Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkui
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön hallinnonalalta
haluan tässä puheenvuorossani keskittyä maahanmuuttoasioihin.
On selvää, että Suomeen tulee tulevina
vuosina muuttamaan työperäistä maahanmuuttoa
enenevissä määrin niin kuin on arvioitu
ja turvapaikanhakijoita aivan siinä mittakaavassa kuin
on mitoitettu. Suurin kompastuskivi tällä hetkellä näyttää olevan
se, että meillä eivät ole kotouttamistavoitteet,
kotouttamisresurssit kunnossa, ja näen, että tähän
on seuraavina vuosina sisäasiainministeriössä paneuduttava
entistä enemmän.
Kotouttamisessa kaikkein tärkeimpänä asiana pidän
koko maahanmuuttajan kokonaisvaltaista palveluverkostoa, jossa ovat
peruspalvelut kunnossa, mutta ennen kaikkea katson tätä maahanmuuttoa
opetuspuolen näkökulmasta. Maahanmuuton kaikkein
vaikeimpana tekijänä ovat kielelliset ongelmat,
ja näenkin tärkeänä, että tulevina
vuosina sisäasiainministeriön on entistä enemmän
eri hallintokuntien kanssa keskusteltava näitten kotouttamistoimenpiteitten
tulevaisuudesta. Kieli, suomen tai ruotsin kielen opiskelu, on niin
lapselle, aikuiselle kuin sitten myöskin varttuneelle tärkeä kotouttamisen
väline.
Pidän myös tärkeänä sitä,
että kunnille maksettavaa kotouttamisrahaa korotetaan tulevina vuosina
vastaamaan niitä kustannuksia, joita maahanmuutosta kunnille
ja alueille oikeasti käytännössä tulee.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäministeriön hallinnonalan
budjettiesitykseen sisältyy merkittäviä lisäyksiä poliisin, Rajavartioston,
Hätäkeskuslaitoksen ja Maahanmuuttoviraston toiminta-
ja muihin menoihin. Olemme hallintovaliokunnassa kantaneet huolta turvallisuusviranomaisten
määrärahojen riittävyydestä ja
vaatineet useissa mietinnöissä ja lausunnoissa
määrärahojen lisäämistä.
Täällä aiemmin edustajat Satonen ja Salo
kiittelivät ministeri Holmlundia antamalla ymmärtää,
että ministeri yksin olisi saanut aikaan nämä määrärahalisäykset.
Sisäministerille tietysti kuuluu oma ansionsa tässä asiassa,
mutta varsinaiset vaikuttajat näiden määrärahojen
nostoon ovat usein hallituspuolueiden kansanedustajissa ja eduskunnan
hallintovaliokunnassa sekä valtiovarainvaliokunnassa.
Kansalaisten perusturvallisuus on julkisen vallan vastuulla.
Poliisin ja muiden kuin turvallisuusviranomaisten toimintaedellytykset
on turvattava kaikissa oloissa. Yhteiskuntamme on väkivaltaistunut
voimakkaasti. Väkivallan teot ovat tulleet ennalta arvaamattomammiksi
ja raaistuneet. Väkivallan kohteeksi voi joutua kuka tahansa.
Yhteiskunnan väkivaltaisuus on pystyttävä pysäyttämään,
jotta kansalaiset voivat luottaa yhteiskuntaan, sen turvallisuuteen,
eikä heidän tarvitse ottaa oikeutta omiin käsiinsä.
Ennalta estävää työtä koulupoliisitoiminnassa,
viranomaisyhteistyössä ja sidosryhmäyhteistyössä on sisäministeriön
johdolla tehostettava. Juuri ennalta ehkäisevä työ säästää viranomaisten
voimavaroja ja vähentää tarvetta niiden
merkittävään lisäämiseen
tulevaisuudessa.
Pora 1 ja Pora 2 -hankkeet tunnetaan poliisihallinnon kehittämishankkeina.
Poliisin organisaatiota uudistettaessa on turvattava poliisipalvelut
jokaisella Suomen kolkalla. Jos näin ei tapahdu, tämä uudistus
on epäonnistunut. Nyt on tullut tietoja, että poliisivirkoja
siirretään nykyisistä poliisilaitoksista
uusiin maakunnan keskuspoliisilaitoksiin. Kiinni otettujen ja pidätettyjen säilytystä
keskitetään.
Näin ei tule tehdä, koska jos poliisipartiot nykyistä enemmän
ryhtyvät kuljettamaan jokaista juoppoa kymmenien kilometrien
päähän asuinseudultaan, se vähentää kansalaisten
saamia poliisipalveluja juuri niiltä alueilta, joilta itsenäiset
poliisilaitokset lopetetaan.
Arvoisa puhemies! Vuoden 2009 poliisin määrärahalisäykset
mahdollistavat noin 600 nuoren nyt määräaikaisessa
virkasuhteessa olevan tai juuri koulutetun poliisin työllistämisen
ja virkojen vakinaistamisen. Hallintovaliokunta, jolle sisäisen
turvallisuuden hallinnonala kuuluu, edellytti, että sisäministeriön
tulee vakinaistaa määräaikaisissa viroissa
olevat poliisit, koska näin suuren määrän
pitäminen vuodesta toiseen määräaikaisissa
viroissa ei olisi ollut enää edes laillista. Nyt
poliiseja on Suomessa 7 590 — jonkun verran päälle — ja
tämä määrä ylittyy,
kun virkoja vuoden 2009 alusta vakinaistetaan. Tästä huolimatta
työttömiksi arvioidaan jäävän
merkittävän määrän
koulutettuja poliiseja. Vuoden 2009 aikana poliisin rahoituskehystä pitää nostaa,
jos nyt varatut rahat eivät riitä kaikkien työttömien poliisien
työllistämiseen.
Koulutettujen poliisien työttömyys on osaltaan
ollut romahduttamassa poliisikoulutukseen hakeutuvien määrää.
Taannoisina vuosikymmeninä vain muutama prosentti hakijoista
valittiin poliisikouluun. Nyt hakijoiden määrä on
niin alhainen, että kriteerit täyttäviä hakijoita
ei voida valita edes täysien kurssien määrää.
Tämä on erittäin huolestuttavaa. Katastrofin
välttämiseksi ministeriön tulee pian
käynnistää laaja-alaiset toimet poliisikoulutuksen
tarkoituksen turvaamiseksi. Poliisiammattikorkeakoululla on paljon huippupätevää opetus-
ja muuta henkilöstöä, jonka ammattitaidon
hyödyntäminen menee hukkaan, kun koulutettavana
on vajaita kursseja. Se ei ole tuottavuutta, se on suoranaista tuhlausta. On
etsittävä nopeasti uusia keinoja, joilla poliisiammatin
houkuttelevuutta lisätään. Vaikka poliisin
peruskoulutus kestää noin kolme vuotta, työpaikan
saanti on ollut epävarmaa ja palkka on edelleen hyvin alhainen.
On ymmärrettävää, miksi myös
hyvistä hakijoista tulee pulaa. Samaan aikaan ikäluokat
pienenevät.
Ministeriön pitäisi kokonaisvaltaisen selvityksen
yhteydessä ottaa myös vakavasti pohdittavaksi
poliisin palkkauksen merkittävä nostaminen. Vaarallisen
ja vaativan työn tekeminen reilusti alle 2 000
euron bruttokuukausiansiolla ei varmasti ole paras suositus (Puhemies:
5 minuuttia!) tai houkutin alalle. Jos selvityksiä ei nyt
tehdä, se voi suistaa koko poliisihallinnon suuriin rekrytointiongelmiin.
Arvoisa puhemies! Budjetti sisältää myöskin Rajavartioston
ja Hätäkeskuslaitoksen toimintamenojen pienoisen
lisäyksen. Rajavartiostolla on ongelmia Senaatti-kiinteistöjen
vuokrakustannusten kanssa. Hätäkeskuslaitoksella
koulutetun henkilöstön saatavuudessa on ongelmia.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että tuottavuusohjelma
pitäisi poliisin osalta kokonaan purkaa. Tässä salissa
tehtiin allekirjoittaneen ensimmäisenä allekirjoittamana
ja yli sadan kansanedustajan allekirjoittamana vaatimus hallituksen parlamentaarisesti
sisäistä turvallisuutta käsittelevän
selonteon tekemisestä ja tuomisesta eduskunnalle. Asia
on jumiutunut hallintovaliokuntaan, eikä riittävää ymmärrystä Suomen
sisäisen turvallisuuden tilasta näytä olevan.
Jos nykyinen hallitus, Vanhasen kakkoshallitus, (Puhemies: 6 minuuttia!)
ei tätä selontekoa tee, olen varma, että sen
tekee seuraava hallitus, koska yhteiskunta väkivaltaistuu
ja se on pakko tehdä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Minä myöhästyin puheenvuorostani. Saanpahan
nyt kommentoida sitten edustajan puheenvuoroa, nimenomaan sitä,
että poliisin työhän ei ole mitään
jäätelönmyyntiä, se ei ole pätkätyötä.
Nyt on tärkeää, että hallitus
nimenomaan tämän 16 miljoonaa lisäsi
poliisin määrärahoihin. Osa rahoista
menee tietysti kohonneisiin kustannuksiin, mutta hyvää on
nimenomaan se, että määräaikaisia
virkasuhteita voidaan nyt vakinaistaa, työttömät
poliisit saadaan nyt töihin. Tämä heijastuu
nyt myös poliisikoulutukseen hakevien määrään.
Poliisipalvelujen on muutenkin koko Suomessa oltava saatavissa.
Tämä reviirien laajuus ei ole pelkästään
Pohjois-Suomen ongelma, vaan, sanotaan, esimerkiksi meillä Tampereella
Teisko on liian kaukana Tampereen pääpoliisiasemasta. Paikallisen
poliisin tuntemus, alueen, ympäristön ja ihmisten,
on arvokkaampaa kuin osataan edes arvata. Tässä mielessä olen
myös tehnyt tästä kirjallisen kysymyksen.
(Puhemies: Minuutti on mennyt!)
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo nosti tärkeän
seikan esille, että tällä poliisien palkkauksella
on monta ulottuvuutta. Ensinnäkin se antaa turvallisuuden
näille nuorille, koulutetuille henkilöille omaan
elämäänsä ja he saavat palkan
ja perheellensä leipää eikä tarvitse
katua enää tätä poliisin uralle
lähtöä. Toisaalta se antaa hyvän vinkin
nuorille alalle haluaville siitä, että poliisiin
tosiaan pääsee myöskin töihin,
jos käy näinkin pitkän koulutuksen.
Totean kolmannen seikan, jolla on vaikutusta tähän
asiaan, jonka ed. Alatalo täällä toi
esille, näiden poliisilaitosten toimintaan. Nyt, kun poliiseja
saadaan palkata enemmän kuin aiemmin, vähenee
se vaara, että näitä poliisivirkoja otetaan pois
näistä poliisilaitoksista, jotka yhdistyvät, koska
tämä tuottavuusohjelma olisi johtanut joka tapauksessa
siihen, että rahaa ei olisi riittänyt näihin
virkoihin ja (Puhemies: Minuutti on mennyt!) niitä olisi
sitten vähennetty.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sisäistä turvallisuutta
on tehostettava, ja tavoitteena on oltava tehdä Suomesta
Euroopan turvallisin maa. Muuttuva maailma ja muuttuva Suomi asettavat
uusia haasteita turvallisuudelle. Turvallisuus on noussut viime
aikoina keskustelun aiheeksi myös Suomessa. Tämä voi
jatkossa heijastua ihmisten turvallisuuden tunteen heikkenemiseen.
Suomi on silti yhä yksi Euroopan turvallisimmista maista.
Tästä huolimatta meillä Suomessa on turvallisuuteen
liittyviä ongelmia, joista ehkä keskeisin on väkivalta.
Väkivallan määrä Suomessa
on korkeampi verrattuna läntisiin naapurimaihin. Yksilöihin kohdistunut
väkivalta on raaistunut. Väkivallantekoihin on
tullut aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta sekä ennalta
arvaamattomia ja harkitsemattomia piirteitä. Toinen iso
ongelma on onnettomuuksien ja tapaturmien suuri määrä.
Erityisesti koti- ja vapaa-ajan tapaturmia on paljon, ja niissä kuolleiden
ja loukkaantuneiden määrä on huolestuttavan
korkea.
Nopeat nettiyhteydet ja muu informaatiotulva mahdollistavat
muun muassa lapsille ja nuorille rajattomat mahdollisuudet käsitellä ja
omaksua tietoa, jota eri lähteistä on saatavilla.
Saatavilla on ilmeisesti myös aineistoa, jossa suorastaan
yllytetään rikoksiin tai opetetaan keinoja rikoksen tekemiseen.
Raakoja väkivallantekoja sisältävien
filmien ja kuvien esittäminen ja niistä tehdyt vääränlaiset
johtopäätökset voivat olla yllykkeinä väkivaltarikoksiin.
Yhteiskuntamme ei voi vaikuttaa saatavan tiedon määrään
ja laatuun. Siksi on syytä vakavasti pohtia, miten voimme
vaikuttaa niihin ihmisiin, jotka herkimmin saavat väkivaltaiseen
toimintaan suuntautuvia vaikutteita ja voivat omaksua vääriä ja
väkivaltaisia käyttäytymismuotoja. Laaja-alaisesti
on mietittävä myös sitä, miksi Suomessa
kasvava määrä ihmisiä päätyy
ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi väkivallan käyttöön
ja miten voimme yhteiskunnassamme vahvistaa väkivallan
ehkäisyä ennalta ja vähentää uhrien
kärsimyksiä ja muita väkivallan seuraamuksia.
Arvoisa herra puhemies! Tutkimuksissa on todettu, että henkinen
tai muu osattomuus yhteiskunnassamme yleistyy. Puhutaan myös
usein sukupolvet ylittävästä syrjäytymisestä.
Vuosien kuluessa nuorten ja aikuisten henkinen pahoinvointi ja mielenterveysongelmat
ovat lisääntyneet ja perheiden kasvattava harmonia
on järkkynyt. Perheiden tilaa ja sen kehityssuuntaa kuvaa hyvin
se, että myös lasten ja nuorten huostaanotot ovat
voimakkaasti lisääntyneet.
Jokelan ja Kauhajoen järkyttävät
tapahtumat toivat kaikkien tietoisuuteen Suomen sisäisessä turvallisuudessa
vuosien kuluessa tapahtuneet muutokset aiempaa huonompaan suuntaan.
Suomessa on jo pitkään tapahtunut sellaisia henkirikoksia
ja törkeitä väkivallan tekoja, joissa
kohteeksi on voinut joutua kuka tahansa alueella ollut ihminen tai
ihmisryhmä. Myyrmannin kauppakeskuksessa räjäytetty
pommi oli yksi niistä.
Emme voi ohittaa sitä tosiasiaa, että Suomi
on Länsi-Euroopan väkivaltaisimpia maita. Suomessa
kuolee ihmisiä henkirikoksen uhrina 2,5-kertaisesti Länsi-Eurooppaan
verrattuna. Lähes joka toinen päivä joku
kuolee henkirikoksen uhrina, joka toinen viikko kuolee nainen perheväkivallan
uhrina ja lapsi samasta syystä lähes joka viides
viikko. Pahoinpitelyt ovat lisääntyneet tasaisesti
viimeisten kymmenen vuoden aikana, ja muutoinkin erilaiset väkivallan
muodot ovat yleisempiä Suomessa kuin länsimaissa
yleensä. Väkivaltarikoksiin liittyy usein päihteiden
väärinkäyttöä. Noin
80 prosenttia henkirikoksista on tehty päihteiden vaikutuksen
alaisena. Yhä useammin henkirikoksiin ja törkeisiin
yksilöön kohdistuviin rikoksiin liittyy myös
huume- tai muu järjestäytynyt ammattimainen rikollisuus.
Arvoisa herra puhemies! Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelmassa
on päätetty tehdä sisäisen turvallisuuden
ohjelma, joka on viranomaislähtöinen ja hyvin
tarpeellinen. Ohjelmassa tarvitaan koko yhteiskunnan läpi
käyvää keskustelua ja keinojen etsintää kansalaisten
turvallisuuden takaamiseksi ja kehittämiseksi. Tästä syystä ihmisten
turvallisuuden tunnetta parantava ja turvallisia elämänvalintoja
tukeva sisäisen turvallisuuden keskustelu voi tehokkaasti
käynnistyä vasta vain parlamentaarisen selonteon
laatimisella. Selonteko tulee laatia laajan sisäisen turvallisuuden
pohjalta, ja valmistelun tueksi tulee asettaa myös seurantaryhmä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pilottiohjelma maahanmuuttajien työllistymisen
ja kotouttamisen edistämiseksi on hyvä avaus,
joka ansaitsee kiitoksen. Mutta kotouttamisen olennainen työkalu
on myös ehdottomasti koulutus, joten päästään
vielä keskustelemaan koulutuksesta, koulutus sekä maahanmuuttajan omalla äidinkielellä
että suomen
kielellä.
Opetushallitus runsas viikko sitten julkisti mielenkiintoisen
selvityksen. Ensimmäistä kertaa Suomessa on laajasti
tutkittu Suomessa asuvien maahanmuuttajanuorten koulutustilannetta. Heidän
osaamisensa on heikompaa kuin suomenkielisen vertailuryhmän,
ei liene yllätys, mutta suhtautuminen opiskeluun on myönteisempää. On
hyvä huomata, kun noitten todistusten keskiarvoja verrattiin,
että toisen polven maahanmuuttajat menestyivät
parhaiten, jopa kantaväestöä paremmin.
Heikoimmat keskiarvot saavat muista kuin EU-maista Suomeen muuttaneet.
Myös maahanmuuttajissa tytöt menestyvät
poikia paremmin. Maahanmuuttajat eivät ole mikään
homogeeninen ryhmä, vaan oppilaiden ja opiskelijoiden tilanne
vaihtelee huomattavasti kulttuuritaustan, Suomessa oloajan ja suomen
kielen taidon mukaan. Riskialtteimmassa asemassa koulumenestyksen,
toisen asteen koulutukseen pääsyn, sen läpäisyn
ja työllistymisen osalta ovat muista kuin EU-maista tulleet
ensimmäisen polven maahanmuuttajanuoret.
Arvoisa puhemies! Viranomaisten yhteistyö vielä kangertelee
maahanmuuttajien opetusjärjestelyissä. Resursseja
on tulijoihin ja maahanmuuttajiin nähden vielä niukasti,
eikä aina löydetä myöskään
sopivia opettajia. Tekemistä on edelleenkin myös
kodin ja koulun yhteistyön kohdalla, nimenomaan kun puhutaan
maahanmuuttajista. Kun kantaväestöstä toisen
asteen opetukseen jätti hakematta tai sen keskeytti 5,5 prosenttia
opiskelijoista, vastaava luku EU-maiden ulkopuolelta tulleilla ensimmäisen
polven muuttajilla oli niinkin korkea kuin 15,4 prosenttia. Ammatillisen
opetuksen kielikokeen katsotaan olevan yksi tärkeä syy
juuri tähän, että keskeytetään
toisen asteen koulutus.
Erityistä huomiota mielestäni pitäisikin
kiinnittää toisen asteen koulutukseen siirtymässä olevien
tukemiseen. Toisen asteen tutkinnon suorittaneet maahanmuuttajanuoret
ovat keskimäärin heikommassa asemassa kuin kantaväestöön
kuuluvat tutkinnon suorittaneet, ja ilman tutkintoa olevat suomalaisnuoret
työllistyvät paremmin kuin ilman toisen asteen
tutkintoa olevat vieraskieliset nuoret. Koulutuksen onnistuminen
on avaintekijä maahanmuuttajien kotoutumisessa.
Suomessa on jo noin 25 000 kouluikäistä maahanmuuttajataustaista
lasta ja nuorta. Valtaosa heistä asuu Etelä-Suomen
kaupunkimaisissa kunnissa ja Pääkaupunkiseudulla.
Vuonna 2025 joka viidennen Pääkaupunkiseudun koululaisen ennustetaan
jo olevan maahanmuuttajataustainen.
Syrjäytymisvaarassa olevien ensimmäisen polven
maahanmuuttajanuorten lisäksi, erityisesti sellaisten nuorten
lisäksi, jotka muuttavat Suomeen peruskoulun päättövaiheessa,
huolta aiheuttava ryhmä ovat peruskoulun käyneet maahanmuuttajatytöt.
Osa heistä ikään kuin katoaa kirjoista
ja kansista. He eivät ole koulutuksessa eivätkä työelämässä.
Tässä varmaan kulttuurieroillakin on jotakin tekemistä tämän
ilmiön kanssa. Mutta yhtä kaikki, nämä tytöt
pitäisi saada tietenkin koulutuksen piiriin kuten kansaväestönkin
koulupudokkaat.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Jokelan ja Kauhajoen myötä ollaan
nyt uudistamassa aselainsäädäntöä.
On hyvä, että toimiin tartutaan, mutta näkisin,
että nyt pitäisi ennen kaikkea tarttua toimiin
harkinnan kanssa. Olen ymmärtänyt useista yhteydenotoista,
että ampumisen harrastajia ei ole tässä asiassa
kuultu kovinkaan hyvin. Eikö olisi tärkeää kuulla
kaikkia harrastajaryhmiä, joiden piiriin kuuluvat aseet?
Metsästäjät ovat aselain tiukennuksesta
närkästyneitä. Heistä tehdään
yleisesti syyllisiä näihin väkivaltaisiin
tapahtumiin, vaikka kysymyksessä on mielenterveydellinen
häiriö ja sen mukanaan tuomat ongelmat ja seuraamukset.
Onkin ihan oikein todettu, että ase ei tapa vaan ihminen.
Eli enemmän tulisi satsata nimenomaan näiden sairastuneiden
ihmisten hoitoon.
Tähän asti aseluvat on käsitellyt
ja myöntänyt poliisi. Niin sen tulisi jatkua tästäkin
eteenpäin. On esitetty ajatuksia, että aseluvan
hankkija ohjattaisiin lääkärille, joka
suorittaisi arvion harrastajan tai luvan hankkijan kyvystä käsitellä ja
pitää hallussaan asetta. Luulen, että lääkärit
nousevat tässä asiassa vastarintaan. En usko,
että heillä on halukkuutta ottaa tällaista
viranomaisvastuuta tässä asiassa. Sen lisäksi
lääkäreillä on kyllä työkenttä jo
muutoinkin täynnä, paperisotaa ihan liikaakin.
En haluaisi sinne sälyttää sitä lisää ja ajaa
silläkin tavalla lääkäreitä yksityisille
asemille. (Ed. Akaan-Penttilä: Puhuja on aivan oikeassa!)
Arvoisa puhemies! Luvanhankintaprosessiin sen sijaan tulee tehdä parannuksia,
ja tämän kehittämistä varten
tulee olla määrärahoja ja henkilöresursseja.
Poliisien työkenttä on kasvanut kovasti ei pelkästään
rikollisuuden lisääntyessä vaan myös
tuottavuusohjelman seuraamuksena. Piirit ovat yhä suurempia,
ja poliisien tulee ennättää moneen suuntaan
isolla alueella. Siksi on tärkeää, että tämä aseluvan
hankinta saa ihan oman resurssinsa, jotta sitä todella
voidaan kehittää. Esittäisin, että maakunnissa
koottaisiin työryhmä, joka muotoilisi luvan hankintaa
oman maakunnan kannalta parhaiten hoidettavaksi ja toteutettavaksi.
Samalla voitaisiin tarkentaa prosessin käytänteitä:
kiinnitetäänkö riittävästi
huomiota aseluvan hakijan taustaan, tarkoitukseen käyttää asetta
jne. Näissä on olemassa hyviä käytänteitä eri
puolilla Suomea. Niitä tulisi nyt koota ja jalostaa.
Metsästäjiä ei tässä aselaissa
tulisi ryhtyä syyttämään ja
heidän harrastustaan hankaloittamaan. Harrastuksen parissa
on paljon nuoria, jotka ovat aidosti kiinnostuneita luonnosta ja
siellä liikkumisesta. Myös metsästäjätutkinto
antaa erittäin hyvät tiedot luonnonoloista ja
siitä, mihin ihminen voi toimillaan vaikuttaa. Vastuullista
kasvattamista siis nimenomaan. Metsästyksellä pyritään
vaikuttamaan tiettyjen lajien säilyvyyteen ja pärjäämiseen
eliöyhteisössä. Metsästys on
riistanhoitoa, jossa painoarvo on luonnon kunnioittamisella ja hoitamisella.
Aseet ja ampuminen ovat vain osa metsästystä.
Arvoisa puhemies! Olen iloinen, että opetusministeriö ja
sisäministeriö ovat löytäneet
yhteisen tien nimenomaan kouluturvallisuuden edistämiseksi.
Poliisiylijohtaja Paatero esitti koulun ja poliisiyhteistyön
lisäämistä. Se on kannatettava asia.
Poliisien resursseja tulisikin lisätä niin, että heillä olisi
mahdollisuus työskennellä niin sanottuna koulupoliisina
omassa nimikkokoulussaan. Joillakin paikkakunnilla tähän
on pystytty, ja työ on tuottanut erittäin hyviä tuloksia.
Muun muassa yläkoulut kaipaavat poliisien tunteja ihan
normaaleihin lukujärjestyksiin. Nuoret kuulevat näin
poliisin näkemyksen heitä kiinnostavista asioista,
kuten mopoista ja niillä liikkumisesta sekä päihteiden
käytön vaaroista. Ennalta ehkäisevään
työhön kannattaa aina panostaa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Poliisitoimelle nyt osoitettu määräraha
ei riitä edes nykyiselle poliisimäärälle,
eivätkä nykyisellään työttöminä olevat
poliisit tule ensi vuoden aikana työllistymään
ilman selkeitä määrärahalisäyksiä.
Samalla tuottavuusohjelman leikkaukset vähentävät
vielä entisestäänkin tiukkoja poliisitoimen
resursseja. Ongelmaksi saattanee myös muodostua se, että sisäministeriön
esittämä 8 miljoonan euron sähköisen
asioinnin kehittäminen poistettiin viimeisessä talousarvioesityksessä.
Pelättävissä on, että nämä määrärahat
otetaan pois nyt poliisin perusrahoituksesta.
Arvoisa puhemies! Harmaaseen talouteen liittyvää pimeää työtä arvioidaan
tehtävän jopa 80 000 henkilötyövuoden
verran. Harmaa talous aiheuttaa vuosittain miljardien menetyksiä perusteettomina
tukina sekä verotulojen puuttumisena. Kysymys on isosta
summasta, joka virtaa ohi julkisten kassojen. Summa voisi myös
olla käytettävissä esimerkiksi julkisiin
palveluihin. Veropetoksia tehdään yhä järjestelmällisemmin samalla,
kun kansainvälinen sijoitustoiminta on mahdollistanut entistä laajempia
veronkierron muotoja. Talousrikosten arvioidaan olevan kansainvälistymisen
ja teknisen kehityksen suomien mahdollisuuksien vuoksi kasvussa.
Siksi rikostorjunnan on kehityttävä vastaavasti
ja oltava vielä askelen edellä. Talousrikostorjuntaan
sijoitetut resurssit korvautuvat kyllä moninkertaisesti takaisin
saatuna rikoshyötynä.
Hallitus onkin linjannut talousarvioesityksessään
sanojen tasolla, että poliisi jatkaa talousrikostorjunnan
tehostamistoimia. Näillä sanoilla hallitus jättäytyy
kuitenkin tiukasta harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnasta,
sillä todellisia taloudellisia panostuksia talousarvioesityksestä ei
löydy.
Arvoisa puhemies! Olemme joutuneet usein kantamaan huolta täällä salissa
siitä, että hätäkeskusten toimintamenot
riittävät. Hätäkeskuksissa tulee
olla riittävä henkilöstö, jotta
hätäviesti voidaan ottaa heti vastaan ja apua
saadaan hälytettyä nopeasti perille. En voi kerta
kaikkiaan hyväksyä, että hätäkeskuslaitoksen
tulee vähentää 31 virkaa vuoden 2015
loppuun mennessä. Siksi hätäkeskuslaitokseen
kohdistuvia henkilövähennyksiä ei tule
hyväksyä.
Sisäisen turvallisuuden vahvistaminen on valtiojohdon
tärkeimpiä tehtäviä. Siksi on
huolehdittava, että korkeasti profiloidulla sisäisen
turvallisuuden ohjelmalla on riittävät resurssit
käytettävissä. Vaarana on, että sisäisen
turvallisuuden ohjelma jää poikapuolen asemaan
huutavan resurssipulan vuoksi. Se on ikävää myös
siksi, että sisäisen turvallisuuden ohjelman rakentamiseksi
ja sen toimenpiteiden saamiseksi kunnissa läpi on tehty
paljon työtä. Lisäksi se on erittäin ikävää tässä yhteiskunnallisessa
tilanteessa, jossa tiedämme, että meillä on
paljon sisäisen turvallisuuden riskejä olemassa
erityisesti näiden koulusurmien jälkeen.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi muutama sana vielä maahanmuuttoon
liittyen. Nimittäin kunnille maksettavat pakolaisten kotiutumisesta aiheutuvien
kustannusten korvaukset ovat jääneet euromääräisesti
yksittäistä pakolaista kohden samoiksi vuodesta
1993, vaikka Tilastokeskuksen julkistamien palveluiden hintaindeksin mukaan
vuodesta 1993 vuoteen 2007 mennessä palveluiden hintataso
on noussut 45,6 prosenttia. Tämä on myöskin
hallituksen kotouttamislain toimeenpanoa koskevassa selonteossa
huomioitu, nimittäin siinä todetaan, että kuntien
saamia korvauksia tulisi nostaa 20 prosentilla. Määrärahataso
on hallituksen budjetissa vuoden 1993 taksoilla laskettu 61 352 000
euroon. Selonteon esityksen hintalappu edellyttäisi noin
12,7 miljoonan euron panostusta. Valitettavasti siis kotouttamispolitiikan
epäkohdaksi tulevat jäämään yhä tässäkin
talousarvioesityksessä liian vähäiset
satsaamiset ensinnäkin ylipäätäänkin
kotouttamisen onnistumiseen mutta myös kuntien halukkuuteen
ottaa vastaa pakolaisia.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tuoreet uutisotsikot kertovat vaalirahoittajana
mainetta niittäneen Nova Groupin hakeutuneen velkasaneeraukseen.
Vähän aikaa sitten tämä yhtiö kamppaili
400 000:n verorästien kanssa. Merkittävien
ja menestyneiden poliitikkojen taloudellinen tukeminen vaaleissa
ja samanaikaiset verovelat eivät Suomessa herätä suurempaa
ihmettelyä. Näin läpinäkyvä ja
avoin on meillä rahan ja vallan liitto.
Yhtä vähän keskustelua
on herättänyt se, et-tä Suomen tasavallan
hallituksen kolmen ministerin vaalirahaa virtasi yhtiöiltä,
joiden juuret ulottuvat Luxemburgin ja Brittiläisten Neitsytsaarten veroparatiiseihin.
Tiedämme, että juu-ri
Luxemburgin ja Neitsytsaarten kaltaiset veroparatiisit tuottavat
harmaita hiuksia varsinkin verottajalle mutta myös talousrikollisten
kintereillä roikkuville muille viranomaisille. Nämä uutiset halusin
nostaa taustaksi sille keskustelulle, jota toivottavasti täällä käydään
harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjumisesta ja tehokkaista välineistä sen
juurimiseksi.
Hallitus laatii sisäisen turvallisuuden ohjelmaa. Viranomaisyhteistyön
kehittämisestä talousrikosten torjunnassa kiistellään.
Talousvaliokunta käsittelee parhaillaan sijoitusrahastolain muutoksia.
Muutosten keskeisenä sisältönä on se,
että sijoitusrahastojen rahasto-osuuksien hallintarekisteröinti
sallittaisiin ulkomaisille sijoittajille. Monien asiantuntijoiden
mukaan muutos aiheuttaisi toteutuessaan uusia mittavia veronkiertomahdollisuuksia
sijoittajille kotimaisten sijoittajien ryhtyessä käyttämään
statustaan väärin ja esiintymään
ulkomaalaisina sijoittajina. Käsittelyssä oleva
lakiesitys veisi merkittävästi pohjaa pääomatuloihin
kohdistuvalta verovalvonnalta.
Herra puhemies! Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan
tehostamisessa on Suomessa kuitenkin edistytty. 11 vuoden aikana
toteutettujen talousrikostorjuntaohjelmien avulla on saatu hyviä tuloksia,
kosolti lainsäädäntöä,
viranomaisten toimintaa ja yhteistyötä on tehostettu
ja on saatu myös lisäresursseja. Tästä huolimatta
harmaa talous ja talousrikollisuus kasvavat kiihtyvällä vauhdilla.
Edes taloudellinen taantuma ei hillitse menoa. Uhkaa käydä aivan samoin
kuin 1990-luvun laman vuosina: rehellisesti toimivat yritykset häviävät
kiristyviä tarjouskilpailuja, ja rikolliset saavat urakat.
Näin kävi erityisesti konkurssien keskeyttämissä urakoissa,
joita kilpailutettiin uusin, kiristynein tarjousehdoin.
Toki talousrikollisuuden kasvuun vaikuttavat monet muut objektiiviset
seikat: harmaan talouden ja talousrikollisuuden kansainvälistyminen ja
valvontamekanismien vähentyminen. Rikoksenteon välineet
ovat halpoja, on helppoa ja halpaa pistää pystyyn
osakeyhtiöitä, ketjuttaa niitä, muokata
ryppäitä ja rakentaa läpipääsemättömiä ryteiköitä.
Kansainväliset rahansiirtomahdollisuudet helpottavat rikosten
tekoa, rahanpesua jne.
Mutta eräs syy, johon voimme vaikuttaa, on tahto puuttua
harmaata taloutta ja talousrikollisuutta ylläpitäviin
rakenteisiin. Tässä tehtävässä tarvittaisiin
viranomaisten ja keskeisten ministeriöiden, valtiovarainministeriön,
sisäministeriön ja oikeusministeriön,
saumatonta yhteistyötä. Siksi on oleellista, että sisäisen
turvallisuuden ohjelmaa järjestäytyneen ja vakavan
rikollisuuden osalta valmistelleen asiantuntijatyöryhmän esitykset
tyrmättiin juuri valtiovarainministeriön toimesta.
Työryhmä ehdotti neljännen talousrikostorjuntaohjelman
sisältämiä tehokkaita toimenpiteitä,
muun muassa rakennusalan käännettyä arvonlisäverojärjestelmää,
rakennusalan urakoitsijoista annettavia neljännesvuosi-ilmoituksia,
tulliselvitysrikoksen säätämistä ja
sanktiointia, rekisterimerkintärikoksen törkeän
tekomuodon säätämistä, Verohallinnon
oikeuksien lisäämistä, muun muassa vertailutietotarkastuksen
sallimista luottolaitoksissa, yritystukien maksajien oikeuksia saada
nykyistä laajemmin verotustietoja. Nämä olivat
siis tuon työryhmän ehdotuksia. Valtiovarainministeriö ei
yhtynyt esityksiin, vaan ilmoitti kategorisesti: "Valtiovarainministeriön
koordinoitu kanta on se, että raporttiin ilmestynyttä talousrikostekstiä on
mahdoton hyväksyä. Siinä sanotut asiat
ovat pahasti kesken, (Puhemies: 5 minuuttia!) ja valmistelun aloittamisestakin
vallitsee täydellinen erimielisyys."
Arvoisa herra puhemies! Yhtä ohdakkeiselta näyttää talousrikollisuutta
torjuvan viranomaisyhteistyön kehittäminen ja
vakiinnuttaminen lainsäädännön
avulla. Sisäministeriön luonnos lakiesitykseksi
viranomaisyhteistyöstä talousrikostorjunnassa
sai vastaansa Verohallituksen varaukset ja oikeusministeriön
kymmensivuisen kritiikin. Oikeusministeriön lausunnossa päädyttiinkin
siihen, että viranomaisyhteistyön kehittämistä luonnoksen
pohjalta ei ole syytä jatkaa.
Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta ei siis voi
Suomessa hyvin ja ei varsinkaan tämän hallituksen
aikana. Hallitus ei panosta talousrikollisuuden torjuntaan. Voidaan
jopa sanoa, että tämä hallitus on painanut
jarrua monille aloitteille, joilla voitaisiin käytännössä suitsia
talousrikollisuuden kasvua. Tulevaisuuden kannalta tämä on
todella vakava asia, vakava uhka Suomen taloudelle ja myös
Suomen sisäisille oloille.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen kehitys ja turvallisuus nivoutuvat
yleiseen kansainväliseen kehitykseen. Maailmantalouteen
vaikuttavien ilmiöiden ja erilaisten turvallisuustilanteiden
vaikutukset välittyvät nopeasti laajalle alueelle,
ja tilanteiden hallinta kansallisin keinoin on vaikeutunut. Kehitykseen
vaikuttaminen edellyttää kansainvälistä yhteistyötä ja hyvää valmiutta
tarttua ongelmiin ja niiden syihin. Ihmisten liikkuminen lisääntyy
Euroopan unionin sisällä Euroopan unionin ja Schengen-alueen
laajetessa. Kansainväliset muuttovirrat kasvavat ja monipuolistuvat.
Euroopan unionin ulkorajan merkitys ja rajaturvallisuuden haasteet kasvavat
tulevaisuudessa.
Hallitusohjelman mukaisesti siviilikriisinhallintatoiminta laajenee.
Operaatioihin osallistuu 150 asiantuntijaa tulevana vuonna. Ensi
vuonna valmisteltavaan kokonaisvaltaiseen kriisinhallinnan strategiaan
tulee sisällyttää pitkän aikavälin linjauksia
siviili- ja sotilaallisen kriisinhallinnan sekä kriisinhallinnan
ja kehityspolitiikan yhteensovittamisesta, ja siinä tulee
korostaa kriisinhallinnan kokonaisvaltaisen lähestymistavan
ja yhteistyön merkitystä. Kriisinhallintakoulutuksen järjestäminen
yhteistyössä Kriisinhallintakeskuksen ja Puolustusvoimien
Kansainvälisen Keskuksen kesken on myönteistä.
Suomi on muuttumassa nykyistä monikulttuurisemmaksi.
Maahanmuutto kohdistuu ensisijaisesti Pääkaupunkiseudulle.
Ylipormestari Jussi Pajunen kertoi työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan kokouksessa, että laskelmat osoittavat
joka neljännen helsinkiläisen olevan maahanmuuttajataustainen
vuonna 2025. On tärkeää, että maahanmuuttajat
integroituvat valtaväestöön ja siten heidän
mahdollisuutensa kotoutumisen suhteen paranevat huomattavasti. On
hyvä että pilottihanke maahanmuuttajien kotouttamiseen
ja työllisyyden edistämiseen toteutuu vuosina
2009—2010 yhdessä valtion ja Pääkaupunkiseudun
kuntien kanssa. Tälle hankkeelle on todella tarvetta. Samalla
esitän huoleni siitä, että kunnille maksettava
korvaus maahanmuuttajien kotouttamisen edistämiseksi on
ollut saman suuruinen vuodesta 1993 lähtien eikä se
siten kata palvelutuotannosta syntyneitä kustannuksia.
Poliisitoimi, pelastustoimi ja Rajavartiolaitos osallistuvat
omalta osaltaan kansallisen kilpailukyvyn kannalta tärkeän
sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseen,
jonka tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin
maa. Poliisikoulutukseen hakeutuvien määrä on
ollut selvässä laskussa työllistymisongelmien
vuoksi. On tärkeää, että työttömät
poliisit saavat pikaisesti työtä ja määräaikaiset
virkasuhteet vakinaistetaan ja näin turvataan pätevän
poliisityövoiman saanti tästä eteenkinpäin.
Tulevaisuudessakin poliisin tulee näkyä ja palveluja
tulee saada kaikkialla Suomessa. Poliisin tehtäväkenttä on
yhä laajempaa ja vaatii erityisosaamista, kuten Jokelan
ja Kauhajoen koulusurmat osoittavat. Rahaa tarvitaan toiminnan kehittämiseen
ja muuttuvan ympäristön mukanaan tuomiin haasteisiin
vastaamiseen.
Rajavartiolaitoksen osalta olen huolissani rajaturvallisuuden
tulevaisuudesta. Schengen-rajan valvontaan pitää kiinnittää huomiota
kokonaisuudessaan, ja EU:n asettamista velvoitteista tulee huolehtia.
Pelastustoimen alalle esitetään lisäkoulutuspaikkoja
suuren eläköitymisaallon iskiessä muutaman
vuoden kuluttua. Se on oikean laatuista varautumista. Palokuolemia
esiintyy Suomessa eniten kaikista länsimaista suhteutettuna
asukaslukuun. Palokuolemien taustalla on erilaisia yhteiskunnallisia
ongelmia, muun muassa alkoholiongelmat ja syrjäytyneisyys,
joihin jo sisäisen turvallisuuden ohjelmakin vaatii perusteellisempaa
puuttumista.
Arvoisa puhemies! Väestön ikääntyminen, yksin
asuvien vanhusten määrä ja väestön
keskittyminen kasvukeskuksiin sekä harvaanasuttujen alueiden
palveluiden turvaaminen asettavat haasteita julkisten palvelujen
tuotannolle. Turvallisuuspalvelujen tasapuolinen saatavuus on tulevaisuudessa
entistä haastavampaa.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön pääluokan
osalta haluan ottaa esille muutamia asioita.
Ensiksikin poliisitoimen osalta haluan todeta tyytyväisenä sen,
että poliisin toimintamäärärahoja
on lisätty lähes 16 miljoonaa euroa verrattuna
tähän vuoteen. Tämä asia on
ollut hallintovaliokunnassa useita kertoja esillä, ja tähän
on hyvin yhteisesti haluttu vaikuttaa, ja on todettava tyydytyksellä,
että tämä lisäys on tehty. Nyt
pystytään jonkun verran vakinaistamaan poliisien virkoja
ja pystytään helpottamaan työttömien
poliisien työllistämistä. Kuitenkaan
tilanne ei ole vielä täysin hyvä.
Olin viime perjantaina Poliisiammattikorkeakoululla, missä oli
nuorten poliisien eettisen valan juhla. Paikalla oli noin 170 poliisia,
jotka antoivat valan. Se oli hyvin juhlallinen ja tärkeä tilaisuus.
Siinä tilaisuudessa nousi esille tämä ongelma,
että osa poliiseista on työttömänä,
ja se, että tällä hetkellä juuri
tästä tilanteesta johtuen Poliisiammattikorkeakouluun
hakijoiden määrä on vähentynyt.
Kuitenkin pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna
poliiseista voi tulla pula, ja siksi täytyy hoitaa resurssitilannekin
niin, että se toimii, kun tarkastellaan pitempää aikaväliä.
Tähän liittyy myös se, että tuottavuusohjelma toteutetaan
poliisin osalta niin, että operatiivisissa tehtävissä olevien
poliisien määrää ei vähennetä.
Tällä hetkellä on kuitenkin ongelmana
se, että monet poliisit tekevät tai joutuvat tekemään jotain
muuta kuin varsinaista poliisin tehtävää. Tähän
kokonaisuuteen on kiinnitettävä yhteisesti huomiota.
Suomessa poliisin työtä arvostetaan. Suomalainen
poliisi koetaan luotettavana, turvallisena ja osaavana, ja tätä työtä meidän
yhteisesti on tuettava. Se, toimiiko poliisitoimi hyvin vai ei,
vaikuttaa välittömästi meidän
koko sisäiseen turvallisuuteemme.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on Rajavartiolaitos. On erittäin tärkeää,
että valiokunta esityksessään on lisännyt
Rajavartiolaitoksen budjettiin 2 miljoonaa euroa. Se helpottaa sitä kiinteistöjen
kustannustilannetta, joka olisi muuten merkittävällä tavalla
vaikeuttanut Rajavartiolaitoksen toimintaa, ellei tätä olisi
lisätty. Rajavartiolaitoksen osalta voi kokonaisuudessaan
todeta, että meillä on varsin hyvin toimiva Rajavartiolaitos
ja tässäkin mielessä on välttämätöntä,
että sen resurssit ovat turvatut.
Kolmas asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on hätäkeskuslaitosten toiminta. Siihenkin budjettiesityksessä on
määrärahoja lisätty, mutta hätäkeskuslaitosten
toiminta erityisesti henkilöresurssien osalta vaatii jatkuvasti
toimenpiteitä, että hätäkeskukset
tässä yhteiskunnassa toimisivat riittävän
hyvin. Tällä hetkellä pahimmat ongelmat
keskittyvät edelleen Pääkaupunkiseudulle.
Seuraavaksi haluan todeta vielä, että tärkeää oli,
että valiokunta lisäsi pilottiohjelmaan maahanmuuttajien
työllistymisen ja kotouttamisen edistämiseksi
miljoona euroa. Parhain tapa maahanmuuttajien kotouttamiselle on
se, että he mahdollisimman hyvin työllistyvät.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean koko sisäministeriön
pääluokan osalta tuottavuusohjelmasta, että on
erittäin tärkeää, että siinä kiinnitetään
huomiota tuottavuuden mittareihin, että mittareita on muitakin
kuin vain henkilöstön määrä. Arvioidaan
myös vaikuttavuutta. Jos esimerkiksi sisäinen
turvallisuus heikkenee sen takia, että toimintaresurssit
on viety liian alhaisiksi, sillä on myös erittäin
kielteinen kustannusvaikutus.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia huomioita sisäasiainministeriön
pääluokasta.
Poliisitoimeen saatujen lisämäärärahojen, 15,8
miljoonan euron, määrä on erittäin
hyvä, ja se antaa uskoa siihen, että poliiseja
saadaan todella kenttätyöhön ja tutkimustyöhön
lisää. On nimittäin niin, että tänä päivänä on
selvästi havaittavissa, että rikollisuus on lähtenyt
hakeutumaan niille alueille, missä poliisien määrää on nopeasti
vähennetty. Tämä tarkoittaa käytännössä maaseutua,
missä esimerkiksi omaisuusrikosten määrä on
hälyttävästi kasvanut, pahimmillaan niin,
että samalle vapaa-ajanasunnolle, kesämökille,
on murtauduttu saman syksyn aikana kaksi kertaa. Edelliset vahingot
on juuri saatu korjattua, ja viikon päästä uudestaan.
Tämä ongelma on sen takia vakava, että kun
yhteiskuntaan syntyy tällainen tyhjiö, jota ei
valvota eikä vartioida millään lailla
eikä poliisin palveluja ole saatavissa, niin tämä valitettavasti
ohjaa yhteiskunnallisesti negatiivista käyttäytymistä jatkossakin
yhä huonompaan suuntaan.
Olisi poliisihallinnolle tärkeää saada
nyt myös jatkoon tieto siitä, että työttömiä poliiseja
ei enää poliisikoulusta valmistu ja että kaikki
työttömänä olevat jo valmistuneet
poliisit saadaan aktiiviseen poliisityöhön. On
ymmärrettävä toki myös valtion
tuottavuusohjelman vaatimukset ja se, että pyritään
valtionhallintoa tehostamaan, mutta sitä ei missään
tapauksessa saa toteuttaa poliisin kenttätyötä ja
tutkimustyötä vähentämällä. Kauhajoen
ja Jokelan kamalat tapaukset osoittavat meille, miten välttämätöntä on
esimerkiksi valvoa tietoverkkoja taikka pysäyttää kansainvälistä rikollisuutta,
mikä tietää sitä, että kansainvälistä poliisiyhteistyötä on
edelleen kehitettävä Euroopan unionin mittapuussa,
jotta pystytään ammattimaiseen rikollisuuteen
vaikuttamaan jo hyvästi etukäteen, niin että emme
niihin vaikeuksiin joutuisi tulevaisuudessa yhä pahemmin.
Viime kaudella poliisin ja Rajavartioston yhteistyötä tehostettiin
sillä lailla, että saatiin Rajavartiosto korvaamaan
maaseutukunnissa ja varsinkin rajakunnissa sitä poliisivajetta,
jota poliisien vähentäminen maaseudulla on aiheuttanut. Se
on vaarassa kariutua nyt, kun Rajavartiolaitoskin vähentää henkilöstöään
koko ajan varsinkin niin sanotulta vihreältä rajalta.
Tosiasia on tänä päivänä nimittäin
se, että Rajavartiosto keskittää kaiken
rajavalvontatoimensa maarajan rajanylityspaikoille ja lentoasemille
ja satamiin. Se tarkoittaa käytännössä sitä,
että vihreältä rajalta rajavartiomiehiä siirretään
yhä enemmän näille rajanylityspaikoille,
satamiin ja lentokentille.
Esimerkiksi Ilomantsin rajakomppanian alueella aikanaan oli
120 rajavartijaa työssä ja jo voimassa olevien
suunnitelmien mukaan se tulee vähenemään
noin 40 rajavartijaan lähiaikoina. Ymmärtää helposti
sen, että tällainen henkilöstövähennys
vääjäämättä johtaa
rajavalvonnan tason heikkenemiseen. Tällä tiellä ei
voi loputtomiin mennä. On pidettävä huoli
siitä, että myös Rajavartioston määrärahat
turvataan ja ennen kaikkea niin, että toimintakyky koko
ajan parantuu eikä heikkene.
On muistettava, että Rajavartioston kiinteistöt tämän
vuoden alusta siirtyvät 78-prosenttisesti Senaatti-kiinteistöille,
mistä aiheutuu tulevaisuudessa yhä enemmän
vuokramenoja, jotka tietysti rajoittavat Rajavartioston toimintaa
tulevaisuudessakin, koska vuokrakulut ovat kuitenkin nousevia ja
Senaatti-kiinteistöjen tuottovaatimuksen pitää toteutua.
Jäljellä oleva kiinteistömassa on sovittu
jääväksi Rajavartiostolle, mutta valtiovarainvaliokunnan
viime vuonna antaman lausuman perusteella senkin kiinteistömassan
omistusta harkitaan jatkossa.
On syytä muistaa, että nämä Rajavartiostolle jääneet
kiinteistöt, mitä vielä on jäljellä,
monesti ovat näitä niin sanottuja vartiotupia
tai partiotupia, siellä rajan pinnassa pieniä,
vähäisiä rakennuksia, joilla on kuitenkin
aktiivikäyttöä. Mielestäni sen
kiinteistöomaisuuden pitäisi jäädä edelleen
Rajavartiostolle, että pystyttäisiin turvaamaan
vihreänkin rajan valvonta kohtuullisesti ja niin, että rajavartijoilla
olisi myös se levähdyspaikka siellä rajan
pinnassa eikä tarvitsisi jatkuvasti pitkiä taipaleita
esimerkiksi autolla ajaa.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi totean, että sisäasiainministeriön
pääluokan kohdalla on jatkossa oltava myös
erittäin tarkkana, että määrärahoja
ei enää nykyisestä tasosta supistettaisi, vaan
mieluumminkin tätä poliisin linjausta noudattaen
vuosittain hieman kasvatetaan, että kansalaisten turvallisuus
pystytään takaamaan.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Poliisin paikallishallinnon kehittäminen
on ollut pitkien etäisyyksien Lapissa erityisen haastavaa,
ja pelkona on ollut, että se vie edelleen resursseja kentältä.
Kentän resursseja ei tule vähentää,
koska tällä on kauaskantoisia seurauksia. Partiot
vähenevät, kasvavat hälytysviiveet lisäävät
tutkinta-aikoja ja laskevat rikosten selvittämisprosentteja.
Liian niukoilla resursseilla pelattaessa vaarantuu paitsi yleinen
turvallisuus myös poliisien työturvallisuus. Ennaltaehkäisyltä putoaa
pohja pois, kun poliisi katoaa katukuvasta.
Ihan lopuksi otan esille vielä näin parhaimman
matkailusesongin kynnyksellä vilkkaan ja kasvavan matkailun
tarvitsemien poliisipalvelujen turvaamisen. Tämä on
ensiarvoisen tärkeää, koska Lapin matkailukeskuksissa
ihmismäärät kasvavat moninkertaistuen
matkailun myötä. Kuten olemme tänään
kuulleet, kun Rajavartiolaitos ja Tullilaitos vetäytyvät
harvaanasutuilta alueilta, voi poliisi hädän keskellä olla
ainoa paikalla oleva viranomainen. Tämän vuoksi
poliisien päivystyspiirit eivät saa muodostua
liian suuriksi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän puheenvuoron
voisi tietysti käyttää oikeusministeriön,
sisäasiainministeriön tai sosiaali- ja terveysministeriön
pääluokan kohdalla, mutta käytän
sen nyt tässä sisäasiainministeriön pääluokassa.
Sisäisen turvallisuuden perusedellytyksenä on poikkihallinnollinen
yhteistyö ja ennaltaehkäisy. Näiden äsken
mainitsemieni ministeriöitten, oikeusministeriön,
sisäasiainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön,
välille pitää saada vahva poikkihallinnollinen
yhteistyö. Silloin eivät mene sektorit päällekkäin
eikä sektoreille myöskään jää katvealueita.
Toinen asia, mikä on noussut lakivaliokunnassa monesti
esille, on se, että näiden ministeriöitten
välillä tietokoneohjelmat eivät keskustele keskenään.
Minun mielestäni, kun puhutaan, että Suomi on
tietoyhteiskunta, näiden ohjelmien yhteensopivuus pitää saada
ehdottomasti toimimaan.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön hallinnonalalla
tulee kaikkein suurin uhka tulevana vuonna olemaankin juuri tämä tuottavuusohjelma,
joka tässäkin keskustelussa on tullut jo monesti
esille. Tuleekin kyllä mieleen kysyä, kuinka pitkälle
me olemme todella valmiit menemään turvallisuudesta
tinkimisessä, kun tuottavuusohjelman pakotteet aina vain tässä tiukkenevat
ja yhtä tiukasti niistä pidetään kiinni.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen näkökulma vielä,
jonka halusin tässä nostaa esille, on se, että kunnille
pakolaisista maksettavien laskennallisten korvausten suuruus on
todellakin jämähtänyt vuoden 1993 tasolle.
Kyllä keskeistä nyt olisi kiireimmiten pyrkiä siihen,
että nämä laskennalliset korvaukset nostetaan
kuntien tilanteen ja vastaanoton helpottamiseksi. Kyllä me
tiedämme, että kysymys on varsin pienistä summista.
Esimerkiksi 5 prosentin korotus olisi vain noin 600 000
euroa, että isoista rahoista tässä ei
ole edes kysymys. Valitettavasti asiaa ei kuitenkaan tämän
budjetin yhteydessä korjata kunnolla.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Poliisitoimen määrärahojen
korotus lähes 16 miljoonalla on erittäin myönteinen
asia poliisiasialle. Tänään päivän
keskustelussa kuitenkin täällä salissa
nousi esiin muun muassa Senaatti-kiinteistöjen asian yhteydessä rakentaminen
ja muun muassa Kotkan poliisilaitoksen nykyinen kunto todettiin
huonoksi, ja se todellakin sitä on.
Ihmettelen kuitenkin sektorin sisällä tapahtuvia
siirtoja, kun tiedetään, että Kouvolassa
on loistavat, aivan nykyaikaiset poliisitilat ja poliisin pääpaikka
siirrettiin Kotkaan. Nyt tulee ongelmaksi, että sinne pitää rakentaa
uudet tilat. Tämän tyyppistä niin sanottua
rahojen haaskaamista hiukan ihmettelen. Kotkan poliisi kyllä tarvitsee
hyvät poliisiaseman tilat, se on totta, mutta pääpoliisiasemaksi
meillä on kohta maakunnassa kaksi pääpoliisiasemaa
kiinteistöjen suhteen.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyi.