24) Hallituksen esitys Saimaan kanavan Venäjälle
         kuuluvan osan ja siihen liittyvän alueen vuokraamisesta
         Suomen tasavallalle sekä Saimaan kanavan kautta tapahtuvasta alusliikenteestä Venäjän
         kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
         sopimuksen lainsäädännön alaan
         kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
         ja sopimuksen soveltamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Reijo Paajanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! En malta Saimaan kanavaa 20 vuotta
            käyttäneenä olla muutamaa sanaa sanomatta.
         
         
         Viime keväänähän kirjoitettiin
            valtiosopimus kanavan yläjuoksulla Lappeenrannassa Saimaan kanavan
            Venäjälle kuuluvan osan vuokraamisesta Suomelle.
            Sopimusta hierottiin pitkään ja hartaasti, ja
            monelta kanavan käyttäjältä meinasi loppua
            usko kesken. Teollisuus- ja vesiliikenneyrittäjät
            ovat joutuneet lykkäämään investointejaan
            kanavaliikenteen osalta pitkän epävarmuuden aikana.
         
         
         Neuvoteltu lopputulos on kuitenkin mielestäni kohtuullisen
            onnistunut, ja kannatan tietysti sopimuksen hyväksymistä.
            Tällä varmistamme kanavaliikenteen jatkumisen
            seuraavaksi 50 vuodeksi. Tietysti tässä on mahdollisuus
            molemmilla osapuolilla sanoa se kanavaliikenne vuoden irtisanomisajalla
            poikki.
         
         
         Vuokra ei ole halpa mutta minusta siedettävä. Se
            mahdollistaa monenlaisen kanavaliikenteeseen liittyvän
            yritystoiminnan jatkamisen ja kehittämisen edelleen. On
            olemassa riski, että vuokrankorotukset kuitenkin yritetään
            ottaa kanavan liikennöitsijöiden taskuista. Tältä osin
            on tärkeää, että valtion rahoitus
            pysyy jatkossakin samassa mittaluokassa. Saimaan kanavan vuokrasopimus
            on tehty Suomen ja Venäjän valtioiden välille,
            ja näin ollen valtion kuuluu kyllä myös
            maksaa tuo korotettu osa vuokraa budjetistaan ainakin alkuvaiheessaan.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Vesiliikenne on kovassa kilpailutilanteessa
            muun liikenteen kanssa. Nykyisellä valtion kompensaatiolla
            on käytännössä mahdollistettu
            tavaraliikenteen jatkuminen kanavan kautta Eurooppaan ja myös
            tietysti Saimaalle ja sen moneen satamaan. Väylä- ja
            luotsausmaksujen huomattava korotus veisi pohjan toiminnan kannattavuudelta
            ja johtaisi tavaraliikenteen siirtymiseen vesiltä kumipyörille pomminvarmasti.
         
         
         On tärkeää muistaa kanavan tuomat
            edut ja hyödyt. Kanavan vaikutuspiirissä on noin
            7 000 työpaikkaa. Normaalilla käyttöasteella
            kanavan kautta kulkee reilut 2 miljoonaa tonnia tavaraa vuosittain.
            Tästä näkövinkkelistä katsottunakin kanavan
            työllistävä vaikutus korvaa monin verroin
            siitä maksettavan vuokran.
         
         
         Sopimus uudistaa kanavan hallinnointia sekä linjaa
            käytön ja liikenteen ehdot. Uudistusten myötä metsäteollisuus
            voi tehdä omat arvionsa kanavaliikenteen hyödyistä.
            Viime vuosina metsäteollisuuden osuus Saimaan kanavan liikenteestä on
            ollut 25—40 prosentin luokkaa riippuen hivenen aina vuosista.
            Aika suunnitelmille on kypsä myös siinä mielessä,
            että biopolttoaineiden kuljetuksissa Saimaan alueella on
            kasvupotentiaalia. Biopolttolaitosten raaka-aineelle tutkitusti
            paras kuljetusmuoto on vesikuljetus. Tältä osin
            tarvitaan nopeita päätöksiä,
            sillä kerran maalla aloitetut kuljetukset eivät
            tahdo enää siirtyä valitettavasti vesille.
         
         
         Saimaan kanava on tärkeä osa laajaa vesistökokonaisuutta,
            johon kuuluvat rajan takana Viipurinlahti ja Laatokka. Tämän
            alueen logistiikkaa tulisi kehittää ennakkoluulottomasti
            venäläisten ja suomalaisten virkamiesten ja yritysten keskuudessa.
         
         
         Yksi iso huolenaihe vuokra-alueella on ylikuormitettu huoltotie,
            joka ennen kaikkea talviliikenteen osalta on hengenvaarallinen nykyisillä liikennemäärillä.
            Sen saaminen alkuperäiseen käyttöön
            mahdollistuisi vain sillä, että Nuijamaalta Viipuriin
            saataisiin kunnollinen valtatie.
         
         
         Vielä, herra puhemies, lyhyesti: Ympärivuotisen
            liikenteen mahdollisuudesta kanavassa on tehty useita tutkimuksia.
            Liikennöinnin järjestäminen vaatisi arviolta
            noin 40—50 miljoonan euron investoinnit. Lämmitys
            onnistuisi Kaukaan tehtaan puhdistetuilla lauhdevesillä.
            Iso ongelma ja este kanavaliikenteen ympärivuotisessa liikenteessä on
            kuitenkin Viipurinlahden syvä jäätyminen.
            Väylän pitäminen ahtojäistä puhtaana olisi
            iso haaste, ja vastuu siitä todennäköisesti olisi
            vain meidän piikissämme.
         
         
         Herra puhemies! Kanavan merkitys Kaakkois-Suomelle logistiikkaketjussa
            on aiemmin ollut huomattavan suuri, ja näin sen toivoisi
            olevan jatkossakin. Vesistöjen käyttäminen
            kulkureitteinä matkailu- ja virkistyskäytössä tulee
            myös tulevaisuudessa lisääntymään.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vesiliikenne on ympäristöystävällistä,
            ja siinä kulkee tavaraa edullisesti vähällä energialla.
            Sen tietää jokainen, joka on vesillä liikkunut
            ja kokeillut jotain raskasta liikuttaa, jotain alusta tai nippuja. Itse
            olen uitossa ollut aikanaan nuorena poikana mukana, ja siinä yksi
            mies liikuttaa tuhannen nipun erää ihan hyvin,
            ja se liikkuu herkästi.
         
         
         Tämä kuvaa sitä, jotta meidän
            vesiliikennemahdollisuuksia pitäisi kehittää.
            En sinällään vastusta tätä Saimaan
            kanavan vuokrasopimusta, mutta tämä ilmeisesti
            tarkoittaa nyt sitä, jotta sitten tämä Kymijoki—Mäntyharju-kanava,
            jota on pitkästi puuhattu, voidaan huoletta heittää unholaan,
            koska tämä Saimaan kanavahan vaatii investointeja,
            jotta se saadaan nykyaikaisesti toimimaan ja uusille aluksille käypäseksi,
            ja tämä tehdään vieraalle maalle.
            Siinä mielessä tämä investointi,
            joka tässä tullaan tekemään
            ... Olisi minusta ollut parempi, kun olisi saatu sen tyyppinen vaihtoehto
            kuin tässä edellinen puhuja sanoi, että olisi
            myös ympäri vuoden mahdollisuus pitää väylää auki,
            ja se Suomen puolelle tehty kanava olisi niiden selvitysten mukaan,
            mitä aikaisemmin kanavapuolueelle on esitetty ja virkamiehet
            taikka konsultit tehneet työtä — taitaa olla
            konsultti tutkimuksia tehnyt — mahdollistanut sen tyyppisen
            toiminnan. Toivonkin tässä nyt, että sitä ei
            kokonaan vielä haudattaisi, vaikka ilmeisesti näyttää tässä tilanteessa
            kuitenkin, jotta kahta kanavaa ei varmaan Suomeen sovi eikä löydy
            voimavaroja, kuka sen maksaisi.
         
         
         Sitten tämä toinen näköala,
            miksi sitten kannattaa vuokrata. Minulla on semmoinen visio aina
            ollut tässä, jotta tämä Saimaan
            kanava sinällään matkailullisesti olisi
            hyvä, annettaisiin sen olla tuossa muodossa ilman isompia
            investointeja, ja se olisi tavallaan tämmöinen
            turisti-, matkailukanava ja sitten tämä toinen
            kanava palvelisi teollisuutta, joka mahdollistaisi isommat alukset
            ja isommat volyymit kuin mitä tällä hetkellä Saimaan
            kanava tuossa muodossaan pystyy mahdollistamaan.
         
         
         Sinällään, niin kuin totesin, antaa
            mennä tämän, kun tätä näin
            pitkälle on valmisteltu, ja toivoisi, että jatkossakin,
            ketkä täällä eduskunnassa ovat,
            siihen suuntaan veisivät tätä eteenpäin,
            jotta saataisiin tämä vesiliikenne kuitenkin toimimaan.
            Kun katsoo Keski-Eurooppaa tai vaikka itääkin,
            niin siellähän hirveän paljon kuljetetaan vesiä pitkin
            hyvin raskastakin tuotetta, ja se on edullista ja ympäristöystävällistä.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Haluan ensinnäkin tukea ed.
            Paajasen ja ed. Lahtelan tuomia ajatuksia ja todeta omalta osaltani
            sen, että Saimaan kanava ja sen toimivuus ja kehittäminen
            on ehdottoman tärkeää Kaakkois-Suomen
            elinkeinon kannalta. Toivoisin tästä syystä,
            että luotsausmaksut ja muut maksut, joita kanavatoiminnassa
            peritään, tullaan säilyttämään
            kohtuullisella tasolla, jotta Saimaan kanavan toimintaedellytykset
            pystytään edelleen turvaamaan. Toivoisin myös
            sitä, että valtio olisi vahvasti tukemassa Saimaan
            kanavan toimivuutta, ja siihen muun muassa liittyvät nämä asiakasmaksut,
            joista äsken jo mainitsin.
         
         
         Etelä-Karjalassa kehittyy tällä hetkellä erittäin
            vahvasti uutena elinkeinona matkailu, ja Saimaan kanavalla on erittäin
            suuri rooli ja merkitys myös siltä osin. Ne panokset,
            jotka Saimaan kanavaan tullaan satsaamaan valtion osalta, tukevat
            sekä sen alueen elinkeinotoiminnan kehittymistä ja
            monipuolistamista että koko valtakunnan elinkeinoa.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Kanavista täällä nyt
            laajemmin puhutaan. Tämä hallituksen esitys ja
            valiokunnan yksimielinen mietintö sinänsä ovat
            paikallaan, en niitä arvostele, mutta Suomi on yhä,
            ennen kuin kasvihuoneilmiö ja ilmaston lämpeneminen
            kovasti etenevät, pohjoinen ja kylmä ja jäinen
            maa, ja siinä mielessä nämä kanava-
            ja vesireitit ovat osan vuotta aina poissa käytöstä,
            ja se hankaloittaa meidän elämäämme
            tai Suomen olojen rakentamista sellaisiksi kuin jossakin Keski-Euroopassa tai
            lämpimissä maissa.
         
         
         Mutta täällä nousi esille myös
            tuo Kymijoen kanavointi. Siitä on paljon puhuttu, ja varsinkin silloin  runsaat
            20 vuotta sitten, kun päätettiin tässä salissa
            rakentaa Keitele—Päijänne-kanava — ja
            se myös rakennettiin venäläisten toimesta korvauksena
            venäläisten veloista Suomelle — puhuttiin
            sen jatkamisesta merelle, mutta sitä ei ole tehty, ja se
            kanava eli Keiteleen ja Päijänteen välinen
            kanava on jäänyt kyllä varsin huonolle käytölle.
            Siellä ei ole kuin muutamia huviveneitä vuosittain.
            Siinä mielessä kyllä kanavahankkeita
            kannattaa hyvin tarkkaan miettiä. Se, onko sitten puunjalostusteollisuus
            esimerkiksi valmis uittoa käyttämään
            siinä mitassa kuin mitä kanavan kannattavuus edellyttäisi
            muualla kuin niillä alueilla, missä se on nyt
            ollut mahdollista, on iso kysymys. Puu ui kuitenkin melko hitaasti,
            ja yhdysliikenne vie voimavaroja ja edellyttää investointeja,
            eli kanavointia pitää hyvin harkiten ajatella
            Suomessa, Suomen oloissa. Mutta Saimaan kanava on, ja siihen varmaan
            nyt sitten sijoitetaan lisää varoja. Toivottavasti
            saamme sitä käyttää ja hyötyä siitä jatkossakin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.