Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi kiinteiden irtolastien aluskuljetuksia koskevan kansainvälisen säännöstön, niin sanotun IMSBC-säännöstön, ja meriturvallisuutta koskevan SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset, jotka liittyvät säännöstöön. Lisäksi esitetään, että eduskunta hyväksyisi ehdotuksen SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten ja IMSBC-säännöstön lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja IMSBC-säännöstön soveltamisesta.
IMSBC-säännöstön tarkoituksena on taata kiinteiden irtolastien turvallinen käsittely ja kuljetus aluksilla. Säännöstö sisältää pääosin tekniset vaatimukset siitä, miten erilaisia kiinteitä irtolasteja tulee käsitellä lastauksen, kuljetuksen ja purun aikana. Näin pyritään minimoimaan lastin käsittelystä ja kuljetuksesta ihmisten hengelle ja terveydelle sekä omaisuudelle ja ympäristölle aiheutuvat riskit.
Esitykseen sisältyvällä lakiehdotuksella IMSBC-säännösten soveltamisala ulotettaisiin myös kotimaan liikenteen aluksiin, kun niillä kuljetetaan säännöstössä tarkoitettuja kiinteitä irtolasteja. Tämä on perusteltua, jotta myös kotimaan liikenteessä voidaan taata turvalliset kuljetukset. Niissä tapauksissa, joissa säännöstön soveltaminen olisi olosuhteisiin nähden kohtuutonta ja lastin kuljetuksesta aiheutuvaan vaaraan nähden tarpeetonta, Liikenteen turvallisuusvirasto voisi yksittäistapauksissa myöntää poikkeuksia säännöstön soveltamisesta kotimaan liikenteen aluksiin ja pieniin aluksiin.
Ehdotus lisää meriturvallisuutta ja sitä kautta edistää myös meriympäristön suojelua. Lisäksi IMSBC-säännöstö on jo kansainvälisesti voimassa, minkä vuoksi on tarpeen saattaa Suomen lainsäädäntö vastaamaan kansainvälistä sääntelyä. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.