5) Hallituksen esitys eduskunnalle työtapaturma- ja
ammattitautilaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä hallitus
ehdottaa työtapaturma- ja ammattitautilainsäädännön
uudistamista vastaamaan nykyisen yhteiskunnan ja tämän
päivän työelämän tarpeita.
Voimassa oleva laki on kirjoitettu alun perin sotien jälkeisenä aikana,
jolloin koko yhteiskunnan rakenne, myös tuotantorakenne
ja työelämä, olivat hyvin erilaisia kuin
nykyisin. Vaikka lakia on toki pala palalta muutettu vuosikymmenten varrella,
se on osittain jäänyt työelämän
muutoksista jälkeen eikä kokonaisuutta ole katsottu.
Uusi työtapaturma- ja ammattitautilaki korjaa tämän
jälkeenjääneisyyden. Laki on hyvin laaja, koska
siihen kootaan yhteen nykyisen tapaturmavakuutuslain, ammattitautilain
ja niitä koskevan kuntoutuslain säännökset.
Uudistuksessa ei muuteta työtapaturmavakuutusjärjestelmän
perusrakenteita eikä työntekijän asemaa
heikennetä. Työntekijällä on
edelleen oikeus hyvätasoiseen korvaukseen ansionmenetyksestä,
ammatilliseen ja lääkinnälliseen kuntoutukseen
sekä sairaanhoitoon, jos häntä kohtaa
työtapaturma tai ammattitauti.
Työnantajat edelleen rahoittavat nämä korvaukset
vakuutusmaksuillaan. Pakollinen työtapaturmavakuutus koskee
siis työntekijöitä. Yrittäjien
osalta on päädytty säilyttämään
laissa nykyinen mahdollisuus ottaa vastaavan tasoinen vapaaehtoinen
vakuutus.
Säännökset on pyritty kirjoittamaan
niin, että niistä selvästi ilmenevät
ne perusteet, joilla korvaus myönnetään
vahingoittuneelle työntekijälle. Samoin työnantajan
oikeudet ja velvollisuudet vakuutuksen ottajana ilmenevät
selkeästi laista. Oikeusturvan ja ennakoitavuuden kannalta
on tärkeää, että säännökset
ovat ymmärrettäviä ja sisältävät
kaikki olennaiset asiat. Sen vuoksi nykyisin oikeus- ja korvauskäytännön
varassa olevia tulkintoja ja periaatteita kirjataan lakiin.
Ehdotettava laki sisältää nykyistä tarkemmat ja
yksityiskohtaisemmat säännökset muun
muassa niistä olosuhteista, joissa sattunut tapaturma tai
aiheutunut ammattitauti korvataan. Tämä on ehdoton
parannus sekä vakuutuksen ottajan että yleisen
oikeuskäsityksen ja oikeusturvan näkökulmasta.
Työn tekeminen ei nykyisin rajoitu vain konttoriin, kauppaan
tai tehdassaliin, vaan on myös liikkuvaa ja monimuotoista,
mikä on otettava pykälissä huomioon kattavan
turvan varmistamiseksi.
Ansionmenetyskorvauksen perusteena olevasta vuosityöansion
määräytymisestä on myös pyritty
säätämään nykyistä selvemmin
ja ennakoitavammin. Samalla ansionmenetyskorvauksen vähimmäistasoa
korotetaan 10 prosentilla nykyisestä.
Korvauskäsittelyä ja ammatillisen kuntoutuksen
selvittelyä pyritään nopeuttamaan lyhentämällä laissa
säädettyjä korvausprosessia koskevia
määräaikoja. Samalla selkeytetään
korvausasian käsittelyn luonnetta julkisen hallintotehtävän
hoitamisena. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön
asettaman vakuutuslääkärijärjestelmää kehittäneen
työryhmän päätösten
perustelujen kehittämistä koskevat ehdotukset
on otettu osaksi tätä esitystä. Siten
hylkäävien päätösten
perusteluista tulee käydä nykyistä selvemmin
ja paremmin ilmi, miksi korvausta ei ole myönnetty.
Osana harmaan talouden torjuntaa esitykseen sisältyvät
uutena asiana vakuuttamisen valvontaa koskevat säännökset.
Vastaavalla valvonnalla on työeläkevakuutuksissa
saatu aikaan hyviä tuloksia.
Arvoisa puhemies! Jos ääni vielä kestää viimeisen
kappaleen, niin katsotaan vielä se.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Voi ottaa siitä välillä juomistakin.
Tämä ei taida olla siitä, valitettavasti, kiinni. — Lain
uudistuksessa on pyritty kokonaiskustannusten osalta mahdollisimman
neutraaliin lopputulokseen. Työnantajien ja yrittäjien
kannalta yrittäjäkäsitteen määrittely
yhtenäisesti työeläkevakuutuksen kanssa
selkeyttää vakuuttamista. Työntekijöiden
kannalta selkeämmät korvaussäännökset
lisäävät oikeusturvaa ja ratkaisujen
ennakoitavuutta. Koko sosiaalivakuutuksen kannalta työansiokäsitteen
yhdenmukaistaminen entistä paremmin työeläkevakuutuksen
kanssa edistää pyrkimystä yhdenmukaiseen
työansioiden määrittelyyn, mikä mahdollistaisi
jatkossa paremmin esimerkiksi yhteisen tulorekisterin käyttämisen.
Muutenkin soveltamisalan yhdenmukaistaminen mahdollisimman pitkälti
työeläkevakuutuksen kanssa lisää sosiaalivakuutusjärjestelmän
selkeyttä. Selkeyteen, yhdenmukaisuuteen ja kattavaan kokonaisuuteen nimenomaan
tällä uudistuksella on pyritty.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Hyvin ääni kesti.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Samalla kun yleisellä tasolla
olen tyytyväinen tämän tärkeän
uudistuksen valmistumiseen, en voi olla ottamatta esille sitä,
mitä tästäkin lakiehdotuksesta on jäänyt
edelleen puuttumaan. Tämä koskee ammattiurheilijoita,
noin reipasta tuhatta suomalaista, joiden asemaa ei tämänkään
lain puitteissa millään tavoin tunnusteta.
Matkan varrella ammattiurheilijoiden asemaa on kuitenkin asiaa
valmistelleessa työryhmässä pohdittu.
Muutoksia nykytilaan ei ole kuitenkaan esitetty muun muassa siksi,
että se olisi vaatinut ammattitautien tarkempaa määrittämistä,
ja siksi, että tarvittavien muutosten kustannusvaikutukset
olisivat olleet epäselvät. Itse katson, että suurin
este on ollut ammattiurheilijoille epätyypillinen piirre
eli tahdon puute.
Ylipäätään ammattiurheilijoille
annetut lupaukset niin tämän kuin edellisenkin
hallituksen osalta uhkaavat jäädä taas
toteutumatta. Ammattiurheilijoiden vakuutus-, sairausvakuutus-,
työttömyys- ja eläketurvan parantaminen
siirtyy taas seuraavan vaalikauden asiaksi.
Kysyisinkin kaikilta tässä salissa olevilta
ihmisiltä, suostuisitteko te tekemään
fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä, jossa
tapaturmavakuutuslain mukainen päiväraha puuttuu,
pitkäaikaisten sairauksien vakuutusturva puuttuu ja ammattiisi
liittyviä ammattitauteja ei edes lain edessä tunnusteta.
Sen sijaan mitä sinulle on tarjolla esimerkiksi tapaturman
sattuessa, on maksimissaan viisi vuotta tapaturmaeläkettä leikatusta
palkasta, ja pysyvän työkyvyttömyyden
sattuessa saatujen korvausten taso olisi selvästi heikompi
kuin muilla.
Arvoisa puhemies! Kyllä näiden urheilijoiden vierellä halutaan
poseerata voittojen hetkillä, ihan Suomen ylintä johtoa
myöden, mutta käytetyllä, vanhalla, raihnaisella
ammattiurheilijalla ei tunnu olevan mitään käyttöä ainakaan
suomalaisessa lainsäädännössä.
Vuonna 2011 tehdyssä hallitusohjelmassa heille luvattiin
parannuksia. Eipä ole näkynyt, eikä ilmeisesti
tule näkymäänkään.
Arvoisa ministeri, onko tämä todellakin se viesti,
jonka haluatte viedä ammattiurheilijoille? Ja, ministeri, älkää ainakaan
sanoko, että laki ylimääräisestä urheilijaeläkkeestä tulee
poistamaan nämä edellä mainitut murheet.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on hyvä ja
tarpeellinen, enkä sen kummemmin siihen ota kantaa, mutta minulla
on ministerille yksi kysymys.
Olemme puhuneet täällä eduskunnassa
tämän syksyn aikana useamman kerran homerakennuksista
ja homealtistuksista. Kaikki me tiedämme, että ongelma
on todellinen. Olen itse ollut tilaisuuksissa, joissa on esitetty
toiveita siitä, että henkilöille, jotka
oireilevat sisäilmaongelmien vuoksi mutta eivät
kärsi ammattitaudista, olisi olemassa jonkinlainen tukijärjestelmä työpaikan vaihtamiseksi.
Työpaikanvaihdostukihan koskee vain ammattitauteja, ja
jos olen ymmärtänyt oikein, jos henkilö ei
pysty homeitiöiden takia työskentelemään
esimerkiksi koulussa, sairaalassa tai jossakin muussa vastaavassa
paikassa mutta hänellä ei ole muualla oireita
eikä työnantaja pysty järjestämään
hänelle tervettä työyhteisöä, niin
hän saattaa jäädä esimerkiksi
ilman Kelan sairauspäivärahaa ja sosiaaliturvaa.
Tästä lakiesityksestä löysin
yhden maininnan tästä asiasta. Siellä sanottiin:
"Lain valmistelun yhteydessä on erillisessä kolmikantaisessa
valmistelutyöryhmässä käsitelty
myös työpaikan vaihdoksen tukemista tilanteessa,
jossa työpaikan kosteusvauriomikrobien aiheuttama oirekokonaisuus
estää työskentelyn. Tämän
osalta ei kuitenkaan päästy yhteisymmärrykseen,
jonka pohjalta olisi voitu valmistella lakiehdotus." Tämä oli
suora lainaus tuosta lakiesityksestä. Kysynkin nyt ministeriltä:
miten tässä vakavassa asiassa on tarkoitus edetä,
sillä kyllähän me tiedämme,
että tämä ongelma on todellinen?
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Näin äkkiseltään
katsoen, kun tämä lakiesitys tosiaan on aika laaja,
näen, että tässä on erittäin
paljon myönteisiä asioita, ja pidän erittäin
hyvänä asiana, että tässä on
nyt pyritty kokoamaan yhteen tämmöistä,
jos voisi sanoa, hiukan hajanaista lainsäädäntöä.
Uskon, että tässä valiokuntakäsittelyn
aikana varmasti sitten nousevat esiin juuri nämä myönteiset
asiat mutta myöskin ne kipukohdat, joita täältä varmasti
voivat löytää kaikki, jotka tämän
nyt sitten läpikäyvät.
Tietysti se, mitä itse pidän erittäin
hyvänä asiana, on tämä vakuutuslääkäriasian
ja tämän vakuutuslääkärien
järjestelmän avoimuuden lisääminen.
Toivon tietysti, että se nyt sitten johtaa myöskin
aitoihin toimenpiteisiin eikä vain jää siihen
puheen tasolle.
Mutta itse asiassa kiinnitin huomiota tähän
samaan asiaan, minkä tässä edellinen
puhuja nostikin jo esiin, ja ihan tästä samasta
asiasta olisin mielelläni ministerin näkemyksen
kuullut, koska tiedämme varmasti kaikki, että tämä homeasia
ja homeongelma on erittäin merkityksellinen tuolla ihan
monellakin tasolla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin tässä pari
edellistä puhujaa, että tämä on
tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen ja siinä mielessä tietysti
hyväksyttävä, mutta innostuin nyt pyytämään
puheenvuoron kuultuani osan edustaja Wallinheimon puheenvuorosta.
Totean vain, että yhdeltä osinhan eduskunnassa
on jo aiemmin käsitelty urheilijoitten tavallaan tähän
liittyvää vakuutusturvaa. Silloin oli kyse, yllätys
yllätys, jääkiekkoilijoista, jolloin tietojeni
mukaan ainoan kerran, kun eduskuntaa vastaan on lakkoiltu, se tapahtui
yhdellä SM-liigan kierroksella, jolloin kiekkojen pudottua
jäähän pelaajat pitivät minuutin
tauon viestinä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle,
minkä otimme huomioon.
Siinä yhteydessä vain kävi sinänsä ilmi,
että tämäntyyppisen turvan järjestäminen
ei ole ihan yksinkertaista johtuen muun ohella siitä, että ikään
kuin urheilijoitten vakuutusturvan taustana olevat tulotasot vaihtelevat
lajeittain erittäin huomattavasti Suomessa. Mutta ei se
poista sitä edustaja Wallinheimon esittämää sinänsä oikeaa vaatimusta,
että tämä asia kyllä pitäisi
kokonaisuudessaan saattaa kuntoon. Tässähän
on tulossa kaikennäköisiä hallitusneuvotteluja
lähiaikoina, niin että ei muuta kuin sinne vain
vaikuttamaan.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Pitää edustaja Virtaselle
sen verran myöntää, että taisin
olla yksi lakkokenraaleista silloin. Mutta tosiaan ongelma on esimerkiksi
tässä tapaturmaeläkkeessä se,
jos vaikka puhutaan nyt sitten jääkiekosta, että jos
pelaaja ja valmentaja törmäävät
toisiinsa niin, että molemmilta päättyy ura,
niin todellakin jääkiekkoilija saa tapaturmaeläkettä viisi
vuotta ja korvaus todellakin määritellään
leikatusta palkasta, ja tässä tapauksessa valmentaja
saisi korvauksen täydestä palkasta aina eläkeikään
asti. Niin että kyllä tässä on
suuria, suuria puutteita.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelun aikana nostettiin
esille kaksi asiaa.
Ensimmäiseksi edustaja Wallinheimo nosti esille ammattiurheilijoiden
aseman tämän lainsäädäntöuudistuksen
yhteydessä. Tämä lainsäädäntöuudistushan
ei ammattiurheilijoita koske, niin kuin tässä hyvin
kävi jo ilmi. Urheilijoiden sosiaaliturvan uudistamista
pohtinut työryhmä on sosiaali- ja terveysministeriössä istunut
ja myöskin päättänyt työnsä,
ja tarkoituksena on viedä niitä esityksiä,
mitkä sieltä työryhmästä tulivat,
eteenpäin, mutta aivan kaikkia näitä edellä kuvattuja
ongelmia ei tämäkään kokonaisuus kyllä tule
kattamaan. Mutta korostan, että tämä uudistus
koskee työntekijöiden lakisääteistä tapaturmavakuutusta
eikä ammattiurheilijoita, joiden asia sinänsä on
tärkeä.
Edustaja Mäkisalo-Ropponen ja edustaja Mäntylä nostivat
esille kysymyksen tästä niin kutsutusta homepaketista
eli siitä, millä tavalla voitaisiin tukea työpaikan
vaihdossa saman työnantajan puitteissa. Tämähän
on todella asia, josta asiakirjoistakin käy ilmi, että on
neuvoteltu kolmikantaisessa työryhmässä.
Tätä lainsäädäntöhanketta
on suunniteltu ja tehty yhteistyössä työmarkkinaosapuolten
kanssa, koska tämä on merkittävä työmarkkinaosapuoliin,
sekä työnantajiin että työntekijöihin,
liittyvä kysymys, ja samassa yhteydessä on ollut
keskustelussa tämä työpaikan vaihtoon
ja homealtistukseen liittyvä korvaus ja tekniikka, miten
se asia voitaisiin hoitaa. Tähän on myös
varattu rahaa, mutta yksimielisyyttä ei ole työnantajien
ja työntekijöiden kesken löytynyt.
Itse henkilökohtaisesti katson asiaa sillä tavalla,
että tähän on todella varattu rahaa ja
mikäli yksimielisyys löytyy, niin valmius myös
ainakin minulla henkilökohtaisesti on sitten viedä asiaa eteenpäin.
Mutta tämä on toki niin iso ja merkittävä,
kolmikannan yhteisymmärrystä vaativa asia, kun
on kyse työnantajien ja työntekijöiden keskinäisestä sopimisesta
ja siihen liittyvistä kuvioista, että itse ainakin
ajattelen näin, että toivoisin, että yksimielisyys
näin merkittävässä asiassa sitten
työnantajien ja työntekijöiden kesken löytyisi.
Minulla on todella valmius jatkaa asian neuvottelemista ja myöskin
eteenpäinviemistä, mikäli tällainen
yksimielisyys sitten löytyy. Tässä esityksessä sitä ei
nyt ole mukana johtuen juuri siitä, mikä sinne
asiakirjoihinkin on kirjoitettu, että yksimielisyyttä ei
ole löytynyt.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka mennäänkin tietysti
tämän asian ulkopuolelle, niin haluan nyt kuitenkin
edustaja Wallinheimolle todeta, että siinä, että aikanaan
rajattiin tämä ammattijääkiekkoilijoitten
lainsäädännöstä tuleva
vakuutusturva viideksi vuodeksi, kyse oli aika lailla puhtaasti
rahasta.
Siis se koko lainsäädännön
tarvehan tuli siitä, että seurojen ostamien suorien
vakuutuksien vakuutusmaksut, jotka johtuivat jääkiekon
tapaturmariskien suhteellisesta runsaudesta ja myöskin
suomalaisten ammattijääkiekkoilijoitten, sanoisiko
nyt, keskimääräistä paremmasta
palkkatasosta, nousivat niin kalliiksi, että tällaista
lainsäädäntöä tarvittiin.
Mutta sitten kun valtion rahoilla jo silloin kehyksissä oli
omat rajansa, päädyttiin tämmöiseen
ratkaisuun, joka ikään kuin perustaltaan ei todellakaan
nyt välttämättä ole oikeudenmukainen,
mutta ehkä siinä tilanteessa jossain määrin
tarkoituksenmukainen.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On totta, että meillä on
monta ammattiurheilijaa, jotka ovat jääkiekkoilijoita,
mutta heitä on noin 200—300. Nyt puhutaan noin
tuhannesta urheilijasta.
Otetaan hiihtäjäesimerkki. Jos Iivo Niskanen törmää päävalmentajaan
ja molemmat lopettavat uran, Iivo Niskanen saa korvausta viisi vuotta
ja päävalmentaja saa täyttä korvausta
eläkeikään asti.
Eli kyllä tämä koskettaa paljon muitakin
kuin vain jääkiekkoilijoita.
Keskustelu päättyi.