Täysistunnon pöytäkirja 126/2014 vp

PTK 126/2014 vp

126. TIISTAINA 9. JOULUKUUTA 2014 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta annetun lain muuttamisesta

 

Reijo Hongisto /ps:

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva laki on hyvä ja kannatettava. Mielestäni on erittäin tärkeää, että tämä laki tulisi voimaan, sillä laki keskittäisi sovittelupalvelujen järjestämisvelvollisuuden Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen, ja sovittelutoiminnan järjestämisen valvonta tulisi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtäväksi.

Tällä hetkellä tilanne on valitettavasti se, että rikos- ja riita-asioiden sovittelun tehtävät ja vastuut jakautuvat viiden toimijan kesken, sosiaali- ja terveysministeriön rikosasioiden neuvottelukunnan, usean eri aluehallintoviraston, sovittelutoimistojen ja vieläpä useiden sovittelijoidenkin kesken. Ei ole ihme, että tämä nykyinen hallinto koetaan sekavana ja liian moniportaisena. Tällainen sekavuus ei voi olla vaikuttamatta myöskään itse sovittelutoimintaan. Sovittelutoiminta on kärsinyt sekavasta hallinnosta ja vastuista. Erityisen raskaana on koettu se, että sovittelupalvelujen järjestämisvelvollisuus on hajautettu usealle eri aluehallintovirastolle. Kun toiminta on hajautettua, on hajautettu myös valvontakäytännöt, ja tämä puolestaan hajauttaa sovittelutoimintaa. Mielestäni lähtökohdan on oltava se, että kaikkialla maassa noudatetaan samanlaisia käytäntöjä ja samanlaisia toimintamalleja. Vanha sanonta "mitä useampi kokki, sen sekavampi soppa" pitää paikkansa myös tässä asiassa. Kun kokit vähenevät, vastuu kasaantuu harvemmille ja työn laatu paranee, sillä ruokailija tietää, ketä kiittää taikka moittia.

Arvoisa herra puhemies! Sovittelutoiminta on niin tärkeää ja arvokasta, että sitä ja sen onnistumista on tuettava kaikin tavoin. Onnistunut sovittelu vähentää poliisin ja oikeuslaitoksen työtaakkaa ja sitä mukaa myös yhteiskunnan kustannuksia, puhumattakaan siitä, että taitava sovittelija saa monesti rikokseen tai muuhun oikeudenloukkaukseen syyllistyneen sellaisiin tunnontuskiin, että hän ei sovintoratkaisun jälkeen enää tekoaan uusi. Mielestäni se on parasta rikosten ja oikeudenloukkausten ennaltaehkäisyä.

Arvoisa herra puhemies! Kannatan nyt käsittelyssä olevaa lakiesitystä. — Kiitoksia.

Hanna Mäntylä /ps:

Arvoisa puhemies! Uskon, että sovittelun tarve ja määrät lähivuosina tulevat varmastikin kasvamaan, ja siihen peilaten pidän tätä hallituksen esitystä erittäin hyvänä ja kannatettavana. Onnistunut sovitteluhan vaatii aina vahvaa osaamista, ja voisi jopa sanoa, että moniammatillista osaamista. Uskon, että tätä THL:n osaamista varmasti kannattaa nyt hyödyntää ja sieltä sitä myöskin löytyy yhtään näitten avien osaamista vähättelemättä. Kuitenkin keskittämällä tämä sovittelu mahdollistetaan myös tämmöinen pitkäjänteinen kehittämistyö ja myöskin seuranta, kuinka näissä sovitteluprosesseissa onnistutaan. Uskon, että tämä lakiesitys parhaimmillaan poistaa myös epätasaisuutta näistä sovitteluprosesseista sekä myös alueellista epätasa-arvoa.

Pidän tietysti tärkeänä, että mikäli THL:ään päädytään, on huolehdittava siitä, että myöskin riittävä resursointi turvataan. On aina muistettava, että näiden sovitteluprosessien taustalla on monenlaisia asioita ja tekijöitä, jotka on tiedostettava, jotta onnistutaan näissä sovitteluissa parhaalla mahdollisella tavalla. Vähäisimpänä näistä ei voida pitää esimerkiksi tätä sosiaali- ja terveydenhuollon puolta ja tekijöitä. Jäänkin mielenkiinnolla odottamaan tämän asian valiokuntakäsittelyä ja sieltä saatavaa lisätietoa.

Keskustelu päättyi.