Täysistunnon pöytäkirja 123/2004 vp

PTK 123/2004 vp

123. TORSTAINA 18. MARRASKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Kunnallisverotuksen kiristyminen

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Ennätysmäärä kunnista, yli 130, nostaa veroprosenttia, vain yksi laskee. Juuri olemme käyneet kunnallisvaalit, eli nyt maksatetaan kuntien kautta hallituksen veronkevennykset. Hallitus on keventänyt, sysännyt kunnille vastuita, ja nyt sitten kunnat nostavat veroprosentteja. Kuntaliitto on esittänyt uutta veronhuojennusmallia, jossa taloudellinen vastuu veropäätöksistä kohdentuu suoraan valtiolle.

Onko tämä malli hallitukselle tuttu, ja millä tavoin, asianomainen ministeri, nämä asiat nyt korjataan niin, ettei palvelutaso kunnissa entisestään rapaudu, koska tulopohja alkaa pettää suuressa osassa Suomen kuntia?

Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen

Arvoisa puhemies! Kun kunnallisverotuksessa ansiotulovähennystä oleellisesti korotettiin, niin sehän merkitsi käytännössä sitä, että kaikkien kuntien tuloveroprosentti aleni asiallisesti noin 0,5 prosenttiyksikköä. Näin ollen käytännössä viime vuosina on tapahtunut ja tapahtuu todennäköisesti ensi vuonnakin niin, että vaikka suuri joukko kuntia korottaa verotuloprosenttiaan, niin kunnallisverorasitus kokonaisuudessaan alenee. Se on tietysti valitettavaa kuntatalouden tulopohjan kannalta, mutta kansalaisten osalta se noudattaa sitä linjaa, mitä hallituskin on noudattanut.

Olemme tietoisia Veronmaksajain keskusliiton ja Kuntaliiton esittämästä mallista, ja nyt asia riippuu tietysti siitä, syntyykö tupo ja mitä sen yhteydessä verotuksesta päätetään, ja sen jälkeen vasta voidaan sitten harkita, otetaanko tällainen malli käyttöön.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.