään
juuri päinvastaiselle tielle. Esimerkiksi kuntoutuksen
tehtävä on pitää ihmiset töissä,
ja jos sitä kuntoutusta ei ole, niin ihminen on todennäköisemmin
jossain muualla kuin töissä, jossa hän
voisi olla, jos sitä kuntoutusta olisi saatavilla.
Hammashuollon osalta voi toki sanoa, että onhan tässä se
lohtu, että onnistuimme sentään — silloin,
kun vielä hallituksessa olimme — torjumaan koko
kunnallisen hammashoidon alasajon, mutta ei tämäkään
ratkaisu, jossa tätä väliä pidennetään,
nyt välttämättä johda muuhun
kuin vähävaraisimpien hampaitten hoidon heikkenemiseen
ja sitä kautta lisääntyviin kustannuksiin.
Arvoisa puhemies! Edellä sanotun perusteella teen sen
esityksen, joka on vastalauseessa — jonka numero varmaan
pöytäkirjatoimistosta löytyy — ja
esitän 1. ja 3. lakiesityksen hylkäämistä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin osaltani kummastelen tätä taksimatkan omavastuuosuuden
nostamista 16:sta 32 euroon, mikäli taksia ei tilata välityskeskuksen
kautta. Omavastuiden korottaminen koettelee erityisesti haja-asutusalueitten,
harvaanasuttujen alueitten ikäihmisiä ja kaikkein
huonoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevia. Se on ongelmallista myös
maaseudun taksiyrittäjille. Näitten matkojen yhdistely
on varsin ongelmallista, etten sanoisi teoreettista, ja lisää taksiliikennöitsijöitten
kustannuksia
ja vähentää palvelun tarjontaa maaseudulla.
Tätä voisi oikeastaan luonnehtia maaseudun taksiyrittäjien
simputuslainsäädännöksi.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
esitys sairausvakuutuslain muuttamisesta on hallitukselta osoitus
lyhytnäköisestä säästöpolitiikasta,
jota perussuomalaiset ei voi hyväksyä.
Harkinnanvaraisesta kuntoutuksesta leikkaaminen on täysin
kohtuutonta, sillä esitetyillä säästöillä kuntoutuspalveluiden
saatavuus vaarantuisi, ja tämä saattaa lisätä työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyvien määrää. Tämä on
ihan päinvastoin kuin hallituksen omassa linjauksessa, jonka
mukaan työuria tulisi pidentää.
Perussuomalaiset ei myöskään hyväksy
matkakorvauksien omavastuun korottamista, sillä nämä matkakorvaukset
ovat erittäin tärkeitä pienituloisille
ja eläkeläisille. Tämä säästöpäätös heikentää myös
palveluiden yhdenvertaista saatavuutta. Palveluiden keskittäminen
ja omavastuun korotukset ovat epäoikeudenmukaisia päätöksiä erityisesti
haja-asutusalueella asuville.
Sairausvakuutuksesta korvattavien suun ja hampaiden tutkimuksen
korvausväliä ehdotetaan myös pidennettäväksi
kahteen vuoteen. Tämä tulee väistämättä näkymään
julkisella puolella, joka jo nyt painii monin paikoin ylikuormitettuna.
Kannatan edustaja Mäntylän tekemää esitystä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Taksimatkoissa olen jonkunlainen asiantuntija, kun
alkuvuodesta en hävinnyt edustaja Soinille kultamitalisijan
kuin muutamalla kymmenellä eurolla, mutta sijoituin hyväksi
kakkoseksi, mistä sainkin runsaasti palautetta.
Ensinnäkin syrjäseudulla tosi puheessa taksikyytien
saatavuus, palvelun taso ja totta kai myös hinta ovat ihan
avainkysymyksiä. Hyvin paljon nykyisestä käytännöstä on
tullut kielteistä palautetta sekä asiakkailta
että syrjäseutujen taksiyrittäjiltä.
On aika hurja tilanne se, että jos vanhempi kansalainen
yrittää saada siitä naapurista vapaana
olevan taksin ajamaan hänen tilaamansa kyydin, niin taksikeskuksesta
sitten tarjotaan ehkäpä kymmenien kilometrien
päästä jotain toista taksia, joka ei
edes välttämättä ole vapaana.
Että näin hyvin se järjestelmä on
aika ajoin toiminut. Kuitenkin tämä tuttu taksimies
on vanhemmalle väelle ollut äärimmäisen
tärkeä turvallisuuden kannalta ja tämä on
voinut sen kyydin ohessa hoitaa muun muassa kauppa- ja postiasioita
ja olla apuna myöskin viranomaistapaamisissa, niin kiinteä se
palvelussuhde on ollut.
Tämän muutoksen myötä hinta
nousee, omavastuu lisääntyy ja palvelu heikkenee.
Näitä taksimatkoja keskittämällä vääjäämättä tullaan
siihen tilanteeseen, että suurempien paikkakuntien taksit,
juuri ne, jotka ovat lähellä sitä sairaalaakin
tai terveyskeskusta, pystyvät pitämään
puolensa ja syrjäseutujen viimeinenkin palvelu lähtee
silloin, kun se taksiyrittäjä tekee sen päätöksen,
että hän ei enää jatka siinä tehtävässään
siinä epävarmuuden tilassa.
Kannatan edustaja Virtasen tekemää hylkäysesitystä.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen tuossa äsken puhui
viisaita, ja varasinkin tämän puheenvuoron, että kannattaisin
hänen tekemäänsä esitystä,
mutta edustaja Mustajärvi ehti sen jo aikaisemmin tehdä,
joten pitemmittä puheitta näin.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä mainita tästä esityksestä sen
verran, että tämän esityksen mukaanhan
vakuutettujen rahoitusosuutta kasvatetaan ja valtion rahoitusosuutta
samalla vähennetään. Kuitenkaan mitään
arvioita siitä, heikentääkö ja
kuinka paljon tämä esimerkiksi pienituloisten
mahdollisuuksia hakeutua hoitoon, ei ole esitetty.
Perussuomalaisten mielestä sairausvakuutuksen rahoitusvastuun
siirtäminen enenevässä määrin
pois valtion vastuulta tulee keskeyttää, kunnes
päätökset terveydenhuollon rahoitusuudistuksen
linjauksista on tehty ja rahoitusvastuujakoa voidaan tarkastella
kokonaisuutena. Rahoitusuudistuksen yhteydessä on myös
syytä uudistaa matkakorvausjärjestelmää,
jotta järjestelmä kohtelee oikeudenmukaisesti
myös pitkien ja hankalien etäisyyksien päässä palveluista
asuvia ihmisiä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä taksimatkojen omavastuukorotus
ei tietenkään ole mieltä hivelevä,
ja varmasti tämä eri tavalla kohtelee eri väestöryhmiä mutta
myös eri alueita.
Mutta kun täällä Rehula viittasi
meihin kainuulaisiin, niin voinen todeta, että Kainuu on
tässä edelläkävijä.
Kainuussa on taksien tilausjärjestelmä ja sosiaali-
ja terveyskuntayhtymällä yhteinen järjestelmä.
Yhteistaksin käyttö on lisääntynyt
merkittävästi, ja sitä kautta on pystytty saamaan
myös hyötyjä aikaiseksi ja tällä tavalla tehoja
tähän kuljetukseen. Toivoisi tietenkin, että kaikki
muutkin alueet pystyisivät toimimaan samalla tavalla kuin
me olemme Kainuussa toimineet. Tästä on taksiyrittäjien
kanssa erittäin hyvä ja yhteinen näkemys
ollut, että tällä tavalla tulisi toimia.
Mutta niin kuin totesin tuossa alussa, niin tämä ei
varmaan kaikkia alueita kohtele ihan samalla tavalla.
Toivon, että myös oppositio ymmärtää valtion
tämän hetken tilanteen. Kaikesta on etsittävä niitä säästöjä,
mitä tässä yhteisessä hankkeessa
tarvitaan. Mutta tämä on todella huono, että tämä kohdistuu
tietenkin näihin pienituloisiin, ja ehkä justiinsa
niille, jotka paljon sairastelevat, koituu näitä kuluja.
Tässä, puheenjohtaja.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan totta, niin kuin täällä on
sanottu, jopa edustaja Piirainenkin sen totesi, tämähän
kohdistuu niin sanottuun vähäväkiseen
kansanosaan ja syrjäseutuihin, ja on vissi valinta, miksi
hallitus näin tekee. Jos sosiaalisektorilla tai terveydenhuollossa
olisi haluttu leikata just tasan tarkkaan tämä sama
määrä, kyllä sieltä sosiaalisesti
oikeudenmukaisempia ja alueellisestikin tasapuolisempia leikkauskohteita
ilman muuta olisi löytynyt.
Asian toinen puoli on sitten tämä taksin käyttö,
siis se, kenen kyydillä nyt sitten ajelet. Monilla maaseutupaikkakunnilla
on asiat vain niin, että siellä on syntynyt tällaisia
asiakkuussuhteita, joissa paikallinen taksimies tuntee niin hyvin
sen paikallisen väestön, että samalla
tämä taksimies on vissi turvatekijä sen
asiakkaan kannalta, jota hän kuljettaa lääkäriin
tai sairaalaan. Siinä ei silloin tarvita, niin kuin joissakin
tapauksissa tarvittaisiin, ehkä sitten myöskin
jopa hoitohenkilökuntaa, niin kuin faktisesti. Monta kertaa
taksimies, joka tuntee asiakkaansa, pystyy tässä mielessä olemaan
vissi turva sen asiakkaan kannalta. Nyt tämä menettely,
mihin tässä mennään, rikkoo
tätä periaatetta, tätä hyvää toimintamallia,
ja merkitsee myöskin osaltaan sitten vielä alueellisesti
vääristynyttä tilannetta, koska tämä jälleen
kerran alueellisesti iskee, myös tämä asia, sellaiseen
palveluvarustukseen, joka on tuolla maaseutu-Suomessa, ja antaa
pikkasen ehkä jotain sellaiselle alan yrittäjäjoukolle,
joka on sitten keskuksissa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sehän on juuri näin, kuten
edustaja Pekkarinen tuossa äsken kuvasi. Siis sen taksimiehen
palveluhan ei ole pelkästään kuljetuspalvelua.
Sehän on sosiaali- ja terveyspalvelua, kun hän
huolehtii sen, useimmiten voi käyttää ilmaisua,
potilaan tai asiakkaan kokonaishyvinvoinnista hoitaessaan sitä välttämätöntä kuljetusta,
ja ei ole ollenkaan taattua, jos tulee satunnainen taksi, että se
toimii.
Edustaja Piiraiselle voin sanoa, että totta kai me
kaikki haluamme toimia niin, että palvelut voitaisiin järjestää sillä tavoin,
että saisimme aikaan säästöjä,
mutta kun nämä esitykset näyttävät
selkeästi sisältävän sen voimakkaan
riskin, että ne pikemminkin uhkaavat muuttua uusiksi kustannuksiksi,
niin sehän tässä on kritiikin kohteena
ja se, että säästöjen kohtaantuminen
on epäoikeudenmukaista. Ne kohdistuvat heikoimmin toimeentuleviin
ja syrjässä asuviin. Matkakorvauksia leikataan
jo toisen kerran. Ensimmäinen leikkaus tehtiin, kun jouduttiin
rahoittamaan vanhuspalvelulakia, ja nyt sitten tehdään
uudestaan, niin että voisi nyt ehkä muitakin kohteita miettiä.
Edustaja Mäntylä nosti esiin tämän
rahoitusosuuksien muutoksen. Siinähän on itse
asiassa kysymys lääkekorvausten leikkaukseen liittyvästä rahoitusosuuden
tilapäisestä muutoksesta, joka tehtiin tässä muutama
vuosi sitten, ja nyt sitä jatketaan, jotta työntekijöitten
maksuosuudet eivät nousisi kohtuuttomiksi valtion säästöjen
kustannuksella. Mutta kyllä siihenkin liittyy aikamoisia
riskejä. Nyt se vakinaistetaan, ja tänne on tulossa
lääkekorvauslain kokonaisuudistus. Sekin valitettavasti
on nyt menossa huonoon suuntaan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Arvostan edustaja Piiraisen suoraa puhetta
ja toivetta oppositiolle, että ymmärretään
tätä ratkaisua, mutta kyllähän
se vähän vaikeaa on siinäkin mielessä,
että oppositio on tehnyt omat varjobudjettinsa ja ne ovat
kuitenkin tasapainotettuja suurelta osin.
Kävin viikonloppuna Kainuussa, juuri siellä Piiraisenkin
maakunnassa, ja muuallakin maakunnissa varmasti tämä taksiasia
on sellainen, joka puhuttaa. Minua harmittaa henkilökohtaisesti
se, että kun kuulee käyttäjiä,
sairaita, syrjässä asuvia, paljon taksia käyttäviä — tai
niitä, jotka joutuvat käyttämään
elämäntilanteensa vuoksi — niin jotenkin
on tullut sellainen tunne nyt, että tässä ei
ehkä tarpeeksi ole voitu pohtia sitä, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Toisaalta olisin jotenkin suonut, että olisi enemmän
kuunneltu taksinkäyttäjiä ja taksiyrittäjiä nimenomaan syrjäseudulla.
Kyllä tämä pikkuisen semmoiselta käänteiseltä ja
negatiiviselta aluepolitiikalta vaikuttaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän hallituskauden
aikana taksimiesten asemaan on vaikutettu monella eri tavalla, tämänkin hallituksen
esityksen takia, mutta myös päivystysasetuksella.
Taksimiehille jopa pitäisi antaa kätilökoulutusta
pidempien synnytysmatkojen vuoksi.
Sen lisäksi, että tässä hallituksen
esityksessä omavastuu asiakkaalla kasvaa, niin tähän
liittyy myöskin perustuslaillinen ongelma. Nytten jos asiakas
tilaa tilauskeskuksen kautta taksin sairaskyytiä varten,
siinä menee se tietty omavastuu. Mutta jos asiakas ottaa
omiin nimiin sen taksin, niin tämä omavastuu on
kaksinkertainen. Eli käytännöllisesti
katsoen asiakkaat laitetaan eriarvoiseen asemaan suhteessa perustuslakiin
sillä perusteella, mitä kautta asiakas tämän
sairaskyydin ottaa.
Syntyykö tästä tosiasiallisia säästöjä?
Ajatellaan nyt, että vaikka Heinävedeltä otetaan
sairaskyyti Joensuuhun tilauskeskuksen kautta. No, todennäköisesti
auto löytyy sieltä Heinävedeltä,
ja sillä ajetaan sitten Joensuuhun. Siinä on kahden tunnin
odotusraja. Nyt jos jossain toimenpiteessä esimerkiksi
sairaalassa menee kaksi ja puoli tuntia, niin kahden tunnin jälkeen
auton täytyy palautua sinne Heinävedelle, ja tämän
jälkeen asiakas joutuu ottamaan tilauskeskuksen kautta uuden
taksin. Se todennäköisesti tulee Joensuusta, ja
tämä Joensuun taksi ajaa sitten Heinävedelle
tämän asiakkaan. Tässä ei pystytä näin
hyödyntämään sitä paluukyytiä,
eli tosiasialliset kulut ovat tämmöisessä tapauksessa
kaksinkertaiset. Kokonaisuutta ajatellen epäilen (Puhemies koputtaa)
voimakkaasti, syntyykö tästä edes niitä säästöjä.
(Mauri Pekkarinen: Juuri näin!)
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Olen tästä tilauskeskusasiasta — Kainuussa
ollut jo semmoiset 3—4 vuotta — ottanut selvää.
Tietysti minullakin asenne oli alun perin se, että tämä tarkoittaa
taksiyritysten alasajoa tai muuta sellaista, mutta viimeksi, kun
kävin kesällä taksiyrittäjiä tapaamassa,
asia oli ihan toisinpäin. Elikkä tässä on
Kainuun osalta tapahtunut niin, että se kasvu, mikä oli
odotettavissa näissä kyydityksissä, koska
me vanhennumme ja sairauksia on enemmän ja enemmän
Kainuussa — sitä kasvua leikattiin. Mitä pitemmälle
on menty, niin sen paremmin järjestelmät ovat
toimineet, ja nyt on saavutettu noin 15 prosenttia niissä kustannuksissa
säästöjä, ja kysymys on miljoonaluokan
säästöistä meillä.
Elikkä minun mielestä tässä kannattaa
miettiä monelta kannalta tätä asiaa,
ja veikkaan, että ihmiset vanhenevat muuallakin kuin Kainuussa.
Keskustelu päättyi.