9) Hallituksen esitys laiksi asuntojen korjaus- ja energia-avustuksista
annetun lain muuttamisesta
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on erinomainen ja valiokunta on mietinnössään
siitä myöskin samaa mieltä.
Kiinnitän erityisesti huomiota siihen, että nyt syntyy
mahdollisuus avustaa kotitaloutta, jonka taloudellinen tilanne nimenomaan
sosiaalisesti arvioituna on heikkoa tai kohtalaistakin tasoa mutta
selviytyminen lain edellyttämistä vaatimuksista
asettaa melkoisen urakan perheelle tai erityisesti esimerkiksi ikääntyneelle
henkilölle ilman erityisiä lainajärjestelmiä ja
muita. Avustusjärjestelmä tässä on
erittäin perusteltu.
Valiokunnan kannanotoissa toinen kohta, joka erityisesti mielestäni
on huomionarvoinen, liittyy hissiproblematiikkaan. Meillä on
juuri tieto siitä, että on päätös
olemassa, että hissi yksittäisen kerrostalon asukkaan
pyytämänä ja vaatimana, kunnan maksamana
toimena ei esimerkiksi kuulu kunnan kustannettavaksi. Pelkään
pahaa, että tapahtuu eräänlaista segregaatiota,
että taloudellisista ja kustannuksellisista hyötynäkökohdista
johtuen ikäihmiset joutuvat muuttamaan asumaan omista asunnoistaan
taloihin, taloyhtiöihin, joissa se hissi on tai kaikki
yhdessä sen päättävät
rakentaa, koska, kuten täällä sanotaan, asunto-osakeyhtiöissä päätöksenteko
on todella ongelmallista. Ensimmäisen kerroksen asukas
ei tarvitse hissiä, mutta kolmannen kerroksen mummo sitä tarvitsee.
Rahaa siis jää käyttämättä.
Kaikki päättäjät tarkoittavat
hyvää, hissejä pitäisi rakentaa,
mutta tämä homma ei vaan toimi. Aivan oleellisiin
asioihin valiokunta on kiinnittänyt huomiota, ja kansakuntamme
ikääntyminen huomioiden tällekin asialle
pitäisi oikeasti jotakin tehdä.
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Ikään kuin valiokunnan puheenjohtajana
sanon muutaman sanan, niin kuin on tapana esitellä mietintöä.
Tämä mahdollisuus laajentaa avustusta myös muualle
kuin totuttuihin energia-avustuskohteisiin on ehkä keskeisintä tässä hallituksen
esityksessä. Vesihuoltolaitosten viemäriverkoston
ulkopuolisilla alueilla tapahtuva kiinteistökohtainen talousjätevesijärjestelmän
kehittäminen on yksi tällainen. Tästähän
on lainsäädäntö voimassa, haja-asutusalueiden
lainsäädäntö, ja se velvoittaa
asukkaita liittymään tähän.
On pitkä siirtymäaika, mutta on todettu, että tietyissä tilanteissa
asianomaisen henkilökohtainen taloudellinen rasite saattaa
olla kohtuuton viemäröintiin liittymisessä,
ja tätä valiokunta on käsitellyt kannanotossaan
paljon ja, voi sanoa, myös ihan vakavan perusteellisesti.
Avustuksia voidaan myöntää tämän
tyyppiseen toimintaan vuositasolla 3 miljoonaa euroa kymmenen vuoden
aikana, eli kokonaisuutena on kohtuullisen suuresta summasta kysymys, vanhassa
rahassa lähes 200 miljoonaa markkaa. Tämä tilanne
on sikäli tärkeä jälleen kerran
todeta vaikkapa rehevöitymisen ja vesistön happipitoisuuden
vuoksi, että noin miljoona suomalaista on viemäröinnin
ulkopuolella, mutta heidän aiheuttamansa vesistörasitus
on yhtä suuri kuin niiden runsaan neljän miljoonan,
jotka ovat viemäröinnissä mukana.
Edelleen on kaiken kaikkiaan tärkeätä,
että energia-avustuskysymyksissä ollaan aktiivisia. Kun
muistamme edelleen voimassa olevaa, vuodelta 2001 peräisin
olevaa Suomen kansallista ilmasto-ohjelmaa, niin siellä nimenomaan
hyvin vahva panos sälytetään sille, että rakennusten energiataloutta
kehittämällä saavutetaan säästöjä nimenomaan
energiankulutuksessa. Se prosentti, millä osuudella asuminen
ja kaavoitus toisaalta kantavat tätä Kioton tavoitteiden
saavuttamistaakkaa, on noin 20 prosenttia.
Tämä hissiasia on tärkeä,
ja se täällä oli jo esillä.
Niin kuin täällä jo viitattiin valiokunnan
lausumaehdotukseen, tämä asia mutta myöskin
muu osakeyhtiön jäsenten saama etu ja hyöty
tai osallisuus esimerkiksi kiinteistöjen uudistamisessa
ja perusparantamisessa on otettava huomioon ja katsottava sen hyöty
suhteessa siihen, minkä huoneistojen omistajat tässä saavat.
Arvoisa puhemies! Tämä on siis hyvää lainsäädäntöä hallituksen
toimesta. Näin ollen ainoastaan yksi asia on itse lain
tekstiin valiokunnassa lisätty muutos, eli uusi 2 a §,
joka on käyttösuunnitelma: "Jos hakemusten määrä ylittää avustusvaltuuden
määrän tai jos se on muutoin tarpeellista,
valtioneuvosto voi tarkemmin päättää avustusten
alueellisista käyttöperusteista sekä jakautumisesta
eri käyttötarkoituksiin." Miksi tällainen
uusi pykälä? Sen vuoksi, että asiantuntijakuulemisessa
tähän kiinnitettiin huomiota erityisesti oikeusministeriön
suunnasta. Jälleen kerran uusi perustuslaki ja siihen liittyvät
lähtökohdat edellyttävät sitä,
perustuslain 80 § 1 momentti, että tämän
tyyppiset säädökset on nostettava lain
tasolle.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olin äsken tuolla huoneessani,
kun edellisen kohdan käsittely loppui, ja olin niin hidas,
etten kerennyt tänne heti pitämään
puheenvuoroani, kun sen olin pyytänyt, mutta nyt olen paikalla.
Muutama sana aluksi tästä itse avustuksesta haja-asutusalueiden
talous- ja jätevesijärjestelmien parantamiseen,
mikä ei käynyt ilmi valiokuntamme mietinnöstä,
mutta jonka haluan sanoa pöytäkirjoihin, koska
olen itse pohtinut paljon tätä asiaa. Se koskee
ylipäätään sitä, mikä on se
oikea paikka, mistä tämän tyyppiset avustukset
nyt tai tulevaisuudessa myönnetään. Nythän käydään
paljon keskustelua Asuntorahaston tulevaisuudesta ja siitä,
minkä tyyppisiä tehtäviä Valtion
asuntorahastolla tulevaisuudessa tulee olla. Tästä on
selvitystyö käynnissä ja tätä keskustelua
on käyty.
Mielestäni tietyt avustukset, jotka eivät
ihan suoraan liity asumiseen, vaan liittyvät asumisen puitteisiin,
kuten esimerkiksi tämä hyvänä esimerkkinä,
ovat ehkä sen tyyppisiä avustusmuotoja, joita
olisi syytä miettiä jossain vaiheessa niin, että ne
siirtyisivät normaalin budjetin kautta rahoitettaviksi.
Jos periaatteena pidetään sitä, että Asuntorahasto
keskittyy enemmän niihin alkuperäisiin tehtäviinsä eli
asuntotuotannon rahoittamiseen ja perusparannuksen rahoittamiseen,
niin siinä tapauksessa tietenkin, kun jatkuvasti vuosi
vuodelta enemmän ja enemmän eri tyyppisiä avustusmuotoja
siirtyy ikään kuin sinne puolelle, voi olla, että tämä alkuperäinen
tarkoitus pääsee hämärtymään.
Niinpä itse kyllä harkitsisin jossain vaiheessa,
että esimerkiksi tämän tyyppiset avustukset
voitaisiin rahoittaa toista kautta. — Mutta tämä oli
tällainen sivuilmaisu, mitä en sen enempää halua
tässä korostaa muuta kuin näin jatkoa
ajatellen pohdittavaksi.
Asia, mihin haluan kiinnittää huomiota, on tässä samassa
yhteydessä, kun puhutaan näistä lähiöprojekteista
ja niiden loppumisesta. Tähän asiaan meidän
valiokuntammekin mietinnössään puuttuu.
Tässähän todetaan, että tämä varsinainen
lähiöprojekti on nyt loppunut ja sen vuoksi tämä laki
sitten lopettaa myös tiettyjä avustusmuotoja,
jotka ovat liittyneet tähän lähiöprojektiin.
Tyypillisenä esimerkkinä tästä on
omistusasunnoille annettu korjausavustus, mikä nyt sitten
tulee lakkautumaan.
Itse haluan, samalla tavalla kuin valiokunnankin mietinnössä on
tämä kirjattu ylös, korostaa äärimmäisen
vahvasti sitä, että vaikka lähiöprojektit
sinänsä loppuvat, niin se ei missään
nimessä saa eikä sen missään
nimessä pidä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa
jollakin tavalla lähiöt sinänsä tulisivat
kärsimään tästä lähiöprojektien loppumisesta.
Tarkoitan suomeksi sanottuna sitä, että jos tänä päivänä valtiolta
tulee lähiöihin tukea euromäärä x,
niin minä kyllä edellytän, että jatkossakin
se tukieuromäärä x tulee sinne lähiöiden
hyväksi, eri muodossa kenties, mutta joka tapauksessa niin,
että lähiöt saavat edelleen tarvitsemaansa
tukea valtiolta.
Tämä on äärimmäisen
tärkeä ja äärimmäisen kriittinen
kysymys, sillä voi aivan hyvin sanoa, että yksi
keskeisimpiä asuntopolitiikkamme isoja haasteita on se,
kuinka onnistumme pitämään huolta lähiöidemme
asuntokannasta. Tämä on nyt se kysymys, miten
suomalainen yhteiskunta oman asuntopolitiikkansa hedelmiä korjaa
ja miten se sitä hoitaa. Tämä on hyvin
hyvin tärkeä kysymys. Me kaikki tiedämme,
että yksi iso haaste todellakin on se, että tällä hetkellä paljon
taloja niissä lähiöissä tulee
perusparannusikään. Ja samaan aikaan, kun puhutaan
perusparannustarpeesta, niin tietenkin voidaan puhua myös
siitä modernisoimistarpeesta, eli siitä, että näistä asunnoista
samassa yhteydessä saadaan mukavia, käteviä ja
nykypäiväiset asuntovaatimukset täyttäviä asuntoja,
hyviä koteja tavallisille ihmisille, parempia koteja kuin
tänä päivänä. Ja tietenkin
tähän modernisoimiseen ja muuhun liittyvät
hyvin olennaisella tavalla muun muassa hissikysymykset, mitä valiokuntakin
omassa mietinnössään on korostanut.
Olen tätä hyvin paljon pitänyt esillä valiokunnassa
ja kysynyt asiantuntijoita, että eihän tämä, että nämä avustukset
loppuvat, nyt tarkoita sitä, että lähiöt
tulisivat sinänsä menettämään
jotakin. Minulle on kyllä vakuutettu, että ei
sinänsä tarkoita, että muodot vain muuttuvat,
vaikka projektit loppuvat. Sinänsä varmasti voi
olla niin, että lähiöprojekti loppuu.
Hyvä näin, nämähän ovat
aiheuttaneet kritiikkiä jonkin verran siinä suhteessa,
että vain tietyt lähiöt ovat päässeet näiden
piiriin, eivät läheskään kaikki,
missä sitä tarvetta olisi. Jos nähdään,
että sinänsä tällaisille projekteille
ei ole tarvetta, niin mielestäni on ihan hyvä sitten,
että jatkamme lähiöiden kehittämistä muilla
keinoin kuin tämän projektin keinoilla, mutta
korostan edelleenkin ja vahvasti nyt alleviivaan, että sen
korjaustyön ja sen perusparannuksen ja kaiken tämän
on edelleen lähiöissä jatkuttava kerta
kaikkiaan.
En nyt malta tässä yhteydessä olla
toteamatta sitä, että eduskunta viime joulukuussa
teki ponnen, jossa eduskunta edellytti, että perusparannusaravaa
muun muassa jatkettaisiin. Se nyt ei liity suoranaisesti lähiöprojekteihin,
mutta se on yksi keskeinen tukimuoto, jolla näitä taloja
näissä lähiöissä on
korjattu ja muuallakin kuin lähiöissä.
Nyt kuitenkin on selvinnyt jo tähän mennessä,
kun ollaan jo uudessa joulukuussa vuoden päästä,
että perusparannusaravaehtoja ei tulla parantamaan, mitä eduskunta
oli edellyttänyt, eikä myöskään
perusparannusaravaa tulla sitten jatkamaan ensi vuodelle. Tämä nyt
kerta kaikkiaan sitten jää keinovalikoimasta näillä näkymin
pois vastoin sitä, mitä eduskunta viime jouluna
linjasi. Sitten täytyy tietenkin kiinnittää huomiota
siihen, jos tämä jää pois, että niiden
muiden keinojen — tässä nyt puhutaan
lähinnä yleisesti, korkotuki on ihan yhtä hyvä jnp. — sitten
niiden täytyy todella vastata tähän isoon
isoon haasteeseen, mikä lähiöissä on
edessä.
Minä kaipaisin, puhemies, kaiken kaikkiaan niin valtiolta
kuin isoilta kaupungeiltakin, kunnilta, lähiöpoliittista
pohdintaa, visiointia ja myös strategiaa. Eli kun puhutaan
isoista kaupungeista, niin ei olisi yhtään pahitteeksi,
että siellä pohdittaisiin, mitkä ovat
eri lähiöiden kehittämistarpeet, mitkä ovat
viestit valtiolle, mitä valtion tulisi tehdä lähiöiden
hyväksi. Samalla tavalla valtion itse Asuntorahastossa
ja ympäristöministeriössä on
mietittävä kokonaisvaltaisesti lähiöiden
kehittämistä edelleenkin. Se on todella tärkeä asia.
Yksi keskeinen osa siitä liittyy tähän lakiin
ja tähän asuntojen tilanteeseen, mutta totta kai
me kaikki tiedämme, että lähiöpolitiikka
on vielä muutakin kuin asuntopolitiikkaa. Siihen kuuluu
myös palvelut ja ympäristö ja kaikki muu,
että nekin siellä lähiössä ovat
sitten kunnossa. Näillä sanoilla, arvoisa puhemies.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä taustanahan on tuo
jätevesiasetus, jonka hallitus on hyväksynyt,
oliko viime keväänä vai oliko syksyn
puolella, joka tapauksessa tuo asetus on erittäin merkittävä.
Se tulee mullistamaan jätevesien käsittelyn Suomessa.
Edessä on melkoiset talkoot. Tämä lakiesitys
on hyvä väline sen toteuttamiseen, mutta haasteena
tässä varmasti on semmoisen oikeudenmukaisen ja
johdonmukaisen linjan löytäminen näitten
avustusten antamisessa.
Asetuksen toteuttamiseen on pitkä siirtymäaika,
mutta varmaan on niin, että meillä on kovin erilainen
määrä hakijoita eri vuosina tässä lähivuosien
aikana. Voisin kuvitella niin, että tässä ensimmäisinä vuosina
ei vielä kovin suurta ryysistä ole lähteä uusimaan
näitä jätevesijärjestelmiä,
mutta loppuvaiheessa, kun asetuksen määräaika
tulee vastaan — sinne tosin on vielä aikaa — sitten
voi olla, että on hyvinkin suuri määrä hakijoita
hakemassa avustuksia. Tässä varmaan yksi väline
olisi tätä haastetta torjua tai vastata siihen
se, että tiedotetaan nyt kunnolla ensinnä tästä asetuksesta,
tuskin tieto on siitä vielä saavuttanut kaikkia
mökin mummoja, ja toisaalta tiedotetaan myös tästä tukimahdollisuudesta, joka
nyt tulee näitten jätevesijärjestelmien
uudistamiseen.
Arvoisa puhemies! Tästäkin haasteesta huolimatta
kysymyksessä on hyvä esitys.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toteaisin, että ympäristövaliokunta
todella, niin kuin ed. Viitanen viittasi, paneutui myös
tähän lähiöprojektiin ja lähiöiden
ongelmiin, jotka ovat vielä ratkaisematta, ja lähiöiden
60—70-luvulla rakennetut elementtirakenteet ovat varmasti
peruskorjauksen tarpeessa jo nyt ja jatkossa vielä enemmän.
Sitä nimenomaan halusimme painottaa.
Toisaalta tämä jätevesiasetus, joka
annettiin 15.6.2003 oman muistini mukaan ja joka tuli tämän
vuoden alusta voimaan, se todella, niin kuin täällä ed.
Kaikkonen totesi, on tärkeä asia myös taloudellisesta
näkökulmasta. Tämä sanonta punaisen
mökin mummosta, tai minkä värinen mökki
nyt onkaan, kuvaa juuri sitä tilannetta, että on
pienituloinen tai vähävarainen henkilö,
jonka pitäisi toteuttaa tämä velvoite,
ja sen vuoksi tässä hallitukselle on tietysti
plussaa se, että on tehty kymmeneksi vuodeksi tällainen
rakennelma, josta löytyy taloudellisia edellytyksiä.
Se tiedottamisen tarve, mihinkä täällä ed.
Kaikkonen myös viittasi, ja sen välttämättömyys,
se on tietysti tärkeä asia.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan äskeisessä puheenvuorossani
unohdin korostaa erästä aivan merkittävää asiaa,
mikä liittyy tähän aihealueeseen, eli
suomalaista ympäristöosaamista. Silloinhan, kun
tätä asetusta oltiin antamassa, moni ympäristöalan
yrittäjä oli hyvin tyytyväinen siitä,
että tämän tyyppinen säädöstely
nyt tulee jouduttamaan sitä prosessia, mikä sitten
ympäristön hyväksi tapahtuu.
Tapasinpa erään tämän alan
ihmisen junassa viime viikolla Pirkanmaalle mennessä, ja
hän kertoi ja näytti kuvia ja raporttia siitä,
kun suomalainen, pirkanmaalainen, toimija oli käynyt Kiinassa
esittelemässä suomalaisia kuivakäymäläjärjestelmiä.
Kun me olemme kaivaneet globalisaatioraporttia myöten ja
muutenkin suomalaista osaamista laajemmaltikin kuin Nokia, niin
tässäpä on hyvää tällaista
ympäristöosaamista, jota Suomi osaa nyt ja jota
Suomi voi myös viedä ja edistää maailmalla.
Siksipä on sinänsä hyvin tärkeää ja
tarpeellista, että tällainen asetus on aikanaan
annettu. Tietenkin, kun tässä nyt sosiaalisin
perustein on joitakin ihmisiä mahdollista auttaa, jos käy
taloudellisesti vaikeaksi, niin hyvä, että tässä tämä sosiaalinen
harkinta on mukana niin, että valtiokin voi omalta osaltaan
näihin talkoisiin osallistua.
Kaiken kaikkiaan korostan sitä, että tämä on myös
merkittävä tällainen osaamissysäys
suomalaiselle ympäristöosaamiselle.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Aivan kuten ed. Kaikkonen sanoi, on merkittävät talkoot
tämän jätevesiasian tiimoilta edessä. Mutta
on myöskin meneillään valtava bisnes. Aina
ei voi olla varma, onko se kuluttaja, joka jonkun jätevesijärjestelmän
päättää hankkia, oikean tiedon
varassa. Siinä mielessä laaja tiedottaminen ja
tasapuolinen tiedottaminen kaikella tavalla on tärkeää,
että ei oltaisi vain tämän markkinavoiman
varassa.
Edelleen tiedottamisesta: Näille ikäihmisille, ketä myöskin
tämä asia nyt koskee, pelkään
vain, että tällainen papereilla tai tiedotusvälineissä tiedottaminen
ei riitä, vaan kyllä tämä kustannus
tulee monelle mökin mummolle, niin kuin täällä sanotaan,
todellisena yllätyksenä. Tällaista kädestä pitäen
-ohjausta kyllä pitäisi ajoissa myöskin
tehdä.
Yleiskeskustelu päättyy.