Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyseessä lakiesitys
kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja
monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista. Hallintovaliokunta
on tästä antanut mietinnön ja sivistysvaliokunta
ja sosiaali- ja terveysvaliokunta yksimieliset lausunnot.
Tämä hallituksen esitys ehdottaa säädettäväksi
vuoden 2015 alusta voimaan tulevan ja vuoden 2016 loppuun saakka
voimassa olevan määräaikaisen lain kuntien
velvoitteiden ja ohjauksen vähentämisestä ja
monialaisten toimintamallien edistämistä koskevista
kokeiluista, elikkä niin sanottu kuntakokeilulaki on kyseessä.
Tässä lakiehdotuksessa on tarjolla kuusi erilaista
kokeilua, joihin nimenomaan tässä laissa nimettävät
kokeilukunnat voivat osallistua, ja nämä kokeilut
ovat
1) hyvinvoinnin integroitua toimintamallia koskeva kokeilu,
2) koulutuspalveluja koskeva kokeilu,
3) asumispalveluja koskeva kokeilu,
4) kuntien toiminnan valvontaa koskeva kokeilu,
5) kuntien ja Kansaneläkelaitoksen yhteistä työtä koskeva
kokeilu ja
6) nuorisotakuuta koskeva kokeilu.
Tämän kuntakokeilulain taustalla on ensinnäkin
kartoitus kuntien lukuisista tehtävistä: valiokunnan
saaman tiedon mukaan 1.8.2012 yhteensä 535 lainsäädäntöön
perustuvaa tehtävää, joihin on sisältynyt
yhteensä 974 velvoitetta. Tehtäviä on
kymmenen ministeriön toimialalta, ja näin ollen,
kun lainsäädäntö on tämän
jälkeenkin lisännyt kuntien tehtäviä,
on päädytty tähän kokeilulakiin.
Lisääntyneet velvoitteet ja tehtävät
ovat lisänneet kuntien kustannuksia, ja kunnat ovat olleet tietysti
tähän kehitykseen tyytymättömiä,
ja tietysti nämä budjettileikkaukset ovat olleet
myös osanaan tässä. Valiokunta on ollut
lakiesityksen tapaan yksimielinen siitä, että kuntalaisille
tulee turvata tulevaisuudessakin laadukkaat ja yhdenvertaiset hyvinvointipalvelut
ja nimenomaan asiakaslähtöisesti, ja tämä asiakaslähtöisyys
korostuu myös tässä lakiesityksessä.
On myös tavoitteena ollut normien purku niiltä osin
kuin se on mahdollista. En nyt käy luettelemaan näitä kuntia,
joita tässä on, ne käyvät täältä mietinnöstä esille.
Tässä on mukana myös yksi kuntayhtymä.
Mutta hyvinvoinnin integroidun toimintamallin edistämisestä muutama
sana: Tässä ovat keskeisinä elementteinä palvelu-,
hoito-, kuntoutus- ja muut suunnitelmat, joita voidaan sitten viranomaistyössä yhdistää.
Tähän tietysti liittyy myös se, että tietojenkäsittelyssä nyt
siirretään arkaluontoisia tietoja eri viranomaisten
kesken, ja tässä täytyy olla täysi
luottamus, eikä niitä tietoja saa luovuttaa vastoin
asiakkaan kieltoa, ja tietosuojasääntelyä valiokunta
ehdottaakin vielä yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkennettavaksi
asiantuntijakuulemisten perusteella. Palvelusuunnitelmien yhdistäminen
tapahtuu siis kunnan vastuulla, vaikka tässä viranomaisia
paljon on mukana.
Koulutuspalvelukokeilu tähtää toisen
asteen koulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen,
yhteistyöhön ja yhteistyön kehittämiseen,
oppilaitosverkon hyödyntämiseen siis kuntien rajat
ylittäen ja henkilöstöäkin siinä myöskin
apuna käyttäen. Eli lukiokoulutus, ammatillinen
koulutus ja muu koulutus. Tästä on sivistysvaliokunta
todennut, että kunnat voivat siis nykyiselläänkin
perustaa yhteisiä hallintoelimiä, käyttää yhteistä henkilöä,
mutta tarkoitus on siis syventää tätä yhteistyötä.
Kuntien toiminnan valvontaa koskeva kokeilu on viranomaiskokeilu:
Valvira, avit ja nimenomaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevat valvontatehtävät.
Kunnat ovat tässä tuoneet siis esille sen, että valvontaviranomaisilta
tulee toiminnassaan tiukkoja suosituksia ja ohjeita. Vaikka ne eivät
periaatteessa ole sitovia, tietyllä tapaa ne voivat olla
normiohjausta, hyvinkin tiukkaa normiohjausta kuntien suuntaan.
Tässä nyt sitten on nimenomaan tarkoitus kehittää tällaiset uudet
indikaattorit, joilla pyritään mittaamaan aidosti
valvonnan asiakaslähtöisyyttä. Valtion
valvovien viranomaisten ja kuntien yhteistyönä päällekkäisyyksien
poistaminen tulisi toteutumaan.
Asumispalvelut koskevat vanhusten, vammaisten ja muiden erityisryhmiin
kuuluvien henkilöiden asumispalveluiden uusia toimintamalleja
ja toteutumista ja myöskin siis mielenterveyskuntoutujien.
Tässäkin on samalla kunnianhimoinen tavoite, asiakaslähtöisyys,
mutta kuitenkin myös kunnille kustannuspaineita aiheuttavan viranomaisvalvonnan
keventäminen. Kokeilussa on myös Aran näkökohdat
otettu huomioon.
Kuntien ja Kansaneläkelaitoksen yhteistyössä on
pohjana Vantaan kaupungin kokeilu, joka on ollut jo käytössä.
Tässä on valiokunta nähnyt myös
hyväksi, että Vantaan kaupunki jatkaa tätä kokeilua
ja kuntien ja Kansaneläkelaitoksen yhteistyössä näitten
asiakasprosessien kehittämistä.
Nuorisotakuu on siis myös jo hallitusohjelmaan kirjattu
tavoite nuorten koulutukseen ja työmarkkinoille sijoittumista
edistävänä ja nuorisotyöttömyyttä ehkäisevänä kirjauksena.
Nuorisotakuusta ei ole olemassa toistaiseksi erillistä lainsäädäntöä,
mutta tämä toimintamalli on siis nyt tämmöinen
hallitusohjelmaperusteinen.
Koulutustakuukokeilu otetaan ensimmäistä kertaa
nyt nimenomaan lakiehdotuksessa toimintamalliksi, jonka tavoitteena
on tarjota jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle
työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka
kolmen kuukauden kuluttua työttömäksi
joutumisesta. Tässä myöskin työ-
ja elinkeinohallinnon viranomaisilla on keskeinen rooli.
Ihan lyhyesti vielä: iso laki, mutta tässä on muutamia
pykälämuutoksia tehty, määritelty näitä kuntia
ja kuntayhtymiä, tietosuojaa koskevia asioita ja henkilöstön
asemaa, salassa pidettäviä tietoja, ja tietysti
sitten ohjauksessa ja seurannassa nämä toimivaltaiset
viranomaiset on otettu huomioon, ja tämä valiokunnan
mietintö on yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.