2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi säätiön
valvontamaksusta
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
lakiesityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki säätiön valvontamaksusta. Uudessa
laissa säädettäisiin säätiön
taseen loppusumman perusteella määräytyvästä valvontamaksusta,
joka korvaisi nykyisen vuosiselvitysilmoituksen käsittelymaksun.
Valvontamaksun määräisi ja perisi Patentti-
ja rekisterihallitus. Tarkoitus on, että talousarviossa
vastaavan suuruinen määräraha osoitettaisiin
myös Patentti- ja rekisterihallitukselle.
Patentti- ja rekisterihallitus valvoo säätiöitä niiden
toimittamien vuosiselvitysten sekä erityistoimenpiteiden,
kuten erityistarkastuksen ja oikeudenkäyntien, avulla.
Säätiövalvonnan kulujen kattamiseksi
säätiöiltä on vuodesta 2011
lähtien peritty 100 euron vuosiselvitysilmoituksen käsittelymaksu,
ja näistä maksuista on kertynyt tuloa vuosittain
noin 250 000 euroa. Säätiövalvonnan
kustannukset ovat kuitenkin jo vuosia olleet käsittelymaksuista
kertyneitä tuloja suuremmat. Säätiövalvonnan
rahoittamiseksi ja kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi hallituksen esityksessä ehdotetaan
siis uuden valvontamaksun käyttöönottoa.
On hyvin tärkeää, että tämän
esityksen myötä Patentti- ja rekisterihallituksella
on riittävät voimavarat lakisääteisen
valvontatehtävän hoitamiseen. Oikeusministeriössä on
parhaillaan vireillä myös säätiölain
kokonaisuudistus, joka tulee ensi keväänä 2014
eduskunnalle. Onkin mielenkiintoista nähdä, millä tavalla
tämä säätiölaki tullaan muodostamaan.
Eli valvontamaksu tulee olemaan 120—500 euroa riippuen
säätiöiden maksukyvystä ja toiminnan
laajuudesta.
Tämä asia on hyvä asia, ja perussuomalaiset ovat
omissa linjauksissaan jo pitkään olleet sitä mieltä,
että suursäätiöt olisi myös
pantava verolle. Tämä ajatuksemme ei kuitenkaan
koske yleishyödyllisiä säätiöitä.
Niitä ei tule laittaa verolle. Perussuomalaiset kannattavat
tätä hallituksen esitystä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä säätiöiden
valvontamaksu on hyvä askel oikeaan suuntaan, mutta toki
olisin halunnut nähdä jonkunnäköistä tasapuolisuutta
siinä, että laajaa toimintaa harjoittavia säätiöitä ja
varakkaita säätiöitä voitaisiin
vähän enemmän laskuttaa tästä toimenpiteestä kuin
niitä, joilla on hyvin vähän tätä tulopuolta.
120—500 euron haarukka on mielestäni vähän
keinotekoisen pieni.
Joka tapauksessa on hyvä, että säätiötkin
kantavat oman osansa valtion kustannuksista, mutta todellisuudessa
jos haluttaisiin oikeudenmukaisempaa vastuunkantoa, niin hallituksen
pitäisi ottaa hiukan vaarin perussuomalaisten vaihtoehtobudjetista.
Vaihtoehtobudjetissa esitämme sitä, että nämä varakkaat
säätiöt maksaisivat pääomatuloistaan
vähän enemmän tai maksaisivat ylipäätänsä veroa,
ja sitä kautta saisimme myös valtion kassaan kerättyä verotuloja.
Ei ole oikein se, että säätiöt
saavat jopa 12—15 miljardia euroa ja heidän ei
tarvitse niistä toiminnoista maksaa veroa. Toki useat säätiöt
ja järjestöt ovat ihan yleishyödyllisesti
hyviä välineitä jakaa avustuksia yhteiskunnan
eri toiminnoille, mutta on myös säätiöitä,
joissa varallisuutta käytetään vain piilopaikkana
säätiöiden taseissa. Siinä mielessä perussuomalaiset
toivovat, että nämä varakkaat säätiöt
jossain määrin asetettaisiin myös veron piiriin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Säätiöt ovat puhuttaneet
hyvin paljon julkisuudessa viime aikoina johtuen muutamista tapauksista
säätiöiden toiminnassa, jotka on otettu
julkisuuteen, eli säätiöitä ovat
pyörittäneet henkilöt, jotka ovat unohtaneet
kokonaan sen säätiön alkuperäisen
tarkoituksen ja sitten ovat alkaneet käyttämään
säätiön varallisuutta ja tuloja omaksi
ja lähipiirinsä eduksi. Näitä tapauksia on
siinä määrin paljon putkahtanut viime
aikoina julkisuuteen, että on erittäin hyvä,
että säätiöitten valvontaan
kiinnitetään jatkossa enemmän huomiota.
Olen tehnyt useina vuosina talousarvioaloitteita, joissa olen
esittänyt Patentti- ja rekisterihallitukselle lisää rahaa
säätiöiden valvontaan, jotta päästäisiin
myös viranomaisten toimesta puuttumaan näihin
räikeimpiin ylilyönteihin. Ja muutenkin, kun tiedetään,
että säätiöissä liikkuvat valtavan
suuret varallisuusarvot ja tulovirrat, on aika kestämätöntä,
kun tämmöistä verovapaata, varallisuusverosta
vapaata, toimintaa kaikin puolin hoidetaan, jos siihen ei kohdisteta
minkäänlaista asianmukaista valvontaa.
Täällä lakivaliokunnan mietinnössä todetaan hyvin
siitä, että valvontamaksutulojen riittävyyttä on
valiokunnan mukaan tarpeen seurata, sillä säätiövalvonnan
toimenpiteet ja säätiövalvonnan tarve
ovat viime vuosina lisääntyneet. Olen tyytyväinen,
että tämä kirjaus on lakivaliokunnan
mietintöön tehty, ja toivonkin, että jatkossa näitä valvontamaksuja
tullaan mahdollisesti myös korottamaan, jos ei tuloksia
saavuteta sillä tasolla, mihin nyt on päädytty
tässä esityksessä.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Säätiöiden
valvontamaksu on hyvä asia ja hyvä alku. Tähän
hallituksen esitykseen jää kuitenkin joitain kohtia,
joita tulee seurata. Säätiölain kokonaisuudistus
on vireillä, ja sen kautta varmaankin tulee palata vielä tässäkin
hallituksen esityksessä oleviin asioihin, mikäli
niissä on tarkistettavaa.
Toinen asia, mihin haluan kiinnittää huomiota,
on se, että valitusten keskittäminen Helsingin hallinto-oikeuteen
on poikkeus yleisestä hallinto-oikeudellisesta valitusjärjestelmästä,
jossa lähtökohtana on asioiden hajauttaminen kaikkiin hallinto-oikeuksiin.
Helsingin hallinto-oikeuteen on keskitetty tai ollaan keskittämässä useampiakin
asioiden käsittelyjä, ja tietojen mukaan hallinto-oikeuden
työtilanne on jo nykyiselläänkin tiukka
ja käsittelyajat ovat useissa asiaryhmissä kovin
pitkiä. Toivottavasti hallinto-oikeuden resurssit ovat
tulevaisuudessa riittävät ja asioiden käsittelyajat
eivät muodostu kohtuuttomiksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa on paljon eri säätiöitä,
ja säätiöt tekevät tärkeää ja
arvokasta työtä. Ne tukevat tieteellistä tutkimusta,
ne tukevat kulttuuria, ne tukevat sosiaalityötä,
ne tukevat yhteiskunnallista toimintaa. Toisaalta voidaan perustellusti
sanoa, että säätiöissä oleva
raha on ihan sananmukaisesti isännätöntä rahaa.
Se ei ole varsinaisesti kenenkään ulkopuolisen
omistamaa vaan näiden säätiöiden
omaa, ja nämä säätiöt
itse oman hallintonsa järjestävät.
Valitettavasti on käynyt ilmi osin median kautta, osin
viranomaistoiminnan kautta, että myös säätiöissä on
tapahtunut paljon epätarkoituksenmukaista ja osin jopa
lainvastaista varojen käyttöä. Jos mietin
ihan julkisuudessa olleita epäilyjä, niin ihan
viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota ainakin siihen,
että julkisuudessa oli eräs turkulainen säätiö ja
myös ruotsinkielinen Bensowin säätiö,
joiden toiminnassa näytti olevan aika lailla outoja piirteitä,
ja varsinkin tässä Bensowin säätiössä näytti
siltä, että lähinnä säätiön
omat toimihenkilöt ja lähipiiri olivat päässeet
osallisiksi säätiön varojen käyttämiseen ja
hyötyihin.
Tässä mielessä on erittäin
hyvä, että säätiöiden
valvontaa pyritään tehostamaan ja kehittämään,
koska nykyiset valvontavoimavarat, mitkä ovat viranomaisilla
säätiöiden valvontaan, ovat kyllä luvalla
sanoen kovin vähäiset. Tässä mielessä hallituksen
pyrkimys ja esitys ovat hyviä. Mehän tiedämme,
että luottamus hyvä mutta kontrolli parempi, ja
luulen, että juuri säätiöiden kohdalla
tällaista ulkopuolistakin valvontaa tarvitaan ja tämä hallituksen
esitys sitä edistää.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On varmaan hyvin monenlaisia säätiöitä. Ei
pidä ajatella näin, että säätiössä se
kaikki pahuus asuu, jos se sattuu olemaan säätiö nimeltään.
On esimerkkejä. Esimerkiksi voin tässä ottaa
sen, kun Mannerheimin Lastensuojeluliiton piirissä Järvi-Suomen
alueen piirijärjestöt yhdistyivät. Tietty
omaisuusmassa Suonenjoella yhdistyi sitten tavallaan kaikkien omaisuudeksi, mutta
se siirtyi sitten siellä olevan Vanhamäki-säätiön
ylläpitämäksi. Tuo säätiö tekee
muun muassa lasten perhekotitoimintaa ja on hyvin monella hyvällä asialla
liikkeellä ja hyvin tarkassa valvonnassa myös
noiden edellä mainittujen piirienkin taholta, mutta todellakin,
jos säätiötoiminnassa on jotain ongelmia,
niitä pitää tutkia ilman muuta ja niiden
pitää olla myös mahdollisimman läpivalaistavissa
ja avoimia.
Mutta, herra puhemies, haluan tähän todeta vain
sen, että ei pidä kategorisesti todeta, että jollakin
lailla säätiöt olisivat huonoja. Se on
lainsäädännön mukaan rehellistä,
laillista toimintaa, ja säätiöiden oma
moraali ja eettinen taso tietysti aika paljon ratkaisevat, miten
sitten tuo toiminta siellä käytännössä pelaa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Zyskowiczin
erinomaiseen puheenvuoroon vähän jatkoa, kun en
päässyt oikein selville, että liittyykö tähän
valvontamaksuun patentti- ja rekisterihallinnon suorittamaa tilintarkastuksellista
valvontaa eli revisiota: nythän on niin, että hiljattain
säädettiin laki, että sellaisessa yhteisössä,
osuuskunnassa, yhtiössä, säätiössä tai
yhdistyksessä, jonka liikevaihto on 100 000 euroa,
taseen loppusumma 200 000 euroa ja palveluksessa enintään
kolme henkilöä, ei tarvitse valita ollenkaan niitä vanhakantaisia
tilintarkastajia. Minä tulkitsen tämän
niin, että jos ei Patentti- ja rekisterihallitus tee minkäänlaista valvontaa,
niin tämä on eräänlainen vero
säätiölle — sinänsä hyvä asia,
joka tuottaa 586 000 euroa ja rapiat päälle.
Kysymys kuuluu: osaako kukaan sanoa, mitä tällä valvontamaksulla
säätiö ikään kuin saa
itselleen?
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä ja tärkeä asia.
Meillä on säätiöistä valitettavasti
muodostunut negatiivinen kuva, enkä nyt malta olla sanomatta,
etteikö se ulottuisi aina politiikkaan asti, jos muistamme
vaikkapa Nuorisosäätiön tapahtumat. On
paljon muitakin säätiöitä, joissa
itsekontrolli on pettänyt, ja puuttunut itsekontrolli on
luistattanut moraalia ja laventanut käsitystä siitä,
mitkä ovat säätiölle eettisesti
oikeita toimintamuotoja.
On hyvä, että tämmöistä valvontaa
nyt tulee, koska niin kuin edustaja Rossi mainitsi, suuri osa säätiöistä toimii
erittäin korkealla eettisellä pohjalla ja niillä on
erittäin hyvä ajatusmaailma. Mutta heti jos on
mahdollista, että eksytään sille tielle,
että sillä hyödytetään
säätiössä toimivien henkilöiden
ehkä omaa sisäpiiriä, jolloin veroja kierretään,
eli se on vain taloudellinen instrumentti omaisuusmassan kokoamiseen,
oma toimintatavoite hämärtyy ja se on vain pääoman
keräämistä, niin silloin ollaan tavallaan
siinä moraalivajeessa, jolloin pitäisi uskaltaa
avata. Toivottavasti tämmöinen ulkopuolinen tarkastelu tuottaa
sitä korkeampaa moraalia näissä säätiöissä,
joita tällä hetkellä Suomessa on paljon.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rossi nosti esiin sen, että säätiöt
tekevät hyvää työtä ja
jakavat niitä varoja yhteiskunnassa. Sehän on
totta: me tarvitsemme säätiöitä.
Säätiöt ovat erinomainen väylä tukea
esimerkiksi kansalaisjärjestötoimintaa ja tieteellistä tutkimusta. Kuitenkin
on hyvä näin tiukkoina taloudellisina aikoina
aina kyseenalaistaa asioita ja kysyä, ovatko ne itsestäänselvyyksiä.
Esimerkiksi kun vaikka kuolintapauksen kohdatessa perustamme säätiön
ja siirrämme koko omaisuuden säätiön alaisuuteen,
niin siinä ei sitten perintöveroja makseta. Tällainen
tapaushan meillä oli esimerkiksi jokunen aika sitten, kun
Erkon poismenon johdosta saatiin syntymään 700
miljoonan euron säätiön varallisuus,
josta sitten ruvettiin toki varoja käyttämään
hyvään tarkoitukseen. Mutta ihan perustavanlaatuinen
kysymys on, että missä välissä se
verottaja tulee sinne väliin, kun niitä säätiöitä aletaan
synnyttämään, koska joka ta- pauksessa
jokainen kansalainen täällä omalta osaltaan
maksaa veroja vaikka käyttäisi rahaa myös
hyviin tarkoituksiin.
Arvoisa puhemies! Uskon, että hallitus haluaa myös
lisätä säätiöiden valvontaa
jollain tavalla, ettei tämmöisiä ylilyöntejä,
joita edustaja Zyskowicz nosti esille, pääse tapahtumaan.
Siinä mielessä toivon, että niitä resursseja
lisätään valvonnan puolelle.
Yleiskeskustelu päättyi.