Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen kansantalouden kilpailukyky
on viime vuosien aikana rapautunut merkittävällä tavalla,
mikä on näkynyt markkinaosuuksien menetyksinä keskeisillä teollisuusalojen
yrityksillämme ja sitä seuranneena työttömyyden nousuna
irtisanomisten myötä. Valtio on yrittänyt
kääntää Suomen talouden suuntaa
kuusi vuotta massiivisella velkaelvytyksellä ilman näkyviä tuloksia.
Taloudellisia tunnuslukuja tarkasteltaessa Suomi onkin vajoamassa
pysyvästi kohti Etelä-Euroopan kriisimaiden tilannetta. Tästä katastrofaalisesta
kansantaloudellisesta tilannekuvasta huolimatta nykyinen hallitus
ei ole ollut valmis irtautumaan kansantaloudelliset kilpailukykytekijät
sivuuttavasta energiapolitiikastaan, mikä omalta osaltaan
on syöksemässä maamme teollisuusyrityksiä yhä pahempaan
näivettymisen kierteeseen.
Arvoisa herra puhemies! Suomen olisi ennustettavalla ja pitkäjänteisellä energiapolitiikalla
tuettava
kansantaloutemme tervehdyttämistä. Tämä tarkoittaisi
erityisesti kotimaisen polttoturpeen ja pienpuun lisääntyvää käyttöä energialähteinä.
Kotimaiset energianlähteet vähentävät riippuvuutta
tuontienergiasta, ja niiden kasvavalla käytöllä on
myös teollisuuden liitännäiselinkeinojen
elinvoimaisuutta lisäävä vaikutus. Suomen
olisi myös lopetettava erityisesti kuljetusalaa ja teollisuuden
logistiikkatoimintoja kurittava liikennepolttonesteverojen korotusvimma, joka
käytännössä johtaa vain siihen,
että teillämme liikkuvat yhä useammin
venäläiset rekat. Kansalliset kilpailukykytekijät
realistisesti huomioon ottavan ja haitallisista ideologisista pidäkkeistä vapaan
energiapolitiikan myötä Suomen uudelle kansantaloudelliselle
nousulle voidaan antaa sen kipeästi tarvitsemaa vetoapua.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Teen tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnön toisessa käsittelyssä valiokunnan
mietintöön liitetyn keskustan vastalauseen 2 mukaiset
lausumaehdotukset.
Ensimmäinen lausumaehdotus kuuluu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ja ottaa käyttöön
suomalaiselle kuorma-autoliikenteelle suunnatun polttoaineveron
palautusjärjestelmän, joka on mittakaavaltaan
noin 50—60 miljoonaa euroa vuodessa."
Maanteiden tavaraliikenne kuluttaa hieman yli miljardi litraa
dieselpolttoainetta vuodessa. Dieselin hinta on noussut lähes
30 prosenttia vuodesta 2010. Samalla aikavälillä kuorma-autoliikenteen
kustannukset ovat nousseet noin 14 prosenttia, mikä on
merkittävä kustannuslisä suomalaiselle
kaupalle ja teollisuudelle. Erityisesti tällä vaalikaudella
polttoaineveroa on korotettu useaan otteeseen ja tuntuvasti. Kuljetuskustannusten
nousulla on merkittäviä haittavaikutuksia. Se rasittaa
Suomen kansainvälistä kilpailukykyä, suomalaista
kauppaa ja teollisuutta sekä lisää harmaata
taloutta.
Suomessa voidaan ja pitää ottaa käyttöön
polttoaineveron palautusjärjestelmä, jossa kuljetusyrityksille
palautetaan maksettua polttoaineveroa. Esimerkiksi 5 sentin alennus
litralta alentaisi valtion verotuloja 50—60 miljoonaa euroa, mutta
se alentaisi logistisia kustannuksia ja kohentaisi Suomen kilpailukykyä.
Palautukseen oikeutettuja olisivat hakemuksesta EU-maissa rekisteröidyt
tavaraliikenteen yritykset, ja se koskisi kantavuudeltaan vähintään
7,5 tonnin kuorma-autojen käyttämää dieselpolttoainetta.
Kuljetusyritys voisi hakea palautusta polttoaineverosta ostotositteiden
perusteella esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa.
Arvoisa puhemies! Toinen lausumaehdotuksemme on: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ei tässä vaiheessa
aloita sellaista metsähakkeen syöttötariffia
koskevaa lainsäädäntömuutosten valmistelua,
joka edellyttäisi sitä, että muutokset on
hyväksytettävä myös Euroopan
komissiolla, vaan pidättäytyy olemassa olevassa
lainsäädännössä."
Metsäteollisuus on vaatinut metsähakkeen määritelmän
muuttamista ilmeisesti sellaiseksi, että siihen voitaisiin
käyttää vain puuta, jonka läpimitta
rinnan korkeudelta on enintään 16 senttimetriä.
Tämä on sisällöllisesti väärä tavoite,
mutta se on myös sikäli hankala, että se
veisi tämän asian pitkiksi ajoiksi hyvin ongelmallisella
tavalla EU:n komission käsittelyyn ja aiheuttaisi suuria
käytännön ongelmia.
Kolmas lausumaehdotus, jonka esitän, on seuraava: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyisi toimiin
verottoman oman sähköntuotannon sallimiseksi aina,
kun se tapahtuu generaattoriteholtaan alle 250 kVA:n suuruisessa
tuotantoyksikössä. Verottomuutta ei menettäisi
silloinkaan, kun osa verokauden tuotannosta myydään
verkkoon, jos tällaisen tuotannon vuosituotanto jää alle
200 MWh:n. Mikäli generaattoriteho on 250—2 000
kVA tai vuosituotanto 200—2 000 MWh, tuottajan
oman kulutuksen veronalaiseksi määräksi
katsotaan vain tehon 200 MWh/v ylittävä oma
kulutus."
Neljäs lausumaehdotus, jonka esitän: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
ottaakseen käyttöön kivihiilen erillisen
haittaveron ja korottaakseen metsähakkeella tuotetun sähkön
tuotantotuen vuonna 2012 voimassa olleelle tasolle lakialoitteessa
LA 73/2014 vp (Tiilikainen ym.) esitetyllä tavalla."
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kivirannan esittelemiä ja
erinomaisesti perusteltuja lausumaehdotuksia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ihan kaikkia?
Joo, näitä kaikkia, mitä hän
tässä esitti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kiitoksia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että joskus
hallitus on tehnyt aika nopeastikin verotusta koskevia päätöksiä.
Tällä kertaa mielestäni on tehty hyviä päätöksiä ja
aika nopealla aikataululla. Kysymyshän on tuon täydennyksen
jälkeen siitä, että turpeen verotusta kevennetään,
ja kaiken kaikkiaan tavoitteena on se, että Suomessa käytettäisiin
vähemmän kivihiiltä ja enemmän
kotimaisia polttoainelähteitä. Hallitus on tältä osin
tekemässä nyt erittäin hyvää politiikkaa
ja korjaa niitä virheitä, joita tehtiin muun muassa
silloin, kun vihreät olivat hallituksessa, jolloin kivihiiltä valitettavasti
liikaakin suosittiin kotimaisten kustannuksella.
Puhemies! Haluan kiinnittää huomiota myöskin
tähän edustaja Kivirannan esille tuomaan esitykseen
polttoaineveron palautusjärjestelmästä. Tästä asiasta
on muutaman vuoden ajan keskusteltu, ja sinänsä järjestelmä saattaisi
olla harkitsemisen arvoinen. Kuitenkin tällä hetkellä,
kun öljyn hinta on kohta 70 dollaria tynnyriltä,
ollaan tilanteessa, jossa mitään välitöntä tarvetta
tällaisen järjestelmän hyväksymiselle
ei ole. Kuitenkin pitäisin tärkeänä,
että kun uusi hallitus ryhtyy toimeensa seuraavien vaalien
jälkeen, niin se antaisi tällaisen toimeksiantotehtävän,
jossa katsottaisiin vuoden aikana, pitäisikö tällainen
järjestelmä rakentaa. Siinä tilanteessa
jälleen, kun öljyn hinta nousee ja kuljetuskustannukset
nousevat ja suomalaisen tuotannon kilpailukyky heikkenee näitten
lisääntyneiden kuljetuskustannusten johdosta,
tällainen palautusjärjestelmä voitaisiin
ottaa käyttöön. Eli idea sinänsä on
hyvä, mutta sille ei ole tällä hetkellä erityisen
suurta tarvetta.
Keskustelu päättyi.