30) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tuotannollisten investointien
korotetuista poistoista verovuosina 2013 ja 2014 annetun lain muuttamisesta
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime aikoina on useissa puheenvuoroissa
vaadittu lisää investointeja Suomeen. Syytä tähän
onkin. Vaikka koko Euroopan talouskasvu on vaatimattomien investointien
takia alamaissa, tilanne on meillä tätäkin
heikompi. Erityisesti ulkomaisten investointien määrässä suhteessa
bruttokansantuotteeseen olemme muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä.
Lisäksi investointien kohdentumisessa meillä ja
muualla Euroopassa on iso ero. Suomalaiset keskittyvät
pääasiassa korjausinvestointeihin, ja eurooppalaiset pyrkivät
liiketoimintansa laajentamiseen eli rakentavat uusia laitteita ja
seiniä tuotannolle. Pelkäänkin pahoin,
että tämän painotuseron seurauksena juuri
näissä rohkeammin tulevaisuuteen suuntaavissa
maissa tulevien vuosien talouskasvu tulee olemaan meitä huomattavasti
nopeampaa.
Sen sijaan, arvoisa puhemies, olen aika paljon eri mieltä niistä keinoista,
joilla muutamat johtavat poliitikot ja puolueet aikovat meidän
investointeja lisätä. En usko siihen, että massiivisilla valtiojohtoisilla
investointiohjelmilla, valtion omistuksista muodostettavilla kasvurahastoilla tai
pakottamalla eläkerahoja kansanrahastoon voitaisiin saada
aikaan pysyviä muutoksia. Niillä voitaisiin korkeintaan
lievittää itse ongelman eli heikon investointiympäristön
aiheuttamia alueellisia oireita. Kotimaisten yritysten tai ulkomaisten
sijoittajien huono halukkuus investoida Suomeen ei ole kiinni yksittäisistä tekijöistä,
kuten palkkakustannuksista, energiakustannuksista, logistiikasta,
verotuksesta tai osaavasta työvoimasta. Kyse on näiden
kaikkien yhdistelmästä. Siksi investointeja ei
voida saada kunnolla liikkeelle, ennen kuin kaikkiin näihin
osa-alueisiin saadaan muutoksia, jotka lisäävät
yrittäjien ja sijoittajien luottamusta Suomen talouteen.
Arvoisa puhemies! Tällä vaalikaudella juuri tämän
investointiympäristön ennustettavuuden osalta
tällä hallituksella on ollut eniten parantamisen
varaa. Erilaisia vähennyksiä ja tukia on tullut
ja mennyt. Toki hyvääkin on saatu aikaan. Yksi
niistä on tänään täällä lähetekeskustelussa. Hallituksen
päätös jatkaa yritysten tuotannollisten
investointien kaksinkertaista poisto-oikeutta on sekä oikea
että mielestäni juuri sitä oikeaa toimintaa,
jossa valtion pitääkin olla mukana. Ratkaisu helpottaa
yritysten investointien rahoitusta ilman, että valtio valitsee
yritysten keskeltä voittajia tai häviäjiä tai
että valtio massiivisilla kasvurahastoillaan sekoittaisi
rahoitusmarkkinoita. Tällä tiellä myös
tulevan hallituksen on mielestäni hyvä jatkaa.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pohjoismainen hyvinvointivaltio eli
tulonjakoon perustuva sosiaalivaltio toimii vain, jos on suhteellisen
tasaista ja hyvää talouskasvua. Tämä kaikki
vaarantuu taantuman ja hitaan kasvun aikana. Menot jatkavat kasvuaan,
ja osa tuloista korvataan velalla.
Me tarvitsemme Suomessa — voidaksemme kustantaa ikääntymisen
myötä rajusti kasvavan palvelutarpeemme ja pitääksemme
verot siedettävinä — noin 200 000
yksityistä työpaikkaa lisää vuoteen
2020 mennessä ja siitä eteenpäin vuoteen
2030 mennessä vielä toiset 200 000 lisää.
Niistä työpaikoista noin 40 prosenttia voi olla,
ja ehkä niiden tuleekin olla, julkisella sektorilla. Tämä taas
tarkoittaa sitä, että kun nykyisin häviää ja
syntyy suunnilleen 400 työpaikkaa joka päivä,
niin pyrimme siihen, että Suomessa syntyy jatkossa 100
työpaikkaa enemmän päivässä kuin
kuolee. Homma vaikuttaa vaikealta. Se ei onnistu ollenkaan, jos
emme saa vientiämme ja yritysten kasvua uudelleen käyntiin.
Siihen tarvitaan erityisen vaikuttavia päätöksiä,
joiden seurauksena kannattaa ottaa enemmän riskiä investoida
ja työllistää. Tuotannolliset investoinnit ovat
avainasemassa edellä esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys jatkaa lakia uusien tuotannollisten
investointien korotetuista eli kaksinkertaisista poistoista vuosille 2014
ja 2015 on tärkeä. Tuotannolliset investoinnit
Suomeen ovat vuoden 2008 jälkeen olleet huolestuttavan
alhaiset, ja lain jatkoesitys pitää yllä toivoa
investointien saamiseksi lähemmäksi normaalia
tasoa. Tämän jälkeen hallituksen tehtävä on
edelleen tuoda eduskuntaan uusia, nopeasti vaikuttavia esityksiä,
jotka poistavat suomalaisen työn esteitä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ottamatta tässä yhteydessä enemmän
nyt tähän esitykseen kantaa tämmöinen
menettelyhän meillä on ollut voimassa aikaisemminkin. Tässä jatketaan
tätä menettelyä.
Kuuntelin edustaja Wallinheimon puheenvuoroa. Hän puhui
kasvurahastoista ja alkavista yrityksistä, ja ennen kaikkea
pääministeri Stubb on puhunut monta kertaa näistä startupeista
ja vastaavista, ja sitten kehutaan tätä esitystä,
mistä tässä nyt on kysymys.
Minun täytyy vain sanoa, että minä en
oikein ymmärrä, onko tämä poisto-oikeuksien
jatkaminen tällä tavalla... Siis se on hyvä juttu,
mutta eihän se ole ollenkaan ratkaisu näihin alkaviin
yrityksiin, sen osaamisen tuotteistamiseen, kaupallistamiseen ja
sen yritykseksi saamiseen. Ne ovat vailla rahaa olevia tyyppejä,
joilla on se idea täällä, ja sinne tarvitaan
sitä kärsivällistä pääomaa, joka
on valmis odottamaan vähän ennen kuin siitä yrityksestä jotain
tulee ja niin poispäin. Eivät ne pääse
hetimmiten poistoja tekemään. Eivät nämä uudet
yritykset pysty tuloksia moneen vuoteen monta kertaa näyttämään.
Menee vuosia, ennen kuin ne ovat siinä tilassa.
Silloin kun puhutaan siis tällaisista alkavista yrityksistä tai
kasvuyrityksistä tai startupeista, jotka perustuvat osaamiseen,
niin siellä todella tarvitaan sitten sen tyyppisiä ideoita,
joista yksi ei kaiken ratkaisija ollenkaan mutta yksi merkittävä keino
siinä maastossa on tämmöinen kasvurahasto,
mistä ensimmäinen rahasto pantiin pystyyn edellisen
hallituksen aikaan. Oikeastaan Vanhasen hallituksen aikaan pantiin
ensimmäiset pystyyn.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jos me tarvitsemme 200 000
uutta työpaikkaa tai 100 työpaikkaa päivässä lisää,
niin startupien osuus siinä lienee hyvin rajoitettu. Jos
ajatellaan, että valtio ottaisi suurempaa riskiä kuin
tällä hetkellä ottaa rahoittamalla startupeja — joista
tulevaisuudessa, kolmen vuoden sisällä, yli kaksi kolmasosaa
saattaa, niin kuin historia osoittaa, jäädä pieneksi
tai tehdä konkurssin — niin se on erittäin
riskialtista touhua, ja sen takia valtion ehkä ei tähän
ainakaan miljardeja kannattaisi sijoittaa. Minä itse kyllä toivon
sitä, että näihin sijoitetaan, mutta
kasvu tapahtuu siinä, että me rahoitamme enemmän
kasvuyrityksiä.
Keskustelu päättyi.