Täysistunnon pöytäkirja 122/2014 vp

PTK 122/2014 vp

122. TIISTAINA 2. JOULUKUUTA 2014 kello 14.03

Tarkistettu versio 2.0

34) Hallituksen esitys eduskunnalle ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten sekä yleissopimukseen liittyvän kiinteiden irtolastien aluskuljetuksia koskevan kansainvälisen säännöstön (IMSBC-säännöstö) pakottavan osan hyväksymisestä lukuun ottamatta säännöstön 1 liitettä ja laiksi niiden lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja IMSBC-säännöstön soveltamisesta

 

Liikenne- ja kuntaministeri  Paula  Risikko

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi kiinteiden irtolastien aluskuljetuksia koskevan kansainvälisen säännöstön, niin sanotun IMSBC-säännöstön, ja meriturvallisuutta koskevan SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset, jotka liittyvät säännöstöön. Lisäksi esitetään, että eduskunta hyväksyisi ehdotuksen SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten ja IMSBC-säännöstön lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja IMSBC-säännöstön soveltamisesta.

IMSBC-säännöstön tarkoituksena on taata kiinteiden irtolastien turvallinen käsittely ja kuljetus aluksilla. Säännöstö sisältää pääosin tekniset vaatimukset siitä, miten erilaisia kiinteitä irtolasteja tulee käsitellä lastauksen, kuljetuksen ja purun aikana. Näin pyritään minimoimaan lastin käsittelystä ja kuljetuksesta ihmisten hengelle ja terveydelle sekä omaisuudelle ja ympäristölle aiheutuvat riskit.

Esitykseen sisältyvällä lakiehdotuksella IMSBC-säännösten soveltamisala ulotettaisiin myös kotimaan liikenteen aluksiin, kun niillä kuljetetaan säännöstössä tarkoitettuja kiinteitä irtolasteja. Tämä on perusteltua, jotta myös kotimaan liikenteessä voidaan taata turvalliset kuljetukset. Niissä tapauksissa, joissa säännöstön soveltaminen olisi olosuhteisiin nähden kohtuutonta ja lastin kuljetuksesta aiheutuvaan vaaraan nähden tarpeetonta, Liikenteen turvallisuusvirasto voisi yksittäistapauksissa myöntää poikkeuksia säännöstön soveltamisesta kotimaan liikenteen aluksiin ja pieniin aluksiin.

Ehdotus lisää meriturvallisuutta ja sitä kautta edistää myös meriympäristön suojelua. Lisäksi IMSBC-säännöstö on jo kansainvälisesti voimassa, minkä vuoksi on tarpeen saattaa Suomen lainsäädäntö vastaamaan kansainvälistä sääntelyä. — Kiitos.

Keskustelu päättyi.