2) Pohjoismaat EU:ssa — EU Pohjoismaissa
Riitta Myller /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun Suomi ja Ruotsi kohta 20 vuotta
sitten liittyivät Tanskan seuraan Euroopan unioniin, maitamme
yhdisti halu edistää EU:ssa pohjoismaisia arvoja.
Samaan aikaan kannettiin huolta pohjoismaisen yhteistyön
säilyttämisestä ja kehittämisestä,
erityisesti kun Islanti ja Norja jättäytyivät
Euroopan talousalueen löyhempään yhteistyöhön.
Erityisiksi pohjoismaisiksi aiheiksi mielletään
korkea avoimuuden sekä ympäristön, työvoiman
ja kuluttajien suojelun taso. Pohjoismainen malli on pitkälti
sopimiseen ja suhteellisen korkeaan verotukseen perustuva kattava
hyvinvointivaltio, jossa kansalaiset kokevat saavansa valtiolta
vastinetta verorahoilleen.
Monet silloiset niin sanotut vanhat EU-maat odottivat meiltä sitä,
että toisimme näillä yhteisillä pohjoismaisilla
arvoilla ja toimintatavoilla myös lisäarvoa eurooppalaiseen
politiikkaan. Olemmekin useissa kohdissa onnistuneet tuomaan pohjoismaista
panosta Euroopan kehitykseen.
Erityisesti mainitsen hyvän hallinnon, perusoikeuden
sisällyttämisen muun muassa edustaja Tuija Braxin
työn tuloksena osaksi EU:n perusoikeuskirjaa sekä Jacob
Södermanin työn EU:n ensimmäisenä oikeusasiamiehenä.
Itse asiassa silloiset EU-jäsenmaat odottivat, että Suomi
ja Ruotsi liittyvät Euroopan unioniin, ja vasta sen jälkeen
pidettiin vaali Euroopan unionin ensimmäisestä oikeusasiamiehestä.
Toisinaan olemme kuitenkin joutuneet kokemaan, että pohjoismainen
tapa hoitaa asioita ei olekaan kaikkien EU-kumppaneidemme mielestä paras.
Tästä on esimerkkinä muun muassa kuluttajansuojeluasiat.
Pohjoismaat ovat usein joutuneet puolustamaan meillä saavutettua
suojelun tasoa. On kuitenkin muistettava, että meillä on myös
erilainen kuluttajansuojamekanismi kuin monissa muissa EU-maissa.
Herr talman! Nordiska rådet antog i fjol 28 rekommendationer
om EU-samarbetet. Många av dessa var verklighet redan då.
Utmaningen är att i tid känna igen de nordiska
intressena i EU och att anpassa det nordiska samarbetet till EU:s
tidtabell och att undvika onödig formalism och
byråkrati.
Herra puhemies! Pohjoismaiden neuvoston viime vuonna hyväksytystä 28
suosituksesta jokainen on arvokas ja useita on jo kokeiltu. Varsinainen
haaste liittyy kuitenkin pohjoismaisten intressien tunnistamiseen
sekä pohjoismaisen yhteistyön sovittamiseen EU:n
nopeampaan rytmiin. Miten vuosittain kokoontuva Pohjoismaiden neuvosto
voi vaikuttaa tehokkaasti, kun unionissa hyväksytään
viikoittaisissa kokouksissa tuhatkunta säännöstä joka
vuosi?
Pohjoismaiden on tärkeää kehittää keinot,
tunnistaa riittävän nopeasti ne EU-asiat, joissa
on syytä toimia yhdessä. Yhteistyön tulee
perustua toimivaltaisten kansallisten toimielinten, esimerkiksi
parlamenttien valiokuntien, toimintaan, koska näillä on
puhevaltaa unionissa. Tämä edellyttää parlamenttien
osalta sitä, että kussakin kansallisessa valiokunnassa
on riittävä tietoisuus pohjoismaisista intresseistä ja
matala kynnys olla yhteydessä pohjoismaisiin kollegoihin.
Meidän on myös tiedostettava, että EU:n
kolme Pohjoismaata yhdessäkin toimien tarvitsevat muiden
tukea tuloksiin pääsemiseksi. Pohjoismaisena blokkina
esiintyminen ei myöskään ole realistinen
vaihtoehto siksi, että kaikissa asioissa intressimme eivät
EU-tasolla ole yhteiset.
Herr talman! Nordiska rådet kan spela en viktig roll
om det för samman de nordiska aktörerna inom EU.
För att ta en egen roll i Europapolitiken borde Nordiska
rådet ändras mera än kanske är
möjligt.
Herra puhemies! Pohjoismaiden neuvostolle kuten sen jäsenvaltioillekin
EU on ehkä tärkein toimintaa määrittelevä ulkoinen
tekijä. Tämän vuoksi on tärkeää,
että EU-asioilla on merkittävä asema
PN:n asialistoilla. On kuitenkin syytä suhtautua viileän
realistisesti Pohjoismaiden neuvoston mahdollisuuksiin vaikuttaa
omalla toiminnallaan EU:ssa tehtäviin päätöksiin.
Itse näkisinkin, että Pohjoismaiden neuvoston
tärkein tehtävä on olla jäsenvaltioiden
yhteistoiminnan mahdollistaja ja edistäjä. Tähän
kuuluu yhteistyö toimivaltaisten kansallisten toimielinten kanssa
niin, että lisätään tietoisuutta
yhteispohjoismaisesta intressistä sekä luodaan
puitteet mahdollisimman mutkattomalle yhteistyölle. Pohjoismaiden
neuvoston on varmistettava, että sen eri toimielimet ovat
tietoisia EU:ssa tapahtuvasta kehityksestä ja että PN
tulee kuulluksi, kun EU:ssa käsitellään
Pohjoismaiden neuvoston toimivaltaan kuuluvia asioita.
Puhemies! Pohjoismailla on paljon annettavaa Euroopalle, ja
Pohjoismaat ovat Suomelle tärkeä EU-yhteistyön
viitekehys. On myös hyvä avoimin silmin katsoa,
mitä muilla Euroopan unionin jäsenmailla ja Euroopan
unionin toiminnalla yleensä on annettavaa pohjoismaisille
yhteiskunnille.
Toivonkin, että tässä keskustelussa
löydämme yhteiset keinot toteuttaa hyvää yhteistä eurooppalaista
politiikkaa niin, että hyödymme kaikki tästä mahdollisimman
paljon. — Kiitos.
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri,
norjalainen Dagfinn Høybråten, vierailee tänään
Helsingissä. Hallituksen pohjoismaisesta yhteistyöstä vastaavana
ministerinä minulla oli ilo toimia tämän
vierailun emäntänä. Keskusteluissamme
tänään puhuimme hyvin paljon pohjoismaisen
yhteistyön toimintatapojen modernisoinnista, joka on pääsihteerin
työohjelman kärkihankkeita, sekä pohjoismaisen
yhteistyön ulkoisen kuvan eli brändin tehokkaammasta
hyödyntämisestä niin EU:ssa kuin muuallakin
maailmalla muun muassa ulkomaankaupan viennin, innovaatioiden ja
investointien tukena. Tämä brändin kirkastaminen
on toki tärkeää myös meille
itsellemme täällä Pohjoismaissa.
Pohjoismaiden rooli ja toiminta Euroopan unionissa on modernisaatiohankkeen
aivan avainkysymyksiä. Ministerineuvoston työn
tavoitteena on ylläpitää ja kehittää pohjoismaisen yhteistyön
relevanssia EU:n nopean kehityksen aikana ja valossa sekä myös
rohkaista Pohjoismaiden hallituksia näkyvämpään
ja toimivampaan panokseen EU:n sisällä niissä asioissa,
joissa Pohjoismailla on yhteinen intressi, toimintakyky ja myös
yhteistä annettavaa muille EU-maille. Tämän
vuoksi pohjoismaiset yhteistyöministerit kehottivatkin
vuoden 2014 alkuvuodesta Pohjoismaiden ministerineuvostoa ja sen sektorineuvostoja
arvioimaan positiivisesti pohjoismaista hyötyä EU-yhteistyössä.
Pohjoismaiset yhteistyöministerit suosittelivat erityisesti pohjoismaisille
elinkeinoalan, energia-, työvoimakysymysten ja sosiaali-
ja terveysalan sektoriministerineuvostoille EU-kysymysten tiivistä seurantaa
ja käsittelyä. Sama suositus esitettiin myös
pohjoismaisille talous- ja finanssiministereille.
Arvoisa puhemies! Pohjoismainen yhteistyö EU:ssa toteutuu
käytännön tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti.
Tavoitteena ei ole ryhmäkäyttäytyminen
unionin sisällä vaan pohjoismaisen hyödyn,
nordisk nytta, etsiminen. Pohjoismaiden intressi on, ettei tiivistyvä EU-yhteistyö
aiheuttaisi tarkoituksettomia
esteitä pohjoismaiselle liikkuvuudelle tai yhteistyölle.
Vapaa liikkuvuus on sekä Pohjoismaiden yhteistyön
että Euroopan unionin aivan ydinasia. Tämä kattaa
niin ihmisten kuin tavaroiden ja palveluiden, siis yritysten, liikkuvuuden.
Yhtä keskiössä ovat yhteiset arvot ja
yhteinen arvopohjainen maailmankuva. Sama koskee pohjoismaista sopimusverkostoa,
jolla on edelleen EU:n säädöspohjan kehittymisestä huolimatta
relevanssia kansalaistemme ja yritystemme arkipäivässä.
Pohjoismaiden neuvoston istunnossa Tukholmassa lokakuussa puhunut
Thorvald Stoltenberg, Norjan entinen ulko- ja puolustusministeri ja
tunnetun Stoltenberg-raportin kirjoittaja, korosti Pohjoismaiden
ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön merkitystä Euroopan
nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa. On selvää, että Pohjoismaat
ovat meille tärkeä ulko- ja turvallisuuspoliittinen
viiteryhmä. Teemme myös yhteistyötä muun
muassa EU:n kriisinhallintaoperaatioissa. On hyvä todeta,
että niin turvallisuuspolitiikan osalta kuin myös
suhteessa Euroopan unioniin Pohjoismaat kunnioittavat toistensa tekemiä ratkaisuja
ja valintoja. Keskinäisten valintojen kunnioittaminen on
yhteistyömme perusta. Se yhdistää ja
antaa konkreettiselle yhteistyölle vakaan perustan ja jatkuvuutta.
Yhteinen kosketuspinta, yhteinen toiminta ja yhteiset toimet
on etsitty siltä alueelta, jonka tämä erilaisten
valintojen tosiasia sallii. Kaksi Pohjoismaista ei kuulu Euroopan
unioniin. Lisäksi Tanskan itsehallintoalueet, Grönlanti
ja Färsaaret, ovat EU:n ulkopuolisia. EU:n pohjoismaisista
jäsenistä ainoastaan Suomi on euromaa.
Pohjoismailla on EU:n sisäisessä yhteistyössä erittäin
keskeinen haaste vuoden 2015 kansainvälisen ilmastokokouksen
onnistumisen varmistamiseksi. Pohjoismaiden ympäristöministereiden
neuvotteluja tukeva niin sanottu NOAK-hanke on avainasemassa pyrittäessä löytämään
kehitysmaaryhmän ja teollisuusmaiden välistä tasapainoa
ja yhteisymmärrystä.
On luonnollisesti olemassa useita muita kansainvälisiä neuvotteluprosesseja,
joissa pohjoismaiset arvot, avoin toimintatapamme ja kyky kuunnella,
voivat vaikuttaa ja joissa Euroopan unioni on pohjoismaisen toiminnan
tärkeä väylä. Ilmastoneuvottelujen
ohella haluan mainita toisen oleellisen tärkeän
neuvotteluprosessin eli USA:n ja EU:n väliset vapaakauppasopimusneuvottelut.
Avoimesta ja vapaasta kansainvälisestä kaupasta
riippuvaisille Pohjoismaille näiden neuvottelujen onnistuminen
on erittäin tärkeää. Pohjoismaat
voivat EU:ssa antaa yhdessä tukensa ruotsalaiselle komissaari
Cecilia Malmströmille ja hänen toiminnalleen.
Pohjoismaiset instituutiot, niiden kärjessä tutkimusyhteistyöstä vastaavat
laitokset, ovat tiiviisti verkottuneet Euroopan unionin alaisiin
ohjelmiin. Pohjoismaiden ministerineuvostolla ja Euroopan unionilla
on myös tutkimusyhteistyön ja sektoriministeriöiden
toiminnan lisäksi yhteistyöhankkeita, joissa ministerineuvoston
budjetista tuetaan EU:n eri sektoreiden toteuttamia hankkeita. Näistä voitaisiin
mainita muun muassa Valko-Venäjän demokratiakehitystä tukeva
ohjelma.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan keskustelu tänään
antaa pohjaa Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2015 teemaistunnolle,
joka järjestetään ensi maaliskuussa ja
joka pidetään Brysselissä. Kokouksen
tavoitteena on löytää lisää konkretiaa,
lisää kosketuspintaa mainitsemalleni pohjoismaiselle
hyödylle, nordisk nytta, pragmaattiselle yhteistyölle,
pohjoismaisesti EU:n sisällä niin valmistelutyössä kuin
EU-säädösten toimeenpanossa kansallisesti.
Tutkimusohjelmissa Suomen Upi mukaan lukien, Pohjoismaiden neuvoston
parissa tehdyissä tutkimuksissa sekä esitetyissä aloitteissa
on hahmoteltu monia eri tapoja, joilla Pohjoismaiden neuvoston,
ministerineuvoston ja Euroopan unionin eri toimielinten välistä kanssakäymistä ja
dialogia voitaisiin edelleen tiivistää. Nämä esitykset
tulevat antamaan hyvää pohjaa tulevan maaliskuun
teemaistunnon työskentelyyn.
Herra puhemies! Avainviestini voisin vielä tiivistää lopuksi
seuraavasti: On erittäin tervetullutta, että eduskunta
nyt kolmannen kerran käy teemakeskustelun pohjoismaiseen
yhteistyöhön liittyvästä kysymyksestä.
Vaikka keskustelu jäikin Euroopan parlamentin vaalien jälkeiseen
aikaan, se vahvistaa edellytyksiä Pohjoismaiden neuvoston
maaliskuun 2015 teemaistunnon tuloksekkaalle työlle ja
toki työllemme tulevaisuudessa.
Pohjoismainen yhteistyö kehittyy. Samanaikaisesti se
uudistumalla ja modernisoitumalla puolustaa omaa relevanssiaan Euroopan
unionin tiivistymisen ja syvenemisen edessä. Modernisaation
yksi työväline on paremmin toimiva yhteys pohjoismaisen
yhteistyön ja EU:n välillä. Pohjoismaat
voivat vaikuttaa EU:n sisällä, ne voivat tukea
EU:n vaikuttavuutta ulospäin, mutta tämän
edellytyksenä on, että Pohjoismaat kunnioittavat
toistensa integraatioratkaisujen erilaisuutta. On myös
Pohjoismaiden ja Pohjoismaiden kansalaisten intressissä,
ettei EU:n kehitys johda uusiin esteisiin Pohjoismaiden välisessä liikkuvuudessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen keskustelu. Puheenvuorot
varataan P-painikkeella. Ne saavat kestää enintään
2 minuuttia. Puhemies myöntää nämä tässä keskustelussa
käytettävät puheenvuorot vapaavalintaisessa
järjestyksessä. Lisäksi puhemies voi
myöntää myös 1 minuutin mittaisia
vastauspuheenvuoroja, ja nämä vastauspuheenvuorot
varataan V-painiketta käyttäen.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on siis parinkymmenen vuoden
perspektiivi tarkastella pohjoismaista yhteistyötä Euroopan
unionissa. Voimme todeta, että alku ei varmaankaan ole
ollut kaikkein lupaavin: Norja ja Islanti jäivät
ulos, ja oli epävarmuutta siinä, mitenkä yhteistyö jatkossa
voi toimia. Suomen ja Ruotsin katse kääntyi entistä voimakkaammin kohti
Brysseliä, ja varmasti on jälkeenpäin
historiantutkimuksessa todettavissakin, että Suomen ja
Ruotsin liityttyä Euroopan unioniin pohjoismaisen yhteistyön
kohdalle tuli kysymysmerkkejä siinä alkuvaiheessa.
Myöhemmin on havaittu, että Norja ja Islanti implementoivat
erittäin voimakkaasti direktiivit, ainakin noin 70-prosenttisesti,
ja ovat voimakkaasti tulossa mukaan myöskin tähän
EU-yhteistyöhön. Eräs voimakas askel
eteenpäin on ollut Stoltenbergin raportti vuonna 2009,
joka sitten nosti myöskin tämän puolustuksen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskusteluun. Kun katsotaan ulkopuolisia,
kansainvälisiä asioita, alkavat Pohjoismaat entistä enemmän
tuntea toisensa yhtenäisiksi, yhteistyö tiivistyy,
ja näitä pyöreän pöydän
keskusteluja, joita näistä teemoista on käyty, on
pidetty erittäin tärkeinä ja hyvinä.
Tapasin äskettäin nykyisen Euroopan parlamentin
varapuhemiehen Olli Rehnin ja halusin kuulla, miten hän
näkee tämän yhteistyön kehityksen.
Hän totesi, että Suomen ja Ruotsin jäsenyyden
alkuaikoina se oli kohtuullisen vaikeata mutta tämä keskustelu
puolustusyhteistyöstä on johtamassa ilmeisesti
siihen, että myös muilla politiikan aloilla Suomen,
Ruotsin, Tanskan, Norjan ja Islannin yhteistyö tiivistyy
ja myöskin ulottaa vaikutuksensa muuhun yhteistyöhön,
niin että tuolla Euroopan unionissa Pohjoismaiden yhteistyö voi
entisestään tiivistyä ja olla vaikuttamassa
positiivisesti kaikkien Pohjoismaiden kehitykseen.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, herr talman! Viime aikoina täällä Suomessa
on vähän tullut muotiin synkistely, ja monet luettelevat
jatkuvasti, mikä kaikki yhteiskunnassamme on pielessä.
Muistatteko, että kun muutama vuosi sitten Newsweek kirjoitti,
että Suomi on maailman paras maa, niin ensin täällä itse
käynnistimme keskustelun, että noinkohan on. Siksi onkin
hienoa saada puhua Pohjoismaista, koska kiistatta Pohjoismaat ja
pohjoismainen malli on valtava globaali menestystarina.
Olemme kerta toisensa jälkeen lyöneet koko muun
maailman ällikällä, miten monella yhteiskunnan
alueella olemme voineet sijoittua kärkisijalle eri mittauksissa.
En näe mitään syytä, ettei näin
voisi olla jatkossakin edellyttäen, että pidämme
kiinni niistä peruspilareista, joille tämä pohjoismainen
malli rakentuu, jotka suuren valiokunnan puheenjohtaja Riitta Myller
hyvin nosti puheenvuorossaan esille. Kaikki Pohjoismaat ovat pieniä,
ja me olemme myös riippuvaisia paitsi toisistamme myös
ympäröivästä maailmasta, mutta
totta on, että yhdessä olemme enemmän.
Kannatan kaikkia niitä pyrkimyksiä, jotka edistävät
EU:n ja Pohjoismaiden yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen lisäämistä,
sillä ajatuksella, että mitä enemmän
sekä EU että EU-maat muodostuvat Pohjoismaiden
kaltaisiksi tai kulkevat siihen kehityssuuntaan yhteiskuntana, sitä parempi.
Voimme tehdä paljon yhdessä. Juuri nyt meillä on
EU:ssa erityisesti työmarkkina- ja ympäristökysymyksissä paljon
yhteisiä intressejä: kuluttajakysymys, sosiaalisen
polkumyynnin estäminen, energiatehokkuustavoitteet, ruokahävikin
nostaminen EU:n agendalle, antibioottiresistenssi, paljon yhteisiä kysymyksiä.
Till slut, herr talman, vill jag säga att jag varmt stöder
den pragmatiska linje till förfaringssätt som
stora utskottets ordförande lyfte fram som modell för
samarbete mellan EU och Norden.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaat EU:ssa — EU Pohjoismaissa -keskustelu
on hyvä ja ajankohtainen. Norjan ulkoministeri Thorvald
Stoltenberg teki raportin vuonna 2009 Pohjoismaiden ulko- ja turvallisuuspolitiikan
yhteistyöstä, ja tämä keskustelu on
nyt enemmän kuin ajankohtaista. Muistan, kuinka tässä hetki
sitten kävimme aika mielenkiintoisen keskustelun, kun tämän
raportin pohjalta Islannin ilmatilan valvonta nousi esille. Silloin
itse kysyin — kun Suomessa nousi kohu, että miten
voimme tällaiseen osallistua — onko se sitten
sitä vaikeinta ja vaativinta yhteistyötä, mitä olemme
valmiita tekemään Pohjoismaiden kesken. Ja tämän
keskustelun myötä sitten tuo ilmatilan valvonta,
joka olisi pitänyt sisällään
tunnistelentoja, muuttui harjoitukseksi, ja minun mielestäni
tietyllä tavalla myös yhteistyönäkökulmasta
vesittyi.
Minun mielestäni, arvoisa puhemies, nyt on tärkeää ottaa
aktiivinen ote tässä pohjoismaisessa turvallisuusyhteistyössäkin.
Meillä aivan viime aikoina tuli esille Ruotsin vedenalainen
toiminta ja sukellusveneiden etsintä, jossa meillä olisi
ollut halua ja mahdollisuus antaa naapuriapua Ruotsille, mutta lainsäädäntö ei
sitä mahdollistanut. Itse toivoisin, että tämäntyyppisiä lainsäädäntöesteitä myös
poistettaisiin, että voisimme tämäntyyppisissä tehtävissä tai
sitten Norjan terroristi-iskun tapaisissa tilanteissa auttaa toisiamme
mahdollisimman helposti ja mahdollisimman nopeasti.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! En stor del av den nationella lagstiftningen
påverkas av EU:s lagstiftning. Samtidigt tenderar varje
enskilt EU-medlemslands röst bli svagare med EU:s ökande
medlemsantal. Också därför är
det viktigt att vi nordbor i EU stärker vår gemensamma
röst i så många frågor som möjligt.
Stora frågor står på spel också de
närmaste åren: Arktis och miljöhoten,
försvaret av gränslöshet och tolerans, öppenhet
och innovationer och konkurrenskraft.
Tulevaisuuden vastauksena pohjoismaisen yhteistyön
kasvattamiseksi myös EU:n puitteissa on keskusteluiden
ja tapaamisfoorumeiden lisääminen. Ministeriötasolla
virkamiesten tulisi lisätä pohjoismaista yhteistyötä EU-direktiivien implementointityössään
uusien rajaesteiden syntymisen estämiseksi. Poliittisten
toimijoiden pitäisi kokoontua saman pöydän
ympärille useammin vahvemmalla poliittisella mandaatilla
ja suuremmalla velvoitteella toimia sovitun agendan mukaisesti.
Pohjoismainen konsensus ja pohjoismaiset sopimukset ennen EU-tason
päätöksiä tarjoavat maillemme
kilpailuedun.
Nordiska rådet kommer att diskutera ett ökat nordiskt
samarbete i EU under Nordiska rådets minisession i Bryssel
i mars 2015. Då Nordiska rådet besökt
Europaparlamentet har de nordiska mepparna framfört ett
tydligt besked och behov av att de nordiska länderna också skulle
bidra till, hjälpa till, att fördjupa samarbetet,
och kanske alldeles specifikt i sådana frågor
som vi vet att är viktiga gemensamt för oss i
Norden. Det här fungerar inte så bra för
tillfället.
De nordiska länderna har tillsammans 25 miljoner invånare
och utgör sammantaget världens tionde största
ekonomi. Den nordiska modellen i EU är bland annat känd
för den sociala tryggheten, den höga och jämlika
bildningen, innovationerna, jämställdheten och
kvinnornas deltagande i samhället, och ingen annan än
vi nordbor själva kan göra vår röst
hörd i EU och i världen. Det här gör
vi allra bäst tillsammans.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa on oikeastaan
herätty vasta nyt tähän edustaja Gestrinin mainitsemaan
asiaan, että Pohjoismaat yhdessä muodostavat tämmöisen
kymmenenneksi suurimman talousalueen. EU-asioihin ja yhteiseen vaikuttamiseen
EU:ssa ollaan Pohjoismaiden neuvostossa herätty vasta ihan
viimeisen vuoden aikana. Nyt on ruvettu keskustelemaan siitä,
miten yhdessä voitaisiin tuoda tätä Pohjoismaitten asiaa
voimakkaammin esille EU:ssa, ja siihen vaikuttaa tietysti, niin
kuin edustaja Rundgren totesi, se, että Islanti ja Norja
ovat EU:n ulkopuolella. Se hieman vaikeuttaa asioiden käsittelyä, mutta
nämä maat ovat kyllä hyvin samoilla linjoilla
niissä asioissa, mitkä ovat tärkeitä Pohjoismaille
täällä EU:n pöydissä.
Ja tietysti on hyvin tärkeää, että siellä koetettaisiin
vaikuttaa yhdessä, varsinkin semmoisissa asioissa, missä Pohjoismailla
on yhteisiä tavoitteita.
Tämä tavoitteiden muodostaminenkin on herännyt
ehkä vasta nyt viimeisten vuosien aikana. En ole siellä Pohjoismaiden
neuvostossa ollut muuta kuin sen reilut kolme vuotta, mutta minusta
se Pohjolan herääminen on osittain tämän
ilmavalvonnan ja muun puolustustarpeen ohella levinnyt myöskin
näihin muihin asioihin. Paljon on käsitelty myöskin
rajaesteitä eri maiden välillä ja toivottu,
että näiden esteiden torjunnassa myöskin
etukäteen, koska eri parlamenteissa lait säädetään
erikseen, jossain ministeriötasolla tai muualla jo käytäisiin
keskustelua, ettei syntyisi uusia rajaesteitä enemmän
kuin mitä saadaan tuolla Pohjoismaiden neuvoston työn
ansiosta purettua. Siinä mielessä nämä asiat
ovat nyt heräämässä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä sitä,
että Pohjoismaiden neuvostossa on syvennetty myös
EU-keskustelua. Uskon, että tällä tavalla
poistamme myös niitä mielikuvia, että Pohjoismaiden
neuvosto olisi turha ja nimenomaan sen takia, että toimimme
myös EU:ssa. Toki päällekkäisyyttä varmaan
asioissa voi jollakin tavalla olla, mutta tärkeää on,
että pystymme käsittelemään
eri politiikkalohkoja ja asioita nimenomaan pohjoismaisessa asiayhteydessä.
2013 tullut raportti EU-yhteistyön tiivistämisestä on
hyvä lähtökohta muun muassa kansallisten
parlamenttien keskusteluille. Olemme jo nyt ottaneet käyttöön
joitakin toimenpidelistan ehdotuksista, ja uskon, että nämä uudistukset
syventävät myös yhteistyötä.
Erittäin tärkeää on säännöllinen
yhteydenpito luonnollisesti EU-parlamentin, kansainvälisten
parlamenttien ja Pohjoismaiden neuvoston kesken ja tietenkin informaation välitys.
Meidän on tunnettava toistemme toimintaa, käsiteltävä asioita
ja pystyttävä vaikuttamaan näiden eri
yhteisöjen avulla.
Kiitos myös ministeri Toivakalle, että olette ollut
osallistumassa meidän Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnan
kokouksiin.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Pohjoismainen yhteistyö on meille
suomalaisille hyvin luontevaa yhteistyötä. Mutta
silti olen samaa mieltä siitä, minkä suuren
valiokunnan puheenjohtaja Myller tuossa avauspuheenvuorossaan totesi,
että meillä on kuitenkin vielä aika paljon
kehitettävää meidän toimintatavoissamme,
etenkin silloin, kun puhumme pohjoismaisesta yhteistyöstä,
Pohjoismaiden neuvoston ja EU-asioiden välillä.
Mielestäni oli hyvä, että ministeri
otti esiin puheessaan sen, että pohjoismaisten hallituksien
pitäisi olla näkyvämpiä ja toimivampia
EU:n sisällä asioissa, joissa Pohjoismailla on
yhteinen intressi. Ja yksi asia, jossa meillä on aivan
selvä yhteinen intressi, ollut jo vuosikaudet Pohjoismaiden
neuvoston toiminnassa, on yhteinen meremme, Itämeri. Sen
suhteen meillä on varmasti paljonkin yhteensovittamista.
Ja kun ministeri mainitsi myös tämän
Valko-Venäjän demokratian kehittämishankkeen,
niin toden totta, eri foorumeilla me pohjoismaiset toimijat voimme
tehdä paljonkin yhteistyötä. Otan esimerkiksi
Euroopan neuvoston: kun keskustelemme ihmisoikeuskysymyksistä,
demokratiakehityksestä, niin siellä pohjoismaisten
edustajien yhteistyömuoto on niin luontainen, että me
pystymme paljonkin viemään asioita samaan suuntaan
ja ottamaan mukaan myös itse asiassa baltit, jotka tulevat
hyvin herkästi tähän kuvioon.
Toivoisin todellakin, että kun seuraavan kerran tapaatte
ja pidätte sitä maaliskuun istuntoa, niin puhuisitte
tästä meidän yhteisestä merestä, mitä toimenpiteitä voimme
tehdä, jotta vähennämme valumia. Ja sitten
se toinen toive on tämän vahvan pohjoismaisen
brändin rakentaminen.
Yhdessä me olemme paljon enemmän kuin jokainen
valtio yksin.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen todella iloinen tästä keskustelualoitteesta. Pohjoismailla
on paljon yhteisiä intressejä ja yhteisiä tavoitteita,
joita voimme ajaa EU:ssa, esimerkiksi juuri tämä Itämeren
tilan parantaminen, päästöjen vähentäminen,
myrkyllisistä arjen kemikaaleista pois pääseminen.
Voimme vähentää antibiootteja ja vaikuttaa
muihinkin EU-maihin, että niissäkin käytettäisiin
vähemmän antibiootteja sekä ihmisten
että eläinten lääkitsemiseen.
Yhdessä Pohjoismaat voivat parantaa oppimistuloksia
ja tehostaa viranomaisten työtä paremmin kansalaisia
palvelevaksi. Voimme jakaa yhdessä hyviä käytäntöjä,
voimavaroja, ja tätähän me teemmekin,
kun kyseessä on rikollisuuden vastainen kamppailu, ihmiskaupan
vastainen kamppailu ja prostituution vastainen kamppailu. Voimme
yhdessä levittää myös hyviä käytäntöjä demokratiaan
ja avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen liittyen.
Yhdessä Pohjoismaat voivat suojella arktista haurasta
luontoa ja säästää luonnonvaroja
tuleville sukupolville. Luonto on meille kaikille pohjoismaalaisille
aivan elinehto ja erittäin tärkeä asia.
Voimme myöskin kertoa muulle maailmalle, että olemme
eläneet 200 vuotta rauhassa toistemme kanssa ja että konflikteihin
löytyy ratkaisuja demokratian keinoin. Voimme myös
osoittaa, että ihmiset voivat luottaa siihen, että heidän ihmisoikeutensa
ovat turvattuja huolimatta siitä, kuka maata kulloinkin
hallitsee.
Tammikuussa Ahvenanmaalla pidämme Pohjoismaiden neuvoston
kokouksessa konferenssin koskien itsehallintoalueita, ja tämä konferenssi
ja itsehallintoalueteema muutenkin herättävät
paljon kansainvälistä kiinnostusta.
Samarbetet fungerar inte av sig självt, det behövs
aktiva, nyfikna och engagerade politiker. Vi kan lära oss
mycket av varandra. — Tack.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Luonnollisesti, kun pohditaan pohjoismaisen
yhteistyön roolia EU-politiikassa, aivan keskeistä on,
niin kuin ministeri toi esille, huomioida Pohjoismaiden erilaiset
integraatiomallit EU:hun liittyen.
Kun ajatellaan Pohjoismaiden neuvoston roolia, niin ajattelen
ainakin itse, että jo pelkästään sen
työskentelytavan ja -rytmin erilaisuuden vuoksi
voi olla niin, että Pohjoismaiden neuvoston luontevin EU-poliittinen
rooli syntyy nimenomaan sitä kautta, että se katsoo
keskeisiä teemoja ja strategisia kysymyksiä, joissa
Pohjoismaiden on syytä myös EU-piirissä tehdä yhteistyötä, eikä se
ehkä niinkään osallistu siihen päivänpolttavaan
juoksuun. Luonnollisesti Pohjoismaiden neuvostolla on edelleen kädet
täynnä työtä edistää myöskin
Pohjoismaiden välillä ratkottavia asioita, niin
kuin aina silloin on todettu, oliko se muun muassa Norrbackin raportti,
joka tämän on osoittanut.
Mitä tulee EU-politiikkaan ja Pohjoismaiden yhteistyöhön
muutenkin kuin Pohjoismaiden neuvoston toimesta, niin näen
ainakin itse kaikkein realistisimmaksi katsoa sitä yhteistyötä nimenomaan
asiakohdittain. Meillä on tiettyjä yhdistäviä tekijöitä — pohjoismainen
hyvinvointimalli, meidän demokraattiset yhteiskuntamme, avoin
kansainvälinen talous, siihen osallistuminen — joissa
meillä on yhteisiä intressejä ja kannattaa
tavoitella yhteisiä näkemyksiä. Ja samalla on
myönnettävä, että meillä on
kosolti myöskin asioita, joissa yhteisiä intressejä ei
niin paljon ole, ja myös asioita, joissa yhteisiä näkemyksiä ei kerta
kaikkiaan ole löydettävissä.
Arjessa on itsellänikin kokemusta siitä, että esimerkiksi
ennen ministerineuvoston kokousta sen sektorin pohjoismaiset ministerit
pitävät palaverinsa ja katsovat sen asialistan
läpi. Pidän tällaista käytännöllistä yhteistyötä ihan
hyvänä. Mutta toisin kuin edustaja Gestrin täällä mainitsi,
en ajattele, että tapaamisten lisääminen
on ratkaisu, koska yksinkertaisesti ihmisten kalenterit ovat täynnä,
vaan ratkaisuna on parempi fokus: parempi fokus siihen, että katsotaan
ajoissa, missä asioissa tehdään yhteistyötä.
Tähän liittyen minulla on vielä lopuksi,
puhemies, kysymys — jos sallitte — ministerille:
kun arktinen alue ja arktiset kysymykset ovat Pohjoismaille niin
luonteva osa myös EU-politiikassa, niin onko käynnissä minkäänlaista
konkreettisiin tuloksiin pyrkivää pohjoismaista
yhteistyötä EU-politiikan suuntaamiseksi tiettyihin
kysymyksiin, tiettyihin konkreettisiin asioihin myöskin
arktisella alueella?
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietämättä sitä,
mihin edustaja Lehtomäki puheenvuorossaan päätyy, ajattelin
nostaa nimenomaan tämän teeman nyt esille, ja
on hyvä, jos ministeri sitä pohdiskelisi. Nimittäin
arktinen on se Pohjoismaita Euroopassa yhdistävä tekijä.
Me olemme Euroopan arktinen ulottuvuus, ja siinä on äärettömän
tärkeää nähdä myöskin
nämä Euroopan unionin ulkopuolella olevat maat,
Norja ja Islanti, olennaisina toimijoina tässä arktisessa
kokonaisuudessa.
Kun nyt paraikaa Euroopan unioni on suunnittelemassa kohtuullisen
isoa investointipakettia, puhutaan 300 miljardista, niin juuri nyt
olisi aika nostaa esille myös arktinen todellisuus ja siellä pohjoisessa
olevat yhteiset logistiikkahankkeet, rajat ylittävät
logistiikkahankkeet, joista Pohjoismaat ovat keskenään
keskustelleet. Suuntaan tämän kysymykseni ministerille
ja toivon, että jollakin tavalla tämä tulisi
esille tässä Suomen ja Pohjoismaiden EU-politiikassa.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan rajat ylittävästä yhteistyöstä arktisella
alueella, niin silloin tulee eittämättä mieleen
myöskin rajat ylittävän työvoiman
käyttäminen, joka tulee varmasti lisääntymään.
Tällä hetkellä meillä Pohjoismaitten
neuvostossa on monta vuotta ollut käsittelyssä asia,
joka koskee kaksoisverotusta, niitä ihmisiä, jotka
jäävät eläkkeelle Ruotsista
ja muuttavat Suomeen. Heitä verotetaan ensin Ruotsissa
ja sen jälkeen Suomessa. Tähän asiaan
ei ole saatu muutosta. Olisiko tämä nyt sellainen
asia, mikä pitäisi sitten viedä tähän
yhteistyöhön EU:n kanssa ja saada se direktiivipohjaiseksi?
Kun eittämättä varsinkin ihmisten vapaa
liikkuminen tulee lisääntymään,
työn perässä tullaan liikkumaan entistä enemmän,
ja ihmiset tulevat jäämään ikään
kuin vieraasta maasta eläkkeelle ja palaavat sitten omaan
kotimaahansa, toki kuitenkin tällä meidän
sisämarkkina-alueellamme, niin tämänkaltaiset
esteet pitäisi pystyä poistamaan.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tuohon Euroopan unionissa
käyntiin lähtevään — toivon
mukaan — 300 miljardin euron investointiohjelmaan, niin
Suomenkin, mikäli oikein muistan, alustavat hahmotelmat
niistä hankkeista, jotka olisivat mukana, ovat aika lailla
puhtaasti kansallisia. Pitäisittekö te, ministeri,
realistisena sitä, että tätäkin
asiaa voitaisiin katsoa pohjoismaisessa yhteistyössä siten,
että Euroopan unionin jäsenmaat veisivät
EU-pöytiin ylikansallisiakin hankkeita ja että EU-rahoitusta
yhteensovitettaisiin Euroopan unionin ulkopuolisten Pohjoismaiden
kanssa? Esimerkiksi Norjasta me tiedämme, että heillä saattaisi
pelimerkkejä ollakin lisäinvestointeihin, esimerkiksi
edustaja Rundgrenin esille nostamissa, jo aiemmin Pohjoismaiden neuvostonkin
syynäämissä yhteispohjoismaisissa arktisen
alueen hankkeissa.
Christina Gestrin /r(vastauspuheenvuoro):
Herr talman! Haluaisin vastata tähän Paula
Lehtomäen kommenttiin näistä ministeritapaamisista.
Hyvä käytäntö on tietenkin
se, että ministerit tapaavat ja keskustelevat ennen näitä yhteisiä kokouksia.
Mutta käytäntöhän on kuitenkin
se, tai ainakin vaikuttaa usein siltä, että tällaista
yhteistä pohjoismaista linjaa ei ole. Olen sitä mieltä, että olisi
kuitenkin itse politiikan kannalta parempi, jos useammin pystyttäisiin
siis tuomaan yhteinen pohjoismainen näkemys ja linja myös näihin
kokouksiin.
On myös aivan varmaa, että EU:ssa Pohjoismaitten
meppien välistä yhteistyötä pitäisi
kehittää ja myös uusia muotoja Pohjoismaiden
neuvoston ja Euroopan parlamentin jäsenten välillä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Yritin tuossa saada debattipuheenvuoroa, mutta
en näköjään niistä napeista
osannut painaa oikeata.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä, arvoisa edustaja, teillä on
nyt 2 minuuttia aikaa debatoida.
Kyllä riittää, arvoisa puheenjohtaja. — Tuli
vain mieleen, että tuossa menneenä kesänä kotoisessa
Keski-Suomessa kun olin, niin siellä minulle tehtiin rohkea
ehdotus koskien pohjoismaista yhteistyötä. Ja
kun olen tämmöinen herkkä mies, niin
minä lupasin toimittaa sen tähän saliin,
ja nyt sen kerron: Tässä, arvoisa ministeri ja edustaja
Myller, puhuitte puheissanne, että pohjoismaista yhteistyötä tulisi
uudistaa ja brändiä parantaa. Nythän
Pohjoismaissa — Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Islannissa — on
valuuttana kruunu, ja he esittivät minullekin, että eikö tehtäisi
semmoinen yhteistyöhomma ja brändin parannus,
että Suomessakin siirryttäisiin kruunuun, jolloin
kaikilla Pohjoismailla olisi yhteinen valuutta. Minä kerroin,
että tässä vaiheessa, kun eurossa ollaan
ja EU:n jäsen, tämä tuntuu mahdottomalta,
mutta kun tapoihini kuuluu tuoda kaikenlaisia terveisiä tähän
saliin, niin, arvoisa puheenjohtaja, olen tämän
viestin tänne nyt tuonut. — Kiitos.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaat voittaisivat globaalissa kilpailussa,
jos pitäisivät enemmän yhtä — tämän
lähtökohdan monet ovat allekirjoittaneet — mutta
me toimimme vielä yhteistyössä tavallaan
kapealla alalla, erityisesti tutkimus-, hyvinvointi-, ympäristö-
ja kulttuurialoilla.
Mutta maiden välisiä yhteistyösopimuksiakin on
tehty, näistä esimerkkinä Ruotsin kanssa
solmittu sopimus taloudellisesta yhteistyöstä kansainvälisissä kriisitilanteissa.
Sopimuksen mukaan Suomen ja Ruotsin hallitukset pitävät
tavoitteenaan taloudellista yhteistyötä, kauppaan ja
huoltovarmuuteen liittyvää tietojenvaihtoa ja yhteydenpitoa.
Samoin Suomella ja Norjalla on neuvoteltuna kahdenvälinen
huoltovarmuutta koskeva puitesopimus. Sopimuksen nojalla voidaan
tehdä myös yksityiskohtaisia sopimuksia. Ja edelleen
pohjoisten malmivarojen ja Jäämeren logistisen
käytävän osalta Suomi, Norja ja Ruotsi
ovat vääntäneet kättä,
ja siellä on paljon taloudellisia mahdollisuuksia. Suomen
on myös pidettävä huolta omasta hyödystään.
Jotta panostaminen on mielekästä, on kaikkien
osapuolten oltava tietysti voittajia.
Globaalissa kilpailussa Pohjoismaiden tulisi yhdistää voimiaan.
EU:n sisällä Suomen, Ruotsin ja Tanskan olisi
pelattava enemmän yhteen. Tähän yhteenliittymään
voisivat liittyä myös Baltian maat. Pohjoisen
ulottuvuuden ja pohjoisten olosuhteiden tulisi painokkaammin tulla
esille talouspoliittisissa tai geopoliittisissa linjauksissa sekä alueellisen
kehittämisen painopistealueita määrättäessä.
Myös sääntelyssä olisi Pohjoismailla
vielä yhteistä puolustettavaa ilmasto-olosuhteittemme
tai harvaan asuttujen seutujen ja pitkien välimatkojen
haittojen huomioimisessa. Yhden pienen maan ääni
hukkuu, mutta yhteistyöllä tietysti saavutetaan
enemmän, ja työtä riittää vielä tälläkin
saralla.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiset arvot yhdistävät
pohjoismaisia päättäjiä. Kansalaisten
hyvinvoinnin ja palveluiden turvaaminen, yrittäjien toimintamahdollisuuksien
helpottaminen sekä uusien investointien saaminen ovat tavoitteita
pohjoismaisessakin yhteistyössä. Pohjoismaiden
kilpailukykyä EU:n sisämarkkinoilla täytyy
vahvistaa kaikin tavoin.
Kuten edustaja Heikkiläkin täällä totesi,
EU on valitettavasti kunnostautunut myös uusien direktiivien
ja asetusten tehtaana. Uusia rajaesteitä syntyy enemmän
kuin niitä ehditään poistaa, esimerkkinä vaikkapa
yhdistelmälupadirektiivi, jonka käsittelyn yhteydessä EU:ssa
oli kyllä tieto, että suomalaisen sosiaaliturvan
perusteita jouduttaisiin perustavanlaatuisesti muuttamaan. Onkin
siis erittäin tärkeää, että pohjoismaista
yhteiskuntamallia ja arvoja viedään aktiivisesti
EU:n suuntaan.
Arvoisa ministeri, Suomi on pieni maa, eikä meillä riitä resursseja
lähettää joka alan asiantuntijoita EU:n
syövereihin. Tässä kohtaa saammekin kaikki
tässäkin salissa katsoa peiliin, olemmeko tehneet
voitavamme suomalaisten etujen ajamiseksi myös EU:n sisällä ja
yhteistyön tekemisessä. Olisinkin kysynyt teiltä:
Voisiko olla mahdollista tehostaa jo olemassa olevia virkamies-
ja asiantuntijaresursseja EU:n toiminnoissa, jotta tätä pohjoismaista
yhteistyötä resurssien ja asiantuntijoiden välillä voitaisiin
tiivistää? Ja miten näette pohjoismaisten
yhteistyöministereiden yhteistyön? Voisiko näissä eri
EU-pöydissä tätä yhteistyötä jotenkin
vielä tiivistää ja vahvistaa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä vaiheessa kuuntelemme... Eivätkös
kaikki ole käyttäneet ainakin yhden puheenvuoron? — Jaaha,
eivät vielä. Täällä ovat
laskuopit sekaisin. — Edustaja Pirttilahti, olkaa hyvä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Kiitos, arvoisa puhemies! — Todellakin tässä on
todettu, että kun EU:hun liityttiin noin parikymmentä vuotta
sitten, niin siinä oli meillä pohjoismaisilla
valtioilla erilaiset lähtötasot ja lähtötavoitteet.
Varsinkin maatalouspolitiikan osalta, millä on EU:n suurin
rahapotti budjetissa, oli hyvinkin erilainen politiikka niin Tanskalla,
Ruotsilla kuin sitten Suomellakin. Ja ehkä semmoinen kylmä asenne
vielä Ruotsin osalta oli tietenkin näihin päätöksiin
Suomea kohtaan vielä tuonne pitkälle vuoteen 2006
asti.
Näitä eriäväisyyksiä on
kerrottu täällä, mutta itse näen,
että meidän tulisi tavoitella yhteisiä intressejä vielä enemmän
ja vahvistaa tätä pohjoismaista vaikuttavuutta
EU:n suunnassa. Varsinkin itse näen, että tämmöinen
proaktiivinen ote komission suuntaan olisi erittäin tervetullut. Meillähän
on aika paljon erilaisia yhteisiä hankkeita. Toimijatahot
toimivat aika hyvin, mutta poliittisessa päätöksenteossa
komission suuntaan ne kaikki eväät eivät
ole ihan vielä kunnossa.
Esimerkkinä otan juuri tämän maatalouden, toisena
asiana metsätalouden. Vaikka EU:ssa ei olekaan yhtenäistä metsäpolitiikkaa,
niin ollaan tekemässä yhteistä metsästrategiaa.
Tässäkin meillä on hyvin vahvat intressit
Ruotsin kanssa, ja meidän pitäisi vahvasti vaikuttaa
siihen metsästrategiaan, että siitä tulisi
meille Pohjoismaille sellainen, että me voimme metsiä hyödyntää taloudellisesti
ja tuottavasti myös jatkossa, ettei tulisi tätä EU:n
niin sanottua puistopolitiikkaa, tuolta etelästä päin
meille saneltua.
Yksi yhteinen iso toimialue on myös energia. Meillä on
yhteiset, vahvat sähkömarkkinat, ja me Pohjoismaat
olemme nyt mallimaina olleet sille, mitenkä EU tulee järjestelemään
omia sähkömarkkinoitaan. Tässä olisi
oiva malli viedä pohjoismaista toimintamallia myös
EU:n suuntaan. Eli enemmän yhteisiä asiahakuja
kuin sitä, että erotellaan erilaisuuksia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Toivakka, kuinka paljon tarvitaan? (Lenita Toivakka: 4—5
minuuttia!) — 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka
Arvoisa puhemies! Kiitos kansanedustajille näistä hyvistä kommenteista
ja hyvästä evästyksestä pohjoismaisen
yhteistyön edelleenparantamiseksi.
Tuntuu siltä, että nyt kun nämä epävarmat
ajat ovat tässä jotenkin olleet aika pitkään
päällä ja myös turvallisuustilanne
on ollut semmoinen, että kaivataan jotakin semmoista positiivista — vähän
niin kuin edustaja Feldt-Rannan puheenvuoroa siteeraten, että meillä on
ollut semmoinen synkistelyn tunne päällä täällä Suomessa
pitkään — niin minun mielestäni
tämä pohjoismainen yhteistyö on jotenkin
semmoinen valonlähde tällä hetkellä,
erittäin positiivinen asia, joka jollakin tavalla voimistuu
ja kehittyy koko ajan, ja minun mielestäni myöskin
tahto ja halu tämän yhteistyön tiivistämiseksi
on tällä hetkellä erittäin hyvä.
Se näkyi Tukholmassa, ja se näkyy, minun täytyy
myös sanoa, pohjoismaisten yhteistyöministereitten
tapaamisissa. Tälle on selkeästi tilausta, ja
meillä on varmasti mahdollisuutta siihen, mistä edustaja
Pirttilahtikin puhui: hakea entistä enemmän sitä yhteistä pintaa,
niitä yhteisiä asioita, joilla me voimme tätä yhteistyötä tiivistää — liittyi
se sitten metsästrategiaan, energiaan tai arktisuuteen,
josta täällä paljon puhuttiin, mutta
myös ihan keskinäiseen kauppaan, viennin edistämiseen.
Siinä on valtavan paljon mahdollisuuksia Pohjoismaiden
sisälläkin.
Tähän jos ihan ensimmäiseksi otan
tuon arktisuuden, joka nousi tässä vahvasti esille,
ja siitä tuli useampi kysymyskin. Pohjoismaiden neuvostohan
hyväksyi tämmöisen arktisen työohjelman
Tukholmassa. Tämä koskee vuosia 2015—2017,
ja siihen osoitettiin 8,5 miljoonaa Tanskan kruunua. Tähän
on parhaillaan haku päällä näillä erilaisilla
hankkeilla, jotka siitä rahaa voivat hakea. Tämän
lisäksi 2 miljoonaa Tanskan kruunua on hankkeisiin, joilla
edistetään arktista työskentelyä yhdessä Arktisen
neuvoston tavoitteiden kanssa. Eli rahaa on sieltä puolelta
suunnattu, ja tätä yhteistyötä tietenkin
halutaan tiivistää.
Tämän lisäksi varmaan ainakin Pohjoismaiden
neuvoston jäsenet muistavat, että kun nyt tuleva
puheenjohtajuuskausi on Tanskalla, heidän kärkitavoitteensahan
on sininen Arktis, ja sitä kautta tätä arktista
yhteistyötä nimenomaan halutaan käytännön
tasolla vahvistaa. Tämä on meille valtavan suuri
maantieteellinen ja kaupallinen mahdollisuus, ja meidän
täytyy todellakin miettiä, miten me saamme yhteisiä hankkeita
edistettyä ja kaiken kaikkiaan sitä bisneshyötyäkin,
jota meille tämä alue voi tuoda, unohtamatta sitä,
että ihmisten liikkuvuus siellä paranee ja kaiken kaikkiaan
työnteko on mahdollista myös, kun se talous siellä arktisella
alueella rupeaa kehittymään. Mutta tämä on
ihan valtavan suuri mahdollisuus meille kaikille.
Toinen asia, jonka haluaisin nostaa tässä,
on tämä sääntely, josta on paljon
puhuttu. Se on ihan selkeätä, että meillä syntyy
koko ajan valitettavasti uutta sääntelyä,
sitä tulee EU:sta, kun implementoidaan sieltä direktiivejä,
mutta kyllä sitä valitettavasti syntyy myös
sitä kautta, että me hyvin eri tavalla implementoimme
näitä kansallisesti ja myöskin keskenämme
luomme uusia rajaesteitä ihan kansallisestikin. Tähän
täytyy kiinnittää huomiota, ja tämä on
tietysti asia, johon Pohjoismaiden neuvosto jatkuvasti kiinnittää huomiota,
ja tämä on oikeastaan kansallisten päätöksentekijöiden,
meidän jokaisen, tehtävä, katsoa sitä,
että tässä asiassa mentäisiin
oikeaan suuntaan.
Kolmas asia, jonka haluaisin erityisesti nostaa tässä esille,
on tämä brändäys ja pohjoismaisen mallin,
pohjoismaisen ajattelun ja toimintatavan profilointi vahvemmaksi.
Tämä on ihan selkeästi, niin kuin tuossa
mainitsin aikaisemmin, mahdollisuus meille niin EU-tasolla kuin
globaalisti, mutta erityisesti EU:ssa me voisimme vahvemmin viedä esimerkiksi
pohjoismaista hyvinvointimalliajattelua ihan käytännön
keskusteluihin, kertoa siitä, miten meillä tämmöinen
kasvu ja kuitenkin sosiaalinen turva kulkevat käsi kädessä:
ne eivät ole toisilleen vastakkaisia, vaan ihmisistä pidetään
huolta samaan aikaan kuin talous on vahvaa. Tämäntyyppinen
keskustelu Euroopassa on itse asiassa hyvin ajankohtaista tällä hetkellä,
ja tätä täytyisi käydä enemmän.
Kun myös eurooppaministerinä asiaa tarkastelen,
minun mielestäni EU:ssa Pohjoismaat ylipäätänsä nähdään — ja
haluaisin, että entistä enemmän nähdään
jatkossa — tämmöisinä ratkaisun
tuojina. Meillä on hyviä malleja, meillä on
hyviä toimintatapoja, mutta me emme kaikkia aina edes itsekään
täällä oivalla. Ja sen takia on hirveän
tärkeätä, että meillä on
pohjoismaisia foorumeja, joilla me kriittisesti katsomme itseämme
mutta myöskin arvostamme sitä jo tehtyä työtä,
mitä meillä on, jotta me pystymme viemään
näitä ajatuksia ja osaamistamme myös Pohjoismaiden
ulkopuolelle. Ja tätä on nimenomaan tämä brändäystyö parhaimmillaan,
joka itse asiassa alkaa nyt ensi vuonna — ja sitten kun Suomi
on puheenjohtajamaa 2016, tämä brändäystyö varsinaisesti
starttaa, elikkä Suomella on aika paljon sitten harteilla
ja vastuulla, kun tämä brändäystyö lähtee
toden teolla vauhtiin 2016.
On hyvin tärkeätä, että me
tätä keskustelua tässä vaiheessa
käymme. Tähän liittyy muun muassa edustaja
Heinosen ja muutaman muunkin mainitsema puolustusyhteistyö.
Se on hyvin tärkeä osa pohjoismaista yhteistyötä,
ja siitä on hyviä esimerkkejä, kuten
esimerkiksi tämä Islannin onnistunut ilmaharjoittelu.
Näinä epävarmoina aikoina meille on myöskin
hyvin tärkeää, että pohjoismaisesta
ulko- ja turvallisuuspoliittisesta yhteistyöstä keskustellaan.
Mutta ehkäpä päätän
tähän, taisin jo vähän ylittää aikani. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen siirrytään
minuutin mittaisiin puheenvuoroihin.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Minullekin on ollut erittäin arvokasta
tämä käyty keskustelu, koska en itse
valitettavasti pitkästä parlamentaarisesta urastani
huolimatta ole koskaan osallistunut varsinaisesti Pohjoismaiden
neuvoston työskentelyyn. Kuitenkin esimerkiksi, kun täällä sanottiin,
että Euroopan parlamentissa pitäisi enemmän
tehdä pohjoismaista yhteistyötä, omassa
ryhmässäni oli säännöllistä yhteistyötä Pohjoismaitten
edustajien välillä, niin että se oli jopa
merkitty viralliseen kalenteriin kokousajaksi. Ja siellä todellakin
käytiin enemmänkin näitä strategisia
keskusteluja siitä, mitkä ovat niitä strategisesti
tärkeitä asioita, joita me voimme tuoda eurooppalaiseen
yhteistyöhön. Niitä oli Itämeri-yhteistyö,
niitä olivat monet ympäristöyhteistyöasiat,
mutta myöskin tämä eurooppalainen malli,
jota halusimme tämän yhteistyön kautta
sitten viedä keskusteluun, nimenomaan se, että on
sosiaalinen turvallisuus mutta samalla meillä on kasvun
ja työllisyyden politiikkaa.
On myös sellaisia asioita, esimerkiksi ympäristö...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaha, minuutti taitaa olla kuulkaa, arvoisa edustaja, täynnä!
Minä luulin, että 2 minuuttia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Yritin tässä sanoa, että siirrytään
minuutin mittaisiin puheenvuoroihin, kun tulee tämä toinen
kierros. Ruvetaan vähän tiivistämään,
että kuullaan kaikkia.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka olemme paljossa hyviä, niin
meillä on silti vielä tosi paljon potentiaalia
myös tässä pohjoismaisessa toiminnassa.
Ja minä yhdyn kyllä siihen edustaja Lehtomäen
ajatukseen, että meillä on parantamista tässä fokuksen
hakemisessa.
Ministeri Toivakka, puhuitte todella paljon brändäyksestä,
mainitsitte ehkä kymmenen kertaa sanan brändäys.
Tässä uskon, että mitä Pohjoismaihin
tulee, niin brändi on aika kirkas. Koko maailma katsoo
Pohjolaan ja miettii, että mitä ilmaa te hengitätte,
mitä vettä te juotte, mitä te teette,
kun te olette melkein kaikessa maailman parhaita.
Mutta sen sijaan tässä fokuksessa on varmasti tekemistä,
ja kun tässä signaloitte, että olette
innokkaana uutena ministerinä valmis edistämään jotain
asiaa, niin yksi sellainen kysymys, josta minun mielestäni
on puhuttu liikaa ja jossa tehty liian vähän,
on tutkimusyhteistyö. Meillä on valtavasti sellaista
osaamista — tätä mietitään
nyt myös EU:ssa, ja sen takia se on tärkeää,
että Pohjoismailla on tässä joku yhteinen
linja — biotaloudessa, Arktiksessa, energiassa, ilmastonmuutosteknologiassa.
Ottakaa, ministeri, tämä pallo vastaan. Brändätkää vähemmän
ja edistäkää tätä tutkimusyhteistyötä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Tolppanen, minuutti.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa päämies! Tietysti pohjoismaisessa
yhteistyössä on myöskin erittäin
tärkeää tämä kulttuuriyhteistyö ja
sen lisäksi Nordjobb.
Mutta sitten siellä on yksi sellainen asia, mistä on
puhuttu vuosikausia, eikä siitä tunnuta pääsevän
yhteisymmärrykseen. Se on se, että ruotsalaista
läskedryck-limukkapulloa ei voi palauttaa Suomessa ja saada
siitä pullopanttia, eikä missään
muussakaan maassa. Tämä on sillä tavalla isompi
ongelma, että sitä voitaisiin laajentaa myöskin
EU:n alueelle. Kun meillä nyt on olemassa sisämarkkinat,
niin voitaisiin sopia siitä, että nämä pullopanttihinnat
olisivat samat eri maissa ja niitä pulloja voisi sisämarkkinoilla
palauttaa mihin tahansa. Samalla ehkä voisimme puuttua
myöskin niihin maihin, missä pulloja ei kerätä.
Tämähän on ongelma ennen muuta sellaisissa
maissa, missä tarvitsee esimerkiksi puhdas vesi ottaa pullosta
ja tuoda pullossa kotiin. On maita, joissa näistä ei
saa yhtään mitään vaan ne viedään
roskikseen, ja se on taas tämmöinen kestävämmän
kehityksen alainen asia, missä voisi tehdä yhteistyötä niin
että saisi sitten sen pullopantin sieltä jossakin
vaiheessa yli rajojen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Saisimme tuonne EU-kentille noita pohjoismaisia kantoja
enemmän, jos ministerineuvostossa olevilla pohjoismaisilla
yhteistyöministereillä olisi aikaa vastata hieman
paremmin näiden Pohjoismaiden neuvoston valiokuntien ministereille
tekemiin kysymyksiin.
Tänään oli Høybråten
vieraana tuossa Suomen Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnan työvaliokunnassa
aamulla, ja hän puhui sitä, että pitäisi
tehostaa sillä tavalla, ettei moneen kertaan lähetetä samoja
kysymyksiä ja sitten vastata jotain, että sieltä saataisiin
ehkä säästöjä. Itse olen
vähän samaan asiaan kiinnittänyt huomiota. Myöskin
nämä pullopanttikysymykset ovat semmoisia, että ne
ovat pyörineet, ja Tolppasen esille tuoma pullopantin hinta
on varmaan avaintekijä. Suomessa se on korkein, ja muualla
se on vähän turhan pieni, niin etteivät
pikkulapsetkaan kerää sillä hinnalla
niitä pulloja.
Tosiaan tämä on tärkeää,
että ministereillä olisi aikaa vähän
perehtyä näihin ja vastaukset annettaisiin. Ja
sitten mahdollisesti Pohjoismaiden neuvostoa ollaan uudistamassa
siinä, että näitä asioita, mitä siellä on
päätetty, tuotaisiin kotimaisiin valiokuntiin,
vastaaviin valiokuntiin tiedoksi, ja tämä tehtäisiin
kaikissa Pohjoismaissa. Nämä ovat niitä tavoitteita,
millä varmaan saadaan tehostettua yhteistyötä.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä edustaja
Tolppasen esitystä ja toivon, että ministeri ottaa
tästä kopin. Tästä ovat nimittäin
sekä kansalais- ja kuluttajavaliokunta että ympäristövaliokunta
Pohjoismaissa tehneet vuosia töitä, ja tästä on
tehty tutkimuksia, että varsinkin pulloliikenteessä Viron
ja Suomen ja Tanskan ja Saksan välillä kannattaisi
tätä kierrätystä ja palautusta
kehittää.
Minuutti aikaa. — Monesti miettii sitä, miten saisimme
poliitikot kiinnostumaan vielä enemmän pohjoismaisesta
yhteistyöstä, sillä jotta voimme toimia
myös Euroopan suuntaan yhdessä, meidän
täytyy vahvistaa omia taitojamme — omaa kielitaitoamme
tietysti — ja sitten voisimme hyvin vaihtaa poliitikkoja,
mennä opiskelemaan ja tutustumaan muiden maiden päätöksentekoon.
Nämä samanaikaiskeskustelut ovat olleet loistava
tilaisuus käydä yhteisistä teemoista keskustelua.
Virkamiehiä voitaisiin vaihtaa, ja varsinkin valiokuntien,
niiden puheenjohtajiston ja valiokuntien jäsenten, täytyisi
olla tietoisia siitä, mitä vastaavissa valiokunnissa
muissa Pohjoismaissa tehdään. Tämä kiinnostuksen
ja sitoutumisen herättäminen ja lisääminen
pohjoismaisessa yhteistyössä on myös
tärkeää.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! En nyt päästäisi
ministeriä aivan helpolla tämän arktisen
kanssa. Nimittäin fokusoin vielä tarkemmin Pohjoiskalottiin
ja sanon kolme lukua: Norjassa työttömyys on 3
prosenttia, Ruotsissa noin 7, Suomessa yli 15 keskimäärin.
Se ei ole tullut ilmaiseksi, tämä Norjan menestys,
noilla alueilla, vaan me tiedämme, että eriväriset
hallitukset ovat useilla hallituskausilla panneet sen pohjoisen
yksiselitteisesti painopistealueeksi ja lähteneet kehittämään
monia infrahankkeita ja ennen muuta luonnonvarojen hyödyntämistä.
No, nyt jos Suomi aikoo olla mukana näissä, niin
kuin sen tulisi olla — tässä viittaan
aikaisempaan keskusteluun näistä infrahankkeistakin — niin
sehän vaatii meiltä myös panostuksia. Tämä ei
tule odottamalla, ja ellemme me ole sitoutuneet olemaan mukana tässä yhteistyössä
myös
taloudellisella panoksella, niin me jäämme näistä muista
pohjoismaisista yhteistyökuvioista ulos.
Elikkä edelleenkin nostan vakavasti esille tämän
ajatuksen siitä, että ministeri nyt keskustelee
puoluetoverinsa kanssa Euroopassa, komissaari Kataisen kanssa, kun
näitä investointipakettien sisältöjä mietitään,
että eikö nämä arktiset hankkeet
pitäisi nyt tässä nostaa Suomen aloitteesta
mukaan.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri otti hyvin esille — ja
varmaan moni muukin tässä salissa — tämän
implementoinnin eli sen, millä tavalla me yhteisesti Pohjoismaissa otamme
EU-lainsäädäntöä käytäntöön.
Siinä olisi varmaan parantamisen varaa.
Mutta otan myös toisen asian esille: millä tavalla
me implementoimme meidän Pohjoismaiden neuvoston ja ministerineuvoston
päätöksiä omaan lainsäädäntöön,
tai saadaanko niitä edes meille tänne valiokuntiin
käsittelyyn. Eli meillä on aika hidas tämä Pohjoismaiden
neuvoston päätöksentekoelin: jos tulee
aloite, niin siinä menee puolitoista vuotta, että sitä pyöritellään
siellä, ja sitten se tulee ministerineuvostolle esityksenä,
huomioon otettavaksi, ja ehkä se joskus siitä pyörähtää sitten
tänne eduskuntaan.
Eli nyt kun tehdään uudistustyötä,
niin näkisin, että eihän tämä riitä,
että me vain kerran vuodessa käymme tätä toimintakertomusta
lävitse täällä salissa, vaan
pitäisi pohtia, millä tavalla ne asiat, yhteiset
PN:n näkemykset esimerkiksi, tulisivat sieltä meidän
valiokuntakäsittelyyn niin että sieltä olisi
jotain efektiä suoraan tähän meidän
omaankin lainsäädäntöön.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa olisi
ollut ehkä hyvä myös ulkoministerin,
puolustusministerin ja opetusministerinkin olla paikalla.
Keskustelu puolustusyhteistyöstä on jäänyt aika
vähälle tässä keskustelussa.
Itse en pidä ministerin tapaan Islannin ilmatilan valvontaa
kauhean onnistuneena operaationa sen takia, että sen taso
jouduttiin laskemaan julkisen kohun takia harjoitukseksi ja suomalaiset
osallistuivat sinne riisutusti, rajoitetusti ja jopa riisutuin Hornetein. Minun
mielestäni siitä ei saatu sitä kaikkea
irti, mitä tällaisesta tehtävästä olisi
voitu saada, ja uskoisin, että niistä opeista
olisi nyt esimerkiksi paljon hyötyä, kun Itämerellä näitä ilmatilaloukkauksia
on tapahtunut paljon.
Arvoisa puhemies! Jos pohjoismaista yhteistyötä puolustuksessa
pidetään esillä juhlapuheissa, niin pitää olla
myös aito valmius tehdä, antaa ja myös
ottaa, ja itse toivon, että hallitus on tässä nyt
määrätietoinen ja ryhtyy sanoista tekoihin vaikkapa
tämän naapuriapulainkohdan korjaamiseksi.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Det finns många konkreta
frågor där jag hävdar att vi skulle kunna
förbättra vårt samarbete.
Kun Pohjoismaiden neuvoston ympäristö- ja luonnonvaravaliokunta
hiljattain kävi Euroopan parlamentissa, kävimme
keskusteluja pohjoismaisten meppien kanssa muun muassa ilmastopolitiikasta,
maatalouspolitiikasta, biopolttoaineista ja kemikaalien haitallisista
vaikutuksista arkielämässä. Antibioottien
käytön rajoittaminen on nousemassa lähiaikoina
esille EU:ssa tässä One Health -aloitteessa.
Kemikaalit on hyvä esimerkki asiasta, jossa Pohjoismaiden
näkemys eroaa monien muiden EU-maiden näkemyksestä.
Tämä on mielestäni erittäin
hyvä esimerkki sellaisesta asiasta, jossa Pohjoismaat yhteisellä strategialla,
yhteisellä näkemyksellä voisivat saada äänensä kuulumaan
paremmin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä pohjoismaitten yhteistyössä on
jäänyt vähemmälle huomiolle
se, että kun tämä vapaa liikkuvuus työn
perässä on nykyään hyvin muodikasta ja
ymmärrettävää, niin meidän
tulisi jollakin keinoin myös puolustaa Suomen ja suomalaisten työpaikkoja.
Tarkoitan tällä sitä, että meidän
täytyy tämä palkkataso saada pidettyä täällä samantasoisena
kuin se on ollut ennen tätä vapaata liikkuvuutta.
Tällä hetkellähän me tiedämme,
että Suomen palkkatasoa pystytään polkemaan
erilaisin keinoin, lähetetyn työntekijän
statuksella ja maksamalla veroja muuhun maahan kuin Suomeen, varsinkin
ensimmäisen puolen vuoden aikana.
Siinä mielessä toivoisin Pohjoismaiden neuvoston
jäsenten kiinnittävän huomiota tähän, onko
se johdonmukaista, että me emme tee mitään
esityksiä Suomessa esimerkiksi Baltiasta tulevan työvoiman
liikkuvuuden johdosta. Toki en ole sitä mieltä,
että pitää liikkuvuutta rajoittaa välttämättä kovin
voimakkaasti, mutta sitä mieltä olen voimakkaasti,
että tänne ei voida tulla polkemaan palkkoja ja
viemään suomalaiselta työmieheltä työpaikkoja.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä edustaja Louhelainen, sitten ministeri Toivakka,
ja tämän jälkeen annan vielä puheenvuorot
edustajille Myller ja Rundgren.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Bo Könberg teki erinomaisen raportin
terveysalan pohjoismaisesta yhteistyöstä ja yhteistyön tulevaisuudesta.
Siinä on 14 erilaista ehdotusta, ja 14. näistä on
sellainen, että tehtäisiin pohjoismaista yhteistyötä kansallisten
asiantuntijoiden sijoittamisessa Euroopan komissioon eli sosiaali-
ja terveysalalla käynnistettäisiin uusi epävirallinen
yhteistyö kansallisten asiantuntijoiden sijoittamiseksi
Euroopan komissioon. Tässä todetaan, että Ruotsilla
muun muassa on EU:n toimielimissä 30 asiantuntijaa, jotka
työskentelevät kaikilla politiikan sektoreilla,
eivät kuitenkaan sosiaali- ja terveysalalla. Olisinkin
kysynyt ministeriltä: Mikä on Suomen kanta tähän
ehdotukseen, ja onko meillä minkälainen tilanne
näiden asiantuntijoiden kanssa EU:n toimielimissä?
Näkisittekö te, että tämä olisi
hyvä vaihtoehto saada pohjoismaisia ajatuksia ja yhteiskunnan
arvoja eteenpäin?
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka
Arvoisa puhemies! Tässä nousi monia tärkeitä asioita
jälleen esille. Minä ehkä haluaisin alkuun
korostaa sitä, että tämä pohjoismainen
yhteistyö on todellakin eri ministeriöiden yhteistyötä,
eri ministereiden työtä myöskin. Tässäkin
tuli paljon kysymyksiä liittyen tutkimukseen, liittyen
terveyteen, liittyen esimerkiksi puolustusyhteistyöhön.
Nämä ovat asioita, joissa meidän täytyy
sektoriministereiden keskuudessa olla hyvin aktiivisia, ja tämä on
itse asiassa varmaan osa-alue, josta nytkin on keskusteltu meidän
yhteistyöministereitten keskuudessa, että meidän
sektoriministereiden pitäisi entistä enemmän
myöskin aktivoitua pohjoismaisessa yhteistyössä.
Tämä on tietysti itselleni tärkeä vastuualue
tässä tehtävässä: välittää tietoa
ministereille, että näihin asioihin täytyisi
kiinnittää enemmän huomiota. Tämähän
on muun muassa yksi tapa just näiden rajaesteiden purkamisen kannalta,
että me saamme täällä käytännön
työssä ministeriöissä tiedon
siitä, mitä pitää tehdä ja mitkä ovat
niitä pohjoismaisia rajaesteitä ja liikkuvuuden
esteitä ja yrittämisen ja työnteon esteitä muun
muassa. Vien mielelläni viestiä tästä eteenpäin
sektoriministereille muun muassa siitä, mitä tässä nostettiin
esille, että ministereiden vastaukset ovat vaillinaisia
ja ne viipyvät liian pitkään, ja tähän
täytyy jatkossa kiinnittää huomiota.
Hyvin tärkeää on kuitenkin huomioida
se työ, että Pohjoismaiden neuvostossa ja ministerineuvostossa
on käynnissä tämä modernisointityö, jossa
tullaan kiinnittämään paljon tämäntyyppisiin
asioihin huomiota, jolloin se tieto välittyy laajemmin
myös kansallisille päättäjille.
Tämä työ on käynnissä,
ja tämähän on meidän pääsihteerin
ihan lempilapsia.
Sen verran minun täytyy puolustaa tätä brändäystä,
että se on todellakin katsottu kuitenkin tarpeelliseksi
kaikissa Pohjoismaisissa, että meidän täytyy
tehdä tälle asialle enemmän, ettemme me
itse unohda sen merkitystä. Kun se on meille itsellemme
kirkas, niin meidän on helpompi puhua siitä myös
ulkopuolella.
Arktiset hankkeet: Minä olen täysin samaa mieltä.
Siis se on meille vain niin tärkeä asia, ja näitä yhteisiä hankkeita
meidän täytyy saada eteenpäin. Mutta
sitä tärkeämpää meidän
on saada meidän yritykset keskustelemaan keskenään. Minun
mielestäni on huolestuttava viesti esimerkiksi se, että kun
Norjassa on miljardin suuruisia hankkeita arktisilla alueilla, niin
meillä ei suomalaisia yrityksiä ole jostain syystä mukana
tämmöisissä tarjouskilpailuissa juuri
ollenkaan. Muun muassa tämä on asia, johon meidän
täytyy kiinnittää huomiota. Se loisi
työtä pohjoiseen, se loisi työtä Suomeen,
kun meillä on kuitenkin eroja nyt näissä työttömyystasoissa.
Mutta kaiken kaikkiaan tässä riittää paljon työtä.
Minä näen tämän valoisana yhteistyönä, niin
kuin varmasti suurin osa salissa olevistakin, ja suurena mahdollisuutena
Suomelle. Tuolla EU-tasolla me voimme aina tehdä asioita
paremmin: meillähän on erilaisia ryhmiä,
NB8-ryhmää, ja pohjoismaiset päättäjät
tapaavat ennen tärkeitä kokouksia, muun muassa
ennen Eurooppa-neuvostoa. Mutta siinä, millä tavalla
me sitä yhteistyötä teemme, on kehittämistä.
Mutta minun mielestäni aina täytyy tunnustaa myöskin
se, että kyllähän suomalaiset päättäjät kuitenkin
ajavat suomalaisten etua EU:ssa ja myös pohjoismaisessa
yhteistyössä. Kuten täällä muutama
edustaja sanoikin, kaikissa asioissa myöskään
pohjoismaiset intressit eivät kohtaa. Näitä on
muun muassa maataloudessa ja energia- ja ilmastopolitiikassakin.
Me emme valitettavasti ole niin kuin like-minded lähestulkoonkaan
kaikissa asioissa, ja sekin suotakoon. Se kuuluu osana pohjoismaiseen
yhteistyöhön, että me kunnioitamme toistemme
tavoitteita ja teemme siitä huolimatta yhteistyötä,
että olemme joistakin asioista eri mieltä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen vielä minuutin
mittaiset puheenvuorot.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille ja kiitoksia kaikille
keskustelijoille. Oli hienoa nähdä näinkin
monta tästä teemasta kiinnostunutta.
Vielä nostan tämän rajaestekysymyksen.
Sehän on sitä ydintä eurooppalaisessa
ajattelussa, että me helpotamme ihmisten liikkuvuutta rajojen
yli, yritysten liikkuvuutta ja muutakin vapaata liikkuvuutta, pääomien
liikkuvuutta. Tässä meillä on jatkuvasti
paljon haasteita, ja se on ainakin Pohjoismaiden neuvoston keskeinen
toiminta-alue.
Toiseksi, näitten EU-direktiivien kohdalla ei saa antaa
periksi siinä, etteivätkö pohjoismaat pyrkisi
ennakkovaikuttamaan yhdessä niihin direktiiveihin ja niihin
säädöksiin, joissa niillä on yhteinen
näkemys. Se vaatii vain kovasti työtä, koska
usein me saamme valmiit direktiivit ja vasta sen jälkeen
ryhdymme keskustelemaan. Tämä vaatii ministeriöitten
sisällä virkakunnalta paljon yhteistyötä rajojen
yli naapurimaihin. Ja sitten se implementointi on toinen työrupeama.
Siinä on vain hirvittävän paljon lisää työtä.
Mutta jos me emme sitä tee, niin meidän kansalaisemme
kärsivät sekä tästä ennakkovalmistelun
puutteesta että sitten tästä huonosta
implementoinnista.
Ja kolmanneksi, arvoisa puhemies, yhdyn ministerin näkemykseen
siitä, että valtioneuvoston sisällä sektoriministereitten
on otettava enemmän vastuuta tästä pohjoismaisesta
yhteistyöstä suhteessa siihen Euroopan unionin
kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Tämäkin on sektori, joka vaatii jälleen
potenssiin kaksi sitä työtä ja työtä.
Nimittäin meillähän yhteistyöministeriltä puuttuvat
työkalut itse puuttua esimerkiksi näihin sektoriministereitten
alaan kuuluviin raja-estekysymyksiin. Siinä ei auta mikään
muu kuin että nämä sektoriministerit
heräävät poistamaan niitä ja
kehittämään sitten (Puhemies koputtaa)
oman alansa toimintaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä edustaja Myller, 1 minuutti, olkaa hyvä.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
jo todettu, meille Pohjoismaissa on yhteistä päätöksenteon
avoimuus, ja tämä on myöskin se asia,
mitä haluamme viedä eteenpäin Euroopan
unionissa.
Mainitsitte tuossa alkupuheenvuorossanne Yhdysvaltojen ja EU:n
vapaakauppasopimuksen. Tässähän on ympäri
Eurooppaa puhuttu avoimuuden puutteesta, ja uskon, että tämä on nyt
se asia, jossa Pohjoismaat voivat näyttää mallia,
miten toimitaan kansalaisyhteiskunnan kanssa myös asioissa,
jotka Euroopan unionin päätöksenteossa
ovat ehkä suljetumpia kuin monet muut asiat, joissa neuvotellaan
ja toimitaan. Sama koskee varmaan myöskin sitä,
miten ministerineuvoston päätöksistä informoidaan
kansallisia parlamentteja. Uskon, että myöskin
tässä on vietävää muihin
maihin.
Mutta toivoisin myös sitä, että Pohjoismaissa mietittäisiin
yhdessä, miten sitten myöskin kansallisissa eduskunnissa,
parlamenteissa, voitaisiin paremmin käsitellä myös
suuren salin kautta Euroopan unionin asioita. Ehkä sieltä saisimme tämän
asian leviämään sitten koko Euroopan
unionin alueelle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Keskustelu on päättynyt.