Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
            että ed. Kuopalla ja minulla on nyt kaikki valta käsissämme,
            kun meillä on täällä ainakin
            viiden kuudesosan enemmistö. Mutta siitä huolimatta
            tyydymme nyt tekemään esityksiä vain
            tähän kyseessä olevaan lakiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun poliittisen historian tutkijat aikanaan
            lukevat tämän lakiesityksen käsittelyn
            pöytäkirjaa, niin joku heistä saattaa,
            jos ei ole tarkemmin perehtynyt siihen, miten tämä hallitus—oppositio-prosessi
            toimii, ihmetellä, kun lukee sekä valiokunnan
            mietintöä että siihen liitettyä vastalausetta.
         
         
         Nimittäin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä on
            kaksi kappaletta, joista jälkimmäisessä esitellään
            yksi tekninen, numeerinen, muutos, ja sitten on ensimmäinen
            kappale. Oikeastaanhan se on toinen kappale, alussa on tietysti pakollinen
            johdatus hallituksen esitykseen johtavista syistä jne.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön ainoassa varsinaisessa
            asiakappaleessa todetaan:
         
         
         "Sosiaali- ja terveysvaliokunta viittaa aiempiin kannanottoihinsa,
            joissa valiokunta on pitänyt välttämättömänä,
            että päivärahojen määräytymisperusteista
            säädetään pysyvällä lainsäädännöllä.
            Valiokunta huomauttaa, että päivärahojen laskentaperusteena
            olevan palkan määräytyminen liittyy laajemminkin
            eri etuuksien perusteena käytettäviin palkka-
            ja työtulokäsitteisiin, joita on vastikään
            osin yhdenmukaistettu sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan lainsäädännön yhteydessä.
            Väliaikaisella lainsäädännöllä vuodesta
            1993 lukien vuosittain säädetty vähennys työtulosta
            tai etuudesta merkitsee kaikkien päivärahojen
            osalta alempaa tasoa kuin mitä pysyvän lainsäädännön
            mukaisesti määräytyvä laskentasääntö tuottaisi.
            Järjestelmän läpinäkyvyyden
            vuoksi poikkeussäännöksistä tulisi
            luopua. Vuosittain hyväksytystä päivärahan
            perusteeseen tehtävästä vähennyksestä luopuminen
            lisäisi sairausvakuutuksen työtulovakuutuksen
            sekä työttömyysvakuutuksen menoja. Samalla
            se nostaisi sairausvakuutuksen päivärahamaksua,
            työnantajan sairausvakuutusmaksua samoin kuin työttömyysvakuutusmaksuja.
            Pysyvään järjestelmään
            siirtyminen merkitsi kuitenkin sosiaaliturvajärjestelmien
            yksinkertaistamista ja selkiytymistä." Ei tuota nyt paljon
            selkeämmin voi sanoa.
         
         
         Tämä taitaa olla, olisikohan nyt, kymmenes kerta
            peräkkäin, kun valiokunta paheksuu tätä raippaveroa
            ja sen vuotuista säätämistä.
            Tästä syystä olen yhdessä ed.
            Rauhalan kanssa jättänyt valiokunnan mietintöön
            vastalauseen, jossa todetaan: "Esitämme valiokunnan mietinnön
            perusteluihin viitaten lakiehdotuksen hylkäämistä." Emme
            löytäneet yhtään sen parempia
            syitä kuin valiokuntakaan tämän lakiesityksen
            hylkäämiseksi, jota tässä nyt
            esitän.
         
         
         Ehdotan siis, että lakiesitys hylätään.
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Noilla sosiaali- ja terveysvaliokunnan perusteilla
            johdonmukainen linja olisi ollut, että myös sosiaali- ja
            terveysvaliokunta olisi esittänyt valiokuntana tuon lakiesityksen
            hylkäämistä. Mutta koska se ei sitä tee,
            niin minä kannatan ed. Virtasen tekemää hylkäysehdotusta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.