Täysistunnon pöytäkirja 122/2014 vp

PTK 122/2014 vp

122. TIISTAINA 2. JOULUKUUTA 2014 kello 14.03

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja sijoitusten hajauttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Sosiaali- ja terveysministeri  Laura  Räty

Arvoisa puhemies! Tässä on kyse hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja sijoitusten hajauttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

Tällä hallituksen esityksellä uudistetaan yksityisalojen työeläkelaitosten vakavaraisuuskehikko. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja sijoitusten hajauttamisesta. Uudessa vakavaraisuuslaskennassa otettaisiin nykyistä tarkemmin ja kattavammin huomioon kaikki eläkelaitosten toiminnan kannalta olennaiset sijoitustoiminnan riskit sekä vakuutusriskit. Riskit otettaisiin vakavaraisuuslaskennassa huomioon laissa säädetyn riskiluokituksen mukaisesti.

Vakavaraisuussääntelyn tarkoituksena on huolehtia eläkelaitoksen riittävästä pääomasta riskeihin nähden. Vakavaraisuusraja kuvaisi, kuten nykyisinkin, sitä vakavaraisuuspääoman määrää, joka eläkelaitoksella tulee olla vakuutus- ja sijoitusriskejä varten. Vakavaraisuusraja olisi sitä suurempi, mitä riskillisempiä sijoituksia eläkelaitoksella on. Vakavaraisuusrajan laskennassa otettaisiin huomioon eri riskien suuruus, riskejä ottamalla saatava odotettu tuotto sekä riskien välinen riippuvuus toisistansa.

Eläkelaitoksen tulisi tunnistaa kuhunkin sijoitukseensa liittyvät kaikki olennaiset riskit. Samaan sijoitukseen voisi uudessa laskentatavassa kohdistua useampi eri riski. Vakavaraisuusrajan laskennassa otettaisiin nykyistä tarkemmin huomioon erityisesti valuuttariski, vastapuoliriski, sijoituksiin liittyvä velkaosuus, luottomarginaaliriski ja korkosijoitusten duraatio eli kesto.

Uuden vakavaraisuusmallin vaikutukset yksittäisen eläkelaitoksen sijoitustoimintaan on arvioitu keskimäärin vähäisiksi. Koska eläkelaitosten vakavaraisuustilanne on tällä hetkellä yleisesti hyvä, niiden oma riskienhallinta ohjaa sijoituspäätöksiä enemmän kuin lain asetta-mat vakavaraisuusvaatimukset. Ehdotetun mallin käyttöönoton ei arvioida aiheuttavan suuria välittömiä muutoksia eläkelaitosten sijoitussalkkuihin.

Riskien huomioon ottaminen vakavaraisuuslaskennassa on viime vuosina kehittynyt kaikilla rahoitussektoreilla, ja riskeistä on nykyään käytettävissä uutta tietoa. Sen vuoksi myös työeläkelaitosten vakavaraisuutta koskevaa säätelyä tulee tarkentaa. Samalla otetaan huomioon työeläkejärjestelmän erityispiirteet.

Tässä ehdotetussa mallissa vakavaraisuuteen liittyvät laskentasäännöt olisi selkeästi määritelty sekä eläkelaitoksen että valvojan näkökulmasta.

Erkki  Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tämä nyt menee vähän vanhan muisteluksi yhtenään, mutta ainakin minulla ja edustaja Rehulalla, joka on täällä paikalla, saattaa olla yhteinen trauma.

Noin seitsemän vuotta sittenhän tässä salissa käsiteltiin tähän samaan liittyvää asiaa — tai ei nyt ihan samaan, mutta kiinteästi tähän liittyvää asiaa kuitenkin — eli tätä eläkeyhtiöitten sijoitusten allokaatiosäännösten muuttamista niin, että mahdollistettiin riskipitoisempien sijoitusten tekeminen. Silloin ehkä joku muukin kyseli, mutta ainakin itse vähän kyselin, että mitenkäs se nyt mahtaa tämän riskin todennäköisyys tässä olla, ja silloin vakuutettiin, että ei ole missään näkyvissä sellaista, että meillä olisi joku erityinen huoli siitä, että osakesijoitusten riskit olisivat jotenkin korkealla tasolla tällä hetkellä.

No, kului vuosi, ja täällä samaisessa salissa säädettiin lakia, jolla näitä vakavaraisuussäännöksiä helpotettiin tilapäisesti, ratkaisevasti niin, että eläkeyhtiöt eivät joutuneet realisoimaan alihintaan hankkimiaan osakkeita, eli käytännössä pelastettiin suomalaisten työeläkkeet. Viimeistään sen jälkeen kävi kyllä selväksi, että tämäntyyppistä lainsäädäntöä tarvitaan pysyvämminkin, ja kun se nyt on valmistunut, niin pitää olla tyytyväinen. Pitää nyt kuitenkin toivoa, että se, mitä nyt säädetään, on riittävää, jotta ei enää koskaan jouduttaisi elämään sellaisia tilanteita kuin silloin 2008 kriittisimpinä aikoina ja jotta yleisempikin järki kaikenlaisessa sijoitustoiminnassa pysyisi sen verran korkealla tasolla, että ei jouduttaisi ylettömiin vaikeuksiin.

Keskustelu päättyi.