Valtiovarainministeriön hallinnonala 28
Mika Lintilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeriön pääluokka
ei perinteisesti ole ollut niitä kaikkein suosituimpia
pääluokkia puhua, ja niin kuin jälleen
salista näkee, näin on. Tässähän
tietysti on vielä toisaalta se pikkasen ongelmallinen tilanne,
että pääluokkahan jakautuu periaatteessa kahden
jaoston kesken eli kunta- ja terveysjaoston ja sitten oman jaostoni
eli verojaoston kesken. Verojaoston osalta meillehän kuuluvat
siis verotus, tulli ja eläkkeet niiltä osilta,
miten ne on meille sijoitettu. Muilta osilta varmaankin ed. Väätäinen
esittelee sitten kunta- ja terveysjaoston puheenjohtajana tätä pääluokkaa.
Oikeastaan voisi muutaman sanan sanoa siitä, mitä tässä taustalla
on, ja niistä keskeisistä asioista, jotka kuuluvat
verojaostolle. Ehkä suurinta huolta pitkin syksyä verojaosto
on kantanut siitä, kuinka valtiovarainministeriön
vero-osasto pystyy vastaamaan tällä hetkellä siihen
verovalmisteluun, jota siltä vaaditaan ja jota siltä odotetaan.
Kuten edustajakollegat hyvin tietävät, niin useat
verolait ovat budjettiverolakeja ja se painopiste tulee tänne
joulun alle ja niihin resursseihin mitoitettuna nykyinen verolakien
paine on liikaa valtiovarainministeriön vero-osastolle.
Siinä oikeastaan toimia, joita tulisi hyvin vakavasti harkita,
ovat resursoinnin lisääminen tai sitten määritellä tarkemmin
se, mitkä verolait ovat loppujen lopuksi sitten budjettilakeja
ja mitkä eivät. Tällainen rajaus olisi
ehkä syytä tehdä senkin vuoksi, että yhä enemmän
verovalmistelussa valtiovarainministeriössä käytetään
selkänojana komission yhteisöverolainsäädäntöä ja
ehkä meillä tulisi olla myös näitten
rajapintojen tarkastelemiseen enemmän aikaa, jota tällä hetkellä valitettavasti
ei ole, ja voi sanoa, että viimeisimmän kerran
se tuli esille meille metsäveroa koskevassa valmistelussa
ja sen tulkinnassa sitten jaostossa myöhemmin.
Toinen verotukseen liittyvä asia, jonka kanssa jaosto
hyvin usein joutuu asioimaan, on sitten verohallintoon liittyvä ja
lähinnä päätösten yhtenäistämiseen.
Varsin usein tulee kyselyjä itse kullekin meistä yleishyödyllisten
verotuksesta, niitten vaihtelevasta käytännöstä.
Olisi hyvin toivottavaa, että tässä vaiheessa,
kun tätä selkeyttämistä on jo
useampi vuosi haettu, pystyttäisiin tekemään
ja saamaan tällä tavalla tämä tilanne
sellaiseen tulokseen, että yleishyödylliset yhteisöt olisivat
sitten levollisin mielin siltä osilta, koskeeko verotus
heitä, heidän toimintaansa joltain osa-alueelta.
Kolmas keskeinen osa, joka verojaostolle kuuluu, on tulli. Niin
kuin hyvin tiedetään, niin olemme vasta tehneet
viimeisiä veronkorotuksia alkoholin osalta. On tehty myös
tupakan verotuksen korotuksia. Samaan aikaan ollaan kuitenkin tilanteessa,
että Virosta tuontirajoitukset ovat poistumassa. Tämä yhtälö tulee
tekemään sen, että meidän tulee
entistä tarkemmin valvoa rajojamme. Nämä ratkaisut
eivät saa avata sitä tietä, että salakuljetus
ja siihen liittyvät muut, voisiko sanoa, alamaailmaan liittyvät
asiat saisivat vallan. Tullien resurssit ja oikeastaan sen teknologian
täysimääräinen hyödyntäminen,
joka tällä hetkellä tulleilla on, tulisi
voida taata myös tulevaisuudessa.
Valiokunnan mietintöön verojaosto kirjasi
hyvin vähän. Siellä on käyty
keskustelua taiteilijaeläkkeistä. Verojaosto näkee
ja valiokunta näkee sen, että taiteilijaeläkkeet
ovat edelleen merkittävä osa. Niillä on
merkittävä rooli. Mutta tietyllä tavalla
ongelmalliseksi on tullut se, että nämä taiteilijaeläkkeet
tulevat valtiovarainministeriön pääluokan
kautta ja ne kuitenkin ratkaisee opetusministeriö ja sieltä tulevista
rahoista, joten valiokunta kirjasi tästä, että varsin
pikaisesti tehtäisiin tällainen selvitys, viimeistään
ensi elokuun loppuun mennessä, jossa tämä työnjako
tarkasteltaisiin. Sinällänsä valiokunta
antoi tukensa myös tulevaisuudessa tapahtuville taiteilijaeläkkeitten
myöntämisille, niitten lisäämiselle,
mutta tämä toiminnallinen problematiikka oli se,
johonka valiokunta halusi keskittää huomionsa.
Muilta osiltaan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja Väätäinen
varmaan esittelee tämän pääluokan.
En usko, että siinä sinällänsä suuria tunteita
herättäviä asioita on, jos ei nyt tietysti mukaan
lasketa sitten maksuja EU:lle.
Tuula Väätäinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuntien tukemisesta ja kuntataloudesta. Kuntatalouden
tila on poikkeuksellisen hyvä ollut vuonna 2008, ja arvioiden
mukaan se jatkuu myös ensi vuonna kokonaistasoltaan hyvänä.
Laskusuhdanteen myötä julkisen talouden tila on
kuitenkin heikkenemässä nopeasti ja riskit kuntatalouden
kiristymiselle ovat lisääntyneet huomattavasti.
Heikon talouden kuntien määrä kasvaa
todennäköisesti jo ensi vuonna, ja erityisesti
riskit niissä kunnissa, joissa taseet eivät ole
kunnossa ja joissa yhteisöveron painoarvo on suuri, tulevat
olemaan vaikeuksissa. Muun muassa metsäteollisuuden supistuksen
lisäksi monilla paikkakunnilla on vireillä irtisanomisia ja
lomautuksia.
Talousarvioesitykseen sisältyy paljon elvyttäviä toimia,
jotka vaikuttavat myös kuntatalouteen, mutta ne eivät
kuitenkaan ole välttämättä riittäviä,
mikäli laskusuhdanne jatkuu voimakkaana. Valiokunta korostaa,
että kuntien ja valtion on varauduttava lisäämällä elvyttäviä,
kuntataloutta tukevia toimia. Valiokunnan mielestä jo ensi
vuonna on ryhdyttävä valmistelemaan sellaisia
työllisyyttä parantavia hankkeita ja investointeja,
jotka voidaan tarvittaessa käynnistää heti
vuoden 2010 alussa. Kuntien harkinnanvaraiseen avustukseen on varattu
ensi vuodelle 15 miljoonaa, joka on 5 miljoonaa kuluvaa vuotta vähemmän.
Talouden ja työllisyyden heikkeneminen lisännee
nopeasti harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen tarvetta, ja tämän
vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että kuntien tilannetta seurataan ja momentin määrärahaa
lisätään tarvittaessa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että valtio sitoutuu toteuttamaan pitkäjänteistä ja vakaata
kuntapolitiikkaa ja että kunnallisten peruspalveluiden
saatavuus ja laatu voidaan turvata koko maassa kohtuullisella vero-
ja maksurasituksella.
Sitten kuntarakenteen uudistamisesta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan kuntien yhteistoiminta on lisääntymässä ja
puitelain mukaiset väestöpohjavelvoitteet sosiaali-
ja terveystoimen osalta ovat toteutumassa. Ongelmia puitelain velvoitteista
on vielä noin 30 kunnassa. Kuntaliitosten osalta taas prosessi
on edennyt odotettua nopeammin, joten kun tällä hetkellä kuntia
on 415, niin määrä kuntaliitosten jälkeen
putoaisi 348 kuntaan. Valiokunta korostaa, että kuntaliitokset
eivät yksin ratkaise väestörakenteen
muutoksen aiheuttamia haasteita vaan samalla on huolehdittava palvelurakenteen
ja palvelujen tuotantotapojen kehittämisestä.
On huolehdittava siitä, että palvelut eivät
pirstaloidu ja että perusterveydenhuoltoon ja siihen läheisesti
liittyen sosiaalihuoltoon ja erikoissairaanhoitoon luodaan vahvat
järjestelyvastuualueet. Kuntaliitosten lukuisuuden vuoksi
kuntien yhdistymisavustuksiin osoitettu määräraha
kasvaa ensi vuonna lähes 100 miljoonalla eurolla kuluvaan
vuoteen verrattuna.
Valiokunnan mielestä kuntaliitostukeen tulisi liittää myös
kannustavia ja tulokseen liittyviä elementtejä.
Parhaillaan valmistellaan myös kuntien toimintaan läheisesti
vaikuttavaa lainsäädäntöä,
kuten terveydenhuoltolakia sekä aluehallintoon liittyviä uudistuksia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että valmisteilla oleva lainsäädäntö muodostaa
kuntien ja muiden toimijoiden kannalta johdonmukaisen kokonaisuuden
ja että se yhteensovitetaan huolella niihin ratkaisuihin,
jotka edistävät puitelain tavoitteiden toteutumista. Näitä lakeja
tällä hetkellä valmistellaan varsin erillisinä,
ja tämä valiokunnan huoli on aiheellinen. Toivomme,
että hallitus ottaa tämän kommentin huomioon.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen kuntatalous on uudessa tilanteessa.
Nyt kun viennin vetoon ei voidakaan turvautua, tarvitaan uutta työtä kotimarkkinoilla.
Koti-Suomen
tekemättömien töiden lista onkin pitkä.
Vanhat tiet ja väylät ovat huonossa kunnossa,
ja uusiakin pitää rakentaa. Asuntokanta kaipaa
kohennusta. Kansallisomaisuutemme kunnissa ja valtiolla kaipaa uusimista
ja kunnossapitoa. Nyt jos koskaan on hyvä aika näille
kotitöille.
Kaikki nämä julkisen sektorin työt
tarvitsevat toteutuakseen rahoitusta. Näiden hankkeiden
lisäksi myös suomalaisten yritysten rahoituksesta tulee
huolehtia. Finanssikriisin myötä rahoituksen saatavuus
on yllättäen osoittautunut niukaksi, ja julkisen
sektorin hankkeiden rahoitus niukentaa sitä edelleen, ellei
ryhdytä erityistoimiin tällä alalla.
Pelkona on yleinen luottolama. Tämän vuoksi rahoituspääomien
tuonti Suomeen valtion ja kuntien hankkeiden tarpeisiin on erittäin
tärkeää. On ilmeistä, että nykyisessä taloustilanteessa
finanssipääomia Suomeen voidaan tuoda enää vain
joko Suomen valtion tai Suomen kuntien luottokelpoisuuteen nojautuen.
Niiden varassa toimivia luottolaitoksia tai luottoyksiköitä on
kolme: Valtiokonttori, Kuntarahoitus ja Finnvera. Näiden
luottolaitosten avulla nyt uhkaavaa luottolamaa voidaan torjua.
Uusia toimijoita ei ole aikaa perustaa, sillä niiden tulisi
rakentaa kansainvälisten markkinoiden suhdeverkostot aivan
tyhjästä ja luoda jalansija omalle varainhankinnalleen.
Tehtävä on lyhyessä ajassa mahdoton.
Kuntarahoituksen ja Finnveran toiminnan aktivointi on jo aloitettu
nyt tehdyillä lisäpääomituksilla.
Pääomituksen lisäysten tulee olla Rahoitustarkastuksen
laatuvaatimusten mukaisesti pysyviä ja kansainvälisesti
läpinäkyviä, jotta noiden toimijoiden
uskottavuus kansainvälisessä varainhankinnassa
olisi turvattu. Väliaikainen ja nopeasti poistuva tilapäinen
pääomitus on kansainvälisen uskottavuuden
kannalta myrkkyä, jota ei pitäisi edes mainita
näissä vakavissa yrityksissä. Riittävä pääomitus
turvaa Kuntarahoituksen ja Finnveran aktivoinnin niiden nykyisten
toimialojen sisällä.
On kuitenkin hyvä varautua myös luottolaman
syvenemiseen ja tilanteen vaikeutumiseen. Järkevää varautumista
olisi uusien ja entistä laajempien toimivaltuuksien määrittäminen
molemmille luottolaitoksille niillä toimialoilla, jotka ovat
EY-kilpailulainsäädännön mukaisesti
mahdollisia mutta joita Suomessa ei ole määritelty niiden
toimialaan kuuluviksi. Tämä antaisi meille hyvät
institutionaaliset edellytykset torjua luottolamaa yhdessä muiden
yksityistä pankkisektoria tukevien toimenpiteiden kanssa.
Arvoisa puhemies! Pankkien suhtautuminen valtiontakausten vastaanottoon
lyö ällikällä. Takaukset kyllä sinänsä kelpaisivat,
mutta valtio ei saisi asettaa niiden antamiselle minkäänlaisia
ehtoja. Kaikki muut tahot tässä vaikeassa tilanteessa
kyllä joustavat vaan eivätpä pankit.
Tästä seurauksena lainananto vakavaraisillekin
yrityksille on loppunut ja konkursseja tulee mitättömien
likviditeettiongelmien vuoksi. Valtio eli veronmaksajat kelpasivat
maksumiehiksi 1990-luvulla ja kelpaisivat nytkin mutta vain maksajan
rooliin.
Elvytys on taitolaji, jossa oikeat aikataulut ja oikea mitoitus
kunakin ajankohtana on tarkkaan harkittava. Kollegoilleni salin
vasemmalla laidalla muistuttaisin, ettei elvytyksessä ole
kysymys huutokaupasta, siitä, kuka eniten tarjoaa, niin
kuin nyt on vähän tapahtunut. (Ed. Kuoppa: Teillä on
paremmin kirpputori!) Kysymys on siitä, mitkä toimet
vaikuttavat nopeimmin, mitkä kestävimmin ja mistä saadaan
paras työllisyysvaikutus, ja näinhän
hallitus tekeekin.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vastoin ed. Kalliksen odotuksia keskityn
tähän kuntapolitiikkaan, joka on tämän
pääluokan tärkeä kokonaisuus.
Herra puhemies! Vanhasen kakkoshallitus on hoitanut erittäin
vastuullisella tavalla kuntapolitiikkaa, ja pitkälle sen
seurauksena kuntatalouden tila on tänä vuonna
ollut poikkeuksellisen hyvä ja monilla myönteisillä ratkaisuilla
luodaan edellytyksiä myöskin kuntatalouden pitkän
aikavälin hyvälle hoitamiselle. Kuntien taloutta
on vahvistettu viime vuosina hallituksen toimesta merkittävästi.
Vuodesta 2008 lähtien valtionosuuksien indeksikorotukset
toteutetaan täysimääräisenä,
kun ne aiempina vuosina on tehty puolitettuna tai 75-prosenttisesti.
Vuosina 2008—2012 kunnat saavat yli 400 miljoonaa
euroa enemmän aikaisempaan menettelyyn verrattuna. Tämän
lisäksi valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon
tarkistus, 250 miljoonaa euroa, maksetaan tänä vuonna
kunnille kokonaisuudessaan. Edellisillä kerroilla kunnat
ovat saaneet kustannustenjaon osoittamat valtionosuudet usealle
vuodelle porrastettuna.
Molemmat Vanhasen hallitukset ovat korvanneet veronkevennysten
aiheuttamat veromenetykset täysimääräisesti.
Ennen vuotta 2003 kunnille kohdistuivat yli 800 miljoonan euron
veromenetykset, joita ei korvattu lainkaan. Vuodesta 2003 lähtien
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia on lisätty
veromenetyksiä vastaavasti. Kokonaisuudessaan kuntien valtionosuuksien arvioidaan
lisääntyvän vuonna 2007—2011
yhteensä 1,7 miljardilla eurolla. Vuosina 2003—2007
vastaava luku oli noin 1 miljardi. Tällä osoitan
sen, että nykyinen hallitus on poikkeuksellisen voimakkaasti
halunnut vahvistaa kuntataloutta.
Kuitenkin meillä on yhteinen huoli siitä,
että talouden kasvun heikentyminen ja taantuma merkitsevät
paineita myöskin kuntatalouteen. Se on suoraan sanottava.
Esimerkiksi ensi vuodelle esitetty harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen
määrä on todennäköisesti
liian matala ja sitä joudutaan tarkistamaan ensi vuoden
aikana. Kokonaisuudessaan kuitenkin on erittäin tärkeää,
miten kunnat onnistuvat palvelutuotannon kehittämisessä.
Tässä mielessä on syytä kannustaa
kuntia jatkamaan edelleen palvelutuotannon tehostamista ja parhaitten
käytäntöjen levittämistä.
Nyt on hyviä hankkeita vireillä, ja tämän
Paras-hankkeenkin kautta monia yhteistoiminta-alueita on muodostettu
ja myöskin kuntarakenne on vahvistunut. Mutta työ on
vasta alussa ja tarvitaan pitkäjänteistä työtä,
jotta palvelutuotantoa pystytään edelleenkin kehittämään.
Tässä mielessä hallituksen linja on oikea
ja sitä pitää jatkaa, mutta päävastuu
on pitkälle myöskin kunnilla jatkossa.
Kuntien valtionosuusjärjestelmää uudistetaan vuoden
2010 alusta. Tässä on erittäin tärkeää, että uusi
järjestelmä pystyy turvaamaan kaikkien kuntien
rahoituspohjaa ja palveluitten saatavuutta, niin että kuntien
välisiä tuloeroja pystytään kaventamaan
huomioimalla riittävällä tavalla erilaisia
olosuhdetekijöitä, kuten sairastavuutta, kunnan
sijaintia ja muita olosuhdetekijöitä. Myöskin
verotulojen tasausjärjestelmää pitää edelleen
parantaa, jotta siitä hyvästä talouden kasvusta,
mitä voidaan yhteisillä ponnistuksilla aikaansaada,
riittävä osa tulee kaikkien Suomen kuntien hyödyksi.
Puhemies! Pääministeri Vanhanen esitti muutama
viikko sitten mielenkiintoisen avauksen, joka sai myös
keskustan puoluevaltuuskunnan tuen. Se koskettaa veroprosenttikaton
asettamista kunnallisveroon. Nythän meillä on
käynyt viime vuosien aikana niin, että kuntien
väliset veroprosenttierot ovat kasvaneet voimakkaasti,
ja tälle kehitykselle pitäisi saada jonkinlainen
katto. Sen takia on perusteltua selvittää, mitä merkitsisi,
jos asetettaisiin veroprosentin katto, jonka yli menevästä osuudesta
valtio vastaisi ja tulisi näitten heikoimman tulopohjan
kuntien tueksi turvaamaan kansalaisten tärkeät
peruspalvelut, koska siitä on pidettävä kiinni,
että peruspalveluitten yhtäläinen saatavuus
pitää varmistaa ja viime käden vastuunkantaja
on valtio ja yhteiset resurssit ja verovarat. Toivon, että tätä asiaa
hallituksen piirissä myös valmistellaan ja löydetään
yhteinen poliittinen linjaus sille, että ikään
kuin tietynlainen perälauta asetetaan tähän
veroprosenttien kasvulle. Toki se edellyttää sitä,
että ne kunnat, jotka tähän menettelyyn
tulisivat mukaan, joutuisivat hyvin voimakkaalla tavalla sopeuttamaan
omaa toimintaansa ja huolehtimaan siitä, että kustannustehokkuus
on palvelutuotannossa paras mahdollinen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
puheenvuoroni valtionhallinnon tuottavuusohjelman pohdintaan. Tuottavuusohjelman
koordinaatiovastuuhan kuuluu valtiovarainministeriölle.
Tuottavuusohjelmaahan raamitettiin Matti Vanhasen ensimmäisessä hallitusohjelmassa,
jolloin hankkeesta koordinaatiovastuussa olevaa valtiovarainministeriötä luotsasi
ensin Antti Kalliomäki ja loppukaudesta Eero Heinäluoma.
Matti Vanhasen toinen hallitus jatkaa ohjelman eteenpäinviemistä.
Nyt hankkeen koordinaatiovastuuministerinä on Jyrki Katainen.
Tuottavuusohjelman tarpeellisuus oli ja on yhä kiistaton.
Työikäisten vähetessä ja vanhusväestön
lisääntyessä työn tuottavuuden
on kasvettava, toimintojen tehostuttava ja työntekijöiden
riitettävä myös julkisen sektorin ulkopuolelle.
Tuottavuutta tavoitellaan kehittämällä työmenetelmiä ja
johtamista, hyödyntämällä uutta
teknologiaa ja parantamalla yhteistyötä muiden
toimijoiden kanssa. Yhteistyö, päällekkäisten
toimintojen karsiminen ja muun muassa niin sanottu yhden luukun
periaate ovat sekä kustannustehokkuuden kannalta perusteltuja
että myöskin tavallista kansalaista paremmin palvelevaa
toimin-taa. Myös onnistuneita, jo toteutettuja toimenpiteitä valtion
alaisten laitosten kehittämisessä on, esimerkiksi
Verohallinnon puhelinpalvelu, jossa puhelu ohjautuu sinne, missä ei
ole ruuhkaa. Eihän ole väliä, missäpäin
Suomea virkailija on. Tärkeintä on, että palvelu
on viivytyksetöntä ja asiantuntevaa. Samoin Kelan
verkkosivut ovat saaneet paljon kiitosta selkeydestään
ja monipuolisuudestaan.
Oikein toteutettuna tuottavuuden lisääminen vaikuttaa
myös työntekijöiden arkeen parantaen työelämän
laatua, lisäämällä työhyvinvointia
ja tehden valtion työpaikoista houkuttelevampia. Näihin
tavoitteisiin keskusta on sitoutunut. Valitettavasti koko tuottavuusohjelman
eteenpäinviennin ajan sitä ovat leimanneet väärät
tekijät. Heti alkuun lähdettiin takamus edellä puuhun, kun
tuottavuusohjelmasta tulikin henkilöstön leikkauslista.
Tällä hallituskaudella taas tuottavuusohjelmassa
on korostunut yltiöpäinen usko, että säästöjä saadaan
ulkoistamalla ja yksityistämällä toimintoja.
Tästä huolestuttavana esimerkkinä oli
taannoinen linjaus ulkoistaa vankien ruokahuolto. Se olisi tullut
miljoona euroa kalliimmaksi kuin toiminnan hoitaminen julkisella
sektorilla.
Tuottavuusohjelmaa on arvosteltu kovin sanakääntein
niin eduskunnasta kuin myös valtion työntekijöiden
taholta. On selvää, että jokaisessa organisaatiomuutoksessa
epävarmuus ja ylipäänsä tuttujen
toimintatapojen muuttuminen aiheuttavat torjuntaa. Välillä on
haasteellista erottaa, mikä osa arvostelusta on vain muutosvastarintaa ja
mikä johtuu todellisesta huolesta siitä, että tuottavuusohjelman
linjaukset vaarantavat kansalaisten palvelujen saannin.
Arvoisa puhemies! Politiikkaa on tehtävä ajassa.
Tuottavuusohjelmaa on tähän syksyyn saakka saatu
viedä eteenpäin suurimpana huolena uhkaava työvoimapula.
Nyt on tilanne toinen. Hallituksen on arvioitava, millaisia kurssin
muutoksia tuottavuusohjelmaan tarvitaan. Esimerkiksi työ-
ja elinkeinokeskusten ja -toimistojen toimintakyky on aivan oleellisen
tärkeä tulevina kuukausina. Myöskään
yhtään uutta työtöntä ei valtio
saa ulkoistamistoimillaan tehdä. On kuitenkin räikeää julkisuuden
tavoittelua vaatia koko tuottavuusohjelman pysäyttämistä,
erityisesti taholta, joka on ollut sorvaamassa koko ohjelmaa ja
nuotittamassa sitä, että ohjelmasta tulikin juustohöyläävä henkilöstön
vähennysohjelma. Käsillä oleva talouden
alamäki ei poista sitä tosiasiaa, että iso
osa työvoimastamme siirtyy lähivuosina eläkkeelle
ja että ihmisten työhyvinvointia ja työmenetelmiä on
kehitettävä. Näihin haasteisiin tuottavuusohjelmalla
on pyrittävä edelleen vastaamaan. Sitä tarvetta
ja tosiasiaa ei taloustilanteen äkillinen muuttuminen muuta.
Kuten valtiovarainvaliokunta toteaa mietinnössään,
tuottavuusohjelma on edelleen perusteltu ja tarpeellinen. Väestön
ikääntymisen aiheuttama palvelutarpeen kasvu ja
julkisen talouden kestävyyden varmistaminen edellyttävät
julkisen hallinnon sekä julkisten palveluiden tuottavuuden
ja tehokkuuden lisäämistä. Valitettavasti vetovastuussa
kulloinkin olleet tahot ovat nähneet tuottavuuden kehittämisen
kapeakatseisesti lähinnä vain säästettyinä henkilötyövuosina. Suosittelen
lämpimästi tutustumisjaksoa työelämään.
Tuottavuutta ei voida mitata vain tuijottamalla lukuja, siis vähentyneen
henkilöstön määrää ja
sen tuomia euromääräisiä säästöjä.
Tuottavuutta lisätään muun muassa hyvällä ja
inhimillisellä johtamisella, työhyvinvoinnin lisäämisellä,
kehittämällä työmenetelmiä ja
ottamalla uutta teknologiaa käyttöön.
Arvoisa puhemies! Toivon hallitukselle ja ministeriölle
herkkyyttä avoimeen keskusteluun ja suoraselkäisyyttä tehdä painopistelinjauksia,
joita vaativat niin muuttunut taloudellinen tilanne, eduskunta kuin
tähän asti saadut kokemukset tuottavuusohjelman
eteenpäinviemisestä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusta on kritisoitu opposition
taholta hitaasta reagoinnista maailmantalouden tilanteeseen. (Vasemmalta:
Aiheesta!) Opposition tarjoamat vaihtoehdot hallituksen johdonmukaiselle politiikalle
ovat olleet lähinnä rahan huoletonta lisäämistä milloin
minnekin. Tarjottujen vaihtoehtojen pitäisi sisältää muutakin
kuin vain korkeampi rahantarjous ja sitä myöten
rajumpi velanotto. Sen sijaan, että syytellään
hallitusta toimettomuudesta, meidän täytyy kaikkien
pistää hanskat heilumaan ja tukea yhdessä tehtäviä ratkaisuja
talouskriisin torjumiseksi.
Hallituksen viime vuosina määrätietoisesti
toteuttama valtionvelan lyhentäminen on ollut tulevaisuuteen
katsomista parhaimmillaan. Näin varauduttiin nyt eteemme
tulleen hitaamman talouskasvun aikaan. Velan lyhentäminen
loi puskuria muun muassa terveydenhuollon kasvavien kustannusten
kattamiseen. Taloutemme kestää nyt mittavankin
velkaantumisen, jos siihen on todellista ja aitoa tarvetta.
Suhdannetilanteen kehittyminen on otettu huomioon myös
veronkevennyksissä. Niillä kannustetaan yksityistä kysyntää talouden
painuessa taantumaan. Kaikkien tuloluokkien veronkevennykset auttavat
talouden pitämistä jaloillaan, ja kotitalouksien
ostovoima lisääntyy ensi vuonna jopa jo 4 prosentilla.
Kuntien lakisääteisen palvelutuotannon turvaaminen
ilman velkaantumista on haasteellista nykyisessä taloustilanteessa,
kun vielä verokehitys ensi vuonna näyttää laskevalta.
Kunnille osoitettuja velvoitteita on paljon, ja monet kunnat ovat
joutuneet ottamaan ulkopuolista velkaa. Kuntien välinen
yhteistyö ja kuntaliitokset ovat tuoneet joitakin ratkaisuja
ja säästöjä palveluiden järjestämisessä.
Kaikkiin ongelmiin kuntaliitokset eivät kuitenkaan luo
hetkellistä helpotusta. Väestön vanheneminen
lisää palvelujen kysyntää ja
kuntien menoja entisestään. Talouden laskusuhdanne
puolestaan lannistaa yrittäjiä ja vähentää yritysten
kunnille tuomia tuloja. Hyvin monilla paikkakunnilla on vireillä lomautuksia
ja irtisanomisia, joista rakennus- ja metsäteollisuus varmasti
kärsivät eniten.
Elvyttävät ja työllisyyttä tukevat
toimet, kuten väylä-, asunto- ja korjausrakentaminen,
ovat nyt erittäin ajankohtaisia. On nimenomaan keskityttävä hankkeisiin,
jotka voivat käynnistyä mahdollisimman nopeasti
ja myöskin työllistävät mahdollisimman
paljon. Myös peruspalveluiden laatu ja saatavuus on taattava.
Kuntien tilannetta on seurattava tarkasti, koska harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen
tarve luultavasti kasvaa. Kuntapolitiikan on oltava määrätietoista
ja pitkäjänteistä. Kuntaliitostukien
määrärahat nousevat kuntaliitosten kasvaneen
määrän vuoksi, ja nyt olisi hyvä liittää tukeen
myös kannustavia ja ennen kaikkea tulokseen liittyviä elementtejä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän vain lyhyesti huomiota
tähän lainsäädäntöpuoleen,
jota on menossa erittäin runsaasti tällä hetkellä liittyen
aluehallintoon, liittyen terveydenhuoltoon ja liittyen sekä sosiaalipuolen substanssiin
että sen hallintoon.
Minäkin toivoisin, että nämä lukuisat
isot lakipaketit onnistuttaisiin nyt sitten kytkemään
niin yhteen, ettei harmaita alueita synny, niin että kunnissa
ihan aidosti voitaisiin luoda järkevää rakennetta
palveluille, tuottaa niitä uudella tavalla ja ylipäätään
päästä eroon noista katvealueista.
Sosiaalipuoli on kytkettävä entistä paremmin terveydenhuoltopuoleen,
koska ne asiat, joita näillä sektoreilla käsitellään,
liittyvät myöskin arjessa ja käytännössä erittäin
paljon toisiinsa. Toivoisin, että yli hallinnonrajojen
voitaisiin nyt sitten tämä yhteensovitus tehdä.
Vielä toinen asia: On hyvä, että harkinnanvaraisiin
avustuksiin kunnille tulee lisää rahaa. Huomauttaisin
vielä siitä, että monilla kunnilla on
tällä hetkellä sellainen tilanne, että ne
tarvitsisivat harkinnanvaraista avustusta muun muassa siihen, että saisivat
pikaiset huostaanotot, joita erittäin monissa kunnissa
joudutaan tekemään paljon, että he saisivat
sosiaali—terveysbudjettinsa pysymään
reilassa. Kun viisi kuusikin lasta otetaan perheestä huostaan,
niin se voi kaataa pienen kunnan koko budjetin. Tällaisia
esimerkkejä on tullut. Minä toivoisin, että tuota
harkinnanvaraista avustusta tällaisissa tapauksissa, kun laki
ei sitä kiellä, voitaisiin myös antaa
sellaisille kunnille, jotka eivät näistä lastensuojelun
haasteista selvästikään tällä hetkellä selviä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Uusista lomautuksista ja irtisanomisista
uutisoidaan joka päivä. Laskusuhdanne ei voi olla
heijastumatta julkiseen talouteen, ja myös kuntatalous
kiristyy nopeasti. Lomautusten ja irtisanomisten jyrkkä lisääntyminen
heijastuu voimakkaasti kuntien kunnallis- ja yhteisöverokertymiin.
Yhteisöveron tuottoarviota onkin jo alennettu tänä syksynä todella
reippaasti. Verotulot romahtavat, mutta toimintamenot kasvavat.
Tehty palkkaratkaisu, sopimuksen kumuloituminen, on keskeinen tekijä kuntien
toimintamenojen kasvussa. Tänä vuonna kuntien
palkkamenojen kasvu vuoden alusta muistaakseni syyskuun loppuun
mennessä on ollut 8,5 prosenttia. Tässä on mukana
myös sen asian vaikutus, että kuntiin on palkattu
uutta väkeä. Puhdas — käytän
sitä sanaa — palkkamenojen nousu on kuitenkin
noin 6 prosenttia.
Kuntatalouden tulevaisuus ei näytä siis ruusuiselta,
eikä se ole sitä suurella osalla kunnista tälläkään
hetkellä. Menot kunnissa kasvavat, ja esimerkiksi muuttotappiokunnille
vuoden alusta toteutettu sivistystoimen valtionosuus oli varsin huono.
Eli sehän lasketaan nykyisin siten, että oppilasmäärällä kerrotaan
yksikköhinta ja siitä sitten vähennetään
summa, joka saadaan, kun kuntien asukkaiden määrällä kerrotaan
joku luku á euroa. (Ed. Kallis: Se jaetaan neljällä!) — Aha, vai
niin. — Tämä laskutapa todella vääristää vanhusvoittoisille
kunnille maksettua valtionosuutta sivistystoimen osalta. Muutenkin,
kun ajatellaan sellaisia kuntia, joissa on vinoutunut ikäjakauma,
tilanne ei ole paras mahdollinen.
Arvoisa puhemies! Valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistus
on tarkoitus saada voimaan 2010 alusta. Se on helpommin sanottu
kuin tehty, eli haasteet ovat melkoiset. On yhdyttävä siihen,
mitä sanoi ed. Rantakangas, eli jatkossakin tulisi ottaa
huomioon nämä olosuhdetekijät, kuten
sairastuvuus, suuret etäisyydet ja ikärakenne, vähintään
samalla painolla kuin tässä nykyisessä valtionosuusjärjestelmässä.
Myös verotulojen tasausjärjestelmän pitäisi
jatkossakin olla voimassa.
Totesin jo eilen näitä alijäämäkuntia
olevan viime vuodelta reilut 150 ja alijäämän
runsaat 423 miljoonaa euroa. Nämä kunnat ovat
useassa tapauksessa ansiotasoltaan ja elinkeinorakenteeltaan keskimääräistä heikompia,
ja tuloveroprosentti on näissä jo korkeampi. Eli
kun nyt taantuma on iskenyt, talous ja työllisyys heikentyneet, niin
erityisesti nämä ensimmäisenä ovat
ahdingossa. Jos ajatellaan menojen sopeuttamista tulojen tasolle,
niin se on entistä haasteellisempi tehtävä.
Täällä on jo otettu monessa puheenvuorossa
esille harkinnanvaraisten rahoitusavustusten pikainen lisääminen.
Se tulisi tehdä jo tässä vaiheessa ensi
vuoden talousarvioon. Se olisi välittömin keino
auttaa näitä kuntia. Sosialidemokraatit esittävätkin
5 miljoonaa nyt omassa budjetissaan.
Arvoisa puhemies! Taantuman torjumiseksi tässä ja
nyt tarvitaan voimakasta elvytystä. Täällä talossa
ollaan eri mieltä panostuksesta siihen; hallituksen puolelta
panostukset, mistä puhutaan, ovat todella vaatimattomia.
Kyllä täytyy ihmetellä sitä,
miksi odotetaan helmikuuta.
Otan esille kuntien kohdalta, että kunnille peruskorjausinvestointeihin
tulisi kohdentaa rahaa. Eli kouluissa, terveyskeskuksissa, kulttuurilaitoksissa
on hyvin paljon korjaustarvetta jo tällä hetkellä.
Toki kuntienkin on osallistuttava myös taloyhtiöiden
(Puhemies: 5 minuuttia!) peruskorjaukseen. Valitettavasti niitä peruskorjauksia
on siirretty ja siirretty, eli lisättäköön
näitä peruskorjausavustuksia, esimerkiksi hissiavustuksia, niin
uusia työpaikkoja saadaan. Ja, arvoisa puhemies, kun näitä hissejä tulee
taloihin, ne mahdollistavat erittäin monen kuntalaisen
kotona asumisen jatkumisen vuosilla.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! On selvää, että tämä nopeasti
heikentyvä suhdannetilanne kiristää myöskin
kuntatalouden tilaa ja lisää riskejä kuntatalouden
varsin nopeallekin heikkenemiselle. On selvää,
että aina silloin, jos tulojen kasvu hidastuu ennakoitua
voimakkaammin mutta kuitenkin menot pysyvät edelleen korkealla
tasolla, totta kai kokonaistasapaino voi heiketä hyvinkin
nopeasti. Mutta etenkin tässä vaiheessa on vielä vaikea
arvioida kokonaisuudessaan niitä vaikutuksia kuntatalouteen,
mutta se tässä tilanteessa on positiivista, että vuodesta
2005 lähtien kuntatalouden tilahan on aina tähän
syksyyn saakka jatkuvasti parantunut, ja myös kun ajatellaan
ensi vuotta, niin valtionosuuksien kasvu on edelleen ensi vuonnakin
hyvä. Sitä kautta tavallaan valtion puolelta ollaan
vahvasti tuota ensi vuotta tukemassa.
Myöskin kunnilla on hyvä, noin 4,4 miljardin euron,
kassavaranto ja kertynyttä ylijäämää melkein
saman verran, kun taas alijäämien saldo on noin
500 miljoonaa euroa. Negatiivisen vuosikatteen kuntien määrähän
on tässä jatkuvasti vähentynyt, ja ennakkotieto
tämän vuoden osalta on se, että niiden
määrä pysyy noin 50:nä. Myös velkaa
lisänneillä kunnilla on pääsääntöisesti varsin
hyvä velanmaksukyky, mutta ylipäänsä, niin
kuin hyvin tiedämme, kuntien taloustilanne vaihtelee erittäin
suuresti, ja sinänsä tämä meidän
keskeinen haasteemme on juuri se, että kuntatalous on viime
vuosina eriytynyt. Toki se, että kun talouskasvussa mennään
ensi vuonna hyvin todennäköisesti pakkasen puolelle,
se vaikuttaa näiden hyvän talouden kuntien tilanteeseen myöskin
kielteisesti.
Eli on ilman muuta selvää, että tätä tilannetta pitää aktiivisesti
seurata. Täällä on monessa eri puheenvuorossa
kiinnitetty huomiota harkinnanvaraisten avustusten määrään,
ja samaan tapaan kuin tänä vuonnakin, kiitos valtiovarainvaliokunnan,
myöskin lisäbudjeteissa löydettiin vähän
lisärahoitusta näihin harkinnanvaraisiin. Pitää sitten
ensi vuonna katsoa sitä kuntatalouden kokonaiskuvaa ja
sitä, mikä se todellinen tarve myöskin
tuolle harkinnanvaraisen momentille oikein on. Sinänsä on
erinomaista, että eduskunnassa on laajalti halua köyhän
asian ajamiseen, on kyse sitten kyse köyhistä ihmisistä tai
köyhistä kunnista. Tämä pitää ottaa
huomioon myöskin, kun tehdään tuota valtionosuusuudistusta.
On selvää, että kun taloustilanne
on heikkenemässä vahvasti, niin tällaisen
valtionosuusuudistuksen vaikeuskertoimet kasvavat erittäin
paljon. Mutta hallitusohjelmassa ja myöskin Paras-lainsäädännössä on
kyllä aika vahvasti linjattu, minkä tyyppistä uudistusta
tässä ollaan tekemässä: siis
sellaista, joka aikaisempaa paremmin pystyy kuntien erilaisia olosuhde-
ja palvelutarvetilanteita tasaamaan. Eli tällaisella Robin Hood
-mentaliteetilla tuota uudistusta ilman muuta tehdään
eli rikkailta otetaan ja köyhille annetaan. Mutta niin
kuin sanoin tuossa aikaisemmin, tässä tilanteessa,
kun näitä rikkaita on vähemmän,
rikkailta on vähän huonompi sitten tässä tilanteessa
ottaa. Mutta todellakin tuon uudistuksen perusperiaatteet ovat siinä,
että pystytään aikaisempaakin paremmin
huolehtimaan siitä, että joka puolella Suomea
kuntapalvelut pystytään järjestämään.
Myöskin niissä elvytystoimenpiteissä,
joista hallitus on jo nyt päättänyt tuossa
budjetin täydennysosassa, kunnat ovat myös saamapuolella. Mutta
kun ensi vuonna lisää elvytystoimenpiteitä ollaan
todennäköisesti tekemässä, niin
silloin pitää myöskin erityisesti kuntien
tilanne katsoa, jotta pystyttäisiin kannustamaan kuntia
heikentyvästä taloustilanteesta huolimatta tekemään
niitä investointeja, jotka joka tapauksessa on muutaman
vuoden kuluttua tehtävä. Rakennusalalla tuleva
liikkumavara ja myöskin hintojen lasku pitää siinä mielessä pystyä käyttämään
nimenomaan sellaisiin investointeihin, jotka joka tapauksessa on
tehtävä.
Monessa puheenvuorossa täällä on
myös kiinnitetty huomiota siihen, että meillä on
useita eri uudistushankkeita menossa: on aluehallintouudistusta,
on terveydenhuoltolain uudistamista ja on Paras-hanketta, ja kyllä kun
näitä kaikkia viedään eteenpäin,
erityisesti tätä terveydenhuoltolakia, niin erittäin
keskeinen periaate ja tavoite hallituksellakin on se, että Paras-hanke
ja terveydenhuoltolakihanke ovat synkronissa keskenään,
niin että kunnat eivät nyt ole tekemässä sellaisia
päätöksiä, joita sitten muutaman
vuoden kuluttua jouduttaisiin auki repimään. Se
on jonkin verran haastavaa, mutta tämä asia on
ilman muuta näissä lainsäädäntöhankkeissa
keskeinen tavoite hallituksessa, että kaikkia uudistuksia vietäisiin
todellakin samojen suuntaviivojen pohjalta eteenpäin.
Tanja Karpela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitokset ministerille hyvästä puheenvuorosta,
ja erityisen kiitettävää oli kuulla ministerin
huoli kuntien harkinnanvaraisista avustuksista ja myös
kiinnostus siitä, että jos tämä laskusuhdanne
saman näköisenä jatkuu, niin tarvetta
tullee tuohon korotukseen ja varmasti siihen sitten palattaneen
tarvittaessa.
Mutta toinen erinomaisen hyvä yksityiskohta valtiovarainministeriön
hallinnonalalla on valiokunnan esille ottama ylimääräinen
taiteilijaeläke. Tuo asia on ollut jo pitkään
ongelmana, sillä taiteilijaeläkkeen määräthän
on valtiovarainministeriöstä käsin määrätty,
joskin opetusministeriö nämä esittää.
Määriä laskettiin 1990-luvun alussa 65:stä aina
sinne 35:een, ja tämä on ollut ihan selkeä ongelma.
Tarvetta on huomattavasti suuremmalle määrälle,
samoin kuin myöskin tarvetta on selkeyttää,
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) että nämä saataisiin
saman hallinnonalan alaisuuteen. Tälle toivotan menestystä ja
toivon, että opetusministeriö substanssiministeriönä tästä tulevaisuudessa
pääsisi päättämään.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kähköselle: Niin kuin
sanoin omassa puheenvuorossani, elvytys on taitolaji ja oikeat aikataulut
ja oikea mitoitus kunakin ajankohtana on tarkkaan harkittava. Sen
takia ei kannata roiskia nyt ihan minne sattuu, vaan ne harkitaan
ja palataan sitten ensi vuonna lisäelvytyksellä,
jos sitä tarvitaan.
Ed. Rantakangas, onko keskusta nyt tosissaan tässä kunnallisverotuksen
katossa? Oletteko te irtautumassa Paras-hankkeesta ja kuntien harkinnanvaraisista
avustuksista, kun te tätä lähdette esittämään,
kun nimenomaan näillä hankkeilla, sekä Paras-hankkeella
että harkinnanvaraisilla avustuksilla, turvataan kuntalaisten
palvelut ympäri Suomea?
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on olemassa kuntia, joilla
on kuntatalous todella huono, ja me tiedämme, että näillä kunnilla
on vaikeuksia selviytyä palvelurakenteista huolehtimisesta
ja palvelujen järjestämisestä. Kun nyt
sitten puhutaan näistä niin sanotuista rikkaammista
kunnista, joilla talous on kunnossa, niin tiedämmekö me, millä tavalla
nämä paremmin toimeen tulevat kunnat ovat huolehtineet
palveluistaan? Vähän on semmoinen epäilys
siitä, että sitä rahaa, mikä on
käytössä, ei ehkä suunnata sinne,
mihinkä tarvittaisiin, elikkä palveluiden järjestämiseen
ja myös sitten lakisääteisten ulkopuolella
olevista palveluista huolehtimiseen. Onko ministerillä tietoa
siitä, millä tavalla nämä paremmin
toimeen tulevat kunnat ovat hoitaneet palveluvelvoitteensa lähinnä kuntalaisia
kohtaan?
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olisin kysynyt ministeriltä,
onko hallituksessa keskusteltu Senaatti-kiinteistöistä ja
niiden vuokratasosta, joka aiheuttaa kunnissa ja valtionhallinnossa
aivan käsittämättömiä tilanteita
tänä päivänä. Kun samaan aikaan
vuokratasot nousevat ja Senaatti-kiinteistöt ryöhältävät
miljoonien edestä plusmerkkistä tulosta, niin
onko tässä asiassa enää oikein
mitään järkeä ja onko se kenenkään
hallinnassa?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitusneuvotteluissa sovittiin, että yksi
kuudesta tavoitteellisesta painopistealueesta on harmaan talouden
kuriin saaminen. Mitä nyt tähän mennessä puolentoista vuoden
aikana on tapahtunut, arvoisa ministeri? On tapahtunut, että kaksoislaskutuksen
hävittämiseen tähtäävä lakiesitys
on tänne tullut, mutta kaikki muut viestit, jotka ovat
tulleet, ovat olleet negatiivisia eivätkä positiivisia.
Tuorein esimerkki tästä oli vastauksenne kirjalliseen
kysymykseen 797 esitutkintaviranomaisten mahdollisuudesta saada
pankeilta tilitapahtumatietoja elektronisessa muodossa, jonka tyrmäsitte
täydellisesti. Kysyn teiltä, ministeri: koska
tuotte kvartettiin ja sitä kautta eduskuntaan hallitusohjelman
mukaisen harmaan talouden torjuntaohjelmanne?
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valiokuntakäsittelyssä on
käynyt ilmi, miten pienellä määrärahalla
voidaan saada suuria muutoksia aikaan tai ainakin suurta helpotusta
sellaisille piireille, jotka ovat sitä määrärahaa
odottaneet.
Mutta tässä keskustelussa on myöskin
puhuttu verotuksesta, ja ed. Lintilä toivoi, että yleishyödyllisistä yhdistyksistä
annettaisiin
selkeät ohjeet, milloin ne ovat verovelvollisia, milloin eivät.
Tämä epävarmuus ja nämä kielteiset
päätökset, jotka ovat tulleet, ovat kyllä tuottaneet paljon
harmia ja surua aatteellisissa yleishyödyllisissä yhteisöissä.
En ole tavannut yhtäkään kansanedustajaa
enkä eduskuntaryhmää, joka olisi sitä mieltä,
että näitten verotuksen tulisi muuttua.
Sitten toinen asia, joka on myös tämmöinen pieni,
loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen asia, on omaishoitajien verotus.
Joka ikinen kansanedustaja sanoo, että on väärin,
että omaishoitajia verotetaan ankarammin (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) kuin muita palkansaajia, mutta mitään
muutosta ei ole tullut, ja peräänkuulutan sellaista.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Matikainen-Kallströmille sen
verran, että keskusta haluaa jatkaa Paras-hankkeen toteuttamista
ja haluamme myös pitää harkinnanvaraisen
rahoituselementin olemassa. Mutta tässä veroprosenttikatossa
on kyse siitä, että meillä on Suomessa
muutamia kymmeniä kuntia, jotka ovat sijainniltaan ja olosuhteiltaan
sellaisia, että ne tarvitsevat erityistoimia. Muuten kansalaisten
kannalta syntyy kohtuuton tilanne veroprosentin eroissa. Meillä esimerkiksi Haapavedellä
on
erilainen tilanne kehittää elinkeinoelämää kuin
Espoolla ihan sijainnista ja eräistä muista tekijöistä johtuen.
Tässä mielessä tarvitaan vielä lisää tasausjärjestelmää,
ja tämä veroprosenttikatto on hyvä avaus
selvitettäväksi. Siinä ei valtiontalouden
kannalta ole kuin muutamista kymmenistä miljoonista välttämättä kysymys,
mutta näitten kansalaisten kannalta on kyse erittäin
isosta tasa-arvo- ja oikeudenmukaisuuskysymyksestä, josta
keskusta haluaa pitää kiinni edistäen
sitä, toivottavasti myöskin hallituskumppanit.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisalle ministerille, olisin kysynyt oikeastaan
tästä valtionosuusuudistuksesta, kun jo muutaman
vuoden ja edelleenkin olen itse selvitellyt sitä, koska
se on niin monimutkainen järjestelmä. Olisi erittäin
hyvä kuntien näkökulmasta, että se
olisi ennakoitavissa oleva, selvästi yksinkertaisempi järjestelmä,
jolloin pystyisi myöskin suunnittelemaan tulevaisuuteen.
Toivottavaa olisi, että se todella yksinkertaistuisi.
Sitten hiukan huolissani olen siitä kommentista, jossa
sanotaan, että rikkailta otetaan ja köyhille annetaan,
koska yksi järjestelmähän on tietysti se,
että täytyisi olla myöskin niille kunnille
kannustava malli, jotka tekevät työpaikkoja, jotka saavat
yrityksiä. Sitä kautta sitä täytyisi
myöskin tukea. Siinä yhtenä riskinä,
ed. Rantakangas, on juuri se, että enää ei
ole kannustavaa mallia, kun luodaan tietynlainen katto. Se antaa
sellaisen viestin, että okei, mennään
kattoon asti, mutta sitten ei tarvitsekaan enää tehdä mitään,
ja sama kysymys on (Puhemies: Minuutti on mennyt!) harkinnanvaraisiin
liittyen.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täytyy sanoa, että joitakin
asioita löytyy, mistä olen samaa mieltä ed.
Jaskarin kanssa, ja tämä on sellainen asia. Nythän
tässä kepu yrittää viedä sellaista
mallia tällä kunnallisverokatolla eteenpäin,
että muut laitettaisiin maksamaan huonosti tai leväperäisesti
hoidettujen kuntien velvoitteita. Tästähän
tässä kysymys on. Jos me katsomme kuntarakennetta
ja katsomme sitä, mitkä ovat voimasuhteet niissä kunnissa,
mistä me nyt, ed. Rantakangas, puhumme ja mitä te
voimakkaasti ajatte, niin siellä on keskusta pääpuolueena
hyvin monissa kunnissa yksinkertaisella enemmistöllä.
Valtionosuusuudistuksen osalta tarvitsee totta kai katsoa erilaiset
vaihtoehdot, mutta kyllä tässä kepu nyt
ujuttaa keittiön oven kautta sellaista järjestelmää,
jossa muut tuodaan sitten maksajiksi niihin ongelma-alueisiin, mistä nyt
on kysymys.
Toivon, että kokoomus nyt tässä mielessä on (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) hereillä.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kunnille tulevien valtionosuuksien nettolisäys
on vain vähän yli parikymmentä miljoonaa
euroa. Se on todella vaatimaton. Sitä taustaa vasten olisi
ehdottoman tärkeää, että kuntien
perusrahoitusta nostettaisiin ja myöskin harkinnanvaraisia
valtionosuuksia nostettaisiin.
Täällä on puhuttu kuntien palveluista
ja vaaditaan, että tulee uusi tapa järjestää palveluja,
ja se on hallituksen tunnussana, joka suomennettuna on kunnallisten
palvelujen ulkoistaminen. Sitähän käytännössä merkitsee
se teidän puhumanne uusi tapa, enkä voi pitää sitä kyllä ainoana
oikeana ratkaisuna, että tavoitteena on vain ulkoistaa mahdollisimman
paljon palveluja.
Toisena asiana on vielä tämä matalapalkkatuki
täällä. On käsittämätöntä,
että työnantajat palkitaan siitä, että ne
maksavat tarpeeksi pientä palkkaa, 900—2 000
euroa, 54-vuotiaille tai sitä vanhemmille työntekijöille.
Ne saavat palkkion siitä. Minä ymmärtäisin,
jos se palkkio annettaisiin työntekijälle, mutta
kun palkitaan työnantajat siitä, että ne
maksavat tarpeeksi pientä palkkaa, se on täysin
käsittämätöntä.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna on nähty
poikkeuksellisen runsaasti kuntaliitoksia. Meillä Itä-Savossakin
Savonlinna ja Savonranta yhdistyvät nyt vuodenvaihteessa,
ja varmasti näitä kuntaliitoksia nähdään
niin Itä-Suomessa kuin muuallakin ensi vuonna lisää.
Sen takia on hyvä, että kuntien yhdistymisavustuksiin
on osoitettu määrärahaa 100 miljoonaa
euroa tämänvuotista enemmän. Kun kuitenkin
tutkimukset osoittavat, että vanhoissa kuntaliitoksissa,
1970-luvulla tehdyissä, liitokset eivät ole tuoneet
taloudellista säästöä ja monissa
tuoreemmissakin kuntaliitoksissa on ollut monenlaisia ongelmia,
haluaisin kysyä ministeriltä: mitä muita
kannustimia tai ohjekirjoja tähän kuntaliitos-
ja kuntayhdistymisasiaan on tulossa tai tuotu, jottei uusien yhdistyvien
kuntien tarvitsisi rämpiä tätä vaivalloista
tietä?
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin pidän erinomaisena,
että vihdoinkin selvitetään näitten
ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden
tilanne, niiden asema ja merkitys tässä kokonaisuudessa.
Se on erittäin hyvä, koska valtiovarainministeriössä ei
oikein mielestäni ymmärretä näitten
ihmisten tilannetta, jotka ovat näitten ylimääräisten
eläkkeitten tarpeessa. Suuri osa heistä on erittäin
puutteellisen eläketurvan piirissä. He ovat eläneet
pienillä palkkioilla, pienillä apurahoilla jne.
Heitä on erittäin paljon, joukoittain tulossa
eläkeikään. Ihan samalla tavallahan on
monien muidenkin ammattiryhmien kohdalla, mutta tämä ryhmä nyt kannattaa
kerta kaikkiaan katsoa, mitä se on syönyt, ja
jatkossa lisätä näitten ylimääräisten
taiteilijaeläkkeiden määrää.
Ei ole valtiontaloudessa kyllä iso asia laittaa sinne muutama
satatuhatta lisää.
Leena Harkimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa esiin valtiovarainministeriön
muuttuneen käytännön. On merkittävää,
että kuntien valtionosuuksien laskennassa koskien muun
muassa liikuntatoimen yksikköhintojen korotusta, vaikutukseltaan
noin 18:aa miljoonaa, ja opetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen
suunnattua 16:ta miljoonaa ei huomioida laskennassa valtionosuuksia
vähentäen. Kysymys on tällöin
aidoista euroista ruohonjuuritason toimintaan kuntalaisten hyväksi.
Veikkauksen tuotosta ja sen kohdentamisesta yleisesti haluan
muistuttaa niin ministeriä kuin ministeriötä sikäli,
että myös jatkossa tuotto tulee ohjata vain lainsäätäjän
tarkoittamille, jakosuhdelain mukaisille edunsaajille, toisin sanoen tieteelle,
taiteelle, nuorisotyölle ja liikunnalle.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Matikainen-Kallströmille: Olen
samaa mieltä, että tämä elvytys
on varmasti taitolaji ja todella haasteellinen. On mielenkiintoista
nähdä, kun kevätistuntokausi alkaa, ovatko
hallituksen puolelta ne panostukset 100 miljoonan luokkaa tai hiukan
alle ja mikä tilanne on siinä vaiheessa vai todetaanko
sieltä, että todella olisi pitänyt aiemmin
reagoida, niin kuin itse uskon.
Arvoisa puhemies! Edelleen vaivaa tuo, että erityisesti
kokoomuksen puolelta tuodaan jatkuvasti esille sitä, että valtionosuuksia
on lapioitu, niitä on roiskittu. Edustajat aivan hyvin
tietävät, että olosuhteet ovat varsin
erilaiset, mitä tulee kuntavero- ja yhteisöverokertymiin.
Eri alueilla (Puhemies: Minuutti on mennyt!) yritysten toimintaedellytykset
ovat erilaiset. Onko toivottavaa ja haluaako kokoomus juuri sitä,
kun erityisesti kokoomuksen puolelta näin todetaan, että tänne
Etelä-Suomeen tulisi kaikkien siirtyä?
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eilisessä ja tämänkin päivän
keskustelussa hallituspuolueitten edustajat ovat syyttäneet
oppositiota siitä, että se roiskii rahaa, mutta
on sitä roiskintaa täällä budjettikirjassakin
ainakin viidelle vuodelle: toistasataa miljoonaa euroa vuodessa
täysin tarveharkinnatonta, tehotonta ja kallista tukea
työnantajalle sillä perusteella, että kunhan
maksavat työntekijöille tarpeeksi pientä palkkaa,
ja yhtään uutta työpaikkaa ei ole syntynyt.
Siitä rahasta riittäisi elvytykseen ja riittäisi
kuntatalouteen.
Ministeri Kiviniemi, jos te haluatte kuntatalouden ongelmia
poistaa, miksi ette lähde sieltä pahimmasta päästä?
Utsjoki on Suomen ainoa saamenkielinen kunta. Sen talous on ollut
hyvin pitkään, monta vuotta, kriisissä.
Se on ainoa kunta, joka haluamalla halusi kriisikuntien joukkoon.
Silti sen kunnan avuksi ei ole riennetty. Utsjoen kunnanvaltuuston
puheenjohtaja muotoili tilanteen niin, että heille riittäisi
ensimmäiseksi askeleeksi se, kunhan he pääsisivät
edes siihen tavalliseen kuntakurjuuteen. Miksi te ette lähde
sieltä vaikeimmasta päästä?
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On helppo yhtyä ministerin näkökulmaan
siitä, että valtionosuusjärjestelmän täytyy
olla myös sekä pienempiä, syrjäisempiä ja muilta
olosuhteiltaan poikkeavia kuntia tukeva. Siinä mielessä täällä on,
ehkä voisi sanoa, vähän niin kuin rikkaiden
kumu käynyt tässä salissa. Mutta hallituksen
tulee jatkaa omalla linjallaan ja rakentaa valtionosuusjärjestelmää juuri
niin, että se huomioi nuo poikkeavat olosuhteet. Ne maksavat
kunnille, ja ne ovat myös kansalaisten yhdenvertaisuuden
kannalta äärimmäisen tärkeitä.
Toisaalta varsinkin pienissä kunnissa myös pelätään
sitä, että valtionosuusjärjestelmää viedään
siihen suuntaan, että sillä ikään
kuin pakotetaan kuntia liitoksiin. (Ed. Zyskowicz: Se on hyvä!)
Tässä suhteessa on hienoa havaita, että sellaista äänenpanoa
ei ainakaan ministerin suunnalta ole havaittavissa, jos sitä jostakin
muualta tulee. Perustuslaki kuitenkin lähtee siitä,
että kunnilla on itsehallinto ja verotusoikeus. Paras-laki
kulkee omaa tietään, mutta valtionosuusjärjestelmää siihen
ei saa lähteä sotkemaan, se on aivan selvä.
Kun ed. Laitinen sanoi, että kepu ujuttaa jotain, (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) keskusta ei ujuta mitään,
vaan tuo sen selkeinä hallituksen esityksinä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi kysymystä eläkkeistä.
Ensimmäinen koskee palomiehien eläkeikää. Koko
sali tietää, mikä ongelma siihen liittyy
sen jälkeen, kun sitä pitkitettiin ja nostettiin
ikävuoteen 65. Työterveyslaitos on tutkinut ihan
selvästi, että joku 20 prosenttia heistä on
enää työkykyisiä 56 ikävuoden
jälkeen kaikkiin vaativiin hälytystehtäviin.
Täällä sisäministeri sanoi,
että teiltä voi kysyä, mitä tälle
järjestelmälle nyt kuuluu. Sen takia kysyn sitä teiltä.
Voisitteko vastata, miten asia tältä osin menee
eteenpäin?
Toinen koskee sitten tätä taitelijaeläkettä. Olen
siitä aikaisemminkin täällä puhunut
omasta puolestani, ja näen oikeana sen, että sinne
kohdennetaan lisää rahaa, että yhä useampi
taiteilija pääsisi eläkkeelle. Mutta
koen vaan niin, että se eläke-sana on siinä väärä,
koska eläke on semmoinen, missä kaikkien tietyt
kriteerit täyttävien pitää päästä eläkkeelle,
on sitten vanhuuseläkkeestä, työkyvyttömyyseläkkeestä,
osa-aikaeläkkeestä, mistä tahansa kysymys.
Taiteilijaeläke ei täytä tätä kriteeriä.
Voisiko ajatella jotain uutta termiä tämän
tilalle nyt, (Puhemies: Minuutti!) kun te tätä muutenkin
suunnittelette?
Sirpa Paatero /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuntien itsemääräämisoikeus
on todellakin arvo, ja sitä ollaan kyllä romuttamassa
tällä Vanhasen esittämällä säädöksellä, jolla
tehtäisiin katto kuntaveroprosentille. Myöskin
olen huolissani siitä, mihin se sitten kaatuisi, meille
muille maksettavaksi varmaankin näitten osalta.
Toinen kysymys on sitten tämä uusi valtionosuusjärjestelmä.
Toivottavasti olen saanut väärää informaatiota,
kun kuulin, että se ei niinkään ohjaa
kuntien yhdistymiseen vaan pitää tilanteen nykyisellään.
Elikkä kuntien itsemääräämisoikeus
sillä osuudella kyllä on säilymässä ja
on lähes Paras-hankkeen vastainen.
Ed. Matikainen-Kallströmille: meillä opposition
puolella oli vahvaa tahtoa pankkien jatkolainauksen tukemiseen,
että ne siirtyisivät myöskin kunnille,
yrityksille ja yksityistalouteen, mutta sitä ei näissä papereissa
vaan sattunut näkymään.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisin myös palomiesten eläkeiästä.
Täällä Anne Holmlund kertoi, että on ministeri
Kiviniemen päätettävissä, lasketaanko se
55 vuoteen. Tilannehan on tällä hetkellä se, että on
paljon palomiehiä, jotka eivät selviä edes siihen
55 vuoteen työelämässä, ja se
on heille työturvallisuuskysymys ja se on potilasturvallisuuskysymys.
Hallitusohjelmassahan on sovittu, että tällä hallituskaudella
selvitetään, voidaanko eläkeikää alentaa.
Nyt on hallitus puolessavälissä. Minun mielestäni
nyt pitäisi jo kiireesti tuoda tämmöinen
esitys, jos ikää aiotaan sitten laskea. Aiotaanko
nyt rahoittaa jo tässä budjetissa se, ja mikä teidän
näkemyksenne on?
Ministeri kertoi, että tämä hallitus
on tämmöinen Robin Hood -hallitus, antaa köyhille
ja ottaa rikkailta. Kyllä tämä veronalennus,
mikä nytkin on lähes 1 000 miljoonaa
euroa, antaa rikkaille (Puhemies: Minuutti on mennyt!) ja ottaa
köyhiltä.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
pari hyvää puheenvuoroa näistä valtion
taiteilijaeläkkeistä, yksi mielestäni
vähemmän hyvä puheenvuoro. Olen itse
tehnyt talousarvioaloitteen tästä asiasta, että näiden
taiteilijaeläkkeiden määrää lisättäisiin,
ja olin erittäin tyytymätön siihen vastaukseen,
jonka sain valtiovarainministeriöltä. Siinä vastauksessa
nimittäin sanotaan, että asia on taiteilijoiden
eläkkeiden suhteen nyt kunnossa, koska apurahansaajat saavat
sosiaaliturvan ensi vuoden alusta.
Nyt tilanne on kuitenkin se, että kestää monta kymmentä vuotta,
ennen kuin eläkettä on riittävästi
kertynyt niiden kohdalla, jotka ensi vuoden alusta alkavat kerryttää apurahojensa
avulla maksamalla itselleen sosiaaliturvaa ja alkavat saada tätä eläkettä.
Syy siihen, että taiteilijat eivät ole olleet
samalla tavoin tasavertaisessa asemassa muihin palkansaajiin nähden,
johtuu siitä, (Puhemies: Minuutti mennyt!) että taiteilijat
ovat eläneet näillä apurahoilla, jotka
eivät ole kerryttäneet eläkettä.
Siinä mielessä taiteilijoita ei voi verrata muihin
palkansaajiin tai eläkkeensaajiin, kuten täällä eräissä puheenvuoroissa
tehtiin.
Esko Ahonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuntatalous on aivan erilainen täällä Helsingissä,
Espoossa, Pääkaupunkiseudulla kuin se on meillä tuolla
Järviseudulla. Johtuu ennen kaikkea siitä, että meillä on työllisyysrakenne,
ammattirakenne, ikärakenne aivan erilainen ja tulotasot
aivan erilaisia. Sen takia minun mielestäni nyt, kun tästä harkinnanvaraisesta
on keskusteltu ja siitä, mitä sen tilalle, tämä meidän
keskustan esittämä verokatto on hyvä vaihtoehto
nostaa keskusteluun ja lähteä siltä pohjalta
rakentamaan uusia vaihtoehtoja.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan muutama sana erikoissairaanhoidon
kuluista. Nehän meillä — sanotaan Evijärvellä,
Alajärvellä, tällaisissa ikärakenteeltaan
vanhoissa kunnissa — ovat se ongelma, joka vie meidän
kuntatalouttamme alaspäin. Sen takia minun mielestäni
siinä pitäisi miettiä, mikä olisi
valtion rooli kattaa näitä ylimeneviä osuuksia.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Jaskari totesi, kannustavuus on
erittäin tärkeää kuntien taloudenhoidossa,
mutta se ei aina auta. Mutta kokoomuksessa kyllä tiedetään,
että maan eri osissa on erilaiset olosuhteet, ja kokoomuksessa
tiedetään esimerkiksi, että Lapissa,
joka on yksi kolmasosa Suomen pinta-alasta, on vain 21 kuntaa ja
kuntaliitoksilla ei ole suurtakaan merkitystä kuntien taloudenhoidon
auttamisessa, sillä pitkät välimatkat
ja harva asutus asettavat kunnat aivan eri asemaan. Mutta siihen,
mitä ed. Laitinen sanoi aiemmin, että ei tiedettäisi,
missä mennään, voin sanoa, että varmasti
tiedämme.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yksi esimerkki ja yksi kysymys. Meillä Kiteellä nostettiin
veroprosenttia sillä lailla, että se on 20,75
ensi vuoden alusta. Kiinteistöverot nostettiin melkein
tappiin, mitä voi nostaa. Lisäksi työpaikkoja
on menossa siten, jotta ilmeisesti täytetään
ja täytetäänkin kriisialueen tunnusmerkit,
ja siitä huolimatta me emme saa talousarviota kasaan, vaan
keväällä se joudutaan avaamaan, että täytetään
nämä alijäämien kattamisvelvoitteet.
Kyse on siitä, jotta eikös tämän
tyyppisissä, missä todetaan, että työpaikkoja
on paljon mennyt, on rakennemuutospaikkakunnan tunnusmerkit, luonnostaan
pitäisi silloin lähteä siitä,
jotta on tämä harkinnanvarainen valtionosuus tulossa.
Eikös nämä pitäisi nyt kytkeä yhteen?
Kysyn tätä ministeriltä, eikö tätä voisi tehdä näin,
koska sehän selkeästi tarkoittaa, että ensi
vuonna verotulot vähenevät yhä enemmän, koska
tulee työttömyyttä lisää.
Jyrki Yrttiaho /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Talous on taantumassa, mutta talousrikollisuus
kasvaa ja voi hyvin. Ihmetyttää valtiovarainministeriön
rooli tässä torjuntatyössä.
Ministeriöstä on tullut merkittävä jarru
tehokkaiden toimien käyttöönotossa ja
säätämisessä. Kun asiantuntijaryhmä laati
sisäisen turvallisuuden ohjelmaa ja ehdotti siihen kuusi kohtaa
talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjumiseksi, ministeriö vastasi
seuraavasti: "Valtiovarainministeriön koordinoitu kanta
on se, että raporttiin ilmestynyttä talousrikostekstiä on
mahdoton hyväksyä. Siinä sanotut asiat
ovat pahasti kesken, ja valmistelun aloittamisestakin (Puhemies:
Minuutti on täysi!) vallitsee täydellinen erimielisyys."
Onko tässä nyt ministeriö asettunut rinnalle
ryövärin?
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuntaliitoskunnissa, varsinkin jos on
monta kuntaa liittynyt yhteen tai perustanut uuden kunnan, mietityttää useimmiten
myös valtionhallinnon palvelujen sijaitseminen uuden kunnan
alueella. Kysyisin ministeriltä, onko nyt suunnitelmissa
kannustavia tekijöitä nimenomaan talouden osalta
näiden yhteispalvelupisteiden tai sitten muuten valtionhallinnon
ja kuntien palvelujen suhteen. On nimittäin niin, kuten
täällä ed. Kyllönen totesi,
että meillä on kiinteistöjä siellä alueilla
ja toisaalta taas me kipeästi tarvitsemme niitä palveluja,
joita myöskin valtio omalla alueellaan tuottaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä, ed. Laitinen, voitte
nukkua yönne rauhassa tästä eteenkinpäin. (Ed.
Laitinen: Toivottavasti!) Kokoomus ei tietystikään
hyväksy mallia, jossa valtio palkitsisi kuntia siitä,
että ne eivät saa asioitaan kuntoon. Tämä Paras-hanke,
jolla pyritään kannustamaan kuntia sekä palvelurakenteiden
kehittämiseen että kuntarakenteen kehittämiseen,
on paras lääke siihen, että joissakin
kunnissa uhkaa veroprosentti nousta sietämättömän
korkealle. Toivon, että keskusta malttaa kunnallisvaalituloksen
jälkeenkin seistä tämän Paras-hankkeen
takana ja viedä sitä eteenpäin. Näin
saamme nykyistä elinvoimaisempia kuntia, jotka tuottavat
palvelut kuntalaisilleen nykyistä järkevämmillä tavoilla.
Krista Kiuru /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousarvioesityksessä on talouden
tilaa arvioitu vielä varsin hyväksi vuonna 2008
ja tulevanakin vuonna 2009. Samaan aikaan kuitenkin kuntien menojen
ja tulojen ristiriita uhkaa jatkuvasti kärjistyä.
Kuntien rahoitusasemakaan ei todellisuudessa parane huolimatta siitä,
että valtionosuudet lisääntyvät.
Mutta kustannusten nousun ja tuloverotuksen keventymiseen liittyvien
veromenetysten kompensoimisesta jää lopulta käteen
kuitenkin noin parikymmentä miljoonaa euroa. Samaan aikaan
kuntien toimintamenot kasvavat 3—4, jopa 5:kin prosenttia.
Näin ollen keskeinen kysymys on, miten kunnat tulevana
vuonna tulevat todellisuudessa pärjäämään,
kun me tiedämme, (Puhemies: Minuutti on mennyt!) että jo
800 000 kuntalaisen veroprosentti nousee ensi vuonna. Kysynkin
ministeriltä, mitä nyt on tehtävissä.
Elsi Katainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä talousarvion kirjoittamisen
aikaan on oletettu, että työvoiman saantivaikeudet
saattaisivat lisätä palkka- ja ostomenoja vielä ennakoitua
enemmän. Kuntasektori on kuitenkin esimerkki julkisesta
tahosta, missä vielä viime keväänä kamppailtiin
ehkä tulevan työvoimapulan kanssa. Nämä muuttuneet
taloussuhdanteet ovat kuitenkin johtaneet siihen, että varsinainen
työvoimapula on oletettavasti hieman hellittänyt.
Kysyisinkin ministeriltä, onko taantuman mukanaan tuomia
työllisyyden muutoksia nyt pystytty ennakoimaan, kun lomautusuutiset muilta
sektoreilta ovat kuitenkin arkipäivää.
Paula Sihto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuntatalous on ollut vielä tänä vuonna
poikkeuksellisen hyvää johtuen hallituksen hyvästä talouspolitiikasta,
ja kuntatalouden ennustetaan pysyvän vielä kokonaistasoltaan
hyvänä ensi vuodenkin ajan. Kuntien talouksissa
on sen sijaan suuria eroja tällä hetkellä, samoin
kunnallisveroprosenttien vaihtelut ovat huomattavan suuria. Heikon
talouden kuntien määrä on vaarassa nousta
entisestään. Kassavarojen ja kertyneitten ylijäämien
myötä kuntien talousarviot pystytään
monissa kunnissa vaivoin tekemään jollain lailla
siedettäviksi. Investointipaineiden myötä kuntien
on vaikeaa saada huonoa talouttaan kuntoon. Monessa kunnassa otetaan
velkaa vanhan velan hoitoon. Kysyisinkin arvoisalta ministeriltä,
mitä näiden kuntien olisi tehtävä päästäkseen
jaloilleen vai onko kuntaliitos ainoa mahdollisuus.
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aluehallinnon uudistus menee, aivan kuten
ministeri kertoi, kovaa vauhtia eteenpäin. Tähän
uudistukseen sisältyy myöskin koulutus. Tuleviin
elyihin ja alluihin on tulossa erityisesti koulutuksen ennakointiin
liittyviä tehtäviä. Elyihin on tulossa
ammattikoulutuksen, aikuiskoulutuksen ja ammattikorkeakoulun ennakointia.
Alluunkin tulee koulutusasiaa, muun muassa ennakointia.
Arvoisa ministeri! Millaiseksi arvioitte tulevien yksikköjen
koulutusosaamisen tason tällä hetkellä,
ja miten koulutusosaajia näihin yksiköihin saadaan
sitten lisää?
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perintöveroratkaisu meni miten meni.
Yritysten sukupolvenvaihdoksiin ei ole saatu ratkaisua hallitusohjelman
edellyttämällä tavalla. Kysyn ministeriltä:
Mihin suuntaan perintöveroa on tarkoitus hallituskauden
loppukaudella kehittää? Tuleeko hallitukselta
esityksiä perintöveron lisähuojennuksista
yritysten sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi?
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kieltämättä yksi
kansalaisten tasavertaisuuden kannalta suurimpia tämän
päivän ongelmia on jopa yli 5 prosenttiyksikön
erot kunnallisveron tasoissa. Jos esimerkiksi ed. Laitinen tarkemmin
perehtyy näihin erojen syihin, niin kyllä ne erot
johtuvat etäisyyksistä, harvasta asutuksesta,
siitä, että valtio on määritellyt
kunnille uusia tehtäviä jne., jne. Eli on aivan
välttämätöntä, että asialle
on tehtävä jotain. Paras-hanke siihen ei välttämättä riitä.
Onko se sitten joku veroprosentin katon asettaminen tai mikä,
mutta oleellista on huomata se, että kysymys on siitä,
että kansalaisille pystytään turvaamaan
peruspalvelut. Ei kysymys ole kuntien itsemääräämisoikeudesta,
ei kysymys ole kuntien palkitsemisesta, vaan siitä, että peruspalvelut pystytään
turvaamaan. Kunnat eivät ole itsetarkoitus, vaan se, että nämä palvelut
pystytään kansalaisille, kuntalaisille tuottamaan.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vapaa taloudenpito, vastuulliset kunnallispoliitikot
ja toimiva lähidemokratia tuottavat maailman parhaan kuntatalouden.
Jokainen tavoite tähän vapauden ja vastuullisuuden
yhtälöön johtaa kuntatalouden heikkenemiseen.
Tästä on esimerkkejä maailmalla. Erityinen
lainalaisuus löytyy maailman kuntatalouksista. Kun kuntatalouksien
velkaantumista ryhdytään säätelemään
ylhäältä, esimerkiksi valtion taholta,
ja sille asetetaan yläraja, niin kuntatalous velkaantuu
lyhyessä ajassa hyvinkin nopeasti. Sama pätee
kunnallisveroon. Kun sille asetetaan yläraja, niin kummallista
kyllä, tuohon ylärajaan päästään
aika nopeasti ja kiivetään aika nopeassa aikataulussa,
ihan niin kuin se olisikin joku tavoitetaso, jonka jälkeen
alkaa sitten valtion holhous. Tätä signaalia valtion
tulevasta holhouksesta ei saa antaa kunnille, joten edelleen kannatan
sitä, että kannattaa toimia vastuullisesti kunnissa
ja mennä sen eteen, että meillä on hyvät
kunnallispoliitikot ja he osaavat elvyttää oikein,
niin kun pitää. Ed. Kähkönen, edelleen
sanoisin, että te sitä vastakkainasettelua ajatte
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) pohjoisen ja etelän suhteen,
ei kokoomus.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä koko joukolle edustajatovereita
kommentti. Nythän on niin, että luottoluokituksessa
julkinen sektori on yksi kokonaisuus, jossa yksikin kunta jos joutuu
selvitystilaan, koko julkisen sektorin luottoluokitus laskee. Siis
toisin sanoen kunta ei voi tehdä käytännössä konkurssia
ja tähän on varauduttu Lex Karkkila -mallilla.
Edellisen hallituksen aikana kuntaministeri Manniselta kysyttiin
monta kertaa täältä salista, onko se
Lex Karkkila -paperi valmiina hänen pöytälaatikossaan.
Hän sanoi, että se on aina valtiovarainministeriössä ministerin
pöytälaatikossa. Elikkä toisin sanoen
kunnallinen veroprosenttikatto on käytännössä olemassa
jo. Ei sitä tarvitse ujuttaa mihinkään.
Sen ovat hyväksyneet kokoomus, keskusta, vasemmistopuolueet
ja kaikki. Tässä on vähän semmoista
semantiikkaa.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustalle on jokainen kuntalainen yhtä tärkeä,
asui hän sitten missä päin Suomea tahansa.
Tässä meillä on filosofinen ja aatteellinen
ero. Minusta on hieno asia, että SDP:stäkin löytyy
ed. Kähkösen kaltaisia suoraselkäisiä edustajia,
jotka kantavat huolta myöskin koko maan asioista. Sinänsä ed.
Laitisen kanta oli hivenen pettymys. Samoin on hienoa, että kokoomuksessa
on ed. Karvon tapaisia henkilöitä, jotka tunnustavat
Suomen laaja-alaisuuden ja kattavuuden ja ne erityisolosuhteet. Tällä tavalla
meidän pitää yhteisesti kantaa huolta
siitä, että kaikilla kuntalaisilla on yhdenvertaisia
palvelunsaantimahdollisuuksia kohtuullisella verorasituksella. Siitähän
tässä on kyse, koska ei kaikilla ole samoja edellytyksiä kehittää hyvää kuntataloutta
tai elinkeinoelämää, kun on niin paljon
erilaisia lähtökohtia. Yrittäkää ymmärtää kokoomuksessakin
tämä tosiasia ja kantakaa huolta koko Suomesta,
niin kuin joskus olette vaaliohjelmassakin kertoneet.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu kuntataloudesta on mielestäni
erittäin hyvä ja sen kannalta äärimmäisen
välttämätöntä, koska
meillä Suomessa on paljon kuntia ja nimenomaan maan sisäiset
erot ovat todella suuret. Kunnat järjestävät
kansalaisilleen palvelut, ja tämä on totta joka
puolella Suomea. Jos eivät verotulot kehity kunnissa, niin
kuntien palveluja ei pystytä lähivuosina hoitamaan.
Paras-hanke etenee omaa tahtiaan, samoin harkinnanvaraisia valtionosuuksia,
totta kai, valtio budjettiinsa ottaa aina silloin tällöin.
Paras-hankkeen tarkkailulla ja hallintovaliokunnan ja eduskunnan
ansiokkaalla työllä seurataan, mitä tapahtuu
tässä maassa, mutta ilman järkevää ja
vahvaa elinkeinopolitiikkaa ei Suomessa ole joka puolella ihmisillä töitä. Muuttoliike
on jatkunut kymmeniä vuosia, ja se on kulminoitunut tähän
tilanteeseen, mitä Suomi tänä päivänä elää.
Toivon, arvoisa puhemies, että ministeri vastaisi kysymykseeni,
aiotaanko tällä elinkeinojen kehittämispuolella
todella ottaa (Puhemies: Minuutti mennyt!) merkittäviä uusia
askeleita, että kuntien talous lähtisi positiiviseen
kehitykseen koko maassa.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Olen lukenut hallitusohjelman ja koettanut sen sisäistääkin.
Mutta paikka paikoin, herra puhemies, on pakko myöntää,
että nyt käsillä olevan väliportaan
hallinnonuudistuksen filosofiaa on ehkä vaikea kiteyttää niin,
että se olisi veistetty nimenomaan hallitusohjelman puusta.
Minä en pidä kansantalouden saavutusten näyttelyssä tätä aivan
parhaana mahdollisena tuloksena, mitä väliportaan
hallinnonuudistuksen osalta on nyt asetuttu tavoittelemaan, ja varsinkin,
kun tässä tilanteessa ollaan vielä julkisen hallinnon
puolella perustasolla tekemässä Paras-uudistusta,
seutukuntauudistus on odottamassa kulman takana, niin pitäisi
olla hyvin selvä näkemys, hyvin selvä filosofia
sen osalta, mitä Suomi tavoittelee. Olemmeko menossa kohti
alueiden Eurooppaa, jossa painopistettä punnitaan myös sen
osalta, voitaisiinko maakunnilla nähdä olevan
merkittävämpi vastuu oman alueensa kehittämisestä nykyistä vahvemmin
ja selkeämmin? Tätä minä toivoisin
tässä suhteessa ministerin täällä linjaavan.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivon myös samalla tavalla kuin
ed. Kanervakin, että pohdittaisiin näitä asioita
vähän syvällisemmin sillä tavalla,
että katsotaan kansakunnan etua eikä lähdetä poliittisista perusteista
liikkeelle, niin kuin nyt, keskusta- puolue, kiistämättä on
tässä kunnallisveroprosentin katossa kysymys.
Siitä on kysymys. On todettava, että tässä asiassa
kyllä sosialidemokraatit ovat lähempänä kokoomusta
tässä perusajattelussa. Meillähän
on, ed. Timo Korhonen, siitä johtuen, että on
erilaisia kuntia, on erilainen toimintaympäristö,
verontasausjärjestelmä luotu sitä varten,
jolloin rikkaat kunnat antavat vähän köyhemmille
kunnille, jotta tulisivat paremmin toimeen. (Eduskunnasta: Robin
Hood!) — Tämmöistä robinhood -politiikkaa
on toteutunut. — Sitten meillä on ollut harkinnanvarainen
avustus kunnille, joka nyt on 15 miljoonaa euroa ensi vuoden talousarvioehdotuksessa.
Tänä vuonna se on 20 miljoonaa euroa. Me sosialidemokraatit esitämme,
että sitä nostetaan, jotta hivenen paremmin (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) pystytään sitten tukemaan
heikommassa asemassa olevia kuntia.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tässä tuli niin paljon kysymyksiä,
etten millään ehdi jokaiseen vastaamaan. On pakko
jättää suosiolla pois sellaiset, jotka
eivät omaan hallinnonalaani kuulu vaan kuuluvat valtiovarainministeriössä ministeri
Kataiselle, muun muassa Senaatti-kiinteistöt, harmaa talous
ja yleishyödylliset yhteisöt ynnä verotus,
samoin sitten enemmän opetusministeriön puolelle
kuuluvat nämä taiteilijoiden eläkeasiat.
Mutta mitä tulee tähän kirjalliseen
kysymykseen, niin kyse on kuitenkin teknisestä ongelmasta
tilitietojen osalta eikä missään tapauksessa mistään
harmaan talouden estämisen vaikeuttamisesta. (Ed. Pulliainen:
Onhan se!) — Kun lukee sen kirjallisen kysymyksen vastauksen,
niin näkee tämän puolen aivan selkeästi.
Mutta mitä tulee tähän valtionosuusuudistukseen,
josta käytettiin monta puheenvuoroa samoin kuin tästä kuntien
harkinnanvaraisesta avustuksesta, jo tässä nykyisessä lainsäädännössä ja
myöskin liittyen Paras-lainsäädäntöön
meillä on selkeät klausuulit siitä, että jos
kunnan taloustilanne menee heikoksi, jos usealla eri mittarilla
se jää kiinni seulasta, niin se joutuu valtion holhoukseen.
Keskustelu siitä, pitäisikö olla joku kunnallisverokattoprosentti,
liittyy oikeastaan vähän tähän,
että ei meillä tähänkään
mennessä mikään kunta ole pystynyt olemaan
vapaamatkustaja, että antaa mennä vaan ja muut
maksavat. Se ei ole ollut enää pitkään
aikaan mahdollista eikä sen pidäkään
olla mahdollista. Jokaista kuntaa tässä maassa
kyllä koskevat nimenomaan ne velvoitteet, jotka myös
sitten Paras-laissa ihan yksiselitteisesti on listattu. Sitten joutuu
9 §:n perusteella seurantaan ja tietyllä tavalla
holhoukseen, jos ei pysty asioitaan hoitamaan.
Kyllä kyse on nimenomaan näissä muutamissa
esimerkiksi Lapin kunnissa siitä, että rahat eivät
vaan yksinkertaisesti riitä, kun pitää niissä hankalissa
olosuhteissa palvelut järjestää. (Ed. Mustajärven
välihuuto) — Juuri siksi, ed. Mustajärvi,
Utsjoelle ollaan taas torstaina valtioneuvostossa osoittamassa harkinnanvaraisista
erittäin iso summa rahaa, että valtionosuusjärjestelmä ei
sen kohdalla toimi, ja siksi myös sitä ollaan
uudistamassa. — Erikseen hallitusohjelmassa on kirjattu
se, että nämä harvan asutuksen, saaristoisuuden
ongelmat ratkaistaan erikseen. Siinä mielessä juuri
näille kunnille, joilla rahat eivät millään
riitä ja veroprosentti on katossa, pyritään sitä helpotusta
löytämään.
Sitten taas tähän valtionosuusjärjestelmään
on äärimmäisen hankala ottaa sellaista
kannustavaa elementtiä, että se kannustaisi kuntaliitoksiin. Kyllä se
kannustaminen pitää hoitaa muulla tavalla, esimerkiksi
näillä porkkanarahoilla. Mutta valtionosuusjärjestelmästä pitää putsata
kaikki ne esteet, mitä siellä tällä hetkelläkin
vielä on kuntaliitoksien tiellä. Niitä on
jo sieltä otettu vähän yksitellen pois
myös osana Paras-hanketta, mutta pitää huolehtia
todellakin siitä, että seuraava valtionosuusjärjestelmä todellakin
on näiltä osin neutraali. Mutta jos siellä olisi
ikään kuin kannusteita kuntaliitokseen valtionosuusjärjestelmän
sisällä, niin se saattaisi taas sitten johtaa epätarkoituksenmukaisiin
kuntaliitoksiin, eli eihän kuntaliitos itsessään
ole mikään sinänsä päämäärä tai
tarkoitus vaan sellainen kuntaliitos, jonka myötä pystytään
palvelut järkevämmin järjestämään
ja hoitamaan ne sitä kautta jokaiselle kuntalaiselle.
Sitten täällä oli myöskin
kysymys siitä, ed. Väätäinen
kysyi, onko ikään kuin näissä rikkaammissa
kunnissa sitten palveluvelvoitteet hoidettu jotenkin sillä tavalla
huonommin, että on laitettu ikään kuin
rahaa vähän turhempiin asioihin kuin köyhemmissä kunnissa.
Ehkä tämmöistä trendiä nyt
on vähän vaikea huomata. Kun katsoo myöskin
tämmöisiä palvelutyytyväisyyskyselyitä,
niin kyllä sekä vähän köyhemmissä kunnissa
että rikkaammissakin kunnissa ollaan vaihtelevasti tyytyväisiä ja
tyytymättömiä. Mutta kyllä tämä sinänsä on
ihan relevantti kysymys. Tärkeintä on tietenkin
jokaiselle kunnalle se, että pystytään
nimenomaan nämä peruspalveluvelvoitteet mahdollisimman
hyvin hoitamaan ja turvaamaan.
Ed. Haapoja kysyi yhteispalvelupisteiden osalta, ja siinä olemme
vauhdittamassa valtiovarainministeriön toimesta tätä uutta
yhteispalvelupistekonseptia niin, että se otettaisiin käyttöön mahdollisimman
monessa kunnassa ja myöskin juuri näissä kuntaliitoskunnissa,
eli sen osalta ollaan edistymässä.
Samoin kysyttiin työvoiman saatavuudesta, näkyykö jo
nyt ikään kuin helpotusta pitkällä tähtäimellä tähän
ongelmaan. Vielä tietenkään tämä talous-
ja työllisyystilanne ei yksiselitteisesti näy sillä tavalla,
että voitaisiin sanoa, että tästä työvoiman
saatavuusongelmasta oltaisiin edes väliaikaisesti nyt ikään
kuin selvemmillä vesillä, puhumattakaan sitten
pidemmän ajan trendistä. Mutta toki ensi vuonna
ollaan tämänkin osalta viisaampia.
Toki näiden elyjenkin osalta, ed. Hänniselle, koulutusosaamista
uskon kyllä riittävän alueille jatkossakin,
että pystytään ikään
kuin velvoitteet tältä osin täyttämään.
Kun ed. Kanerva kysyi aluehallintouudistuksen osalta sitä näkemystä,
niin kyllä se näkemys ja ne peruslinjat ja viitoitukset
on ihan yhdessä hallituksessa päätetty,
silloin kun hanketta lähdettiin eteenpäin viemään.
Niissä pyrittiin ottamaan huomioon myöskin tämä alueiden
Eurooppa-näkemys. Mutta toki, jos mentäisiin ihan
riittävän pitkälle siinä alueiden
Euroopan toteuttamisessa, niin kyllähän se merkitsisi
sitä, että me menisimme alueilla suoriin vaaleihin,
ja siihen ei tietenkään ollut hallituksessa yhteisymmärrystä, vähän
erilaisia näkemyksiä eri hallituskumppaneilla,
mutta se jää sitten seuraaville vaalikausille.
Mutta tämäkin aluehallintouudistus, joka nyt saadaan
aikaan, ilman muuta selkiyttää tätä nykyistä aluehallintojärjestelmää.
Siinä mielessä mennään yksi
askel eteenpäin.
Ed. Akaan-Penttilä kysyi palomiesten eläkeikäasiasta.
Ensi vuoden puolella tullaan hyvin todennäköisesti
tämän osalta päätöksiä tekemään. Sisäasiainministeriössähän
on tällainen työkykyhanke menossa, ja sen osalta
odotamme tuloksia, jotta pystymme sitten niitä päätöksiäkin
jatkossa tekemään.