Oikeusministeriön hallinnonala 25
       
         					
      
      
         
         Tuula Väätäinen /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa jaostojen kesken
            on tehtäväalueita hiukan tänä vuonna
            muutettu, ja syksystä lähtien pääluokka 25,
            oikeusministeriön hallinnonala, on ollut kunta- ja terveysjaostolla,
            ja siitä olemme sitten kirjoittaneet mietintöä.
         
         
         Ministeriö ja hallinto: Eduskunta lisäsi kuluvan
            vuoden talousarvioon 150 miljoonaa euroa lainvalmistelun vahvistamiseen,
            mutta lisäystä ei otettu huomioon menokehyspäätöksessä eikä myöskään
            ensi vuoden talousarvioesityksessä. Valiokunta korostaa,
            että oikeusministeriön voimavaroja on vahvistettava
            pysyväisluonteisesti, jotta perustuslakiin ja Suomen kansainvälisiin
            ihmisoikeusvelvoitteisiin liittyvän osaamisen jatkuvuus
            voidaan turvata. Niinpä valiokunta lisää momentille
            150 miljoonaa euroa lainvalmistelun vahvistamiseen.
         
         
         Sitten tuomioistuimet ja oikeusapu: Tuomioistuinten työtilanne
            on vuoden 2008 alkupuoliskolla pysynyt suhteellisen vakaana, mutta
            jutturuuhkat ja pitkät käsittelyajat ovat ongelmana muun
            muassa eräissä käräjä-
            ja hovioikeuksissa sekä vakuutus- ja markkinaoikeudessa.
            Käräjäoikeuksien asiamäärät
            ovat kaiken kaikkiaan pysyneet ennallaan, mutta esimerkiksi Helsingin
            käräjäoikeudessa rikosasioiden määrä on
            kasvanut 25 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
         
         
         Ensi vuoden helmikuun alussa astuu voimaan uudistus, jossa käräjäoikeuksien
            lautamiesten käyttöä vähennetään.
            Niinpä valtiovarainvaliokunta korostaa, että lautamiesten
            käytöstä vapautuvat resurssit on ohjattava
            hallitusohjelman mukaisesti ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien
            toimintaan, ja näistä syntyvistä säästöistä voidaan tehdä alustavia
            johtopäätöksiä syksyllä 2009.
         
         
         Hovioikeuksista ovat pahiten ruuhkautuneet Rovaniemen ja Turun
            hovioikeudet. Vakuutusoikeuden työtilanne on parantunut,
            mutta käsittelyajat ovat edelleen pitkiä, voi
            sanoa, että ne ovat kohtuuttoman pitkiä, 14—15
            kuukautta, ja muutoksenhakulautakunnassa odottaa käsittelyä noin 30 000
            valitusta. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että tällaisessa tilanteessa vakuutusoikeuteen
            osoitetaan lisää resursseja. Markkinaoikeus on
            myös ruuhkautunut vuosina 2005—2006. Siellä käsittelyajat
            ovat pidentyneet 15 kuukauteen, joka on todella paljon. Niinpä valiokunta
            lisää momentille 250 miljoonaa euroa Rovaniemen
            ja Turun hovioikeuksiin sekä muiden ruuhkautuneiden tuomioistuinten
            toimintaan.
         
         
         Sitten rangaistusten täytäntöönpanosta:
            Rangaistusten täytäntöönpanoon
            osoitetut resurssit ovat pitkään olleet alimitoitettuja,
            ja tilannetta on korjattu useina vuosina lisäbudjeteilla.
            Toimintojen järjestämistä vaikeuttavat
            myös tuottavuusohjelman asettamat vähennystavoitteet.
            Lisäksi vankiloista maksettavat vuokrat vievät
            huomattavan osan toimintamenomäärärahoista,
            näin siitä huolimatta, että osa laitoskannasta
            on todella huonokuntoista. Mikäli suunnitellut korjaukset ja
            investoinnit tehtäisiin, vuosittaiset vuokrahinnat nousisivat
            arviolta noin 8 miljoonaa euroa.
         
         
         Vuonna 2006 voimaan astuneen vankeuslain tavoitteena on tehostaa
            vankien osallistumisvelvollisuutta ja mahdollisuuksia myös
            kuntoutukseen ja koulutukseen ja siten vähentää uusintarikollisuutta,
            mutta määrärahojen niukkuuden vuoksi
            toimintaa ei ole voitu kehittää lain tarkoittamalla
            tavalla, ja joissakin laitoksissa on jopa vaikeuksia normaalin perustason
            ylläpidossa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rikosseuraamusalan
            tuottavuusohjelman toteuttaminen ja annetuissa menokehyksissä pysyminen
            eivät onnistu nykyisillä keinoilla, esimerkiksi
            virkojen täyttämättä jättämisellä tai
            erilaisten korjausten lykkäämisellä.
         
         
         Meneillään on selvitystyö, jossa
            arvioidaan nykyisen alueorganisaation ja laitoskannan muutostarpeita.
            Valiokunta korostaa, että näissä ratkaisuissa
            on kiinnitettävä huomiota toimintojen tarkoituksenmukaiseen
            järjestämiseen sekä siihen, että laitoskanta
            säilyy alueellisesti riittävän kattavana,
            ja erityisen tärkeää on tietenkin huolehtia
            henkilöstön aseman turvaamisesta.
         
         
         Valiokunnan mielestä on myös kiinnitettävä erityistä huomiota
            siihen, että vankiluvun alenemista ja vankien avolaitossijoitusten
            lisäämistä koskevat tavoitteet ovat realistisella
            pohjalla. On niin ikään perusteltua arvioida vielä uudelleen, voidaanko
            henkilökuntaa vähentää tuottavuusohjelman
            mukaisesti vaarantamatta vankeuslain mukaisia tavoitteita.
         
         
         Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
            vankien terveydenhoidon haasteisiin. Vankien sairastavuus on yleisväestöön
            verrattuna huomattavan korkea. Kaikilla vankiryhmillä todetaan
            runsaasti ruumiillisia sairauksia sekä mielenterveyden häiriöitä.
            Noin puolella tutkittavista on alkoholiriippuvuus ja kahdella kolmasosalla
            jokin muu päihdekäyttödiagnoosi. Vankien
            keskimääräinen elinikä on 20
            vuotta alempi kuin normaaliväestöllä.
         
         
         Tässä, puhemies, lyhyesti.
         
       
      
         
         Reijo Paajanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriö vastaa lainvalmistelun kehittämisestä ja
            ohjaa muita ministeriöitä lainvalmisteluhankkeissa,
            mikä asettaa sille monenlaisia vaatimuksia. Siksi oikeusministeriön
            voimavaroja on määrätietoisesti vahvistettava.
            Perustuslakiin ja Suomen kansainvälisiin ihmisoikeusvelvoitteisiin
            liittyvä osaaminen täytyy turvata jatkossakin.
         
         
         Rangaistusten täytäntöönpanoon
            osoitetut resurssit ovat jo pitkään olleet alimitoitettuja.
            Esimerkiksi vankiluvun ennakoitu alenema on kyseenalaistettu monelta
            taholta. Kuitenkin määrärahoja on tältä sektorilta
            entisestään supistettu. Vankeinhoitolaitos on
            monien ministerien ajan jäänyt budjettipäätöksissä nuolemaan
            näppejään. Toimintamenomäärärahoista
            huomattava osa menee vankiloiden vuokriin. Osa laitoksista on huonokuntoisia,
            ja suunnitellut korjaukset nostaisivat vuosittaisia vuokramenoja
            arviolta jopa lähes 10 miljoonaa euroa. Mielestäni
            tällaisessa tilanteessa olisi tarkistettava vuokrien laskentamallia.
            Peruskorjattujen kiinteistöjen vuokrat eivät saa
            muodostua toimintoja hankaloittaviksi menoiksi.
         
         
         Nykyisen alueorganisaation ja laitoskannan muutostarpeiden arviointi
            on nostanut esille joidenkin laitosten lopettamisen. Jos lopettamisiin tosiaan
            päädytään, on otettava huomioon
            alueellisuustekijät ja henkilöstön aseman
            turvaaminen. Nyt vankilat ovat täyteen ahdettuja, joten
            on vaikea uskoa, että vankimäärä olisi
            enää suuressa laskussa. Vankiloiden lakkauttaminen
            olisi vähintäänkin hätiköityä.
            Olen vahvasti sitä mieltä, että vanhoja
            ja toimivia vankiloita ei pidä lopettaa, vaan ne pitää korjata
            eikä tältä osin rakentaa uusia laitoksia,
            jos siihen ei ole aitoa tarvetta.
         
         
         Kaakkoissuomalaisena ajan tietysti Konnunsuon asiaa, mutta näen
            myös ehdottoman tärkeänä Pelson
            vankilatoiminnot ja niitten turvaamisen. Kyseiset vankilan lakkauttamiset
            olisivat myös vastoin hallituksen aluepolitiikkaa. Toimenpide
            veisi suuren määrän työpaikkoja
            jo ennestään vaikealla rakennemuutosalueella.
            Talouskehityksenkin kannalta on puhuttu paljon korjausrakentamisesta,
            joka parantaisi nopeasti työllisyyttä. Valtio
            voisi näyttää esimerkkiä ja ohjata
            talouden elvytysrahoja omien laitostensa korjaamiseen.
         
         
         Herra puhemies! Vankiloiden lisäksi kiinnitän
            huomiota tuomioistuinten käsittelyaikoihin. Niitä on
            yritetty lyhentää jo useat vuodet ja Suomea on
            moneen otteeseen huomautettukin asiasta, esimerkkinä Tullilaitoksen
            käsittelyssä olevat autoveroasiat. Nämä voivat
            purkautua tuomioistuimiin yllättäen, ja lisärahoituksen
            tarve tulee silloin akuutiksi. Tuomioistuimille pitää osoittaa lisäresursseja,
            jotta ruuhkat saadaan purettua ja arvaamattomiin tilanteisiin voidaan
            varautua. Kansalaisten pitää ja täytyy
            saada asiansa käsitellyksi viivytyksettä tuomioistuimissa.
         
         
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Paajanen piti erinomaisen hyvän
            puheenvuoron, ja näitten vankiloitten osalta ei ole mitään tarvetta
            kerrata näitä samoja näkökohtia.
            Olen täsmälleen samaa mieltä hänen
            kanssaan niin Pelson kuin Konnunsuon vankilan tulevaisuudesta ja
            siitä, että näissä asioissa
            täytyy löytää sopiva ratkaisu.
            Minä olen antanut itselleni kertoa, että esimerkiksi
            Pelson osalta on olemassa niin sanottu kevyempi rakenteellinen vaihtoehto
            selviytyä tästä kunnostusoperaatiosta
            niin, että sillä tavalla asia voidaan hoitaa.
         
         
         Pelso, jonka tiedän vähän paremmin
            kuin tuon Konnunsuon, on äärimmäisen
            arvokas alkuperäiskarjojen kantojen säilyttämisen
            kannalta. Siellä on tiede mukana vahvasti, sehän
            on genetiikkaa mitä suurimmassa määrin.
            Sitä varten on olemassa valtiolla organisaatio, ja nyt
            kun kysymys on myöskin siitä, mikä on
            karjatalouden tulevaisuuden kuva, ja erikoisesti, jos korostetaan valkuaispitoisuutta
            maidossa ja myöskin juustoutumisominaisuuksia maidossa,
            niin siinä katsannossa tämä alkuperäiskarja,
            joka on siellä Pelson navetassa, osoittautuu äärimmäisen
            arvokkaaksi säilytyttämisen kohteeksi ja on vaikea löytää mitään
            muuta paikkaa, missä tämä suunnitelmallinen
            työ voitaisiin toteuttaa, samalla kun se palvelee sitä yhteiskunnallista
            tehtävää, joka vankilalla on. Tämä asia
            pitää voida ratkaista järkevällä tavalla
            nyt. Onneksi se on jäänyt pöydälle
            ja lisäselvityksiä varten, ja siinä katsannossa tämä asia
            pitää voida kerta kaikkiaan järkevällä tavalla
            hoitaa päiväjärjestyksestä.
         
         
         On myöskin otettava huomioon, että kysymyksessä on
            Pelsossa luomutila, joka tuottaa voittoa taloudellisesti, elikkä siinä ei
            tarvita subventiota valtion osalta millään tavalla.
            Voitto on jotakin 60 000 euroa vuodessa tällä hetkellä,
            silloin kun kaikki on menoina otettu huomioon, mitä poistoina
            jnp. pitää huomioon ottaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti tämä toinen asia. Kun
            arvoisa oikeusministeri ei täällä ole
            paikalla, niin käyn sen äärimmäisen
            lyhyesti läpi. Nimittäin minä kunnioitan
            sitä, mitä hallitusohjelmassa on todettu. Mutta
            nyt on käynyt ilmi, että eräs hallitusohjelmasta
            poissa oleva asia tarvitsisi hoitaa kyllä pikavauhtia kuntoon,
            ja se on rikoslakiin, siis metsästyslakiin liittyen mutta
            rikoslakiin sijoitettuna, törkeä tekomuoto metsästysrikokseen.
            Se on täysin välttämätön
            nyt, kun on ruvettu selvittämään tässä viime
            viikkojen aikana näitä metsästysrikoksia
            ja niitten eläinsuojelullisesti suorastaan karmeaa tilaa.
            Kun tämä rikollisuus näyttää vaan
            olevan lisääntymään päin, niin
            on ihan torjuntamielessä välttämätöntä,
            että tuo törkeä tekomuoto metsästysrikokseen
            saadaan mahdollisimman pian lainsäädäntöön.
            Toivottavasti oikeusministeri sen hoitaa sinne.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoro oli hyvä.
            Oli erittäin tärkeätä tuo huomionne
            törkeään tekomuotoon metsästysrikoksessa.
            Teillä on yhteydet luonnollisesti oikeusministeriin, ja toivon
            mukaan vihreä eduskuntaryhmä voi ministerinsä kautta
            asiaa edistää. Täällä talossahan on
            ollut tästä lakialoite, niin kuin edustaja hyvin tietää ja
            on sitä puolustanut myös, allekirjoittanutkin
            sen, ja tällä tavalla eteenpäin pitäisi
            tässä päästä.
         
         
         Toinen tärkeä asia oli tämä geneettinen
            pankki, joka siellä on, jota nyt hallitus meinaa räjäyttää siellä Pelsossa.
            Vähän saman tyyppinen tilanne on myöskin
            Konnunsuolla. Tosin siellä on erittäin arvokkaan
            suoluonnon tulevaisuudesta kysymys. Vankila yhdessä luonnonsuojelujärjestön
            kanssa on pystynyt estämään sen käyttöönoton.
            Siellä Vapo on kovasti ottamassa arvokasta alkuperäisluontoa
            käyttöönsä, tässä tapauksessa
            suoluontoa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nämä ovat semmoisia asioita,
            että näissä menee niin kuin paljon pesuveden
            mukana, jos näitä ei ajoissa hoideta. On sentään äärimmäisen
            kiusallista näissä kaikissa asioissa se, että jostakin
            syystä näihin ei ole ajoissa puututtu, niin että nyt
            sitten tämmöisessä emergency-tilanteessa
            nämä ovat pöydällä tällä hetkelläkin.
         
         
       
      
         
         Mirja Vehkaperä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan
            lausunnoissa ja ajatuksissa tuomioistuinten toiminnan turvaaminen
            oli äärettömän tärkeää. Etenkin
            alueelliset käsittelyaikaerot ja vaativat rikokset tarvitsevat
            tuomioistuimiin lisämäärärahoja
            ja myöskin huomiota käsittelyaikarajojen lain
            puitteissa toimimiselle.
         
         
         Yhdyn siihen samaan kuoroon, joka on tänään puhunut
            rangaistusten täytäntöönpanon
            toimintamenojen alimitoituksesta. Etenkin vankeinhoidon politiikka
            on tällä hetkellä hyvin tulenarkaa. Me
            pohdimme sitä, että vankiluvun kehitystä pitää saada
            alemmaksi. On arvioitu, että vuonna 2009, elikkä ensi
            vuonna, olisi 3 450 vankia. Mutta tähänkin
            lukuun pääsemiseksi en itse näe, että esimerkiksi
            sakon muuntorangaistuksella olisi paljoakaan edistystä.
            Aina vankiluvun alentaminen on tietysti hyvä asia, mutta
            ei keinolla millä hyvänsä.
         
         
         Tuottavuusohjelma ei ole jättänyt vankeinhoidossakaan
            tätä aluetta kylmäksi. Toivon, että vankeuslain
            tavoitteet eivät kuitenkaan hämärry tässä tuottavuusohjelman
            soveltamisessa vankeinhoidon tilanteessa. Erityisesti lakivaliokunnassa
            pohdittiin vankien psyykkisen, fyysisen ja henkisen kunnon tilannetta
            ja oltiin sitä mieltä, että kuntoutus-
            ja osallistumisvelvollisuuden huono toteutuminen tällä hetkellä ei
            tule edesauttamaan esimerkiksi tätä tärkeää tavoitetta
            vankiluvun alentamisesta.
         
         
         Tällä hetkellä rikosseuraamusalalla
            on todellisia muutoksia ja tuulia puhaltamassa kovasti. Organisaatiorakennetta
            muutetaan, hyvä niin, mutta tähän liittyy
            myöskin tietysti tämä mainittu alue-
            ja laitosrakenteen muuttaminen. Edellä ed. Pulliainen puhuikin
            hyvin Pelson vankilan puolesta. Yhdyn niihin sanoihin. Vankiloiden
            sulkemista näiden kahden laitoksen osalta täytyy
            harkita kyllä varmasti uudelleen. Alueellisuudella on merkitystä ja
            muilla tekijöillä sen lisäksi.
         
         
         Kaikkinensa en yhdy millään tavalla vankien avolaitossijoitusten
            tavoitteisiin, koska näen, että vankien terveydenhuollon
            tilanteessa ei ole sellaisia parannuskeinoja lähitulevaisuudessa,
            jotka edesauttaisivat avolaitoksiin siirtymistä. Mikäli
            me avolaitoskelpoisia vankeja toivomme ja haluamme lisää,
            se tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon panoksia
            tarvitaan lisää niin mielenterveystyöhön
            kuin päihdeongelmien ratkaisemiseen. Kuntoutussuunnitelmia
            ei ole pystytty toteuttamaan, ja siksi toivonkin, että tulevaisuudessa
            oikeusministeriö keskustelee tosissaan sosiaali- ja terveysministeriön
            kanssa siitä, miten vankeinhoidon terveydenhuollollisia
            kustannuksia voitaisiin jakaa ja hyödyntää tulevaisuudessa paljon
            paremmin.
         
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Talouden taantuma on tuonut synkkiä irtisanomis-
            ja lomautusuutisia ympäri Suomea. Taantumatilanteessa toteutetaan
            myös valtion tuottavuusohjelmaa. Se tuntuu hyvin lyhytnäköiseltä,
            etenkin kun ohjelma tuntuu olevan kovin kategorinen, se ei salli
            joustoja eikä sitä tunnu päivitettävän
            lainkaan eri tilanteiden mukaan. En sano, etteivätkö tuottavuusohjelman
            perimmäiset tavoitteet ole kannatettavia, mutta sen tulisi olla
            ohjelma, joka aidosti hakee toiminnoille tuottavuutta. Ratkaisuna
            eivät voi olla irtisanomiset ja toimintojen lakkauttamiset.
            Tuottavuusohjelman pitäisi katsoa aidosti pitkälle
            tulevaisuuteen eikä vain ensi vuoden budjettia ja kehyksiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Myös Etelä-Karjalaa taantuma
            koettelee rankasti. Lappeenrannan seudulta on lyhyessä ajassa
            kadonnut 1 000 työpaikkaa paperiteollisuuden leikkausten,
            Polan ja Järvi-Suomen Portin lakkauttamisien ja näiden
            seurausten myötä. Tänään
            avoimia työpaikkoja on 50 prosenttia vähemmän
            kuin viime vuonna tähän aikaan. Työnantajat
            ovat peruneet uusia työvoimahakusuunnitelmia; yritykset,
            elinkeinoelämä ja kunnat elävät
            hyvin epävarmoissa tunnelmissa. Sekä Lappeenrannan
            että Imatran seutukunnat ovat tällä hetkellä äkillisen
            rakennemuutoksen alueita. Sen pitäisi näkyä myös
            panostuksina ja kehittämisen mahdollisuuksina alueen eri
            toiminnoissa. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ole.
         
         
         Yhden varjon tälle alueelle luo myös Konnunsuon
            vankilan lakkauttamisuhka osana valtion tuottavuusohjelmaa. Konnunsuo
            hyvänä alueena ja monipuolisena vankilana pystyy
            turvaamaan vankeinhoidon ihanteellisen kehittämisen juuri siihen
            tarkoitukseen, mihin vankeinhoitolakikin edellyttää.
            Tästä syystä minusta on todella hämmästyttävää,
            että valtion hallintoviranomaiset esittävät
            vankilan lakkauttamista ja syynä on vankilan peruskorjaustarpeet.
         
         
         Me tarvitsemme peruskorjauksen, sitä ei kiistä kukaan,
            päinvastoin, mutta se, mikä on hämmästyttävää,
            on, että kustannusarviot vaihtelevat 29 miljoonasta 14,2
            miljoonaan euroon. Myönteistä hallituksen iltakoulun
            jälkeen oli, että peruskorjauksen kustannusarviota
            selvitellään nyt yhdessä Konnunsuon vankilan
            kanssa, sitä, mistä näin suuri ero johtuu.
            Uskon, että tämä tulee selkeyttämään
            monta eri epäselvyyttä ja asiaa. Kaikkein tärkeimmät
            peruskorjattavat kiinteistöt ovat sellirakennus, jossa
            on edelleen paljusellejä, sekä talousrakennus,
            jonka peruskorjaus päättyi vuonna 1987. Muut kiinteistöt
            on rakennettu 1990-luvulla ja 2000-luvulla ja viimeisin rakennus
            vuonna 2007, joten tilanne niiden osalta vaatii normaalia vuosittaista
            kunnostusta ja kunnossapitoa.
         
         
         Kiinteistöt ovat valtion eli Senaatti-kiinteistöjen.
            Valtio ei pääse irti vankilan kunnostamisesta
            ja kustannuksista. Konnunsuo tarvitsee joka tapauksessa peruskorjauksen.
            Sen tyhjilläänolo maksaa myös. Mihin
            muuhun toimintaan sitä voisi jatkossa käyttää,
            on vaikea keksiä. Konnunsuon vankila on yli 20 kilometrin
            päässä Lappeenrannan keskustasta lähes
            asumattomalla alueella eli korvessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Samantyyppisellä peruskorjauksella
            kuin mitä muuallakin, esimerkiksi Riihimäen vankilassa,
            on toteutettu, Konnunsuosta saadaan toimiva, turvallinen ja hyvä vankila
            niin vangeille kuin henkilökunnallekin. Konnunsuolla on
            sen puolesta puhuvia vahvuuksia erittäin paljon. Konnunsuolla
            on pitkät vankilaperinteet, hyvä sijainti ja ympäristö.
            Laitoksella on myös erittäin hyvä henkilökuntatilanne,
            virat ovat täynnä, toisin kuin eräissä Etelä-Suomen asutuskeskuksissa
            sijaitsevissa laitoksissa. Henkilökunnan vaihtuvuus on
            melkeinpä ennätyksellisen alhainen. Henkilökunta
            on erittäin sitoutunutta vaativaan työhönsä,
            ja työtyytyväisyys on korkealla tasolla.
         
         
         Vankilalla on hyvä potentiaali vankien työ-
            ja oppisopimustoiminnalle, siellä on elinvoimainen ja tehokkaasti
            hoidettu luomutila. Konnunsuolla on mahdollisuus suorittaa rakennusalan ammattitutkinto.
            Peruskorjauksen yhteydessä voidaan käyttää myös
            koulutuksessa olevia vankeja, remonttikohteista tulisi myös
            hyviä näyttötutkinnon kohteita. Tästä hyötyisivät
            kaikki. Siellä toimii koulutuksen lisäksi myös
            niin sanottu remonttiryhmä, joka korjaa tällä hetkellä muun
            muassa henkilökunnan asuntoja.
         
         
         Vankilalla on vireä ja toimiva päihteetön
            naisvankilaosasto. Vankilan vieressä on viihtyisä Senaatti-kiinteistöjen
            omistama asuinalue.
         
         
         Poliisilaitos ja käräjäoikeus sijaitsevat
            samalla paikkakunnalla, sillä Lappeenrannan ja Joutsenon
            kuntaliitos tapahtuu ensi vuoden alusta.
         
         
         Tämän kaiken lisäksi vankilan lakkauttaminen
            (Puhemies: 5 minuuttia!) ei ole valtion alueellistamisohjelman mukaista.
            Lappeenranta—Imatra-alue on jäänyt alueellistamisessa
            pahaan paitsioon.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi: Vankeinhoito on erittäin
            vaativaa työtä. Vangit ovat tällä hetkellä entistä vaikeammin
            moniongelmaisia, ja he tarvitsevat vankilassa myös hoitoa
            ja kuntoutusta. Nykyisellään heillä on
            hyvin vähän edellytyksiä siirtymiselle
            avovankilaan tai valvottuun koevapauteen. Mielestäni oikea
            ratkaisu ei ole vankiloiden lakkauttaminen vaan vankeinhoidon monipuolinen
            parantaminen. Konnunsuo mahdollistaa tämän kaiken
            erittäin hyvin.
         
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tänä vuonna on noin
            3 000 yritystä mennyt konkurssiin. Tällaista
            konkurssisumaa ei ole aiemmin ollut 2000-luvulla. Koska taloudessa
            on matalasuhdanne, pitäisi hallituksen varautua nyt myös
            konkursseihin. Viime laman aikana pankit ajoivat asiakasyrityksiään
            konkurssiin, vaikka toinen vaihtoehto monta kertaa olisi ollut odottaa
            parempia aikoja.
         
         
         Henkilökohtainen konkurssi on joissain maissa käytössä oleva
            menettely, jossa yrittäjä voi tehdä konkurssin.
            Käytännössä se tarkoittaa, että yrittäjän
            tai yrityksen ennen konkurssia hankittu varallisuus kuuluu konkurssipesälle,
            mutta tämän jälkeen yrittäjä voi
            aloittaa vaikka uuden yrityksen ja konkurssin jälkeen hankittu
            varallisuus kuuluu henkilölle itselleen. Henkilökohtaisen
            konkurssin avulla moni yrittäjä olisi pelastettu
            eikä heitä olisi pantu elinikäiseen kurimukseen — mihin
            ovat joutuneet yleensä perheineen ja sukulaisineen — monine
            vakavine seuraamuksineen.
         
         
         Sitten olisi ollut myös kysymys ministerille. Vaikka
            ministeri ei ole paikalla, esitän kuitenkin osittaisen
            kysymykseni: Onko henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuutta
            harkittu oikeusministeriössä? Se pelastaisi tämän
            matalasuhdanteen aikana monta yrittäjää ja
            antaisi myöhemmin ehkä mahdollisuuden jälleen
            onnistua.
         
         
       
      
         
         Johanna Ojala-Niemelä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vankeinhoidon resurssit ovat ensi vuoden talousarviossa
            riittämättömät. Kuluvana vuonnakaan
            ei vankien toimintoihin yleensä eikä toiminta-
            ja päihdeohjelmiin ole pystytty sijoittamaan tavoitteeksi
            asetettua määrää vankeja. Myös
            elintarvikkeiden ja energian hintojen nousu kiristää vankiloiden
            taloutta. Myös pääomavuokrat ovat nousseet
            40 prosenttia. Senaatin toiminta tuleekin ottaa suurennuslasin alle,
            koska ei ole mitään järkeä siinä,
            että valtio perii itselleen omistamansa liikelaitoksen
            välityksellä korkeita ja alati nousevia vuokria
            valtion ydintoimintojen vaatimista toimitiloista, samalla kun taloutta muutenkin
            jatkuvasti kiristetään.
         
         
         Itse perusongelma koskien eri vuokramenojen nousun kattamista
            on edelleen jäänyt hallituksen talousarvioesityksessä ratkaisematta.
            Ensi vuodesta on talousarvion puitteissa tulossa entistä haasteellisempi.
            Esitys perustuu ylioptimismiin vankiluvun vähenemisen osalta,
            sen sijaan että esityksessä olisi realismia. Hallitus
            ulosmittaa säästöt täysimääräisesti,
            vaikka ne syntyvät vasta pidemmällä aikavälillä.
            Tämä on kestämätön
            yhtälö.
         
         
         Ensi vuoden talousarvioesityksessä lasketaan liian
            paljon uusien valvontamenetelmien varaan, jotka hallituksen mukaan
            tekevät mahdolliseksi rangaistusten painopisteen siirtämisen
            nykyistä enemmän avoseuraamusten suuntaan. Tulee
            kuitenkin muistaa, että vankien avolaitoksiin siirtäminen
            tarvitsee valvontaa ja tukea. Vankiluvun alenemisesta ja sakon muuntorangaistuksen
            käytön vähenemisestä tehdyt
            määrärahavähennykset ovat ylimitoitettuja.
            Vankeuslain myötä tuli uutuutena valvottu koevapaus,
            jonka käytön tavoitteena oli tänä vuonna
            50 henkilöä, joka tavoite on toteutumassa. Ensi
            vuodelle valvottuun koevapauteen on arvioitu päästettävän
            jo reilut 400 henkilöä. Kuitenkin viime viikolla
            saimme kuulla, että valvottua koevapauttakaan ei ole riittävästi
            resursoitu, jotta se toimisi toivotulla tavalla.
         
         
         Myös vankipaikkamääriä ja
            laitoskantaa on esitetty sopeutettavan vastaamaan tulevaa vankimäärän
            kehitystä. Esitykset pitävät sisällään,
            kuten olemme kuulleet, Pelson ja Konnunsuon vankiloiden lakkauttamisen.
            Onneksi hallitus otti neuvotteluissaan aikalisän eikä lakkauttamispäätöksiä vielä
            lopullisesti
            tehty. Kyseisten yksiköiden loppuessa lähes 400
            vankia jää vaille sijoituspaikkaa. On huomattava,
            että koko ajan suljetuissa vankiloissa on ollut yliasutusta
            ja avovankiloissa tilaa eli edes nykyisellään
            ei löydy riittävästi avolaitoksiin soveltuvaa
            vankiainesta.
         
         
         Pelson ja Konnunsuon lakkauttamista on perusteltu sillä,
            että kiinteistöt ovat niin huonossa kunnossa ja
            vaativassa korjaustarpeessa, ettei rahaa kiinteistöjen
            korjaamiseen ole. Matkan varrella on kyllä käynyt
            selväksi, ettei korjaamista ja laitosten kunnostamista
            edes pidetä todellisena vaihtoehtona, koska investointisuunnitelmaa
            ei laitoskannan osalta ole pystytty esittämään.
            Nyt kun taantuman kynnyksellä peruskorjausrakentamista
            on saatava liikkeelle, jotta talouden pyörät pysyvät
            pyörimässä, olisi myös vankilat
            otettava tarkastelun piiriin. En hyväksy sitä,
            että paikkaluvut ajetaan alas suljetuissa vankiloissa teoreettisten
            laskelmien valossa tietämättä vielä, miten
            asia reaalimaailmassa näyttäytyy.
         
         
         Vankeinhoidon tavoitteiden saavuttaminen annetuilla resursseilla
            ja tuottavuusohjelma huomioon ottaen tulee olemaan vaikeaa. Vankeinhoidossa
            tulisi pyrkiä vähentämään
            ylitöitä, koska ylityökierre on vuosikausia
            ollut alan rasitteena. Valtion tuottavuusohjelma muodostaa kuitenkin
            tehokkaan tulpan henkilötyövuosien lisäämiselle.
            Tuottavuusohjelma leikkaa vuoden 2009 talousarviosta 41 henkilötyövuotta
            säästönä, kun nyt jo kuljetaan
            kipurajoilla. Samoin tuomioistuimien osalta vuodelle 2009 tuottavuusohjelman
            edellyttämä henkilöstön supistamisvelvoite
            on 43 henkilötyövuotta. Tästä kaavailusta puuttuu
            sekä realismi että kytkentä tuottavuuden aitoon
            lisäämiseen.
         
         
       
      
         
         Timo V.  Korhonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kansalaisten oikeusturvan kannalta on äärettömän
            tärkeää, että eri oikeusprosesseissa
            kansalaiset saavat tasapuolisen ja oikeudenmukaisen kohtelun ja
            päätökset kohtuulliseksi katsottavassa
            aikataulussa. Siksi on huolestuttavaa, että muun muassa
            monissa tuomioistuimissa jutut ovat pahoin ruuhkautuneet, kuten
            on myös hyvin kohtuutonta, että vakuutusoikeudessa
            ja markkinaoikeudessa juttujen käsittelyajat lähentelevät jopa
            puoltatoista vuotta. Ministeriön on ehdottomasti löydettävä ratkaisut
            näitten käsittelyaikojen lyhentämiseen.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta kiinnittää omassa mietinnössään
            huomiota rikosseuraamusalan sisällä käynnistettyyn
            selvitystyöhön, jossa arvioidaan nykyisen alueorganisaation
            ja laitoskannan muutostarpeita. Tämä työ on
            vielä kesken, ja ymmärtääkseni
            hallitus on halunnut laajempaa kokonaisarviointia Rikosseuraamusviraston
            marraskuussa tekemään esitykseen, koska asia etenee nyt
            hallituksen iltakouluun tammikuun loppupuolella.
         
         
         Tehty esitys perustuu muun muassa merkittävästi
            alenevaan vankilukuennusteeseen. Henkilökohtaisesti tähän
            on hyvin vaikea uskoa. Vankimäärän kehitystä ei
            voida edes karkeasti arvioida ottamatta laajasti huomioon yhteiskunnan taloudellista,
            rakenteellista ja yhteisöllistä tilannetta mukaan
            lukien rikollisuuden ja rikollisten alakulttuurien muuttumista.
         
         
         Kun nyt huomioidaan, mitä taloudessamme kaiken kaikkiaan
            tapahtuu, on vankimäärän aleneminen hyvin
            epätodennäköistä, etenkin kun taustalla
            on tieto siitä, että muun muassa edellisen laman
            aikana vankiluku nousi täysin ennakoimattomasti yli 40
            prosenttia.
         
         
         Hieman hämmentää myös se,
            että vakavat rikokset ovat viime aikoina vain lisääntyneet
            mutta siitä huolimatta puhutaan vain alenevista vankimääristä ja
            tuottavuusohjelman määreestä. On väistämättä pakko
            kysyä, eikö myös turvallisuus ole yhteiskunnassa
            monella tavalla tuottavuutta.
         
         
         Yhdyn täysin valiokunnan näkemykseen siinä,
            että vankiloitten toimintoja järjestettäessä on kiinnitettävä huomiota
            siihen, että laitoskanta säilyy alueellisesti
            riittävän kattavana, ja siihen, että on
            syytä arvioida vielä uudelleen, voidaanko henkilökuntaa
            vähentää tuottavuusohjelman mukaisesti
            vaarantamatta vankeuslain mukaisia tavoitteita. Nythän
            näyttää myös siltä,
            että rikosseuraamusala on jo vuosia ollut alibudjetoitu.
         
         
         Henkilökohtaisesti en voi mitenkään
            hyväksyä sitä, että rikosseuraamusala
            suunnittelee lakkauttavansa kaksi suljettua vankilaa ja kolme neljä avovankilaa
            syrjäisemmästä Suomesta ja samaan aikaan
            esittää mittavaa lisärakentamista kasvukeskusten
            ympärille. On välttämätöntä, että myös
            vankiloitten osalta huomioidaan muun muassa rakennemuutosalueet
            ja niitten vaikeudet. Tätä taustaa vasten muun
            muassa Pelson vankilan lakkauttaminen ei mitenkään
            voi tulla kyseeseen. Päinvastoin on turvattava sen jatkuva kehittäminen.
         
         
         Onhan esimerkiksi Pelson osalta täysin kohtuutonta,
            että kyseessä olevalle rakennemuutosalueella Kajaanin
            seudulla pyritään löytämään uusia
            työpaikkoja UPM:n paperitehtaan lakkauttamisen korvaamiseksi
            mutta samaan aikaan valtion omin toimenpitein tehtäisiin
            yli 130 uutta työtöntä vankilan lakkauttamisella.
         
         
         Pelson mahdollinen lakkauttaminen toisi myös lisäongelmia
            Suomen kansallisen eläingeenivaraohjelman toteuttamisen
            suhteen, onhan siellä Suomen suurin Pohjois-Suomen karjan geenipankki
            ja suomenlampaan merkittävä jalostuslampola. Näitten
            tuhoamista ei millään tavalla voi hyväksyä.
            On aivan välttämätöntä,
            että Rikosseuraamusvirasto ja tässä tapauksessa
            ministeriö arvioi ja hallitus arvioi tämän
            rikosseuraamusalan rakennemuutoskehittämisen uudelta pohjalta.
         
         
       
      
         
         Elisabeth Nauclér /r:
            		
         
         
         Ärade herr talman! I en motion har jag föreslagit
            att ett anslag om 210 000 euro skulle tas upp för
            att översättningen till svenska av de kollektivavtal
            som har allmänbindande verkan skulle kunna tillgodoses. Motionen
            har inte godkänts och medlen tas inte upp, troligen därför
            att uppgiften redan ryms in under de anslag som står till
            buds. Det finns nämligen ingen möjlighet att inte
            genomföra denna uppgift.
         
         
         I ett utlåtande från justitieministeriet
            till justitiekanslern konstateras att lagstiftaren har velat trygga
            att bindande normer finns på svenska och finska, och eftersom
            de allmänt giltiga kollektivavtalen är bindande
            och har en central roll för arbetsgivarna ska de likställas
            med lagstiftningsnormer och följaktligen finnas tillgängliga
            på båda språken. Samma sak slås
            också fast i brev från arbets- och näringsministeriet
            till Ålands landskapsregering där ministeriet
            säger att det är nödvändigt
            att snabbt och korrekt översätta avtalen om rättssäkerheten
            och arbetarskyddet ska tillgodoses.
         
         
         Det är därför, herr talman, med
            tillfredsställelse jag läser dessa utlåtanden
            och konstaterar att en arbetstagare på Åland har
            samma rätt att bli behandlad enligt bestämmelserna
            i kollektivavtalen av den åländska arbetsgivaren
            som övriga arbetstagare i landet, och att översättningskostnaderna
            uppenbarligen redan finns med i budgetförslaget.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Saamelaisten oikeuksia ja etuja puolustava,
            saamelaiskulttuuria kehittävä saamelaiskäräjät
            joutuu toimimaan erittäin niukoilla resursseilla. Valtion
            osoittamien toimintarahojen vähäisyys on johtanut
            siihen, että jopa tulkkaus sen omassa toiminnassa inarinsaameksi
            ja kolttasaameksi on ollut rajallista. Saamelaiskäräjien
            edunvalvonnan tehostaminen ja saamelaiskulttuurin kehittäminen
            edellyttävätkin selkeää lisärahoitusta.
         
         
         Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistujen asioiden käsittelyaika
            on tänä päivänä keskimäärin
            9,9 kuukautta. Käsittelyajat ovat pisimmät taloudellista
            toimintaa koskevissa asioissa ja elinkeinoasioissa. Vuoden 2008
            aikana saapuvien asioiden määrä on lisääntynyt
            erityisesti ympäristölupia, huostaanottoasioita,
            julkisia hankintoja ja tulo- sekä varallisuusverotusta
            koskevien asioiden osalta. Koska näiden asioiden käsittelyllä on
            keskeinen vaikutus sekä lasten oikeusturvaan että julkisiin
            hankkeisiin, on tarvetta nopeuttaa käsittelyaikoja. Jotta
            käsittelyajat lyhenisivät, korkeimpaan hallinto-oikeuteen
            tarvitaan lisähenkilöstöä, panostusta
            tietojärjestelmän kehittämiseen ja henkilöstön
            kouluttamiseen sekä tutkimustoimintaan.
         
         
         Oikeusministeriön ensimmäinen oikeuspolitiikan
            strategia vuodelta 2003 sisältää hallinnonalan
            tärkeimmät linjaukset asioissa, joissa kehittämistarve
            on suurin. Tavoitteet ulottuvat vuoteen 2012. Strategiasta annetuissa
            lausunnoissa muun muassa Suomen Lakimiesliitto katsoi, että oikeuspolitiikan
            yhtenä keskeisenä tavoitteena on oltava oikeusturvan
            toteutumisen edellytysten turvaaminen niin, että koko oikeuslaitokselle
            taataan riittävät taloudelliset ja henkilöstölliset
            resurssit. Vastoin hyvää tuomiokäytäntöä hallituksen
            talousarvioesitys lähtee siitä, että hovioikeuksien,
            hallinto-oikeuksien ja vakuutusoikeuden jo nykyiselläänkin
            liian pitkät keskimääräiset
            käsittelyajat pysyvät samoina kuin vuoden 2008
            tavoitetaso.
         
         
         Käräjäoikeuksien osalta talousarvioesitys puolestaan
            on pudottamassa ratkaistujen asioiden tavoitemäärää lähes
            30 000:lla. Vakuutusoikeuden tavoitetason osalta pudotus
            on suhteessa vielä rajumpi.
         
         
         Mustan talouden vastaisessa toiminnassa puolestaan sekä markkinaoikeudella
            että työtuomioistuimella on merkittävä rooli,
            ja tämän roolin vahvistamiseen valitettavasti
            tämänhetkinen talousarvioesitys ei vastaa.
         
         
         Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan suunnattujen
            voimavarojen tarve kasvaa rajat ylittävän työvoiman
            liikkuvuuden ja työperäisen maahanmuuton lisääntyessä.
            Torjunta vaatii toki tässä esitetyn määrärahan
            lisäyksen ohella myös muita toimia, kuten lainsäädännön muutoksia
            ja ulkomaista työvoimaa käyttävien yritysten
            valvonnan tehostamista.
         
         
         Rangaistusten täytäntöönpanon
            osalta vankeuslaki edellyttää selkeää lisäystä vankeinhoidon
            henkilöstöön. Vaje on tällä hetkellä noin
            80 henkilöä. Silti esitys ja valiokunta vähentävät
            jälleen 30 työntekijää ensi
            vuoden aikana. Vankiloidemme henkilöstön sairauspoissaolot
            ovat kasvaneet hälyttävästi. Ylitöiden
            määrä on noussut yli 50 prosentilla.
            Laittomia ylityövuoroja teetetään lähes
            kaikissa vankiloissa koko ajan. Pahimmillaan ylityövuorot
            tarkoittavat vuorokauden mittaisia työrupeamia, jolloin
            yritetään paikata niitä puutteita, mitä riittämätön
            rahoitus vankiloille on aiheuttanut. Tätä työaikalakirikkomusta
            hallitus haluaa siis edelleen jatkettavan. Tällä henkilöstömäärällä ei
            kyetä uuden lainsäädännön
            hengen mukaisesti lisäämään
            vankien osallistumista toiminta- ja päihdeohjelmiin. Myös
            vankien terveydenhuollossa on edelleen selkeitä puutteita.
         
         
         Hallitus tullee esittämään rajuja
            leikkauksia. On esitetty jopa Pelson ja Konnunsuon sulkemista säästökohteita
            etsittäessä. Sitä en pidä missään
            nimessä perusteltuna. Esimerkiksi Pelson vankilan lakkautuksen
            välilliset ja kerrannaisvaikutukset aluetaloudelle olisivat äärimmäisen
            tuhoisia. Vankilan liikevaihto vuonna 2007 oli 10,3 miljoonaa euroa
            ja tästä palkkasumma ilman työnantajakuluja
            oli lähes 5 miljoonaa. Vankilan lakkauttamisesta aiheutuva
            ostovoiman menetys aiheuttaisi huomattavia vaikeuksia Vaalan ja
            sen lähikuntien vähittäiskaupalle ja
            palveluyrityksille. Vaalan kunta kuuluu Kajaanin seutukuntaan, jonka
            valtioneuvosto (Puhemies: 5 minuuttia!) 11.9.2008 tekemällään
            päätöksellä nimesi äkillisen
            rakennemuutoksen alueeksi UPM:n Kajaanin paperitehtaan lopettamisen
            yhteydessä. Alueelle on tarkoitus kohdentaa tehostettuja
            toimenpiteitä korvaavien työpaikkojen luomiseksi,
            ja tähän tavoitteeseen nähden Pelson vankilan
            lakkauttaminen olisi täysin järjetön, vastakkainen
            teko.
         
         
       
      
         
         Elsi Katainen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön hallinnonala muun
            muassa kattaa laajasti rikosasiat ja siksi herättää kansalaisissa
            vahvoja tunteita ja mielipiteitä. Rikollisuutta pidetään
            yleisesti vastenmielisenä ja sen vastustaminen kuuluu keskeisesti
            myös oikeusministeriön toimintasuunnitelmaan.
            Oikeusministeriö on linjannut, että uusintarikollisuutta
            pyritään vähentämään
            ja että vankien terveydenhuolto, muu perushuolto ja vankien
            toiminnot järjestetään kustannustehokkaasti
            ja siten, että rangaistusta suorittavan edellytykset rikoksettomaan elämäntapaan
            paranevat. Tähän esitetään 1,5 miljoonan
            euron tasokorotusta.
         
         
         Samaan aikaan tuottavuusohjelmaa pannaan täytäntöön
            jokaisella oikeusministeriönkin toimintasektorilla. Herää kysymys,
            kuinka esimerkiksi nämä vankeinhoidon tavoitteet
            täytetään vähentämällä henkilöstöä.
            Oikeusministeriönkin hallinnonalalla vaadittavat kehittämistoimenpiteet
            olivat perusteluissa hyvin eriteltyinä. Kehittämisen
            sarkaa siis riittää. Kun määrärahatilanne on
            tiukka, tekstissä sanotaan tilanteen edellyttävän
            rakenteellisia muutoksia ja voimavarojen kohdentamista entistä selvemmin
            hallinnonalan ydintehtäviin.
         
         
         Rangaistusten täytäntöönpano
            on kiinteä osa oikeusjärjestelmäämme.
            Vaikka monet luvut kertovat rikosten määrän
            vähenemisestä, poliisin tietoon tulleiden pahoinpitelyrikosten
            määrä on viime vuosina noussut. Tämän
            arvioidaan johtuvan osin ilmoitusalttiuden lisääntymisestä.
            Ilmoitusalttiuden lisääntyminen on hyvä suunta, eikä saa
            antaa kuvaa siitä, ettei valtiovallan tahto olisi osoittaa
            rikoksista asiaan kuuluvaa rangaistusta.
         
         
         Kriminaalipolitiikalla halutaan vähentää rikollisuutta
            ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Vaarana on, että kustannuksia
            alennetaan niin, että esimerkiksi vankeusrangaistusten
            kestoa lyhennetään tai entistä enemmän
            siirrytään valvottuihin koevapauksiin. Tämä ei
            edusta suinkaan kaikkien yleistä oikeustajua, vaan vapausrangaistuksella
            on edelleen vahva kansalaisten tuki. Rikollisuuden aiheuttamien
            kustannusten vähentäminen pitäisikin
            mielestäni nähdä prosessina, jonka tuloksia
            ei merkittävästi arvioitaisi vuosittaisen budjettikäsittelyn
            yhteydessä, ettei hyvistä tavoitteista muodostuisi
            taas yksi uusi tuottavuusohjelma, joka syö toteutuessaan
            hyötyään laajemmat eväät.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta linjaa mietinnössään yleisesti
            tuottavuusohjelmasta niin, että sen toteutumisessa tulee
            käyttää tarvittaessa hallinnonalakohtaista
            harkintaa. Valiokunta korostaa myös, että tuottavuusohjelman
            toteuttamisessa on aidosti haettava tuloksellisuuden parantamista
            ja uudistettava työhön liittyviä prosesseja
            ja toimintatapoja. Mielestäni tuottavuusohjelman henkeen
            kuuluu myös tunnistaa sellaisia toimintoja, joissa tuottavuutta
            ei voida parantaa henkilöstövähennyksillä.
            Vankeinhoitolaitos on ainakin perinteisten toimintamuotojensa osalta
            lähellä tällaista esimerkkiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö on luonnollisesti
            vain yksi hallinnonala ja vankeinhoitolaitos yksi toimintasektori,
            jota tuottavuusohjelma koskee. Ne toimivat kuitenkin varsin hyvinä esimerkkeinä siitä,
            kuinka tuottavuusohjelman hyvien tavoitteiden vieminen laskennallisen
            kaavamaisesti kaikille hallinnonaloille ja kaikkiin toimintasektoreihin
            voi viedä tilanteisiin, joissa toimintalinjaukset ja toiminnan
            tavoitteellisuus ja jopa laatu voivat olla uhattuina.
         
         
         
         Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
         
         
       
      
         
         Tuula Väätäinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun on lukenut valtiovarainvaliokunnan mietinnön
            ja kuunnellut puheita tässä salissa, niin ei ole epäselvyyttä,
            mitkä ovat oikeusministeriön hallinnonalan puutteet,
            ja puuttuu oikeastaan vain rahaa niitten korjaamiseen.
         
         
         Sosialidemokraattien eduskuntaryhmä esittää määrärahalisäyksiä pääluokkaan
            25. Hallitusohjelmassa todetaan, että vaativien rikosasioiden tutkimista
            tulee tehostaa ja nopeuttaa. Erityisen resurssi-intensiivistä on
            monimutkaisten talousrikosasioiden selvittäminen sekä esitutkinta-
            että syyteharkintavaiheessa. Poliisin ja syyttäjän
            riittävän aikainen ja kiinteä yhteydenpito
            esitutkinnassa edistää korkealaatuista tutkintaa
            ja asioiden laadukasta valmistelua tuomioistuinta varten.
         
         
         Talousrikosten osuus kaikkein vaativimmista rikosasioista on
            huomattavan suuri, ja talousrikollisuus aiheuttaa yhteiskunnalle
            mittavia vahinkoja sekä horjuttaa yleistä luottamusta
            niin elinkeinoelämään kuin hallintoon
            ja oikeuslaitokseen. Niinpä esitämme 2 miljoonaa
            euroa syyttäjälaitoksen toimintamenoihin vaikeiden
            talousrikosten selvittämiseksi.
         
         
         Rangaistuksen täytäntöönpanon
            toimintamenoista uudehko vankeuslaki edellyttää,
            että jokaiselle vangille laaditaan yksilöllinen
            suunnitelma rangaistusajan suorittamista, vapauttamista ja ehdonalaista
            vapautta varten. Vangille laadittavan henkilökohtaisen
            suunnitelman toteuttamisella on havaittu olevan merkittäviä alueellisia eroja.
         
         
         Vangit ovat vankilaan tullessa yhä huonompikuntoisia.
            Heistä päihdeongelmaisia on lähes 80 prosenttia,
            joista yli puolet on huumeriippuvaisia. Vankeinhoidon resurssien
            puute on johtanut siihen, että vain noin kolmannekselle
            vangeista tehdään tulotarkastus terveydentilan
            ja työkyvyn selvittämiseksi.
         
         
         Suomessa on edelleen vankiloita, joissa osassa asuinsellejä puuttuu
            wc-tilat. Suomi on saanut kansainväliseltä ihmisoikeuselimeltä useita
            huomautuksia asiasta. Viimeksi asiasta on pyytänyt selvitystä eurooppalainen
            kidutuksen vastainen komitea CPT. 
         
         
         Henkilökunnan riittävä määrä on
            edellytys vankien oikeuksien toteutumiselle. Vangeilla on lakisääteinen
            oikeus vapaa-ajan viettoon ja kirjastopalveluihin vankeusaikana.
            Vangilla on myös oikeus työntekoon tai opiskeluun.
            Resurssipulan vuoksi mainittuun lakisääteiseen
            toimintaan voi kuitenkin osallistua vain alle 60 prosenttia vangeista.
            Siksi esitämme 2 miljoonaa euroa rangaistusten täytäntöönpanon
            toimintamenoihin.
         
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vallankumouksen sanotaan syövän
            lapsensa, ja tästähän on myös
            näyttöä. Itse toivoisin, että tuottavuusohjelma
            söisi maailmaansaattajansa ja omat vanhempansa. Tilaisuus
            tähän kyllä tulisi vuoden 2011 vaaleissa.
            Kyllä näiden opetusministeriön alaisten
            toimien kohdalla on todella tuottavuusohjelman vaikutus ... (Ed.
            Pulliainen: Oikeusministeriön!) — Anteeksi, oikeusministeriön,
            kiitoksia. — Oikeusministeriön alaisissa toimijoissa
            tämä tuottavuusohjelman vaikutus on todellakin
            kielteinen.
         
         
         Otetaan vaikka oikeuslaitoksen hallinto-oikeudet, korkein hallinto-oikeus.
            Me olemme täällä käyneet esimerkiksi
            maankäyttö- ja rakennuslain kohdalla, hallituksen
            esitys 102, keskustelua tästä, ja kohta on toinen
            käsittely siitä, millä tavalla nopeutetaan
            valitusten käsittelyä hallinto-oikeuksissa. Kuitenkin
            samaan aikaan kun täällä säädetään
            erilaisia vippaskonsteja, kieltoja taikka ahtaita paikkoja valitusten
            läpimenolle hallinto-oikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
            niin samanaikaisesti kuitenkin on resurssipula koko ajan olemassa
            ja resursseja vähennetään.
         
         
         Mitä tulee vankiloihin, Konnunsuo, Pelso, niin niiden
            kohdalla on todellakin tilanne se, että siinä menee
            pesuveden mukana todellakin paljon, ei vain yksi lapsi, vaan ehkä useampi.
            Tämä geenipankkikysymys, joka oli esillä keskustelussa,
            on merkittävä Pelson kohdalla. Konnunsuollahan
            oli aikaisemmin vastaavan tyyppinen pankki. Se on nyt hajautettu
            muualle, mutta siellä on toimiva luomutila ja sen lisäksi
            todellakin nämä luonnonsuojelukohteet.
         
         
         Konnunsuon ja Pelson ja yleensäkin tässä vankiloiden
            lakkautuskysymyksessä henkilöstö on ollut
            hyvin liikkeellä, ja todella hatunnoston arvoista on Konnunsuon
            vankilan johtajan aktiivinen mukanaolo sekä julkisuuden
            keskustelussa että myös esimerkiksi tänne
            eduskuntaan suuntautuneissa vetoomuksissa ja delegaatioissa.
         
         
         Olemme  myös tavanneet oikeusministeri Braxin.
            Tapaaminen ei kovin paljon antanut uskoa, mutta iltakoulukäsittely,
            mihinkä täällä on viitattu,
            ehkä sitten oli askel siihen suuntaan, että ainakin
            esimerkiksi Konnunsuon kustannusarvioita, joihinka ed. Anneli Kiljunen
            täällä viittasi, voidaan sitten uudelleen
            katsoa. Todella hankala tilanne on se, että pannaan peruskorjauskustannukset
            suoraan vuokraan, jota oikeuslaitos joutuu maksamaan. Se on todella
            hankala.
         
         
         Näiden suljettujen laitosten yhteydessähän toimii
            avolaitoksia, niin kuin Haminassa. Tässä on pitkässä juoksussa
            joka tapauksessa esimerkiksi Haminan avolaitoksen tulevaisuus kyseenalaistettu,
            koska ei voi ajatella, että avolaitos voisi toimia autonomisesti
            ilman sellaista suljettua laitosta, johon se voi tukeutua ja josta
            se saa myöskin omat asiakkaansa. Haminan avolaitos on tehnyt
            todella tärkeätä työtä sekä Haminassa että Kotkassa
            nimenomaan linnoitusten ja historiallisesti arvokkaiden rakennusten
            kunnostamisessa. Näin ollen tämä tehtävä on
            juuri niitä vankilalaitoksen ympärillä olevia,
            yllättävänkin arvokkaita, tärkeitä tehtäviä ja
            velvoitteita, joita se hoitaa ja joita eivät todellakaan
            ole tulleet ajatelleeksi ne, jotka ovat lähteneet lakkautuksen
            tielle.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laxell teki aloitteen siitä,
            että otettaisiin käyttöön henkilökohtaisen
            konkurssin mahdollisuus, ja kävi kuiskaamassa, että eikö kukaan
            innostu tämmöisestä asiasta. Sanoin hänelle,
            että tästähän kyllä täällä salissa
            innostuttiin jo edellisen laman aikana vallan paljon, mutta se ei
            vaan ottanut yleisemmin tulta silloin. Nyt kun näyttää siltä,
            että olemme aika vaikeisiin aikoihin taloudellisessa mielessä menossa,
            niin tähän asiaan voisi keskustelullisesti palata.
            Kun hän kysyi, mikä minun henkilökohtainen
            kantani on, minä sanoin, että se oli jo silloin
            myönteinen, eikä se ole siitä miksikään
            muuttunut.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.