Täysistunnon pöytäkirja 127/2014 vp

PTK 127/2014 vp

127. KESKIVIIKKONA 10. JOULUKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

20) Hallituksen esitys eduskunnalle jäänmurtoavustusta koskevasta yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta Itämerellä Venäjän federaation hallituksen kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

 

Jussi Niinistö /ps:

Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi jäänmurtoavustusta koskevasta yhteistyöstä Itämerellä Venäjän federaation hallituksen kanssa tehdyn valtiosopimuksen, joka allekirjoitettiin viime syyskuussa. Sopimuksella annettaisiin Suomelle ja Venäjälle mahdollisuus pyytää ja saada nopeasti jäänmurtoavustusta sellaisessa tilanteessa, jossa sopimusmaan oma jäänmurtokapasiteetti ei riitä.

Koska tätä sopimusta on tänään julkisuudessa arvosteltu — viittaan vain Hufvudstadsbladetissa olleeseen Maanpuolustuskorkeakoulun virkamiehen Jon von Weissenbergin haastatteluun — on ehkä pari sanaa syytä lausua taloudellisesta ja turvallisuuspoliittisesta vinkkelistä.

Ensinnäkin on todettava, että taloudellinen yhteistyö Suomen ja Venäjän välillä on hyvästä ja tässä suhteessa Venäjä on Suomelle mahdollisuus. Toki joudumme ottamaan EU-sanktiot huomioon, mutta sanktiot eivät koske jäänmurtajia, ja niiden käyttöastehan kotivesillämme on ollut verraten alhainen. Tällä sopimuksella käyttöastetta voitaisiin nostaa, sillä Venäjällä on tarvetta jään murtamiselle.

Toiseksi on otettava huomioon, kuten von Weissenberg mainitussa haastattelussa, että on olemassa luvattoman tiedustelun mahdollisuus, vaikka se tässä sopimusluonnoksessa kielletäänkin, lähinnä koskien sensoreitamme meren pohjassa. Kuitenkin esityksen valmisteluvaiheessa pääesikunta antoi asiasta oman lausuntonsa ja totesi riskin pieneksi. Riski Suomen kansalliselle turvallisuudelle on siis pieni, ja sitä on harkittu. Muitakin ja varmasti mielekkäämpiä tapoja tutkailla sensoreitamme on. Jäänmurtaja ei ole paras mahdollinen tapa vakoilla.

Arvoisa puhemies! Laajempaan kokonaisuuteen liitettynä tämä esitys on puollettavissa, jos kohta valiokuntakäsittelyssä kannattaakin jossain määrin asian puolustuspoliittisellekin tarkastelulle uhrata aikaa.

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Pidän tätä jäänmurtosopimusta järkevänä ja pidän myös järkevänä sitä, että tätä viedään eteenpäin huolimatta näistä EU:n pakotteista.

Silloin kun viime keväänä päädyttiin tälle pakotelinjalle, oli juuri valmistumassa tai valmistunut kolme liikennepuolen yhteistyösopimusta Venäjän kanssa. Jäänmurtosopimus oli niistä yksi, toinen oli maantieliikennesopimus ja kolmas rautateitä koskeva yhdysliikennesopimus. Nyt tänä syksynä sekä jäänmurtosopimus että maantieliikennesopimus ovat tulleet siihen pisteeseen, että ne on allekirjoitettu ja nyt tämä valtiosopimuksena on täällä eduskunnassa käsiteltävänä.

Jäänmurron osalta totean sen, että on erittäin hyvä, että eri maat, joilla on jäänmurto-osaamista, tekevät yhteistyötä. Suomessa on nähty muutama vuosi sitten tilanteita, että meidän oma jäänmurtokapasiteettimme ei ollut Itämerellä riittävällä tavalla käytettävissä, kun olisi ollut tarvetta. Olemme joutuneet miettimään sitä, miten saamme turvattua meidän ihan henkivakuutuksen lailla olevan jäänmurron meidän elinkeinoelämämme kannalta, ja pidän tärkeänä, että tätä yhteistyötä tehdään.

Toivon myös, että tämä yhdysliikennesopimus, joka koskee rautatiekuljetuksia Suomen ja Venäjän välillä myös muiden rajanylityspaikkojen kuin Vainikkalan osalta, saataisiin vietyä eteenpäin.

Jäänmurrosta haluan vielä todeta sen, että tämän hallituksen aikana suomalainen jäänmurto on ollut erittäin poukkoilevaa. Jos muistatte, niin vuonna 2012 budjetin hyväksymisen yhteydessä täällä salissa hallitus ajoi läpi hallituspuolueiden turvin sen, että perinteinen jäänmurtaja öljyntorjuntavarustuksella hankitaan poikkeuksellisesti Liikenneviraston omaisuudeksi, ja laitettiin 125 miljoonaa euroa kiinni tällaisena aikana uuden jäänmurtajan hankintaan. Nyt, kuten tiedätte, hyvät edustajakollegat, tänä syksynä tämä päätös on talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa kumottu. Nythän on tarkoitus niin, että Suomen jäänmurrosta vastaava Arctia Shipping Oy todennäköisesti on ostajana ja ostaa tämän Liikennevirastolta, ja se lähtee Liikenneviraston omaisuusmassasta pois. Pidän uutta linjausta järkevänä.

Jäänmurron osalta on ollut hyvin erikoista myös suhtautuminen offshore-toimintaan eli arktisten alueitten mukana oloon jäänmurtokaluston, monitoimimurtajien osalta. Muistatte sen, mitä vuosi sitten siinä tapahtui, oli hyvin sekava käsittely täällä eduskunnassakin, kun tätä arktisen alueen strategiaa täällä myös salissa sivuttiin. Nyt senkin osalta on tehty uusi linjaus, eli talouspoliittinen ministerivaliokunta onkin ruvennut vilkuttamaan vihreää valoa sen mukaisesti, että suomalaisia jäänmurtajia, monitoimimurtajia voitaisiin käyttää jäänmurrossa ja muussa avustuksessa siellä arktisilla alueilla. Pidän sitä myös erittäin järkevänä.

Näiltä osin tämä hallituksen esitys koskee tätä Suomen ja Venäjän välistä jäänmurtosopimusta, valtiosopimusta ja sen eteenpäin menoa, ja pidän tätä oikein järkevänä. Jos ajatellaan Itämerta, niin sehän on melkein sisämeri, se on niin pieneltä osaltaan auki tuonne isommille merille Juutinrauman osalta ja on maailman ainoa jäätyvä meri. Joka talvi se tarvitsee jäänmurtoja, ja on järkevää, että kaikki kapasiteetti, mitä täällä merellisesti voidaan käyttää jäänmurron osalta, käytetään.

Keskustelu päättyi.