10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset suhtautuvat suurella varauksella nyt
käsittelyssä olevan potilasdirektiivin toimenpanoon
esitetyllä aikataululla ja valmistelulla. Katsomme, että esitys
on monestakin syystä liian keskeneräinen, jotta
se tulisi hyväksyä.
Ensinnäkin esitys on jo lähtökohtaisesti
suomalaisia eriarvoistava. Ulkomaille hoitoon hakeutuvalla suomalaisella
on oltava mahdollisuus ensin maksaa hoitonsa, jonka jälkeen
hän voi hakea korvausta jälkikäteen Kelasta.
Näin ollen tämä tulee olemaan uusi ja
valinnanvapautta lisäävä palvelumuoto
nimenomaan hyvätuloisille kansalaisille, joilla valinnanvapautta
on jo nyt.
Suomessa eriarvoisuus kasvaa kaikilla mittareilla tarkastellen.
Hyvätuloiset ja työssäkäyvät saavat
jo nyt nopeasti ja kattavasti terveydenhuoltoa joko yksityiseltä sektorilta
tai työterveyshuollon kautta. Sen sijaan pienituloiset,
kuten esimerkiksi työttömät ja vanhukset,
ovat täysin julkisen sektorin palvelujen varassa. Suomessa
ollaan tällä hetkellä suuressa rakenteellisessa sosiaali-
ja terveydenhuollon muutoksessa, ja ennen kaikkea julkinen terveydenhuolto
vaatisi vahvasti toimia, joilla sitä kyettäisiin
vahvistamaan. Pidämme aiheellisena uhkakuvana, että kansalaisten
yhdenvertaisuus ja julkisten terveyspalveluiden saatavuus voivat
vakavasti vaarantua entisestään, jos ja kun kustannukset
tulevat nousemaan rajat ylittävän terveydenhuollon myötä,
kun varoja joudutaan vähentämään
kansallisten terveyspalveluidemme tuottamisesta ja kehittämisestä.
Tämä kostautuu pahimmillaan juuri pienituloisille
ja tulee lisäämään kansalaisten
terveyseroja.
Arvoisa puhemies! Esityksessä on myös suurena
epävarmuustekijänä se, miten paljon suomalaisia
terveyspalveluja jatkossa käytettäisiin ja kuinka
paljon siitä tulisi aiheutumaan Suomelle lisää erilaisia
kustannuksia. Perussuomalaiset pitävätkin todella
kyseenalaisena sitä, että asumisperusteinen terveydenhuoltojärjestelmämme — sekä muilla
hallituksen esityksillä koko sosiaaliturvajärjestelmäkin — ollaan
avaamassa koskemaan yhä useampaa ulkomaalaista, eikä enää vain
EU:n kansalaisia, vaan myös kolmansista maista saapuvia
kansalaisia.
Perussuomalaiset eivät tällaista kehitystä ja suuntaa
hyväksy. Katsomme, että ulkomaisten potilaiden
hoitoon ottamista julkiselle sektorille on voitava jatkossakin rajoittaa.
Julkisen terveydenhuoltomme on oltava ensisijaisesti oman maamme
kansalaisille tasavertaisesti saavutettavaa, ja sen avulla on turvattava
laadukas ja pikainen hoitoon pääsy myös
niille, joilla ei ole varaa yksityislääkäreihin,
saati mahdollisuutta työterveyshuoltoon.
Arvoisa puhemies! Tilanteessa, jossa suomalainen sosiaali- ja
terveydenhuoltojärjestelmä rahoitusmalleineen
sekä kuntasektori ovat rakennemuutoksessa, pidämme
todella kyseenalaisena tämän esityksen hyväksymistä.
Esitetyt lakimuutokset asettavat terveydenhuollolle suuria ja ennakolta
vaikeasti arvioitavia haasteita ja epävarmuustekijöitä.
Perussuomalaiset haluavatkin kiinnittää vahvasti
huomiota siihen, että tällä hetkellä kansallisen
sosiaali- ja terveydenhuoltomme tulevaisuuden malli on käytännössä täysin auki
eikä rakenneuudistuksen aikataulusta ole selkeää tietoa,
puhumattakaan rahoitusmallista.
Vastuunjako kuntien ja valtion tehtävien hoidon sekä rahoituksen
välillä on täysi mysteeri, samoin kuin
se, millaisia palveluja ylipäätään
tulevaisuudessa voidaan ja aiotaan suomalaisille turvata. Näin
ollen myös tässä esityksessä jää täysin
epäselväksi, millaista kansallista palveluvalikoimaa
ylipäätään ollaan tulevaisuudessa luomassa.
Tiedämme, että tulossa on vakavia heikennyksiä siihen,
millaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa Suomessa tarjotaan tulevaisuudessa. Sitä enteilee
myös vahvasti hallituksen niin sanottu rakennepaketti,
joka lienee vasta alkusoittoa tulevaisuuden säästöille.
Sitäkin vasten peilaten tämä esitys on
kestämätön tällä valmistelulla ja
vaikutusarvioinnilla.
Perussuomalaiset haluavat muiden edellä mainittujen
epäkohtien lisäksi lopuksi tuoda esiin, että myös
perustuslakivaliokunta piti esitystä ongelmallisena useammastakin
syystä. Kaikki edellä esitetty huomioiden pidämme
esitystä liian keskeneräisenä, jotta
se voitaisiin hyväksyä. Jotta päätöksenteolle
eduskunnassa olisi riittävät perusteet, tulisi
ensinnäkin esityksen kustannusvaikutuksista olla tarkempaa
tietoa. Oleellisia ovat myös palveluvalikoimaan liittyvät
perustuslaillisetkin kysymykset sekä uuden toimielimen perustamiseen
ja toimivaltaan liittyvät tekijät. Katsomme, että lain
toteutumisen seurantaan ja sen vaikutusten arviointiin tarvitaan
tarkka seuranta ja suunnitelma, jolle on asetettava tiukka aikataulu,
jos laki aikanaan astuu voimaan. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon
suunnitellun rakenneuudistuksen rahoitusmalleineen on mielestämme
oltava selvillä ennen kuin tästä laista voidaan
kansallisesti päättää.
Perussuomalaiset tulevatkin asian jatkokäsittelyssä esittämään,
että lakiehdotukset hylätään.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevalla
hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön
EU:n potilasdirektiivi, jonka tavoitteena on edistää potilaiden
liikkuvuutta ja valinnanvapautta sekä terveydenhuollon
palvelujen tarjoamisen vapautta.
Perussuomalaiset ovat kuitenkin huolissaan lakimuutoksen asettamista
suurista ja ennakolta vaikeasti arvioitavista haasteista, joita
terveydenhuoltoon tulee kohdistumaan. Tämän vuoksi
jätimme valiokunnassa mietintöön vastalauseen, jossa
nostamme esille epäkohtia, joihin tulee kiinnittää huomiota
sekä joiden perusteella esitämme hallituksen esityksen
hylkäystä. En lähde niitä tässä toistamaan,
koska edustaja Mäntylä toi puheenvuorossaan kattavasti
esille perussuomalaisten näkemyksen tulevan lain mahdollisista vaikutuksista
ja epäkohdista.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä pannaan
täytäntöön EU:n potilasdirektiivi,
jonka tarkoituksena on selkeyttää toisessa jäsenvaltiossa
terveydenhuoltopalveluja käyttävien potilaiden
oikeuksia. Direktiivi velvoittaa korvaamaan vain sellaisen ulkomailla
saadun hoidon, joka on potilaan kotimaassa korvattavaa ja kuuluu
sen terveydenhuoltojärjestelmän piiriin. Direktiivin
tavoitteet ovat sinällään hyvät:
edistää potilaiden liikkuvuutta ja valinnanvapautta
sekä terveydenhuollon tarjoamisen vapautta.
Esitys toteuttaa osaltaan hallitusohjelman tavoitteita potilaan
valinnanvapauden lisäämisestä ja täydentää ensi
vuoden alussa laajenevaa potilaan oikeutta valita hoitopaikkansa.
Erityisen positiivinen asia potilasdirektiivissä on se,
että nyt voidaan edistää harvinaisten
ja erityisen vaati-vien hoitojen tarkoituksenmukaista kansainvälistä keskittämistä.
Toisaalta potilaiden liikkuvuus lisää myös
mahdollisuuksia tarjota palveluja muista maista tuleville potilaille
nykyistä laajemmin. Kokonaisuutena valittu korvausmalli
on Suomen oman järjestelmän kannalta paras mahdollinen,
ja toivottavasti saamme jatkossakin toimia näin.
Esityksessä lähdetään siitä,
että tilapäisesti toisessa EU-valtiossa oleskelun
aikana annetun lääketieteellisesti välttämättömän
hoidon kustannukset korvataan Suomen julkisen terveydenhuollon vastaavan
hoidon kustannusten mukaisesti asiakasmaksulla vähennettynä.
Jos henkilöllä on Kansaneläkelaitoksen
myöntämä eurooppalainen sairaanhoitokortti,
hänen ei tarvitse maksaa muuta kuin oleskelumaan asiakasmaksu.
Hoidosta aiheutuneet kustannukset kor-vaa valtio suoraan hoitoa
antaneelle valtiolle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaakin,
että Kansaneläkelaitos lähettäisi
eurooppalaisen sairaanhoitokortin ilman erillistä hakemusta
kaikille siihen oikeutetuille henkilöille.
Muutoin kuin akuuttihoitotilanteissa ulkomaille hoitoon hakeutuva henkilö hakee
korvaukset jälkikäteen sairaanhoitokorvauksena
samoin periaattein kuin potilaan hakeutuessa kotimaassa hoitoon
muualle kuin julkiseen terveydenhuoltoon. Matkat korvataan siihen
lähimpään hoitopaikkaan, jossa vakuutetun
voidaan katsoa saavan sairausvakuutuslaissa tarkoitetun tarpeellisen
hoidon. Se, että alkuvaiheessa hoito ja matkat on maksettava
itse ja korvauksen saa vasta jälkikäteen, aiheuttaa
sen, ettei kaikilla kansalaisilla ole taloudellisia mahdollisuuksia hakeutua
hoitoon muualle. Tässä mielessä esitys ei
edistä kansalaisten yhdenvertaisuutta. Toisaalta myös
kielivaikeudet ovat monelle todellinen este hakeutua ulkomaille
hoitoon.
Haasteena on lisäksi hoidon jatkuvuuden varmistaminen,
sillä potilaan vastuulle jää epikriisin
hankkiminen hoitavalta taholta ja sen mukanaan tuominen Suomeen.
Potilaan varaan jää myös hoidon hankkiminen
ja hoitopaikan valinta. Myös mahdolliset potilasvahingot
korvataan hoitoa antaneen valtion järjestelmän
eikä Suomen potilasvakuutusjärjestelmän
mukaan. Suomalaista potilasvahinkolakia vastaava järjestelmä on
vain Pohjoismaissa, ja vahinkokorvausten hakeminen on muissa Euroopan
maissa aivan erilainen systeemi.
Arvoisa puhemies! Lakiesitykseen kuuluu lisäksi palveluvalikoiman
laatiminen. Suomalaiseen terveydenhuollon palveluvalikoimaan kuuluvat
lääketieteellisesti perusteltu sairauksien ennaltaehkäisy,
tutkimukset sekä taudinmääritys, hoito
ja kuntoutus. Palveluvalikoiman on tarkoitus jatkossa toimia sairaanhoitokorvausten
korvausperustana. Poikkeuksellisesti voidaan kuitenkin tutkia ja
hoitaa potilasta palveluvalikoimaan kuulumattomallakin lääketieteellisellä menetelmällä,
jos se on potilaan henkeä ja terveyttä vakavasti
uhkaavan sairauden tai vamman takia välttämätöntä.
Palveluvalikoima on erittäin hyvä ajatus,
sillä siihen on tarkoitus valita tutkimukselliseen näyttöön
perustuvat vaikuttavat hoitomuodot. Tällä hetkellä tällaista
palveluvalikoimaa ei varsinaisesti ole lukuun ottamatta Käypä hoito
-suosituksia ynnä muita vastaavia. Sosiaali- ja terveysministeriö jatkaa
palveluvalikoimaan liittyvää säädösvalmistelua
tavoitteenaan antaa nyt käsiteltävän
hallituksen esityksen periaatteita noudattava, perustuslailliset
reunaehdot huomioon ottava esitys vuoden 2014 aikana. Jatkossa uusi
palveluvalikoimaneuvosto täydentää ja
uudistaa palveluvalikoimaa.
Palveluvalikoiman tarkoitus on yhtenäistää terveyspalvelujen
tarjontaa ja laatua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita
sitä, etteikö potilaan hoidossa tehtäisi
yksilöllisiä hoidon tarpeen arviointeja ja etteikö potilas
edelleen saisi terveydentilansa edellyttämää terveyden-
ja sairaanhoitoa. Yksittäisen potilaan hoitopäätökset
tekee jatkossakin hoitava lääkäri.
Potilasdirektiivin toimeenpano tarkoittaa suurta muutosta terveydenhuoltojärjestelmässämme,
ja tämä vaatii erittäin paljon tiedottamista
niin kansalaisille kuin terveydenhuollon ammattilaisille ja viranomaisille.
Eräs keskeinen tiedottamisen kanava on Kansaneläkelaitokseen perustettava
kansallinen yhteyspiste. Sen tarkoituksena on tarjota potilaille
tietoa hoitoon hakeutumisesta ja siihen liittyvistä käytännöistä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Henkilön vapaa oikeus hakeutua hoitoon
toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon tai talousalueeseen kuuluvaan
valtioon sekä Sveitsiin saaden siitä jälkikäteen
korvauksen on uudistus, johon tulee suhtautua kriittisesti ennen
kuin huomataan, että Suomi on jälleen maksumiehenä muiden
viuluille.
Sama pätee sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisessa.
On aivan järjetön ajatus, että mahdollistaisimme
suomalaisen työttömyysturvan kolmansista maista
tuleville henkilöille siitä huolimatta, että he
eivät edes asu Suomessa. Tämähän
on oiva houkutin sellaiselle maahanmuutolle, jossa pyritään
vain ottamaan kaikki hyöty irti sosiaaliturvastamme ja
palveluistamme, jotka suomalaiset veronmaksajat ovat kustantaneet. Ei
kuulosta hyvältä järjestelyltä ottaen
huomioon vallitsevan taloustilanteen ja työttömyysasteen.
Myös halpatyövoimamarkkinat saattaisivat saada
entistä enemmän jalansijaa Suomessa. Myös
esitetyt arviot siitä, että muutokset koskisivat
vain muutamia tuhansia henkilöitä, ovat ylioptimistisia.
Yhdistelmälupadirektiivi on Suomen näkökulmasta
myrkkyä. Sen vaikutuksia tulee tarkastella kriittisesti
ja nimenomaan kokonaisuutena ottaen huomioon kaikki riskit ja mahdolliset
negatiiviset ilmiöt, jotka vaikuttavat haitallisesti hyvinvointiin
Suomessa.
Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän kehittämisessä tulee
olla lähtökohtana tuoda tukea, turvaa Suomessa
asuville henkilöille eikä olla jonkinlainen hyväksikäyttöpajatso
muhkeine ilmaisvoittoineen. Ydinkysymys on, kenen laskut Suomen
valtion tulee maksaa suomalaisten veronmaksajien rahoilla.
Kansalaistemme yhdenvertaisuus terveyspalveluissa vaarantuu,
jos hallituksen esitys 103 hyväksytään
tällaisenaan. Perussuomalaiset ajavat voimakkaasti niitä toimenpiteitä,
jotka edistävät kansalaistemme hyvinvointia tasa-arvoisesti. Tämä esitys
ei näitä kriteereitä täytä.
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen valiokunnan puheenjohtajan
roolissa mietinnön, joka on kyllä hieman eri asia
kuin äsken edellisen puhujan, edustaja Elomaan, puheenvuorosta
saattoi äkkiseltään ymmärtää.
Mutta voi olla, että ymmärryksessä näin
hämäläisellä — kun
tämä esittelykin tulee hieman myöhässä — on
vajavaisuutta tähän aikaan illasta.
Ensinnäkin, arvoisa herra puhemies, ollaan laittamassa
täytäntöön EU:n potilasdirektiivi, jonka
tarkoituksena on selkiyttää toisessa jäsenvaltiossa
terveydenhuoltopalveluja käyttävien potilaiden
oikeuksia. Direktiivi velvoittaa korvaamaan vain sellaisen ulkomailla
saadun hoidon, joka on potilaan kotimaassa korvattavaa ja kuuluu
sen terveydenhuoltojärjestelmän piiriin. Samalla
säädetään kaikkia EU- ja Eta-valtioita sekä Sveitsiä koskevista,
rajat ylittävään terveydenhuoltoon liittyvistä menettelytavoista
ja kustannusten korvaamisesta.
Potilasdirektiivin tavoitteena on edistää potilaiden
liikkuvuutta ja valinnanvapautta sekä terveydenhuollon
palvelujen tarjoamisen vapautta EU:ssa vahvistamalla potilaan oikeutta
saada korvaus toisessa EU-valtiossa annetusta hoidosta samoin perustein
kuin kotimaassa. Esitys toteuttaa osaltaan myös hallitusohjelman
tavoitetta potilaan valinnanvapauden lisäämisestä ja
täydentää terveydenhuoltolaissa säädettyä,
ensi vuoden alussa laajenevaa potilaan oikeutta valita hoitopaikkansa.
Valinnanvapauden lisääminen ja ulkomaille hoitoon
hakeutuminen lisäävät samalla potilaiden
vastuuta hoitoonsa liittyvien asioiden selvittämisestä ja
järjestämisestä.
Potilaiden liikkuvuuden lisäämisellä voidaan edistää harvinaisten
ja erityisen vaativien hoitojen tarkoituksenmukaista kansainvälistä keskittämistä.
Kansallisen terveyspalvelujärjestelmän kannalta
potilaiden liikkuvuus lisää mahdollisuuksia tarjota
palveluja muista maista tuleville potilaille nykyistä laajemmin.
Toisaalta kotimaisten potilaiden hakeutuminen hoitoon muihin maihin
asettaa uudet haasteet muun muassa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
ja tarttuvien tautien ehkäisemisen kannalta.
Kuntien osaaminen terveyden- ja sairaanhoidon laskutuksessa
on usein puutteellista, ja kuntalaskutuksessa käytettävien
hintojen erot sairaanhoitopiirien välillä ovat
suuret. Erot kustannuslaskentamenetelmissä ja hoitokäytännöissä vaikeuttavat
kustannusvertailuja ja voivat johtaa esimerkiksi siihen, ettei kunta
saa todellisia kustannuksia vastaavaa korvausta antamastaan hoidosta.
Terveyspalvelujen kansainvälistyminen ja potilaiden valinnanvapauden
lisääntyminen edellyttävät palvelujen
kustannuslaskennan kehittämistä ja kustannustietoisuuden
lisäämistä sekä perusterveydenhuollossa
että erikoissairaanhoidossa.
Valiokunta pitää tärkeänä kansallisen
terveyspalvelujärjestelmän kehittämistä siten,
ettei tarve ulkomaille hoitoon hakeutumiseen aiheudu kotimaisten
palvelujen puutteellisuudesta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta uudistetaan
hallitusohjelman mukaisesti laadukkaiden, vaikuttavien ja oikea-aikaisten
palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden varmistamiseksi. Nyt hyväksyttävä uudistus
on osaltaan lisäämässä tarvetta
terveydenhuollon rahoituksen tarkasteluun. Valiokunta pitää hyvänä,
että hallitus on päättänyt käynnistää laajapohjaisen
valmistelun nykyisen sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen
rahoitusjärjestelmän uusimiseksi. Selvityksen
tavoitteena on rahoituksen selkiyttäminen ja sen ongelmien poistaminen
sekä osaoptimoinnin mahdollisuuksien vähentäminen.
Arvoisa herra puhemies! Korvausmallista: Pääsääntö on
se, että kun potilas hakeutuu hoitoon toiseen jäsenvaltioon,
hän saa korvauksen ensinnäkin jälkikäteen
Kansaneläkelaitokselta maksettuaan hoidon kustannukset
ensin itse kokonaan. Hoitokustannukset korvataan sairausvakuutuslain
mukaisesti sairaanhoitokorvauksina, samoin kuin kansallisesti korvataan
kustannukset potilaan hakeutuessa hoitoon muualle kuin julkiseen
terveydenhuoltoon.
Suomen kansallinen asumisperusteinen terveydenhuoltojärjestelmä ja
sen rahoitus poikkeavat useimmista EU-maista. Terveydenhuollon palveluntuottajat
eivät yleensä ole muissa EU-maissa jaoteltavissa
julkisiin ja yksityisiin, minkä vuoksi kustannuksen korvausperiaatetta
ei ole katsottu voitavan sitoa tähän jaotteluun.
Hallituksen esityksessä on tuotu esiin useita valmistelun
aikana selvitettyjä korvausmalleja, joista on pyritty valitsemaan
Suomen terveydenhuoltojärjestelmän perusratkaisuihin
sopivin.
Toisekseen tilanteessa, jossa suomalainen henkilö on
tilapäisesti toisessa EU-valtiossa, oleskelun aikana annetun
lääketieteellisesti välttämättömän
hoidon kustannukset korvataan Suomen julkisen terveydenhuollon vastaavan
hoidon kustannusten mukaisesti asiakasmaksulla vähennettynä.
Pääsääntö on myös
se, että valtio korvaa ne kustannukset, jotka aiheutuvat
tämän lain täytäntöönpanosta
ulkomailla tapahtuvan hoidon osalta.
Mitä sitten on tämän uuden lain piirissä pal-veluvalikoimaan
liittyen? Terveydenhuoltolain muutosehdotuksen 7 a §:n
mukaan suomalaisen terveydenhuollon palveluvalikoimaan kuuluvat lääketieteellisesti
ja hammaslääketieteellisesti perusteltu sairauksien
ennaltaehkäisy, sairauden toteamiseksi tehtävät
tutkimukset sekä taudinmääritys, hoito
ja kuntoutus. Palveluvalikoimaan ei kuitenkaan kuulu sellainen terveyden-
ja sairaanhoidon toimenpide, tutkimus, hoito ja kuntoutus, johon
sisältyy saavutettavan terveyshyödyn kannalta
kohtuuttoman suuri riski potilaan hengelle tai terveydelle tai jonka
vaikuttavuus on vähäinen ja jonka aiheuttamat
kustannukset ovat kohtuuttomat saavutettavissa olevaan terveyshyötyyn
nähden.
Perustuslakivaliokunta katsoi, että potilaan tutkimisen
ja hoidon sekä sairausvakuutuslain mukaisen korvattavuuden
sitominen palveluvalikoimaan edellyttää sitä,
että palveluvalikoima olisi tiedossa ja olisi jo voimassa,
kun tämä laki tulee voimaan tulevan vuoden alusta,
että tämä tieto olisi mahdollisimman
kattavasti.
Perustuslakivaliokunnan lausunto muutti hallituksen esitystä niin,
että nyt mennään eteenpäin nykyisten
Käypä hoito -suositusten ja käytössä olevien
hoitoon ja hoivan arviointiin liittyvien kriteerien mukaisesti tilanteessa,
jossa käytännössähän
aina sen hoitopäätöksen tekee hoitava
lääkäri. Nyt mennään
näin niin pitkälle, kunnes meillä on
palveluvalikoimaneuvosto, joka sitten tekee nämä päätökset
ja rajaukset siitä, mitä kaikkea hoitoa ja hoivaa
tämän lain piiriin tulee. Tämä valmistelu
tulee viemään oman aikansa, mutta tämä direktiivi
ja tämä direktiivin voimaanpano tämän
lain kautta tulee voimaan 1.1.2014, ja valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että tämä laki tulee voimaan, mutta osa
tämän hallituksen esityksen tarkoittamaa lainsäädäntöä siis nyt
siirtyy siihen saakka, kunnes tuo palveluvalikoimatoimielin toimii
ja tekee päätöksiä, jotta pääsemme
näiltäkin osin direktiivin edellyttämään
tilanteeseen. Valiokunnan ehdottamat muutokset merkitsevät
sitä, että terveydenhuollon palveluvalikoima jää alkuvaiheessa
ehdotettua enemmän nykyisin sovellettavien lääketieteellisten
ja hammaslääketieteellisten käytäntöjen
varaan.
Arvoisa herra puhemies! Tiedottaminen on tämän
kokonaisuudenkin kannalta merkittävän lainsäädännön
täytäntöönpanon osalta merkittävää siksi,
että rajat ylittävään terveydenhuoltoon liittyy
erittäin paljon tiedon tarvetta sekä kansalaisilla
että terveydenhuollon ammattilaisilla ja viranomaisilla.
Koska EU:n jäsenmaiden terveydenhuoltojärjestelmät
poikkeavat toisistaan, on potilaan kannalta tärkeää,
että hän saa asianmukaiset tiedot ulkomaille hoitoon
hakeutumisen reunaehdoista ja että terveydenhuollon henkilökuntaa
perehdytetään uuteen järjestelmään.
Erityisen tärkeää on saada tieto leviämään
siitä, mitkä ovat ne asiat, joista korvauksen
saa, ja tärkeää on myös se,
että tulee mahdollisimman hyvin selko siitä, mitkä nuo
korvauksen perusteet ovat.
Kuten jo aiemmin puheenvuorossani totesin, niin valtio vastaa
niistä kustannuksista, jotka tähän lain
voimaantuloon liittyvät.
Valiokunta pitää kunnallisten terveydenhuollon
palvelujen suunnittelun ja mitoituksen kannalta tärkeänä,
että kunta- ja kuntayhtymäkohtaisesti seurataan
ulkomaille hoitoon hakeutuvien kuntalaisten määrää ja
muutoksia kunnan asukkaiden terveydenhuollon palvelujen käytössä samoin
kuin ulkomailta Suomeen hakeutuvien potilaiden määrää.
Seuranta on tärkeää myös potilaiden
oikeuksien ja hoidon saatavuuden toteutumisen arvioimiseksi. Valiokunta
ehdottaa tähän seurantaan liittyen lausumaa.
Tähän valiokunnan mietintöön
liittyy kaksi vastalausetta, joista täällä jo
toinen on ehditty esitellä ja toisen esittely tapahtuu
puheenvuoroni jälkeen.
Arvoisa herra puhemies! Tämä on valiokunnan
tämän syksyn käsittelyssä olleista
asioista, noin 20:stä, kaikkein merkittävin ja
tärkein, suurin muutos suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujärjestelmään.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia valiokunnan puheenjohtajalle
perusteellisesta esittelystä. On kysymys suuresta muutoksesta
ja haasteista, ja näitä haasteita rajasi vielä selkeästi
edustaja Mäntylä.
Hallintovaliokunta on myös antanut tähän
asiaan lausunnon ja lähinnä tietysti kuntanäkökulmasta
ja muun muassa painottaa sitä, että ulkomaalaisten
potilaiden hoitoon ottamista voidaan lain mukaan rajoittaa, mikäli
se uhkaa kunnan omien asukkaiden hoitoa esimerkiksi hoitotakuun
toteutumatta jäämisen muodossa. Samoin hallintovaliokunta
toteaa potilasmaksuista sitä, että niiden perimisessä voi
olla hankaluuksia, ne voivat muodostua hankalaksi ja tämän
vuoksi tulee sallia ennakkomaksujen periminen. Hallintovaliokunta
toteaa myös, kuten sosiaali- ja terveysvaliokunta,
että palveluvalikoima on välttämätön
työkalu direktiiviä ja sen toimeenpanoa suunniteltaessa.
Samoin on hallintovaliokunta ottanut kantaa Kelan rooliin ja
tämän yhteispalvelun perustamiseen Kelan toimesta.
Tietysti nyt on kysyttävä sitä, riittävätkö Kelan
resurssit ja missä määrin tulee resursoida
lisää, ja kun mietitään kustannusten
muodostumista, että niistä sitten vastaa viime
kädessä valtio. Ymmärsin näin
edustaja Rehulan puheesta, että valtio maksaa, mutta ei
kai se suinkaan ole valtio vaan sitten me veronmaksajat.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä näissä oloissa
parhaana mahdollisena, mitä nyt pystytään
tekemään tämän potilasdirektiivin
voimaansaattamiseksi, mikä nyt täällä on käsittelyssä,
ja tähän liittyy todellakin keskustan vastalause,
jossa on sitten lausuma. Siitä hetken päästä,
mutta haluan myös todeta tähän alkuun sen,
että kun tässä edustaja Elomaa maalasi
aika karun näkymän siitä, mitenkä tämä mahdollistaisi
sen, että Suomeen tulee valtavia määriä sitten terveydenhuoltopalveluita
hakemaan, niin ne asiantuntijakuulemiset, mitä meillä on
ollut, eivät kyllä tue tällaista käsitystä,
että Suomi kärpäspaperin lailla vetäisi
tänne potilaita hakemaan terveyspalveluita.
Puhemies! Minun huomioni kiinnittyi tässä keskustelussa
siihen, että nämä asiantuntijakuulemiset
ja julkiset kuulemiset, mitä pidimme, toivat karusti esille
sen, että Suomen terveydenhoitojärjestelmä ja
erityisesti sen rahoitusjärjestelmä ovat vaikeasti
yhteensovitettavissa tämän potilasdirektiivin
kanssa. Se ei ole erityinen ongelma, että direktiivi ei
ole yhteensovitettava, vaan erityinen ongelma on suomalaisten kannalta
se, että meidän järjestelmä ei
ole kovinkaan hyvä ja erityisesti tämä rahoitusjärjestelmä,
ja keskustan vastalause ja lausuma liittyvät siihen, että pitäisi kiiruusti
muuttaa tätä terveydenhuollon rahoitusjärjestelmää yksikanavaiseksi
nykyisen monikanavaisen tilalta.
Tässä yhteydessä en voi olla ihmettelemättä sitä,
että kun hallitus teki tämän oman rakenneohjelmansa
ja julkisti sen viime perjantaina, niin siinä vasta nyt
otetaan kantaa siihen, että muodostetaan tämä parlamentaarinen
komitea tai työryhmä tekemään
tätä rahoitusuudistusta. Ensimmäisen
kerran se tuotiin esille jo elokuussa, hallituskin myönsi,
mutta koko syksy meni aikaa siihen, että tätä komiteaa
ei ole saatu aikaiseksi, ja on pakko kyllä ihmetellä hallituksen
hitaita kiireitä ehkä keskeisimmän rakenneuudistuksen aikaansaamiseksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minulla on toinen lakki päässä.
Se lakki on sen oppositiopuolueen, keskustan, kansanedustajan lakki,
joka kannattaa tämän lain hyväksymistä.
Edustaja Mattila täällä totesi, että kyllä se
on veronmaksaja, joka maksaa. Niin on, se on veronmaksaja, joka
maksaa, mutta tämän lain valmistelun yhteydessä on
ollut erilaisia rahoitusmalleja, joista yksi olisi toteutuessaan
tarkoittanut sitä, että kuntien kukkarossa olisi
piikki ollut auki ja oltaisiin oltu tilanteessa, joka olisi ollut kovankin
kritiikin arvoinen, jos tuo rahoitusmalli olisi toteutunut ja olisi
tämän esityksen osana.
Nyt meillä on käsittelyssä kompromissi,
jolla päästään eteenpäin.
Rumasti jos sanoisi, niin voisi moittia hallitusta toimettomuudesta
tässäkin kohdassa, mutta en sano rumasti. Totean
vain, että tämän lain osalta, jonka valmisteluun
on ollut aikaa direktiivin voimaantulosta lähes kolme vuotta,
ovat ensinnäkin tämä valmistelu ja nämä erilaiset
rahoitusmallit osoittaneet sen, miten meidän mallimme,
meidän suomalainen terveydenhuoltojärjestelmämme,
meidän monikanavainen terveydenhuoltojärjestelmämme
rahoitus, ei ole aivan vaivatta sopusoinnussa sen tavan ja toiminnan
kanssa, joka Euroopassa yleisesti vallitsee.
Tämän direktiivin perustanahan on — ja
se on luettavissa ihan riveiltä, ei tarvitse rivien välejä lukea — että tämä on
vakuutusperusteisen järjestelmän tulos, ja tätä nyt
sitten yritetään parhaan kyvyn ja taidon mukaan
soveltaa meidän tilanteeseemme. On ollut valmistelussa
neljä eri pohjaa, miten rahoitus tehdään,
ja lopputulos on sitten, että on valittu niin sanottu viides
malli, jossa nyt sitten maksetaan sairausvakuutuksen
korvauksen mukaisesti niistä hoidoista, jotka ovat tämmöistä tavallista
terveydenhuoltoa, ja sitten, jos oleskellessaan EU-maassa äkillisesti
tarvitsee terveydenhuollon palveluja, on se valtion piikki, joka
huolehtii näistä. Näin tämä nyt
menee.
Lakiehdotus on siis kannatettava. Se on kannatettava tilanteessa,
jossa on välttämätöntä päästä eteenpäin.
Tämä esitys on tulossa voimaan 1.1.2014. Itse
asiassa me olemme jo hieman myöhässä:
se viimeinen eräpäivä näiltä osin on
ollut jo menneenä syksynä. Mutta tämän
lain voimaantulo tulee osaltaan luomaan painetta palvelujen tarjoajien
kykyyn tuottaa palveluja sekä nostaa hoidon ja hoivan laatuvaatimuksia.
Jatkossa tulee nykyistä paremmin tietää palvelujen kustannukset.
Tässä meillä on paljon opeteltavaa ja
opiskeltavaa.
Uudet velvoitteet, jotka ovat samanaikaisesti mahdollisuus,
myös vääjäämättä synnyttävät
uusia vaatimuksia koko palvelujärjestelmälle ja
erityisesti sen rahoitukselle. Tämä paine, joka
tulee rahoitusmallia kohtaan, edellyttää toimenpiteitä. Se
edellyttää toimenpiteitä, joissa me ensinnäkin voimme
jalat tukevasti maan pinnalla olla toteuttamassa tätä direktiiviä — niinhän
ei nyt tämän lain jälkeen tapahdu — ja
toisekseen tämä meidän monikanavainen
rahoitusjärjestelmä on muutenkin paineiden alaisena.
Meidän on välttämätöntä päästä näiltä osin
valmistelussa eteenpäin.
Potilasdirektiivin valmistelu ja päätöksenteko ovat
olleet aikataulujen puristuksessa. Valmistelu on jäänyt
ainakin osittain keskeneräiseksi, mitä kuvaavat
valiokuntakäsittelyssä tehdyt, perustuslakiongelmista
johtuvat muutokset. Rahoitusratkaisu on kompromissi, jolla on mahdollistettu
direktiivin täytäntöönpano.
Eri vaihtoehdot kuvaavat osaltaan laajemminkin sosiaali- ja terveyspalvelujen
rahoitusmalliemme nykytilaa ja tarvetta sekä luovat painetta
muutoksiin.
Meillä keskustalla olisi ollut ja on oma esityksemme
siitä, miten yksikanavaiseen rahoitusmalliin kotikunta—maakunta-mallin
pohjalta voitaisiin siirtyä. Siinä olisi ollut
niin haluttaessa toteuttamiskelpoinen ratkaisu, joka olisi tehnyt
tästä potilaitten liikkuvuusdirektiivistä ja
sen täytäntöönpanostakin huomattavasti
helpompaa. Julkiset varat tulee koota järjestämisvastuussa olevalle
toimijalle, jolla on nykyiset kuntien valtionosuudet, ennakoitavissa
oleva kuntaosuus, asiakasmaksu sekä nykyisistä sv-korvauksista osa
sellaiseen rahapussiin, josta tämäkin asia voidaan
sitten eteenpäin hoitaa.
Me esitämme toisessa käsittelyssä tähän
asiaan liittyvää lausumaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä yksi
laki, mikä on vastaavankaltainen monen muun lain kanssa,
mikä aukaisee meidän sosiaali- ja terveyspalveluita
rajojemme ulkopuolelle. Tämä kaikki tapahtuu siinä tilanteessa,
että meidän oma sote-uudistus on vielä täysin
auki ja kukaan ei oikein todellisuudessa tiedä edes, mihin
suuntaan se menee, ja kuten rahoituksesta puhuttiin, se on vielä enemmän
auki.
Näiden lakiesityksien toinen yhteinen tekijä on
niiden tämmöiset seurannaisvaikutukset. Esimerkiksi
se, kuinka montaa henkilöä tämä laki koskee,
on tehty hieman puutteellisesti, ja on vain arvailuja, että tämä ei
koske kovinkaan montaa. Mutta kun se sama lause sanotaan monessa
eri kohdassa monen eri lakiesityksen kohdalla, se yhteisvaikutus
voi olla jo merkittävä. Tätä kokonaisuutta
ei ole seurattu oikeastaan ollenkaan.
Jos lain valmistelu on tällä tasolla, että sen seurannaisvaikutukset
ja jopa se, kuinka montaa tämä koskee, ovat näin
auki, niin ei tämmöistä lakia voi hyväksyä,
vaan siinä pitää valmistella se kokonaisuus
huomattavasti perusteellisemmin. Sen takia tämä on
ihan selkeästi vain hylättävä tässä vaiheessa.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen ollut itse hallintovaliokunnan
jäsenenä sorvaamassa tästä lausuntoa,
ja tässä kun kuuntelin edustaja Elomaan ja nyt
hieman edustaja Jalosenkin puheenvuoroa, niin tuli kuva, että joko
te uskotte tosiasiallisesti siihen, että Suomesta tulee
jonkunlaisen terveysmatkailun pääkohde tai sitten
te ette ole lukeneet lausuntoja, ette mietintöä ettekä lakiesitystäkään.
Mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Rehula hyvin kuvasi toisaalta niitä kehittämisalueita
ja toisaalta sitä hyvää kehitystä,
jota tällä lainsäädännöllä saadaan aikaan
nimenomaan suomalaisen terveydenhuollon kehittämiseksi.
Toivonkin, että edustaja Elomaa erityisesti perehtyy puoluesisarenne
hallintovaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Mattilan edellisen puheenvuoron
sisältöön koskien niitä kehitysehdotuksia,
joita hallintovaliokunta omaan lausuntoonsa tästä asiasta
teki.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tästä tiedetään,
kuinka montaa ihmistä tämä koskee. Tämä koskee
jokaista suomalaista, 5,5:tä miljoonaa henkilöä.
Toisekseen, mitä paremmassa kunnossa meidän
sosiaalipalvelumme, terveydenhuoltomme — tässä kohtaa
nyt erityisesti terveydenhuoltomme — on, sitä vähäisempää tämän
lain käyttö on. Täällä valiokunnan
mietinnössä on kiinnitetty huomiota yksiselitteisesti,
yksimielisesti näiltä osin siihen, että meillä pitää palvelujen
olla kunnossa, sellaisessa kunnossa, ettei tarvetta hakeutua ole.
Tässä voi maalata kaikenlaista kauhuskenaariota
lähtien siitä, että suomalainen terveyspalveluyrittäjä perustaa
filiaalin Tallinnaan, palkkaa suomalaisen henkilöstön
ja alkaa roudaamaan väkeä pikalautalla Suomenlahden
yli. Näin ei tulle käymään.
Se, minkä minä näen tässä uhkana, on,
että meidän oma palvelujärjestelmämme
on siinä asennossa, että se ajaa ihmiset hakeutumaan
toisaalle terveyspalvelujen piiriin.
Toisekseen terveysturismista: Tiedän tällä hetkellä useita
julkisen vallan toimijoita, joilla on suunnitelmia oman taloutensa
pönkittämiseen tulevaisuuden varalle. Lasketaan
tämän direktiivin varaan, että meillä on
palvelut niin korkeatasoisia, hinnoiteltu oikein ja hoitotulokset
niin hyviä, että hakeudutaan Suomeen hoitoon.
En minä voi nähdä, että siinä olisi
mitään kielteistä, kunhan huomioidaan
se, että ei tule ohituskaistaa, joka laittaa Suomen kansalaiset
jonoon, ja sitten tullaan jostakin lentokoneella hakemaan sitä hoitoa.
Voi olla, että itselläni ja perussuomalaisilla
on tässä asiassa perustavaa laatua oleva, fundamentaalinen,
näkökulmaero, niin kuin varmaan onkin, mutta tämän
lain voimaantulo on positiivinen asia, joka luo paineita meidän
oman järjestelmän kuntoon laittamiseen.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain valmistelu on
todella ollut hidasta ja vaikeaa, mutta jokainen, joka on ollut
tässä työssä mukana, ymmärtää,
miten hankalasta asiasta on ollut kysymys, ja erityisesti tämä rahoitusmallin
valinta on ollut vaikeaa. Nyt on todellakin valittu vaihtoehdoista
paras, ja mielestäni lopputulokseen voimme olla sangen
tyytyväisiä, mutta olen ihan samaa mieltä edustaja
Rehulan kanssa siitä, että nyt tämän
oman terveydenhuoltomme kehittämistyön on jatkuttava.
On todella tärkeää tehdä omasta
terveydenhuoltojärjestelmästämme niin
hyvä, ettei ihmisillä ole tarvetta hakeutua muualle
hoitoon.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt eletään aikoja, jolloin
Suomen terveydenhuollon tulevaisuus ratkotaan: miten julkinen terveydenhuolto
Suomessa pystyy tarjoamaan kaikille kansalaisillemme yhdenvertaisen
hoidon varallisuudesta riippumatta?
Edustaja Rehula ei ilmeisesti näe tässä hallituksen
esityksessä mitään suurempia ongelmia. Itse
heitin omassa puheessani muutamat skenaariot, koska mielestäni
nekin pitää käsitellä, mitä mahdollisesti
tämä hallituksen esitys voisi tuoda tullessaan.
Käsittelin puheessani myös rajat ylittävää työttömyysturvaa,
joka sekin tullee tulevaisuudessa tänne saliin.
Yleiskeskustelu päättyi.