Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on useaan
otteeseen väitetty, muistaakseni viimeksi keskustan varapuheenjohtajan
Antti Rantakankaan suulla, että hallituksen politiikka lisää kuntatalouden
vakautta ja ennustettavuutta. Kunnallisvaalien alla annettiin ymmärtää lähinnä hallituspuolueiden
edustajien toimesta, että rahaa on tulossa kunnille ensi
vuonna niin paljon, että ranteita pakottaa. Suomessa ei
taida olla yhtään kunnanjohtajaa, joka tällä hetkellä allekirjoittaisi
nämä väitteet. 136 kuntaa nostaa veroäyriä,
kunnallisverotuoton arvioidaan vähenevän vähintään
200 miljoonaa euroa ensi vuonna. Hallitus on perustanut laskelmansa
siihen, että kunnissa pysytään 4 prosentin
menokatossa ja tulokertymä on vähintään
4 prosenttia. Tätäkään laskelmaa
ei yksikään kuntapäättäjä pysty
allekirjoittamaan.
Ministeri Manninen, haluaako hallitus todellakin tässä tilanteessa
edelleen pakkolainata kunnilta yli 400 miljoonaa euroa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Valtion menot ja siirrot kunnille lisääntyvät
ensi vuonna noin 256 miljoonaa euroa. Tosiasia tietysti on, että kun
ja jos verotulot eivät kasva ehkä siten kuin on
arvioitu, ja menot eivät pysy tuossa 4 prosentin raamissa,
niin on selvää, että se merkitsee kunnille
vakavaa tilannetta. Tietysti täytyy aina muistaa se, että on poikkeuksellisia
vuosia ja on poikkeuksellisia menojakin, osittain hoitotakuun ja
eräiden muiden vuoksi. Mutta myöskin on selvää se,
että menotason oleellinen nouseminen yli 4 prosentin ei pidemmällä tähtäyksellä ole
mahdollista, koska se johtaa taloudelliseen umpikujaan yhteiskunnassa.
Sen vuoksi täytyy tehdä kaikenlaisia toimenpiteitä,
joilla saadaan menokasvu tietylle uralle. Totta kai myöskin
hallitus tekee toimenpiteitä, jotta tulokasvu olisi riittävä.
Sitä vartenhan muun muassa tupoa parhaillaan väännetään,
että myöskin sieltä tulopuolelta tulisi
verotuloja kunnille.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Olisi todella mielenkiintoista nähdä ne
hallituksen toimenpiteet, joilla tätä tulokasvua
kuntiin saadaan. Rahat ovat yksinkertaisesti lopussa, ministeri Manninen.
Arvoisa puhemies! Alueellisesti kattava kulttuurilaitosten verkko
on suomalaisen kulttuuripolitiikan perusjalka ollut tähän
saakka. Se on luonut tasavertaiset edellytykset saada kulttuuripalveluja
eri puolilla tätä maata. Kajaanilla, kuten ainakin
136 muulla kunnalla, on rahat loppu, ja Kajaani tässä suuressa
ahdingossaan on säästämässä kulttuuritarjontansa
hengiltä. Kun museoiden ja teattereiden tuki loppuu, lappu
laitetaan luukulle ja valtionosuudet menetetään.
Kajaanin teatteri palkittiin viime vuonna maan parhaana teatterina.
Sen tukahduttaminen on lopun alkua. Nyt useassa muussakin kaupungissa
ja kunnassa kulttuurilaitosten resursseja ollaan leikkaamassa.
Ministeri Karpela, mitä hallitus aikoo tehdä, jotta
kulttuurilaitoksemme palvelut eri puolilla Suomea voidaan turvata
ja näin ollen voidaan puhua alueellisesti kattavasta kulttuuripalvelujen verkostosta?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! On aivan totta, että aikaisempina
vuosina kulttuuribudjetti ei ole kasvanut, mutta hallitus ensi töikseen
korotti kulttuuribudjettia. Taiteen budjettihan kasvoi tänä vuonna
noin 14 miljoonaa euroa johtuen siitä, että jakosuhdelaki
saatiin voimaan tämän vuoden alusta. Tämä tarkoittaa
teatteri-, museo- ja orkesteriverkoston kohdalla sitä,
että näitä henkilötyövuosivajeita on
päästy tänä vuonna, itse asiassa
ensimmäisen kerran koko lain voimassaoloaikana, kattamaan. Tämä kaula
on vielä pitkä, vajeita vielä riittää, mutta
kuten sanoin, suunta on käännetty tänä vuonna.
Meillä on paljon tehtävää, koska
kuten ed. Lindén, silloinen ministeri Lindén,
tietää aivan hyvin, näitä htv-vajeita
ei aiempina vuosina katettu lainkaan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa minä haluaisin
nyt kysyä kyllä pääministeriltä tästä asiasta.
Tätä asiaa on niin moneen kertaan täällä vetvottu
ja vatvottu eri suuntiin, ja ministeri Manninen vastaa joka kerta samalla
lailla, että mitään hätää ei
ole. Kumminkin, jos te katsotte esimerkiksi vuosikatteiden kehitystä,
teidän hallituksenne omien laskelmien mukaan esimerkiksi
Lapissa vuonna 2006 vuosikate laskee 6 euroon per asukas — siis
6 euroon per asukas — jonka summan pitäisi olla
tuolla 225 euroa per asukas, jotta edes jonkunlaista kehittämistoimintaa
tapahtuisi. Kun te olette nyt uusi kunnanvaltuutettu, mistä myöhäiset
onnittelut vielä, ja ministeri Kalliomäkikin on,
niin yrittäkää nyt ymmärtää se
kuntien ahdinko, mikä siellä on. Ne eivät
pysty enää turvaamaan niitä peruspalveluja.
Siinä on aivan selvä kehitys nyt menossa: kulttuuripuolta
puretaan, irtisanomisia tapahtuu, lomautuskierteet ovat lähtemässä päälle.
Puhemies:
Saammeko kysymyksen?
Arvoisa herra pääministeri, eikö hallituksen
nyt pitäisi tosissaan puuttua tähän ongelmaan
eikä tällaisia selvityksen selvityksiä enää antaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! En nyt niin kauhean uusi valtuutettu ole, kun
kohta 25 vuotta sitten ensimmäisen kerran valittiin.
Nämä laskelmat on tehty, ne ovat kaikkien nähtävissä.
Aivan kuten kuntaministeri Manninen totesi, ratkaisevaa on tietysti
tämä kustannusten nousutaso myös. Emme
me kovin pitkään voi jatkaa myös sillä ajattelulla,
että kuntapuolella kustannukset nousisivat selvästi
nopeammin kuin yleinen kansantuotteemme kasvaa. Siinä mielessä nämä laskelmat
on tehty tämän 4 prosentin tasolla, ja on aika
erikoinen väite tai syyte, että nyt kustannukset
nousevat nopeammin ja sen tähden pitää valtion
toimia. Kyllä tässä yhdessä pitää toimia
sen mukaan, että nämä kustannukset pysyvät
kurissa. Se on ydinkysymys.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Ministeri Manninen totesi, että on
poikkeuksellisia vuosia, jolloin tämä arvioitu
menokatto ylittyy, ja viittasi siinä esimerkiksi hoitotakuuseen
ja joihinkin muihin poikkeuksellisiin menoihin. No, hoitotakuun
tulo oli kyllä jo budjettia laadittaessa tiedossa, ja tiedustelenkin:
Mihin hallitus on ylipäänsä perustanut
arvionsa ja laskelmansa siitä, että tällaisena
poikkeuksellisena vuotena menot todellakin rajoittuisivat kuitenkin
4 prosenttiin, koska laskelmathan lähtevät siitä?
Olen kysynyt monta kertaa aiemminkin ja toivon, että nyt
saisin tähän vastauksen, kun en ole aiemmin saanut:
Onko hallituksella arviota siitä, miten paljon kuntien
menot kasvavat lisääntyneen alkoholinkäytön
vuoksi, esimerkiksi lastensuojelumenojen ja muiden menojen lisäyksen
vuoksi — 80 prosenttiahan näistä kustannuksista
lankeaa nimenomaan kuntien maksettavaksi — eli mitä hallituksen
epäonnistunut alkoholipolitiikka maksaa kunnille?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Alkoholihaitat syntyvät viiveellä, ja
varmasti niitä tässä maassa syntyy myöskin
tähän terveysjärjestelmään,
mutta eivät varmasti vielä ensi vuonna kaikki
realisoidu. Sekä sosiaalipuoli että terveyspuoli
joutuvat vastaamaan päihde-, tupakka- ja huumevahingoista,
joita kansanterveydelle aiheutuu. Nämä eivät
ole mikään uusi asia, vaan ovat vuosikausia jo
olleet kasvussa. Miten tässä olisi toisella tavalla
voitu tehdä? Jos ed. Räsänen ajattelee,
että alkoholiasioissa voisimme ikään
kuin palata siihen lähtöruutuun huolimatta siitä,
että tilanne Suomen ympärillä on muuttunut,
niin se on kyllä virheellinen kuvitelma.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä kokoomuksen
ja vasemmistoliiton puolelta on toistuvasti otettu esiin tämä 502
miljoonan euron laina. Tässä yhteydessä on
syytä muistuttaa, että tämä laina
on kertynyt ajalta, jolloin kokoomuslainen valtiovarainministeri
ja vasemmistoliittolainen kuntaministeri hoitivat Suomen kuntien
ja maan talouden asiaa. (Välihuutoja) Suomessa on erittäin
hyvä peruspalveluohjelma laadittu hallituksen ja kuntakentän
välillä. Se on historiallisen hyvä ohjelma,
jossa on linjattu palvelut ja rahoitus. Kysyisin ministeri Manniselta:
Millä tavalla tässä seurantajärjestelmässä on sovittu
siitä, jos ilmenee ongelmia palveluiden tai rahoituksen
saatavuudessa, millä tavalla on valmiutta reagoida mahdollisessa
uudessa tilanteessa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Peruspalvelutyöryhmä jatkaa
työtään, ja tarkoituksena on, että vuosittain se
tarkistetaan samassa yhteydessä, kun kehyksistä päätetään,
ja silloin tietysti arvioidaan myöskin tätä kokonaistilannetta.
Siinähän arvioidaan tietysti paitsi kuntatalouden
tilaa totta kai myöskin valtiontalouden tilaa ja sitten
näiden yhteensovittamista ja mietitään
erilaisia keinoja tuottavuuden ja rakenteellisten uudistusten kautta,
millä tavalla voidaan menot sopeuttaa niihin tuloihin,
mitkä meillä on tulevaisuudessa odotettavissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten kaikki tiedämme, kunnilla
on huomattavia vaikeuksia peruspalvelujen tuottamisessa tällä hetkellä,
esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon riittävien
palvelujen tuottamisessa. Kyllä ovat hallituspuolueiden
kuntapäättäjät ihmeissään,
kun he näkevät siellä käytännössä ruohonjuuritasolla,
että rahat eivät riitä, mutta teoriassa
täällä hallituksen ministerit todistelevat,
että kyllä riittää ja lisää on
tullut ja riittävästi on tullut muka valtiolta
rahaa. Kaksi kysymystä:
Ministeri Manninen, aikooko hallitus pitää kiinni
siitä esityksestään, jolla se on ottamassa ensi
vuonna kunnilta yli 400 miljoonan euron pakkolainan, vaikka hallituspuolueiden
edustajat täällä eduskunnassa ovat vihjanneet,
että hallitus olisi siitä peräytymässä?
Toinen kysymys ehkä ministeri Kalliomäelle. Tänään
hallitus on ilmoittanut, että tulo- ja varallisuusveron
tuotto valtiolle ensi vuonna on yli 200 miljoonaa euroa pienempi
kuin mitä tähän saakka on arvioitu. Mitä tämä uusi
arvio merkitsee kuntien kannalta? Kuinka paljon te arvioitte, että kuntien
verotulot ovat pienempiä kuin tähän saakka
on arvioitu?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitus pitää siitä kiinni,
ellei se jotakin muuta päätä. (Naurua — Hälinää)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Oikeastaan voisin toistaa tuon erinomaisen vastauksen,
minkä ministeri Manninen lausui, mutta kyllä tämän
päivän lehdestä katsoin muun muassa sellaisen
tutkimustuloksen, että kansalaiset ovat hyvin tyytyväisiä lääkärinpalveluihinsa
Suomessa tällä hetkellä. (Ed. Lamminen:
Ovat, vai?) — Se voi tietysti olla tutkimus, johon kaikki
eivät voi luottaa, mutta tämmöinenkin
ilmiö kuitenkin tässä maassa on näköjään
vallalla.
Valtion ensi vuoden budjetin täydennysesitys tänään
kertoo tuon, mihin ed. Zyskowicz viittasi. Kuntatalouteen en usko
tuon nyt vaikuttavan sillä tavalla merkittävästi,
että se olisi muuta kuin hippunen siinä meressä,
jossa kuntataloutta katsotaan siitä näkökulmasta,
johon ministeri Manninen tuossa ensimmäisessä vastauspuheenvuorossaan
viittasi. Siellä on kyettävä tehostamaan ja
luomaan tuottavuutta aivan uudella tavalla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun me nyt Kuopiossakin käymme sekä hallituspuolueitten,
keskustapuolueen ja sosialidemokraattien, että myös
kokoomuksen kanssa neuvotteluja siitä, miten edelleen leikkaamme,
kun enää juuri mitään tehostamista
ei löydy ja kun ei lisätulojakaan ole tulossa,
niin mitä pitää tehdä? Mistä sitä leikkaamista
oikein löydetään? Jos syyllisiä ovat
silloinen ministeri Korhonen, niin kuin on nyt tässä viime
aikoina käynyt, ja Niinistö jne., niin riittäisikö,
jos ed. Korhoselta ja kenties Niinistöltäkin tulisi
lupaus siitä, että he ottavat syyn niskoilleen,
jos hallitus suostuu huolehtimaan nyt siitä, että kuntatalous
tulee kuntoon? Uskon, että he olisivat tähän
valmiit. (Välihuutoja)
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Herra puhemies! Tuskin se raha tunnustamalla yhtään
lisääntyy siinä. (Ed. Pulliainen: Nyt
menee jo liian ylimieliseksi! — Hälinää)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kuntatalouden tilassa on kysymys liian korkean menojen
kasvun vähentämisestä. (Ed. O. Ojala:
Siis tahallaan tehdään!) Se on Kuntaliiton ja
kuntien oma kanta, että 4 prosentin kasvutasoihin on pakko
päästä. Sekin merkitsee vielä palveluitten
kehittymistä, mutta jos mennään tällä yli
5 prosentin, lähes 6 prosentin, tasolla, niin varmasti
olemme vaikeuksissa. Vasemmistoliitto, te haluatte rappeuttaa valtiontalouden.
(Välihuutoja vasemmistoliitosta) Ei ole mitään
hyötyä siirtää valtion rahaa
kunnille, kun valtio alkaa sen jälkeen putoamaan kuin kivi.
Ed. Maija Perho merkitään
läsnä olevaksi.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kuntien menojen kasvuksi ensi vuodelle on
arvioitu 4 prosenttia, ja kunnista tulee tietoa siitä,
että ne uudet velvoitteet, joita ensi vuoden budjetti tuo mukanaan,
merkitsevät osaltaan sitä, että tämä 4 prosenttia
on valitettavasti alimitoitettu. Tämä kustannustenjaon
tarkistusten palautus nopeammassa tahdissa on mielestäni
perusteltu myös siitä näkökulmasta,
että kunnat pystyvät kilpailemaan työnantajina,
rekrytoimaan tulevaisuudessa uutta henkilökuntaa. Kunnissa
on paljon alipalkattuja, korkeasti koulutettuja työntekijöitä niin
hoiva-alalla kuin kulttuurialallakin, ja mielestäni yksi
tärkeä näkökohta on se, että kunnille ja
kuntatyönantajalle tulisi palkanmaksuvaraa, kun nämä maksatukset
tulisivat etupainotteisesti.
Puhemies:
Saammeko kysymyksen?
Eikö tämän näkökohdan
pitäisi painaa myös tässä päätöksessä?
Edustajat Leena Harkimo ja Jari Koskinen
merkitään läsnä oleviksi.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Juuri parhaillaan, kun on tulopoliittiset neuvottelut
käynnissä, ei kannattaisi kovin paljon ainakaan
innostaa siihen, että palkanmaksuvaraa olisi noin vain
lisää kovin paljon, että sitä vielä valtion
puolelta syötettäisiin lisää.
Tämä on meille kaikille yhteinen ongelma, valtion
ja kuntien yhteinen ongelma, se että kustannustaso kunnissa
on noussut ja, niin kuin sanoin, näyttää nousevan
nopeammin kuin yleinen kustannustaso nousee. Ei voida ajatella niin,
että julkisella sektorilla se ratkaisumalli on vain se,
että jos kunnissa kulut nousevat yli 4 prosentin, niin
kuin raha-automaatista sitten valtiolta löytyy rahaa tämän
paikkaamiseen. Kyllä tässä on pakko kuntakentän
ja valtion yhdessä etsiä keinoja, joilla kustannuskehitys
pidetään kurissa.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut tiedustella ministeri Kalliomäeltä ja
ministeri Hyssälältä, onko julkinen talous
hallituksen mielestä kokonaisuus. Olen hiukan harmistunut
siitä, että esimerkiksi vanhustenhuollon ongelmista
keskusteltaessa aina joudun toteamaan, että kyllä eduskunta
on esimerkiksi omaishoidon osalta ymmärtänyt,
että omaishoitajat tarvitsevat muutaman lisälomapäivän,
jotta jaksavat hoitaa vanhuksiansa ja vammaisiansa kotona, mutta
sitten taas kunnassa ei olekaan mahdollisuutta tarjota niitä lomapäiviä,
eikä vanhusta voikaan jättää yksin
vaan tarvitaan se hoitopaikka, tai että haluamme ilman
muuta kehittää avohoitoa, mutta eihän
avohoito voi olla sitä, että vanhukset ovat yksin
kotona eikä kotiapu käy.
Miten tämä ongelma ratkaistaan, että me
säädämme hyviä lakeja, mutta
kunnilla ei ole resursseja? Onko julkinen talous kokonaisuus, vai onko
tämä tosiaankin pelkkää pallopeliä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Alho tekee oikean ja hyvän kysymyksen,
johon vastaus on, että tietenkin on, se on kokonaisuus.
Julkinen talous on yhteinen valtion ja kuntien talous, ja se pitäisi
kaikessa päätöksenteossa huomioida.
Eduskunta on se paikka, jossa näitä lakeja
säädetään. Hallitus tekee esityksiänsä.
Nyt on syytä lähteä siitä, että lisämenoja
ei lainsäädännön kautta kunnille
enää aseteta. Sitten kannattaa muistaa, että valtio
on paljon pidemmälle velkaantunut kuin kunnat, monin verroin
enemmän velkaantunut. Eli ei tästäkään
lähtökohdasta voida ikään kuin
johtaa sitä, että me voimme tuosta vaan liikutella
rahaa valtion puolelta kunnille taikka takaisin.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tästä omaishoidosta: On
hyvä, että se nousi tässä esille.
Yritämme tällä vaalikaudella todellakin
näitä rakenteita laittaa kuntoon kohtaamaan ikääntyvän
väestön määrää. Meillä omaishoito
kunnan palvelujärjestelmässä ansaitsee
kyllä tulla paremmin huomioiduksi ja osaksi sitä kokonaisuutta.
Lomapäiviinhän tuli viime kuun alussa parempi
mahdollisuus, kun kunnat voivat periä ainoastaan korkeintaan
9 euroa tästä sijaistamisesta. Nyt tämä on
ratkaiseva parannus siihen, että kyetään
näitä vapaita viettämään.
Olemme tekemässä omaishoidossa ensi vuodeksi
kuntiin ohjeistusta ja kriteeristöä. Nyt meillä aika
paljon kolmannella sektorilla ja meidän hankkeittemme toimesta — niitä on
jo yli 130 — tapahtuu, omaishoidon taloja ollaan tekemässä; paljon
tässä omaishoidossa nyt kyllä tapahtuu, mutta
varmasti tarvitaan vielä tämmöistä kokonaisvaltaisempaa
katsantokantaa, ihan niin kuin ed. Alho peräänkuulutti.
Puhemies:
Myönnän tähän keskusteluun
vielä yhden lisäkysymyksen ed. Korhoselle ja sen
jälkeen asianomaisen valtioneuvoston jäsenen vastauksen.
Sitten mennään seuraavaan kysymykseen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysehän on nyt siitä,
mistä nyt keskustellaan, pakkolainasta, jonka valtio on
ottamassa kunnilta, päinvastoin kuin nykyinen voimassa oleva
lainsäädäntö on edellyttänyt.
Herra pääministeri, ne luvut, joita minä esitin
Lapin osalta, on laskettu sillä 4 prosentin kaavalla: 4
prosenttia menoja, 4 prosenttia tuloja sitten lisää.
Silti se tulema on nimenomaan se 6 euron vuosikatetaso, joka ei
kerta kaikkiaan riitä. Voisitteko te nyt vastata niille
lappilaisille edes, mitä heidän pitää tehdä?
Ei se liturgia enää auta, että yhteistyötä tai rakenteellisia
muutoksia tai tehkää jotakin, jolla saadaan menot
kuriin, kun se ei kerta kaikkiaan riitä teidän
omien laskelmienne mukaan. Mikä on se keino, herra pääministeri?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tätä kuntatalouskeskustelua
on käyty hyvin paljon, ja hallitus on tehnyt esityksensä tästä kustannustenjaon
tarkistamisesta, sen jaksottamisesta sellaiselle jaksolle, useamman
vuoden jaksolle, jonka myös valtiontalous kestää ja valtiontalouden
kehykset kestävät, joista myös eduskunta
on päätöksen aikanaan tehnyt. Tässä joudutaan
kantamaan vastuuta myös koko julkisen talouden vakaudesta.
Siinä osana on myös valtiontalous. Se ratkaisuesitys,
joka eduskunnalle on esitetty, on tehty harkiten niiden voimavarojen
perusteella, jotka valtiovallalla on olemassa. Meillä on
tietyt kehykset olemassa. Niitä pitää kunnioittaa.
Ei voi myöskään valtiota velkaannuttaa.
Meidän on pidettävä julkisen sektorin
tasapainosta huolta.