4) Hallituksen esitys laeiksi osakeyhtiölain 5 luvun
19 §:n ja 8 luvun 9 §:n, osuuskuntalain sekä vakuutusyhtiölain
5 luvun 15 §:n muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi osakeyhtiölakia, osuuskuntalakia ja vakuutusyhtiölakia.
Voimassa olevan osakeyhtiölain mukaan emoyhtiön
on aina laadittava konsernitilinpäätös,
jos se jakaa varoja osakkeenomistajilleen tai on julkinen yhtiö.
Konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuus
koskee mo-nitasoisen konsernin kaikkien tasojen emoyhtiöitä niiden
jakaessa varoja. Voimassa oleva kansallinen säännös
on tiukempi kuin vastaavat säännökset
Euroopan yhteisön konsernitilinpäätösdirektiivissä tai
kansalliset säännöt useimmissa Euroopan
unionin jäsenvaltioissa. Tästä seuraa,
että monitasoiseen konserniin kuuluvien suomalaisten alakonsernien
emoyhtiöiden konsernitilinpäätösten
laatimisesta ja tilintarkastuksesta aiheutuu konserneille lisäkustannuksia
hallituksen esityksen mukaan.
Osakeyhtiölakia muutettaisiin siten, että alimman
tason konserniin emoyhtiön ei tarvitse laatia konsernitilinpäätöstä varojenjakoa
varten, jos tällainen emoyhtiö on kirjanpitolain
poikkeussäännöksen perusteella vapautettu
velvollisuudesta laatia konsernitilinpäätös.
Lisäksi esityksessä on osuuskunnan varojenjaon
sääntelyn muuttamista voimassa olevaan osakeyhtiölakiin nähden
säännös, ja siinä ehdotetaan
osakeyhtiölain muutosta vastaavalla tavalla. Pörssiyhtiön kokouskutsuaikaa
koskevien osakeyhtiölain ja vakuutusyhtiölain
säännöksiä ehdotetaan tarkistettavaksi
osakkaan oikeudet -direktiivin täytäntöön
panemiseksi. Nämä tulisivat voimaan 31. päivänä joulukuuta
tänä vuonna, jotta alakonsernien emoyhtiöiden
ei tarvitsisi laatia tarpeettomana pidettyjä konsernitilinpäätöksiä meneillään
olevalta tilikaudelta.
Talousvaliokunnan enemmistö piti perusteltuna, että alakonsernin
emoyhtiö vapautetaan konsernitilinpäätöksen
laatimisvelvollisuudesta. Suomen kansallinen säätely
kun on tiukempi, ja alakonsernin tiedot sisältyvät
ylemmän tason emoyhtiön konsernitilinpäätökseen,
todetaan valiokunnan mietinnössä. Talousvaliokunnalle
ei ole osoitettu, että voimassa oleva alakonsernin emoyhtiön
konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuutta
koskevilla säännöksillä olisi
olennaista merkitystä esimerkiksi verottajan ja harmaan talouden
torjunnan kannalta, todettiin tässä valiokunnan
mietinnössä, jota sitten hieman täsmennettiin.
Harmaa talous mietinnön mukaan keskittyy pääasiassa
tietyille toimialoille. Mutta tätä valiokunnan,
voisiko sanoa, epävarmuutta, johtuen siitä, että asiantuntijalausunnoissa
muun muassa keskusrikospoliisin viranomaisyhteistyön kehittämisprojekti
Virkkeen täytäntöön soveltamista
verohallituksen taholta epäiltiin ja jopa vastustettiinkin,
niin talousvaliokunta kehottaa hallitusta kuitenkin seuraamaan,
aiheutuuko lakeihin tehtävistä muutoksista kielteisiä seurauksia.
Jos sellaisia havaitaan, niiden ehkäisemiseksi on ryhdyttävä asianmukaisiin
toimiin.
Talousvaliokunta viittaa myös 25.11.2009 hallituksen
iltakoulussa olleeseen toimintaohjelmaluonnokseen talousrikollisuuden
ja harmaan talouden vähentämiseksi, ja tässä mielessä omalta
osaltaan korostaa sitä, että harmaa talous ei saisi
näistä säännöksistä huolimatta
lisääntyä. Mutta kuten vastalauseista
käy ilmi, niin osaa valiokunnan jäsenistä tämä hallituksen
esitys ja valiokunnan mietintö ei tyydytä.
Arvoisa puhemies! Kun sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja
kiitti valiokuntaa, niin minäkin varmuuden vuoksi jo tässä vaiheessa
haluan sen tehdä, kun täällä on
sentään kaksi valiokunnan ahkeraa jäsentä paikalla,
ed. Sirpa Paatero ja ed. Matti Kangas. Mutta koko valiokunta sinänsä on
tehnyt ahkerasti töitä, ja valiokuntaneuvokset,
Eelis Roikonen ja Tuula Kulovesi, sekä osastosihteeri Merja
Puska ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että kaikki asiat
on voitu käsitellä täällä asianmukaisesti,
joutuisasti ja sillä tavoin, että uutta lainsäädäntöä on
jälleen paljon tullut.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys mielestäni
hyvin kuvaa tätä asennetta, kun tässä meidän
mietinnössämme lukee, että alakonsernin
emoyhtiöiden ei tarvitse laatia tarpeettomana pidettyjä konsernitilinpäätöksiä kuluvalta
tilikaudelta. Jos hallitus esittää, että ne
ovat tarpeettomia, ja sitten meillä toisaalta Verohallitus,
verottaja, poliisi, viranomaisyhteistyöverkostot ja muut
ovat sitä mieltä, että ne olisivat tarpeellisia,
niin tämä antaa varmaan mielikuvan, että olemme
tehneet tästä oman versiomme, että vastustamme
tämmöisen uudenlaisen ajattelun tuloa Suomeen
pelkästään sillä perusteella, että tässä olisi
kustannustekijä yrityksille, kun ne joutuvat tekemään
myöskin alakonserneista oman tilinpäätöksen.
Kustannustekijä ei varmaankaan voi olla niin mittavan
suuri, jos ajattelee. Luulen, että kaikki yritykset kuitenkin
tekevät tilinpäätökset ja kokoavat
nämä tiedot, niin että miksi olisi niin
ylivoimaisen vaikeata tehdä niitä tähän
muotoon? Peruste sille, että monissa muissa Euroopan maissa
ei näin ole, on tietenkin ymmärrettävä, mutta
miksi emme voisi ajatella niin päin, kun tässä on
koko tämän syksynkin vakuuteltu, että Suomi
on esimerkillinen harmaan talouden torjunnassa ja Suomi tekee kaikkensa
ja Suomi haluaa olla se Euroopan unionissa, jolla on hyvät käytännöt
ennen kuin muilla? Miksi me emme tässä tapauksessa
sitten toimi niin, vaan vesitämme ne hyvät käytännöt,
jotka meillä on tähän mennessä ollut,
jotta pääsemme toimimaan liberaalimman eurooppalaisen
mallin mukaisesti?
Asiantuntijakuulemisessa tuli kritiikkiä, ja poliisit
muun muassa olivat sitä mieltä, että kyllähän
he saavat nämä tiedot, jos tarvitaan talousrikoksen
tutkintaan, mutta se maksaa heille rahaa. He joutuvat joko ostamaan
ne tiedot, palkkaamaan siihen jonkun erillisen konsultin tai sitten joutuvat
irrottamaan poliisien omasta toiminnasta siihen työntekijät,
jotka ovat tietenkin pois muulta rikoksen tutkimuspuolelta. Jotenka
kenen tässä asiassa sitten pitää maksaa,
yritysten vai yhteiskunnan, näiden tilinpäätöstietojen
tekeminen? Meidän mielestämme sen pitää olla
niiden yritysten velvollisuus.
Kuvaavaa asiantuntijakäsittelyn aikana valiokunnassa
oli ehkä myöskin hallituspuolueiden kommentti
siitä, minkä takia tämä on myöskin saatava
nopeasti. Ajatus on tietysti se, että se saadaan tämän
vuoden viimeisenä päivänä voimaan,
jotenka tältä kuluvalta tilikaudelta ei tarvitsisi
tätä konsernitilinpäätöstä tehdä,
mutta kyllä varmaan suurempi vaikutin oli se, mikä sanottiin ääneen:
kun tämä on yrityksille luvattu. Ja kun on yrityksille
luvattu, niin eihän sitten täällä eduskunnassa
enää mitään voi. Tämä on
se asenne, minkä kanssa tällä hetkellä taistellaan,
niin että kauniit puheet harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjunnasta ovat sitten käytännön teoissa
aivan päinvastaisia.
Olemme esittäneet tässä, että lakiehdotukset hyväksytään
muutoin mietinnön mukaisina paitsi 1. lakiehdotuksen 8.
luvun 9 § ja 2. lakiehdotuksen 6. luvun 8 § hylätään.
Ja nämä ovat juuri ne kriittiset pykälät.
Muilta osuuksilta, mitä tässä valiokunnan
puheenjohtaja äsken esitteli, olemme hyväksymässä hallituksen
esityksen, jotenka emme tee todellista hylkäystä mutta
kaksi pykälämuutosta.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Paateron hyvään puheenvuoroon
haluan kuitenkin huomauttaa, että tämän
hallituksen harmaan talouden torjuntatyö ei kyllä ansaitse
kovin hääviä arvosanaa, nimittäin edellisen
hallituksen neljännen talousrikostorjuntaohjelman, lokakuu
2006, kaikki pääkohdat pysähtyivät
tämän hallituksen aloittaessa valtiovarainministerin
pöydälle: käännetyn arvonlisäverohankkeen
edistäminen, verotustietojen käyttöön
saanti muun muassa talousrikostutkinnassa. Se on pysähtynyt,
ja tullirikosselvityksiä koskeva esitys ministeri Braxin
toimesta eteni vasta kovan kahden vuoden eduskuntapaineen jälkeen,
ja ministeri Pekkarisen pöydällä makaa valtion
tukia saaneiden yritysten verotustietojen käyttöön
saaminen. Eli tässä suhteessa ainut, mitä hallitus
saa aikaiseksi, on, että se ikään kuin on
tekevinään seuraavalle vaalikaudelle talousrikostorjuntaohjelmaa
sen sijaan, että se olisi toteuttanut tämän
vakavan ongelman, joka laman aikana vielä kärjistyy,
konkreettisia torjuntatoimia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
osakeyhtiölain ja osuuskuntalain ja vakuutusyhtiölain
muuttamisesta on muutoin hyvä, mutta tässä nyt
heikennetään tätä konsernitilinpäätöksen
tekoa. Pääkonserni tekee tilinpäätöksen,
mutta nyt tässä annetaan vapautus sitten. Isoissa
yhtiöissä on näitä sisäisiä konsernejakin,
ja minun mielestäni niitä ei pitäisi
vapauttaa tilinpäätöksen teosta, koska
valiokunnan kuulemisenkin aikaan niin poliisi, keskusrikospoliisi
kuin verottajakin kertoivat, että heille on tästä hyötyä nimenomaan
taistelussa harmaata taloutta vastaan. Muistutan vaan siitä,
että harmaa talouden osuus on Suomessa 3—4 miljardia euroa,
minkä yhteiskunta menettää tuloja. Sekin täytyy
tunnustaa, että tässä nyt rehelliset
yrittäjät joutuvat maksamaan näitten
huijareitten touhuja. Siksi tämä on valitettavaa,
mutta kumminkin kyllä pitää olla voimavaroja
käydä harmaata taloutta vastaan ja siihen pitää osallistua
yrityselämänkin.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä talousrikollisuuden
toimintaohjelmaluonnos, kuten tässä valiokunnan
mietinnössä todetaan, oli käsiteltävänä 25.
marraskuuta hallituksen iltakoulussa eli siis se oli käsiteltävänä.
Tässähän ei puhuta ollenkaan siitä,
mitä tälle luonnokselle tehtiin ja mitä se
on yleensä pitänyt sisällään.
Se ei ole ollut tärkeätä vaan se, että luonnosta
on käsitelty, mikä osoittaisi sitä, että ollaan aiheesta
kiinnostuneita. Mutta toimenpiteet puuttuvat, ellei sitten lasketa
tätä toimenpiteeksi, joka antaa tilaa sille, että kun
ei ole kirjanpitoa, niin ei ole todisteita. Tämähän
mahdollistaa sitten sen, että tehdään
näitä alakonserneja enemmän, jolloin
on vielä vähemmän kirjanpitoa, ja valmistaudutaan
näin tähän lamatilanteeseen, jossa päinvastoin
pitäisi olla entistä tarkempi rahojen käytön
suhteen. Minusta täällä edustajat Paatero ja
Kangas toivat hyvin esille sen, mistä tässä asiassa
on oikein kysymys. Kun ed. Kangas ei nyt sitten kannattanut ed.
Paateron ... (Ed. Kangas: Kyllä minä kannatan,
mutta en muistanut!) — Kannatatte, joo, niin. Sen verran
tämä muisti toimii, että ajattelen kannattaa
ed. Paateron hyvää ehdotusta, jota myös
sitten ed. Kangas varmaan kannattaa.
Arvoisa puhemies! Olisi nyt tärkeätä,
että tämä harmaa talous saisi sellaisen
kohtelun, että sitä kauttakin tulleita rahoja
saataisiin valtion ja kuntien käyttöön
entistä enemmän.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä hallituksen puheet ovat erilaisia
kuin teot, ja tässä on yksi semmoinen osoitus.
Nimittäin kun täällä on puhuttu,
jotkut toisesta suupielestä, ministeritkin, harmaan ja
mustan talouden torjunnasta, niin nyt tässä tuodaan
semmoinen edistämisohjelma, jolla edistetään
tämän harmaan talouden pärjäämistä.
Siinä mielessä kyllä odottaisi puheiden
ja tekojen olevan samassa linjassa.
Mutta tämä esitys todistaa sen: jos tässä vapautetaan
nämä alakonsernit sitten tilinpäätösten teosta,
niin silloinhan tämä tarkoittaa sitä,
jotta nämä viranomaisten valvontamahdollisuudet heikkenevät.
Se teetättää paljon enemmän
töitä, jos lähdetään
tutkimaan jotain, kun ei pystytä jäljittämään.
Niin kuin täällä ed. Skinnari tuossa
totesi, niin kun ei ole näkyvissä lukuja, niin
on aika hankala jäljittää niitä.
Tässä siinä mielessä on kyllä hallitukselta
edesvastuuton tämä esitys. Samalla tavallahan
voi ajatella, hyväksyykö hallitus myös
tämän pimeän työvoiman, jota
täällä on, koska todellisia toimenpiteitä ei
ole lähdetty tekemään, mikä ilmeisesti
on samassa linjassa tämän esityksen kanssa.
Kyse lienee siitä, että nämä vilunkifirmojen päälliköt
ja omistajat ovat hallituksen hyviä kavereita ja sitten
tuodaan semmoista lainsäädäntöä tänne,
jolla edistetään näiden vilunkifirmojen
pärjäämistä, onpa se sitten
vaikka talousrikospuolella, jolla myös tämä pimeä työvoima
ja laillinen työvoima on samaa lajia. Sen takia odottaisi
kyllä ihan oikeasti isoja linjanvetoja hallitukselta nyt
jatkossa sille, miten nämä tämän tyyppiset
saadaan kuriin ihan oikeasti. Tämä ei ainakaan
ole siihen suuntaan, että tällä ehkäistäisiin
tätä pimeätä taloutta.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Allekirjoittaneella on ilo olla täällä ryhmän
puolesta päivystämässä. Tämä asia
oli minulle kyllä varsin tuore, ja ihmettelin, miksi ed.
Kankaanniemi, luin tuon läpi, ei ollut mukana tuossa vastalauseessa.
Mutta mielestäni kyllä tällä asiantuntijuudella,
mitä tässä on kuullut ja kun on lukenut nämä paperit,
esityksessä selkeästi heikennetään asianmukaista
riittävien tilinpäätöstietojen
saantia alakonserneissa. Tässä vastalauseessa
on sanottukin, että verottaja, poliisi sekä viranomaisyhteistyön
kehittämisprojekti ovat vastustaneet esitystä.
Olisi hyvä saada heidän lausuntonsa. Mutta joudun
keskustelemaan ed. Kankaanniemen kanssa tästä asiasta
ja palataan teemaan, mutta itsestäni tuntuu tällä hetkellä,
että vastalauseen kirjoittajat ovat olleet oikeassa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Osakeyhtiölakia ja osuuskuntalakia
ja vakuutusyhtiölakia ollaan käsillä olevassa
esityksessä nyt muuttamassa. Erityistä huomiota
kaipaa juuri se, että osakeyhtiölakia halutaan
muuttaa eräältä tärkeältä osalta.
Aikaisemmin on ollut niin, että konsernitilinpäätöksen
laatimisvelvollisuus koskee kaikkia konsernin tasoja. Nyt kuitenkin
hallitus on tullut siihen tulokseen, että tämä aiheuttaa
liikaa kustannuksia ja että meidän kansalliset
säännöksemme ovat selkeästi
tiukempia kuin Euroopan muissa maissa keskimäärin
ja että tämä konsernitilinpäätösdirektiivi,
joka on voimassa, on lepsumpi kuin Suomessa.
Tästä kaikesta johtuen on tultu siihen tulokseen,
että konsernitilinpäätöstä ei
tarvitse enää velvoittaa tekemään
alakonsernin tasolla. Minä pidän tätä valitettavana.
On käsittämätöntä,
että tänä aikana, kun hallitus puhuu
yhtä ja tekee toista, olemme tilanteessa, että ihmettelemme,
onko tässä kysymyksessä nyt yksi vai
toinen, vasen vai oikea käsi. Tuntuu, että nämä vasen
ja oikea käsi eivät joko tiedä, mitä kumpikin
tekee, vai onko tässä nyt välikädestä kysymys,
joka kyllä tekee kaikkien aikojen puhalluksen. Siis sanotaan
yhtä ja tehdään toista. Ei yhtään
ihme, että jos tällaiseen todella mennään,
niin tilanne tulee olemaan se, että taloudelliset väärinkäytökset
tulevat entisestään lisääntymään
ja niiden julkituloa ei saa samaan tapaan enää varmistettua
kuin aikaisemmin.
Me olemme oppositiossa puhuneet paljon harmaan talouden torjunnasta.
Minkälaista harmaan talouden torjuntaa tämä nyt
oikein on? Tämä on niin joustavaa, tämä on
niin joustavaa harmaan talouden torjuntaa, että jousto
on mennyt siihen, että nämä alakonsernitkin
nyt vapautetaan tästä tilitysvelvollisuudesta.
Eipä siis ihme, ettei tätä käänteistä arvonlisäverojärjestelmää ole
haluttu tuoda tänne eikä mitään
muitakaan konkreettisia suuria toimenpiteitä, joilla harmaata
taloutta olisi voitu torjua.
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Paateron puhe aikaisemmin oli
erittäin hyvä. Hän teki hyviä esityksiä siihen,
miten tätä esitystä voitaisiin korjata
siltä osin, että tulokset eivät johda
harmaan talouden lisääntymiseen. Ed. Paatero teki
kaksi pykälämuutosta, ja toivon, että ed.
Kangas niitä tässä vielä kannattaisi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä vastalausetta.
Olen yksi sen allekirjoittajista. Ed. Kiuru sanoi, että oppositiosta
on paljon harmaasta taloudesta puhuttu. Se pitää paikkansa,
koska siellä on valtavat summat rahaa. Täytyy
tunnustus antaa kyllä yhdelle hallituspuolueen edustajalle,
ed. Pulliaiselle, hän on kyllä kiitettävästi
hallituspuolueen kansanedustajana puhunut, mutta muut ovat vähän
loistaneet poissaolollaan tästä keskustelusta.
Toinen varapuhemies:
Lausumia joudutaan kannattamaan vielä uudelleen tuossa
toisessa käsittelyssä, jossa ne varsinaisesti
ovat esillä, mutta pykälien ensin tultua käsitellyiksi.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Pitää varmaan tarkentaa,
että tulee kohta ne pykälät kannatetuiksi,
että saadaan huomenna niistä äänestää,
koska vastalause ei tietenkään ole muilta osin
hylkäävä kuin näitten kahden
pykälän osalta.
Yksi huolihan, joka tässä tuotiin myös
verottajan puolelta esille, oli se, kun näiden alakonsernin
tilinpäätösten mukaisesti myöskin
maksetaan yhteisöveroja. Tässä on tietenkin
huolena se, että jos tehdään järjestelyjä alakonsernien
sisällä siirtämällä tuloja
ja menoja sopivasti niin, että saadaan osakkeenomistajille
lisää tuloutettua ilman, että se tulee
minnekään näkyviin, ja sitten toisaalta
saadaan maksettua vähemmän veroa — mitä se
on nykyisin, verosuunnittelua — niin on se tietenkin myöskin
haitta yhteiskunnalle. Sen lisäksi, että tämä talousrikos-
ynnä muu puoli on tietenkin suuri riski, niin kyllä riski
ovat myöskin ne yksinkertaiset euromenetykset, joita tässä muun
muassa käsittelyn aikana ei ollut lainkaan arvioitu, minkälaisista
summista olisi kyse.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä hallituksen
esityksessä ja kyllä valiokunnan enemmistön
hyväksymässä mietinnössäkin korostetaan
sitä, että muissa maissa ei tämän tyyppistä lainsäädäntöä ole,
mutta muissa maissa ei ole Suomen 1990-luvun kokemuksia. Tässä suhteessa,
kun mennään vaikeimpia aikoja kohti, pitäisi
pelisäännöt olla selkeät ja
rehellisyyteen pyrkivät eikä niinpäin,
että nyt tehdään tilaa sille, että tällainen
luova kirjanpito ja verosuunnittelu tehdään käytännössä mahdolliseksi.
Minusta esimerkiksi tämän pikavippilainsäädännön
käsittely osoitti, kuinka vaikeaa se on, miten ei yhtä asiaa
saada yhdellä kertaa hoidettua, vaan ensiksi saadaan jonkin
verran aikaan sitä, että jo kokonaiskustannukset
vuositasolla saadaan selvitettyä, mutta kun tulee kysymys
siitä, että rekisteröitäisiin
se, ketkä omistavat pikavippiyhtiöitä,
niin tätä ei millään saada tehtyä,
valtiovarainministeriö ei millään pysty
tekemään sitä, (Ed. Rajamäki:
Eikös se ollut vaalirahoittajien?) vaikka voitaisiin ruotsin
kielestä suorastaan suomentaa tämä asia
Suomeen ja osoittaa, kenen joukoissa porvarihallitus seisoo. Tämä asia
on minusta kyllä siinä mielessä hyvä huono
esimerkki, miten Suomessa ei pitäisi asioita hoitaa. Ihmettelen
myös sitä, että elinkeinoelämän
taholta on tähän suostuttu, koska nykyisen tietokonejärjestelmän
aikana on kyllä täysin mahdollista, että niitä samoja
tietoja alakonsernin ja yläkonsernin osalta käytetään,
eikä se tule aiheuttamaan liiallisia kustannuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oppositio on tässä ihan
oikeilla jäljillä. Minä yritin pysäyttää tämän
asian käsittelyn ja sain siitä järjestymään
neuvottelut ja kaikki tyynni. Myöskin muitten hallituspuolueitten
edustajien kanssa sain keskustelun aikaiseksi. Tähän
prosessiin liittyi pari kiusallista välioperaatiota.
Ensinnäkin keskusrikospoliisi kerrotun mukaisesti näissä neuvotteluissa
oli suostunut nyt luopumiseen alemman tason emoyhtiön konsernitilinpäätöksen
tekemisestä. Virke oli antanut ensiksi myönteisen
kannanoton ja sitten semmoisen lyhyemmän kielteisen kannanoton,
joka minulla tuolla huoneessani on. Ja tämän jälkimmäisen,
joka oli erittäin hyvin perusteltu minun mielestäni
harmaan talouden torjunnan kannalta, perusteella nämä neuvottelut
käynnistin tässä kesken kaiken, mutta
sitten meidän voimahahmomme, ed. Oras Tynkkynen, ilmoitti,
että ei tässä mitään
ongelmaa ole, ja asia lässähti siihen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle kiitoksia tuosta puheenvuorosta. Vuoden
loppupuolella olette varsin montaa hallituksen esitystä joutunut
kritisoimaan yhdessä opposition kanssa. Hyvin perusteellista,
osaavaa kritiikkiä. Ed. Tynkkysen tunnemme erittäin osaavana
ilmastoasiantuntijana, ja hänen tehtävänään
on ollakin valtioneuvoston ilmastopoliittisena asiantuntijana. Kyllä totean,
että ed. Tynkkystä kyllä laajasti pidetään
juuri ilmastopoliittisena asiantuntijana ja hän osaa sen.
Mutta tässä kohdin, osakeyhtiölain kohdalla,
mihin ed. Pulliainen viittaa, uskon myös näin,
että hän ei tässä nyt ollut
ihan omalla alallaan, ja luottaisin mieluummin ed. Pulliaiseen näissä asioissa.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on huonoa lainsäädäntöä niin
kuin oli tänään aikaisemmin jo yliopistojen
kohdalla työttömyysturvakysymyksessä.
Näin ollen tässä jatkaa hallitus nyt
tällä linjalla huonoja esityksiä. On
tietysti selvää, että oppositio tulee
tässä olemaan selkeästi vastaan. Ed.
Pulliaisen kohdalla ymmärrämme toki, jos tuo hallituksessa
mukanaolo aina estää sitten sen napin painamisen.
Tästä on kokemuksia kyllä muillakin.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! On nyt hyvä tuoda esille esimerkiksi
Verohallituksen kanta tässä, vaikka Verohallitus
nyt koetti vähän tätä asiaa
pyöritellä. "Jos suomalaisen alakonsernin emoyhtiön
konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuutta
rajoitetaan esityksessä ehdotetulla tavalla, ei samanlaista
informaatiota liene enää saatavissa ulkomaisen
emoyhtiön laatimasta konsernitilinpäätöksestä.
Kokonaiskuvaa siitä, millä tavoin konsernin Suomessa
olevien yhtiöiden toiminnan tuotot ovat muodostuneet konsernin
sisäisestä ja millä tavoin ulkopuolisiin
tahoihin kohdistuvasta toiminnasta ei siis enää pystyttäisi
muodostamaan."
Samaten sitten viranomaisyhteistyön kehittämisprojekti
Virke, Janne Marttinen ja Jukka Strömmer, lopettaa lausuntonsa:
"Esitämme huolemme siitä, että alakonsernitilinpäätösten
poistumisen seurauksena yritystoiminnan läpinäkyvyys
heikkenee ja harmaan talouden ja taloudellisten väärinkäytösten
mahdollisuudet voivat lisääntyä. Yritystoiminnan
läpinäkyvyys on harmaan talouden torjumisen kannalta
välttämätöntä. Lakimuutoksen
yhteydessä tulisi vähintään-kin
varmistua siitä, että alakonsernien tilinpäätökset
tulevat tilintarkastetuiksi ja että emokonsernien tilinpäätökset
sisältävät riittävästi
informaatiota."
Tässä keskusrikospoliisin vähän
pyörittelyä sisältävässä lausunnossa
todetaan lopuksi: "Tilintarkastuksen kannalta on huomioitavaa se,
että jos tytäryhtiöt ovat pieniä,
niissä ei lain mukaan enää tarvitse olla
tilintarkastusta ja tällöin saattaa syntyä täysin
tarkastuksen ja raportointivelvollisuuden ulkopuolelle jääviä yritysryppäitä." Tällä
tavoin
päästään kaiken ulkopuolelle
ja siinä on julkista rahaa ja kaikkien rahaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Todella kuulostaa kummalliselta lainsäädännöltä,
mitä nyt ollaan tekemässä. Tuo ed. Pulliaisen
puheenvuoro oli hyvin selvä ja selvensi sen, että nyt
toimitaan aika hataralla pohjalla. Harmaa talous ja kaikenlainen
keinottelu saa nyt kyllä lisää tilaa, jos
hyväksytään tällaista heikkoa
lainsäädäntöä.
Kuulimme jo kyselytunnilla, että tuolla lentokentällä näyttää tilanne
menneen varsin villiksi, että siellä jo toimii
työvoimaa, jolla ei ole sinne minkäänlaisia
lupia eikä kuulemma tarvitsekaan olla. Emme kai me nyt
ole tällä lainsäädännöllä taas
tämän tyyppistä laittoman työvoiman
käyttöä edistämässä ja
monenlaista muuta keinottelua. Kyllä nämä puheenvuorot,
joissa on esitetty lain hylkäystä, ovat ihan perusteltuja
ja hyviä.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Tänään olemme
kuulleet, että valiokunnat eivät uskalla lähettää asioita
perustuslakivaliokunnalle edes sosiaali- ja terveysvaliokunnasta.
Tänään olemme kuulleet ed. Pulliaisen
viestin siitä, että kyllä ryhmäpiiskurit
lyövät siinä vaiheessa, jos yrittää oikeita
asioita ajaa hallituspuolueen edustajana valiokunnassa. Toivon, että myös
hallituspuolueiden edustajat uskaltavat rohkeasti seisoa niiden
arvojen ja asioiden takana, joitten puolesta he puhuvat. Rohkeutta ed.
Pulliaiselle erityisesti tässä äänestyksessä, nyt
kun tulemme seuraavaan äänestykseen. Mutta kovaa
kuultavaa on tämä ilta ollut. Sellainen esitys,
jonka tekstiosassa niin paljon vastustettiin asiaa, ja lausuma oli
sitten aivan toinen. Täytyy sanoa, että en kyllä 11
vuoteen ole sellaista nähnyt, mitä äsken
tässä näimme, ja kova linja tuntuu jatkuvan.
Hyvä, että hallituspuolueen kansanedustajat uskaltavat
tuoda tuon kovien ryhmäpiiskureiden toimintatavan myöskin julkisuuteen.
Yleiskeskustelu päättyi.