Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 272 tähtää sähköisen
tunnistautumisen kehittämiseen. Ehdotetut lakimuutokset
ovat sinänsä ihan hyviä, mutta niillä ei
ratkota merkittävimpiä sähköiseen
tunnistautumiseen liittyviä ongelmia. Sähköisen
tunnistautumisen rooli on kasvanut tuntuvasti kuluneen vuosikymmenen
aikana. Tämä on yleisesti tiedossa oleva fakta.
Esimerkiksi verkkopankkitunnuksia tarvitaan nykyisin monissa
yhteyksissä. Pankkiasiointi on siirtynyt yhä enemmän
verkkopankkiin, koska konttoriverkosto harvenee, asiointiaikoja
pankkitiskille supistetaan ja nosto- ja maksuautomaattien verkosto
harvenee. Lisäksi pankit ohjaavat palveluiden hinnoittelulla
asiakkaita verkkopankkiin. Ajankohtaista on myös yritysten
paperilaskujen muuttuminen e-laskuiksi, jotka saapuvat suoraan kuluttajan
verkkopankkipalveluun.
Näin ollen verkkopankki on nykypäivänä väline
monien palvelujen käyttöön. Lisäksi
Kansaneläkelaitoksen, työhallinnon, verohallinnon
ja Trafin palvelut ovat suureksi osaksi siirtyneet verkkoon, ja
niiden käyttäminen edellyttää vahvaa
sähköistä tunnistautumista. Sähköinen
tunnistautuminen liittyy myös kansalaisoikeuksien käyttämiseen,
kuten kansalaisaloitteen allekirjoittamiseen.
Esimerkiksi henkilöt, joilla on maksuhäiriömerkintä,
ovat muita heikommassa asemassa, sillä heille harvemmin
myönnetään verkkopankkitunnuksia. Suomessa
oli kesäkuun 2013 lopussa 356 100 henkilöä,
joilla oli yksi tai useampi maksuhäiriömerkintä.
Tämä vastaa 8,2:ta prosenttia kaikista 18 vuotta
täyttäneistä suomalaisista. Nuorista
aikuisista jo yli 11 prosentilla on maksuhäiriömerkintä,
mutta ne yleistyvät eniten eläkeläisten
keskuudessa.
Ongelma koskettaa siis jo nyt laajaa joukkoa. Olen jo toistamiseen
jättänyt tähän verkkopankkitunnusten
myöntämiseen liittyen lakialoitteenkin, jossa
ehdotan, ettei maksuhäiriömerkintä olisi
este verkkopankkitunnusten saamiselle.
Arvoisa puhemies! Mielestäni maksuton vahvan sähköisen
tunnistautumisen väline tulisi taata jokaiselle Suomen
kansalaiselle. Toki verrattain korkeaa maksua vastaan voi hankkia
esimerkiksi sähköisen henkilökortin,
jonka toimivuus käytännössä ei
ole verkkopankkitunnusten tasolla palveluita ajatellen. Koko vahvan
sähköisen tunnistautumisen tulevaisuutta Suomessa
olisi mietittävä huolella, ja lähtökohtana
tulisi olla kansalaisten tasa-arvoisuus.
Hyvä, että hallitus miettii sähköisen
tunnistautumisen kehittämistä, mutta nyt tarvitaan
tähän aiheeseen liittyen sisällöllisesti
vielä merkittävämpiä uudistuksia
kuin tämä esitys tarjoaa. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.