Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Soini otti esiin erään
yksityiskohdan valtiovarainvaliokunnan tilinpäätöskertomusta
käsittelevästä mietinnöstä.
Palaan siihen asiaan tuonnempana.
Mutta nyt vähän tällainen yleisempi
esittelypuheenvuoro mietinnöstä, joka käsittelee
valtion tilinpäätöskertomusta vuodelta
2004. Tämä tilinpäätöskertomus
on ensimmäinen lajiaan. Tehdessään muutoksen
talousarviolakiin eduskunta päätti aikanaan, että tällainen
uuden muotoinen tilinpäätöskertomus tulee
korvaamaan vanhan hallituksen tilimuistutuskertomuksen.
Pohjaa tälle muutokselle rakennettiin niin sanotussa
kertomusmenettelytyöryhmässä viime eduskuntakaudella
vuonna 2002. Nykyinen lapsiasiavaltuutettu, silloinen kansanedustaja
Maria Kaisa Aula, oli tämän työryhmän
puheenjohtaja. Työryhmän tavoitteena oli uudistaa
kertomusmenettelyä ja eduskunnalle annettavaa talousarvion
jälkikäteisarviointia koskevaa raportointia sellaiseksi,
että se palvelisi paremmin eduskunnan budjettipäätöksentekoa
ja että nämä kertomukset olisivat sisällöltään
relevantteja ja käsittelyaikataulultaan mielekkäitä.
Maria Kaisa Aulahan teki paljon töitä sen eteen,
että eduskunta voisi lisätä omaa budjettivaltaansa
myös tämän jälkikäteisarvioinnin
kautta.
Oli paljon asioita, joista tätä vanhaa hallituksen
tilimuistutuskertomusta kritisoitiin: Sen aikataulu ei ollut eduskunnan
kannalta paras mahdollinen. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, toiminnan
tuloksellisuuden, kannalta myöskään tämä kertomus
ei tarjonnut eduskunnan kannalta läheskään
parasta mahdollista tietoa.
Valtiovarainvaliokunta toteaa mietinnössään, että tässä ensimmäisessä käsittelyssä
olleessa
tilinpäätöskertomuksessa, jo tässä ensimmäisessä, monet
sille asetetuista tavoitteista toteutuvat ja ero tähän
vanhaan niin sanottuun tilakertomukseen on merkittävä.
Eduskunnan poliittisen ohjauksen näkökulmasta
tämä tilinpäätöskertomus antaa
paremmat välineet hallituksen tilivelvollisuuden aitoon
arviointiin. Tästä on vielä mahdollista
kyllä tätä kertomusta kehittää,
ja on luonnollista varmasti, että kun vuosia kuluu, kertomus tulee
tästä paranemaan. Erityisesti ensi vuoden kertomusta
laadittaessa kehittäminen on siinä mielessä mahdollista,
että vuoden 2004 talousarviossa, jota vuotta tämä tilinpäätöskertomus
käsittelee, tavoitteen asettelua ei itse talousarviossa ollut
uudistettu sillä tavalla kuin tässä talousarviolain
uudistuksessa oli haluttu. Vuoden 2005 talousarvion osalta tavoitteet
on ilmaistu uudistetun menettelyn mukaisesti pääsääntöisesti,
joten silloin kun tilinpäätöskertomus
peilaa vuotta 2005, tietenkin jälkikäteisraportointi
voi olla hyvälaatuista vain silloin, kun se budjetti, jonka osalta
raportoidaan, on myös ollut hyvälaatuinen.
Tämä tilinpäätöskertomus
kaikkine kolmine osineen on yli 600 sivua pitkä. Valiokunnan
parannusehdotuksista osa kohdistuu nimenomaan siihen, että ei
ole missään nimessä syytä enää pidentää tätä kertomusta
entisestään, koska itse asiassa jopa hieman lyhyempi
kertomus varmasti paremmin palvelee eduskunnan tiedonsaantitarvetta
ja sitä, millä tavalla tätä kertomusta
käytetään.
Kertomukseen sisältyvässä yleiskatsauksessa tarkastellaan
yleistä talouspolitiikkaa, sen onnistumista. Tässä tilinpäätöskertomuksessa
myös kuntataloudelle on uhrattu paljon tilaa. Kuntatalouden
tapaisen suuren ja merkityksellisen ja myös taloudelliselta
volyymiltaan erittäin ison asian käsittely on
juuri sitä, mitä tällaisessa tilinpäätöskertomuksessa
on varmasti järkevää tehdä,
arvioida ja katsoa myös julkisen talouden kannalta, mitä riskejä toteutuneeseen
kehitykseen sisältyy, koska idea tietenkin on siinä,
että tämä jälkikäteisraportointi
ja -arviointi palvelisi päätöksentekoa,
joka suuntautuu tulevaisuuteen. Yleiskatsaus tulevaisuudessa tarjoaa
myös mahdollisuudet käsitellä esimerkiksi
tulonjaon kehittymistä ja tällaisia vähän
pidemmän aikavälin trendejä, mitä talouspolitiikalla
on saatu aikaan, ehkä paremmin kuin esimerkiksi mitä tällä hetkellä tapahtuu
vaikkapa verolainsäädännön yhteydessä.
Yleiskatsauksen lisäksi tässä kertomuksessa on
arvioitu hallituksen politiikkaohjelmia, ja sen lisäksi
mukana on kaikkien hallinnonalojen omat vaikuttavuuskatsaukset ja
ministeriöiden toiminnan ja tuloksellisuuden kuvaukset.
Tämän lisäksi tässä tilinpäätöskertomuksessa on
myös vastaukset eduskunnan talousarviolausumiin, eli tässä yhteydessä tehdään
päätöksiä siitä, mitkä lausumat
ovat toteutuneet ja mitkä eivät. Sen lisäksi
on myös vastaukset Valtiontilintarkastajien vuoden 2003
kertomukseen ja sitä koskevan valtiovarainvaliokunnan mietinnön johdosta
tehdyt toimenpiteet, joihin ed. Soinin mainitsema kysymyskin liittyi.
Valtiovarainvaliokunta on pystynyt hyödyntämään
tätä tilinpäätöskertomusta
vuoden 2006 talousarvion käsittelyn yhteydessä tänä syksynä. Useat
jaostot ovat kuulleet asiantuntijoita, jotka ovat puhuneet sekä vuoden
2006 budjetista että tästä kertomuksesta.
Tällä tavalla juuri tilinpäätöskertomus
ja sen sisältämä jälkikäteisraportointi
siitä, mitkä asiat ovat toteutuneet ja mitkä eivät
ja missä mitassa, palvelee eduskuntaa, kun eduskunta tekee
päätöksiä budjetista.
Entistä niin sanottua tilakertomusta eduskunnassa kritisoitiin
siitä, että sen esittämät tiedot olivat
hajanaisia. Raportoitiin paljon luettelonomaisesti sitä,
mitä kaikkea oli tehty, minkälaisia työryhmiä oli
perustettu, mutta varsinaisesti kertomus ei antanut lukijalleen
kovin selkeää kuvaa siitä, miten tuloksellisesti
ministeriöt olivat toimineet ja mitä itse asiassa
oli saatu aikaiseksi. Tässä suhteessa tässä uusimuotoisessa
tilinpäätöskertomuksessa on menty eteenpäin.
Toiminnan ja talouden kuvausta on saatu yhdistetyksi, jolloin käy
paremmin kuin aikaisemmin selville, mitä itse asiassa budjetoiduilla
määrärahoilla on saatu aikaan.
Toisaalta se, mistä valiokunta tätä kertomusta kritisoi,
on ehkä se, että helposti ministeriöt
raportoivat asioista, jotka ovat onnistuneet tai mitä on
saatu tehtyä, kun eduskunnan päätöksenteon kannalta
olisi olennaista keskittyä siihen, missä asioissa
tavoitteita ei ole saavutettu, eli terveen itsekritiikin harjoittamiseen.
Olisi mahdollista ehkä nykyistä paremmin käyttää esimerkiksi Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkastusraportteja tai muita mahdollisia ulkopuolisia
arvioita ja sitä kautta tai sitten vain oman toiminnan arviointina
löytää niitä kohtia, joissa
parantamisen varaa on. Valiokunnan yleinen näkemys on, että tästä kertomuksesta
voisi löytyä tätä nykyistä kertomusta
enemmän kriittistä informaatiota.
Mutta kaiken kaikkiaan valiokunta on kuitenkin ollut kohtuullisen
tyytyväinen siihen, että useat ministeriöt
ovat nähneet paljon vaivaa yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
raportoinnissa ja että ministeriökohtaiset tilinpäätösanalyysit
ovat hyviä ja antavat tiivistä informaatiota talousarvion
toteutumisesta. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi ei kaiken
kaikkiaan ole mikään helppo tehtävä,
siinä on paljon haasteita, ja usein, kun sitä tehdään,
voidaan kiistää, että asiat olisi voitu
ehkä arvioida jollain toisellakin tavalla. Mutta selvästi
tässä asiassa on menty hyvään suuntaan.
Valtion henkilöstöpolitiikan ja inhimillisten voimavarojen
raportointi on tässä kertomuksessa parantunut,
ainakin osittain. Yleiskatsaus on ehkä kyllä jopa
pelkistetympi kuin aikaisemmin. Toisaalta monien ministeriöiden
kohdalla tämä raportointi on erittäin
hyvää. Henkilöstöpolitiikka
ja inhimilliset voimavarat ovat erittäin tärkeä kysymys
valtionhallinnossa, varsinkin kun ikärakenne valtionhallinnossa
on se mikä on. Tässä yhteydessä valiokunnassa
on käyty jonkin verran keskustelua tästä viime
kevään kehyspäätöksessä olleesta
linjauksesta, jossa on asetettu tavoite, että vain puolet
eläkkeelle jäävistä valtionhallinnon
työntekijöistä rekrytoitaisiin valtionhallintoon.
Tässä yhteydessä valiokunnassa käydyissä keskusteluissa
on tultu siihen tulokseen, että ensi kevään
kehyspäätöksen yhteydessä tästä asiasta
käydään tarkempi keskustelu.
Arvoisa puhemies! Olen itse asiassa puhunut jo hyvinkin pitkään.
Tämä on tärkeä asia, tosin ehkä jonkin
verran tylsä joidenkin ihmisten mielestä. Ehkä muutama
asia vielä näistä yksityiskohdista.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota kysymykseen määräaikaisista
palvelussuhteista. Tämä myös liittyy
valtion rooliin työnantajana. Tässä henkilöstöpolitiikassa
eduskunta on useina vuosina kiinnittänyt huomiota siihen
ikävään tosiasiaan, että nimenomaan
valtiolla määräaikaisia työsuhteita
on poikkeuksellisen paljon. Valtiovarainministeriö on pyrkinyt
ohjeistamaan eri tilivirastoja siihen, että ne kävisivät
läpi näitä määräaikaisia
työsuhteita ja toimisivat sen eteen, että kaikki
sellaiset määräaikaiset työsuhteet,
jotka itse asiassa ovat nykyisen työsopimuslain hengen
vastaisia eli joiden tulisi olla pysyviä työsuhteita,
muutettaisiin pysyviksi työsuhteiksi. Tällaisia
työsuhteita esimerkiksi yliopistoissa tälläkin
hetkellä on, ja tässä asiassa valtionhallinnossa
on valitettavasti edetty hyvin hitaasti.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on kiinnittänyt huomiota
tähän kysymykseen, jonka ed. Soini jo otti täällä esille,
johon itse asiassa valtiovarainvaliokunta on kahdessa aikaisemmassakin
mietinnössään kiinnittänyt huomiota,
eli tapaukseen Costa Rican sairaalalaitehankinnasta ja siihen liittyviin
epäselvyyksiin. Kysymyksessä on ollut kehitysyhteistyöhanke,
joka on toteutettu korkotuki-instrumentilla. Suomalainen yhtiö Instrumentarium
on toimittanut Costa Ricaan sairaalatarvikkeita, ja myöhemmin
Costa Ricassa olleessa isommassa tapauksessa, jossa on korruptioepäilyjä,
myös tämä suomalainen hanke on kuulunut
näiden epäilyjen piiriin. En tiedä, onko
ed. Soinilla minua parempaa tietoa siitä, käytetäänkö Instrumentarium-yhtiössä yleisesti
leopardihattuja, kun hän viittasi tähän
korruptiokysymykseen.
Tämä ulkoasiainministeriön tutkintapyyntö tässä asiassahan
koskee nimenomaan tätä suomalaista yhtiötä Instrumentariumia.
Epäily Instrumentariumia kohtaan liittyy siihen, että se
olisi maksanut paikalliselle edustajalle tässä hankkeessa
palkkioon liittyen rahaa, jonka se olisi tiennyt menevän
siihen, että vaikutetaan paikallisiin päättäjiin,
että tämä hanke tulisi hyväksytyksi.
Jonkin verran on myös tehdyissä selvityksissä tullut
ilmi, että nämä kaikki sairaalatarvikkeet
eivät ole selvästi olleet niin tarpeellisia costaricalaisille
sairaaloille, että esimerkiksi kaikkia näitä laitteita
ei ole ollut käytössä.
Tämä asia on sellainen, joka nyt sitten Suomen
osalta on tutkinnassa, ja asia selviää sitä kautta,
selviääkö asioita, jotka johtavat syytteen nostamiseen.
Tutkintaanhan valiokunta ei tietenkään voi puuttua,
vaan kuten aikaisemmissa kannanotoissaan vaan toteaa, että asia
on selvitettävä loppuun saakka ja sitten tuloksista
on vedettävä tarpeelliset johtopäätökset.
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä nyt
oli riittävästi, vaikka tästä olisi
lisääkin ehkä voinut sanoa.
Sanoisin vielä lopuksi sen, että toivottavasti kansanedustajat
myös valtiovarainvaliokunnan ulkopuolella löytävät
tämän tilinpäätöskertomuksen,
jonka kansi ehkä väriltään on
vähän valju ja nimikään ei ole
niin houkutteleva, mutta itse asiassa monien asioiden kannalta tämä kertomus tarjoaa
erittäin käyttökelpoista, hyödyllistä tietoa.
Toivottavasti erikoisvaliokunnat löytävät
tämän kertomuksen, koska tässä nimenomaan
on esitelty nämä kysymykset yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta,
kuvaukset siitä, miten joku asia on kehittynyt vaikka opetusministeriön
kohdalla, on erittäin hyviä graafeja siitä,
miten vaikkapa kirjaston käyttäjämäärät
ovat kehittyneet. Tämä on sellainen tietopohja
toteutuneeseen kehitykseen eri hallinnonaloilla. Toivottavasti tätä myös
valtiovarainvaliokunnan ulkopuolella voitaisiin käyttää tietolähteenä ja
päätöksenteon pohjana.
Ed. Lauri Kähkönen
merkitään läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.