44) Hallituksen esitys eduskunnalle yhdenvertaisuuslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi Hallituksen esitys eduskunnalle yhdenvertaisuuslaiksi ja
eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 19/2014
vp) täydentämisestä
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on varmastikin mittavin lakikokonaisuus,
jota työelämä ja tasa-arvovaliokunta
tällä vaalikaudella on käsitellyt, ja
lakia on pitkään tehty. Kyse on siis uudesta yhdenvertaisuuslaista,
laista yhdenvertaisuusvaltuutetusta, laista yhdenvertaisuus- ja
tasa-arvolautakunnasta, laista tasa-arvovaltuutetusta, naisten ja
miesten välisestä tasa-arvosta annetusta laista
ja 17:stä muusta laista — tämä ehkä kuvaa
sitä kokonaisuutta.
Yhdenvertaisuuslain tarkoituksena on edistää nimensä mukaisesti
yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää.
Tätä lakia sovellettaisiin julkisessa ja yksityisessä toiminnassa,
ja se olisi nykyiseltä soveltamisalaltaan laajempi. Lakia
ei pääsääntöisesti
sovellettaisi yksityis- ja perhe-elämän piiriin
kuuluvassa toiminnassa tai uskonnon harjoituksessa.
Velvollisuutta edistää yhdenvertaisuutta laajennettaisiin
voimassa olevaan lakiin verrattuna, ja tämä velvollisuus
koskisi viranomaisten lisäksi koulutuksen järjestäjiä ja
oppilaitoksia sekä työnantajia. Viranomaisten
velvollisuutta laatia yhdenvertaisuussuunnitelma laajennettaisiin.
Syrjinnän määritelmää ja
oikeutettua erilaista kohtelua koskevia säännöksiä täsmennettäisiin.
Syrjintä olisi, kuten nykyisinkin, kiellettyä muun
muassa iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen,
uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden,
seksuaalisen suuntautumisen ja muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.
Kohtuullisten mukautusten epääminen määriteltäisiin
syrjinnäksi, ja tällä muutoksella on
yhteys muun muassa YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien
sopimukseen. Velvollisuutta tehdä kohtuullisia mukautuksia
vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi
laajennettaisiin. Syrjityksi tulleiden oikeussuojaa parannetaan
ja laajennetaan hyvityssäännösten käyttöalaa
nykyisestä ja yhdenvertaisuuslain noudattamisen valvontaa
uudistetaan.
Nykyisestä vähemmistövaltuutetusta
tulisi yhdenvertaisuusvaltuutettu, ja hänen toimialaansa laajennettaisiin
koskemaan kaikenlaista yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettua syrjintää.
Lain noudattamisen valvonta työelämää koskevissa
yksittäistapauksissa kuuluisi kuitenkin edelleen nykyiseen
tapaan työsuojeluviranomaisille. Yhdenvertaisuusvaltuutetun
tehtävänä olisi valvoa yhdenvertaisuuslain
noudattamista ja muutoinkin edistää yhdenvertaisuuden
toteutumista ja ehkäistä syrjintää.
Nykyiset syrjintälautakunta ja tasa-arvolautakunta
yhdistetään yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnaksi.
Näiden toimialana olisivat lautakuntien nykyiset tehtävät
sekä laajennus, joka kattaisi kaikki syrjintäperusteet.
Sukupuoleen perustuva syrjinnän kielto laajennettaisiin
koskemaan myös sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen
ilmaisuun perustuvaa syrjintää. Lakia täydennettäisiin
velvoitteella ennalta ehkäistä sukupuoli-identiteettiin
tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää.
Oppilaitoksia koskevia tasa-arvon edistämissäännöksiä selkiytetään
ja ne laajennetaan koskemaan perusopetusta antavia oppilaitoksia.
Työpaikan tasa-arvosuunnitelma ja siihen liittyvä palkkakartoitusvelvollisuus
täsmentyy ja tiukentuu. Sukupuolten välisen tasa-arvon
toteutumista valvoisi ja edistäisi edelleen tasa-arvovaltuutettu.
Palvelussuhteita koskevien lakien nykyiset syrjintäkiellot
ehdotetaan korvattavaksi viittauksella yhdenvertaisuuslakiin ja
tasa-arvolakiin. Kyseessä ovat niin sanotut syrjintädirektiivi
ja työsyrjintädirektiivi.
Tasa-arvovaltuutettu, tuleva yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu
siirrettäisiin resursseineen oikeusministeriöön.
Tämän uudistuksen tavoite on siis yhdenvertaisuuden
ja tasa-arvon lisääminen nykyistä paremmin.
Taustalla on se, että meillä on eri historia niin
tasa-arvolailla, yhdenvertaisuuslailla kuin muutamilla muilla laeilla,
jotka tähän kuuluvat. Meidän syrjintäperusteet
ja hyvitykset eivät ole olleet synkronissa sen mukaan,
mikä peruste syrjinnällä on ollut. Tavoitteena
on, että olipa kyse mistä tahansa syrjinnästä,
niistä asioista, joita laissa on määritelty,
niin ihmisiä kohdeltaisiin yhdenmukaisemmin kaikkiin elämänalueisiin
liittyen eikä eri perusteella tapahtuvaa syrjintää asetettaisi
erilaiseen tilanteeseen. Samalla myös pyritään
siihen, että oikeussuojakeinot ja seuraamukset olisivat
mahdollisimman samanlaisia.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä sitä,
että tämä pitkään valmisteltu
esitys on nyt annettu eduskunnalle. Mutta kuten sanoin, tässä on
erilaisia historioita, ja sen vuoksi lakikokonaisuuden tekeminen
on ollut hyvin haasteellista. Se ei vieläkään
yhdenmukaista kaikkia hyvityksiä, ei kaikkia syrjintäperusteita
eikä kaikkia oikeuskeinoja, mutta kulkee oikeaan suuntaan.
Tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain sääntelyn
välille jää yhä tarpeetonta
epäyhtenäisyyttä. Syrjinnän
kieltoa ja oikeuttamisperusteita sanottiin asiantuntijakuulemisessa
hyvin vaikeaselkoisiksi. Valiokunta haluaa korostaa, että yksilön
oikeussuojan toteutumisen kannalta on tärkeää,
että lainsäädäntö on
selkeää ja ymmärrettävää.
Erityisen vaativaa se on tässä laissa, koska laki
on laaja ja se vaikuttaa yksityiseen ja julkiseen valtaan sekä erilaisten
yksityisten tahojen keskinäisiin suhteisiin. Siksi on tärkeätä,
että vaikka tämä iso paketti nyt valmistuisi
ja eduskunta sen hyväksyisi, niin edelleen jatketaan tätä yhdenmukaistamista.
Uuden yhdenvertaisuuslain soveltamisala on laaja. Sitä siis
sovelletaan julkisessa ja yksityisessä toiminnassa lukuun
ottamatta yksityis- ja perhe-elämän piiriin kuuluvaa
toimintaa ja uskonnonharjoitusta. Valiokunta pitää tätä laajennusta
perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta perusteltuna
ja tärkeänä asiana.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että ehdotetulla yhdenvertaisuuslailla
suojataan luonnollisia henkilöitä, ei oikeushenkilöitä.
Siten se ei yleensä tule sovellettavaksi yritysten välisiin
suhteisiin, eikä tällä ehdotetulla lailla
puututa sinänsä oikeushenkilöiden sisäiseen
järjestäytymiseen, kuten esimerkiksi hallituksen
jäsenten tai muun ylimmän johdon valintamenettelyihin
vaikkapa yrityksissä. Nuo menettelyt ovat harvoin sellaisia,
että niissä syrjinnän vastatoimet tai
kiellot voisivat käytännössä tulla
sovellettaviksi. Valiokunnan mielestä on kuitenkin periaatteellisesti tärkeää,
että esimerkiksi laissa oleva häirinnän kielto
soveltuu myös näissä tilanteissa. Sama
ongelma koskee vaikkapa joukkoviestinnän sisältöjä.
Periaatteellisista syistä olisi ongelmallista rajata vaikkapa
joukkoviestinnän kautta toteutettu häirintä lain
soveltamisalan ulkopuolelle.
Laki säätää siitä,
että työnantajalla on selvitysvelvollisuus silloin,
kun työhön otetaan henkilöitä.
Työnantajan on pyynnöstä viipymättä annettava
kirjallinen selvitys menettelynsä perusteista vammaiselle,
joka katsoo kohtuullisten mukautusten epäämisen
vuoksi tulleensa syrjityksi työtä tai virkaa hakiessaan
taikka silloin, kun hän jo on työ- tai virkasuhteessa.
Kuulemisissa esitettiin toiveita ja perustuslakivaliokuntakin
toivoi, että tätä laajennettaisiin koskemaan
kaikkia syrjintäperusteita. Valiokunta yhtyi tähän
perustuslakivaliokunnan näkemykseen, että työnantajan
selvitysvelvollisuus on tärkeä ja se itse asiassa
on keskeinen osa syrjinnän ehkäisyä.
Valiokunta kuitenkin katsoi, että selvitysmenettelyn liittäminen
vammaisuuden ohella kaikkiin muihinkin yhdenvertaisuuslaissa säädettyihin
perusteisiin saattaisi lisätä rekrytointikynnystä,
eikä tässä vaiheessa ollut valmis muuttamaan
pykälää. Mutta työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta katsoi, että työnantajan
selvittämisvelvollisuuden laajuus on yhdenvertaisuuslainsäädäntöä edelleen
kehitettäessä syytä pitää mielessä ja
tulisi katsoa, olisiko mahdollista laajentaa tätä velvollisuutta.
Syrjinnän kielto ja erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteet
olivat aika voimakkaan kritiikin kohteena asiantuntijakuulemisessa.
Ehdotetun yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä on
säädökset syrjinnän kiellosta,
erilaisista syrjinnän muodoista ja positiivisesta erityiskohtelusta.
Syrjinnän kielto kattaa välittömän
ja välillisen syrjinnän, häirinnän
sekä ohjeen ja käskyn syrjiä. Lisäksi
vammaisten ihmisten yhdenvertaisen kohtelun toteuttamiseksi tarvittavien
kohtuullisten mukautusten epääminen olisi syrjintää.
Tätä kieltoa selkiytetään säätämällä laissa
nimenomaisesti siitä, että se pitää sisällään
myös niin sanotun olettamaan perustuvan syrjinnän
ja läheissyrjinnän.
Positiivinen erityiskohtelu nousi keskustelussa esiin, ja ehdotetun
yhdenvertaisuuslain 8 §:n 3 momentin mukaan syrjintää ei
ole sellainen oikeasuhteinen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena
on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka
syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen
ja poistaminen.
Perustuslakivaliokunta korosti omassa kannanotossaan positiivista
erityiskohtelua koskevan säännöksen merkittävyyttä ja
tärkeyttä ja kehotti työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaa harkitsemaan, voiko sääntelyä selkiyttää esimerkiksi
kytkemällä säännös
lakiehdotuksen 10 §:ään tai erottamalla
se omaksi pykäläkseen. Valiokunta päätyi
siihen, että koska asia on tärkeä ja
oleellinen osa syrjinnän ehkäisyä, niin
se on syytä erottaa omaksi pykäläkseen.
Listaus erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteista sai runsasta
kritiikkiä myös asiantuntijakuulemisessa, ja laajentuvan
soveltamisalan huomioon ottamiseksi esityksellä ehdotetaan muutettavaksi
nykyistä välittömän syrjinnän määritelmää ja
erilaisen kohtelun oikeuttamista koskevaa sääntelyä.
Tässä on itse asiassa paljon sellaisia täsmennyksiä,
jotka liittyvät tarkkarajaisuuteen ja siihen, että ymmärrämme,
milloin asiat ovat mahdollisia ja milloin ne eivät ole
mahdollisia. Näissä valiokunta oli hyvin samoilla kannoilla
kuin perustuslakivaliokunta omissa toiveissaan, ja myös
valiokunnan kuulemat asiantuntijat puuttuivat samoihin kohtiin.
Valvonta- ja oikeusturvakeinot olivat myös paljon esillä.
Yhdenvertaisuuslain noudattamista valvovat siis yhdenvertaisuusvaltuutettu,
tasa-arvolautakunta ja työsuojeluviranomaiset sekä tietenkin
yhdenvertaisuuslautakunta. Tässä rajanveto siitä,
mikä on näiden lautakuntien rooli, mikä on
valtuutettujen rooli ja mikä on työsuojeluviranomaisten
rooli, oli voimakkaasti esillä. Valiokunta päätyi
siihen, että silloin kun käsitellään
yksittäisiä tapauksia esimerkiksi työelämässä on
selkeämpi, että työsuojeluviranomaiset
valvovat lain noudattamista. Mutta silloin kun on kyse yleisemmistä kannanotoista,
niin yhdenvertaisuusvaltuutetun roolin pitää olla
selkeä. Lakipohjassa, hallituksen esityksessä puhuttiin
siitä, että yhdenvertaisuusvaltuutetulla olisi
mahdollisuus antaa lausunto asioista, mutta lautakunta muutti tämän
muodon hiukan tiukemmaksi: elikkä yleisesti voidaan antaa
lausuntoja, mutta kyseessä voisi olla myös perusteltu
kannanotto, jolloin sillä olisi suurempi merkitys.
Aikaa on kulunut paljon ja ilta on pitkällä,
joten en käy näitä kaikkia yksityiskohtia
läpi, mutta sanon vielä, että vaikka
tämä laki on nyt kokonaisuudistus ja siinä on
tehty paljon muutoksia, niin prosessin tulisi jatkua siltä osin,
että eri lainsäädäntö ja
eri syrjintäperusteet olisivat yhtenäisiä.
Tähän mietintöön ei sisälly
vastalausetta, vaan se oli valiokunnassa yksimielinen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tähän yhdenvertaisuuslakiesitykseen sisältyy
asia nimeltä positiivinen erityiskohtelu. On aivan niin
kuin edustaja Filatov sanoi: perustuslakivaliokunta on korostanut
sitä, että tämä on merkittävä ja
tärkeä asia. Mutta se, että se on merkittävä ja
tärkeä, ei tietenkään tarkoita
sitä, että sen pitäisi olla juurikin
tässä muodossa, mitä se tässä lakiesityksessä nyt
on. Tästä nimenomaan käytiin keskustelua
perustuslakivaliokunnassa, ja allekirjoittanut puuttui tähän
kyseiseen kannanottoon, että tämä on
merkittävä ja tärkeä, ja se
muotoilu tuli tähän muotoon, mitä se
nyt on. En näe siinä mitään
sellaista kantaa, että siinä olisi jotain sellaista,
että se ikään kuin pakottaisi ajattelemaan
tästä positiivisesta erityiskohtelusta juuri sillä tavalla,
millä lailla se nyt on tässä lakiesityksessä ja
mietinnössä kirjoitettu.
Muutenkin perustuslakivaliokunnan rooli, kun kyse on lausunnon
antamisesta, koskee ehkä enemmän kuitenkin käsittelyjärjestystä.
Minä en ainakaan näe hyvänä sitä,
että perustuslakivaliokunnassa ruvettaisiin tekemään
politiikkaa, joten en ainakaan itse koe, että minun olisi
ollut syytä jo siellä olla eri mieltä tästä asiasta,
koska meidän tehtävämme oli tosiaan ottaa
kantaa ennemminkin käsittelyjärjestykseen.
Näin ollen sitten asia eteni perustuslakivaliokunnasta
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan, jossa
on tosiaankin kuultu laaja joukko asiantuntijoita ja käyty
ilmeisen kattava keskustelu, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
tuossa äsken kertoi. Olen itse evästänyt
perussuomalaisten edustajaa tämän asian osalta
mietintövaliokunnan käsittelyä varten.
Oma käsitykseni oli se, että siellä oli
saavutettu kompromissi myös koskien tätä positiivista
erityiskohtelua ja erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteita. Ilmeisesti,
kun mietintö on yksimielinen, on ainakin koettu, että tällainen
kompromissi on saavutettu.
Arvoisa puhemies! Ikävä kyllä se
kompromissi ei ole nyt sellainen, että voisin itse sen
näitten pykälien osalta hyväksyä ja
sen allekirjoittaa. Mielestäni tässä mietinnössä on
edelleen ongelmia.
Näen hyvänä tämän
lakihankkeen muun muassa siltä osin, että tässä vammaisten
asema selvästi paranee. Vammaisille on mukana nämä mukautukset,
ja ylipäätään näen
myös sen hyvänä, että vammaisten
kohdalla myös positiivinen erityiskohtelu olisi toivottavaa
ja sallittua silloinkin, kun kyse on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden
edistämisestä heidän kohdallaan, vaikka henkilö ei
olisi joutunut varsinaisen syrjinnän kohteeksi ja kärsinyt
siitä haittaa. En näe siinä ongelmaa,
vaan päinvastoin se on hyvä asia.
Tämähän on nyt se olennainen muutos
nykytilaan, että tässä mietinnössä ja
lakiesityksessä esitetään sitä,
että tämä erilainen kohtelu olisi nykyisestä poiketen
mahdollista myös, jos sillä on tarkoituksena tosiasiallisen
yhdenvertaisuuden edistäminen, kun se nykyään
on niin, että siinä pitää esiintyä myös
tätä syrjintää, jotta tällainen positiivinen
erityiskohtelu on mahdollista tai syrjinnästä johtuvia
haittoja voidaan ehkäistä nykylainsäädännön
mukaan. Mutta nyt siis mennään sellaiselle alueelle,
joka on hirvittävän hankalasti tulkittava. Se
on altis poliittiselle tulkinnalle siitä, mikä on
tosiasiallista yhdenvertaisuuden edistämistä.
Se tulee oikeastaan suoraan politiikasta, että mikä on
enemmistön linja tässä eduskunnassa,
niin sen mukaan sitten olisi mahdollisuus positiivisesti erityiskohdella,
ja sitä pidän huonona.
Arvoisa herra puhemies! Teen 9 §:ään
ja 11 §:ään muutosehdotuksen,
joka on jaettu edustajien pöydille.
Sanon vielä sen, että esimerkiksi tällainen
käsite kuin "sukupuolisuuden ilmaiseminen" ja ikään
kuin sen korostaminen tässä yhteydessä herättää kyllä ainakin
itselleni avoimia kysymyksiä, että mitä se
tarkoittaa, jos samalla tällainen positiivinen erityiskohtelu
väljentyy. Kyllä omasta mielestäni tässä nyt
on käymässä niin, että ollaan
avaamassa eräänlaista pandoran lipasta, että tarkoitus
on hyvä, mutta minä pelkään
pahoin, että tässä joudutaan aika eriskummallisiin tilanteisiin,
mikäli tämä tässä muodossa
hyväksytään, ikävä kyllä.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan heti ensi alkuun sanon, että kannatan
edustaja Saarakkalan tekemiä muutosesityksiä 9 §:ään
ja 11 §:ään.
Tämä tasa-arvo on hyvin monimutkainen käsite,
ja itse ymmärrän tasa-arvon siten, että jokaisella
täysivaltaisella kansalaisella on samat oikeudet ja velvollisuudet
eikä ketään suosita kummallisten taipumustensa
tähden myöskään. Esitetyssä uudessa
yhdenvertaisuuslaissa säädetään seuraavasti:
"Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden,
kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan,
ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden,
seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty
riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään
vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen. Välittömän ja
välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa
tarkoitettua syrjintää on häirintä,
kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje
tai käsky syrjiä. Syrjintää ei
ole sellainen oikeasuhtainen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena
on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka
syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen
tai poistaminen." Eli suomeksi sanottuna: kun olet tarpeeksi erikoinen,
saat erikoiskohtelua.
Arvoisa puhemies! Saan postia ja palautetta useilta miesasiamiehiltä.
He ovat pohtineet, millä tavoin vain miehiä koskeva
asevelvollisuus tosiasiallisesti edistää sukupuolten
välistä yhdenvertaisuutta, vai onko edelleenkin
tarkoitus jatkaa miesten institutionaalista syrjintää asevelvollisuuskysymyksessä,
kuten jotkut kokevat. No, itselleni tämä asevelvollisuuskysymys
on kuitenkin verraten pieni, ja näenkin sen lähinnä miesten
asiana. Kukaan mies ei liene tappanut itseään sen
tähden, ettei armeija ole naisille pakollinen.
Sen sijaan, arvoisa herra puhemies, avio- ja avoeroriitojen
tähden on moni mies päättänyt päivänsä.
Niihin liittyvät lasten huoltajuus-, tapaamis- ja elatusapupäätökset
ovat räikein tasa-arvorikkomus ja yhdenvertaisuuden puute
maassamme. Heteromiehet ovat Suomen suurin sukupuolivähemmistö.
Likipitäen kaikki lasten huoltajuuspäätökset
ovat olleet äitejä suosivia ja isiä syrjiviä.
Jos joku etninen vähemmistö, pienempi kieliryhmä tai
heteromiehiä pienempi sukupuolivähemmistö olisi
oikeuden päätöksissä yhtä usein
häviävänä osapuolena kuin heteromies
on, niin kaikki näkisivät, että näissä päätöksissä on syrjintää.
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitin tässä lakiesityksessä myös
huomiota erääseen toiseen seikkaan. Lakiesityksellä nimittäin
ollaan laajentamassa sukupuolisyrjintä koskemaan myös
sukupuoli-identiteettiä ja sukupuolen ilmaisua eli minun
käsitykseni mukaan sitä, että esimerkiksi mies
kokee olevansa nainen ja pukeutuu naiseksi. Voisiko joku kertoa
minulle, millä tavalla tätä lakia sovellettaisiin
tilanteessa, jossa julkishallinnon toimielimeen, joissa siis on
oltava vähintään 40 prosenttia miehiä ja
naisia, ollaan valitsemassa biologisessa mielessä miesten
ja naisten lisäksi myöskin sellaisia miehiä,
jotka kokevat olevansa naisia, sekä sitten naisia, jotka
taas kokevat olevansa miehiä. Entä eikös
tämän jälkeen sitten työnantaja
enää saisi vaatia asiakaspalvelussa työskentelevää miestä pukeutumaan
asiallisesti, jos tämä vain ilmoittaa kokevansa
olevansa nainen?
Tässä esityksessä on tosiaan paljon
hyvääkin, kuten esimerkiksi vammaisten aseman
parantaminen, mutta se, että tässä ei
riittävässä määrin huomioida
ihan normaaleja miehiä ja vastaavasti sitten taas annetaan
porsaanreikää näille naiseksi pukeutuville,
niin se on kyllä mielestäni aika kummallista.
Tosiaankin kannatan näitä Saarakkalan tekemiä muutosesityksiä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan lausunnossa oli kaksi
linjaa: toinen oli se, että pitää olla
tarkkarajainen ja täsmällinen, ja toinen oli se,
että eri syrjintäperusteet pitäisi saada
samalle viivalle. Nyt mielestäni tämä esitys,
jossa positiivisen erityiskohtelun kohdalla halutaan ottaa käyttöön
vain yksi syrjintäperuste, joka täällä on
mainittuna, sotii tätä linjaa vastaan. Mutta en
löydä, enkä näe enkä osaa lukea
sitä, että se syrjisi kuitenkaan sinänsä perustuslain
säätämisjärjestyksen suhteen.
Se on muiden arvioitava. Mutta positiivinen erityiskohtelu tässä perustuslakivaliokunnan
lausunnossa nähtiin nimenomaan tärkeänä välineenä,
ja sen vuoksi se haluttiin kirjata erillisenä pykälään,
ja sen vuoksi on myös tärkeää,
että siinä on olemassa kaikki nämä syrjintäperusteet.
Mitä sitten tulee keskusteluun siitä, mitä positiivinen
syrjintä on, sillähän nimenomaan pyritään
siihen, että heikommassa asemassa olevaa ihmistä voidaan
erityistoimilla kannustaa, jotta hän voisi olla tasavertaisessa
asemassa, arkikielellä sanottuna. Ja silloin esimerkiksi
voisi ajatella, että miesten ja isien asemaa vaikkapa neuvoloissa
tai näissä huoltajuuskiistoissa voitaisiin positiivisen
erityiskohtelun kautta katsoa erityisin välinein, jolloin
sitä suosittaisiin koulutuksessa tai muissa toimenpiteissä,
mutta varmasti kuitenkin se lapsen etu ensimmäiseksi huolehtien.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy tulla tänne
eteen vielä uudemman kerran, kun aika äsken meinasi
loppua kesken.
Haluan vielä tarkentaa näitä jo äsken
tekemiäni muutosesityksiä, avata niitä.
Tämä 9 §, positiivinen erityiskohtelu,
kuuluisi seuraavasti tässä omassa esityksessäni:
"Syrjintää ei ole sellainen oikeasuhtainen, erilainen
kohtelu, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen
taikka syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen
tai poistaminen. Erilainen kohtelu henkilön alkuperän,
seksuaalisen suuntautumisen tai vakaumuksen perusteella on mahdollista
vain syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi
tai poistamiseksi."
Arvoisa herra puhemies! Tämä toinen lause tässä äsken
esittämässäni pykälässä on
olennainen. Se tarkoittaa sitä, että erilainen
kohtelu seksuaalisen suuntautumisen, etnisen alkuperän
ja vakaumuksen perusteella olisi mahdollista aivan kuten tähänkin
asti, nykylainsäädännön mukaan. Mutta
sen sijaan, mikäli kyse olisi näiden ryhmien tai
tällaiseen ryhmään kuuluvan yksilön
osalta tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistämisestä,
niin silloin se ei olisi mahdollista, eli pitää olla tämä syrjintä tai
siitä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen
taustalla. Eli tässä mielessä puollan
nykytilaa.
Sitten vammaisten kohdalla olisi tosiaan tämä uusi
kriteeri, tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen,
mahdollinen, jolloinka voi todeta näin, että heidän
asemansa selvästi paranisi, mutta on myös niin,
että missään nimessä tällä omalla
esitykselläni etnisen alkuperän osalta vähemmistöön
kuuluvien tai seksuaalisen suuntautumisen osalta vähemmistöön
kuuluvien tai vakaumuksen eli uskonnollisen vakaumuksen perusteella
vähemmistöön kuuluvien asema ei nykytilaan
nähden heikkenisi.
Sitten 11 §:n osalta totean, että tähän
mietintöön nähden olen esityksessäni
lisäämässä kaksi uutta kohtaa:
kohdan 6 erilaisesta kohtelusta seksuaalisen suuntautumisen perusteella
tulisi maininta ja erilaisesta kohtelusta vakaumuksen perusteella.
Erilainen kohtelu ei olisi kuitenkaan oikeutettua tapauksessa, jossa
kohtelun oikeuttamisperusteista ei ole säädetty,
vaikka kohtelulla olisi perus- ja ihmisoikeuksien kannalta hyväksyttävä tavoite
ja keinot tavoitteet saavuttamiseksi ovat oikeasuhtaisia, kun kyse
olisi tässä mietinnössä mainittujen
syiden lisäksi seksuaalisesta suuntautumisesta tai uskonnollisesta
vakaumuksesta.
Toivoisi kyllä tietenkin niitä esimerkkejä, mitä se
voisi tarkoittaa, että me esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisen
perusteella yrittäisimme — ilman, että on
esiintynyt syrjintää — toteuttaa positiivista
erityiskohtelua. Mitä ihmettä se voi tarkoittaa?
Se voi tarkoittaa aika montaakin asiaa, ja sehän on poliittinen
tulkinta.
Samoin sitten uskonnollisen vakaumuksen osalta. Minä en
kannata esimerkiksi muslimeille tai millekään
muullekaan uskontokunnalle erillisiä uimahallivuoroja.
Ei se kuulu suomalaiseen kulttuuriin eikä mene minun oikeustajuuni.
Mutta siihen suuntaan tällä lakiehdotuksella mennään,
että tämänkaltaisia erityiskohteluita
tullaan lisäämään, kunhan niitä vaatimuksia
ensin tullaan esittämään.
On sääli, että esimerkiksi tämä vammaisten aseman
parantaminen laitetaan tähän yhteyteen, vaikka
tosiaan perustuslakivaliokunta on tällaista edellyttänyt
ja toivonut, enkä ole viitsinyt lähteä sitä kyseenalaistamaan
sen takia, että mielestäni on enemmänkin
poliittisen valiokunnan ja eduskunnan suuren salin tehtävä sitten
arvioida tätä puolta. Eli en koe, että perustuslakivaliokunnassa
kannattaisi nyt eriäviä mielipiteitä tällaisesta
linjauksesta jättää. Ajattelen myös
niin, että perustuslakivaliokunnan toiminta kyllä halvaantuu,
mikäli siellä ruvettaisiin tällä lailla
toimimaan, että jos jokin yksittäinen asia kymmenien sivujen
mittaisessa lausunnossa ei miellytä, niin niistä sitten
kaikista äänestytettäisiin. Se ei varmaan
ole tarkoituksenmukaista. — Kiitos.
Yleiskeskustelu päättyi.