Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrettävistä syistä kellon
ollessa näin paljon aamuyöllä en käytä asian
käsittelyyn niin paljon aikaa kuin ajattelin.
Haluan kuitenkin todeta, että kysymyksessä on
aika merkittävä asia, hallituksen esitys laiksi sähköisestä lääkemääräyksestä sekä
laiksi
lääkelain 57 ja 57 a §:n muuttamisesta,
mikä avaa ihan uusia mahdollisuuksia lääkejärjestelmän
käytäntöön. Tämän
toteuttamiseksi perustetaan valtakunnallisesti keskitetty tietotekninen
järjestelmä, johon kaikkien terveydenhuollon toimintayksiköiden
ja apteekkien tulee liittyä. Erona paperille laadittuun
lääkemääräykseen on,
että lääkemääräys
talletetaan Reseptikeskukseen eikä sitä anneta
potilaalle. Jos potilas ei halua, että lääkemääräys
laaditaan sähköisesti ja tallennetaan valtakunnalliseen
Reseptikeskukseen, on hänellä oikeus saada perinteinen,
paperille laadittu lääkemääräys.
Mielestäni on hyvä, että tämä mahdollistetaan
laissa. Sitten on erityisesti mainittu, että itsenäisenä ammatinharjoittajana toimivien
lääkäreiden ja hammaslääkäreiden
ei kuitenkaan tarvitse ottaa käyttöön
järjestelmää.
Valiokunnan perusteluista muutama sana:
Valiokunta on hyväksynyt 2. lakiehdotuksen muuttamattomana
ja muuttanut 1. lakiehdotusta, niin, kuin se on mietintöön
kirjoitettu. Otan ihan muutaman pykälän osalta
muutaman asian esille.
4 luvun 15 §:stä, joka käsittelee
tietojen luovuttamista viranomaisille, todetaan, että lakiehdotuksen
tarkoituksena ei ole ollut mahdollistaa Kansaneläkelaitoksen
reseptitietojen luovutusta 15 §:ssä nimenomaisesti
säädettyä laajemmin. Tämän
takia valiokunta ehdottaa 3 momentin täydentämistä siten,
ettei Kansaneläkelaitos voi luovuttaa tietoja muussa laissa
säädetyn tiedonantovelvollisuuden tai -oikeuden
perusteella.
Valiokunta ehdottaa pykälään lisättäväksi
uuden 5 momentin, joka mahdollistaa reseptitietoja koskevien yhteenvetojen
laatimisen ja luovuttamisen lääketurvallisuuden
sekä lääkehoidon kustannusten ja hyötyjen
selvittämiseen. Harkinta yhteenvetotietojen sisällöstä on
säännöksen perusteella Kansaneläkelaitoksella.
Sitten 4 luvun 17 § Katseluyhteys, joka on uusi pykälä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan potilaille on tarkoitus luoda
sähköinen katseluyhteys Reseptikeskuksen heitä itseään koskeviin
tietoihin. Vaikka lainsäädäntö ei
sinänsä estä katseluyhteyden luomista,
valiokunta ehdottaa, että asiasta säädetään
uudessa 17 §:ssä, jolloin lakiehdotuksen 17 § ja
sen jälkeen tulevien säännösten
numerointi muuttuu. Säännöksen perusteella
sosiaali- ja terveysministeriö voisi myös säätää asetuksella
tietojen antamistavasta.
Sitten vielä muutama asia, mihin valiokunta on kiinnittänyt
mietinnössään huomiota:
Kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan lakiehdotuksen mukaan
valtio ja kunnat laativat yhteisiä standardeja tietojärjestelmien
yhteentoimivuuden varmistamiseksi ja edistävät
yhdessä uusien tietohallinnon järjestelmien ja
toteuttamistapojen sekä sähköisten palveluiden
käyttöönottoa (HE 155/2006 vp).
Kansallista Reseptikeskusta ja lääketietokantaa
ylläpitäisi Kansaneläkelaitos, jolle
on ehdotettu keskeistä roolia myös samanaikaisesti
eduskunnan käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
sähköisestä asiakastietojärjestelmästä,
(HE 253/2006 vp) joka on vielä valiokunnan käsittelyssä ja
huomenna todennäköisesti valmistuu.
Sähköisen lääkemääräyksen
käyttöön ottaminen koko maassa on merkittävä uudistus,
niin kuin jo totesin. Järjestelmän avulla voidaan
parantaa lääkkeitä käyttävien
potilaiden hoitoa ja helpottaa lääkkeitä määräävien
ja niitä toimittavien terveydenhuollon ammattihenkilöiden
työtä. Valtakunnallinen reseptitietokanta parantaa mahdollisuuksia
potilaiden kokonaislääkityksen hallintaan ja lisää lääketurvallisuutta,
mikä kokonaisuudessaan on hyvin merkittävä ja
tarpeellinen asia. Reseptikeskuksen tietojen perusteella lääkkeen
määrääjä voi tarkoituksenmukaisella tavalla
selvittää potilaan aiemman lääkityksen
ja välttää päällekkäisten
tai yhteensopimattomien lääkkeiden määräämisen.
Tästähän julkisuudessa on paljon keskusteltu,
ja toivon mukaan tältä osinkin syntyy järkevä kokonaisuus.
Lääkkeiden hinta- ja korvattavuustiedot ovat myös
järjestelmässä helposti saatavilla, mikä edistää lääkekustannusten
hallintaa.
Erityisesti vielä tietosuojasta, mitä valiokunta on
todennut:
Koska lääkemääräyksien
tiedot ovat potilaan kannalta arkaluonteisia, lainsäädännössä on
huolehdittava niiden tietojen käyttämisestä vain potilaan
suostumuksella ja laissa säädettyihin tarkoituksiin.
Potilaan yksityisyyden suojaamiseksi tarpeelliset suostumus- ja
salausmenettelyt on sovitettava yhteen käytännön
toiminnan tarkoituksenmukaisen järjestämisen kanssa.
Esimerkiksi lääkemääräyksen
salaus tulee toteuttaa teknisesti yksinkertaisella ja joustavalla
tavalla. Esityksen perusteluissa esimerkkinä mainitun reseptikohtaisen
nelinumeroisen tunnuksen käyttö saattaa aiheuttaa
ongelmia käytännön toiminnassa. Salauksen
toteuttamistapaa onkin valiokunnan käsityksen mukaan syytä vielä selvittää.
Sitten todetaan, että sähköisen lääkemääräyksen
käyttöönoton vapaaehtoisuus yksityislääkäreillä ja
mahdollisuus salata sähköinen resepti jättävät
potilaille edelleen mahdollisuuden lääkkeiden
väärinkäyttöön joissakin
tilanteissa. Toisaalta esitys parantaa valvontaviranomaisten mahdollisuuksia
selvittää lääkkeiden määrääjien toiminnan
asianmukaisuutta Reseptikeskuksen tietojen avulla. Valiokunta pitää tarpeellisena,
että selvitetään
mahdollisuudet myös paperimuotoisten lääkemääräysten
ilmoittamiseen Reseptikeskukseen lääkkeen toimittamisvaiheessa.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi totean, että kokonaislääkityksen
hallinnan avulla voidaan seurata lääkehoitojen
toivottujen vaikutusten toteutumista ja estää haitallisten
yhteisvaikutusten esiintymistä. Tästä asiantuntijakuulemisen
yh- teydessä saatiin laaja katsaus. On todella tärkeätä,
että tällä järjestelmällä voitaisiin
lääkehoitojen toivottujen vaikutusten toteuttamista
seurata ja nimenomaan estää haitallisten yhteisvaikutusten
esiintyminen, kuten lakitekstissä sanotaan.
Järjestelmän käyttöön
ottamiseen liittyy vielä huomattavaa tiedotustarvetta,
koska sähköinen asiointi terveydenhuollossa merkitsee
suuria muutoksia sekä kansalaisten että terveydenhuollon
toimijoiden kannalta. Valiokunta toteaakin, että lain voimaantulon
siirtymäajan pituus on tältä kannalta
tarkoituksenmukainen. Uudistuksen mukanaan tuomat taloudelliset
ja potilasturvallisuuteen liittyvät hyödyt ovat
kuitenkin niin merkittäviä, että sähköisen
lääkemääräyksen käyttöön
ottamista on syytä mahdollisuuksien mukaan kiirehtiä jo
ennen voimaantulosäännöksessä asetettavaa
takarajaa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on murroksessa,
mikä vaatii toimenpiteitä samaan suuntaan, jotta käytettävissä olevat
resurssit, jotka ovat olemassa, voidaan kohdentaa sinne, missä tarvekin
on suurin. Eduskunnassa on parasta aikaa käsittelyssä kaksi
samaan suuntaan vaikuttavaa lainsäädäntöhanketta,
joista toinen tulee lähipäivien aikana tänne
suuren salin käsittelyyn ja koskee sosiaali- ja terveydenhuollon sähköistä asiakirjatietojärjestelmää,
ja nyt käsittelyssämme on lakiesitys sähköisestä lääkemääräyksestä,
jossa myös muutetaan lääkelakia. On syytä hahmottaa
se, että kyse on osasta laajempaa kokonaisuutta. On erittäin
tärkeää, että tietoteknologian
avulla päästään eteenpäin
ja pystytään hyödyntämään
nykytekniikkaa ja tätä kautta pystytään
löytämään niin taloudellisia
säästöjä kuin varsinkin tällaisen
keskitetyn järjestelmän luomisen yhteydessä myös
toisaalta parantamaan potilasturvallisuutta ja sitä kautta hakemaan
hyötyjä niin yksilötasolla kuin koko tämän
järjestelmänkin kannalta. Kysehän on
arkaluontoisista tiedoista, joita ei haluta levitettävän
mihinkään, mutta toisinpäin: keskitetyn
mallin kautta ja tietoturvallisuudesta huolehtien potilaan suostumus
mukaan saaden on mahdollisuus eteenpäin päästä.
Arvoisa rouva puhemies! Tätä Reseptikeskusta,
jota nyt ollaan luomassa, tulee jatkossa ylläpitämään
Kansaneläkelaitos. Ei niinkään tämän lain
yhteydessä, mutta tuon asiakastietojärjestelmän
yhteydessä jotkut kollegat ovat sotkeneet Kansaneläkelaitoksen
nykyisen etuusjärjestelmän ja tämän
synnytettävän arkistojärjestelmän keskenään.
Kansaneläkelaitos on luonteva ylläpitäjä (Puhemies
koputtaa) jokaista suomalaista koskettavan järjestelmän
luomisen osalta, ja pidän erittäin kannatettavana
sitä, että Kela alkaa tätä hallinnoimaan.
Yleiskeskustelu päättyy.