Hannu Hoskonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valmistelemani lakiesitys, johon on
67 kansanedustajaa vahvan tukensa antanut, koskee opintotukilain
17 §:n muuttamista ja nimenomaan siihen suuntaan, että se
olisi järkevää ja nykyaikaista.
Herra puhemies! Valtio maksaa päätoimisille opiskelijoille
opintotukea, joka pitää sisällään opintorahan,
asumislisän ja opintolainan valtiontakauksen. Opintotuen
tarkoitus on turvata päätoimisten opiskelijoiden
toimeentulo opiskelun aikana. Tällä systeemillä on
osaltaan taattu kaikille suomalaisille mahdollisuus opiskella varallisuuteen
ja sosiaaliseen taustaan katsomatta. Näin on turvattu se,
että jokaisella nuorella on mahdollisuus tuoda oma panos
yhteiskunnan kehittämiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
Samaiseen järjestelmään on kuulunut
myös opintojen maksuttomuus. Opintotuen määrä laskee,
mikäli opiskelijalla on riittävä määrä muita tuloja.
Opiskelijalla saa laskennallisesti olla tuloja 505 euroa jokaista
kuukautta kohden, jolta hän on nostanut opintorahaa tai
asumislisää, ja 1 515 euroa niitä kuukausia
kohden, joilta hän ei ole edellä mainittuja etuuksia
saanut. Tämä niin sanottu vapaa tulo lasketaan
kalenterivuosittain. Mikäli opiskelijan vuositulot ylittävät
vapaan tulon rajan, pitää hänen peruuttaa
opintotuen maksaminen halutuilta kuukausilta tai palauttaa osa opintotuesta
Kelalle, niin että vapaa tulo ei ylitä laissa
asetettua määrää.
Laki sanoo, että opiskelijan on itse huolehdittava siitä, että vuositulo
ei ylitä vapaata
tuloa. Mikäli kuitenkin tuloja
on liikaa, on opintoraha ja asumislisä palautettava vapaan
tulon korottamiseksi tukivuotta seuraavan kalenterivuoden maaliskuun
loppuun mennessä. Jos palautus jää tekemättä,
peritään liikaa maksetut opintotuet takaisin 15
prosentilla korotettuna.
Herra puhemies! Opiskelijoiden opintotuen ohessa tekemät
työt ovat usein satunnaisia ja työsuhteet perin
rikkonaisia, ja työnantajia saattaa olla useita. Tämä on
vaikeuttanut monella opiskelijalla tulojen seurantaa. Tulorajoissa
pysymistä vaikeuttavat edelleen palkan päälle
tulevat lomarahat ja mahdolliset luontoisetuudet, jotka katsotaan
veronalaiseksi tuloksi. Tämä on johtanut monissa
tapauksissa yllättäviin takaisinperimisiin ja
siihen, että lain opiskelijoille turvaamia etuuksia on
palautettu liikaa, joko vahingossa tai varmuuden vuoksi. Liikaa
palautettuja opintotukia Kela ei maksa takaisin. Opintotuen maksatuksista
vastaava Kansaneläkelaitos saa opiskelijoiden tulotiedot
suoraan verottajalta. Verotuksessa taas on se käytäntö,
että esitäytetty veroilmoitus pitää palauttaa
verottajalle viimeistään 8.5. tai 15.5. Esitäytetyt
veroehdotukset verovelvolliset, siis myös opiskelijat,
saavat joitakin viikkoja myöhemmin. Järkevämpää olisi,
että jos opiskelijalla olisi käytettävissään
verottajan tiedot, näin voitaisiin välttyä yllättäviltä opintotukien
korotetuilta takaisinperimisiltä ja toisaalta myös
opintotukien liiallisilta takaisinmaksami-silta. Pitää muistaa,
että opiskelijoiden tulotaso on erittäin alhainen
ja heidän taloudellisessa tilanteessaan satojen eurojen
yllättävä takai-sinmaksu voi
olla erittäin raskas taakka kannettavaksi.
Lisäksi tapausten käsittely yksinkertaistuisi monessa
tapauksessa, kun sekä Kansaneläkelaitos että opiskelija
tekisivät päätöksensä yksiselitteisesti
samojen tietojen perusteella.
Edellä mainituista syistä olisikin järkevää siirtää viimeistä takaisinmaksun
päivää toukokuun 15. päivään
eli samaan päivään, joka on viimeinen
veroehdotuksen palauttamispäivä. Näin opiskelijoiden
käytössä olisi samat tiedot kuin Kelalla
ja verottajalla, ja opiskelijoiden taloudellista turvallisuutta
voitaisiin näin ollen parantaa. Tämän
takia kyseinen lakiehdotus on tehty, ja tätä lakiehdotusta
on nimenomaan valmisteltu yhdessä Kansaneläkelaitoksen
lakimiesten kanssa, koska Kansaneläkelaitoshan tässä asiassa
on se instanssi, joka joutuu perimään sitten liikaa saatuja
opintotukia takaisin. Lakiehdotuksen valmistelu on tehty myös
yhteistyössä kulttuuriministerin, vastaavan ministerin
Saarelan kanssa, ja todella annan suuren arvon sille, että tämä asiantuntijaraati
esimerkiksi Kansaneläkelaitoksessa ja myös ministeriön
puolelta on tukenut tätä lakiehdotuksen tekoa.
Toivon, että tämä lakiehdotus saa
myönteisen käsittelyn ja nimenomaan tällä pystytään
suoraviivaiseksi ja virtaviivaiseksi tekemään
tämä opintotukien takaisinperintä, joka
mielestäni on turhan byrokraattinen ja ennen kaikkea aiheuttaa kovan
takaisinperintäkoron tähden epäoikeudenmukaisen
tilanteen opiskelijoille, ja sitten tilanteessa, jossa opiskelija
on esimerkiksi luontoisetuuden tai päivärahan
tulkinnut väärin ja takaisinperinnässä maksanut
liikaa saamaansa opintotukea takaisin, syntyy
vahinko, jossa opiskelija ei saa opintotukea enää liikaa
maksamaltaan osalta takaisin. Tämä epäoikeudenmukaisuus
mielestäni pitää oikaista,
ja tämä lakialoite nimenomaan palvelee tätä tehtyä hyvää tavoitetta.
Toivon, että lakialoitteeni saa myönteisen
käsittelyn eduskunnassa ja nimenomaan tämän
vaalikauden aikana.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskosen tekemä lakialoite,
jossa on myös allekirjoittaneen nimi, on todella kannatettava.
Todella, jos ja kun tämä lakialoite toteutuu,
niin sen myötä myös voi todeta, että paitsi,
että tämä epäkohta poistuu,
niin käsittääkseni tämä lakialoite toteutuessaan
ei kuitenkaan aiheuta menetyksiä kenellekään,
päinvastoin, eli todella toivottavasti erittäin
nopeasti tämä korjaus tehdään.
En käy muuten perustelemaan tätä lakialoitetta,
kun ed. Hoskonen varsin tarkasti sen käsitteli.
Mutta, arvoisa puhemies, vaikka tällä vaalikaudella
on opiskelijoitten asemaan tehty parannuksia ja ensi viikollahan
käsittelemme budjettimietintöä ja siellä tulee
ateriatuki vielä, sen korotus, niin tämä opintorahan
korottaminen on toteutettava seuraavaksi. Toivon, että tulevassa hallitusohjelmassa
ne puolueet, jotka sitten hallituksen aikanaan muodostavat, kirjaavat
sinne hallitusohjelmaan myös, että tämä opintoraha tullaan
korottamaan. Kun sitä viimeksi on tarkistettu, niin siitä on
jo toistakymmentä vuotta.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että ed.
Kähkönen tässä viimeisenä otti
esiin opintorahan korotuksen, joka, totta kai, olisi olennaisin
tapa, jolla opiskelijoitten asemaa voitaisiin parantaa.
Mutta tämä ed. Hoskosen lakialoite on minusta
käytännöllinen ja hyvä. Minä olen
itse pari kertaa maksanut opintotukia takaisin, eikä se
minun mielestäni ollut kohtuuttoman vaikea laskea, joten
ei se sinänsä ole minun mielestäni ihan liikaa
vaadittu, että seuraa omia tulojaan. Varsinkin kun ne tulot
ovat pieniä, niin niitä tulee seurattua luonnostaan
ihan eri pieteetillä kuin kansanedustajan.
Mutta ilman muuta, jos tämä muutos toteutettaisiin,
niin ikään kuin tyhmyydestä ei sakotettaisi,
niin kuin tällä hetkellä tavallaan. Eihän
ole tarkoitus sakottaa tyhmyydestä vaan siitä,
että väärin yrittää puljata
itselleen etuuksia. Nythän meillä on se tilanne,
että tyhmyydestä sakotetaan. Sen takia haluaisin
tässä keskustelussa ottaa esille myös
tämän 15 prosentin korotuksen, että se
on kyllä minun mielestäni aika kova, kun puhutaan
kuitenkin todella pienituloisesta henkilöryhmästä.
Varmasti joku vaatimattomampikin prosentti pitäisi sisällään
saman pelotevaikutuksen, joten sen voisi jopa puolittaa ja silti
se olisi aika kova. Todella siitä nyt ei ole niin montaa vuotta
aikaa, kun minä elin opintorahan varassa, ja oli se aika
kädestä suuhun meininkiä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Kähkösen
nostamat seikat ovat todella arvokkaita. Nimenomaan se yksi tapaus, joka
nousi ihan julkisuuteen, tapahtui Joensuussa, jossa muuan nuori
opiskelija palautti liikaa opintotukea huomattavan määrän
Kansaneläkelaitokselle eikä sitten sitä ruvennut
saamaan millään takaisin. Sitten tämä nimenomainen
tapaus nosti muun muassa Pohjois-Karjalassa vahvaa keskustelua,
onko tämä oikein. Mielestäni tilanne
ei missään nimessä ole oikein, ja olen
hyvin iloinen, että kaikki Pohjois-Karjalan kansanedustajat
ovat tätä lakialoitetta tukeneet monen muun edustajan
lisäksi. Todella toivon, että tämä lakialoite
menisi nopeasti läpi, koska tällä ei
nyt ensi viikolla alkavaan budjettikäsittelyyn nähden
ole mitään budjettivaikutuksia, ei tulo- eikä menopuolelle.
Päinvastoin väitän, arvoisa puhemies,
että tällä on positiivisia vaikutuksia
budjettiin, koska tällä pystytään
menot ennakoimaan tarkemmin ja niiltä turhilta perimiskuluilta
eli turhalta byrokratialta vältytään.
Siksi pidän tärkeänä, että tämä lakialoite
saisi positiivisen käsittelyn jo tämän
eduskunnan aikana.
Keskustelu päättyy.