Täysistunnon pöytäkirja 122/2014 vp

PTK 122/2014 vp

122. TIISTAINA 2. JOULUKUUTA 2014 kello 14.03

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle rikoslain järjestäytyneitä rikollisryhmiä koskevien säännösten yhtenäistämiseksi

 

Oikeusministeri  Anna-Maja  Henriksson

Arvoisa puhemies, ärade talman! Rikoslaissa on kolmen tyyppisiä säännöksiä rikoksen tekemisestä rikollisryhmän toiminnassa. Ensinnäkin, rikoksen tekeminen vakavien rikosten tekemistä varten järjestäytyneen ryhmän jäsenenä on rikoslain 6 luvun 5 §:n mukaan rangaistuksen koventamisperuste. Toiseksi, rikoslaissa on erityinen järjestäytyneitä rikollisryhmiä koskeva rikostyyppi: järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen. Kolmanneksi, rikoslaissa on joukko rikosten törkeitä tekomuotoja, joissa yhtenä rikoksen törkeäksi tekevänä perusteena on kyseisen rikoksen tekeminen rikollisryhmän toiminnassa. Tällainen peruste on esimerkiksi törkeässä laittoman maahantulon järjestämisessä ja törkeässä huumausainerikoksessa.

Rikollisryhmiä koskevat säännökset on otettu rikoslakiin eri aikoina viimeisen vajaan 40 vuoden aikana erilaisten lainsäädäntöhankkeiden yhteydessä. Osa säännöksistä on kotoperäisiä, kun taas toisissa taustalla ovat olleet EU- tai kansainväliset velvoitteet. Säännöksissä käytetään osin näistä syistä toisistaan jossain määrin poikkeavia ilmauksia ja sanamuotoja.

Värderade talman! Bestämmelserna har delvis upplevts som flertydiga eller till och med svårbegripliga. Det här har för sin del återspeglats i tillämpningen av bestämmelserna som en viss osäkerhet, och faktum är att vissa av de aktuella bestämmelserna har tillämpats mycket sällan. I regeringens proposition föreslås därför att bestämmelserna i strafflagen om organiserade kriminella sammanslutningar förenhetligas. Det handlar emellertid inte om att ändra bestämmelsernas stränghetsgrad. Det upplevda problemet har inte gällt bestämmelsernas stränghet, utan närmast den oenhetliga regleringen.

Sääntelyn perusrakenne säilytettäisiin, jolloin rikoslaissa olisi edelleen kolmen tyyppisiä asiaa koskevia säännöksiä. Järjestäytyneestä rikollisryhmästä otettaisiin perusmääritelmä rikoslain yleiseen osaan rangaistuksen koventamisperusteita koskevan säännöksen yhteyteen.

EU- ja kansainvälisiin instrumentteihin pohjautuvan määritelmän mukaan järjestäytyneellä rikollisryhmällä tarkoitettaisiin vähintään kolmen hengen muodostamaa, tietyn ajan koossa pysyvää, rakenteeltaan jäsentynyttä yhteenliittymää, joka toimii yhteistuumin tehdäkseen rikoksia, joista säädetty enimmäisrangaistus on vähintään neljä vuotta vankeutta, taikka syyllis-tyäkseen kiihottamiseen kansanryhmää vastaan tai oikeudenkäytössä kuultavan uhkaamiseen. Muissa järjestäytyneitä rikollisryhmiä koskevissa säännöksissä viitattaisiin tähän määritelmäsäännökseen ja asetettaisiin omat soveltamis-edellytyksensä.

Säännöksiä on yhdenmukaistettu muissakin suhteissa. Säännöksissä puhuttaisiin kautta linjan rikoksen tekemisestä osana järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Sääntelyn yhtenäistäminen helpottaisi olennaisesti sen soveltamista ja tehostaisi osaltaan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa.

Keskustelu päättyi.