Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys huumausainelain muutoksesta on odotettu jatke
viime kesäkuussa täällä hyväksytylle
huumausainelain muutokselle, jossa kyseessä oli huumausaine
nimeltä mdpv tai yhdisteen nimeltä mdpv huumausaineluetteloon
ottaminen. On erittäin hienoa, että tämä asia
on nyt ehdotuksen tasolla täällä, ja
näin ollen tilanne paranee päivä päivältä näiden
kemiallisten huumausaineiden osalta ja ennen kaikkea siltä osalta,
että ne saadaan entistä joustavammin huumausainelakiin
mukaan.
Tätä kyseistä hallituksen esitystä kutsutaan tuolla
viranomaispuolella myöskin nimellä odotushuonelaki.
Se tarkoittaa sitä, että kun näitä kyseisiä yhdisteitä tulee
markkinoille, niin entistä joustavammin kyetään
saamaan nuo kyseiset yhdisteet sitten huumausainelain piiriin ja
näin ollen myöskin järjestäytyneen
rikollisuuden mahdollisuudet toimia sitten näiden aineiden
levittämisen puolesta mahdollisimman pienillä sanktioilla
saadaan poistettua.
Tässä lakiesityksessä on kuitenkin,
aivan kuten edellisessäkin, muutamia sellaisia asioita,
joihin haluan puuttua lähinnä perustelujen osalta. Korostan,
että tämä on erittäin odotettu
ja hyvä lakiesitys, mutta on tärkeää myöskin,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta puuttuu muutamaan merkittävään
asiakokonaisuuteen lähinnä sen takia, että tämä asia
on äärimmäisen hankala. Ymmärrän
hyvin sen ja tiedän, että valmistelijat varmasti
ovat huippuhyvin pohtineet tätä huumausainelakikokonaisuutta
ja näin, mutta rohkenen kuitenkin muutamia yleisperusteluja
ja yksityiskohtaisia perusteita tässä ottaa esille.
Valiokunta sitten pohtikoon, onko näihin tarkennuksiin
sijaa.
Ensinnäkin yleisperustelujen perusteella vaikuttaa
siltä, että virkamiehet ovat hieman, voisiko
sanoa, väärin ymmärtäneet suvereenin valtion
roolin huumausainepolitiikan määrittelyssä.
Ei ole nimittäin olemassa mitään ylikansallista
parlamenttia, joka voisi määritellä kansainvälistä huumausainepolitiikkaa.
Kansainväliset instrumentit elikkä yleissopimus
ja puitepäätökset toimivat vain niiden
artikloissa tarkoin määritellyissä rajoissa.
Kaikki muu huumausainesääntely on kansallista
politiikkaa, josta päättävät kansalliset
parlamentit. Tämä on hyvin tärkeä tiedostaa.
Kansainväliset instrumentit ovat luonteeltaan eräänlaisia
minimidirektiivejä, ja niihin perustuvat huumausainelistat
ovat minimilistoja. Niitä on noudatettava siis minimitasolla,
mutta kaikki muu jää kansalliseen harkintaan.
Tämä ei ole sen kummallisempi asiakokonaisuus.
Tässä valossa yleisperusteluissa on hieman, voisiko
sanoa, erikoisia lausumia. Otan kolme esimerkkiä sellaisista,
jotka voisi ehkä hieman tarkentaa tai ainakin perustella
toisella tavalla. Otan siteerauksen tuosta lakiesityksestä.
Ensimmäinen: "Suomen huumausainelaki ei siten sisällä säännöstä,
joka sallisi uusien huumaavien aineiden määrittelyn
huumausaineeksi ilman kansainvälisesti tehtyjä päätöksiä."
Tässä kohtaa sopisi kysyä ehkä,
että ei kai nyt sentään tarvita lakia
siitä, että eduskunta saa säätää lakeja
ilman kansainvälisesti tehtyjä päätöksiä.
Tämä kai ei ole kuitenkaan tarkoitus.
Toinen hieman kummastusta herättävä kohta: "Yhteensä ainakin
16 Euroopan unionin jäsenvaltiota voi nykyisin määritellä uusia
huumaavia aineita huumausaineeksi kansallisin päätöksin." Juuri
niin, koska nehän ovat niin kuin tässä sanotaan,
suvereeneja valtioita, ja ihmetyttää, etteivät muka
kaikki voisi tehdä samaan tapaan kuin Suomessa tehtiin
viime kesänä mdpv:n kohdalla. Eli tässä on
mielestäni selkeä ristiriita siinä, että juurihan
meidänkin parlamenttimme teki kesäkuussa tällaisen
päätöksen ja emme me sitä mistään kansainvälisistä parlamenteista
kysyneet etukäteen.
Kolmas esimerkki: "Lähtökohtana voidaan pitää,
että kansallista päätöksentekoa
ei tulisi käyttää sellaisiin aineisiin,
joita vakiintuneen käytännön mukaan ei
EU:ssa välttämättä kiellettäisi lainkaan."
Entisenä huumetutkijana tulee taas kysymys, kukahan tällaisen
vakiintuneen käytännön sitten osaa arvioida
ja kuka sen tekee. Eli muutamia sellaisia kohtia, jotka herättävät
hieman kummastusta. Missään tapauksessa en väitä,
että ne ovat vääriä, mutta sanotaan
nyt, että ne ovat hieman oudoksuttavia.
Sitten kun mennään yksityiskohtaisiin perusteluihin,
3 §:ään, puutun siihen muutamalla
sanalla. Ehdotetun pykälän nimittäin
voi lukea niinkin, että e alakohdassa tarkoitetut aineet
olisivat huumausaineita ominaisuuksien ja sitten tässä lakiesityksessä olevan
niin sanotun early warning -ilmoituksen perusteella riippumatta
siitä, onko aineesta annettu valtioneuvoston asetusta.
Tällöin siis huumausaineasetuksen ratkaisisi käräjäoikeus
syytejutun yhteydessä eli aine voisi olla huumausaine,
vaikka siitä ei olisi annettu asetusta. Mutta se ei kai
liene tämän lain tarkoitus, vaan lähtökohta
on se, että asetuksen antaminen ratkaisee sen aineen statuksen.
Näin minä ainakin olen tämän
kokonaisuuden ymmärtänyt. Tältä osin
siis vielä jos täsmennän tätä,
niin yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan: "Pykälän 1
momentin 5 e alakohdassa ja nykyisessä 2 momentissa
säädettäisiin asetuksenantovaltuudesta, jonka
nojalla valtioneuvosto voisi asetuksella määritellä uusia
huumaavia aineita kielletyiksi huumausaineiksi."
Vaikka kuinka tarkkaan tätä e alakohtaa lukee,
niin minä en löydä siitä mitään
asetuksenantovaltuuteen viittaavaa. Siltä osin siis perusteluissa
näyttäisi olevan virhe. Asetuksenantovaltuudesta
puhutaan ainoastaan nykyisessä 2 momentissa, jota ei ehdoteta
muutettavaksi. Siinä todetaan: "Tarkemmat säännökset
siitä, mitä aineita, valmisteita ja kasveja pidetään
1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuna huumausaineena, annetaan valtioneuvoston
asetuksella." Tarkemmista säännöksistä puhuminen
on mielestäni jossain määrin harhaanjohtavaa,
ja jos tarkoitus on, että alakohtaan e kuuluvat aineet
nimenomaan kokonaisuudessaan määritellään
asetuksella, niin silloin se täytyy tehdä niin
eikä niin, että joka kerralla erikseen käräjäoikeudessa
syytejuttujen kohdalla tämä kokonaisuus tehdään.
Lopuksi, arvoisa herra puhemies, on hyvä todeta, että tämä,
kuten jo alussa sanoin, on erittäin hyvä ja odotettu
laki. On äärimmäisen tärkeää, että tähän
kokonaisuuteen pystytään joustavasti puuttumaan,
ja tuossa kun kollegoideni kanssa olen keskustellut, niin otan esimerkkinä tämän kesäkuussa
huumausaineeksi luokitellun mdpv-huumausaineen: se on lähes
poistunut markkinoilta. Toki yksittäisiä isojakin
eriä silloin tällöin takavarikoidaan,
mutta lähtökohta on se, että sitä ei
ole katukaupassa enää siinä määrin.
Toki tilalle on saattanut tulla joku muu, mutta tässä käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä on nyt sitten vastaus siihen kokonaisuuteen.
Aivan lopuksi, arvoisa herra puhemies, minä toivon,
että tätä asiaa käsittelevä valiokunta
eli sosiaali- ja terveysvaliokunta ottaisi huomioon näitä ajatuksia,
joita tässä heitin. En ole ollenkaan vakuuttunut
siitä, että tämä on yksi oikea
totuus, mutta tältä pohjalta varmasti voi vielä tarkennuksia
tähänkin hallituksen esitykseen hakea.
Keskustelu päättyi.