15) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholilain 33 ja
         40 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
            nyt hallituksen esitys alkoholilain muuttamisesta ja sosiaali- ja
            terveysvaliokunnan siitä tekemä mietintö.
            Kyseessä on alkoholin mainontaa koskevan pykälän
            muuttaminen.
         
         
         Pykälään lisättäisiin
            määritelmiä kielletyistä mietojen
            alkoholijuomien mainonnan keinoista. Yleisillä paikoilla
            toteutettu alkoholimainonta olisi eräin poikkeuksin kiellettyä.
            Televisiomainonnan kiellettyä esitysaikaa kello 7—21
            pidennettäisiin yhdellä tunnilla kello 22:een
            ja sama aikarajoitus säädettäisiin myös
            radiomainonnalle. Samalla selvennettäisiin väkevien
            alkoholijuomien mainonnan sääntelyä muun
            muassa poistamalla alan ammattijulkaisujen lupamenettely.
         
         
         Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2015 mutta väkevien
            alkoholijuomien osalta jo ensi vuoden alusta. Valiokunta on kuullut
            monia asiantuntijoita ja saanut myös lausunnot sivistys-
            ja perustuslakivaliokunnalta.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Alkoholin kulutukseen voidaan vaikuttaa
            tehokkaasti rajoittamalla saatavuutta ja nostamalla alkoholin hintaa.
            Alkoholin mainonnalla on tutkimusten mukaan merkittävä vaikutus
            erityisesti lasten ja nuorten alkoholinkäytön
            aloittamiseen. Hallituksen esityksen tavoitteena on rajoittaa mietojen
            alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset ja nuoret
            altistuisivat alkoholin mainonnalle nykyistä vähemmän.
            Perusteluna on, että vähäisempi altistumi-nen
            alkoholin mainonnalle johtaa osaltaan lasten ja nuorten vähäisempään
            alkoholinkäyttöön.
         
         
         Alaikäiset tavoittavan alkoholimainonnan kattava rajoittaminen
            on vaikuttava ja kustannustehokas toimi päihdeongelmien
            syntymisen ehkäisyssä. Tästä on
            vahva tutkimusnäyttö. Tiedämme, että alkoholinkäytön
            varhainen aloittaminen ennustaa vahvasti riippuvuutta aikuisiässä ja vaurioittaa
            nuoren kehitystä monin tavoin. Myös alkoholin
            akuutit riskit kohtaavat nuoria yleisemmin kuin aikuisia.
         
         
         Mitä myöhemmin alkoholinkäyttö alkaa
            ja mitä vähemmän alaikäinen
            juo, sitä vähemmän hänelle koituu
            haittoja alkoholista. Vastaavasti sitä vähemmän
            yhteiskunnalle koituu kustannuksia ja muita alkoholinkäytön
            aiheuttamia tappioita.
         
         
         Valiokunta pitää esityksen tavoitetta erittäin tärkeänä ja
            puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä. Valiokunta
            yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että tulevassa
            alkoholilain kokonaisuudistuksessa on mahdollista linjata nyt ehdotettua
            kattavammin ja tiukemmin alkoholiin liittyvää mainontaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Uutena rajoituksena ehdotetaan kiellettäväksi
            alkoholimainonta yleisillä paikoilla. Mainonta on ehdotuksen
            mukaan kuitenkin sallittua yleisötilaisuuksissa ja niihin
            pysyvästi käytettävissä paikoissa,
            kuten jäähalleissa. Kielto ei myöskään
            koske ulkomaanliikenteen aluksia eikä vähittäismyynti-
            ja anniskelupaikkoja.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on omassa lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota yleisötilaisuuksia koskevaan poikkeukseen. Lausunnon
            mukaan se ei vaikuta johdonmukaiselta. Perustuslakivaliokunta katsoo,
            että lasten ja nuorten tuskin voidaan ajatella altistuvan
            ainakaan vähäisemmässä määrin
            yleisötilaisuuksissa kuten urheilutapahtumissa tapahtuvalle
            mainonnalle. Pikemminkin siis ehkä päinvastoin:
            altistuminen on jopa suurempaa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta piti poikkeuksen perustelua alkoholisponsoroinnin
            taloudellisella merkityksellä urheilutoiminnassa arveluttavana suhteessa
            esityksen tavoitteisiin, jotka siis korostavat kansanterveyttä ja
            lastensuojelua. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan
            edellä esitettyyn näkemykseen ja pitää tärkeänä,
            että lasten altistumista alkoholimainonnalle vähennetään
            mahdollisimman tehokkaasti. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä arvioidaan
            uudelleen myös yleisötilaisuuksien alkoholimainonnan
            rajoittamista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta piti lausunnossaan oikeansuuntaisena,
            että hallituksen esityksessä mietojen alkoholijuomien
            televisiomainonnan aikarajaa pidennetään tunnilla
            siten, että alkoholia saa mainostaa vain kello iltakymmenen
            ja aamuseitsemän välillä. Sivistysvaliokunta
            korosti kuitenkin omassa lausunnossaan ajankäyttötapojen
            muutosta. Välttämättä iltakymmeneen
            vedetty raja ei vielä vähennä nuorten
            altistumista alkoholimainonnalle televisiossa. Sivistysvaliokunta
            esitti, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsisi
            mietojen aikarajan asettamista kello 23:een. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            katsoo, että asia pitää ratkaista mielikuvamainonnan
            rajoittamisen yhteydessä, kun alkoholilain kokonaisuudistus
            tehdään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen 33 §:n 2 momentin
            10 kohdassa ehdotetaan kiellettäväksi mainonta,
            jossa käytetään kuluttajien osallistumista
            peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Kiellettyä olisi myös
            kuluttajien tuottaman tai jakaman sanallisen tai kuvallisen sisällön
            käyttäminen mainonnassa. Valiokunta pitää huolestuttavana
            jatkuvasti lisääntynyttä internetin ja
            sosiaalisen median käyttöä alkoholin
            markkinoinnissa. Alaikäisiä käytetään
            hyväksi esimerkiksi mainosviestien levittämisessä ja
            houkutellaan tuottamaan näennäisesti omaehtoista
            mainossisältöä sosiaali-sessa mediassa.
            Internetissä tapahtuvan alkoholin markkinoinnin valvonta
            on vaikeaa erityisesti nykyisen kaltaisessa rajoitustavassa, jossa
            mainonta on lähtökohtaisesti sallittua ja siihen
            voidaan puuttua vasta jälkikäteen. Usein lainvastainen
            mainoskampanja on jo täyttänyt tehtävänsä siinä vaiheessa,
            kun viranomaiset kieltävät sen, ja kiellettyjä mainoksia
            voidaan käytännössä levittää kiellon
            jälkeenkin.
         
         
         Valiokunta kiinnittää toisaalta huomiota siihen,
            ettei tehokkaasti kielletystä tupakkatuotteiden mainonnasta
            ole muodostunut merkittävää ongelmaa
            internetin kautta. Valiokunta yhtyy myös sivistysvaliokunnan
            näkemykseen siitä, että alkoholimainontaan
            tulisi puuttua laajemmin Euroopan unionin tasolla tupakkamainonnan
            tavoin.
         
         
         
         Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan, ettei säännöksen
            sanamuoto näyttäisi ainakaan täysin yksiselitteisesti
            sulkevan kiellon ulkopuolelle sananvapauden ydinalueelle kuuluvaa
            kuluttajien välistä omaehtoista viestintää.
            Perustuslakivaliokunta katsoi, että ehdotusta on täsmennettävä,
            jotta lakiehdotus voidaan tältä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Säännöksestä on lausunnon mukaan
            käytävä selkeämmin ja yksityiskohtaisemmin
            ilmi sekä mai-nostajan aktiivinen myötävaikuttaminen
            että se, minkälaista mainontaa kielto koskee.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa säännöstä täsmennettäväksi
            siten, että kielto koskee tilanteita, joissa mainostaja
            käyttää hallitsemassaan tietoverkossa
            kuluttajien tuottamaa sisältöä tai saattaa
            kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista
            tai kuvallista sisältöä.
         
         
         
         Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi
            myös 4 momentin säännöstä,
            joka koskee väkevien alkoholijuomien markkinointia alkoholin
            myyntiin osallistuville.
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Valiokunta pitää erityisesti
            lasten ja nuorten kannalta haitallisimpana alkoholin mielikuva-
            ja elämäntyylimainontaa, joissa käytetään
            itse tuotteeseen liittymättömiä kertomuksia,
            hahmoja, musiikkia ja muita elementtejä ja joissa hyödynnetään
            ikäkaudelle ominaisia kiinnostuksen kohteita. Sivistysvaliokunta
            piti lausunnossaan nuorten terveyden kannalta alkoholilain kokonaisuudistuksen
            eräänä tärkeänä tavoitteena
            nimenomaan alkoholin mielikuvamainonnan täyskieltoa.
         
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää välttämättömänä,
            että alkoholilain kokonaisuudistuksessa etsitään
            uusia, tehokkaita ja selkeitä keinoja lapset ja nuoret
            tavoittavan alkoholimainonnan rajoittamiseksi ja alkoholimainonnan
            säännösten valvonnan tehostamiseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mietintöön on jätetty myös
            yksi vastalause.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
         Eero Heinäluoma.
      
      
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Meillä on käsittelyssämme
            Kataisen hallituksen esitys alkoholilain kahden pykälän
            muuttamisesta, jossa tavoitellaan sitä, että rajoitamme
            mainontaa. Se tapahtuu tv-, radioaikoja, mainonnan sallimisaikoja,
            lyhentämällä, ja se tapahtuu ulkomainontaa
            kieltämällä. Tässä mennään
            eteenpäin, mutta tässä mennään
            eteenpäin tavalla, joka on sisällöltään
            riittämätön, ja löytyypä esityksen sisältäkin
            ristiriitaisuuksia.
         
         
         Suomalaisen alkoholipolitiikan päämäärä on lain
            ja valtioneuvoston periaatepäätöksen
            mukaan vähentää alkoholihaittoja ja kokonaiskulutusta.
            Alkoholin kulutukseen vaikuttavat keskeisesti kolme seikkaa: hinta,
            saatavuus ja markkinointi. Nyt käsittelyssä olevan
            lakiesityksen tehtävänä on rajoittaa
            alkoholin markkinointia mainonnan keinoin. Alkoholimainonnan rajoittaminen
            on erittäin tärkeä toimi alkoholin kokonaiskulutuksen
            vähentämiseksi ja erityisesti lasten ja nuorten
            alkoholinkäytön ehkäisemiseksi.
         
         
         Alkoholin haitat eivät ole vain alkoholistien ja muiden
            suurkuluttajien aiheuttamia. Alkoholinkäyttö aiheuttaa
            terveydellisten ja sosiaalisten haittojen lisäksi merkittävät
            kustannukset julkiselle taloudelle ja työelämälle.
            Kyse on miljardiluokan kysymyksestä suomalaisessa yhteiskunnassa.
         
         
         2010-luvun Suomessa lapset ja nuoret törmäävät
            alkoholimainontaan kaikkialla. Mainonnalle altistumista on lisännyt
            perinteisten, totuttujen mediavälineiden ohella internet.
            Mainosten sisältö lisää tutkimusten
            mukaan lasten juomista. Kiistämätön tutkimusnäyttö osoittaa,
            että nuorten alkoholinkäyttö alkaa tämän
            vuoksi entistä aikaisemmin, mistä voi seurata
            riippuvuutta ja alkoholista aiheutuvia haittoja aikuisiällä.
            Alkoholi vaikuttaa tutkitusti myös merkittävällä tavalla lapsen
            ja nuoren aivojen kehitykseen.
         
         
         Alkoholimainonta tekee alkoholinkäyttöä näkyväksi
            ja arkipäiväiseksi osaksi ihmisten elämää.
            Mainonnalle altistumisen määrän lisäksi lapseen
            ja nuoreen vaikuttaa mainonnan sisältö. Heihin
            vaikuttavat eniten kertomukset, hahmot, musiikki ja muut elementit,
            jotka eivät kuvaa itse tuotetta. Tällainen elämäntyylimainonta
            kykenee hyödyntämään ikäkaudelle
            ominaisia kiinnostuksen kohteita ja tarpeita. Alaikäisten
            suojeleminen alkoholimainonnan haitoilta on koko yhteiskunnan tehtävä.
            Alkoholimainonnan rajoittaminen parantaa vanhempien ja muiden lapsen
            huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen terveys,
            hyvinvointi ja yksilöllisyyden kasvu.
         
         
         Me, keskusta ja perussuomalaiset, esitämme, että mietojen
            alkoholijuomien mainontaa tulee rajoittaa siten, että ainoastaan
            täysi-ikäisten kuluttajien ostopäätöksiinsä tarvitsemia
            tietoja saisi esittää mainoksissa. Mielikuva- ja
            elämäntapatyylisen alkoholimainonnan salliminen
            ei ole perusteltua. Sen sijaan rajoittamisesta vapaana tulee pitää esimerkiksi
            tuotteen kuvaa, hintatietoja, saatavuutta kaupasta, valmistusreseptejä ja raaka-aineita,
            ruokasuosituksia sekä voitettuja tuotevertailuja esimerkiksi
            alan messuilla. Alkoholimainonnan esittäminen televisiossa
            tai radiossa nuorten katselu- ja kuunteluaikoina eli ennen
            kello 23:a tulee niin ikään rajoittaa.
         
         
         Kataisen hallituksen esitys kieltää alkoholin ulkomainonnan.
            Esitys on kuitenkin sisällöltään ristiriitainen,
            koska se jättää mainonnan sallituksi
            yleisötilaisuuksissa ja erityisesti urheilutapahtumissa.
            Urheilijat ja joukkueet ovat hyvin monille esikuvia, ja heihin liitetään
            myönteisiä mielikuvia. Urheilua seuraaville lapsille
            ja nuorille syntyy myönteisiä mielikuvia alkoholista,
            jos urheilumyönteiset mielikuvat yhdistyvät urheilijoiden
            mainostamiin ja muutenkin esillä pitämiin alkoholituotteisiin
            ja käyttäytymismalleihin. Siksi alkoholimainonta
            myös urheilu- ja yleisötilaisuuksissa
            tulee kieltää.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Esitän, että edellä olevilla
            perusteilla tämän lain ensimmäisessä käsittelyssä esityksen
            pohjaksi otetaan keskustan ja perussuomalaisten esityksen vastalauseessa
            esittämät pykälämuotoilut.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Teen esityksen vaihtoehtoiseksi pohjaehdotukseksi.
         
       
      
         
         Anu Vehviläinen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Rehulan tekemää esitystä eli sitä,
            että mietintöön sisältyvä keskustan
            ja perussuomalaisten yhteinen vastalause otetaan käsittelyn
            pohjaksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pari sanaa tästä prosessista.
            On todella vaikeaa ymmärtää sitä, miksi
            hallitus ei voinut tuoda eduskuntaan sellaista esitystä,
            joka olisi yksiselitteisesti kieltänyt mielikuvamainonnan
            sekä kieltänyt alkoholimainonnan kaikissa yleisö-
            ja urheilutilaisuuksissa, joihin myös alaikäisillä lapsilla
            ja nuorilla on pääsy.
         
         
         On esitettävä kysymys: kenen tehtävä on
            suojella lasta ja nuorta? Ensinnäkin se on tietysti vanhempien
            tehtävä, mutta kyllä se on myös
            tämän yhteiskunnan tehtävä,
            ja tätä yhteiskuntaa edustamme me, hyvät
            edustajakollegat, tässä eduskunnassa. On minusta
            hallituspuolueilta erittäin löperöä,
            että te olette täälläkin hyväksymässä tämän
            puutteellisen ja vain oikeaan suuntaan menevän hallituksen
            esityksen. Sitä olisi vielä mahdollisuus täällä eduskuntakäsittelyn vaiheessa
            korjata, jos teiltä löytyisi tähän
            rotia.
         
         
         Tämä on erityinen ollut tämä prosessi
            kaiken kaikkiaan. En ymmärrä sitä, miksi
            ei haluta tehdä tätä muutosta nyt vaan
            todetaan useaan kertaan hallituspuolueen äänin,
            siellä valiokunnan mietinnössäkin useampaan
            kertaan, että tehdään tämä mielikuvamainonnan
            kieltäminen sitten, kun meillä on täällä käsittelyssä alkoholilain
            kokonaisuudistus. Te haluatte lykätä tämän
            asian kieltämisen, vaikka todellisuudessa sydämessänne
            haluatte tätä. (Jaana Pelkonen: Kuka haluaa?)
         
         
         Mitä on mielikuvamainonta? On hyvä ehkä pohtia
            sitä hetki. Mielikuvamainonta tarkoittaa sitä,
            että tuotetta mainostetaan mieleen vaikuttavien kertomuksien,
            hahmojen, musiikin ja muiden epäsuorien elementtien kautta,
            jotka eivät kuvaa itse tuotetta.
         
         
         Kuulimme valiokuntakäsittelyn yhteydessä erittäin
            paljon asiantuntijoita. Käteen siitä lausuntokierroksesta,
            monipuolisesta sellaisesta, jäi, että oli vain
            yksi asiantuntijataho, joka fanaattisesti oli sitä mieltä,
            että kieltoja ei tarvita, ja se yksi fanaattinen puolustaja
            oli Panimoliitto. Heidän mielestään ei
            tarvitse tehdä kieltoja tänne mielikuvamainontaan,
            pelkkä valistus riittää kuulema heidän
            mukaansa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijat sanoivat,
            että ei ole olemassa tutkimusnäyttöä siitä,
            että valistuksella päästäisiin
            tässä asiassa eteenpäin. Sen sijaan erittäin
            runsaasti, aivan poikkeuksetta, kaikki asiantuntijat olivat sitä mieltä,
            että tämä hallituksen esitys on liian
            laiha. Olisi pitänyt suoraan pystyä menemään
            siihen, että mielikuvamainonta kielletään
            ja samoin kielletään urheilutapahtumissa ja yleisötilaisuuksissa
            mainonta.
         
         
         No, mitä tulee sitten näihin urheilutapahtumiin,
            niin tässä yhteydessä puhutaan yleensä jääkiekosta.
            Kun asiantuntijalausuntoja katsoo, myös niitä kirjallisia,
            niin näkee sen, että ainoastaan todellakin Jääkiekkoliitto
            on ollut se, joka on ollut sitä mieltä, että olisi
            hyvä jatkaa sitä, että olisi tätä mainontaa
            siellä. Sen sijaan Valo ry, joka edustaa suomalaista urheilua
            ja liikuntaa vahvasti, on sitä mieltä, että voidaan
            kieltää urheilutilaisuuksissa.
         
         
         Jotkut ovat tuoneet esille, ja erityisesti fanaattinen Panimoliitto,
            että sillä on valtavan suuri merkitys jääkiekolle,
            miten paljon sieltä tulee sponsorirahaa. Se ei pidä paikkaansa.
            Minulla on tässä edessäni kirjallinen
            lausunto, jossa kerrotaan, että SM-liigaseurojen tulobudjetti
            oli kaudella 2012—2013 yhteensä 86,7 miljoonaa
            euroa ja tästä markkinointituottoja oli 38 miljoonaa.
            Mutta sitten Jääkiekkoliitto oman kertomansa mukaan
            24.5.2012 on STM:lle eli sosiaali- ja terveysministeriölle
            kertonut, että Suomen Jääkiekkoliiton,
            SM-liigan ja Mestiksen panimoalalta saamat sponsoritulot ovat yhteensä noin
            2 miljoonaa euroa vuodessa, muutama prosentti. Senpä johdosta
            THL päättää aika dramaattisesti oman
            lausuntonsa siihen ja kysyy, että onko niin, että Panimoliitto
            tarvitsee Jääkiekkoliittoa enemmän kuin
            Jääkiekkoliitto Panimoliiton rahoja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tässä asiassa mielelläni
            kukkahattutäti. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Hanna  Mäntylä  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lainsäätäjien
            ja aikuisten tehtävä on suojella lapsia ja nuoria
            sellaisilta ärsykkeiltä tai virikkeiltä, jotka
            voivat muokata heidän mielikuviaan haitalliseen tai jopa
            itsetuhoiseen käyttäytymiseen. Me kyllä tuomitsemme
            voimakkaasti esimerkiksi lasten seksuaalisen hyväksikäytön,
            aivan kuten kuuluukin. Samoin olemme valmiita likipitäen nousemaan
            barrikadeille, kun kyse on lapsiin kohdistuvasta väkivallasta.
            Miksi me emme sitten suhtaudu yhtä suurella vakavuudella
            ja voimakkuudella alkoholiin tilanteissa, kun tulisi rajoittaa sen
            mainontaa lapsille ja nuorille. Ajatellaanko, että kyse
            on lapsen ja nuoren omasta valinnasta, jonka hiljaa hyväksymme?
         
         
         Tämä hallituksen esitys on monin tavoin hyvä.
            Asia, joka sieltä jäi kuitenkin uupumaan, on esimerkiksi
            mielikuvamainonnan kieltäminen. Tämä nousee
            esiin myös valiokunnan mietintöön jätetyssä keskustan
            ja perussuomalaisten vastalauseessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysehän ei ole siitä, etteivätkö tämän
            päivän nuoret olisi hyvinkin fiksuja ja osaisi
            kyseenalaistaa mainontaa tai mediasisältöjä.
            Kuitenkin kun mennään ikäluokkaan, jossa ei
            vielä ole kykyä kyseenalaistaa nähtyä tai
            kuultua, olisi noudatettava erityistä varovaisuutta. Asennekasvatus,
            ei luoden tabuja, salaillen tai tuomiten, tulisi aloittaa ajoissa.
         
         
         Muistan, kuinka aikanaan, kun kuuntelin erästä nuorten
            ja nuorten aikuisten hyvin suosittua radiokanavaa, oli hämmentävää,
            kuinka ensin mainostettiin erästä mietoa alkoholijuomaa,
            kuinka kesä ja elämä eivät voi
            olla likipitäen täydellisiä ilman sitä.
            Seuraava mainos puolestaan kertoikin, kuinka nuoren elämä on
            parasta ilman alkoholia ja millaisia haittoja alkoholilla voi olla
            kehittyvälle nuorelle. Viestintä oli siis äärettömän ristiriitainen.
         
         
         Hyvin suuri osa lapsista ja nuorista altistuu nykyään
            toistuvalle alkoholimainonnalle useiden eri kanavien kautta. Tutkimustiedon
            mukaankin nuorten yleisimmin käyttämät
            alkoholijuomat, kuten olut, siideri ja lonkero, ovat niitä, joiden
            mainontaa nuoret havaitsevat parhaiten. Näiden tuotteiden
            mainonta onkin suurelta osin mielikuvamainontaa, jolla viestitään,
            että alkoholi on osa nuorten hyvää ja
            antoisaa elämää.
         
         
         Itselleni hämmentävä tämän
            asian valiokuntakäsittelyn aikana oli erityisesti erään
            asiantuntijan esitys, jossa hän analysoi, kuinka mainontaa rakennetaan
            kolahtamaan nimenomaan hyvin nuoriin henkilöihin. Piiloviestit,
            jotka erityisesti mietojen alkoholijuomien kohdalla löytyivät, olivat
            erittäin avaavia ymmärtämään,
            kuinka mainonta ja markkinointi rakennetaan käyttäen taidokasta
            verbaliikkaa mutta myös mainoksissa henkilöitä ja
            tilanteita, joihin nuorten on helppo samaistua. Toinen hämmentävä havainto
            oli se, että tutkimusten mukaan valistuksella ei edes viime
            kädessä kovin paljon pystytä vaikuttamaan nuorten
            juomiseen. Mitä siis on tehtävissä? Silloin
            kaikki keinot on otettava käyttöön, myös mielikuvamainonnan
            kieltäminen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mikään laki tai rajoitus
            ei kuitenkaan yksin riitä suojelemaan lapsia. Vastuu on
            aina viime kädessä aikuisilla ja erityisesti vanhemmilla.
            Jokaisella vanhemmalla on vastuu siitä, millaisen mallin
            me annamme lapsillemme alkoholinkäytöstä.
            Olen itse aikoinani kohdannut entisessä työelämässäni
            lapsia, jotka ovat aloittaneet päihteiden käytön
            jo alle 10-vuotiaina. On karmaisevaa katsoa, kuinka hädin
            tuskin yläkouluikäiset tarvitsisivat käytännössä katkaisuhoitoa
            tai kuinka vaikkapa koulujen päättäjäisillan
            vietosta viedään pikkuruisia, ei edes vielä teini-ikäisiä lapsia
            poliisin avustamina kotiin tai selviämisasemille taju kankaalla,
            tai jos ei ihan tajuttomina, niin vähintäänkin
            hyvin huonossa kunnossa. Jokainen aikuinen ja vanhempi voi miettiä,
            kuinka suuri riski näillä lapsilla on saada vakava
            alkoholimyrkytys, saati joutua vakavan hyväksikäytön
            uhriksi. Vatsahuuhtelut ovatkin arkipäivää sairaaloiden
            päivystyksissä lapsille sekä nuorille.
         
         
         Aikuisen tehtävä on olla aikuinen. Ei riitä,
            että kauhistelemme ja pohdimme, että jotain pitäisi tehdä.
            Näille lapsille ja nuorille, jotka örveltävät umpihumalassa,
            on useinkin turha mennä sanomaan, että elämäsi
            olisi huomattavasti parempaa ilman alkoholia. Mutta niihin lapsiin
            ja nuoriin, joihin voimme vaikuttaa, onkin pyrittävä vaikuttamaan
            kaikin keinoin. On toki selvää, ettei asioista
            kuulu tehdä myöskään tabuja,
            mutta ei myöskään antaa hiljaista hyväksyntää ja
            sulkea silmiä.
         
         
         Alkoholin haitat ovat kansantaloudellisesti mitaten jopa miljardeja
            euroja vuodessa. Tutkimustulokset nuorten alkoholinkäytöstä ovat
            hyvin ristiriitaisia. Pahimmillaan vaikutukset näkyvätkin
            vasta vuosikymmenien kuluttua. Joka tapauksessa päihteiden
            käytöllä on monentasoisia haitallisia
            vaikutuksia ja aivan erityisesti, kun kyse on lapsista ja nuorista.
            Ne heijastuvat niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen, kasvuun ja
            kehitykseen, minäkuvaan. Lainsäätäjät
            voivat ja heidän tuleekin tukea vanhempia kasvatustehtävissä.
            Tämän vuoksi olemme sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            jäseninä katsoneet, että hallituksen
            esitys on oikeansuuntainen mutta kuitenkaan riitä vaan
            myös mielikuvamainonta tulisi kieltää.
         
         
         Lopuksi kannatan edustaja Rehulan tekemää esitystä.
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Alkoholin kulutus on kasvanut viimeiset vuosikymmenet.
            Erityisesti nuorten alkoholinkäyttö ja humalahakuinen
            juominen ovat yhteiskunnassamme huolestuttava ilmiö. Vaikka pientä muutosta
            parempaan päin on viimeisten vuosien aikana tapahtunut,
            emme voi olla tyytyväisiä nykytilanteeseen. Esimerkiksi
            16-vuotiaista nuorista yli 40 prosenttia käyttää alkoholia vähintään
            kerran kuukaudessa ja lähes 20 prosenttia juo itsensä tosi
            humalaan vähintään kerran kuukaudessa.
         
         
         Lasten ja nuorten alkoholinkäytössä on
            tapahtunut myös eriytymistä. Vaikka täysin
            raittiiden nuorten määrä on lisääntynyt,
            runsaasti alkoholia käyttävien nuorten määrä ei
            kuitenkaan ole vähentynyt. Alkoholipolitiikan erityisenä tavoitteena
            on suojella lapsia ja nuoria alkoholin aiheuttamilta haitoilta.
            Alaikäisten alkoholinkäyttö lisää väkivaltaa
            ja tapaturmariskejä, vahingoittaa nuoren kehitystä ja
            ennustaa riippuvuutta ja haittoja aikuisena. Koska aivot kehittyvät
            noin 20 vuoden ikään saakka, alkoholi on huomattavasti
            vaarallisempaa nuorille kuin aikuisille. Lasten ja nuorten alkoholinkäytön
            ehkäisy on kaikkein tehokkainta päihdepolitiikkaa.
         
         
         Alkoholin mainonnan vaikutuksesta alkoholinkäyttöön
            on jonkin verran ristiriitaisia tuloksia. Toisaalta lienee itsestään
            selvää, että mainonnan tarkoitus on vaikuttaa.
            Vaikka lasten ja nuorten alkoholinkäyttöön
            vaikuttavat nuoren lähipiirin lisäksi alkoholijuomien
            saatavuus, muun muassa myynnin ikärajojen noudattaminen
            ja alkoholijuomien hinta suhteessa nuoren käyttövaroihin,
            on alkoholimainonnan vaikutus alkoholinkäyttöön
            otettava vakavasti huomioon. Useissa tutkimuksissa on todettu, että alkoholimainonta,
            etenkin mielikuviin perustuva, aikaistaa lasten alkoholinkäytön
            aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista
            alkoholinkäyttöä ja humalajuo-mista.
         
         
         Mitä enemmän lapset näkevät
            ympärillään alkoholimainontaa, sitä suurempi
            mainonnan vaikutus heidän käyttäytymiseensä on.
            Maailman terveysjärjestön julkaiseman tutkimuksen
            mukaan alkoholimainonnan kieltäminen on verotuksen jälkeen
            kustannustehokkain käytettävissä oleva
            keino, jolla alkoholin aiheuttamia terveyshaittoja voidaan vähentää.
            On selvää, etteivät mainonnan kielto
            ja rajoitukset yksin auta, ja toisaalta sen vaikutuksetkin tulevat
            esille vasta pienellä viiveellä. Näillä toimenpiteillä kuitenkin parannetaan
            vanhempien ja yhteiskunnan mahdollisuuksia suojella lapsia alkoholinkäytön
            varhaisen aloittamisen haitoilta.
         
         
         Tämän lakiesityksen tärkein tavoite
            on rajoittaa alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset ja
            nuoret altistuvat alkoholimainonnalle nykyistä vähemmän.
            Alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä on kuitenkin
            pohdittava, ovatko tämän lain säädökset
            riittäviä vai pitäisikö mainonnan
            rajoituksia tästäkin tiukentaa. Erityisen vakavasti
            on harkittava, olisiko järkevää kieltää mielikuvamainonta
            kokonaan, kuten esimerkiksi sivistysvalkokunta lausunnossaan ehdottaa. Samassa
            yhteydessä on syytä harkita, pitäisikö myös
            yleisötilaisuuksissa alkoholimainonta kieltää kokonaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti toivon, että mahdollisimman
            nopeasti pääsemme siihen, että alkoholimainonnassa
            olisi sallittua vain tuotetietojen esittely.
         
         
       
      
         
         Jaana  Pelkonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edellisten puheenvuorojen jälkeen
            syvä huokaus. — Käsittelyssä olevan
            hallituksen esityksen rajoitusten tarkoituksena on ennen kaikkea
            lasten ja nuorten suojeleminen. Tarkoituksena on vähentää niitä tilanteita,
            joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle. Tarkoitusperä on ehdottoman
            hyvä, mutta keinoista voi kuitenkin olla hyvinkin eri mieltä.
            Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaanhan alkoholimainonta vaikutta
            lapsiin ja nuoriin. Nuorena aloitettu alkoholinkäyttö taas
            tekee todennäköisemmäksi myös aikuisiän
            riippuvuuden, ja nämä varmasti pitävät osittain
            paikkansa.
         
         
         Alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen ja rajoittaminen
            entisestään kuitenkin aliarvioivat suomalaisten
            kyvyn hankkia itselleen alkoholia. TV- ja radiomainonnan aikarajan
            muuttaminen myöhemmäksi ei esimerkiksi poista
            kaikkein vaikuttavinta alkoholimainontaa — viinan käyttöä lasten
            lähipiirissä ja julkisilla paikoilla — kun
            vanhemmilla ja kaikilla muillakin täysi-ikäisillä on
            mielikuvamainonnan rajoittamisen jälkeenkin mahdollisuus
            ostaa itselleen alkoholia vaikka millä mitalla. Suomen
            nykyinen runsastakin kotikulutusta suosiva alkoholiveropolitiikka
            entisestään ruokkii tällaista käyttäytymistä.
            Viron viinat juodaan reippaasti lasten silmien edessä kotona
            ilman minkään sortin rajoituksia, ja tämä jos
            mikä on sitä mainontaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tutkimustulokset kertovat tämän
            erittäin selkeästi. Suomalaisnuorten alkoholinkäyttö on
            vähentynyt jo 15 vuoden ajan. Enää alle
            puolet 16-vuotiaista juo kuukausittain alkoholia, kun 90-luvun lopussa
            näin teki noin 60 prosenttia nuorista, ja täysin
            raittiita on jo runsas neljännes 16-vuotiaista. Tämä on
            erittäin hieno ja tärkeä kehityskulku,
            jota tuskin kuitenkaan on saavutettu ainaisilla ja ainaisilla kielloilla.
            Globaalissa mediamaailmassa kasvaneet nykynuoret taitavat vain olla
            edeltäjiään fiksumpia ja käyttää vanhempiaan
            enemmän omaa harkintakykyä ja maalaisjärkeä.
            Tämä vain tuntuu olevan valtaosalle tässäkin
            salissa olevista erittäin vaikea myöntää.
         
         
         Vanhempien kasvatusvastuuta ei tule ulkoistaa yhtään
            enempää yhteiskunnalle yhä näennäisiä kieltoja
            ja säännöksiä luomalla. Pienen
            näpertelyn sijaan itse keskittyisin alkoholiasioissa merkittävimpiin
            asioihin, kuten kunnolliseen valistukseen ja alkoholistien hoitokeinoihin,
            jotka tällä hetkellä tässä maassa
            ovat hyvinkin puutteellisia. Työpaikoilla ei uskalleta
            puuttua alkoholiongelmiin, ja tähän jos mihin
            tulisi saada muutos. Myöskin päihdeäitien
            pakkohoito tulisi vihdoin saada käyttöön
            tässä maassa. Näyttää kuitenkin
            tässä maassa olevan erittäin vaikea luopua
            holhouspolitiikasta ja myöntää tosiasioita.
            Omasta mielestäni nyt jos koskaan olisi vihdoin aika myöntää ne
            tosiasiat ja herätä tähän todellisuuteen.
            Niin tärkeää kuin alkoholin väärinkäytön
            kitkeminen onkin, ei holhoamalla ja kieltoja asettamalla saavuteta
            haluttuja tuloksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Esimerkiksi Tanskassa, jos maailmalla hieman
            esimerkkejä katsotaan, alkoholimainonta vapautettiin kymmenisen
            vuotta sitten. Myyntiaikoja ei ole rajoitettu, eikä valtion monopolia
            tunneta. Nuorten alkoholinkäyttöön puututaan
            kuten meillä Suomessakin tällä hetkellä.
            Kuitenkin kokonaiskulutus ja alkoholin aiheuttamat haitat ovat samaa
            luokkaa kuin meillä. Suomessa pitäisikin varmasti
            katsoa alkoholipolitiikkaa avarammin, tehdä vertailevia
            tutkimuksia ja pohtia, mitä oikeasti pitäisi tehdä,
            eikä rajoittaa asioita rajoittamisen puhtaasta ilosta.
            Jos ongelmat olisivat rajoituksilla hoidettavissa, niin Suomessa
            olisivat varmasti alkoholihaitat minimissään,
            ja kuten historiamme kertoo, näin ei ole käynyt,
            eikä varmasti tule käymään jatkossakaan,
            jos tällä menolla jatkamme eteenpäin.
         
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! YK:n lasten oikeuksien sopimuksen mukaan
            kaikessa lainsäädäntötoimessa
            tulee lasten etu asettaa ensisijaisesti huomioon. Tässä hallituksen
            esityksessä on nimenomaan alkoholipolitiikan erityisenä tavoitteena
            suojella nuoria ja lapsia alkoholin haitoilta, ja tässä hallituksen
            esityksessä myös kerrotaan hyvin kuvaavasti alkoholin
            haittojen suuruudesta Suomessa, ja kustannukset ovat 3,3—6,3
            miljardia euroa vuodessa. Ne ovat suuret haitat.
         
         
         On toki ymmärrettävä, että kun
            alkoholi aiheuttaa niin paljon haittoja, niin meidän täytyy
            jollakin tavalla yrittää puuttua siihen. Siitä,
            että tällä alkoholin mainonnalla nyt
            yritetään puuttua tämän alkoholinkäytön
            kasvamiseen, on vähän kaksijakoinen mielipide,
            onnistuuko tämä siinä tavoitteessaan.
         
         
         Toki on selvää se, että erityisesti
            lapset ja nuoret ovat alttiita alkoholimainonnan suhteen. Tästä ei
            ole kuin muutama vuosi aikaa: kun aikanaan järjestyslaki
            poistettiin, niin kukaan ei valvonut lasten ja nuorten julkista
            juomista. Paras alkoholimainonta olikin vielä joitain vuosia
            sitten, kun Eduskuntatalon portailta pystyivät yhdessä aikuisten
            kanssa lapset kaljakassia kantaen seuraamaan esimerkiksi ilotulituskilpailuja.
            Onneksi poliisit ovat viime vuosina puuttuneet lasten ja nuorten
            julkiseen juomiseen, mutta siinä on vielä askel
            ottamatta, että puututaan myös aikuisten julkiseen
            juomiseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse uskon, että mielikuvamainonta
            ennen kaikkea vaikuttaa nuorten alkoholinkulutukseen ja ylipäätänsä alkoholin
            juomisen aloittamiseen. Siinä mielessä alkoholin
            mielikuvamainonnan pois jättäminen tästä lakiesityksestä on
            huono päätös. Toki on selvää,
            että nuoret nettimaailmassa ollessaan saavat niitä alkoholimainoksia
            muualta kuin suomalaisilta kotisivuilta hyvin helposti, mutta se
            ei saa olla tekosyynä sille, ettemmekö me Suomessa
            jotain asialle voisi tehdä.
         
         
         Tässä hallituksen esityksessä oli
            näitä esimerkkejä — edustaja
            Peltosen mainitsema Tanska ei ollut ainoa maa — myös
            Ranska, Norja ja Ruotsi. Alkoholijuomien televisiomainonta on siis
            kokonaan kielletty Ranskassa, Ruotsissa ja Norjassa. Sitten myös
            aikarajoituksia sovelletaan Suomen lisäksi useissa maissa:
            esimerkiksi Virossa, Maltalla ja Alankomaissa mainonta on kielletty
            kello 9:ään asti ja Liettuassa ja Puolassa kello
            11:een asti. Sen lisäksi kaikki alkoholijuomien ulkomainonta
            on kielletty esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa. Ruotsin
            lisäksi myös Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Sloveniassa
            ja Portugalissa mainosilmoituksissa tulee varoittaa alkoholin haitoista.
            Suomi ei siten ole mikään edelläkävijä alkoholimainonnan
            rajoittamisessa.
         
         
         Minun mielestäni on itsestään selvää se,
            että ei siellä, missä nuori liikkuu ja
            viettää vapaa-aikaansa, tarvitse olla alkoholimainoksia.
            Tästä me kävimme paljon keskustelua sivistysvaliokunnassa,
            pitääkö koululaisen koulumatkalla olevilla
            bussiasemilla ja -pysäkeillä ja hänen
            viettämillään vapaa-ajan paikoilla olla
            alkoholimainoksia. Tänä päivänä,
            kun vielä mainonta kehittyy ja on kehittynyt, me tulemme
            yhä enenevässä määrin
            näkemään näitä digitaalisia
            mainoksia katujen varsilla ja siellä paikoilla, missä ihmiset
            liikkuvat. On siis hyvin johdonmukaista se, että tällainen
            mielikuvamainonta tällaisilla paikoilla ei ole hyväksi
            lasten suojelemiseksi alkoholin kulutukselta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toki uskon, että hallituksella on
            hyvä tahto suojella lapsia ja nuoria alkoholin haitoilta
            ja kulutukselta, mutta odottaisin, että hallitukselta tulisi
            myös joitain konkreettisempia keinoja kuin pelkästään
            tämä mainonnan rajoittaminen joiltain osin.
         
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Alkoholi on myrkky. Se aiheuttaa ihmisen elimistölle
            60 eri sairautta. Vuosittain Suomessa on jopa 3 000—4 000
            alkoholiehtoista kuolemaa eli enemmän kuin mitä sepelvaltimotauti
            aiheuttaa. Alkoholi on myös yleisin työikäisten
            kuolinsyy. Se aiheuttaa riippuvuutta. Siitä ei aina pääse irti,
            vaikka haluaisi. Alkoholin suurkuluttajia onkin meillä jo
            puoli miljoonaa. Alkoholi myös muuttaa ihmisen käyttäytymistä.
            Joka neljännessä tapauksessa päivystyspoliklinikoilla
            on oheisena alkoholi. Välittömät alkoholin
            aiheuttamat kustannukset terveyden- ja sosiaalihuollossa,
            rikollisuusvalvonnassa ja omaisuusvahingoissa ovat noin miljardin
            vuodessa, välillisesti jopa 3—5 miljardia. Tämän
            lisäksi alkoholi aiheuttaa mittaamattoman määrän
            sivullisten kärsimystä, haittoja ja turvattomuutta.
            Juominenhan ei ole pelkästään yksilön
            oma asia, vaan se vaikuttaa aina myös passiivisesti lähiympäristöön
            ja erityisesti lapsiin. Tämän lisäksi
            Suomessa syntyy vuosittain noin 600 lasta, joille äidin
            raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on aiheuttanut
            jonkinasteisen vaurion.
         
         
         Neljän alkoholiveron korotuksen myötä on kokonaiskulutusta
            saatu alennettua noin 10 prosenttia eli noin 10 litraan 100-prosenttista
            alkoholia asukasta kohden aiemmasta 10,5 litrasta. 60-luvun 2 litrasta
            on käytön lisäys silti valtava. Naisten
            kulutus on kuusinkertaistunut ja miesten kaksinkertaistunut. Juomatapana
            humalajuominen on lisääntynyt, ja se on meillä kansainvälisesti
            poikkeuksellisen yleistä. Nykyään juodaan ravintoloiden
            lisäksi paljon myös kotona ja yhä enemmän
            aamuyön tunteina. Voisikin olla järkevää lyhentää ravintoloiden
            aukioloa edes jonkin verran.
         
         
         Huolestuttavaa on erityisesti se, että suomalaisten
            lasten ja nuorten humalajuominen on edelleen yleisempää kuin
            Euroopassa keskimäärin. Humalajuominen ja alkoholinkäyttö ovatkin lisääntyneet
            huomattavasti ennen vuosituhannen vaihdetta, mutta onneksi 2000-luvulla
            ne ovat hieman vähentyneet. Vähintään
            kerran kuukaudessa alkoholia käyttää edelleen
            jopa 40 prosenttia 16-vuotiaista, ja noin 20 prosenttia juo itsensä tosi
            humalaan vähintään kerran kuussa. Lukiolaisista
            neljännes juo itsensä tosi humalaan vähintään
            kerran kuussa ja ammattikoululaisista 40 prosenttia. Raittiita 18-vuotiaita
            on pojista enää 10 prosenttia ja tytöistä vain
            6 prosenttia.
         
         
         Tämä pitkä lista alkoholin haitoista
            ja suomalaisten juomatottumuksista osoittanee itsestään selvästi
            sen, että alkoholiin liittyvä lainsäädäntö todella
            kaipaa tiukennuksia. Onkin erittäin tervetullutta, että tämän
            alkoholimainonnan rajoitusesityksen lisäksi myös
            alkoholilain kokonaisuudistus ja alkoholiveron korotus ovat vielä tulossa eduskunnan
            käsittelyyn tällä kaudella. En panisi pahakseni
            edes paluuta tilanteeseen ennen vuotta 95, jolloin alkoholijuomien
            mainonta oli kokonaan kiellettyä. Tämä toive
            lienee kuitenkin epärealistinen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Me elämme kuvien maailmassa, ja niitä tulvii
            mediasta meidän kaikkien tietoisuuteen. Mainonnan kuvamaailma
            on suunnattu vaikuttamaan katsojiensa mieleen. Lapset ovat erityisen
            alttiita median vaikutuksille. Alkoholimainonnan tarkoituksena on
            tietenkin aiheuttaa positiivisia mielleyhtymiä alkoholin
            suhteen. Alkoholimainonta vaikuttaakin lasten elämään aikaistamalla
            lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisäämällä nuoruudenaikaista
            alkoholinkäyttöä ja humalajuomista. Tämä ennakoi
            myöhempää alkoholin suurkulutusta. Mitä enemmän alkoholimainontaa
            lapset näkevät ympärillään, sitä suurempi
            vaikutus sillä on heidän käyttäytymiseensä.
            Lapset ja nuoret juovat pääasiassa juuri olutta
            ja siidereitä, joita myös mainostetaan eniten.
         
         
         Eduskunta ei ollut tietoinen näistä tutkimustuloksista
            vuonna 95, jolloin alkoholijuomien mainonta vapautettiin. Uudet
            tutkimustulokset osoittavat kuitenkin selkeästi tarpeen
            tarkentaa ja rajoittaa lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa alkoholimainontaa
            aiempaan verrattuna. Nyt käsittelyssä olevan hallituksen
            esityksen tavoitteena on vähentää niitä tilanteita,
            joissa mainonnalle erityisen alttiit lapset ja nuoret altistuvat
            alkoholimainonnalle omassa elinympäristössään,
            vaikkei se erityisesti lapsille suunnattua olisikaan. Tutkimusten
            mukaan alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön
            aloittamista sekä lisää sitä alkoholinkäyttöä ja
            humalajuomista. Alaikäisten alkoholinkäyttö myös
            lisää väkivalta- ja tapaturmariskiä,
            vahingoittaa nuoren kehitystä ja ennustaa riippuvuutta
            ja haittoja aikuisena. Alkoholipolitiikan tavoitteena tuleekin olla
            erityisesti lasten ja nuorten suojeleminen alkoholin aiheuttamilta
            haitoilta.
         
         
         Mietojen alkoholijuomien mainonta olisi tämän
            esityksen mukaan jatkossa sallittua radiossa ja televisiossa tuntia
            nykyistä myöhemmin eli kello 22:n jälkeen.
            Mielestäni tämä aikaraja olisi voinut
            kyllä olla myöhempikin. Alkoholin mainonta yleisillä paikoilla
            kielletään, esimerkiksi bussipysäkeillä,
            mainostauluissa ja liikennevälineissä, mutta myymälät
            ja ravintolat saavat tuotteitaan tiloissaan mainostaa. Ikävä kyllä alkoholimainonta
            olisi edelleen sallittua urheilu- ja muissa yleisötilaisuuksissa.
            Erityisesti tuo urheilutapahtumien alkoholimainonnan salliminen yhdistää ikävällä
            tavalla
            alkoholin liikuntaan ja urheiluun. Urheilussa, etenkin jääkiekossa,
            pyörivät suurten olutfirmojen sponsorirahat, joita
            ilman seurat eivät pärjää. Ne
            pääsivät ratkaisemaan asian, ikävä kyllä.
         
         
         Erityisen tervetullutta on rajoitusten saaminen alkoholimainonnalle
            verkkomaailmassa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tämä on
            hyvä asia, sillä tämäntyyppinen
            mainonta erityisesti vetoaa lapsiin ja nuoriin. Mietojen alkoholijuomien
            mainonta olisi kiellettyä muun muassa pelien, arpajaisten
            ja kilpailujen yhteydessä, verkkomediassa, vaikka muu verkkomainonta
            onkin alkoholin osalta sallittua. Kuluttajien itsensä tuottamaan
            tai jakamaan sisältöön perustuva mainonta
            on jatkossa kiellettyä. Pekka saa siis edelleen laittaa
            sosiaaliseen mediaan sellaisen kuvan, jossa tuli otettua vähän
            liikaa. Olutfirma ei kuitenkaan saa järjestää kilpailua
            parhaasta kännikuvasta. Hyvä näin. Jäämme
            odottamaan siis alkoholilain kokonaisuudistusta ja alkoholiveron
            korotusta. Siinä toivon harkittavan mielikuvamainonnan
            kieltämistä kokonaan, koska se vaikuttaa eniten
            nuorten alkoholinkäyttöön, ja todellakin
            mainonta tulisi rajata pelkkiin tuotetietoihin.
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun olin kymmenvuotias, niin keskivertoteollisuusduunarin
            piti tehdä töitä lähes kolme
            tuntia, jotta sai kossupullon hinnan kasaan. Nyt kun olen viiskymppinen,
            niin samainen keskivertoduunari voi tehdä puoli tuntia
            töitä saadakseen kossupullorahat kasaan, eikä tarvitse
            käydä Virossa pulloa ostamassa, vaan sen voi ostaa
            ihan Suomen Alkosta.
         
         
         Suomalaisen alkoholipolitiikan paradoksi on se, että haitat
            ovat suuret mutta niin ovat verotulotkin. Moni kesätapahtuma
            elää kaljanmyynnillä. Jääkiekossa
            alkoholinmyynnillä on suuri osuus.
         
         
         Meidän alkoholimainontamme sallii hyvällä fiilistelyn.
            Pahimmatkin mainokset ehtivät markkinoille ennen kuin ne
            kielletään, ja ennen kiellon voimaan astumista
            markkinoilla on jo uusi vastaava mainos. Jopa Alko valtion monopoliyhtiönä mainosti
            kesällä omissa liikkeissään
            tuotteita kesätapahtuman ja fiilistelyn merkeissä.
         
         
         Alkoholipolitiikassa meitä vaivaa kaksinaismoralismi.
            Toisella kädellä me pyrimme ehkäisemään
            alkoholinkäyttöä, koska siitä on
            kiistatonta haittaa. Toisella kädellä me pelkäämme
            Viron-myyntiä ja pyrimme pitämään
            ostajat omassa maassa ja omien verotulojen piirissä. Jokainen,
            joka on käynyt viime aikoina Virossa, on nähnyt
            omin silmin, että perässä vedettävät
            muutaman laatikon kärryt ovat muuttuneet auton peräkontin
            pumppukärryiksi, mutta silti valtaosa suomalaisista matkaa
            kevyin kantamuksin.
         
         
         Valtion budjettiin viinaverolla kerätään
            noin 1,4 miljardia. Suunnilleen saman verran maksamme budjetista
            lapsilisiä. Kyse on siis suht suuresta summasta. Alkoholin
            aiheuttamat suorat kustannukset yhteiskunnalle ovat myös
            mittavat. Viinan vahingot eivät kuitenkaan ole pelkkää rahaa
            vaan useimmiten paljon enemmän, myös inhimillistä kärsimystä,
            ja lisäksi kustannuksiksi kaatuvat pitkävaikutteiset,
            esimerkiksi sairauskulut.
         
         
         Jos katsotaan, mitä on tapahtunut vuosien varrella,
            niin esimerkiksi vuosina 2006—2010 keskimäärin
            lähes 12 000 suomalaista sai vuosittain Kelan
            työkyvyttömyyseläkettä, jonka
            perusteena esiintyi alkoholisairaus. Vastaava luku 10 vuotta aikaisemmin
            vastaavana ajankohtana oli noin 8 700. Eli vuosittainen
            lisäys on ollut yli 3 000 työkyvyttömyyseläkettä.
            Eikö tässä olisi yksi työurien
            pidentämisen paikka? Ja jos me sitä haluamme tehdä,
            niin silloin meidän on puututtava kaikilla rintamilla alkoholin
            kulutukseen.
         
         
         Alkoholin lisääntynyt kulutus ei ole pelkästään
            kertakäyttökulutusta tai kertakäyttöhaittoja, vaan
            siihen liittyy myös pitkäaikaiset vaikutukset
            ja sillä lailla salaa hiipivät vaikutukset. Sellaiset
            pysyvät haitat, joita me emme aina miellä alkoholiin
            liittyviksi, ovat myös kasvussa, ja itse asiassa niiden
            kustannukset ovat vielä suuremmat kuin akuuttien haittojen.
         
         
         Alkoholipolitiikassa pitäisi ihan oikeasti päättää,
            mitä tahdotaan: ehkäistä käyttöä ja
            haittoja vai kerätä verotuloja vai keikkua siinä välissä, ehkäistä hitusen
            mielikuvamainonnan tuomia houkutuksia vai pyrkiä oikeasti
            asennemuokkaukseen. Tutkimukset osoittavat kiistatta, että hinta
            ja saavutettavuus vaikuttavat kulutukseen, ja varmasti yhteiskunnan
            ilmapiirilläkin on paljon merkitystä.
         
         
         Suhde alkoholiin jakaa ihmiset voimakkaasti. Eduskunta äänesti
            aikanaan läpi lain, jonka mukaan isä tai äiti
            ei saa pyytää alaikäistä lasta
            hakemaan oluttölkkiä jääkaapista.
            Oltiin niin tiukkoja, niin tiukkoja. Salmiakkikossun noustessa nuorten
            suosioon se kiellettiin. Nyt karkkiviinoja myydään
            sujuvasti pikkupulloissa ja mielikuvamainonta tekee niistä hyvää tuovia
            taikajuomia.
         
         
         Kieltolaki osoitti kuitenkin toimimattomuutensa. Silti me tiedämme
            sen, että hinta, saatavuus ja asenteet ovat ne pelimerkit,
            joita meillä kulutuksen kasvun hillinnässä on
            käytössä. Kivaa taikasauvaa ei ole. Nyt
            käsittelyssä olevat mainonnan muutokset ovat kannatettavia,
            mutta ne eivät ole riittäviä. Toivon,
            että alkoholi nähtäisiin myös
            työurakysymyksenä.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ensiksi aluksi haluan todeta oikeastaan edustaja
            Pelkosen puheenvuoron jälkeen sen, että tämä laki
            on vain osa alkoholipolitiikkaa emmekä me tällä lailla
            ratkaise kaikkia niitä alkoholiongelmia. Mutta tällä lailla
            voidaan vaikuttaa meidän alkoholin kulutukseen, ja tämä on
            yksi osa sitä kokonaisuutta, jonka eteen muun muassa alkoholilain
            kokonaisuudistuskin sitten vaikuttaa, kun se tulee meidän
            käsittelyyn, ja tämäkin koskettaa yhtä sen
            osa-aluetta.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys alkoholimainonnasta
            on keskusteluttanut valiokuntaa paljon. Olemme saaneet kaksi erinomaista
            lausuntoa työmme tueksi, ja valiokuntakuulemiset ovat olleet
            erittäin avartavia. Käytännössä nämä ovat
            osoittaneet sen, miten tärkeällä asialla me
            olemme ja että alkoholin mainontaa tulee rajoittaa lasten
            ja nuorten osalta.
         
         
         Pidän valiokunnan mietintöä näihin
            olosuhteisiin nähden hyvänä. Siinä avattiin
            hyvin, mitä ongelmia mainonnan suhteen tällä hetkellä on
            ja mihin asioihin meidän pitää puuttua.
            Parempaa mietintöä me emme kuitenkaan pystyneet
            tällä hetkellä kirjoittamaan, vaikka
            henkilökohtaisesti olisin toivonut tiukempiakin säännöksiä.
         
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on, että lapset ja
            nuoret altistuisivat alkoholin mainonnalle nykyistä vähemmän.
            Sitä me haluamme. Esityksen perusteluna on, että vähäisempi
            altistuminen alkoholimainonnalle johtaa osaltaan lasten ja nuorten
            vähäisempään alkoholinkäyttöön.
            Siitä me olemme kaikki samaa mieltä.
         
         
         Mutta ovatko nämä keinot riittäviä?
            Tämä esitys on meille kullekin ollut kohtuullisen
            henkilökohtainen ja ehkä juuri tästä syystä meille
            myös jossain määrin vaikea. Meillä on
            omia erilaisia, joillakin jopa erittäin vaikeitakin kokemuksia
            siitä, miten alkoholi on vaikuttanut niin omaan perhe-elämään
            kuin myös lähiyhteisöön.
         
         
         Minun on ollut vaikea ymmärtää myös
            sitä, miksi emme tee kaikkeamme sen eteen, jotta lapset
            ja nuoret eivät joutuisi alkoholin haitoille alttiiksi.
            Siitä me valiokunnassa olemme olleet myös hiukan
            erimielisiä ja epävarmoja. Osa valiokunnan jäsenistä olisi
            tukenut alkoholin mainonnan täyskieltoa, ja osa sallisi
            mainonnan tämän mietinnön mukaisesti.
         
         
         Mutta tässä vaiheessa meillä ei ole
            tiukempia keinoja käytettävissä. Yhdyimme
            sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että tulevassa
            alkoholilain kokonaisuudistuksessa on mahdollista linjata nyt ehdotettua
            kattavammin ja tiukemmin alkoholiin liittyvää mainontaa.
            Eli meille jää suuret odotukset tulevaan alkoholilain
            kokonaisuudistukseen. Kysymys kuuluu: mitkä keinot meillä siinä vaiheessa
            ovat käytössä, miten pitkälle me
            voimme vielä mennä, ja miten pitkälle
            me etenemme?
         
         
         Jo tämän lain osalta olemme moneen kertaan todenneet,
            että kompromisseja on tehty. Voi sanoa rehellisesti, että laki
            ei ole tyydyttävä sosiaali- ja terveyspoliittisesta
            näkökulmasta, mutta meillä on muitakin
            näkökulmia, joita pitää ottaa huomioon.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ymmärrän näkemyksiä urheilusponsoroinnista
            ja mainonnasta ja sen markkinoinnista, mutta en voi hyväksyä näitä näkemyksiä vastuullisen
            alkoholipolitiikan perusteluina. Meidän on annettava suurempi
            painoarvo sosiaali- ja terveyspoliittisille näkökulmille.
            Johtoajatuksena pitää olla ihmisten hyvä terveys,
            hyvinvointi, perheiden hyvinvointi ja lasten ja nuorten oikeus päihteettömään
            ympäristöön.
         
         
         Mielestäni sivistysvaliokunnan tiukassa lausunnossa
            on otettu hyvin kantaa alkoholimainontaan eri näkökulmista.
            Esimerkiksi sivistysvaliokunta piti lausunnossaan oikeansuuntaisena,
            että televisiomainonnan aikarajaa pidennetään
            tunnilla. Valiokunta korosti kuitenkin, että ajankäyttötavat
            ovat muuttuneet ja kello 22 ei välttämättä ole
            enää riittävä raja. Sivistysvaliokunta
            esittikin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsisi mietojen
            alkoholijuomien mainostamisen aikarajojen asettamista kello 23:een.
            Ongelmana ei ole vain televisiomainonnan kellonaika vaan myös se,
            että vastaavia mainoksia nuoret voivat katsoa nyt ja tulevaisuudessa
            myös netissä. Tosiasia on myös, että nuoret
            ovat netissä ja television äärellä vielä kello
            23:nkin jälkeen.
         
         
         Edelleen sivistysvaliokunta piti lausunnossaan nuorten terveyden
            kannalta alkoholilain kokonaisuudistuksen eräänä tärkeänä tavoitteena nimenomaan
            alkoholin mielikuvamainonnan täyskieltoa. Kirjasimme mietintöön,
            että on välttämätöntä,
            että alkoholilain kokonaisuudistuksessa etsitään
            uusia, tehokkaita ja selkeitä keinoja lapset ja nuoret
            tavoittavan alkoholimainonnan rajoittamiseksi ja alkoholimainontasäännösten valvonnan
            tehostamiseksi.
         
         
         Toivon, että tulevaisuudessa meillä eduskunnassa
            on valmiuksia tehdä nykyistä tiukempia säännöksiä sivistysvaliokunnan
            ja useiden asiantuntijoiden näkemysten mukaisesti käyttämällä tuotemerkkejä,
            jotka kertovat asiallisesti tuotteiden tarvittavat tiedot, ja se
            riittäköön. — Kiitos.
         
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa on
            ainakin edustaja Hannes Manninen viime vaalikaudella todennut erään asian
            yhteydessä, että on asioita, joita kukaan ei kannata,
            mutta ne etenevät, ja sitten on asioita, joita kaikki kannattavat,
            mutta ne eivät etene. Meillä on käsittelyssä Kataisen
            hallituksen esitys alkoholimainonnan rajoittamisesta, jossa on tilanne,
            missä eduskunnan selkeä enemmistö ei kannata
            tämän lain hyväksymistä, mutta
            todennäköistä on, että tämä tulee
            hyväksyttyä hallituksen esityksen mukaisena. Salin
            oikealta reunalta löytyy riittävästi
            voimia siihen, että tämä esitys menee
            läpi. Sen verran on kokemusta hallituspuolueen kansanedustajana
            olemisesta ja elosta, että sympatiapisteitä niille,
            joille tämän lain hyväksyminen tekee
            tuskaa.
         
         
         Meillä on tässä maassa voimia, jotka
            ovat olleet tämän asian käsittelyn aikana
            vahvoja, ovat tehneet vahvaa vaikuttamistyötä jo
            ennen kuin tämä esitys on tänne tullut,
            ja ennakoida voi, että heidän työnsä jatkuu.
            Voisin jakaa vuoden lobbari -palkinnon sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            näkökulmasta Panimoliitolle. Loistavaa työtä,
            aivan loistavaa työtä. Niin paatoksellista ja
            omaan asiaan paneutuvaa työskentelyä harvoin tapaa — välillä jopa
            tilanteita, joissa on kansanedustajan roolissa saanut kokea, kuinka
            ymmärtämätön sitä onkaan
            ylipäätänsä niistä asioista,
            joita valiokunnassa ja eduskunnassa käsitellään.
            Tässähän rekordi on muutaman vuoden takaa,
            kun tuolla Mannerheimintiellä oli ulkomainoksia, joissa viitattiin
            tähän taloon ja todettiin, että täällä on ihmisiä,
            jotka eivät ymmärrä näistä asioista
            yhtään mitään.
         
         
         Hämmästelen sitä paatosta, jolla
            tässä salissa yksi puolue, jonka edustajia tällä hetkellä salista ei
            löydy ensimmäistäkään,
            on tätä asiaa ajanut eteenpäin. Edustaja
            Pelkonen toi kokoomuksen kannan esiin, ja ai ai, kun se kuulosti
            tutulta: kuin yksi yhteen valiokunnassa asiantuntijalausuntonsa
            antaneen Panimoliiton kannanotot.
         
         
         Olen edustaja Pelkosen kanssa samaa mieltä siitä,
            että nykynuoret ovat meitä, tätä sukupolvea,
            fiksumpia, joitten edustajat nytkin salissa ovat. Edustaja Pelkonen
            vannoi puheenvuorossaan kunnollisen valistuksen nimiin. Niin on vannonut
            Panimoliittokin. Yksi asia valiokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä,
            joka oli valiokunnan jäsenille hyvin avartava kokemus, oli
            se, miten valistuksessa voi onnistua, jos toisella puolella ovat
            eurot, joilla tehdään koko ajan vastakampanjaa
            sen valistuksen vaikutuksen ehkäisemiseksi.
         
         
         Sitten edustaja Pelkonen totesi, että pakkojen ja rajoitusten
            aika on ohi ja pitäisi löytää muita keinoja.
            Sitten edustaja Pelkonen kuitenkin kannatti päihdeäitien
            pakkohoitoa. No, ehkä nyt saivartelen ja otan yksittäisiä lauseita
            hänen puheenvuorostaan esiin turhanpäiten, mutta
            kuten jo totesin, edustaja Pelkosen puhetta kun kuunteli, niin copyrightin
            olisi varmaankin voinut antaa, lähes suorat sitaatit yksi
            yhteen, Panimoliitolle. Vuoden 2013 sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            lobbaripalkinnon annan Panimoliitolle.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edustaja Vehviläinen totesi
            täällä, että Panimoliitto tarvitsee
            enemmän jääkiekkoa kuin jääkiekko
            tarvitsee Panimoliittoa. En ole koskaan ymmärtänyt,
            esimerkkinä Salpausselän kisat, joissa olen itse
            käynyt alta kouluikäisestä lähtien
            ja sittemmin omien lasteni kanssa: ensimmäisenä portista
            sisään mennessä on jättikokoinen
            olutteltta. Se mielikuva, joka syntyy urheilutapahtuman ja alkoholin
            yhteen liittämisestä on jotain sellaista, jota
            en ymmärrä. Kyse on mielikuvien herättämisestä.
            Urheilu, liikunta tarvitsee sponsorituloja, mutta jossain kulkee
            sekin raja, mikä on niiden sponsoritulojen hinta.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Alkoholin saatavuudella ja hinnalla
            on vaikutusta kulutukseen myös siten, millaista valistusta
            voimme tehdä. Mielikuvamainonta tulee rajoittaa vain tuotetietoihin. Siitä on
            valmis esitys olemassa, kun se esitys vain halutaan toimeen, täytäntöön
            laittaa.
         
         
       
      
         
         Lars Erik Gästgivars /r:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Alkoholilain muuttaminen: Alkoholin mainonta
            on aika usein Suomen hallituksien pöydällä.
            Joskus sitä lisätään, joskus
            sitä vähennetään. Nyt olisi
            aika viimein hyväksyä, että alkoholivero
            pitäisi rakentaa niin, että alkoholia ja viiniä voitaisiin
            tarjota ravintolassa samaan hintaan kuin Alkon myymälässä.
            Silloin viinin, oluen ja alkoholin juominen siirtyisi kotoa, puistoista,
            autoista valvottuihin ravintolatiloihin. Ja mikä parasta,
            pullosta juominen loppuisi ja me suomalaiset siirtyisimme ison harppauksen
            Länsi-Euroopan alkoholikulttuuriin päin. Syntyisi
            tuhansia ja taas tuhansia työpaikkoja, ja alkoholi nautittaisiin
            valvonnan alaisuudessa.
         
         
         Hotelli- ja ravintola-ala on aina katsonut, että kaikennäköiset
            pompottelukiellot ovat johtaneet Suomen tämän
            hetken alkoholiongelmiin. Jokainen on lukenut tai kuullut kieltolain
            asioista. Tämä on monelle teille varmaan vaikea
            hyväksyä, mutta pitää muistaa,
            että kaikki, mikä on kielletty, sitä pitää kokeilla,
            niin myöskin meidän nuorison. Ei kai kellään
            ole jäänyt huomaamatta, että kun Suomi
            siirtyi EU:hun, meidän nuoret ovat tulleet eurooppalaisiksi,
            ja siellä se ei ole hyväksyttyä, että nuori
            on humalassa. Humala lasketaan siellä sairaudeksi ja viinariippuvuudeksi,
            ja sitä meidän nykynuorisomme ei halua, tulla
            katsotuksi sairaaksi. — Kiitos.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.