36) Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaalihuoltolaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä sosiaalihuoltolain
kokonaisuudistus, joka on tässä käsittelyssä,
on todella tarpeellinen ja välttämätön.
Mutta samalla haluan keskustan edustajien puolesta tuoda esille
muutaman huomion, jota olemme pohtineet valiokuntatyössä,
ja sitten lopuksi esitän muutaman lausuman eduskunnan hyväksyttäväksi.
Ensinnäkin, emme ole täysin vakuuttuneita siitä,
pystyykö tämä sosiaalihuoltolaki riittävällä tavalla
ennalta ehkäisevään ja varhaiseen tukeen,
vai miten tässä loppujen lopuksi käytännössä kaiken
kaikkiaan käy.
Myös rahoitus on ongelmallinen. Me tiedämme,
että hallitus on antanut tässä viimeisen
vuoden ajan paljon lupauksia siitä, että kuntien
tehtäviä ja velvoitteita karsitaan. Niin ei ole
tapahtunut, mutta toisaalta sitten meille ei ole myöskään tuolla
valiokunnassa tullut selväksi, onko valtio turvaamassa
riittävällä tavalla rahoitusta tämän sosiaalihuoltolain
toteuttamiseen kunnissa.
Tärkeä asia on erityisesti lapsiperheiden
kotipalvelut, joka on sitä erityistä varhaista
apua. Tähän astihan, tai sanotaanko viimeisen
15—20 vuoden aikana, on ollut niin, että lapsiperheet ovat
saaneet kotipalvelua, kotiapua vain lastensuojeluasiakkuuden perusteella,
ja nyt teoriassa tämä sosiaalihuoltolaki lupaa
tähän korjausta. Mutta sitten juuri se, onko riittävästi
henkilöstöä ja resursseja siihen, jää tässä auki.
Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja kiinnitti valiokunnassa ollessaan
huomiota siihen, miten tärkeää on, että toimintatapoja
muutetaan, että se on ihan yhtä tärkeää kuin
se, että on riittävä rahoitus. Keskusta
haluaa kuuluttaa erityisesti sitä, että toivottavasti
vihdoinkin tämän sosiaalihuoltolain kokonaisuudistuksen
myötä päästäisiin eroon
palveluiden sirpalemaisuudesta, kapeasta ammattiasiantuntijuudesta
ja myös siitä, minkä me näemme
sekä täällä valtionhallinnon
tasolla, ministeriötasolla että kuntatasolla,
että sosiaali- ja terveyssektori ja sitten toisaalta koulupuoli
eivät keskustele keskenään. Se on tullut
asiantuntijakuulemisissa erittäin paljon esille.
Yksi asia, joka liittyy lastensuojeluun ja on meitä huolestuttanut
paljon, on se, että lähes kaikissa kunnissa sosiaalityöntekijöillä on
liian paljon asiakasperheitä: on jopa 160 jossakin kunnassa,
ja yli 100 asiakasperhettä on erittäinkin yleistä.
Oikea taso olisi varmaan, että samalla sosiaalityöntekijällä olisi
ehkä noin 30—40 asiakasta per lastensuojelun työntekijä.
Kiinnitämme huomiota myös omais- ja perhehoitoon.
On erittäin surullista ja onnetonta, että tämä hallitus
ei saanut koko neljän vuoden aikana annettua eduskunnalle
hallituksen esitystä omaishoidon siirtämisestä Kelalle
ja siitä, että laadittaisiin yhtenäiset
valtakunnalliset kriteerit, joiden mukaan omaishoitajat pystyisivät
saamaan myös taloudellista tukea ja olisivat asuinpaikkakunnastaan
riippumatta tasa-arvoisessa asemassa. Perhehoidon osalta täällä on
erikseen laki käsittelyssä, ja se myös
sisältää suuria puutteita.
Arvoisa puhemies! Esitän vastalauseen 1 mukaisesti
seuraavan sisältöiset lausumaehdotukset eduskunnan
hyväksyttäväksi:
"1. Eduskunta edellyttää, että hallitus
turvaa lapsiperheiden kotipalveluun riittävät
taloudelliset resurssit.
2. Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy valmistelemaan lain muutosta lastensuojelun työntekijä/asiakasmäärä -suhteen
pienentämiseksi.
3. Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee pikaisesti esityksen yhtenäisistä kriteereistä omaishoidon
tuelle ja tuen siirtämisestä Kelan vastattavaksi.
4. Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee tällä vaalikaudella suunnitelman yksinelävien
aseman ja toimeentulon parantamiseksi."
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Uudessa sosiaalihuoltolaissa on useita hyviä parannusesityksiä nykytilanteeseen,
ja se on ehdottomasti tarpeellinen. Valitettavasti siinä on
myös vakavia puutteita, jotka olisivat vaatineet vielä jatkotyöstämistä ja
täsmennyksiä mutta myös kustannusarviointeja.
Varatut määrärahat lain toteuttamiselle
ovat täysin riittämättömät.
Perussuomalaisten mielestä sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämislaki ja sosiaalihuoltolaki olisi tullut
ajoittaa tulemaan voimaan samaan aikaan. Näin olisi varmistettu
integraation toteutuminen parhaalla mahdollisella tavalla alusta
alkaen. Nyt pidämme suurena riskinä, että sosiaalihuollon
osalta tehdään rakenteellisiakin muutoksia, jotta
uuden lain velvoitteisiin voidaan vastata, ja pahimmillaan joudutaan
uusien muutosten eteen, kun sote-laki astuu voimaan.
On myös välttämätöntä,
että henkilöstörakennetta kehitetään
ja eri sosiaalialan ammattilaiset saadaan juuri niihin tehtäviin,
joissa heitä eniten tarvitaan, mutta myös jotta
työn mielekkyys heille itselleen lisääntyy.
Turhaan ei puhuta toistuvasti huutavasta sosiaalihuollon osaajien
ja ammattilaisten pulasta. Tämä on asia, joka
tulee ottaa erittäin vakavasti erityisesti, kun puhutaan varhaisesta
tuesta ja ennalta ehkäisevästä työstä. Tämähän
on eräs lain johtotähdistä, ja sen toteutuminen
on ensiarvoisen tärkeää kaikkien sosiaalihuollon
asiakasryhmien osalta.
Perussuomalaisille on myös tärkeää,
että sosiaalihuollon asema saataisiin vihdoin samalle viivalle
terveydenhuollon kanssa. Sosiaalihuollon merkitys osana yhteiskuntaa
on merkittävä, puhutaan sitten kustannuksista
tai inhimillisestä ulottuvuudesta. On kohtuutonta, että yhä edelleen
sosiaalihuollon aseman puolesta joudutaan käymään
taistelua. Perussuomalaiset odottavat, että uusi laki korjaa
asiaa, samoin kuin tuleva sote-järjestämislaki,
jossa sosiaalihuoltoa ei missään tapauksessa tule
unohtaa.
Sosiaalihuolto on ennalta ehkäisevää työtä mutta
myös korjaavaa työtä hyvin laajoilla
sektoreilla niin ihmisten, yhteisön kuin yhteiskunnankin
eri tilanteissa ja asioissa. Rakenteellinen sosiaalityö,
joka nyt on kirjattu lakiin, on erinomaisen kannatettava asia, ja
sitä on seurattava tarkoin, niin että sen tarkoitus
nousee myös käytäntöön
ja sosiaalityöstä aidosti tuotetaan tietoa päätöksenteon
taustalle ja yhteiskunnalliseen kes-kusteluun. Tärkeää on
myös se, että nämä viestit asianmukaisesti
kuullaan ja ryhdytään asianmukaisiin toimiin tiedon
pohjalta. Sosiaalityön ammattilaisilla kaikilla tasoilla
on se aito arkielämän tieto ihmisten ongelmista
ja myös aitoja ratkaisuesityksiä.
Arvoisa puhemies! Lapsiperheiden subjektiivisesta oikeudesta
kotipalveluihin on käyty paljon jopa käsitteellistäkin
keskustelua, kenelle ja missä tilanteissa se viime kädessä lakiesityksen mukaan
kuuluisi. On ymmärrettävää,
että aina edes oikeus vain kotipalvelujen saatavuuteen
ei ole riittävää tukitoimintaa perheelle,
vaan tarvitaan monimuotoisia tukitoimia perheiden hyvinvoinnin ja
jaksamisen tukemiseen. Kotiin saatava kodinhoidollinen apu määrätyissä elämäntilanteissa
aivan varmasti poistaa osaltaan tarvetta vahvempien lastensuojelutoimien
tarpeeseen.
Olen itse saanut aloittaa työurani eräänlaisena kotiavustajana
16-vuotiaana, ja tällöin oli aivan selvää,
että perheisiin mentiin pyynnöstä auttamaan,
myös esimerkiksi lastenhoidossa, jos perheen tilanne sitä vaati.
Samalla hoidettiin pyykinpesua ja ruuanlaittoa.
Perussuomalaiset ovat esittäneet entisen kotiavustajan
ammattinimikkeen palauttamista, mutta vastaavasti esimerkiksi hoiva-apulaiset
voisivat hyvin tähän asiaan antaa oman vahvan
panoksensa. Tämä myös auttaisi tulevaisuudessa ikääntyvien
kohdalla, jotka tarvitsevat kodinhoidollista apua, ja esimerkiksi
lähihoitajat ja sairaanhoitajat voisivat keskittyä puhtaasti
sairaanhoidolliseen puoleen. Tämä antaisi aidosti
aikaa niin palvelujen saajalle kuin antajalle. Perussuomalaiset
uskovat, että uusin henkilörakentein voisimme
löytää myös uusia toimintamalleja
ja vapauttaa resurssit sinne, missä niitä tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa esiin myös laissa olevan
sosiaalihuoltolain kirjauksen henkilöstön suojaamisesta
tilanteissa, joissa he ilmoittavat työnantajansa ei niin
hyväksyttävistä toimista. Alan ammattilaiset
pitävät ymmärtääkseni
kirjausta kohtuullisena. Olen kuitenkin saanut myös viestiä,
että voisi olla syytä pohtia eräänlaiseen
uhkasakkoon verrattavaa kirjausta, jotta laki varmasti suojelisi
ammattihenkilöstöä. Erityisesti tämä huoli
on tullut esiin määräaikaisissa työsuhteissa
tai koeajalla olevien henkilöiden kohdalla.
Lopuksi vielä haluaisin nostaa esiin lain eri käsitteiden
määrittelyn. Valiokuntakäsittelyn aikana
kävi ilmi, että saman käsitteen voi ymmärtää hyvin
eri tavoin. Tämänkin vuoksi on erittäin tärkeää,
että lain perusteluteksteihin kiinnitetään erityistä huomiota,
jotta turhaa tulkinnanvaraisuutta ei syntyisi. On kohtuutonta, mikäli
oikeuskäytäntöjen kautta joudutaan hakemaan
käsitteille määritelmiä tai
mitä laissa oikeasti on tarkoitettu. Tämänkin
lain osalta selkeää epäselvyyttä syntyi
muutamilta osin siitä, mitä perustelutekstissä on
tarkoitettu. Etenkin tämä nousi esiin käsiteltäessä juuri
perheille annettavaa kodinhoidollista apua ja tukea, kenelle ja
missä tilanteessa sitä annetaan. Tähän
valiokunta kiinnittikin huomiota, ja hyvä näin.
(Puhemies koputtaa)
Lopuksi, vaikka laissa on paljon hyvää, on laissa
vielä paljon korjattavaakin, josta osa nouseekin esiin
perussuomalaisten jättämissä vastalauseen
mukaisissa lausumaesityksissä. Näin ollen teen
vastalauseen 2 mukaiset lausumaehdotukset.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Vehviläisen
tekemiä lausumaehdotuksia.
Muutama sana tämän kannatuspuheenvuoron lisäksi
itse tästä sosiaalihuoltolaista.
Takana on vuosien valmistelutyö, jossa on nykyaikaistettu
sosiaalihuollon yleislakia tavalla, joka on ollut hyvää työtä aivan
loppumetrejä lukuun ottamatta. Ne loppumetrien ongelmat
ovat tulleet siitä samasta asiasta, samasta kysymyksestä,
ongelmasta kuin niin monessa muussakin kohdassa. Tämä laki
on lähtökohtaisesti parempi kuin se laki, jota
toimeen pannaan. Resurssien ja tämän lain ristiriita
on olemassa.
Tässä laissa on paljon hyvää.
Näkökulma siitä, että ihminen
on olemassa, asiakas on se, joka palveluja tarvitsee, nostetaan
tässä laissa aivan kärkeen. Se on hyvä ja
kannatettava asia. Jotta laki voi tulla edes siinä muodossaan
voimaan kuin taloudelliset ja muut resurssit antavat mahdollisuuden,
tämä laki tulee vaatimaan kulttuurimuutosta. Näkökulma
järjestelmästä ihmiseen, se muutos pitää kyetä tekemään.
Lain keskeistä ydintä on se, että sosiaalihuollon
palveluja voi itse kukin meistä tarvita jossakin vaiheessa
omaa elämänkaarta. Se palvelujen tarve syntyy
useimmiten siellä omassa elinympäristössä,
omassa asuinympäristössä. Palvelujen saavutettavuuden
tulisi olla sellainen, että on sitten millä kohdalla
elämänkaarta tahansa, niin tämä palvelujen
saatavuus omassa asuinympäristössä, elinympäristössä mahdollistuu.
Tässä yhteydessä on pohdittava myös
yleislain- ja erillislainsäädännön
suhdetta. Kokonaisuudistus sosiaalihuoltolakiin lähtee
siitä, että erillislainsäädännön
tarve vähenee. Mehän olemme vuosien ja tässä tapauksessa
vuosikymmenten saatossa vähän ajautuneetkin siihen
tilanteeseen, että erillislainsäädännön
kautta on paikattu tai parannettu, kehitetty — mitä verbiä missäkin tilanteessa
voikaan käyttää — niitä palveluja
ja asioita, joita sosiaalihuollossa tarvitaan palvelutarpeiden täyttämiseen.
Tässä sosiaalihuoltolain kokonaisuudistuksessa
on pyritty siihen, että yleislaki olisi se määräävämpi
laki ja esimerkiksi lastensuojelun osalta palveluja kohdennettaisiin
ennalta ehkäisevästi niin, ettei erityislainsäädännön
piiriin edes jouduttaisi tai ajauduttaisi. Tämä perusperiaate
on hyvä, että jos missä, niin tässä kohdassa
tullaan tarvitsemaan myös niin toimintatapojen kuin toimintakulttuurinkin
muutosta.
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnassa näkemyseroista
huolimatta edustajilla on tahto tehdä parempaa ja hoitaa
ja päättää asioista niin, että tulevaisuus
olisi nykytilaa parempi. Tämä sosiaalihuoltolaki
tähtää siihen, että ihmisillä olisi turvallisempi
ja parempi elämä ja arki siinä omassa
elämäntilanteessa. Voi vain toivoa, että tästä laista
tulisi täytäntöön laitettaessa
muutakin kuin lainkirjain.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaalihuoltolain uudistus on lämpimästi
tervetullut uudistus, joka pitää sisällään
paljon hyviä tavoitteita kuten painopisteen siirtämisen
erityispalveluista yleispalveluihin sekä asiakkaan yhdenvertaisuuden
vahvistamisen ja viranomaisyhteistyön tiivistämisen.
Asian käsittelyn yhteydessä ilmeni joitakin epäkohtia,
kuten kotipalveluiden saatavuus, etuusneuvonnan riittävyys
sekä kuntien riittävät resurssit ja henkilöstön
koulutus.
Edustaja Mäntylä piti ansiokkaan puheenvuoron,
jossa hän nosti esille juuri näitä epäkohtia, joita
perussuomalaisten vastalauseeseen sisältyy, joten pidemmittä puheitta
kannatan edustaja Mäntylän tekemää esitystä.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus pitää sisällään
pääosin kannatettavia tavoitteita ja esityksiä,
esimerkiksi edellä mainitut viranomaisten yhteistyön
tiivistäminen ja asiakkaiden yhdenvertaisuuden vahvistaminen,
ja myöskään ennalta ehkäisevän
työn vaikuttavuutta ja merkitystä ei voi liikaa
painottaa. Lapsen edun ja lasten oikeuksien tulee aina olla painotettavia
tekijöitä, ja niitä on pyrittävä toteuttamaan
mahdollisimman hyvin.
Arvoisa puhemies! Kuntatalous on vaikeuksissa, kuten niin hyvin
tiedämme. Huolta herättääkin
se, riittävätkö kuntien resurssit uusille
velvoitteille. Paljon kysymyksiä herättää se,
miten rahoitus turvataan tämän tärkeän
lakiesityksen toteuttamiseksi.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Laki on saanut tässä salissa
kiitosta, ja se on ihan aiheellista, mutta se on saanut myös
epäilyjä siitä, riittävätkö resurssit,
ja epäily on varsin ymmärrettävää.
Lapsiperheiden kotipalvelun tai -avun lisäämistä kannattavat
varmasti kaikki, koska me hyvin tiedämme, että perheisiin,
lapsiin ja nuoriin kohdistuneet auttamis- ja tukitoimet tuottavat
paremmin kuin mitkään muut investoinnit. Myös suurimmat
taloudelliset hyödyt saavutetaan panostamalla jo pienten
lasten perheisiin.
Ehkäisevän työn voimavarat ovat monessa kunnassa
alimitoitetut. Rahoituksen painopiste on siirtynyt korjaaviin toimiin.
Ennalta ehkäiseviin toimiin verrattuna korjaavat toimet
ovat kuitenkin hyvin kalliita. Jos katsomme tätä kustannuskehitystä,
kannattaa ehkä hieman arvioida sitä, mitä on
tapahtunut tässä meidän lähihistoriassamme,
ja verrata sitä, mitä tapahtuu korjaavien palveluiden
ja ennalta ehkäisevien palveluiden suhteen.
Jos me ajattelemme vaikkapa korjaavana palveluna lapsen sijoitusta
kodin ulkopuoliseen hoivaan, niin se maksaa vuodessa 90 000
euroa. Ennalta ehkäisevässä toiminnassa
näillä samoilla toimilla, joilla yhtä syrjäytynyttä nuorta
maksetaan, me saisimme 1 000 tapaamista sosiaalityöntekijän
kanssa tai 400 käyntiä nuorisopsykiatrian poliklinikalla
tai 400 perheneuvolakäyntiä tai lähes
3 000 tuntia kotipalvelua ja 7 vuotta intensiivistä perhetyötä.
Kun näitä lukuja ajattelee nykytilanteeseen, voi
sanoa, että meillä on varaa ennalta ehkäiseviin
toimiin. Meillä ei ole varaa jättää niitä tekemättä,
ei inhimillisesti eikä taloudellisesti.
Jos me mietimme, mitä on tapahtunut siinä kokonaisuudessa
ja miten palvelurakenteemme on muuttunut, niin esimerkiksi vielä 1990-luvun alussa
lapsiperheitä, jotka saivat kotipalvelua tai kotihoidon
apua, oli noin 50 000. Vuonna 2000 näitä perheitä oli
enää alle 20 000 ja vuonna 2012 enää alle
10 000. Eli vuodesta 1990 suunnilleen näihin päiviin
kotihoidon apua saaneiden lapsiperheiden määrä väheni
yli 80 prosenttia. Samaan aikaan meillä kasvatus- ja perheneuvoloiden
asiakasmäärät lisääntyivät
lähes 50 prosenttia. Lastensuojelun avohuollon asiakkaiden
määrä lisääntyi yli
100 prosenttia. Huostaan otettujen nuorisoikäisten osuus
ikäluokasta kasvoi yli 150 prosenttia, ja psykiatrisessa
laitoshoidossa olevien ja kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja
nuorten osuus ikäluokasta kasvoi yli 150 prosenttia.
Jos me mietimme tätä kehitystä, me
näemme, että näillä rahoilla
on yhteys. Mielestäni edustaja Rehula sanoi hyvin, kun
hän sanoi, että pelkkä laki ei riitä,
vaan tarvitaan ajatuksellista muutosta, ja näillä luvuilla
yritän perustella sitä ajatuksellisen muutoksen
yhteyttä myös talouteen. Liian usein me kunnissa
ajattelemme vain sitä yhden vuoden budjettia. Jos me panostamme
ennalta ehkäiseviin toimiin, niin se maksaa tässä ja nyt,
mutta muutaman vuoden päästä se saattaa tuottaa
huomattavat säästöt. Meidän
pitäisi myös sosiaalipolitiikassa osata ajatella,
että on ennalta ehkäiseviä investointeja,
ei palvelukuluja.
Keskustelu päättyi.