Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esityshän on jo ensimmäisessä käsittelyssä äänestetty pykälittäin, mutta haluamme edelleen kiinnittää huomion siihen, että tämä hallituksen esitys tulee kovalla kädellä koettelemaan suomalaista kuljetuspuolta ja tulee nostamaan dieselöljyn hintaa 2,71 senttiä litralta. Tämä tulee tarkoittamaan 100 000:tta ajettua kilometriä kohti noin 1 000 euron korotusta ensi vuodelle eli kaikkiaan noin 30 miljoonan lisäkustannusta meidän logistiikkapuolelle. Tiedämme hyvin, että niiltä osin kuin sitä kuljetusyhtiöt voivat laittaa, se menee hintoihin eli asiakkaan maksettavaksi, mutta jo ennestään vaikeassa taloudellisessa asemassa olevalle kuljetuspuolelle jää siitä aimo osuus myös maksettavaksi.
Siksi olemme esittämässä vastalauseen mukaista lausumaa siitä, että me menisimme tähän palautusjärjestelmään. Meillähän olisi EU-säädösten mukaan mahdollisuus 5 sentin palautukseen per litra ilman, että EU sitä millään tavalla estäisi. Sen johdosta olemme vastalauseen mukaisesti esittämässä lausumaehdotusta: "Eduskunta edellyttää, että hallitus aloittaa raskaan liikenteen polttoaineveron palautusjärjestelmän valmistelun ja tuo sen viipymättä eduskunnan käsiteltäväksi."
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Kannatan tätä edustaja Lintilän tekemää lausumaehdotusta.
Nyt pitäisikin toimia täysin päinvastoin kuin mitä hallitus toimii. Kun jatkuvasti logistiikkapuolelle lisätään kustannuksia — nyt tulee tämä 30 miljoonan lisäys — niin täytyisi vähentää niitä kustannuksia, jotta meidän teollisuuden kilpailukyky kohentuisi siten, että nämä vientikustannukset, kuljetuskustannukset tipahtaisivat hieman. Tämä edesauttaisi meidän teollisuutta ja vientiä. Eipä muuta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä opposition yhdessä ajama asia on todellakin tärkeä, ja jos muistetaan esimerkiksi aikaisempia vaalipuheita, vaalilupauksia, mitä on, niin sanottiin, että tasaveroja ei nosteta. Tämä on yksi sellainen tasavero.
Kaikki tavara, mitä kaupasta ostetaan, kuljetetaan sinne jollakin, ja tämä polttoaineen hinnannousu tulee hintoihin tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin. Tämä on siis tasavero, mikä tulee Suomen kilpailukyvyn kannalta ehdottomasti korjata, ja tällä verojen palautusjärjestelmällä asia saadaan korjattua. Suomi kulkee pyörillä, ja Suomesta on pidettävä huolta.
Keskustelu päättyi.