Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääkaupunkiseudun
asuntomarkkinatilanne on hyvin mielenkiintoinen. Toisaalta omistusasuntojen
hinnat ovat edelleen erittäin korkealla, vuokra-asuntomarkkinoilla
varsinkin yksityisellä puolella hinnat ovat niin ikään
korkealla, asuntoja on vaikea saada. Mutta mikä on mielenkiintoista,
julkisella tuella rakennettujen vuokratalojen tulorajoihin mahtuva
asukas löytää erittäin helposti
vapaita asuntoja. Tällä hetkellä Saton
hallussa on useita satoja tyhjiä vuokra-asuntoja. Tämä on
mielestäni hyvin erikoinen ilmiö.
Toisaalta, jos kahden ihmisen perhe mielii saada tällaisen
asunnon, saa tuloja olla yhteensä enintään
4 100 euroa kuukaudessa, ja jos puolisot ansaitsevat keskenään
saman verran, saa kummankin kuukausipalkka olla todella vähän yli
kaksi tonnia kuussa. Eli liian äveriääksi
vuokra-asujaksi katsotaan täällä henkilö ja
perhe, joka ansioiltaan jää selvästi
alle suomalaisen keskitulon. Nyt kysynkin, arvoisa herra asuntoministeri:
Aiotaanko näihin tulorajoihin puuttua? Eli liian hyväpalkkainen
pariskunta voi olla edelleenkin sairaanhoitaja ja poliisi, joiden
tuloilla oma perheasunto Pääkaupunkiseudulla saattaa
näillä tulorajoilla edelleenkin jäädä haaveeksi.
(Ed. Taipale: Yksinäiset eivät saa asuntoa ollenkaan!)
Tästä on selvästi jo tullut este sille,
että esimerkiksi matalapalkka-aloille Pääkaupunkiseudulla
saataisiin täällä tarvittavaa työvoimaa.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitus nosti näitä tulorajoja,
joita ei ollut useaan vuoteen nostettu, muistaakseni vähintään
20 prosentilla noin vuosi sitten. Silloin meille kyllä toimitettiin
esimerkkilaskelmat, joiden mukaan poliisi—sairaanhoitaja- tai
poliisi—opettaja-pariskunnan olisi pitänyt jäädä näihin
tuloihin. Kun on yleensä tulorajoja, niissähän
täytyy ottaa huomioon, että siellähän erilaisia
vähennyksiä saa sitten vähentää,
että se ei ole ihan todellinen se summa, mikä siinä näkyy,
mutta jos tilanne on sillä tavalla muuttunut, että näin
ei ole, niin täytyy tietysti tarkistaa uudelleen, pitävätkö ne
tulorajat paikkansa.
Mehän teimme erittäin suuren reformin, niin että lukuun
ottamatta näitä suurimpia kasvukeskuksia olemassa
olevasta asuntokannasta tulorajat poistettiin kaikkialla muualla
maassa byrokratian välttämiseksi, ja sitten täällä nostettiin,
Pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa, todella
merkittävästi näitä tulorajoja.
Sen lisäksihän on mahdollisuus, jos asuntoja on
vapaana eikä ole tulorajat täyttäviä hakijoita,
pyytää (Puhemies koputtaa) myöskin vapautus,
jotta voidaan tulorajat ylittäviä henkilöitä valita
näihin asuntoihin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On kuitenkin selvää,
että jos asukkaaksi kelpuutetaan tavallaan keskituloisia
kansalaisia, vuokra-asunnon maine ja arvostus sen myötä myöskin
kasvaa puhumattakaan siitä, että näitä asuntoja
ei edelleen seisoisi tyhjinä. Mutta asuntopolitiikkaan
liittyvä toinen vakava kysymys on tämä korkotason
nousu. Nyt kysynkin asuntoministeriltä ja valtiovarainministeriltä:
Minkälainen analyysi on nyt valtiovarainministeriössä ja
asuntoministeriössä tehty siitä, että jos
selvästi on olemassa nyt korkojen nousupainetta — se
nähdään nyt jo pitkissä koroissa — millä tavalla
tämä tulee vaikuttamaan nimenomaan omistusasuntomarkkinoihin?
Onko, arvoisa valtiovarainministeri, nyt nähtävissä ikään kuin
tällainen kupla tai sen puhkeaminen, josta eräät
analyytikot ovat myöskin varoittaneet? Nythän
meillä on markkinoilla paljon nuoriapareja, jotka ovat
ottaneet erittäin merkittäviä luottoja,
200 000—300 000 euron luottoja, ja laskeneet
tavallaan takaisinmaksukykynsä sen varaan, että maksetaan
itse asiassa (Puhemies koputtaa) pelkkiä korkoja ja lyhennyksiä maksetaan
sitten joskus, otetaan hyvin pitkiä luottoja. Mikä on
analyysi (Puhemies: Minuutti!) asuntoministeriössä ja
valtiovarainministeriössä tästä?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Me olemme tätä asiaa käsitelleet
viimeisen 1,5—2 vuoden aikana useita kertoja. Olemme kutsuneet
myöskin kokoon kaikkien pankkien edustajat, olemme varoittaneet
lukemattomia kertoja ja edellyttäneet, että pankeissa, kun
lainoja tarjotaan, lasketaan aina myöskin koron korotusvaraa
siihen lainamitoitukseen. Olemme myöskin pitkistä asuntolainoista
varoitelleet; pöydälle on tulossa lakiesitys,
että valtion osatakaus tulisi enintään
vain tietyn pituiseen lainaan. Olemme lukemattomia eri kertoja tätä asiaa
pitäneet esillä. Jos nyt joku pankki tulee väittämään,
että nyt syntyykin vaikeuksia, kun korot nousevat, niin
minusta on syytä katsoa kyllä ennen kaikkea peiliin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Vuokra-asuntojen osalta tilanne Suomessa muuttui oleellisesti
silloin, kun vuokrasäännöstely purettiin.
Vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja on tullut runsaasti sen jälkeen
ja asetelma on se, että valtion rahoittamat, kuntien rakennuttamat
vuokra-asunnot ja vapaitten markkinoitten vuokra-asunnot ovat kilpailutilanteessa.
Tästä johtuu monelta osaltaan se tilanne, mikä tänä päivänä on.
Mutta paitsi että kysymys on tulorajoista, on kysymys siitä,
että koko Ara-järjestelmä on niin sekava
ja valtava viidakko, että kunnissa tarvitaan aivan ekspertti
organisaatio tulkitsemaan, miten pitäisi toimia. Minä kysyn:
Milloin hallitus aikoo asettaa jonkun työryhmän
selvittämään, miten koko järjestelmää yksinkertaistetaan,
ja tuo sitten tarvittaessa esityksen meille eduskuntaan?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Vastaan vielä tähän
ed. Laukkasen tarpeelliseen kysymykseen asuntomarkkinoista. Suomen
tilanne on tässä suhteessa kuitenkin selvästi
parempi kuin eräiden muiden Euroopan maiden, muun muassa
Ison-Britannian, jossa tämmöinen aito kiinteistöjen
hintakupla on syntynyt. Kuitenkin on ollut näköpiirissä selvää ylikuumentumista,
ja sen yksi keskeinen selittävä tekijä tietysti
on ollut historiallisesti poikkeuksellisen alhainen korkokanta ja
toinen tekijä varsinkin Pääkaupunkiseudulla
ja eräissä muissa kasvukeskuksissa riittämätön
asuntojen tarjonta. Hallitus on lähtenyt tähän
asuntotarjontaan vaikuttamaan, ja sitä koskevat päätökset
ovat liikkeellä eli siis kiinteistöveron käyttö ja
sitten lisäksi myös kaavavalitusten käsittelyn
nopeuttaminen.
Korkojen osalta korkokannan nousu on nyt markkinakorkojen kautta
toteutunut, joten pidän aivan ilmeisenä, että se
tulee näkymään lähiaikojen asuntokaupassa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Helsingin seudun ja oikeastaan koko Suomen
pahin asuntopolitiikan pullonkaula on Helsingin seudun tonttipula.
Osin se johtuu pitkistä valitusajoista, kun kaavoja tehdään.
Nyt hallitus on asettanut työryhmän selvittämään
tätä asiaa Lauri Tarastin johdolla, mutta ennakkotietojen
mukaan juuri mitään kummempia muutoksia nykyisiin
valitusoikeuksiin ei olisikaan tulossa. Valitusoikeutta toki tarvitaan,
mutta meidän täytyy päästä eroon
kiusantekovalituksista, joilla viivytetään tahallaan
järkeviä hankkeita vuosikausia.
Miten hallitus aikoo nyt varmistaa, että kaavaprosessit
todella nopeutuvat, tonttitarjonta lisääntyy,
hinnat kohtuullistuvat ja asuntopula Helsingin seudulla helpottuu?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kuten valtiovarainministeri Heinäluoma
totesi, niin hallituksen budjettiriihessä hyväksyttiin
useakohtainen paketti, johon liittyi myöskin tämä hallintoneuvos
Tarastin työryhmän työ. Olen käynyt
keskustelun hallintoneuvos Tarastin kanssa ja minä uskon,
että sieltä kyllä tulee ihan todellisia
esityksiä, jotka omalta osaltaan parantavat tilannetta.
Se on selvää, että ei ole olemassa mitään
yksittäistä toimenpidettä, joka ratkaisee,
vaan on tehtävä useita samanaikaisia toimenpiteitä,
jotka myötävaikuttavat sitten myönteiseen
lopputulokseen.
Mitä ed. Vielman kysymykseen tulee, niin haluan todeta,
että kyllä nykyinen aravajärjestelmä on
huomattavasti yksinkertaisempi. Siellä on vanhoja lainajärjestelmiä,
jotka ovat monimutkaisia, mutta ne ovat olleita ja menneitä,
niille on aika vaikea enää tehdä mitään.
Ne ovat, ja ne maksetaan sieltä aikoinaan sitten pois,
ja ne häipyvät. Kyllä meillä tällä hetkellä tietenkin
vieläkin on yksinkertaistamista, mutta kohtuullisen selkeää kuitenkin
tämä lainsäädäntö on.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä ministeri
Mannisen kanssa. Kyllä sen järjestelmän
kanssa pystyy elämään, kun siihen tutustuu
vaan tarpeeksi, ja ministereistä Mönkäre
ja Siimes lähtien aina ministeri Manniseen sitä on
yksinkertaistettukin.
Mutta kysyisin ministeri Manniselta, kun aravavuokra-asuntojen
suurin uhka ehkä minun mielestäni tällä hetkellä on
juuri se, että niitä enenevässä määrin
jää tyhjilleen, mikä osittain johtuu
siitä, että ihmiset halpojen korkojen aikana ovat
hankkineet omistusasuntoja, minkälaisia toimia teillä nyt
on suunnitteilla siihen, että aravavuokratalojen talous
ei tässä tilanteessa vaikeudu niin, että se
virta entisestään kiihtyisi. Onko toisaalta suunnitteilla
esimerkiksi toimenpiteitä korkovähennysoikeuden
suhteen omistusasuntopuolella, jolla saatettaisiin kohtuullisesti vaikuttaa
tähän asiaan?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Korkoasiat kuuluvat valtiovarainministeriölle,
mutta jokin kuukausi sitten käydyn keskustelun perusteella
sellaisia suunnitelmia ei minun tietääkseni ole.
Mutta mitä tulee sitten näihin toimenpiteisiin, niin
Arahan on käynnistänyt tällaisen täyttöprojektin,
elikkä on valittu Suomesta halukkaat kunnat yhteiseen projektiin,
jossa käsitellään niitä keinoja
ja tapoja, millä eri kunnat ovat saaneet näitä asuntoja
käyttöön uudelleen muokkaamalla ja myymällä osittain
tai muuttamalla käyttötarkoitusta sosiaali- ja
terveydenhuollon käyttöön, (Ed. Kuosmanen:
Purkamalla!) purkamallakin. Uusi purkuavustus tulee ja myöskin
lainojen osittainen anteeksianto ilman purkua. Sekin on mahdollista
jatkossa. Elikkä hyvin monenlaisia toimenpiteitä tähän
tilanteeseen on tehty. Tällä hetkellä arvio
on, että tyhjiä asuntoja on noin 7 000, mutta
riski tietysti on, että määrä kasvaa,
ellei tässä tehdä koko ajan aktiivisia
toimenpiteitä.