Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ajoneuvojen rekisteröintiä koskevassa
asiassa olisi pitänyt ehdottomasti menetellä sillä tavalla,
että hallitus olisi vetänyt tämän
esityksen pois. Kyllä tämä aivan niin
onneton torso tekele on kuin olla voi. Mutta sitten paljastui, että on meneillään
tämmöinen Palko-hanke, ja siihen se koko prosessi
loppuu, jos tämä osatekijä ei lähde liikenteeseen.
Näissä yhteyksissä puhutaan paljon
tietoyhteiskuntaan siirtymisestä. Tässä se
tarkoittaa sitä, että asiakkaat rupeavat juoksemaan,
ja jos se tuntuu vaikealta henkilökohtaisen terveydentilan
johdosta tai muusta syystä, niin otsanahan liikkeellä,
mutta joka tapauksessa tietoyhteiskuntaa toteutetaan hyvin fyysisellä tavalla,
jossa teoreettisena vaihtoehtona on, että voitaisiin niin kuin
koneitakin käyttää.
Mutta sitten kun tässä otettiin käyttöön
tämmöinen rekisteristäpoistamiskäytäntö,
niin siinä yhteydessä rupesi menemään
sitten vähän muutakin pesuveden mukana, ja se
koski moottoripyöriä. Meillä oli tämän
vuoden lokakuun lopussa rekisteröitynä 171 300
moottoripyörää. Valiokunnan huomiota
kiinnitettiin siihen, että koska moottoripyöristä,
siis L-luokasta, ei kanneta ajoneuvoveroa, ei tilapäiselle
liikennekäytöstä poistamiselle kuitenkaan
ole moottoripyöräilyn harrastajien näkökulmasta
samanlaista tarvetta kuin henkilöauton kohdalla.
Moottoripyörien seisottaminen on tarpeen vain liikennevakuutuksen
osalta, jotta vältytään talvisesongin
vakuutusmaksuilta. Tavallistahan on, että syksyllä lopetetaan
motoristihomma ja käynnistetään keväällä vapun
jälkeen, kun olosuhteet ovat taas sopivat. Seisontailmoituksen tekemisellä vakuutuksenottaja
nimittäin vapautuu vakuutusmaksun maksamisesta seisonta-ajalta.
Nykyään seisontailmoitus annetaan vakuutusyhtiölle
ja sen voi antaa esimerkiksi puhelinsoitolla. Tämä käytäntö olisi
nyt tässä tuhoutunut kerta kaikkiaan. Seisonnasta
voidaan sopia toistaiseksi tai määräajaksi,
eikä seisonta-aikaa koskevasta ilmoituksesta laskuteta
erikseen.
Nykyisin moottoripyörien ilmoittaminen liikennevakuutuksen
osalta seisontaan ei nimittäin edellytä moottoripyörän
poistamista ajoneuvorekisteristä, vrt. autot, vaan liikennevakuutuksen seisontailmoitus
tehdään vakuutusyhtiöön ja moottoripyörä jää edelleen
ajoneuvorekisteriin, vaikka se liikennevakuutuksen osalta on seisontatilassa.
Asiantuntijakuulemisen mukaan järjestelmä on koettu
hyvin toimivaksi, eikä valiokunta halunnut missään
nimessä siihen puuttua, ja se siunattiin ensimmäisessä käsittelyssä.
Ehdotettu liikennekäytöstä poisto
ilmoitetaan Ajoneuvohallintokeskukselle. Ilmoitus on tehtävä henkilökohtaisesti,
ja siitä on suoritettava 10 euroa 50 senttiä.
Tämä oli siis äsken mainittuun toiseen
vaihtoehtoon. Moottoripyöräilijöiden
järjestöt kiinnittivätkin valiokunnan
huomiota siihen, että ehdotetusta järjestelmästä ei
moottoripyörän omistajalle ole hyötyä vaan
ainoastaan haittaa henkilökohtaisesta asioimisesta aiheutuneen
vaivan ja lisääntyneiden kulujen myötä.
Niinpä sitten ensimmäisessä käsittelyssä päädyttiinkin
siihen muotoon, että menetellään sillä tavalla,
että ei enää vaadita vakuutusyhtiöitä käyttämään
moottoripyörävakuutusten seisontailmoituksiin
Ajoneuvohallintokeskukselle tehtävää liikennekäytöstä poistoa.
Vakuutusyhtiöt olivat kuitenkin ilmoittaneet, että ne
aikoivat tätä vaatia, minkä vuoksi valiokunta
ehdotti pykälään uutta 2 momenttia, joka
nyt siis hyväksyttiin ensimmäisessä käsittelyssä.
Uudella momentilla varmistettiin, että vakuutusyhtiöt
eivät voi edellyttää vakuuttamansa moottoripyörän
tavanomaisten seisonta-aikojen ehdoksi sitä, että moottoripyörä olisi
ilmoitettu myös Ajoneuvohallintokeskuksen järjestelmään liikennekäytöstä poistoon
seisonta-ajaksi. Päätetyssä udessa 2
momentissa siis säädettiin, että liikennekäytöstä poistoa
koskevaa ilmoitusta ei voi tehdä L-luokkaan kuuluvasta
ajoneuvosta. Elikkä tällä tavalla torpedoitiin
se, että vakuutusyhtiöt ryhtyisivät tässä sooloilemaan,
ja minusta tuntuu, että tehtiin valiokunnassa ja eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä
hyvä ratkaisu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Pulliainen totesi, valiokunnassa oli
hyvinkin voimakkaana se käsitys, että hallituksen
pitäisi vetää pois tämä esitys,
mutta lopulta päädyttiin yksimielisesti siihen,
että lähdetään tekemään
mietintö ja esitetään lausuma liitteeksi.
Tässä on monia hyviä asioita, nimenomaan
täliikennekäytöstä poisto, joka
nyt mahdollistetaan, mutta jotenkin tuntuu siltä, että kun
kyse on kuitenkin liikenne- ja viestintäministeriön
esityksestä, tämä on kaikkea muuta kuin
nykyaikaa, kun joudutaan henkilökohtaisesti ilmoittamaan
näistä asioista. Sen johdosta myöskin
valiokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
siihen, että tästä tiedottamisen Aken
taikka ministeriön toimesta pitäisi tapahtua sillä tavoin,
että ajoneuvojen haltijat, omistajat, tietävät,
mikä on uusi lainsäädäntö ja
millä tavoin asiaan tullaan tulevaisuudessa suhtautumaan.
Tämä niin kutsuttu Palko-hanke on täysin
alkutekijöissään, ja tuntuu aika erikoiselta,
että vuosikausia järjestelmää on
pyritty kehittämään, mutta mitään
konkreettista ei ole saatu aikaan.
Tähän liittyy myöskin eräs
direktiivi: niin sanottu romuajoneuvodirektiivi, josta oli eräitten asiantuntijoitten
mukaan vähän erilaisia käsityksiä siitä,
miten tämä pitäisi käytännössä hoitaa. Valiokunta
on mietinnössään pyrkinyt selventämään
niitä pykäliä sillä tavoin,
että myöskin jokainen ajoneuvon omistaja pystyisi
sieltä löytämään ohjeistuksen
siihen, miten pitää menetellä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pitkäaikaisena moottoripyöräharrastajana on
helppo yhtyä ed. Pulliaisen ja ed. Vistbackan näkemyksiin
siitä, että tässä oltiin valmistelemassa
asiaa, joka ei ole tämän maan moottoripyöräilijöitten
edun mukaista. Noin 85 prosenttia 170 000 moottoripyörästä on
liikenteessä noin viisi kuukautta vuodesta. Olisi kohtuutonta,
että liikennevakuutus pitäisi maksaa myös
seisonta-ajalta. Vaikka moottoripyörät vakuutusmaksuiltaan
ovat vielä kohtuullisen kalliita ja onnettomuuksia sattuu
jonkin verran, ei voi olla niin, että vakuutusyhtiöt
rahastaisivat seisonta-ajalta. Näen, että tässä on
nyt jonkinlainen pelastus saatu aikaiseksi, mutta toivottavasti ollaan
valiokunnassa hereillä, ettei jatkoryntäystä tämän
osalta tapahdu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Moottorikelkkojen osaltahan on yhä edelleen
olemassa vähän saman tyyppinen ongelma. Suomi
on vähän sillä tavalla erilainen, kun
katsoo pohjoista tai Etelä-Suomea, ja siinä nämä kelkanomistajat, joilla
vakuutus on, ovat hyvin eriarvoisessa asemassa keskenään,
koska käyttöaika on etelässä hyvin
lyhyt ja tuolla pohjoisempana pitempi. Siinäkin odottaisi
kyllä, että osattaisiin tämmöinen järjestelmä tehdä,
jossa jos on rekisteristä pois, ajoneuvoa ei ole käytetty,
niin silloin ei maksettaisi maksuakaan siltä ajalta.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Koska olen vasta 55 vuotta nuori enkä ole
vielä päässyt tuonne moottoripyöräasteelle,
olen vielä mopopoika-asteella, niin haluan muistuttaa myöskin, että tähän
samaan L-ajoneuvoryhmään kuuluu myöskin
hirvittävä määrä mopoja
eli kaikki mopedit ja skootterit kuuluvat tähän
samaan alhoon. Suhteessa kun niitä rupeaa poistamaan vakuutuksesta,
niin tietenkin prosentuaalisesti niitten vakuutusmaksuista huomattavasti
suurempi erä on tuo poistamismaksu, joka tässä esityksessä tehdään.
En tiedä mopojen ja skoottereiden määrää,
mutta veikkaan, että niitä on yhtä paljon kuin
moottoripyöriäkin tai enemmän.
Keskustelu päättyy.