1) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2010 Hallituksen esitys vuoden
2010 talousarvioesityksen (HE 138/2009
vp) täydentämisestä
jatkui
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Talousarvion palautekeskustelussa on
tullut toistuvasti esiin kuntien tilanne, ja tässä on ihan
selvästi jatkuvasti erilainen käsitys siitä, onko
satoja miljoonia, 700 miljoonaa euroa enemmän ensi vuonna
käytettävissä rahaa kunnilla valtionapujen
kautta kuin vuonna 2009. Kuitenkin, niin kuin täällä esimerkiksi
ed. Kuoppa on todennut kahteenkin kertaan, asiakirjoissa, mietinnössä ja
myöskin itse budjetissa todetaan, että vuodesta
2009, siis tästä vuodesta, ensi vuoden loppuun,
valtionosuudet nousevat vain 209 miljoonaa euroa.
Tilanne saa myös ikään kuin hullunkurisia piirteitä.
Tästä puhuimme myös Kotkan valtuustossa.
Meillä on jäsenenä valtuustossa myös
ed., ministeri Häkämies valtuutettuna, ja hän
kertoi tämän 700 miljoonaa euroa. Kuitenkin Kotkan kaupungin
talousjohtaja toteaa, että Kotka saa 800 000 euroa
ensi vuonna enemmän valtionapuja kuin tänä vuonna.
Tällaisen tavallisen suhteellisen taulukon mukaan siis
tuon summan pitäisi olla sitten 7 miljoonaa, jos tämä 700
miljoonaa pitäisi paikkansa. Mutta kyllä toki
hallituksen budjettikirja ja mietintö valtiovarainvaliokunnasta
pitävät paikkansa.
Toinen asia, arvoisa puhemies, on tämä kysymys
köyhyydestä. Täällä on
todettu, että 85 prosentilla suomalaisista menee paremmin
kuin koskaan ennen, tällainen sitaatti tämän
päivän keskustelusta. Kuitenkin on todettava,
että kyllä ensinnäkin se 15 prosenttia
on ehdottoman tärkeä osa, yksi kuudesosa Suomen
väestöstä, ja toisaalta kyllä epäilen
tällaista 85/15-prosenttisääntöä, se
ei ole pitävä. Kun ajattelemme heikentyneitä peruspalveluja,
terveydenhoidon palvelun heikentymistä, monen muun, koulujen
tilanteen heikkenemistä, yleistä turvattomuutta,
henkistä pahoinvointia, sen erilaisia ilmentymiä,
kuten jaksamisen heikkenemistä, uupumisen lisääntymistä,
depressioita jne., niin se koskee läpi koko yhteiskuntaa.
Tällaista ajatusta "85 prosenttia paremmin kuin koskaan
ennen" en allekirjoita enkä usko.
Toimeentulotukea saa vuositasolla eri ihmisiä jopa
400 000. Ylemaksun yhteydessä on käyty laaja
köyhyyskeskustelu koskien etenkin opiskelijoita ja monia
muita. Tämä keskustelu kertoo paljon. Ei siis
ole kysymys siitä, että edes 85 prosenttia nauttisi
hyvinvoinnista, ja väitän, että sellainen
yhteiskunta ei ole hyvinvointiyhteiskunta, jossa 15 prosenttia voi
huonosti.
Toinen asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota,
on tämä Kööpenhaminan kokous.
Täällä jo tänään
puhuttiin siitä enemmän, mutta budjetin pitäisi
ottaa huomioon ilmastonmuutoksen arvioinnin tulokset, siis vaatimukset
toimia, paljon voimakkaammin kuin se tekee. Käytännössä tämä vuoden
2010 budjetti tekee sen vain muutaman kymmenen miljoonan euron verran.
Sen pitäisi huomattavasti enemmän käsitellä asiaa.
Siinä pitäisi olla oma lukunsa, joka olisi "Ilmastonmuutos
ja sen aiheuttamat toimet". Sen pitäisi olla toki myös
mietinnössä tällä tavalla.
Mutta eräs asia, joka koskee myös Suomen taloutta,
etenkin suuria yrityksiä kuten Stora Enso, UPM, on se,
että tämän puhtaan kehityksen mekanismin
kautta nämä suuret yritykset saavat cdm-etuja
eli saavat sitä kautta hankituksi itselleen päästöoikeuksia,
joita ne voivat muuttaa rahaksi, minkä tämä cdm
mahdollistaa. Tällainen tilanne tulee muuttaa, ja toteaisin
lopuksi, että tapa, miten se voitaisiin muuttaa, on se,
että suuret sellutehtaat suljettaisiin cdm-menettelyn ulkopuolelle
aivan samalla tavalla kuin suuret vesivoimalatkin ovat sen ulkopuolella.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle voisi sanoa, että älkää nyt
sentään liioitelko. Te olette jo siinä iässä,
että tiedätte, minkälaisia ne palvelut olivat
silloin, kun te olitte nuori, tai silloin, kun minä olin
nuori. Suomessa ei ole koskaan ollut näin hyviä palveluja
kuin tällä hetkellä, ei kuuna päivänä.
Kysymys on vain siitä, kuinka ihmeessä me pystymme
sen kaiken pitämään pystyssä ja rahoittamaan
tämän laman jälkeen, tämän
taantuman jälkeen, kun meillä on suurin piirtein
puolet budjetista kohta velkaa. Ed. Tiusanen, joku järki täytyy
liioittelussakin olla.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä: joku
järki pitää liioittelullakin olla. Mutta
tässä tapauksessa ei ole kysymys liioittelusta,
vaan ihan siitä kokemuksesta, että 1980—1990-luvulla
esimerkiksi terveydenhoidon, sairaanhoidon palveluihin pääsy,
siis pääsy, oli helpompaa kuin se on tällä hetkellä.
Julkinen avoterveydenhoito, työterveydenhoito ulos lukien,
on selvästi heikentynyt siitä, mitä se
oli 1980—1990-luvun alussa. Tämä alamäki
alkoi 1990-luvun alussa, kun alettiin todella säästää ja
leikata terveydenhoidon palveluja. Nimenomaan ensimmäinen
lama, siis 1990-luvun alun lama, on ollut sellainen, jonka jälkiä ei
ole vieläkään kompensoitu, kun tämä kakkoslama
on tullut päälle.
Muuten olen sitä mieltä, että tästä eteenpäin pitäisi
tietysti mennä niin, että otettaisiin aivan uudenlaisia
ajattelutapoja yleensä yhteiskunnassa tämän
laman opetuksena.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti täällä ei
ole ministereitä nyt paikalla, mutta minä todella edellytän
ja vaadin, että ministerit tekevät tutkimuksen
siitä, minkälaiset olivat palvelut 1980-luvulla,
kun Tiusanen ja hänen kumppaninsa koko ajan sanovat, että silloin
oli niin hyvä, silloin oli niin erinomaista. Minä voin
sanoa esimerkiksi, että silloin peruspäivärahat
eivät olleet ansioihin sidottuja. Äitiyspäivärahat
eivät olleet ansioihin sidottuja. Ne olivat joka ikiselle
ihmiselle samanlaiset, olivatpa tulot minkälaiset tahansa. Älkää nyt
viitsikö, minä suutun kohta.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen verojen alentaminen ja pitäytyminen tiukoissa
valtion menokehyksissä ei ole jättänyt tilaa
riittävälle menoelvytykselle. Se on osaltaan johtanut
siihen, että myös kotimainen kysyntä on Suomessa
supistunut rajusti. Suomen vienti lähti jyrkkään
alamäkeen viime vuoden marraskuussa. Tuolloin hallitus
ei suostunut vielä reagoimaan asiaan. Tavaroiden ja palveluiden
viennin määrä supistuu tänä vuonna
edelleen runsaat 16 prosenttia. Edessä on totisesti synkkä tulevaisuus,
sillä rakentamisen, teollisuuden ja viennin osalta pudotukset
ovat olleet jopa 30—70 prosentin luokkaa.
Vaikka talouden pohjakosketus on nyt jo ohitettu, kehittyneiden
maiden talouskasvu ei kuitenkaan muodostu nopeaksi vielä moneen
vuoteen. Suomen talous on supistunut taantumassa niin paljon, että nousu
tasolle, jolla oltiin vuonna 2008, vie hyvin pitkän ajan.
Suomen kasvuvauhtia jarruttavat heikentyvä työllisyystilanne
ja sen vaikutus palvelutuotantoon. Työttömyysaste
loppuvuotta kohden on jo keskimäärin 10,5 prosenttia
vuonna 2010. Vuonna 2010 valtiontalouden alijäämä suurenee
11,2 miljardiin euroon. Verotulojen hupeneminen iskee myös
kuntatalouteen. Kuntien menot ovat nyt suunnilleen viime lamaa edeltävällä,
siis 20 vuoden takaisella, tasolla.
Kuten äsken pienessä debatissa kuulimme, palveluita
on parannettu, mutta monet ansioon ja tuloihin ja perusturvaan sidotut
määrärahat ovat myös jääneet
kehityksestä jälkeen. Kun siirtää katseen
pois kansantaloudesta yksittäisten ihmisten elämään,
huoli vain kasvaa. Ihmiset ovat todella runsaasti ottaneet velkaa.
Yhä useammalla velallisella asuntokunnalla keskimääräinen
velka on 1,5-kertainen vuosituloihin verrattuna. Monella asuntokunnalla
velkaa on yli kolme kertaa vuositulot. Hallitus on suorastaan rohkaissut ihmisiä kuluttamaan
muun muassa vähättelemällä kriisin
totaalisuutta. Tiettyyn rajaan asti yksityisen kulutuksen kasvattaminen
on toimivaa elvytystä. Raja nousee kuitenkin silloin eteen,
jos kansalaisille tietoisesti annetaan liian optimistista käsitystä maan
talouden kehityksestä ja tulevaisuudesta.
Pariisissa Oecd:n asiantuntijat sanoivat, että nyt
on menossa vakavin työllisyyskriisi jäsenmaissa
70 vuoteen. Finanssikriisi on muuttumassa talouskriisin kautta sosiaaliseksi
kriisiksi. Muutamassa kuukaudessa Oecd-maihin on tullut 15 miljoonaa
uutta työtöntä. Ensi vuonna jäsenmaissa
saattaa olla kaikkiaan 57 miljoonaa työtöntä.
Suurimman työttömyysuhan alla ovat maahanmuuttajat,
nuoret, huonosti koulutetut ja osa-aikatyössä olevat.
Olen erittäin huolissani hallituksen saamattomuudesta
näiden suurten ongelmien keskellä. Ne ovat yksinkertaisesti
jo kasvaneet aivan mahdottomiksi. Ensin jaettiin veronalennukset
ja sitten on otettu velkaa ilman ajatusta siitä, kuinka
se velka lopulta maksetaan pois. Nyt mietitään
elvytyksen exit-strategioita, maata repivät työtaistelut.
Tämä otettu velka olisi jo aikoinaan pitänyt kohdentaa
Suomen tulevan kasvun synnyttämiseen. Toisekseen pääministerin
olisi johdettava kolmikantaa. Sen sijaan Vanhasen oikeistohallitus
siirtää kaikki suuret ratkaisut vuonna 2011 alkavalle
vaalikaudelle. Lisäksi pääministeri ja valtiovarainministeri
puhuvat täysin ristiin veroista ja leikkauksista.
Istuntosalissa monen vuoden ajan oikeistohallitus on parjannut
edeltäviä demarihallituksia. Demarivetoisen hallituksen
talouspolitiikka, jossa myös kokoomus oli mukana, mahdollisti
viime laman jälkeen voimakkaan talouskasvun Suomeen. Demarivetoiset
hallitukset mahdollistivat 300 000 uuden työpaikan
syntyä, työn verotuksen alentamista ja valtionvelan
lyhentämistä. Ja tuolloin Suomen kilpailukyky
oli maailman kärkiluokkaa. Perusteena oli Suomen julkisen
talouden vahvuus. Tämä kaikki perintö on
nyt täydellisesti hukattu. Ja kuten olemme tässä keskustelussa
jo kuulleet, ongelmat ovat niin mittavat, että me joudumme
todella tekemään töitä, että tämä notkahdus
saadaan joskus oikaistua ja pääsemme taas eteenpäin
ja Suomen hyvinvointipalvelut voidaan turvata.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit vaativat suomalaisille
työtä, turvaa ja palveluita. Tämä vaatimus
saa erityisen painoarvon tänä päivänä,
kun massairtisanomiset jättävät tuhansia
suomalaisia työttömiksi. Viimeisen vuoden aikana
on kadonnut lähes 120 000 työpaikkaa,
ja suunta on edelleen huonompaan, vaikka talouden tilassa onkin
valoa tunnelin päässä havaittavissa. Työllisyyden ennakoidaan
kuitenkin edelleen supistuvan. 300 000 työttömän
raja arvellaan rikottavan ensi vuonna ja synkimmissä ennusteissa
pelätään jopa 400 000 työttömän
rajan ylittyvän. Etenkin nuorisotyöttömyys
on kasvanut räjähdysmäisesti, ja sillä on
erittäin pitkäaikaiset ja kalliit seuraukset tulevaisuudessa.
Tässä on siis erittäin haasteelliset
ajat edelleenkin edessä, ajat, joissa vaaditaan vastuullista
politiikkaa ja oikeudenmukaisia vaikuttavia toimia talouden parantamiseksi
koko maan ja erityisesti myös kuntien sekä pieni-
ja keskituloisten kansalaisten osalta.
Työllisyys ei supistu pelkästään
teollisuudessa ja rakentamisessa, vaan yksityisen kulutuksen lasku
heikentää työllisyyttä myös
palvelualoilla. Tämä kertoo osaltaan sen, että porvarihallituksen
verokohdennukset eivät ole elvyttäneet kotimaista
kulutusta. Sitähän me sosialidemokraatit ennustimme
jo vuosi sitten. Tuloveron alennusten ohjaaminen hyvätuloisille
ei kotimaista kysyntää lisää niin
kuin se olisi pieni- ja keskituloisten kohdalla tehnyt. Hyvätuloisten
ei ole tarvinnut mitenkään osallistua nyt näihin
talkoisiin, vaan toivotalkoot jäävät
niille pienituloisille, joiden verotus kiristyy kunnallisverotuksen
kautta. Hyvätuloisten ylimääräiset
eurot, jotka ovat valtion ottamaa ulkomaista velkarahaa, valuvat
tällä hetkellä edullisiin pörssiosakkeisiin
ja kansainvälisiin rahastoihin.
Samalla kunnat ovat pakotettuja myös ottamaan velkaa,
irtisanomaan, lomauttamaan henkilöstöään,
leikkaamaan palveluita ja nostamaan veroäyriään.
Tästä syystä sosialidemokraatit esittävät
kuntien peruspalveluiden turvaamiseksi 500 miljoonan euron lisäystä ensi
vuodelle. Tämä tarkoittaisi keskimäärin
100 euroa asukasta kohden vuodessa. Korotetulla valtionosuudella
voidaan kunnissa parantaa vanhustenhoitoa, huolehtia perusterveydenhoidon
tasosta ja panostaa lasten palveluihin. Lisäys vähentäisi
myös tarvetta edellä mainittuihin veronkorotuksiin
ja lomautuksiin sekä ylivelkaantumiseen.
Arvoisa puhemies! Työllisyyden parantamiseksi me sosialidemokraatit
esitämme budjettivastalauseessamme useita toimenpiteitä,
joilla turvataan tuotanto Suomessa ja sitä kautta myös työpaikat.
Panostukset teollisuuden vahvistamiseen, ympäristövetoiseen
kasvuun sekä työttömien auttamiseen ja
koulutuksen tukemiseen muodostavat esityksemme perustan. Esitämme
lisärahaa työvoimapoliittisiin toimiin ja työllisyysperusteisiin
investointeihin. Nuorille työttömille on tarjottava
riittävästi koulutusta, tukityötä, työharjoittelu-
ja työpajapaikkoja. Koulutuksen avulla tarjotaan sekä mahdollisuus
työllistymiseen että silta työstä ja
työttömyydestä uuteen työhön.
Esitämmekin lisärahaa myös aikuis-, ammatti-
ja korkeakoulutukseen. Lisäksi sosialidemokraatit uudistavat
vaatimuksensa valtionhallinnon tuottavuusohjelman keskeyttämisestä tässä taloustilanteessa.
Arvoisa puhemies! Vastalauseessamme esitämme menolisäyksenä yhteensä noin
1 465 miljoonaa euroa. Kuntien palvelujen turvaamiseksi siis
se 500 miljoonaa euroa, jonka tuossa aikaisemmin jo totesin. Sitten
työttömäksi jääneen
perusturvaa parannamme korottamalla peruspäivärahaa
43 euroa kuussa nostamalla työttömyysturvan lapsikorotuksia
20 prosenttia. Lapsiperheitä tuemme nostamalla lapsilisän
yksinhuoltajakorotusta 20 euroa kuukaudessa, nostamalla lapsiperheiden
toimeentulotukea 30 euroa kuukaudessa sekä parantamalla
yleistä asumistukea. Eläkkeensaajille kohdennamme
asumistukeen 50—70 euron korotuksen. Esitämme
lisäksi, että pienituloisten kunnallisverotusta
kevennetään.
Lähes 1,5 miljardin euron menolisäykset pitää tietysti
myös rahoittaa ja vastuulliseen politiikkaan, jota sosialidemokraatit
tekevät myös oppositiossa, kuuluu esittää,
mistä rahat saadaan, joten, arvoisa puhemies, ajanpuutteen vuoksi
esitän tuloesitykset tässä lopussa vielä luettelonomaisesti.
Elikkä kestävää kehitystä tukevat
veroesityksemme ovat windfall-vero, josta on arvioitu 375 miljoonaa
tuloa, pakkausvero 135 miljoonaa euroa, jäteveron laajentaminen myös
135 miljoonaa euroa, ja sitten reilumpaa veropolitiikkaa tukevat
esityksemme ovat käännetty arvonlisävero
130 miljoonaa euroa, osakkeiden myyntivoittoverotus, arvioitu 300
miljoonaa tuloa, pääomaveron nosto 100 miljoonaa
euroa ja 250 miljoonaa euroa siitä, että marginaaliveroa
ei kevennetä, myöskin sitten Veikkauksen kaksivuotinen
määräaikainen 80 miljoonan euron kohdennus
kuntien liikuntatoimille.
Arvoisa puhemies! Tässä on sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän vastalauseen pääpointti.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensimmäiseksi todeta
ed. Marko Asellille se, että oli todella hyvin esitelty
sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetti. Toivon mukaan se nyt tuli
sitten opposition toimesta myös hallituspuolueiden edustajille
tiedoksi.
Arvoisa puhemies! Ympäristötöihin,
joilla rahoitetaan muun muassa siirtoviemäreitä ja
yhdysvesijohtoja ja pilaantuneiden alueiden kunnostuksia, on talousarviossa
varattu ensi vuodelle vain 12,5 miljoonaa euroa, kun tänä vuonna määrärahaa
oli varattu kaikkiaan lähes 19 miljoonaa euroa. Tässä luvussa
on myös lisätalousarvion summat luettu yhteen.
Moni tärkeä hanke jää siis edelleen
odottamaan rahoitusta, ja alueiden jatkokehittäminen viivästyy.
Nostan esimerkiksi tässä Hyrylän itäisen
siirtoviemärin, jonka toteutuminen on uuden, noin 10 000—15 000
ihmisen asuinalueen rakentamisen edellytys ja josta olen tehnyt
myös lisätalousarvioaloitteen. Toinen määrärahoja
odottava kohde on Kellokosken ruukin pilaantuneiden maiden kunnostus, joka
on tehtävä ennen kuin historiallisesti arvokasta
aluetta päästään kunnostamaan
ja kehittämään.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa esiin myös määrärahan
osoittamisen pilaantuneiden maiden kunnostamiseen Uudellamaalla.
Tämä on Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien
neuvottelukunnan yhteinen aloite.
Uudellamaalla on runsaasti pilaantuneita maa-alueita. Kiireellisesti
kunnostettavia kohteita on asuinalueilla, tärkeillä pohjavesialueilla
ja vedenottamoiden läheisyydessä. Useimmat vanhoista
teollisuus-, varasto- ja satama-alueista sijaitsevat kaupunkien
ja kylien keskustoissa. Yhdyskuntarakenteen tiivistyessä ja
aikaisemman toiminnan loputtua tai siirryttyä muualle alueita on
otettu muun muassa asutus- ja virkistyskäyttöön.
Aikaisemmasta toiminnasta maaperään joutuneet
haitalliset aineet, kuten sahojen kloorifenolit, dioksiinit ja furaanit
tai pesuloiden liuottimet, aiheuttavat maaperän tai pohjaveden
pilaantumista ja alueille puhdistustarvetta.
Tässä talousarvioaloitteessa esitetään,
että edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon momentille 35.10.77 lisäyksenä 1,5
miljoonaa euroa pilaantuneiden maiden kunnostamiseen Uudellamaalla.
Vielä painotan sitä, että tämä on
kaikkien Uudenmaan kansanedustajien yhteisesti hyväksymä talousarvioaloite.
Arvoisa puhemies! Nyt kannattaa panostaa uusien tarpeellisten
liikenneväylien suunnitteluun ja rakentamiseen. Se on aivan
selkeästi investointia tulevaisuuteen ja talouden elvyttämistä.
Määrärahan osoittaminen Kehä IV:n
suunnitteluun. Tämä talousarvioaloite on myös
Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteinen
aloite.
Nykyisellään Hämeenlinnanväylän,
Lahdenväylän ja Vanhan Lahdentien väliltä puuttuu
seudullinen poikittaisyhteys. Kehä IV toteutettaisiin uutena
tieyhteytenä välillä Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä ja
tien parantamisena välillä Tuusulanväylä — Vanha
Lahdentie.
Kaupunkirakenne on levittynyt Hämeenlinnanväylän,
Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suunnissa
Kehä III:n pohjoispuolelle. Helsinki-Vantaan lentoaseman
pohjoispuolisen maankäytön kehittyminen lähitulevaisuudessa
lisää poikittaisyhteyden tarvetta. Kehä IV:n
toteuttaminen siirtäisi osan Kehä III:n liikenteestä tälle
uudelle tieyhteydelle. Nykyisen Kulomäentien liikenneturvallisuus
on huono, melun ohjearvot ylittyvät ja joukkoliikenne-
sekä liittymäjärjestelyissä on
puutteita.
Hankkeen toteuttamisen ansiosta nykyisen Kulomäentien
liikenneturvallisuus paranee liikennevalojen ja kahden ajoradan
myötä sekä meluhaitat vähenevät.
Uusi tieyhteys lentoaseman pohjoispuolella mahdollistaa alueen maankäytön
kehittämisen, Kehä III:n liikennemäärien kasvu
hidastuu, sen rinnakkaisteiden liikennekuormitus vähenee,
ja joukkoliikenteen toimintaedellytykset paranevat.
Hankkeen toteuttamisarvio on 71 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
ottaa valtion 2010 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 2,5
miljoonaa euroa Kehä IV:n suunnittelua varten.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Maamme on historian valossa varakkaampi kuin
koskaan. Silti taloussuunnittelu on erittäin vaikeaa ja talouden
tunnusluvut synkkiä. Taloudellinen eriarvoisuus syvenee.
Samaan aikaan kun nouseva kiinteistöverotus harmittaa osaa
kansalaisia, osalla ei ole kotia, ei sitä ovea, jossa lukee
oma nimi. Yhteiskunnalla, jossa on sekä pakkasta että asunnottomia,
yhteiskunnalla, jossa on omat leipäjononsa, on ongelma.
Huoli kansakunnan jakautumisesta on nykypäivää.
Tuotantomme lasku useilla prosenteilla, työttömyyden
lisääntyminen ensi vuonna jopa mahdollisesti kaksinumeroiselle
tasolle ja vientiriippuvaisen Suomen viennin tila eivät
lupaa lämmintä talvea. Elvytysrahaa on varattu,
mutta näkemykset elvytyksen osuvuudesta vaihtelevat. Itseäni
vaivaa se, miten elvytyksen nimissä tehdään
pysyväisluonteisia tekoja. Tosin, kuten tänään
useampi kollegakin on todennut, en itsekään usko,
että selviämme ilman verotuksen korjausliikkeitä verotusta
lisäävään ja napakoittavaan
suuntaan.
2000-luvun laman nimissä valtiolle nyt otettava laina
ei ole ihan pikkuvippi lapsilta ja nuorilta. Vuonna 2010 valtiolle
lainataan 13 miljardia. Näen itsekin, että lainaa
tulee jonkin verran ottaa, mutta miten raha kohdennetaan, siinä meillä on
varmasti näkemyseroja.
Kun verotetaan etukäteen lapsiamme ja nuoriamme, tulisi
elvytystä tehdä myös nuoreen sukupolveen
katsoen. Nyt näin ei täysin tapahdu. Veronkevennykset
ja kiihdytetty kulutus ovat elvytyksen kärkenä tänään,
tässä ja nyt, kun rahan panokset tulisi kiinnittää investointeihin,
joiden kestävyys on kertakäyttöistä ostamisen
iloa pidempi. Elvytystoimille tyypillinen määräaikaisuus
ja kertaluontoisuus loisivat nyt käytettyä enemmän
mahdollisuuden pitkävaikutteisiin työllistäviin
investointipanostuksiin.
Korjausrakentamisen velka kasvaa vuosittain, tästä esimerkkinä tienpidon
puolella vaikkapa sillat. Maanteillä on yli 14 000
siltaa. Tiehallinnon arvio on, että vuoteen 2020 mennessä puolet näistä on
peruskorjausikäisiä. Huonokuntoisten siltojen
määrä kasvaa hitaasti, vaikka tähän
on nimenomaan Tiehallinnossa paneuduttu. Tämä eräänä esimerkkinä korjaustarpeista,
muut väylät ja raiteet samalla tavalla löytävät
oman paikkansa investointikohteina.
1990-luvun lamasta saatu syvälle osuva opetus koski
lapsia ja nuoria. Juuri tälläkin hetkellä lastensuojelun
merkittävä kohderyhmä on ne nuoret, jotka
olivat edellisen laman aikaan pieniä, juuri syntyneitä lapsia.
Panostukset lapsiin ja nuoriin, erityisesti ehkäisevien
toimien osalta, kuten opetuksen, oppilashuollon ja vapaa-ajan ja perheen
tukemisen osalta, ovat tämän laman merkittäviä tekoja,
ja näitä tarvitaan edelleen lisää.
Tänään tässä salissa
on paljon puhuttu nuorisotyöttömyydestä ja
erityisesti muistettu nuoret miehet. Se on ihan oikein, vastuunkanto
tässä asiassa on tärkeää ja
vaatii kaiken ponnistelun. Itse nostaisin esiin erään
muodon, joka on tällä hetkellä jäänyt
meillä hiukan varjoon ja jossa olisi ihan asiantuntijoidenkin
mukaan tekemistä: Oppisopimus on toimiva ja tärkeä koulutusmuoto,
se tavoittaa myös vaikeasti koulutettavia ja työllistettäviä.
Siinä koulutus tapahtuu yhdessä työelämän
kanssa. Toiminta on samansuuntaista kuin perustutkinnoissa ja ammattitutkinnoissa
mutta
enemmän konkreettista ja käytännöllistä. Esimerkiksi
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja
Korkmanin mukaan oppisopimus olisi erinomainen keino saada erityisesti nuoria
miehiä mukaan, joille on ollut haastavaa löytää koulutus-
tai työpaikka. Korkman tuo esiin, että Suomessa
on mahdollisuus jopa kymmenkertaistaa tämänhetkinen
tilanne oppisopimuksessa ja saavuttaa näin muun muassa
Saksan taso.
Eräs asia, johon vielä haluan kiinnittää huomiota:
Minuun on karahtanut kyllä tänään
kovin kipeästi korvaan se, kun täällä on
monesti vedottu talvisodan henkeen. Kyllä tällä hetkellä meidän
uhkamme on täysin toinen kuin 70 vuotta sitten. Silloin
uhka oli se, onko kenelläkään edes kotiliettä;
nyt me vain keskustelemme siitä, mitä meillä siellä kotilieden
padassa pörisee. Tällä hetkellä tärkeää on
yhteisvastuu, jakamisen ja antamisen tasapaino — ne ovat
ne asiat, joista me nyt keskustelemme.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Köyhien määrä on
lisääntynyt yli 100 000 henkilöllä vuoden
aikana ja eriarvoisuus kasvaa, mikä näkyy selvästi
nyt jo myös terveystilastoissa. Taloustilanne on nytkähtänyt
hienoisesti ylöspäin, ja se nyt tietenkin kannattaa
ottaa positiivisena vireenä, mutta jos vertaa taloustilannetta
vuodentakaiseen, ollaan noin 7 prosentin huonommalla puolella. Myöskin
Suomen Pankin ja Oecd:n arviot koko tältä vuodelta
ovat samaa luokkaa. Samaan aikaan työttömyys kasvaa
yhä suuremmassa määrin, ja nyt tämän
talven aikana myöskin lomautukset tulevat realisoitumaan
irtisanomisiksi, eikä vienti Suomessa ole kasvanut siinä määrin
kuin muissa saman tyyppisissä maissa, muun muassa Ruotsissa
ja Saksassa, on jo tapahtunut.
Vaikka alkuaan talouskriisi onkin ulkomailta lähtöisin,
olisi myös kotimaisella talouspolitiikalla niin haluttaessa
voitu tehdä huomattavasti enemmän. Nyt on kuitenkin
valittu linja tämän hallituksen osalta tukea niitä ihmisiä,
joilla jo omaisuutta ja rahaa ja palkkaa on. Samalla toteutetaan
yrityksille ja muille tahoille hallitusohjelmassa annetut lupaukset
riippumatta siitä, että seurauksena näyttää olevan
palveluiden heikentäminen kaikkien kansalaisten osalta.
Suomen talouspoliittinen linja onkin saanut kritiikkiä Oecd:ltä,
EU-komissiolta, hieman kritiikkiä myöskin eduskunnan
puhemieheltä kehyksiin liittyen niin kuin pääministeriltä ja
suomalaisilta talousasiantuntijoilta. Taitavat olla ainoat tämän
talouslinjan puolustajat valtiovarainministeri Katainen ja oma esikuntansa
valtiovarainministeriössä. Veroelvytykseen ei
ole myöskään minkään
näköistä vahvistusta muualta maailmasta,
että se toimisi ainoana keinona talouslamasta selviämiseksi
kulutusta nostamalla, sillä Suomessakin kulutus on itse
asiassa kääntynyt negatiiviseen puoleen.
Nuorten työttömyys on kasvanut 60 prosenttia,
ja tuskin millään alueella kohta enää Suomessa
toteutuu nuorten yhteiskuntatakuu elikkä 3 kuukauden aikana
työharjoittelu tai opiskelupaikka. Valitettavasti näyttää nyt
siltä, että tapahtuu se edellisen laman toisinto,
jolloin työttömäksi silloin jääneet
nuoret ovat yhä edelleen niitä pitkäaikaistyöttömiä,
jotka eivät ole missään kohden sitoutuneet
tai päässeet työelämään kiinni.
Tähän tarvitaankin siis pikaisesti toimia, ja
ne toimet ovat koulutusta, työpaikkoja, tukipaikkoja, työharjoittelua
ja työpajoja, mutta niiden toteuttamiseen tarvitaan myöskin
resursseja ja ihan yksinkertaisesti jo pelkästään
ohjausta työvoimahallintoon.
Työllisyyden ja viennin turvaamiseksi tarvitaan vahvoja
keinoja, jotta nykyinen teollisuus voisi täällä toimia,
muun muassa energiaverotukseen ja vaikkapa telakoille nopeuttamalla
telakoiden tilauksia. Eri maissa on tehty hyvin erityylisiä ratkaisuja
talouslamasta selviämiseksi, ja Suomen linja on ollut jättää satsaamatta
kuntatalouteen ja julkisiin investointeihin, kuten muun muassa Norjassa
on tehty, ja Norjan mallissa on selvitty näin huomattavasti
paremmin. Nyt elvytys on jopa negatiivista, sillä samanaikaisesti
kun kuntien verotus kasvaa sekä kuntaverotuksen että kiinteistöverojen
puolella, myöskin kuntien investoinnit on laitettu lähes
täysin jäihin, jotenka kokonaispanostus jää hyvin
heikolle. Sosialidemokraattien linja olisi ollut toinen: 500 miljoonaa
euroa valtionosuuksiin ja investointeihin julkiselle puolelle reaaliaikaisesti,
eikä niin kuin hallitus on aikaisemmin esittänyt,
taannehtivasti, vasta sen jälkeen, kun kunta on ensin maksanut itse.
Alueellisesti on suuria eroja, ja olisinkin olettanut, että hallitus
olisi satsannut investointeja niille alueille, joilla työpaikkoja
on menetetty kaikkein eniten. Mutta ei, tämä hallitus
on tehnyt juuri päinvastoin. E18, joka olisi ollut tärkeä hanke,
on siirretty eteenpäin, ei aloiteta vielä ensi vuonna
Haminan ohitustietä. Rekkaparkki, jonka piti olla jo valmiina
liikennepoliittisen selonteon mukaan, ei lähtenyt käyntiin
tänä vuonna eikä nyt hallituksen esittämänä lähde
myöskään ensi vuonna siitä huolimatta,
että tälläkin hetkellä siellä seisovat
kilometrien jonot ja paikalliset ihmiset kärsivät
ja koko liikenneturvallisuus on siellä suurena kysymyksenä.
Eräänä kysymyksenä on myöskin
se, että tulli Suomen puolella on pahasti ruuhkautunut.
Suomi on sopinut vuonna 2007 Venäjän kanssa, että molemmille
puolille tehdään eriytyskaistat. Venäjän
puolella tilanne on hyvä. Ne valmistuvat ensi vuoden aikana.
Meillä niitä ei ole edes aloitettu, vaikka sopimus
on tehty siis 3 vuotta sitten kohta.
Toivonkin siis, että ainoa hanke, joka on tällä hetkellä jo
hieman edennyt, Kotolahden ratapiha, saa sen loppurahoituksensa
eikä rasita kokonaisuudessaan kuntataloutta, jotta meillä edes laivoista
lähtevä rahti voisi hieman kulkea eteenpäin.
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostan todella, että ed. Paatero
nosti esille tämän Kaakonkulman liikennekuvion
ja rekkaparkkitilanteen. Palaute on silloin annettava, kun on sen
aika, ja tässä täytyy sanoa, että kyllä hallitus
vatkaa kuin kakkutaikinaa tämän rekkaparkin kanssa,
kun se lisäbudjettiin ensin oli luvalla ja sitten vedetään
yli, ja kuitenkin juuri nyt, kun siellä on hiukan vakaampaa,
olisi hyvä panostaa infran rakentamiseen niin teiden kuin
tämän parkin osalta.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Paateron puheenvuorosta voi todeta,
että tilannekuvaus on monilta osin minunkin mielestäni
paikkansa pitävä ehkä vielä sillä korotuksella
ja korostuksella, että tilanteesta voi tulla tulevina vuosina
vielä vaikeampi kuin puheenvuorossanne kuvaatte.
Sen sijaan mielestäni totuuden vastaista on todeta
ja todistaa sitä, että tilanne olisi merkittävästi
erilainen, jos SDP olisi hallituksessa. En siihen usko ja luulen,
että ette itsekään ajattele niin. Kyllä maailmantalous
Suomea riepottelee ja vieläpä viiveellä.
Tulevina vuosina erityisesti nuorten perheitten osalta tilanne tulee
olemaan erittäin vaikea.
Aika vähän tarjositte kuitenkin vaihtoehtoja. SDP
on esittänyt, että tuloveroja pitäisi
keventää vielä enemmän kuin
nykyinen hallitus esittää. Mielestäni
se ei ainakaan ole riittävä vaihtoehto. Olennaista
on se, kuka maksaa sen 50 miljardia tai paljon enemmän,
jota tämä taantuma aiheuttaa. Mielestäni
niissä maksutalkoissa pitää olla hyväosaisten
myöskin mukana, ja näin valtiovarainministeri
Katainenkin on tänään pöntöstä kysymykseeni
vastannut ja todistanut.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtion ensi vuoden 50,5 miljardin euron
budjetti on mielestäni tähän tilanteeseen
soveltuva esitys. Hallituksen elvytystoimet ovat oikea-aikaisia,
oikein kohdennettuja ja mittaluokaltaankin perusteltuja. Elvytyksellä on
säilytetty työpaikkoja ja käynnistetty
hankkeita. Toki ensi vuonna otettava 13 miljardin velka ja sen takaisinmaksu
meitä kaikkia huolettavat, mutta taloudellinen pohjamme
on nyt parempi kuin viime lamassa. Pankit ja valtiontalous ovat
hyvässä kunnossa. Toisaalta nyt ei tule tehdä samoja
virheitä kuin edellisen laman yhteydessä tehtiin. Leikkaukset
ovat viimeinen keino.
Hyviä linjauksia on tehty heikoimmassa asemassa olevien
näkökulmasta, muun muassa takuueläke
sekä lapsilisien ja vanhempainrahan sitominen indeksiin.
Myös muuten on perusturvasta pidetty huolta ja pienituloisten
verotusta on kevennetty. Ruuan alvin alentaminen on toiminut ihan
suunnitellulla tavalla. Ravintola-alan alvin laskulla on selvästi
työllisyyttä tukeva vaikutus.
Eri hallinnonalojen tarkastelussa otan tarkemmin yksityiskohtiin
kantaa.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! En tiedä, minkä version
ed. Puumala on lukenut sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetista,
mutta me olisimme jättäneet tässä kohtaa
tuloveronalennukset kyllä nyt tekemättä tämän
0,5:n osalta, jolla olisi voitu taata sitten huomattavasti enemmän
käyttövaraa siihen malliin elvytyksestä,
mistä me olisimme pitäneet, elikkä kuntatalouden
puolelle ja julkisiin investointeihin. Tämä Norjan
malli on näyttänyt huomattavasti paremman vaihtoehdon
siitä, mitenkä koko maa selviää talouslamasta.
Ed. Hänniselle: On tietenkin hyvä ja kivan kuuloista
puhua takuueläkkeestä, lapsilisän sitomisesta
indeksiin, mutta nehän eivät toteudu vielä.
Ne ovat sitten joskus. Enkä tiedä, millä niitä sitten
rahoitetaan, vaikka tietenkin päätöksiä on tehty
jo nyt.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Tässäpä se ongelma
juuri onkin, ed. Paatero, kun ei tiedä, mihin versioon
tässä aina viittaa, kun näitä versioita
SDP:llä on useampia. Tässä samassa salissa
käytiin 15. päivä syyskuuta lähetekeskustelu,
jonka yhteydessä teidän puolueenne puheenjohtaja
ed. Urpilainen totesi, että SDP haluaa huomattavasti hallitusta
suurempia nimenomaan tuloveronkevennyksiä. Hän
painotti ja pyysi pysymään tässä totuudessa,
kun joku aiemmin oli penkistä todennut, että SDP
haluaa suurempia veronkevennyksiä ylipäätänsä.
Hän sanoi, että ei suurempia veronkevennyksiä ylipäätänsä,
mutta tuloveronkevennysten osalta voitaisiin tehdä niitä huomattavasti
merkittävämminkin. Eli ongelma on se, ettei tiedä,
onko kyseessä versio 1.0 vai 2.0 vai 3.0 vai 2.5, ja sen
takia niihin kiinni ottaminen joskus voi tuottaa hallituspuolueen
kansanedustajalle vaikeuksia.
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Paaterolle totean vaan, että sanoin,
että on hyviä linjauksia, että nämä ovat
semmoisia asioita, joita ei missään nimessä pidä karsia
vaan tasoa pitää kohottaa, koska heidän
asemansa vaatii parannuksia, ja takuueläke kumminkin on
semmoinen hyvä tavoite, josta meidän pitää pitää kiinni.
Yleiskeskustelu päättyi.