14) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maankäyttö-
ja rakennuslain sekä maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Tässä sitten asuntoministerinä jatketaan
esittelyä. Eli tästä myös on
laadittu minulle esittely ihan siksi, että tässä on
myös tärkeää asiaa sisällä.
Tässä muutamme maankäyttö- ja
rakennuslakia siten, että elinkeinoelämän
toimivan kilpailun edistäminen asetetaan kaavoituksen tavoitteeksi.
Eli tämä liittyy hallituksen rakennepoliittiseen
ohjelmaan sekä terveen kilpailun edistämisohjelmaan.
Tällä esityksellä tuodaan elinkeinoelämän
toimivan kilpailun edistämisen näkökulma
siis maankäyttö- ja rakennuslain kaavoitussäännöksiin.
Tämän toimivan kilpailun, sen edistämisen, ehdotetaan
ulottuvan kaikille kaavatasoille ja kaikille kaavatasoille nimenomaan
tavoitteeksi sekä perusteeksi arvioitaessa asemakaavan
laatimistarvetta. Lisäksi kaikilla kaavatasoilla tulevat
jatkossa arvioitavaksi kaavaratkaisun vaikutukset toimivan kilpailun
kannalta. Tämän tavoitteena on, että yrityksille
osoitetaan laadultaan ja määrältään
riittävästi sijoittumispaikkoja. Myös
asuntorakentamisessa on kilpailun toimivuuden kannalta tärkeää,
että kunnissa on riittävä ja monipuolinen
tonttitarjonta.
Toinen tärkeä asiakokonaisuus, mikä tässä laissa
on sisällä, on se, että tällä edistetään
sujuvampaa kaavoitusta ja eräällä tavalla
myös valitusten vähentämistä.
Eli esityksellä täsmennetään
ja selkeytetään kaavojen laatimiseen liittyvien
selvitysten ja vaikutusten arvioinnin kohdentamista. Selvitykset,
joita kaavaprosessissa tehdään, ehdotetaan kohdennettaviksi
kaavaratkaisun kannalta olennaisiin asioihin välttäen päällekkäisten
selvitysten tekemistä eri kaavatasoilla. Tavoitteena on
tehostaa kaavoitukseen käytettävien resurssien
käyttöä, välttää liian
yksityiskohtaisia päällekkäisiä selvityksiä sekä jouduttaa
kaavaprosesseja vähentämällä jatkossa selvitysten
riittämättömyyteen perustuvien valitusten
määrää. Tämä selvitysten
riittävyyshän on ollut jatkuvasti yleisiin menettelyihin
liittyvä valitusperuste asemakaavoituksessa. Kaavavalitukset
ja tarve niiden rajoittamiseen ovat tällä vaalikaudella
hyvin paljon olleet myös täällä eduskunnassa
esillä monesti, ja tässä mielestäni
on siitä näkökulmasta tarpeellinen esitys,
joka myös tuli siitä maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisarvioinnin ehdotuksesta.
Tässä on myös kolmas tärkeä asia,
eli tämän lain myötä kunnan
maapolitiikan toimivaltasäännös niin
sanotusti kirjataan lakiin. Kun kunta aktiivisella maapolitiikalla
voi tietenkin pitää yllä laadultaan ja
määrältään riittävää asunto-
ja työpaikkarakentamisen tonttitarjontaa, niin tätä kautta
sitten pystymme viemään eteenpäin myös yhteisiä asuntopoliittisia
tavoitteitamme.
Maapolitiikan toimenpitein kunta voi varmistaa, että kaavoitetut
tontit, rakennettu kunnallistekniikka, katuverkosto sekä koulut
ja päiväkodit tulevat ajallaan ja kustannustehokkaasti
käyttöön. Luovuttamalla tontteja kysyntää vastaavasti
kunta voi vaikuttaa siihen, että tonttien hinnat pysyvät
edullisella tasolla. Tämä on tärkeä asia. Riittävä ja
monipuolinen tonttitarjonta edistää myös
kilpailun toimivuutta asuntorakentamisessa ja elinkeinoelämän
toimialoilla. Mielestäni tämä on tärkeää,
koska kukaan asunto-ongelmia esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla
ei pelkästään valtion tukitoimin ratkaise,
vaan myös kuntien tonttitarjonta, maankäyttö,
kaikki tämä, on hyvin olennaista, ja tässä lainsäädännön
myötä haluamme edesauttaa tätä maapolitiikan
hoitoa. Eli kunnan on huolehdittava yhdyskuntien kehittämisen
edellyttämästä maapolitiikan harjoittamisesta.
Tähän esitetään nyt sitten tämän esityksen
myötä säännöksiä.
Minulta on joskus kysytty, että no mitä, eikö se
ole itsestään selvää, että kunta
hoitaa maapolitiikkaa, ja olen vastannut, että kyllä,
kyllä se näin on, eli käytännössä tietenkin
kunnat vastaavat siitä jo nykyisellään,
mutta tämän ehdotuksen tarkoituksena on nimenomaan
kannustaa kuntia aktiiviseen maapolitiikkaan. Jatkossakin kunta voi
itsenäisesti valita keinot, joilla se maapolitiikkaansa
toteuttaa, ja ehdotuksella ei ole myöskään
vaikutuksia maanomistajien oikeudelliseen asemaan.
Ja vielä sitten neljäs asia — tässä tämän
lain pääkohdat — eli kunnan rakennusvalvonnan
hallintopakkomenettelyä myös joudutetaan tämän lain
myötä. Lakiesitykseen sisältyy kunnan
rakennusvalvonnan käytössä olevaa hallintopakkomenettelyä koskeva
muutos, jonka mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi käyttää hallintopakkoa
esimerkiksi silloin, jos rakentaminen on luvatonta tai jos rakennus
ei täytä lain määrittämiä terveellisyyden
tai turvallisuuden vaatimuksia.
Nykyisellään tämä hallintopakkomenettely
on pitkä ja hidas prosessi, ja esityksen mukaan menettelyä joudutetaan
nyt sitten rajoittamalla muutoksenhakulupaa ja siihen liittyvää jatkovalitusmahdollisuutta
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tähän itse asiassa
sisältyy myös edustaja Jari Lindströmin
aikanaan tekemä lakialoite, ja se tulee osin tämän
kirjauksen mukaan sitten täytettyä.
Puhemies! Itse asiassa vielä viides kohta: Tässä on
myös vähittäiskaupan suuryksiköiden
siirtymäaika, jota myös sitten pidennetään,
eli aiemmin mainittua voimaantuloa muutetaan siten, että paljon
tilaa vaativa erikoiskauppa tulee vähittäiskaupan
suuryksikköä koskevan säätelyn piiriin
vasta 15.4.2017 alkaen. Tätä alkuperäistä siirtymäaikaa
siis jatketaan parilla vuodella. Sen tarkoituksena on antaa maakunnan
liitoille ja kunnille riittävästi aikaa laatia
tarvittavat kaavat.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! Varmaan hallituksen esityksen tavoitteet ovat
ihan hyviä, ja tosiasia kai lienee kuitenkin se, että kaikki
ei ehkä mene maaliin niin kuin on ajateltu. On tietysti
erittäin hyvä, että kaupan ja asuntorakentamisen
kilpailua edistetään, tonttitarjontaa lisätään.
Se, että kunnille tulee nyt velvoite, on tietysti aika
kova määräys, kun tiedetään
se, että yleisesti puhutaan, että kunnilla on
kaavoitusmonopoli, mutta kaikki tässä salissa
tiedämme, että sen kaavoituksen viimeisen sanan
sanoo kuitenkin ely-keskus ja kunnat ovat siinä heikoilla.
Kun nyt tähän on kirjattu ympäripyöreästi, että nimenomaan
näitä vaikutusten arviointeja — yvat
ynnä muut — selkeytetään, en
ehtinyt kyllä lukea niin pitkälle, mitkä ovat
ne konkreettiset toimenpiteet tämän selkeyttämisen
osalta, mutta tavoite on varmaan ihan hyvä.
Lähtökohtaisesti pitäisi päästä siihen,
että näistä kaavoista tämä valitusprosessi
saataisiin nopeammaksi eikä jatkuvasti valiteta. Ne kaavoitusprosessit
kestävät kahdesta viiteen vuoteen. Tämä vaikeuttaa
kuntien maapolitiikkaa ihan oikeasti. Jos ajatellaan näitä asuinalueitten
kilpailuja, niin monet kaupungit ja kunnathan lähtevät siitä,
että tavallaan isoista aluerakentamiskohteista on kilpailu,
johon keskisuuret ja pienet rakennusliikkeet eivät juuri
pysty millään pääsemään
sisään, ja se kyllä on vääristänyt
kilpailua, enkä tiedä, että tällä nyt
sitä ratkaistaan, mutta toivottavasti, ainakin tavoite
ja idea ovat ihan hyviä.
Hallintopakon osalta on varmasti ihan hyvä, että lainmukaisesti
rakennetaan, mutta erityisen huonoa minusta on se, että täällä alueitten
käytön tavoitteissa on aikanaan todettu, että uusia asuinalueita
ei saa sijoittaa irrallaan yhdyskuntarakenteista. Me olemme kyllä keskustassa
selkeästi ajamassa sitä, että jatkossa
pitäisi päästä kyläkaavoihin
ja sitä kautta myös pienempiä alueita
pitäisi voida kehittää ja sitten ne palvelut
tulevat sitä myötä, että ei
lähdettäisi tähän keskittämisen
politiikan linjalle, niin kuin nyt on ollut selkeästi nähtävissä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja seuraavana on toinen hiihtomies, edustaja Piirainen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, jos tällä selkeytetään
tätä kaavoitusta ja maankäyttöä,
kun on käynyt niinkin, että asianomainen arkkitehti,
joka on suunnitellut kaavan, on itse valittanut siitä.
Elikkä tämä on tämmöinen
huipputapaus minun mielestäni. Ja sitten ely-keskuksen
ja kuntien kesken, kaupunkien kesken ei aina ole saatu yksimielisyyttä siitä,
millä tavalla asioita vietäisiin eteenpäin.
Se on pitkittänyt näitä prosesseja. Mitenkä ministeri
arvelee: minkä verran tällä lailla on
nyt tähän asiaan parantamista, ja syntyykö tämmöistä ely-keskuksen
ja kaupungin keskeistä yhteistä neuvottelua ja
jotakin tämmöistä tietynlaista ohjeistustakin
siitä, millä tavalla edetään,
että päästäisiin tästä eipäs—juupas-keskustelusta
ja tavallaan, kun on syytetty virkamiehiä asian pitkittämisestäkin,
saataisiin nyt jouhevaksi tämä ja dynaamisuutta
myös tähän kaavoitustoimintaan?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Lohi — kun löytää ne
oikeat paperit, vai?
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Odottelin tässä vain,
että mikrofoni aukeaa. — Kun tässä nyt
paikalla on asuntoministeri ja käsitellään
tätä maankäyttö- ja rakennuslakia,
niin haluaisin kyllä kysyä, kun aika monesti törmää siihen
ongelmaan, että meillä on paljon erittäin hyviä maa-alueita,
joissa voitaisiin rakentaa, mutta syystä tai toisesta ne
kaavat eivät etene, tai jos ei alueita ole kaavoitettu,
niin poikkeamislupia ei saa myöntää.
Nythän meillä on se tilanne, että ranta-alueilla,
jos siellä ei ole ranta-asemakaavaa, kunta ei voi myöntää poikkeamislupaa.
Haluaisin kysyä ministeriltä, mikä teidän
näkemyksenne on tästä asiasta: voitaisiinko
siirtää kunnalle tässäkin tapauksessa
tämä poikkeamisluvan myöntäminen?
Nythän se joudutaan hakemaan ely-keskuksesta, ja asia menee
heti paljon monimutkaisemmaksi ja myöskään
se päätöksenteko ei tapahdu silloin kovin
lähellä, ei ehkä tunneta ihan juuri niitä paikallisia
olosuhteita parhaalla tavalla. Mielestäni tämmöinen
demokraattisen päätöksenteon alla oleva
kunta on nimenomaan oikea elin päättämään
siitä, saadaanko poikkeamislupa myöntää jollekin
alueelle vai ei. Tässä on kysymys myös
meidän elinkeinojen kehittämisestä välillisesti
ja vetovoimatekijästä, että me voimme
saada myös muuttajia paremmin alueille, joissa olisi työpaikkoja,
jos meillä on tarjota vetovoimaisia rakennuspaikkoja.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä ministeriltä,
kun sanoitte, että tässä on tarkoitus
paitsi edesauttaa rakentamista myös helpottaa kilpailua,
tehdä kilpailusta parempaa: tarkoittaako tämä nyt
sitten sitä, että kilpailua laajennetaan radikaalisti
koko sisämarkkina-alueelle, ja onko mitalin toinen puoli
se, että meidän kotimaiset työt näiltä osin
karkaavat muille sisämarkkinoilla oleville valtioille ja
heidän työntekijöilleen? Tuleeko tässä sitten
käymään niin, että myöskin
ulkomaisen työvoiman määrä lisääntyy
Suomessa tätä kautta, mikä tarkoittaa
osaltaan sitä, että meidän kotimainen työttömyytemme — tarkoitan
kotimaalla Suomea, Suomen työttömyys — saattaa
kasvaa entisestään?
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tällä kilpailunäkökulmalla
on nimenomaan senkaltaisia tarkoituksia tässä lainsäädännössä,
että saisimme lisää toimijoita rakentamaan
koteja ihmisille. Saisimme tätä kautta vireyttä,
tasapuolisuutta, riittävästi tonttitarjontaa,
erityyppisille toimijoille monipuolista asuntotarjontaa. Tietenkin
kilpailu liittyy myös kauppaan ja elinkeinoelämän
edellytyksiin niin, että tontti- ja maapolitiikka on senkaltaista,
että elinkeinoelämällä on hyvät
kilpailulliset edellytykset toimia. Se on tämän
lain lähtökohta, ja se pursuaa myös sieltä maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisarvioinnin arvioinneista sen suhteen, mitä pitäisi
nyt tälle maankäyttö- ja rakennuslaille
tehdä. Siitä tehtiin hyvin laaja kokonaisarviointi.
Kokonaisarvioinnissa käsiteltiin myös näitä valitusaikoja
ja poikkeuslupa-asioita. Tässähän kevennettyjä poikkeuslupia,
sellaisia kokeiluja, on ollut meneillään ja niitä on
jatkettu. Mielestäni ne ovat sinänsä ihan
hyviä asioita, niin että jatkossakin katsomme,
mitä voidaan tehdä sen suhteen, että kuntatasolla
voitaisiin poikkeuslupia myöntää ja sitä kautta
jouhevoittaa näitä järjestelmiä.
Uskon sen olevan tulevaisuuden tie kaikkinensa, myös tämän
maankäyttö- ja rakennuslain arvioinnin toteuttamisen
ja edelleen viemisen yhteydessä. Samoin olemme parhaillaan
ministeriössä pohtimassa sitä, miten
näihin valitusmenettelyihin tulemme sitten jatkossa kenties muutoksia
tekemään. Sitä myös edellytti
tämä arviointi, että näitä keinoja
pohditaan, ja tämänkaltaisia seikkoja on nyt vahvasti
kaiken kaikkiaan pöydällä.
Minusta tämä edustaja Piiraisen näkemys
siitä, että pitää tehdä yhteistyössä ja
vuorovaikutuksessa, on hyvin tärkeä, koska sillä tavallahan
sitä hyvää syntyy, että keskustellaan
mieluummin etukäteen kuin riidellään
jälkikäteen, ja tähän kyllä kannustan
erinomaisen paljon.
Toinen asia vielä liittyen tähän,
mitä äsken puhuin näistä valituksista
tai kaavoitusprosessien pituudesta: todettakoon, että se,
että tällä nyt lakisääteisestikin
kevennetään sitä velvollisuutta selvittää joka
ikistä asiaa, joka välttämättä sen kaavan
kannalta tässä nyt ei ole olennainen, on mielestäni
myös yksi tämmöinen joustavoittava ja
tärkeä tämän päivän
asioihin liittyvä tekijä. Ja kyllä sitten
sekin, että tässä lakiin tuodaan se maankäytön
velvoite kunnille, on mielestäni tärkeä toimi,
koska me tarvitsemme erityisesti pääkaupunkiseudulla
tontteja, tontteja ja tontteja. Ei niitä koteja synny,
jos tontteja ei ole kylliksi, ja ainakin ministerinä itse
haluan mahdollisimman paljon edistää myös
sitä näkökulmaa, miten näitä tontteja
kylliksi saamme.
Keskustelu päättyi.