22) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi luottolaitosten ja
sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi sekä vakausmaksujen siirrosta
yhteiseen kriisinratkaisurahastoon ja rahasto-osuuksien yhdistämisestä tehdyn
sopimuksen hyväksymiseksi ja laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt päätöksenteon
kohteena olevalla hallitusten välisellä sopimuksella
yritetään kiertää Euroopan unionin
toiminnasta tehdyn sopimuksen 125 artiklaa, joka kieltää toista
EU-jäsenmaata ottamasta vastattavakseen toisen EU-jäsenmaan
taloudellisia vastuita. Tähän viittaa erityisesti
se, että syksyn 2013 sopimusneuvottelutilanteesta poiketen
sopimus ei tapahtuisi enää pelkällä asetuksen
antamisella, koska sille toimintatavalle ei ollut löydettävissä riittävää oikeusperustaa
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 114 artiklasta tai
ainakin tuon artiklan on todettu olevan ongelmallinen oikeusperustaksi.
Myöskään sopimukseen liittyvä julistus
ei muuta asiaa vaan päinvastoin alleviivaa sopimuksen ongelmallisuutta.
Siis joudutaan erikseen julistamaan, että tämä ei
tarkoittaisi yhteisvastuuta ja sitä, että ottaisimme
huolehdittavaksemme toisen EU-jäsenmaan taloudellisia vastuita.
Sopimus tosiasiallisesti edellyttäisi EU:n perussopimusten
muuttamista, jotta se voitaisiin solmia EU:n piirissä.
Pohjimmiltaan sopimuksessa onkin kysymys Suomen täysivaltaisuuden kannalta
merkittävästä toimivallan siirrosta Euroopan
unionille, ja sen hyväksyminen edellyttäisi perustuslain
mukaisesti eduskunnassa vähintään kahden
kolmasosan enemmistöä — siis myös
tässä 3. lakiehdotuksessa. Lakiehdotusten perustuslainmukaisuuden
valvonnassa perustuslakivaliokunnan kuulemilla asiantuntijoilla
on tosiasiassa suuri merkitys valiokunnan kannanottoihin, ja näin
on nytkin. Perustuslakivaliokunnan tehtävänä on
perustuslainmukaisuuden valvonta. Valvonnan tarkoituksena ei ole
kuitenkaan vain tehdä havaintoja vaan tarvittaessa toimenpiteisiin
ryhtymällä varmistaa, että asiat sujuvat
niin kuin niiden pitäisi.
Arvoisa herra puhemies! Kuultujen asiantuntijoiden lausunnoista
ilmenevä seikka, että jokin asia on ongelmallinen,
ei yksinään ole valvontaa. On siis esitetty lausuntoja,
että tämä oikeusperusta saattaa olla
ongelmallinen, mutta siihen ei nyt varsinaisesti haluta ikään
kuin ottaa kantaa. Esimerkiksi ongelmana ollut kansallisen toimivallan
vähittäinen siirto taas toisaalta EU:lle ja sen
suhde perussopimuksiin on jäänyt myös
tällaisten havaintojen ja epäkohtien toteamisen
tasolle. Ilman kokonaisarviointia seurauksena väistämättä näyttäisi
olevan, että Suomi saatetaan tilanteeseen, jossa se ei
ole enää perinteisessä mielessä täysivaltainen.
Vaikka täysivaltaisuus nähdään
myös kansainvälisen toimivallan käyttämisenä,
ei tällaisen toiminnan kautta syntyvällä oikeussäätelyllä ole
suomalaisiin palautuvaa hyväksymistä.
Tämän takia esimerkiksi perustuslakivaliokunnassa
tästä aiheesta jätettiin eriävä mielipide, ja
siellä allekirjoittanut ja edustaja Mäkipää esittivät,
että tämän käsittelyjärjestyksen
tulisi myös kolmannen lakiehdotuksen osalta olla sellainen, että se
käsitellään perustuslain 95 §:n
2 momentin mukaisessa supistetussa perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Myös eduskunnan suostumus on todella tälle hallituksen
esityksessä tarkoitetun sopimuksen hyväksymiselle
ja hallituksen esityksessä ehdotetun julkistuksen antamiselle tietenkin
tarpeellinen, ja niistäkin tulisi päättää kahden
kolmasosan määräenemmistöllä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä euroalueen
yhteisvastuullinen kriisinratkaisumekanismi eli suomeksi sanottuna
rahasto, johon kaikkien euroalueen pankkien on kannettava kortensa
kekoon. Suomen osuus tähän suunniteltuun 55 miljardin
rahastoon on noin 1,2 miljardia euroa, mutta pahimmassa tapauksessa
se voi olla jopa kymmeniä miljardeja. Tästä rahastosta
on tarkoitus hoitaa euroalueella kriisipankkien saneerauskulut.
Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä yhteisvastuuta.
Jälleen kerran luodaan mekanismi, jolla joidenkin virheet
maksatetaan koko porukalla. Suomalaiset voivat kantaa vastuunsa
suomalaisesta pankkijärjestelmästä, mutta
se ei ole hyväksyttävää, että suomalaiset
kantavat vastuuta esimerkiksi ranskalaisten, italialaisten tai kreikkalaisten
pankkijärjestelmistä. Perussuomalaisten mielestä olisi
ollut toivottavaa, että jokaisella EU-maalla on oma pankkikriisien
ratkaisumekanisminsa.
Voimme kannattaa sitä, että keskitetysti EU-tasolla
olisi päätetty kansallisten rahastojen minimitasosta,
sillä heikosti hoidetulla pankkikriisillä toisessa
EU-maassa on vaikutusta myös Suomen talouteen. Hyväksymme
myös yhteisen pankkivalvonnan oikealla tavalla toteutettuna.
Perussuomalaiset eivät voi siis hyväksyä nykyisenkaltaista
yhteistä kriisinratkaisurahastoa. Rahaston yhteisvastuullisuus
merkitsee sitä, että tulevaisuudessa suomalaiset
pankkien asiakkaat ja veronmaksajatkin pääsevät
osallistumaan muiden maiden pankkikriisien kustannuksiin. Vaikka
hallituksen esityksessä puhutaan siitä, ettei kustannuksia
viedä veronmaksajille asti, tällaista perälautaa
ei kuitenkaan ole. Toisaalta voidaan kysyä, mitä eroa
on pankkien asiakkailla ja veronmaksajilla. Pankit perivät
kuitenkin korkoina ja kuluina omat kustannuksensa. Pankkiunionia
rakennettaessa on koko ajan korostettu, että sillä on
tarkoitus estää tulevia kriisejä eikä maksattaa
nykyisiä kriisejä muiden maiden veronmaksajilla.
Päätös toteuttaa rahaston laaja yhteisvastuu
jo heti yhteisen rahaston aloitusvuonna 2016 kuitenkin viittaa siihen,
että rahastoa on tarkoitus käyttää myös
nykyisten kriisien kustannusten maksamiseen.
Ongelmallista on myös se, että rahasto on
vain 55 miljardin euron kokoinen. Ottaen huomioon, että euroalueen
pankkisektorin koko on noin 34 000 miljardia euroa, on
ilmiselvää, ettei rahasto riitä alkuunkaan
laajemman pankkikriisin iskiessä. Onkin sovittu, että myös
Euroopan vakausmekanismin EVM:n varoja voitaisiin käyttää kriisipankkien
suoraan tukemiseen. EVM:n varojen käyttö tarkoittaisi
käytännössä jälleen uutta
reittiä, jota kautta muiden maiden pankkikriisien kustannuksia
voidaan vyöryttää myös suomalaisten
veronmaksajien niskaan. Tällaiseen EVM:n varojen käyttöön
eivät perussuomalaiset voi missään olosuhteissa
suostua, eikä tässä järjestelyssä ole
turvassa pankkien tallettajien turvaksi muodostettu kansallinen
Talletussuojarahastokaan.
Arvoisa puhemies! Pidämme valitettavana sitä,
että valtiosopimuksella hallitus kiertää mahdollisen
oikeusperustan puutteet siitä, voidaanko Suomesta lähettää rahat
tähän yhteiseen yhteisvastuulliseen kriisirahastoon
vai ei. Käsityksemme mukaan eduskunnassa olisi tarvittu
kahden kolmasosan enemmistö. Silloin se ei välttämättä olisi
ollutkaan läpihuutojuttu, sillä pelkästään
perussuomalaiset, tietenkin keskustan tukemina, olisivat voineet
rahojen siirtämisen estää. Ilmeisesti
tämän yhteisvastuullisen rahaston arkkitehdit
huomasivat, ettei oikeusperusta antanutkaan riittävästi
myöden rahastolle, joten ratkaisuksi keksittiin jälleen
kerran valtiosopimus, jonka sitten hallitukset allekirjoittavat.
Puutteellisen oikeusperustan vuoksi nyt tähän
lakikokonaisuuteen siis kuuluu myös valtiosopimus. Tämä on jälleen
esimerkki siitä, kuinka tällä vaalikaudella kokoomus-
tai SDP-hallitukset viittaavat kintaalla parlamentaariselle päätöksenteolle.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset esittävät tätä lakiesitystä hylättäväksi
vastalauseemme mukaisesti. Perussuomalaiset eivät myöskään hyväksy
kyseessä olevaa valtiosopimusta. Emme hyväksy
sitä, että valtiosopimuksella siirretään kansallisen
rahaston varat euroalueen yhteisvastuulliseen rahastoon, emmekä hyväksy
myöskään sitä menettelytapaa,
miten hallitus tätä asiaa on junaillut.
Arvoisa puhemies! Siksi teenkin lakiesityksen hylkäämisen
lisäksi hallitukselle seuraavan epäluottamuslauseen:
"Eduskunta toteaa, että hallitus on tarkoituksenmukaisesti
jättänyt väliin kriisinratkaisumekanismin
kohdalla asian kokoluokan vaatiman parlamentaarisen käsittelyn eikä näin
ollen nauti eduskunnan luottamusta."
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten Turunen jo totesi, perussuomalaisten
mielestä on toivottavaa, että jokaisella EU-maalla
on oma pankkikriisien ratkaisumekanismi. Samoin emme voi hyväksyä nykyisenkaltaista
laajan yhteisvastuun sisältävää kriisinratkaisumekanismia.
Mielestämme yhteinen kriisinratkaisumekanismi tulee toteuttaa
kansallisten kriisinratkaisumekanismien ja -rahastojen verkostona.
Suomen osuus yhteisen rahaston pääomasta olisi
arviolta noin 1,2 miljardia euroa. Rahaston yhteisvastuullisuus
merkitsee sitä, että tulevaisuudessa suomalaisetkin
pääsevät tuolla summalla osallistumaan
muiden maiden pankkikriisien kustannuksiin.
Pankkiunionia rakennettaessa on koko ajan korostettu, että sillä on
tarkoitus estää tulevia kriisejä eikä maksattaa
muiden maiden veronmaksajilla. Päätös
toteuttaa kansallisten rahastojen laaja yhteisvastuu jo heti yhteisen
rahaston aloitusvuonna 2016 kuitenkin viittaa siihen, että rahastoa
on tarkoitus käyttää myös nykyisen
kriisin kustannusten maksamiseen. Ongelmallista on myös,
että rahasto on vain noin 55 miljardin euron kokoinen.
Ottaen huomioon, että euroalueen pankkisektorin koko on
noin 34 000 miljardia euroa, on ilmiselvää,
ettei rahasto riitä alkuunkaan pankkikriisin iskiessä.
Perussuomalaisten mielestä Suomen pitää kääntää nopeasti
kelkkansa ja perua suostumuksensa liittyä nykyisen muotoiseen
pankkiunioniin, sillä se on Suomen kansallista etua katsoen erityisen
huono. Suomelle pankkiunionin nykymuodosta ei näytä olevan
tulossa mitään muuta kuin laskuja. Yksikään
maa ei ole vielä ratifioinut sopimusta yhteisestä kriisinratkaisumekanismista,
joten vielä ei ole liian myöhäistä perua koko
asia. Lisäksi on todettava, että Suomi ja muut
pienet maat ovat menettämässä EU:ssa puolet
siitäkin vähästä, mitä heillä on äänivaltaa ollut.
Vallanhimo on poliitikoilla ja virkamiehillä selkäytimessä,
ja vallan keskittämisen kokevat voitokseen pienimmätkin
nilkit.
Kerrotaan, että asiaa on innokkaasti ajanut juuri Suomi,
Kataisen johdolla tietenkin. Suomi on itse ahkerasti ajanut äänestyssääntöjen
muutosta, koska katsoo sen tehostavan ja selkeyttävän
EU:n päätöksentekoa. Uusi järjestelmä perustuu
niin sanottuun kaksoisenemmistöön. Käytännössä se
tarkoittaa, että esitys menee läpi neuvostossa,
jos sen puolesta äänestää vähintään
55 prosenttia jäsenmaista, ja toisena enemmistönä maiden
täytyy edustaa 65 prosenttia unionin väestöstä.
Suomi on katsonut, että se on useimmiten siinä leirissä,
joka haluaa viedä asioita eteenpäin, ei jarrumiehenä,
sanoo suomalainen EU-virkamies.
Edellä olevan perusteella kannatan edustaja Turusen
esitystä, että lakiehdotukset hylätään,
ja kannatan myös Turusen tekemää epäluottamuslausetta.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Tässä tällaisella
lainsäädännöllä ollaan
tuomassa Suomelle valtaisat vastuut, ja hallituksen olisi pitänyt
tuoda asetuksen muutoksen jälkeen myöskin tämä lakiesitys
tänne tämän salin päätettäväksi.
Näin ollen kannatan tämän lain hylkäämistä sekä epäluottamuslausetta
hallitukselle.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Joo, tässä on tämä lakipaketti.
Tässä on muuten kaikennäköistä kamaa
sisällä. Pohjimmiltaan kaikki tämä tähtää siihen,
että me kykenisimme luomaan Eurooppaan sellaisen järjestelmän,
jolla varmistettaisiin, että tämä onneton euro
ja eurooppalainen pankkijärjestelmä pysyisivät
pystyssä, olisi elinvoimainen, että olisi mekanismi
tunnistaa siinä havaittavat ongelmat, että — kun
ongelmat on tunnistettu — on yhteiset pelisäännöt,
miten niihin ongelmiin tartutaan, että on yhteiset viranomaiset,
jotka voivat tarttua, ja edelleen, että on yhteiset, saman
idean mukaan rakennetut aineelliset resurssit, joilla viime kädessä vastataan
sitten niitten ongelmien hoitoon, jos muut keinot eivät
tepsi. Pohjimmiltaan kaikkeen tähän — näin
oikein yksinkertaistettuna ja omin sanoin kerrottuna — tällä pyritään.
No, sitten tämä pitää sisällään
ensinnäkin direktiivin, BRRD:n, yhteisen eurooppalaisen
direktiivin, kriisinratkaisudirektiivin, joka määrittelee
sen, millä tavalla tämä pankkiunioni... — koko
tämä äsken sanottu järjestelmä on
osa pankkiunionia — se mainittu direktiivi, jota nyt sitten tällä lailla
pannaan siis toimeksi, kertoo ne toimenpiteet ja toimivaltaiset
toimijat, joille kuuluu ennakollinen valvonta, jotka sitten, jos
valvonta havaitsee jotain ongelmia, ovat siis oikeutettuja ryhtymään
toimenpiteisiin. Vielä tässä laissa sitten
tuon sanotun direktiivin mukaan määritellään
se kansallinen kriisirahasto, joka tänne Suomeen rakennetaan
sitä varten, että täältä käsin sitten
voidaan, jos ennen vuotta 2016 ongelmia tapahtuu, siitä viime
kädessä rahoittaa ne ongelmapankit, jos katsotaan
tarpeelliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi niitä rahoittaa.
Ensisijaisia vastuunkantajia ovat — ja siitä kertovat
nämä yhteiset pelisäännöt,
jotka läpi Euroopan nyt rakennetaan — aina siis
nämä pankkien omistajat ja sijoittajat, ja sen
jälkeen, jos niitten voimavarat eivät tiettyjen
pelisääntöjen jälkeen riitä,
sitten tulevat nämä kansalliset kriisirahastot,
jotka tämän sanotun direktiivin mukaan tässä nyt
sitten ollaan Suomenkin lainsäädäntöön
ottamassa.
Tämä kriisirahasto kun rakennetaan, niin sen kriisirahaston
kylkeen, tällaiseen yhteiseen rahoitusvakausrahastoon,
tulisi myöskin talletussuojajärjestelmä,
joka tällä hetkellä on valtion viranomaisten
ulkopuolella hallinnoitu järjestelmä ja josta
vastaavat pankit itse ja yksin nyt. Nyt valtaosa tästä pankkien
hallinnassa olevasta noin miljardista eurosta siirtyisi sitten tähän
rahoitusvakausrahastoon, josta toisen osan muodostaa kriisirahasto
ja toisen tämä talletussuojarahasto.
Tämä on se rakenne, niin kuin täällä ihan
hyviä, oikeita puheenvuoroja asiasta on käytettykin,
mihinkä tällä tähdätään.
Tämä kaikki on sitä sellaista järjestelyä,
jossa Suomen Keskusta haluaa olla mukana. Kun kerran tällaisessa
eurossa ollaan, niin pitää olla yhteiset pelisäännöt
ja menettelytavat ja vielä kansalliset voimavaratkin, millä hommat
hoidetaan, jos ongelmia tulee vastaan.
Mutta sitten alkaa se taival, jossa keskusta ei voi olla mukana.
Euromaitten johtajat ovat päättäneet,
että näin äsken kerrotulla tavalla rakennettu
kansallinen järjestelmä sitten asteittain vuoden
2016 jälkeen yhdistetään yhdeksi eurooppalaiseksi
kriisinratkaisujärjestelmäksi, johon tulevat EU:n
laajuiset toimivaltaiset viranomaiset, EU:n laajuiset toimivaltaiset
menettelytavat siitä, miten tässä toimitaan,
ja euromaiden pankkien rahoittama yhteinen kriisirahasto, johonka
siitä äsken kuvatusta kansallisesta rahastosta
asteittain siirretään kaikki varat — siis
siihen yhteiseen eurooppalaiseen kriisinratkaisurahastoon — 55
miljardia, josta Suomen osuus, kukaan ei ihan tarkkaan tiedä,
mutta suurin piirtein tulee olemaan noin 1—1,4 miljardia
euroa.
Arvoisa puhemies! Tätä keskusta ei voi hyväksyä.
No, tämä sanottu kriisirahasto ja nuo sanotut
summat on päätetty asetuksella, josta eduskunnalta,
ei koko eduskunnalta, kertaakaan ole kysytty yhtään
mitään. Edellisessä keskustelussa tätä asiaa
kävin jo läpi. En nyt enää itke
sen perään, koska se on nyt ollut ja mennyt. On
tärkeätä, että eduskunta ottaa
ja pohtii tätä kysymystä: tarvitaanko
meillä perustuslakiin sellaiset selkeämmät
pelisäännöt, että riittävän
kokoisten asioitten kyseessä ollen ei noin vain voida sivuuttaa tätä koko
istuntosalia, koko eduskuntaa, kun noin vain suurta valiokuntaa
kuultuaan hallitus voi päättää,
vaan että asia, kun kokoluokka tietyn rajan ylittää,
pitää ilman muuta tuoda tänne eduskuntaan?
Tämä pelisääntö mielestäni
pitää täällä hyväksyä.
Arvoisa puhemies! Tuolle emme mitään voi, kun
asetus on voimassa. Se, mille tässä voidaan, on
sitten se, niin kuin täällä edustaja
Turunen selosti ja itsekin kerroin muutama päivä sitten,
että nyt tällä valtiosopimuksella se
raha sieltä kansallisesta kriisirahastosta aiotaan sitten
siirtää siihen yhteiseen Euroopan laajuiseen kriisirahastoon.
Ja juuri niistä syistä, kun ei oikeusperusta riittänyt
siihen, että asetusteitse tätä kaikkea
voisi tehdä, niin sitten keksivät, että mennään
valtiosopimuksen kautta, joka täällä voidaan
yksinkertaisella enemmistöllä hyväksyä.
Arvoisa puhemies! Keskusta esittää — ja
nyt tämä on se tarkka esitys — tämän
valtiosopimuksen hylkäämistä, joka on
tässä käsittelyjärjestyksessä se
ensimmäinen asia, josta tässä äänestetään.
Sen sijaan jos me sen äänestyksen häviämme, kun
joka tapauksessa asetuksella tällainen eurooppalainen kriisirahasto
on jo päätetty ja ne rahat sinne siirretään,
niin sen jälkeen keskusta on kyllä sitä mieltä,
että täällä Suomessa, kun ne
asiat pitää jotenkin järjestää,
niin ne pitää järjestää sen äsken
mainitun direktiivin mukaisella tavalla ja niin, että Suomessa
hallinnollisesti ne eivät tulisi osaksi valtion budjettia
vaan erilliseksi rahastoksi, budjetin ulkopuoliseksi rahastoksi.
Kun siitä päätetään,
arvoisa puhemies, haluan vielä täsmentää,
että siinä asiassa keskusta tulee sitten olemaan
hallituksen esityksen takana.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Pekkarisen esitystä valtiosopimuksen
hylkäämisestä.
Tämä hallituksen esityshän merkitsee
sitä, että luottolaitoskriisin sattuessa missä tahansa
EU-maassa rahoitusvastuu olisi viime kädessä kaikkien
eurooppalaisten pankkien asiakkailla tämän yhteisen
kriisirahaston kautta eikä kriisipankin kotivaltiolla ja
sen veronmaksajilla. Tällaista yhteistä rahastoa,
johon nyt sitten oltaisiin siirtämässä noin
miljardi euroa Suomen kansallisesta rahastosta, emme voi hyväksyä.
Kriisirahastot on pidettävä kansallisina, ja kunkin
maan rahaston mitoituksen ja sen jälleenrahoituksen menettelyjen
tulee olla sellaisia, että niillä voidaan hoitaa kriisit
jäsenvaltiokohtaisesti.
Keskustelu päättyi.