4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vaalilain muuttamisesta
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suhtaudun nyt käsillä olevaan
esitykseen verraten positiivisesti, olinhan itse mukana siinä parlamentaarisessa
ryhmässä, joka tätä asiaa valmisteli.
Minulla oli siis tilaisuus tuoda sekä omat että eduskuntaryhmän
näkemykset valmisteluluun, mutta ihan niin kuin äsken
sote-keskustelussakin, ihan kaikkia asioita ei jokainen oman mielen mukaan
saa menemään.
Tärkein positiivinen vaikutus kunnallisvaa-lien — vai
pitäisikö nyt jo opetella sanomaan, että kuntavaalien — siirtämisestä keväälle
on se, että tuore valtuusto pääsee suoraan
vaikuttamaan seuraavan vuoden budjettiin. Nythän on aiemmin
käynyt niin, että kun aiemman valtuuston huonoihin
päätöksiin tyytymättömät
kuntalaiset ovat äänestäneet vanhan valtuuston
vaihtoon, on se yleensä viime töinään
päättänyt viimeisessä budjettikäsittelyssä lopettaa
parit koulut tai jotain muuta yhtä fiksua. Sitten kun ne
seuraavana vuonna ovat käytännössä loppuneet,
niin asia on kaatunut uusien valtuutettujen syyksi kuntalaisten
silmissä, vaikka nämä eivät
todellisuudessa siihen ole millään tavoin voineet
vaikuttaa. Nyt siis voivat, pääsevät
tuoreeltaan kuntavaalien jälkeen vaikuttamaan seuraavan
vuoden budjettiin.
Tämän valmistelun aikana oli esillä myöskin äänestysikärajan
laskeminen 16 vuoteen, ja se jäi onneksi siitä pois.
Olen aiemmin itse ollut äänestysikärajan
alentamisen kannalla, mutta en enää. Esimerkiksi
tänä syksynä käydyt kirkollisvaalit todistivat,
että hyvistä yrityksistä huolimatta sen ikäiset
eivät vielä ole ollenkaan kiinnostuneita tämäntapaisesta
vaikuttamisesta, ja se sitten johti äänestysprosentin
yleiseen alenemiseen. Äänestysaktiivisuus kunnallisvaaleissa
on jo ilman nuorisoakin laskenut varsin matalalle tasolle. Vaalien
ajankohdan tai sääolosuhteiden vaikutuksesta äänestysaktiivisuuteen
ei ole osoitettavissa mitään selkeää tutkimusnäyttöä,
mutta vaalien siirtäminen kevääseen saattaisi
kuitenkin parantaa kampanjointimahdollisuuksia ulkona ja vaalien
näkyvyyttä kaupunkikuvassa, ja tämä sitten
osaltaan voisi aktivoida äänestäjiä.
(Puhemies koputtaa) — Kiitos.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys tosiaankin
taitaa olla kaikkien eduskuntaryhmien yhteinen kompromissi, mutta
olisin itse alun alkaen ollut kyllä sitä mieltä,
että mikäli olisi haluttu ikään
kuin äänestäjän kuluttajansuojaa
parantaa ja mahdollisesti myös kohentaa äänestysprosenttia
ihan kunnolla, niin kunnallisvaalien ja eduskuntavaalien kytkeminen
yhteen olisi ollut tietysti yksi vaihtoehto.
Jos nyt sote-keskusteluunkin liittyen ja ylipäätään
kuntakeskusteluun liittyen huomioidaan, että esimerkiksi
viime kuntavaaleissa eri puolueet vahvasti kävivät
valtakunnallisen kuntauudistuksen ympärillä kampanjaansa,
ja kun nyt ottaa huomioon, että nyt nämä kaikki
samat puolueet ovat löytäneet sellaisen sovun,
joka ei ehkä ihan olekaan sitä, mitä silloin
kuntavaaleissa 2012 — ja sillä perusteella kuitenkin
ihmiset paljon niissä vaaleissa taisivat äänestää,
toki paikallisinkin teemoin, ilman muuta — niin jotta tämä politiikka
olisi vastuullisempaa ja ihmisten usko äänestämiseen
säilyisi, niin nämä vaalit olisi voitu
tässä mielessä yhdistää.
Muualla päin maailmaa näitä vaaleja käydään
myös samanaikaisesti. Etenkin nytten, kun kunnilta on leikattu,
hallitus on leikannut vuodesta toiseen valtionosuuksia ja ne leikkaukset
edelleen jatkuvat, niin tämä on kuitenkin sellainen
tilanne, että kunnissa nyt ikään kuin
saattaa olla samoilla puolueilla toinen ääni kellossa
ja täällä taas tosiaan toinen. Tämä on
minun mielestäni semmoinen iso kuva meidän demokratiasta,
että meillä vastuu ei kohtaa valtaa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä vaalilain muutoshan
on alkujaan lähtenyt siitä, että eduskuntapuolueiden
puoluesihteerithän ovat tästä asiasta
neuvonpitoa käyneet ja tulleet sitten tähän
tulokseen, jota minäkin pidin aivan myönteisenä,
koska varmasti voi olla, että osassa Suomenmaata ainakin
pitkään on vaikutusta näilläkin
keliolosuhteilla, vaikka itse kyllä uskon, että pitkälti
tietysti se politiikan teko on vaikuttamassa siihen, mitenkä kansalaiset
ovat aktiivisia näissä vaaleissa käyttäytymään.
Tuokaan ajatus, mitä edustaja Saarakkala toi tuossa
puheessaan, että esimerkiksi eduskuntavaalien kanssa kuntavaalit
olisi yhdistetty, ei ole ollenkaan hassumpi, koska kyllähän
kummassakin käsitellään samantyyppisiä asioita.
Esimerkiksi koeluontoisesti olisi voitu ajatella, että olisi katsottu,
millä tavalla tämä vaikuttaa ja onko
se lisäämässä kansalaisten aktiivisuutta
vaaleja kohtaan.
Pidän tätä hallituksen esitystä kuitenkin
ihan myönteisenä, ja seuraamme, mitä tulosta
se tuo tullessaan.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Tosiaan puoluesihteerit ensin kävivät
keskustelua keskenään, ja sen jälkeen
asia siirtyi tänne eduskuntaryhmien edustajille. Tästä,
mitä edustajat Kokko ja Saarakkala toivat tässä esille,
että näitä kuntavaaleja ja eduskuntavaaleja
olisi yhdistetty, käytiin kyllä keskustelua puolesta
ja vastaan mutta vähän pelättiin tosiaan
sitä, että nämä kunnalliset
ja paikalliset teemat saattavat jäädä sitten
valtakunnan politiikan jalkoihin, ja tosiaan sitä, että lähinnä vain
puoluejohtajat keskenään televisiossa keskustelevat
sitten näistä isoista asioista ja sitten paikalliset
teemat ja paikalliset ehdokkaat etenkin jäävät
jalkoihin, olkoonkin, että tämä sote-asia,
minkä Saarakkala toi tässä esimerkkinä esille,
sehän leimasi hyvin pitkälti vaaleja viimeksi
ja se oli valtakunnallinen asia ja sen ympärillä pyöri
koko kuntapolitiikka monessakin kunnassa.
Mutta ehkä jonkunnäköisenä kompromissina tässä on
sitten se, että vaikka niitä ei samassa yhteydessä käydä,
niin ne käydään kuitenkin samana päivänä eli
huhtikuun kolmantena sunnuntaina mutta eri vuosina.
Keskustelu päättyi.