Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Päivän päätteeksi
pari sanaa puhujakorokkeelta.
Nykyinen tilannehan yksityisen perusopetuksen järjestäjän
yksikköhinnan korvauksessa on 90 prosenttia sen kunnan
yksikköhinnasta, jossa opetus pääasiassa
järjestetään. Tässä suhteessa laki
on hieman erilainen niille kouluille, jotka ovat olleet toiminnassa
ennen heinäkuun 31. päivää 1998,
eli kaikille uusille kouluille tämä korvaus on
siis 90 prosenttia eikä 100 prosenttia.
Lakialoitteessa esitämme, että myöskin
uusille kouluille, joita on perustettu ja joita tullaan perustamaan,
sikäli kuin ne luvat saavat, korvaus olisi 100 prosenttia.
Tässä suhteessahan laki, joka perusopetuksesta
säädettiin, rahoituslaki, oli parannus aikaisempaan
tilanteeseen muun muassa siltä osalta, että maksu
menee nyt suoraan koululle, siinä ei tarvita kunnan välittävää toimintaa.
Mutta kun ottaa huomioon, että käytännössä koulun
kustannukset eivät sillä 100 prosentillakaan tulisi
katetuiksi, mielestämme tämä lakialoitteemme
on tarpeellinen. Itse asiassahan hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan, että vuoden 95 kustannustietojen mukaan peruskoulua
korvaavien koulujen oppilaskohtaiset todelliset kustannukset ovat
eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta suuremmat
kuin asianomaisen kunnan oppilasta kohden laskettu yksikköhinta,
eli se 100 prosenttiakaan ei riittäisi. Lisäksi
todetaan, että tämä merkitsee sitä,
että moni nykyinen peruskoulua korvaavan koulun ylläpitäjä joutuu
jatkossakin sopimaan kunnan kanssa yksityiselle koululle yksikköhinnan
lisäksi maksettavasta kunnan rahoituksesta.
Ei ole ollenkaan itsestäänselvää,
että kunta suostuu lisäkorvausta maksamaan. Kun
täytyy muistaa, että näitten koulujen
kohdalla lapsilta ei luonnollisestikaan saa maksuja periä,
sitten jää eri tavalla vanhempainyhdistysten ja
koulujen tehtäväksi lisätulojen hankkiminen
elikkä menojen peittäminen. Tuo tehtävä olisi
hieman helpompi, jos valtiolta suoraan tuleva korvaus yksikköhintaan
suhteutettuna olisi 100 prosenttia eikä 90 prosenttia.
Tässä suhteessahan täytyy lähteä siitä,
että kuluttaja eli kuntalainen on kuningas, joka päättää,
minkälaisessa koulussa hän haluaa lapsensa käyvän.
Siinä mielessä pitäisi täysin
tasavertaiset mahdollisuudet kaikille kouluille säätää.
Täytyy lisäksi muistaa, että laki
kertoo siitä, että lukioiden kohdalla tuo korvaus
on sama eli yksikköhinta on sama kuin kunnalle laskettava yksikköhinta,
joten siellä tätä erotusta ei ole.
Näillä saatesanoilla toivon, että sivistysvaliokunta
tätä asiaa käsittelee myönteisessä hengessä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Jääskeläinen
puuttui sellaiseen epäkohtaan, joka on todellinen. Yksityiskouluja
on eri kunnissa. Kun sitten kuntalaki muuttui, sen yhteydessä muuttui
myöskin päätöksentekovalta kunnille.
On ihan totta, että on olemassa oppilaitoksia, joille kaikki
kunnan päättäjät eivät
oikein mielellään anna tietynlaista tukea.
Itse näkisin kuitenkin, että osittain voi
olla rikkauttakin se, että on olemassa yksityisiä oppilaitoksia.
Otan esille esimerkiksi kristilliset koulut. Ilmeisesti ed. Jääskeläinen
on osittain näitä tässä tarkoittanutkin.
Siellä annetaan sellaista opetusta, jota nykyaikana olisi
hyvä antaa myöskin normaalioppilaitoksissa. Toivoisin,
että tämä tulisi käsiteltyä sivistysvaliokunnassa
asianmukaisesti.
Keskustelu päättyy.