Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksellä rautatielain
ja ratalain muuttamisesta pantaisiin kansallisesti täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi yhtenäisestä eurooppalaisesta
rautatiealueesta eli niin sanottu rautatiemarkkinadirektiivi. Hallituksen
esityksen keskeisenä tavoitteena on turvata, että kaikilla
rautatieliikenteen harjoittajilla olisi yhtenäiset edellytykset
saada rautatieliikenteen harjoittamiseen tarvittavia tukipalveluja
siitä riippumatta, kuka näitä palveluita
tarjoaa. Tällä pyritään turvaamaan
palvelujen saatavuus myös siinä tilanteessa, että palvelujen
tarjonnasta vastaa määräävässä markkina-asemassa
oleva rautatieyritys.
Lisäksi hallituksen esityksellä esitetään
uudistettavaksi kokonaisuudessaan ratamaksua koskeva sääntely.
Rataverkon haltijoiden itsenäisyys hinnoitella rataverkon
käyttöä ja siellä tarjottavia palveluita
laajenisi nykyiseen verrattuna. Rataverkon haltija voisi ottaa käyttöön
esimerkiksi erilaiset maksuporrastukset, joilla se voisi kannustaa
rautatieliikenteen harjoittajia vähämeluisimman
kaluston, automaattisen junien kulunvalvontajärjestelmän
sekä uusien palveluiden käyttöön ottamiseen.
Tällainen sääntely olisi uutta ja
merkityksellistä myös perustuslain 81 §:n
veroja ja maksuja koskevan sääntelyn näkökulmasta.
Hallituksen esityksessä on tarkkaan pyritty perustelemaan, että kaikille
esitetyille maksuille on olemassa vastike ja maksut olisivat tarkkarajaisia.
Näin niistä voitaisiin säätää unionilainsäädännön
edellyttämällä tavalla maksuina, ei veroina.
Esitys myös edellyttäisi, että merkittävät
yksityisraiteen haltijat otettaisiin ratakapasiteetin jakamista,
palveluita ja rataverkon hinnoittelua koskevan sääntelyn
piiriin. Tähän asti rautatielain kapasiteetin
jakamista, palveluita ja rataverkon hinnoittelua koskeva sääntely
on koskenut vain Liikennevirastoa valtion rataverkon haltijana.
Jatkossa sääntelyn piiriin tulisivat tärkeimmät
satamaraiteet ja VR:n hallinnoimat yksityisraiteet.
Satamaraiteiden osalta komissio on esittänyt, että ulkomaankaupan
merisatamien lisäksi myös Joensuun satama pitäisi
ottaa sääntelyn piiriin, koska Joensuun satama
on omilla verkkosivuillaan mainostanut itseään
merkittävänä satama- ja raideyhteytenä Venäjän
markkinoille. Yritämme vielä parhaamme, että saisimme
Joensuun sataman pois sääntelystä, ja
olemme tästä vielä yhteydessä komissioon.
Hallituksen esityksessä esitetään
ratalakiin uutta säännöstä,
jonka mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö laatisi
yhteistyössä sidosryhmien kanssa rataverkon pitkän
aikavälin kehittämissuunnitelman. Tällä tähdätään
rautatieliikenteen toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn parantamiseen
pitkällä aikavälillä. — Kiitos.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri totesi, niin tällä lakimuutoksella
saatetaan kansallisesti voimaan rautatiemarkkinadirektiivin säännöksiä.
Tämä siis liittyy kaiken kaikkiaan rautatieliikenteen
kilpailutuksen avaamiseen, ja tällä hetkellä ainakin
tämä lakiesitys esimerkiksi VR:n näkökulmasta
näyttää monellakin tavalla hyvinkin ongelmalliselta.
Ensinnäkin tällainen yksi keskeinen ongelma tähän
hallituksen esitykseen liittyen on se, että Suomi on nyt
etunenässä pistämässä tätä direktiiviä voimaan,
vaikka muissa maissa vasta nyt käytännössä ryhdytään
pohtimaan, miten asia hoidetaan. Saattaa jopa olla niin, että komissio tulee
tarkentamaan säännöksiään
ja Suomi on jälleen siinä tilanteessa, että näitä säännöksiä pitäisi
sitten lähteä muuttamaan.
Hankalimmat asiat operaattorin näkökulmasta
katsottuna ilmeisimmin liittyvät näitten palvelupaikkojen
tilinpidolliseen eriyttämisvelvollisuuteen, VR:n yksityisraiteitten
ottamiseen mukaan, lain soveltamisalaan sekä ratamaksua
koskevaan sääntelyyn — näihin
liittyvät pykälät.
Ensinnäkin nämä VR:n yksityisraiteet.
Käytännössä tämän
mukaan tällaisia raiteita tulisi mukaan noin 50—60
kilometriä. Ne ovat käytännössä hyvin
lyhyitä pätkiä siellä täällä ympäri Suomea.
Jos tämä laki nyt tulee sitten esitetyssä muodossa
voimaan, niin näille kaikille pätkille pitäisi
miettiä käyttöön liittyvät
hinnoittelut ja miettiä, miten kapasiteettia myönnetään
kilpailijoille. Käytännössä se
tulee tuomaan hirvittävän määrän
turhaa hallintotyötä. Osaa näistä ratapätkistä VR
ei edes käytännössä käytä,
mutta jatkossa lain mukaan VR ilmeisesti kuitenkin joutuu kunnostamaan
näitä pätkiä kilpailijoitten
käyttöön, jos kilpailijat niitä tarvitsevat,
huolimatta siitä, onko VR:lle tarvetta vai sitten ei.
No, kolmas ongelma on sitten tämä, että hallituksen
esityksessä säädetään
palvelupaikkoja koskevasta tilinpidollisesta eriyttämisestä.
Siis rataverkon haltijan, rautatieyrityksen ja palvelupaikkojen
ylläpitäjän on tarjottava direktiivissä tarkoitettuja
palveluja: muun muassa matkustaja-asemat, tavaraliikenneterminaalit,
järjestelyratapihat ja junanmuodostuslaitteet, varikkosivuraiteet, huoltotilat,
puhdistus- ja pesulaitteet, taukotilat, tankkauspalvelut, raideyhteyksiä myös
kilpailevan yrityksen käyttöön syrjimättömin
ehdoin. Jos näitä palveluja tarjoaa muu kuin rataverkon
haltija eli siis VR Suomessa, palvelujen tarjoajalla on oltava kaikista
näistä palveluista ja niiden palvelupaikoista
toisistaan erilliset tilit, mukaan lukien erilliset taseet ja tuloslaskelmat.
On aivan selvää, että tällaisten
erillisten taseitten kirjaaminen esimerkiksi tällaisista
yksittäisistä pienistä kirjanpidollisista
asioista — esimerkiksi taukotiloista, varikkosivuraiteista
ja niin poispäin — on jo hallinnollisesti täysin
mahdotonta. Täytyy toivoa, että nämä tulkinnat
nyt saadaan muutettua. Mutta kaiken kaikkiaan ymmärrän
sillä tavalla, että tälle laille olisi
syytä ottaa aikalisä.
Arvoisa puhemies! Oliko nyt sovittu joku lyhyempi puheaika?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
5 minuuttia.
Selvä, tämä loppui näin.
Keskustelu päättyi.