5) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2012
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Sitra on tänä kyseisenä kertomusvuonna
saattanut loppuun 2011 aloitetun merkittävän sisällöllisen
ja toiminnallisen uudistuksen. Tässä siirrytään
erillisistä ohjelmista yhteistä visiota toteuttaviin
teemoihin ja avainalueisiin. Talousvaliokunta on myöskin
jo vuotta 2011 koskevassa mietinnössään
todennut, että muutokset ovat ihan oikeansuuntaisia.
Uudistuksillahan on pyritty nopeuttamaan siis Sitran kykyä reagoida
toimintaympäristön muutoksiin ja selkeyttämään
kaiken kaikkiaan strategisen ja operatiivisen työn yhteyttä.
Tätä kyseistä kertomusvuotta on leimannut,
niin kuin kaikkea toimintaympäristöä itse
asiassa, epävakaus, pitkittynyt taantuma sekä rakennemuutoksen
jatkuminen. Ne ovat muodostaneet erittäin haasteellisen
lähtökohdan näitten uusien liiketoimintamallien
kehittämiseksi.
Sitra on sen lisäksi kertomusvuonna edelleen jatkanut
roolinsa selkeyttämistä tässä liiketoimintarajapinnassa.
Sitra näyttää profiloituvan ennen kaikkea
kokeilujen käynnistäjänä ja
uusien toimijoiden verkottajana. Suoraa sijoitustoimintaa on selkeästi
vähennetty ja resursseja on kohdennettu yritysten systemaattiseen
verkottamiseen, ja näitäkin toimenpiteitä valiokunta
pitää oikeansuuntaisina. Nämä uudet
toimintalinjat, toimintaa ohjaavat teemat, on itse asiassa Sitran
taholta valittu: ekologinen kestävyys, elinvoimainen ihminen
ja kannustavat rakenteet. Ne ovat erittäin laajoja kaiken
kaikkiaan, ja kyllä siellä sitä palastelemista
sitten riittää, mutta strategia on valittu ja
se entinen on saatettu loppuun ja nyt ollaan uuden edessä.
Toivotaan Sitralle onnea ja menestystä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä talousvaliokunnan
mietinnössä mainitaan, tähän
Sitran toimintaan on tämä epävarmuus
myös heijastunut. Kuten edustaja Kärnä mainitsi,
nämä uudet teemat ovat ekologinen kestävyys
ja elinvoimainen ihminen, jolla teemalla kannustetaan suomalaisia
ihmisiä ottamaan huomioon toinen ihminen ja yleensäkin hyvinvointi.
Aivan hyvin, mitä valiokunta on katsonut, toimintakertomuksessa
tulisi olla kuvausta siitä, minkälaisella menettelyllä valittuihin aiheisiin
yleensäkin päädytään,
ja myös on tärkeätä se, että kun
erilaisia projekteja tehdään, jos ne onnistuvat,
niin analysoidaan, millä perusteella ne ovat onnistuneet,
ja sitten taas, jos tulee näitä epäonnistumisia,
pitää myös miettiä ja tarkastella,
mikä on ollut vikana, kuten varmaan on näin käynytkin
joskus.
Nyt ihan uutena, mitä varmaan on mietitty, meistä jo
muutama ehkä tämän vuoden toukokuulla
aloitti tämän talouspoliittisen johtamiskurssin,
eli tätä Sitran piirissä on varmaan pohdittu,
ja näin se nyt sitten tänä vuonna alkaa.
Mitä yleensä Sitraan tulee, niin viime vuoden lopulla
Sitran peruspääoma oli noin 650 miljoonaa, että tästä sitten
vain eteenpäin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnalla on Sitran toimintaan
liittyen hyviä huomioita, jotka on syytä myös
huomioida sitten, kun tätä talousvaliokunnan mietintöä käsitellään
Sitran hallinnossa.
Itse olen pohtinut sitä, kun viime aikoina on puhuttu
hyvin paljon siitä, että meillä on erilaisia tehottomia
yritystukia ja niitä jakavat sekalaiset tahot ja on kunnat
ja valtio ja erilaiset muut organisaatiot siinä valtion
sivussa ja miten nämä yritystuet kohdentuvat sitten
oikeille aloille ja oikeisiin firmoihin. Se joskus pistää pohtimaan, mitkä siinä sitten
ovat olleet ne todelliset syyt, minkä takia yritys X on
saanut erilaista tukea joltakin organisaatiolta. Olen pohtinut sitä,
että Valtiontalouden tarkastusvirasto voisi olla erinomainen
taho myös tarkastamaan Sitran toimintaa, koska Valtiontalouden
tarkastusvirastolla on hyvä käsitys monista muista
organisaatioista valtionhallinnossa, millä periaatteilla
ne toimivat. Jotenkin, kun olen Sitran hallintoneuvostossa nyt ollut
pari vuotta, minulle on muodostunut semmoinen mielikuva, että mielelläni
näkisin tällaisen puolueettoman elimen, jossa
on korkeata ammattitaitoa ja osaamista, tarkastamassa tätä Sitran
toimintaa tulevaisuudessa, ja toivoisinkin, että voitaisiin
edetä täällä eduskunnassa siihen suuntaan,
että tämä toiveeni toteutuu joku päivä.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinänsä edustaja Ruohonen-Lerner
tarttui hyvin moderniin, paljon esillä olleeseen asiaan,
josta poliitikot varsinkin vaalien alla hyvin paljon puhuvat: yritystuet.
Se on semmoinen epämääräinen
asia, joka tuntuu, että se on ihan väärä ja
huono juttu. Minä kiinnitin huomiota, että perussuomalaiset
omassa vaihtoehtobudjetissaan esittivät 200 miljoonan euron leikkaamista
yritystuista. Minusta olisi erittäin hyvä joku
kerta kuulla, mitä ne ovat ne yritystuet, joista Perussuomalaiset
esittää 200:aa miljoonaa pois. (Pirkko Ruohonen-Lernerin
välihuuto)
Yritystukilain mukaiset aluepoliittiset avustukset Suomessa
ovat vähän yli 100 miljoonaa euroa. Ne eivät
mene suurille yrityksille, koska niitten suurille yrityksille myöntäminen
on kielletty. Ne menevät pienille ja keskisuurille ja nimenomaan
vain osassa Suomea, kaikkialla edes näillekään
eivät mene. Sitten meillä on energiatuet, joilla
uusiutuvaa energiaa, sen käyttöä, edistetään.
Sitten meillä ylivoimaisesti suurin erä on Tekesin
rahoitus, ja Tekesin rahoituksesta hallitus leikkaa 80 miljoonaa,
mikä minusta on surkea ratkaisu, että leikataan
niin paljon niistä pois. Tässä ovat oikeastaan
ne tärkeimmät tuet. Sitten ovat nämä innovaatiotuet,
joilla näitä laivoja rakennellaan ja tuetaan niitten
rakentamista ja niin poispäin. Tärkeimmät
tuet ovat tässä. Joku kerta eduskunnalle minusta
olisi hyvä, että Perussuomalaiset selvittää,
mistä 200 miljoonaa euroa leikataan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sitran kertomus on mielestäni
hyvä. Jos täällä omistajaohjauskeskustelussa
perättiin edes kerran vuodessa yhtiöitten läpikäymistä ja
niiden tarkempaa seulomista ja informaation tuomista koko eduskunnalle,
niin tässä aina kerran vuodessa on kuitenkin mahdollisuus
lyhyesti käydä keskustelua.
Talousvaliokunta kiinnitti huomiota siihen, että ehkä tämä raportointitaso
ei ole riittävä. Voi olla, että siinä on
meillä valiokunnassakin skarppaamista, että pitäisikö ottaa
asia myöskin ennakoiden enemmän valiokunnan hoitoon
ja tuoda sitä keskustelua myöskin muun eduskunnan
kesken läpikäytäväksi, sillä nyt
täällä on kiinnitetty huomiota asioihin,
miten ja millä perusteilla toimintalinjat tai strategiset
linjat on valittu, millä perusteilla joitakin linjoja on
päätetty jatkaa ja millä joitakin päätöksiä tehty
niin, että jotkut linjat ja kehittämishankkeet
jatkuvat. Näiden osalta ei ollut ihan kovin tarkkoja analyyseja
Sitran puolelta tähän toimintakertomukseen kirjoitettu.
Toinen näkökulma on sitten se, että kun
meillä on tarvetta uudenlaisille toimialoille, uudenlaisille
työpaikoille, uudenlaiselle ajattelulle ja tehostamiselle
niin julkisella puolella, missä Sitra on jonkun verran
ollut mukana, mutta erityisesti tänne uudenlaisen teollisuuden
luomiseksi. Olen ymmärtänyt, että Sitra
jos mikä on paikka, jossa voidaan kehittää ja
olla tukemassa tällaista uudenlaista kehittämistä,
ja toivon, että tämä tulisi sitten tulevaisuudessa
vielä paremmin näkyviin, sillä pitää olla
joku paikka, jossa voidaan kehittää niitä ajatuksia,
jotka eivät tule suoraan yrityksiltä, vaan niitä voidaan
tehdä yritysten kanssa yhdessä, ja niitä ajatuksia,
jotka sitten ehkä joskus loppuvat eivätkä etene
eteenpäin, mutta niitä on kuitenkin saatava testattua.
Tässä kohtaa Sitralla olisi vielä paljon
tekemistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen kiinnitti huomiota ihan
oikeaan asiaan, kun puhui siitä, minkätyyppisiä yritystukia
pitäisi olla ja minkätyyppisiä voitaisiin
sitten karsia kenenkin mielestä.
Joku aika sitten yritin avata keskustelua, silloin kun puhuttiin
konesalien alennetusta sähköverosta, ja tunnustan
suoraan sen, että jos tällainen investointikohde
olisi ollut esimerkiksi omassa vaalipiirissä, niin varmasti
olisin tukenut sitä. Mutta en kuitenkaan siinä yhteydessä nähnyt
mitään yhteyttä tämän
Googlen Hamina-investoinnin ja sitten alennetun sähköveron
kanssa, eli tuskin sillä 2 tai 3 miljoonan euron potilla houkuteltiin
Suomeen puolen miljardin kertainvestointia.
Toinen esimerkki, missä kohtaa olisi voinut kysellä ihan
hyvin tukien perään, on se, että jos Kemijärveltä lopetettiin
kannattava sellutehdas, energiaomavarainen ja keskeltä raaka-ainevaroja,
niin kannattiko tukea Arktosia vai kannattaako tukea sellaista perheyritystä kuin
Keitele Group, joka varmasti on paljon luotettavampi tuen kohde,
tuensaaja kuin mitä oli tämä Arktos.
Kaiken kaikkiaan, kun mietitään, miten teknologiatuet
jakautuvat, niin kyllähän niistä näkee sen,
että ne ovat keskittyneet hyvin vahvasti tietyille yrityksille,
ja silloin voi kysyä, ovatko pienet, innovatiivisemmat
ja semmoiset yritykset, joilla ei ehkä samanlaisia yhteiskuntasuhteita
ole kuin näillä jättiyrityksillä,
jääneet jalkoihin. Niin Sitran kuin kaikkien muidenkin
rahoituksessa pitäisi miettiä sitä, voidaanko
ihan oikeasti laittaa liikkeelle semmoista rahaa, jossa riski on
ilmeinen, mutta jos se riski ei realisoidu ja investointipäätös
ja tukipäätös ovat onnistuneet, syntyy
todella jotain uutta.
Keskustelu päättyi.