13) Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaalihuoltolaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
hallituksen esitys sosiaalihuoltolain uudistamiseksi. Takana on
vuosien työ, vuosien huolellinen työ ja lainsäädännön
ajantasaistamistyö. Me olemme tilanteessa, jossa matkan
varrella sosiaalihuoltolaki on ollut voimassa mutta yhä enenevässä määrin
lainsäädäntöä on viety
eteenpäin erityislainsäädännön
puitteissa, ja nyt tällä vuosien valmistelutyön
jälkeisellä esityksellä on tarkoitus
selkiinnyttää ja tuoda tämä sosiaalihuoltolainsäädäntö,
sosiaalihuoltolain ydin ja sisällöt tähän
päivään.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on
edistää sosiaalihuollon yhdenvertaista saatavuutta
ja saavutettavuutta, siirtää sosiaalihuollon painopistettä korjaavista
toimista hyvinvoinnin edistämiseen ja varhaiseen tukeen,
vahvistaa asiakaslähtöisyyttä ja kokonaisvaltaisuutta
asiakastarpeisiin vastaamisessa sekä turvata tuen saantia
ihmisten omissa arkiympäristöissä. Sosiaalihuoltolain
uudistaminen ajoittuu vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen, jossa esimerkiksi
työttömyyden pitkittyminen ja syrjäytymisen
uhka ovat kasvaneet. Esityksessä on selkeästi
ja kattavasti kuvattu sosiaalihuollon eri osa-alueita ja niihin
liittyviä lainsäädännön
uudistustarpeita. Sosiaalihuollon painopisteen siirtäminen
esityksen tavoitteiden mukaisesti edellyttää paitsi
toimintatapojen myös asenteiden huomattavaa muutosta sosiaalihuollossa
ja sen kehittämisessä.
Olemme mietinnössämme nostaneet joitakin asioita
otsikkotasolla esiin, ja käyn niitä tässä puheenvuorossani
nyt läpi.
Ensinnäkin, hyvinvoinnin edistämisestä.
Kuten esityksen perusteluissa todetaan, sosiaalihuollon painopisteen
siirtäminen hyvinvoinnin edistämiseen, ennalta
ehkäisevään työhön
sekä varhaiseen tukeen tarkoittaa käytännössä suunnitelmallista
toimintaa, etukäteistä ja varhaista vaikuttamista
ongelmien ehkäisemiseksi mutta myös varhaisia,
oikea-aikaisia palveluja ongelmien jo ilmettyä. Sosiaalihuolto
tulisi esityksen mukaan nähdä myös varhaista
ja kevyempää tukea järjestettäessä sosiaalisena
investointina, jonka avulla voidaan ehkäistä ongelmien
kasautumista ja monimutkaistumista. Valiokunta korostaa, että panostaminen
ennalta ehkäisevään työhön
ja eri hallinnonaloja yhdistävään hyvinvointipolitiikkaan
edistää yhteiskunnan taloudellista ja sosiaalista
kestävyyttä.
Uusi sosiaalihuoltolaki on entistä selkeämmin yleislaki,
ja väestö- ja asiakasryhmäkohtaisissa erityislaeissa
säädetään sosiaalihuollon sisällöstä yleislakia
laajemmin ja yksityiskohtaisemmin. Uudessakin sosiaalihuoltolaissa
korostuvat kuitenkin yksilökohtaiset tarpeet ja niihin
vastaaminen, mikä on esityksen asiakaslähtöisyyden kannalta
perusteltua.
Asiakaslähtöisyydestä muutama sana.
Esityksen perustelujen mukaan uudistuksen tavoitteena on turvata
eri väestö- ja ikäryhmien yhdenvertaista
oikeutta riittäviin yleisiin sosiaalipalveluihin asiakaslähtöisellä lainsäädännöllä.
Tavoitteena on tukea ja edistää ihmisten osallisuutta, omatoimisuutta
ja mahdollisuutta vaikuttaa yhteiskunnassa ja omassa palveluprosessissa.
Palvelukokonaisuuden muodostumista pyritään tarkastelemaan
asiakkaan tarpeista käsin. Valiokunta pitää myönteisenä esityksen
lähtökohtaa, jonka mukaan sosiaalihuoltoa tulee
vahvistaa ihmisten elämänkaaren eri vaiheissa
heidän omissa arkiympäristöissään.
Asiakaslähtöisyyttä edistää myös
asiakkaan palvelukokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaisen omatyöntekijän
nimeäminen asiakkuuden ajaksi.
Perheestä, lapsista ja nuorista: Osa lastensuojelun
avohuollon tukitoimista siirtyy uudistuksessa sosiaalihuoltolain
mukaisiksi palveluiksi. Lastensuojelun ennalta ehkäiseviä tukitoimia
on jatkossa mahdollista saada ilman lastensuojelun asiakkuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä uudistuksen
tavoitetta madaltaa tuen hakemisen kynnystä ja ehkäistä ongelmien
pahenemista ennalta. Uuden sosiaalihuoltolain hengen mukaisesti
toimineista kunnista ja kuntayhtymistä on jo selkeää näyttöä siitä,
että muutoksilla voidaan vaikuttaa lastensuojelun asiakasmääriin
ja kustannuksiin. Noin 90 prosenttia nykyisestä kuntien
järjestämästä kotipalvelusta
on suunnattu ikääntyneille. Uudistuksen tavoitteena
on parantaa kotipalvelun laatua ja lisätä erityisesti
lapsiperheiden kotiin annettavia palveluja, jotka ovat tehokas ennalta
ehkäisevän ja varhaisten tuen muoto. Kotipalveluilla
voidaan edistää lapsen oikeuksien toteutumista
ja vähentää erityispalvelujen ja lastensuojelun
tarvetta.
Joitakin sanoja uudistuksen toimeenpanosta. Sosiaalihuoltolain
uudistaminen merkitsee huomattavaa rakenteellista muutosta sosiaalihuollon toteuttamisessa.
Uudistuksen edellyttämä asenteiden ja toimintatapojen
muutos ei tapahdu hetkessä ja vaatii huomattavaa panostusta
henkilökunnan koulutukseen ja eri toimijoiden ohjaukseen.
Uudistuksen kustannusvaikutukset liittyvät suoraan siihen,
miten kunnat ja kuntayhtymät muuttavat toimintaansa ja
palvelurakenteitaan lainsäädännön
tarkoituksen mukaisiksi.
Lain toimeenpanoon on valtiontalouden kehyksissä varattu
yhteensä 16 miljoonaa euroa. Kuntatalouden tilanteen kannalta
ongelmallista on lisäpanostusten suuntaaminen uudistuksen toimeenpanoon.
Toiminnan painopisteen muuttamisesta voidaan kuitenkin aikaisempien
kokemusten perusteella saada säästöjä jo
suhteellisen lyhyen ajan työskentelyn jälkeen.
Olennaista on useiden yhdensuuntaisten toimenpiteiden toteuttaminen
ja monialaisen yhteistyön tekeminen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Uudistuksen voimaantulon aikataulua on pidetty kuntien kannalta
vaikeana ja on esitetty sen yhtenäistämistä sosiaali-
ja terveydenhuollon järjestämislain kanssa. Valiokunta
pitää kuitenkin tärkeänä,
että uudistuksen toimeenpano saadaan käyntiin
mahdollisimman nopeasti ja että kunnille annetaan toteutukseen
selkeä ohjeistus ja tarvittava koulutus.
Valiokunta on tehnyt noin 20 lähinnä lakia täsmentävää muutosesitystä pykäliin,
ja valiokunnan mietintöön on liitetty kaksi vastalausetta,
jotka tultaneen esittelemään tämän
asian käsittelyn yhteydessä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja edellä totesi,
niin sosiaalihuoltolain uudistaminen on merkittävä lainsäädännöllinen
uudistus. Se on myöskin tarpeellinen ja suorastaan välttämätön,
ja osaltaan sitä tarpeellisuutta korostaa se, että olemme
muutama vuosi sitten hyväksyneet terveydenhuoltolain uudistuksen.
Ja kun toisaalta yleislaki eli sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakikin
on juuri eduskuntaan tulossa, niin tämä ajankohta
on ihan otollinen tämän lain hyväksymiselle.
Tästä valmistelusta ehkä voisi sanoa,
että sehän on sujunut aika lailla pitkän
kaavan mukaan. Ei taida olla ihan ensimmäinen eduskuntakausi, kun
tätä valmistellaan, ja ehkä tässä viime
vaiheissa lain valmistelua on jonkun verran haitannut myöskin
keskeisten valmistelun vastuuhenkilöiden poistuminen ministeriön
riveistä. Voisi ehkä arvioida, että se
näkyy jonkin verran juuri tässä valiokunnan
tekemien pykäläkorjausten määrässä,
joka on noin yleisesti arvioiden aika suuri.
Mutta valmista on nyt tullut, ja valiokunnan mietinnössä,
jota puheenjohtaja tuossa esitteli ansiokkaasti, käydään
läpi näitä keskeisiä asioita.
Itsekin korostan tämän lain lähestymiskulmaa ennaltaehkäisyn
näkökulmasta, ja jos sitä tarkentaa,
niin itse pidän merkityksellisenä sitä rakennetta,
joka on tuttu jo vanhuspalvelulaista: ensin tehdään
palvelutarpeen arviointi, siltä pohjalta palvelusuunnitelma
ja sitten kolmannessa vaiheessa palvelusuunnitelman perustalta osoitetaan
tarvittavat palvelut sen palvelusuunnitelman toteuttamiseksi ja
sen tarpeen tyydyttämiseksi.
Tähän liittyy tietysti myöskin tämän
lainsäädännön yksi riskikohdista
eli se — mikä on jo näkynyt vanhuspalvelulain
täytäntöönpanossa — että jatkossa
on se uhka, että kuntien voimavarat ja muu kyvykkyys ja
joissain tapauksissa jopa halukkuuskin toimia lain edellyttämällä tavalla nimenomaan
tämän kolmiportaisen prosessin toteuttamisessa
eivät tule muodostumaan riittäviksi, kuten vanhuspalvelulaissa
valitettavasti nyt näyttää jossain määrin
käyvän. Sen vuoksi tulee huolehtia, että voimavarojen
tulee olla oikeassa suhteessa tämän lain asettamiin
vaatimuksiin. Tältä osinhan tilanne tietenkin,
voisi sanoa, kuntien näkökulmasta tulee ehkä jopa
dramaattisestikin muuttumaan, kun sosiaali- ja terveyspalvelut,
joista kuitenkin tässäkin nyt on kutakuinkin kokonaan
kyse, siirtyvät kunnilta sote-alueitten järjestettäväksi
ja tuottamisvastuualueitten tuotettavaksi. Siksi nyt tässä lainvalmistelussa,
koska se olisi jossain määrin ollut mahdollista,
olisi ehkä voitu orientoitua myöskin kohti tätä järjestämislain
valmistelun sisältöä.
Arvoisa puhemies! Tähän lakiin liittyy tiettyjä en
nyt sanoisi ongelmia mutta asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota.
Sen vuoksi tässä vastalause ykkösessä on
esitetty neljä eri lausumaehdotusta, joista ensimmäinen
edellyttää, että hallitus turvaa lapsiperheiden
kotipalvelun riittävät taloudelliset resurssit;
toinen, että hallitus ryhtyy valmistelemaan lainmuutosta
lastensuojelun työntekijä- ja asiakasmäärän
suhteen pienentämiseksi; kolmas, että hallitus
valmistelee pikaisesti esityksen yhtenäisistä kriteereistä omaishoidon
tuelle ja tuen siirtämisestä Kelan vastattavaksi;
ja neljäs, että hallitus valmistelee tällä vaalikaudella
suunnitelman yksin elävien aseman ja toimeentulon parantamiseksi.
Nämä lausumaesitykset tullaan sitten esittämään
lain toisen käsittelyn yhteydessä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on laki,
jolla on mahdollisuus saada aikaan ihmisille entistä parempia,
oikea-aikaisempia ja laadukkaampia palveluita. Uuden sosiaalihuoltolain
avulla voimme vahvistaa peruspalveluja ja vähentää korjaavien
toimenpiteiden tarvetta.
Haluamme siirtää painopisteen yleispalveluihin
ja vahvistaa asiakkaiden yhdenvertaisuutta ja palveluiden asiakaslähtöisyyttä.
Palvelut tarjotaan ensisijaisesti ihmisen tavallisessa arkisessa elämässä ja
ympäristössä. Asiakkaan oikeutta palveluihin
vahvistetaan, kun määritellään
tuen tarpeet, jotka oikeuttavat sosiaalihuollon palveluihin. Asiakkailla
on oikeus niihin palveluihin, joilla turvataan välttämätön
huolenpito ja toimeentulo sekä lapsen terveys ja kehitys.
Jotta hyviin tavoitteisiin päästään,
tiivistetään myös viranomaisten yhteistyötä ja
tavoitellaan mahdollisimman tehokasta ja lyhytaikaista tukea, joka
auttaa asiakasta eteenpäin elämässään. Lastensuojelun
puolella halutaan madaltaa avun hakemisen kynnystä ja siirtää osa
lastensuojelun ja avohuollon palveluista sosiaalihuoltolain palveluiksi.
Näin tukea voidaan saada oikeaan aikaan ilman lastensuojelun
asiakkuutta, tilanteiden kärjistymistä ja leimautumista
ongelmalliseksi perheeksi. Eli perheiden yhdenvertaisuus palveluiden
saajina paranee ja palveluiden vaikuttavuus paranee.
Sosiaalihuollon vaikuttavuutta parannetaan myös muun
muassa palvelutarpeen arvioinnilla. Kaikilla sosiaalihuollon asiakkailla
on oikeus saada tarvittaessa palvelutarpeensa arvioiduksi, ja arvioinnilla
voidaan myös osin korvata nykyiset asiakassuunnitelmat.
Laki edistää myös yhteisten suunnitelmien
tekemistä. Asiakkaalle myös nimetään
omatyöntekijä, mikä osaltaan vahvistaa
kokonaisvaltaista otetta asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa.
Arvoisa puhemies! Nostan mietinnöstä esiin joitakin
kohtia, joita erityisesti haluan nyt tässä vaiheessa
painottaa. Ensinnäkin kansalaisten palveluiden laadun parantamisen
ja kehittämisen kannalta on erittäin tärkeää,
että rakenteellista sosiaalityötä koskeva
säännös nostetaan vahvemmin esille ja
sitä kautta edistetään systemaattiseen
asiakastyöhön perustuvan tiedon tuottamista. Rakenteellinen
sosiaalityö on tärkeä kirjata lakiin,
sillä se on olennainen osa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä ja
tukee sosiaalipalvelujen vaikuttavuuden parantamista. On tärkeää, että myös
sosiaalihuollon vaikuttavuuden mittareita edelleen aktiivisesti
kehitetään.
Ihminen ja hänen perheensä on nostettava vahvemmin
palveluiden ja toimintojen keskiöön. Tämän
lain tavoitteena on tukea ja edistää ihmisten
osallisuutta, omatoimisuutta ja mahdollisuutta vaikuttaa yhteiskunnassa
ja omissa palveluprosesseissaan ja siten ennen kaikkea omaan elämäänsä.
Tämä asiakaslähtöisyys ja palveluiden
yhdenvertaisen saatavuuden turvaaminen ovat erittäin tärkeitä,
aivan keskeisiä tavoitteita. Myös perustuslakivaliokunta
piti lausunnossaan lakiesitystä perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta merkittävänä ja
ihmisoikeuksien turvaamisvelvoitteen kannalta asianmukaisena.
Lain 11 §:ssä määritellään
yksilöityjä tuen tarpeita. Kun lakia toimeenpannaan,
on asiakkaan ja hänen oikeusturvansa kannalta todella tärkeää,
ettei kukaan putoa pois palveluista siksi, että tuen tarvetta
ei pystyttäisi yhdistämään selkeästi johonkin
säännöksen kohtaan tai ettei osata ratkaista
sitä, kuuluuko palvelutarpeen tuottaminen yleislain vai
erityislain piiriin. Katsoimme valiokunnassa, että tarvittaessa
asiakkaan on saatava palvelut sekä yleislain että erityislain
perusteella, jolloin palvelujen lähtökohtana on
asiakkaan kokonaisvaltainen tilanne ja palveluiden tarve. Kyse on
joustavasta ja hyvin toimivasta kokonaisuudesta.
Laissa lähdetään siitä,
että tuetaan ihmisen elämää hänen
arkiympäristössään ja laitoksissa asuminen
ja huostaanotot pyritään minimoimaan. Asiakaslähtöisyyttä edistää myös
asiakkaan palvelukokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaisen omatyöntekijän
nimeäminen asiakkuuden ajaksi. On korostettava, että sosiaalihuoltolaissa
tarkoitettu tuen tarve kattaa niin omaishoitolain mukaista tukea
saavien henkilöiden omaiset ja läheiset kuin ne
henkilöt, jotka vastaavalla tavalla huolehtivat omaisistaan
ilman omaishoidon tukea.
Arvoisa herra puhemies! Laissa tärkeässä osassa
ovat myös lapsiperheiden palvelut. On tärkeää,
että lastensuojelun ennalta ehkäiseviä tukitoimia
voi jatkossa saada ilman lastensuojelun asiakkuutta. Matalan kynnyksen
palvelut ja varhainen tuki ovat jo toimintamallina joissakin kunnissa,
kuten Etelä-Karjalassa Eksotessa, ja niistä on
saatu pelkkää hyvää näyttöä:
muutoksilla voidaan vaikuttaa lastensuojelun asiakasmääriin
ja kustannuksiin. Noin 90 prosenttia nykyisestä kuntien
järjestämästä kotipalvelusta
on tällä hetkellä suunnattu ikääntyneille.
Uudistuksen tavoitteena on parantaa kotipalvelun laatua ja lisätä erityisesti
lapsiperheiden kotiin annettavia palveluja. Tässä kohdassa
on huomautettava, että myös ikääntyneiden
kotipalvelua ja avohuollon palveluita on selkeästi parannettava.
Uutena tehtävänä kunnille tulee lain
myötä eroperheen lapsen ja vanhemman valvottujen
tapaamisten järjestäminen, millä voidaan
nykyistä paremmin turvata lapsen etua tapaamisessa. On todella
tärkeää, että vanhemmuuden tukea
vahvistetaan myös kehittämällä matalan
kynnyksen palvelu- ja tukimuotoja. Jatkossa pitää myös
selvittää eroneuvontapalveluiden kehittämistarpeita.
(Puhemies: Voi, nyt kyllä voisi...)
Arvoisa puhemies! Voin jatkaa seuraavassa puheenvuorossa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, hyvä näin, kun on sovittu, että puheenvuorot
kestäisivät vain korkeintaan 5 minuuttia nyt jouluun
asti. Niin että saa jatkaa seuraavassa puheenvuorossa,
kun seuraava sivu vasta aukesi.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys uudeksi sosiaalihuoltolaiksi
on perussuomalaisten mielestä pääosin
kannatettava uudistus. Uudistus pitää sisällään
erittäin hyviä tavoitteita ja esityksiä,
kuten painopisteen siirtämisen erityispalveluista yleispalveluihin, asiakkaiden
yhdenvertaisuuden vahvistamisen sekä viranomaisyhteistyön
tiivistämisen. Lisäksi painopisteen siirtäminen
lastensuojelussa ennalta ehkäisevän työn
suuntaan on erittäin hyvä ja myönteinen
asia. Lisäksi voisin vielä mainita tämän
rakenteellisen sosiaalityön kirjaamisen lakiin. Tämä on
myös erittäin kannatettava, koska tämän
kautta saadaan myös päätöksentekoon varmasti
sitä tietoa sieltä kentän suunnalta.
Perussuomalaiset kuitenkin katsovat, että lainvalmistelussa
on tiettyjä puutteita, jotka tulevat sitten tässä jatkokäsittelyssä esiin,
ja tulemme jättämään asian toisessa
käsittelyssä vastalause 2:n mukaiset lausumaehdotukset,
joissa nostamme tarkemmin esiin niitä asioita, joita olisimme tässä sosiaalihuoltolain
uudistuksessa toivoneet näkevämme. Näitä ovat
muun muassa lapsen edun osalta se, että katsomme, että tässä uudistuksessa
ei edelleenkään lapsen ja perheiden etu tule toteutumaan
parhaalla mahdollisella tavalla, ja toinen oleellinen asia on myös
tämä kuntien resurssien riittävyys.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen ja tyytyväinen
siitä, että tämä lakiesitys
on nyt täällä ensimmäisessä käsittelyssä,
sillä tämä laki on erittäin
merkittävä. Tämän avulla toiminnan
painopistettä on tarkoitus siirtää hyvinvoinnin
edistämiseen, ennalta ehkäisevään
toimintaan sekä varhaiseen tukeen.
Tämä laki on laaja yleislaki, mutta mielestäni kenties
kaksi merkittävintä uudistusta tässä uudessa
sosiaalihuoltolaissa ovat kotipalveluiden palauttaminen kaikille
apua ja tukea tarvitseville lapsiperheille sekä nuorisopalvelutakuu.
Tällä hetkellä suurimmassa osassa
kuntia kotipalvelut ovat saatavilla vain lastensuojeluasiakkuuden
kautta. Oikea-aikaisella kotipalvelulla voidaan kuitenkin edistää parhaiten
lapsen oikeuksien toteutumista ja vähentää erityispalveluiden
ja lastensuojelun tarvetta.
Nuorisopalvelutakuu tarkoittaa sitä, että apua tarvitseva
nuori saa yhden luukun periaatteella tarvitsemansa avun, tuen ja
palvelun. Nuorisopalvelutakuu koostuu omatyöntekijän
työstä, palvelutarpeen arvioinnista sekä nuorille
kohdennetusta sosiaalisesta kuntoutuksesta. Toiminta toteutetaan
tarvittaessa yhteistyössä nuorisotoimen, terveystoimen,
opetustoimen, työ- ja elinkeinohallinnon sekä järjestöjen
ja muiden toimijoiden kautta.
Lain toimeenpano edellyttää suuria muutoksia
asenteissa ja toimintatavoissa, ja nyt tarvitaankin panostuksia
koulutukseen ja eri toimijoiden ohjaukseen. Nyt on lopultakin opittava
yhdessä tekemisen taitoja myös eri hallintokuntien välillä.
Uudistuksen toimeenpano olisi saatava ripeästi vireille
ja koulutukset ja tiedottamiset käynnistettävä välittömästi.
Toivottavasti kunnissa on nyt riittävästi ymmärrystä sille,
että tämän lain toimeenpano tulee säästämään
monin verroin tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä tehdyt
muutosehdotukset mielestäni selkeyttävät huomattavasti
lain tulkintaa ja helpottavat monilla tavoin sen toimeenpanoa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia sanoja keskustan jättämästä vastalauseesta
liittyen sosiaalihuoltolain uudistamiseen.
Kokonaisuudistus on välttämätön,
ja se tulee todella tarpeeseen. Vuosien työ on etapillaan, meillä on
valiokunnan mietintö ja ollaan eduskunnan täysistunnon
ensimmäisessä käsittelyssä.
Aivan, kuten täällä edustaja Virtanen
totesi, tämän lainvalmistelun kalkkiviivoilla
valitettavasti vastuuhenkilö, joka oli vuosia tätä lakia eteenpäin
vienyt, siirtyi toisiin tehtäviin, jos nyt näin
voi sanoa, ja se näkyy tämän lain lopputuloksessa,
samoin kuin näkyy se, että laki on parempi pykälinä ja
varsinkin lain perusteluina kuin sitten käytäntö tulee
olemaan. Budjettikuri, kehyspäätökset
ovat merkinneet sitä, että hyvät tavoitteet
jäävät todennäköisesti
sanahelinäksi.
On välttämätöntä,
että sosiaalihuollossa painopistettä muutetaan
ennalta ehkäisevään työhön.
Ennalta ehkäisevät palvelut ovat aina edullisempia
kuin ne tilanteet, joissa joudutaan sitten jo jotakin tapahtunutta
korjaamaan. Se, että tällä tavoitellaan
eri väestö- ja ikäryhmien palvelutarpeen
parantamista, ja se, että ylipäätänsä palveluihin
on mahdollisuus silloin, kun sosiaalihuollon palveluja tarvitaan,
ovat kannatettavia tavoitteita. Me olemme todella huolissamme siitä,
että tämä laki jää kirjaimeksi
liian monessa tilanteessa, kun riittävät resurssit
puuttuvat.
Toisekseen erityisesti on nostettu valiokunnan mietinnössä ja
myös meidän vastalauseessamme esiin lapset ja
lapsiperheiden näkökulma. Tässähän
laki lähtee siitä, että lapsiperheet
voivat saada apua jo aiemmin varhaisen puuttumisen kautta, ennen
kuin esimerkiksi lapsi joutuu lastensuojelutoimenpiteiden piiriin.
Tämä on niitä konkreettisia asioita,
joihin pitäisi löytyä resursseja. Suomeksi
sanottuna kotipalvelut ovat niitä, joita lapsiperheille
pitäisi ja pitää pystyä kohdentamaan
nykyistä paremmin. Käytännössähän
meillä on tapahtunut niin, että hyvätkin kunnat
ovat lopettaneet talouspaineessaan lapsiperheille kohdennetut kotipalvelut.
Toivon mukaan tämä laki tuo muutoksen tähän.
Pelkäämme, että näin ei tule
käymään.
Kolmantena asiana nostan esiin sen, että me olisimme
odottaneet, että lastensuojeluun olisi panostettu tässä kohdassa
ne niukat resurssit, ja meidän odotuksissamme oli, että lastensuojelutyöntekijöiden
osalta heidän työpainettaan olisi saatu vähennettyä.
On harva asia, jossa keskusta ja keskustan kansanedustaja esittää joitakin
rajoja tai jotakin sellaista, jolla määritellään
enimmäiskokoja. Tämä lastensuojelussa
toimivien sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärä per
työntekijä on kohta, joka pitäisi pystyä lain
tasolla määrittelemään niin,
että enimmäismäärä olisi
enintään 30—40 lasta per sosiaalityöntekijä.
Tänä päivänähän
ollaan tilanteessa, jossa jopa 100, jopa yli 100 lasta on yhdellä sosiaalityöntekijällä
niin
sanotusti hoidettavanaan.
Viimeisenä asiana tässä puheenvuorossa
otan esille sen, että keskustan näkemyksen mukaan omaishoidon
tilanne ei parane sosiaalihuoltolaissa riittävällä tavalla.
Esitämme hallitukselle jälleen kerran, että omaishoidon
tuen kriteerit valmisteltaisiin vielä tälle eduskunnalle
ja tuen maksatus siirrettäisiin Kelan vastuulle. Kakkoskäsittelyssä tulemme
esittämään aiheisiin ja edellä kuvaamiini
asioihin liittyvät ponnet lausumiksi.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen ensinnäkin erittäin
tyytyväinen myös tämän lain
osalta siihen, että meille on tulossa nuorisopalvelutakuu.
Tämä nuorisopalvelutakuu koostuu omatyöntekijän
työstä, palvelutarpeen arvioinnista sekä sosiaalisesta
kuntoutuksesta. Moniammatillinen tuki toteutetaan ilman asiakkaan
pompottelua ja se tarjotaan yhden paikan palveluna. On tärkeää,
että nuoren tuki on hänelle räätälöityä.
Tavoitteena on tukea syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta,
hänen elämäänsä ylipäätään
sekä hänen sijoittumistaan työhön,
opiskeluun tai erilaisiin harjoittelupaikkoihin. Tämä on erittäin
tärkeä uudistus nuorison elämäntilanteen tukemiseksi.
Tämän lisäksi haluan vielä todeta,
että toimintojen rakenteellinen muutos ja painopisteen
siirtäminen erityislainsäädännön
palveluista yleispalveluihin edellyttää paitsi
toimintatapojen myös asenteiden huomattavaa muutosta sosiaalihuollossa
ja sen kehittämisessä. Siksi nostan jälleen
kerran esille suuren huolen sosiaalialan kehittämisen tärkeydestä.
Valiokuntakäsittelyssä esitettiin huoli siitä,
ettei laissa ole säännöksiä tutkimuksesta
ja kehittämisestä. Voimassa olevan lain säännökset
jäävät voimaan tutkimuksen, koulutuksen
ja kehittämisen osalta toistaiseksi. Säännökset
myös terveydenhuollon osalta on tarkoitus yhdenmukaistaa ja
sisällyttää sote-järjestämislakiin.
Meidän pitää tässä yhteydessä ehdottomasti
turvata sosiaalialan kehittämisen sekä tutkimuksen
ja koulutuksen tulevaisuus. Tästä me emme voi
tinkiä.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt ensimmäisessä käsittelyssä erittäin tärkeä laki,
sosiaalihuoltolain kokonaisuudistus. Edustaja Rehula piti äsken
erinomaisen puheenvuoron, jossa hän toi hyvin keskustan
ryhmän näkemyksiä tähän
lakiuudistukseen.
On erittäin tärkeää, että meillä on
tämä lakiuudistus käsittelyssä,
mutta aivan ensimmäiseksi on pohdittava sitä,
miten tämän uudistuksen aikataulu suhteutuu sote-lain
uudistukseen. Asiantuntijakuulemisissakin tämä näkökulma
nousi usein esille. Pohdittiin sitä, olisiko ollut järkevämpää,
että nämä olisivat kulkeneet toisessa
järjestyksessä, mahdollisesti sote-lain hyväksymisen
jälkeen. Toivottavasti se tulee meille käsittelyyn
ja tulee hyväksytyksi. Siinä vaiheessa tähänkin
lakiin mahdollisesti joudutaan tekemään sitten
muutoksia. Toisaalta on todettava, että tämä laki
sisältää valtavan paljon sellaista, joka toteutuessaan
edistää monen suomalaisen hyvinvointia, ja erityisesti
katson tässä lapsiin ja nuoriin.
Mutta kuten edustaja Rehula omassa puheenvuorossaan toi esille,
isoin ongelma tämän lain toteutumisen kohdalla
on rahoitus. Keskusta omassa vastalauseessaan on tuonut tämän
selkeästi esille, ja toteamme sen, että kun asiantuntijoita
kuulimme, niin ei voi muuta kuin todeta, että varsin isoja
näkemyseroja on sen suhteen, mikä on se todellinen
rahoitustarve, jotta nämä lain pykälät
tulisivat täytetyiksi.
Kansalaisilta varsin paljon on tullut palautetta ja yhteydenottoja
liittyen lapsiperheiden kotipalveluun, ja en yhtään
ihmettele sitä. Me kaikki tiedämme ja tunnemme
sen tilanteen, missä tällä hetkellä lapsiperheiden
kotipalvelut ovat, ja monella meistä on muistikuva — toisilla
kirkkaampana, toisilla vähän heiveröisempänä mielessä — minkälaista
kotipalvelu oli ennen 90-luvun lamaa. Kotiapua saavien lapsiperheiden määrä on
vähentynyt viidennekseen 20 vuodessa. Ajatelkaa: viidennekseen.
Luku on erittäin hälyttävä.
Nyt kun me luemme tätä lakiesitystä,
on mietittävä sitä, mitä nämä sanamuodot
tarkoittavat. Valiokunnan kuulemisissa usein myös nousi esille
se, mitä keskusta omassa vastalauseessaan tuo esille: tuleeko
tämä lain toimeenpanossa tulkintaongelmia. Osittain
olisi ollut tarpeen määrittää selvemmin,
mitkä palvelut kuuluvat kunnan erityiseen ja mitkä yleiseen
järjestämisvastuuseen. Ministeriön edustajat
toivat esille sen, että tästä kirjoitusasusta — onko
kirjoitettu passiivissa vai ei — pitäisi pystyä se
päättelemään, mutta epäilenpä,
että ainakin maallikolle on kovin vaikeaa tulkita sitä,
tarkoittaako joku kirjaus subjektiivista oikeutta vai ei. Ja olettaisin
myös näin, että käytännön
soveltamistyötä tekevillä tätä tulkintaongelmaa
tulee myös, ja tämä edellyttää kyllä sitä,
että ministeriö ohjeistaa tarkemmin ja kunnissa
koulutetaan työntekijöitä, jotta ihmisten
oikeudet eivät jää näiden tulkintaepäselvyyksien
takia toteutumatta.
On todettava tämän kuten monen muunkin lain
valmistelun yhteydessä, että varsin paljon valiokunnassa
on jouduttu tekemään myös pykälämuutoksia.
Se valitettavasti kertoo karua kieltä siitä, minkälaista
lainvalmistelun taso tällä hetkellä osittain
on ollut ja minkälaisella kiireellä näitä lakeja
on hiottu loppuun.
Arvoisa puhemies! Koulutustarve ei suinkaan jää pelkästään
siihen, että koulutetaan työntekijöitä,
jotta he osaavat tulkita lakia ja tarjota asianmukaiset palvelut.
Koulutusta tarvitaan myös siksi, että jotta tämä laki
täytenä astuisi voimaan, me tarvitsemme uusia
työntekijöitä. Henkilöstön riittävyydestä on
tosin varsin erilaisia näkemyksiä, samoin kuin
rahoitustarpeesta.
On todettava, että tämän lain vahvuus
on erityisesti se, että painopistettä pyritään
siirtämään ennaltaehkäisyyn.
Ennalta ehkäisevä näkökulma — sen
me kaikki olemme tässä salissa monta kertaa todenneet — tulee
pitkällä tähtäimellä edullisemmaksi.
Varhainen puuttuminen on aina halvempaa kuin jälkien korjaaminen,
mutta ennen kaikkea se on, arvoisa puhemies, inhimillisempi tapa
toimia.
Yleiskeskustelu päättyi.