Pekka Kuosmanen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tänään on
            joulukuun 1. päivä, perjantaiaamu, ja kello on
            viittätoista vaille kolme. Kysymyksessä on lakialoitteeni
            147/2006, ja salissa ovat paikalla vielä ed. Essayah
            ja ed. Väistö. Erittäin arvokas kuulijakunta
            minulla on tässä asiassa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomessa on lähes puolitoista miljoonaa
            eläkkeensaajaa. Määrä kasvaa jatkuvasti,
            ja pian eläkeläisiä on täysi-ikäisestä väestöstä yli
            kolmannes. Tämä eläkeläisten
            suuri joukko on viime vuosina joutunut lukuisten vääryyksien
            kohtelemaksi, ja henki on nyt syystäkin se, että mitta
            on täysi. Eläkeläisten asioiden hoidossa
            on suunnan muututtava. Ei voi olla oikeudenmukaista, että eläkkeitä leikataan
            perusteettomasti ja näin heikennetään
            eläkeläisten ostovoimaa tuntuvasti. Ei ole myöskään
            oikeudenmukaista eikä sivistysvaltiolle soveliasta, että ikäihmisten
            palvelut eivät vastaa monelta osin tarvetta lainkaan ja
            liian usein esimerkiksi vanhustenhuollon palveluissa pelkästään
            inhimillisyyden säilyttäminen täytyy
            kyseenalaistaa. 
         
         
         Oikein ei myöskään missään
            tapauksessa ole se, että eläkeläiset
            joutuvat ankaramman verotuksen kohteeksi kuin palkansaajat. Tämän
            epäkohdan korjaaminen onnistuu tuloverolain muuttamisella,
            jota me allekirjoittaneet tällä lakialoitteella
            esitämme. Moni  eläkeläinen
            on  pettynyt   nykyhallituksen   toimiin  eläkeläisten  asioiden  ja
            olojen parantamiseksi, vaikka lupauksia viime vaalien alla sateli
            ja odotukset olivat korkealla. Nyt vielä ehtii korjata
            tilannetta. Suomeen on ehdottomasti luotava sellainen eläkejärjestelmä ja eläkeverotus,
            joka turvaa nykyistä paremmin eläkeläisten
            ostovoiman ja lisää myöskin tasa-arvoa
            sukupolvien välillä. Eläkeläiset
            ovat perustellusti kokeneet epäkohdaksi palkansaajia korkeamman
            verotuksen. Erityisen vaikea tilanne on pienehköä työeläkettä saavien
            kohdalla, joiden tuloverotus on kireämpää kuin
            samatuloisilla palkansaajilla. Tulovälillä 13 000—36 000
            euroa eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkatuloa.
            Tasapuolisuuden vuoksi on aiheellista, että eläkkeensaajien
            verotusta kohtuullistetaan palkansaajien tasolle tällä nimenomaisella
            tulovälillä valtionverotuksen uudella eläketulovähennyksellä.
            Eläkkeensaajien tuloveronkevennyksellä lisätään
            paitsi sukupolvien välistä tasa-arvoa myös
            eläkeläisten ostovoimaa. Eläketulovähennys
            keventäisi eläkkeensaajan tuloveroa enimmillään
            2,9 prosenttiyksikköä, ja kevennyksen piiriin
            kuuluisi yli puoli miljoonaa suomalaista eläkkeensaajaa.
         
         
         Kun säädetään uusi valtionverotuksen
            eläketulovähennys, on syytä kumota voimassa
            olevan lain tarpeeton 100 §, jossa säädetään
            tulosta tehdystä valtionverotuksen vanhasta eläketulovähennyksestä.
            Sillä ei enää vuonna 2006 ole merkitystä,
            koska sitä ei myönnetä niillä tulotasoilla, joilla
            eläkkeensaaja maksaa valtiolle veroja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotamme,
            että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiesityksen:
         
         
         "Laki tuloverolain 100 ja 125 a §:n muuttamisesta.
         
         Eduskunnan päätöksen mukaisesti kumotaan 30.
            päivänä joulukuuta 1992 annetun tuloverolain
            100 § sellaisena kuin se on osaksi laeissa 1126/1996
            ja 896/2001 sekä lisätään
            mainittuun lakiin 1535/1992 uusi 125 a §, joka
            kuuluu seuraavasti:
         
         
         Valtionverotuksen eläketulovähennys
         
         Ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta vähennetään
            valtionverotuksen eläketulovähennys. Vähennys
            lasketaan verovelvollisen eläketulon perusteella.
         
         
         Vähennys on 10 prosenttia 1 momentissa tarkoitettujen
            tulojen 12 000 euroa ylittävältä osalta.
            Vähennyksen enimmäismäärä on
            kuitenkin 500 euroa. Verovelvollisen puhtaan ansiotulon ylittäessä  20 000  euroa
            vähennyksen
            määrä pienenee 3 prosentilla puhtaan
            ansiotulon 20 000 euroa ylittävältä osalta.
            Vähennys tehdään valtionverotuksen ansiotulovähennyksen
            jälkeen ja ennen muita ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta
            tehtäviä vähennyksiä.
         
         
         Jos vähennys on suurempi kuin ansiotulosta valtiolle
            suoritettavan tuloveron määrä ennen vähennyksen
            tekemistä, erotusta vastaava määrä, kuitenkin
            enintään verovelvolliselle määrätyn kunnallisveron,
            kirkollisveron ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun yhteismäärän
            suuruinen määrä, luetaan verovelvollisen
            hyväksi siten kuin verotusmenettelystä annetussa
            laissa säädetään pidätetyn
            ennakon käyttämisestä."
         
         
         Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
            2007, ja minun lisäkseni on 39 kansanedustajaa allekirjoittanut
            tämän lakiesityksen.
         
         
       
      
         
         Matti Väistö /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasen lakialoite liittyy eläkeläisten
            verotukselliseen epäkohtaan. On totta, että eläkettä verotetaan
            13 000—36 000 euron vuotuisen eläketulon
            osalta palkkatuloa ankarammin. Tähän epäkohtaan
            on tulevan hallituksen ohjelmassa kiinnitettävä huomiota.
         
         
         Keskusta korostaa, että samanaikaisesti on otettava
            ratkaistavaksi myös pienimpien eläkkeiden korotus.
            Nämä kaksi kysymystä on todella otettava
            samanaikaisesti keskusteluun ja myös hallitusohjelmaan.
            Me tiedämme, että meillä on hyvin paljon
            edelleen niitä eläkeläisiä,
            joiden vuotuinen eläketulo on merkittävästi
            alle 13 000 euron, ja on tärkeää,
            että heidän ostovoimaansa myös kyetään
            parantamaan, ja tällä tavoin eläkeläisten
            kokonaiskysymys tulee samanaikaisesti ottaa hallituksen ohjelmaan
            ja myös sitä koskevat sekä eläketulon
            korotus että verotuksellisten epäkohtien korjaaminen
            on ratkaistava.
         
         
         
         
         
         
       
      
         
         Sari Essayah /kd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmasen lakialoite on hyvä ja
            kannatettava ja noudattelee pääosin sitä mallia,
            mitä Veronmaksajain keskusliitto on esittänyt.
            Tässähän pyritään nimenomaan
            näitten noin 400 000:n, ehkä jopa lähemmäs
            puolen miljoonan, eläkeläisen tilanteen parantamiseen,
            jotka maksavat eläkkeestään enemmän
            veroja kuin vastaavan suuruista ansiotuloa saavat tulonsaajat. Se
            syyhän on se, että eläkeläinen
            ei voi saada tulonhankkimisvähennystä eikä ansiotulovähennystä,
            ja tällainen uusi eläketulovähennys valtionverotuksessa
            auttaisi nimenomaan heidän tilannettaan.
         
         
         Kunnallinen eläketulovähennyshän
            huolehtii kuntapuolella oikeastaan täysin pelkkää kansaneläkettä saavien
            kohdalla sen, että kansaneläkkeestä ei
            mene veroa, mutta nämä, jotka saavat kansaneläkkeen
            päälle pientä työeläkettä,
            joutuvat kohtuuttomaan tilanteeseen eli heidän kohdallaan
            verotus on ankarampaa. Tämä epäkohta on
            noussut tämän vaalikauden lopussa esille, ja on
            aivan selvää, että tähän
            kyllä varmasti joudutaan tulevalla hallituskaudella palaamaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.