Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä kansainvälistä suojelua
hakevan vastaanotosta annetun lain ja ulkomaalaislain muuttamisesta
on kyse ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän
kehittämisestä. Pääministeri
Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman mukaan lainsäädäntöä kehitetään
ihmiskaupan torjumiseksi kaikissa muodoissaan ihmiskaupan uhrien
suojelemiseksi ja oikeusturvan parantamiseksi.
Ihmiskaupan uhrien auttamisesta on kertynyt kokemusta Joutsenon
vastaanottokeskuksen yhteydessä toimivalle ihmiskaupan
uhrien auttamisjärjestelmälle ja muille toimijoille
jo usean vuoden ajan, ja nyt esitettävillä lainmuutoksilla on
tarkoitus entisestään kehittää auttamisjärjestelmän
toimintamahdollisuuksia. Tätä lainvalmistelutyötä on
edellyttänyt poikkihallinnollinen työryhmän
selvitys, ja sitten sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä päätti
vuosi sitten, että tätä ihmiskaupan uhrien
auttamista koskevan lainsäädännön
kehittämistyötä jatketaan työryhmän
johtopäätösten pohjalta.
Auttamista koskevan sääntelyn on yleisesti
arvioitu olevan riittämätöntä määrittämään
erityisesti viranomaisten vastuita ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa
ja auttamisessa sekä turvaamaan ihmiskaupan uhrien yhdenvertaista
kohtelua. Tämän esityksen tavoitteena on kehittää tätä ihmiskaupan
uhrien auttamisjärjestelmää tekemällä siitä entistä ennustettavampi,
läpinäkyvämpi ja eri toimijoiden väliseltä vastuunjaoltaan
selkeämpi kokonaisuus. Esitys on merkittävä erityisesti
auttamisjärjestelmästä vastaavan Joutsenon vastaanottokeskuksen
käytännön toiminnan näkökulmasta.
Esitykseen sisältyvillä uhrien auttamista
ja tunnistamista tarkentavilla säännöksillä on
tarkoitus tehostaa ihmiskaupan ehkäisemistä ja
torjuntaa ja edistää myös näiden
rikosten tutkintaa. Ehdotus selkeyttää viranomaisten
välistä työnjakoa. Tästä laista
käy entistä selkeämmin ilmi, mitkä viranomaiset
ovat vastuussa ihmiskaupan uhrien auttamisesta, ja Joutsenon vastaanottokeskus
vastaisi sellaisten henkilöiden auttamisesta, joilla ei
ole kotikuntaa, ja tukisi kuntia puolestaan kotikunnan omaavien
auttamisessa.
Laista ilmenee myös, millä edellytyksillä auttaminen
voidaan aloittaa ja vastaavasti lopettaa sekä mitä auttamistoimilla
käytännössä tarkoitetaan. Laki
tuo myös kotikunnan omaavat ihmiskaupan uhrit auttamisjärjestelmän
piiriin edistäen uhrien yhdenvertaisuuden toteuttamista. Säännösten
lähtökohtana olisi niiden soveltaminen kaikkiin
Suomessa oleskeleviin ihmiskaupan uhreihin kansalaisuudesta tai
ulkomaalaisoikeudellisesta asemasta riippumatta.
Auttamisjärjestelmään pääsisi
myös jatkossa matalalla kynnyksellä ilman seikkaperäistä tutkintaa.
Riittää, että uhrin tilanteessa on viitteitä ihmiskaupassa
uhriutumisesta. Ihmiskaupan uhria voitaisiin auttaa ja antaa erilaisia
laissa tarkemmin lueteltuja palveluja jo heti ensimmäisestä päivästä alkaen,
esimerkkinä asuminen, toimeentulo, neuvonta tai terveyspalvelut.
Valmistelussa mukana olleiden ja kuultujen toimijoiden näkemykset
lainsäädännön yksityiskohdista
ovat olleet jossakin määrin ristiriitaisia keskenään.
Hallituksen lähtökohtana on ollut toteuttaa kaikkein
keskeisimmiksi tunnistetut säädöstarpeet
jo nyt, vaikka ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää ja
sitä koskevaa lainsäädäntöä kehitettäisiinkin
vielä laajemmin lähivuosina. Joka tapauksessa
on tärkeää, että esitettävien muutosten
käytännön toimivuutta seurataan tarkasti,
ja sisäministeriö aikoo pyytää seurannan tueksi
myös lausunnot keskeisiltä tahoilta vuoden 2016
loppuun mennessä ja arvioida, onko järjestelmää tai
lainsäädäntöä tarpeen
vielä kehittää.
Esitettävät lainmuutokset eivät ole
ainoita tarpeellisia toimenpiteitä, vaan tämän
lisäksi on tärkeätä, että auttamisjärjestelmää kehitetään
myös käytännön tasolla. Tähän
oleellisesti kuuluu viranomaisten ja kolmannen sektorin välisen
yhteistyön edistäminen. Esimerkiksi kansalaisjärjestöt
ja uskonnolliset yhteisöt ovat merkittävässä roolissa
ihmiskaupan uhrien auttamistyössä varsinkin alkuvaiheen
tunnistamisessa. Kolmannen sektorin toimijoiden kanssa tehtävän
yhteistyön lisäksi myös viranomaisten
keskinäistä yhteistyötä on syytä kehittää.
Tässä esitettävissä muutoksissa
on monelta osin kyse käytännön kirjaamisesta
lakiin. Esityksellä ei ole arvioitu olevan valtiontaloudellisia vaikutuksia.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä pyritään
parantamaan viranomaistoimintoja liittyen ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen
ja heidän auttamiseensa. Kansainvälistä ihmiskauppaa
voidaan pitää modernin ajan orjuutena, minkä vuoksi
sen kitkemiseen on syytä suunnata riittävät
voimavarat kansallisella tasolla, siis myös lainsäädäntötasolla.
Ihmiskaupan torjunta kuitenkin vaatii lisäksi saumattomasti
toimivaa yhteistyötä erityisesti Euroopan maiden
kesken, jotta tärkeimmät ihmissalakuljettajien
käyttämät reitit saadaan tukittua ja
ihmissalakuljettajaliigat eliminoitua.
Ihmiskauppailmiö on Suomessa huomattavasti lisääntynyt
viime vuosina etenkin turvapaikanhakijamäärien
kasvun takia, sillä suurin osa maahamme tulevista turvapaikanhakijoista
saapuu Suomeen kansainvälisten ihmissalakuljettajien myötävaikutuksella.
Vuodesta 2009 lähtien joka vuosi yli 1 000 yksilöä on
saanut jollain statuksella myönteisen turvapaikkapäätöksen
Suomessa. Suomella ei ole realistisia mahdollisuuksia maamme sosiaalista
rauhaa vaarantamatta kotouttaa tällaisia määriä myönteisen
kansainvälistä suojelua koskevan päätöksen
saaneita ihmisiä vuodesta toiseen. Tämä koskee
myös lukuisten ihmiskauppatapausten tutkimista, joiden
määrä vain kasvaa kasvamistaan viime
vuosien turvapaikkapäätösten takia.
Tehokkain tapa vähentää ihmiskauppailmiön esiintyneisyyttä Suomessa
on muokata kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevia
säädöksiä tiukemmiksi, mikä vähentäisi
Suomen hou-kuttelevuutta globaalien ihmissalakuljettajien kohteena.
Tämä olisi sekä maamme sosiaalisen rauhan
säilyttämisen että ihmisarvojen edistämisen
kannalta kestävin politiikkateko.
Keskustelu päättyi.