Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 33
jatkui
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön vuoden
2010 talousarvio sisältää useita määrärahalisäyksiä sekä etuisuuksiin
että palveluihin. Hallinnonalan osuus valtion talousarvioesityksestä vuodelle
2010 on 11,5 miljardia euroa, joka on 2 miljardia euroa kuluvan
vuoden varsinaista talousarviota suurempi. Valtionosuuksissa on
lisäystä 135 miljoonaa euroa verrattuna vuoden 2009
valtionosuuksiin. Mitä sitten on tulossa?
Perhe-elämän ja työelämän
yhteensovittamiseksi osittaisen hoitorahan tasoa korotetaan 70 eurosta
90 euroon. Samalla oikeus osittaiseen hoitorahaan laajennetaan koskemaan
myös yrittäjiä. Ensi vuoden alusta lukien
myös pidennetään isyysvapaata kahdella
viikolla. Uutena rokotteena kansalliseen rokotusohjelmaan lisätään pneumokokkirokote.
Kyseisellä rokotteella voidaan ehkäistä lasten
korvatulehduksia ja keuhkokuumetta.
Sitten hieman palveluista ja etuisuuksista muuta. Ensi vuoden
määrärahalisäysten tavoitteena
on sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden
turvaaminen ja parantaminen. Valtionosuuden 21,3 miljoonan euron
lisäys kohdistetaan muun muassa 1.9.2009 voimaan tulleen
vammaispalvelulain uudistuksen toimeenpanoon, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon
ja äitiys- ja neuvolapalvelujen parantamiseen sekä perusterveydenhuollon
ja ikäihmisten palvelujen kehittämiseen. Lisäksi
valtionosuutta lisätään rintasyöpäseulontojen
laajentamiseen.
Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin on valtion
avustuksena esitetty 27,3 miljoonaa euroa ja hankkeiden painoalueet
on määritelty sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa
kehittämisohjelmassa eli Kaste-ohjelmassa. Vuonna 2010
erityisenä painopisteenä ovat perusterveydenhuollon
palvelut.
Valtion korvausta terveydenhuollon yksiköille lääkäri-
ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin
kustannuksiin korotetaan 5 miljoonalla eurolla.
Maatalousyrittäjien vuosilomapäivien määrää lisätään
yhdellä: nykyisestä 25 päivästä 26
päivään. Myös turkistuottajien
lomituspalvelu ja poronhoitajien sijaisapukokeilu alkavat vuoden 2010
alusta.
Kuntouttavaa työtoimintaa uudistetaan. Lisäksi
tähän liittyvää ylläpitokorvausta
sekä toimeentulotuen saajille maksettavaa toimintarahaa
korotetaan 1 eurolla päivää kohden, ja
tämän kustannusvaikutus valtiolle on 1,2 miljoonaa
euroa.
Avo- ja laitoshoidon rajan poistamista jatketaan siten, että laitoshoidossa
oleville eläkkeensaajille ja vammaisetuuksien saajille
maksetaan vammaisetuuksia 1.1.2010 alkaen.
Veteraanimäärärahoja talousarvio
sisältää yhteensä 371 miljoonaa
euroa. Veteraania kohden tuki kasvaa noin 320 euroa. Ylimääräistä rintamalisää saavalle
rintamaveteraanille, joka saa myös korotettua tai ylintä hoitotukea,
maksetaan 50 euron suuruista veteraanilisää syyskuusta
alkaen. Rintamaveteraanien kuntoutukseen varataan 34,1 miljoonaa
euroa. Määrärahan mitoituksessa on otettu
huomioon veteraanien vähenemisen vaikutus. Kuitenkin tähän
on lisätty 1,8 miljoonaa euroa. Rintamaveteraanien kuntoutuksen määrä vaihtelee
toimintakykyluokan mukaan. Kaikilla on mahdollisuus vähintään
kymmenen vuorokauden laitoskuntoutukseen tai kahteenkymmeneen avokuntoutuksen
käyntikertaan. Mikäli rintamaveteraanien toimintakykyluokka on
alentunut, on veteraaneilla mahdollisuus jopa näitä pidempään
tai suurempaan käyntimäärään.
Arvoisa puhemies! Muutamia muita kohtia.
Sosiaali- ja terveyssektorin rakennuskanta on monin paikoin
peruskorjauksen tarpeessa. Ter-veyskeskusten, vanhainkotien ja päiväkotien
homekorjausrakentamiseen varataan jälkirahoitteisesti valtionavustusta
10 miljoonaa euroa. Tämän vuoden aikana on jo
voitu aloittaa vastaavanlaisia korjaushankkeita vanhain- ja päiväkodeissa
niin sanotun elvytyspaketin yhteydessä päätetyn
9 miljoonan euron määrärahan puitteissa.
Sitten vielä lopuksi kiitokset eduskunnan tekemistä lisäyksistä sektorilleni.
Pidä kiinni -hoitojärjestelmän
jatkuvuuden turvaamisella varmistetaan päihdeäitien
hoitopalvelujen jatkuminen. Myös vanhusten perhehoito on
tärkeä kehittämiskohde, ja nimenomaan
tässä ikääntyvässä Suomessa
se on erittäin hyvä lisä.
Vielä, arvoisa puhemies, nuorten mielenterveyspalveluihin
tuli Kaste-momentille lisää rahaa, kiitos siitä.
Näillä mennään, paljon on
tarpeita ja haasteita, ja rahasta on tiukkaa, mutta näillä mennään eteenpäin.
Puhemies:
Nyt toimimme sillä tavalla, että aloitamme
puhujalistaa ja etenemme aina ed. Vahasalon puheenvuoroon saakka
se mukaan lukien. Hänen puheenvuoronsa aikana pyydän
varaamaan debattipuheenvuoroja, ja käydään
sen jälkeen debatti ja sitten edetään
niin kuin edetään.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Omaishoidon merkittävä tukeminen
on ratkaisu, joka on edullinen vaihtoehto julkisvallalle. Omaishoito
on edullista ja inhimillistä. Tällä hetkellä omaishoidon
tuki ja sen myöntämiskriteerit poikkeavat paikkakunnittain.
Siksi on todella tärkeää saada omaishoidon
tuen maksatus Kelalle, jotta kaikille arvokasta työtä tekeville saadaan
tasapuolinen tuki. Omaishoidon tukea tulee nostaa, ja omaishoitajille
on tarjottava tukipalveluja, jotta he paremmin jaksavat hoitaa läheistään.
Kuten valiokunta mietinnössään toteaa,
omaishoidon tukeen liittyvät uudistukset ovat Sata-komitean
käsittelyssä, joka antaa ehdotuksensa vuoden loppuun
mennessä. Hyvää on se, että budjetissa
on pieni lisäys vanhusten perhehoidon kehittämiseen.
Kun väestö ikääntyy, samalla
lisääntyy niiden vanhusten määrä,
jotka eivät selviä kotona ilman tukea. Jokainen
vanhus ansaitsee inhimillisen hoidon, läheisyyttä ja
virikkeitä. Laitoshoidon taso turvataan takaamalla hoitajille
paremmat työolosuhteet sekä lisäämällä vakansseja
ja koulutusta. Vanhukset tarvitsevat hyvän hoidon lisäksi
luonnollisesti myös ulkoilua ja muuta virkistystä.
Tässä kohtaa myös kolmas sektori,
vapaaehtoistyötä tekevät kansalaiset
ja kansalaisjärjestöt, on tärkeässä asemassa
auttamassa hoitajia. Kansalaisjärjestöt tekevät
arvokasta työtä. Niiden hyvinvoinnille ja bruttokansantuotteelle tuottama
taloudellinen hyöty on todella merkittävä.
Se ehkäisee ennalta ongelmia ja helpottaa yksinäisyyttä.
Moni vanhus elää yksin. Moni nuori ja aikuinen
on joutunut tai ajautunut yksin elämiseen. Mitä lähempänä toisiamme
asutaan, sitä tiukemmin ollaan omalla reviirillä,
omassa yksiössä isossa kaupungissa.
Kansalaisjärjestötyö tarjoaa jokaiselle
mahdollisuuden osallistua ja ehkäisee mielenterveysongelmia.
Monimuotoisen vapaaehtoistyön ja kansalaisjärjestötoiminnan
taloudelliset toimintaedellytykset tulee vahvistaa, ja se vaatii
muutoksia lainsäädäntöön.
Nyt kansalaisjärjestöille ja terveyden edistämiselle
osoitetut määrärahat ovat aivan liian
niukat.
Kiitosta voi antaa Pidä kiinni -hoitojärjestelmän
turvaamisesta. Ohjelma auttaa päihdeongelmaisia, odottavia äitejä ja
vauvaperheitä. Budjettilisäyksellä ensikotien
toiminta ja avopalvelut turvattiin. Kuntoutumisesta on erittäin
hyviä tuloksia, ja lukuisia huostaanottoja on vältetty.
Jatkossa on välttämätöntä taata
toiminnan jatkuvuus.
Myös lisäys nuorten mielenterveyspalveluihin
helpottaa hoitoonpääsyä, vaikka resurssit ovat
siitä huolimatta tarpeeseen nähden liian vähäiset.
Arvoisa puhemies! Vielä yrittäjien puolison työttömyysturvasta.
Työelämävaliokunta esitti työttömyysturvalakia
muutettavaksi siten, että yrittäjän perheenjäsenen
työttömyysturvaa parannetaan. Muutos saatiin lakiin
ja myös budjettiin, mistä kiitos valtiovarainvaliokunnalle.
Vanhan työttömyysturvalain mukaan yrittäjän
perheenjäsenen ... (Ed. Erkki Virtanen: Se oli sosiaali-
ja terveysvaliokunta, joka sen lain muutti!) — Niin mutta
kyllä työelämävaliokunta sitä esitti
lausunnossansa. Näin on. — Vanhan työttömyysturvalain
mukaan yrittäjän perheenjäsen oli oikeutettu
työttömyysturvaan, jos hänen työnsä oli
loppunut tuotantosuunnan lopettamisen tai vastaavan syyn vuoksi.
Käytännössä yrityksen toiminta
voi hiipua esimerkiksi asiakasmäärän tai
yrityksen tarjoamien palveluiden kysynnän vähentymisen
vuoksi. Tällaisessa tilanteessa yritys voisi vielä tarjota
työtä toiselle yrittäjäpuolisolle,
mutta yritystoiminta ei enää riitä elättämään
koko perhettä. Tuotantosuunnan lopettamisvaatimus johti
käytännössä siihen, että työttömyysturvaa
saadakseen yrittäjäperhe joutui lopettamaan toiminnan
kokonaan. Nyt lakia on muutettu siten, että työttömyysturvan
saa eikä yritystoimintaa tarvitse lopettaa. Tämä muutos on äärimmäisen
tarpeellinen ja tervetullut.
Arvoisa puhemies! Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta on
välttämätöntä parantaa
lapsiperheiden asemaa. Vähävaraisten lapsiperheiden määrä on
kasvanut 1990-luvulta lähtien, sillä perhepoliittiset
verovähennykset poistettiin vuonna 1994. Lapsilisiin ja
kotihoidon tukeen tehtiin tuntuvia leikkauksia. Lapsilisät
ja kotihoidon tuki rapautuvat inflaation seurauksena, koska etuuksia ei
ole vielä sidottu indeksiin. Tämä asia
vaatii välitöntä korjausta, eikä budjetti
vielä tartu näihin kaikkein kipeimpiin ongelmiin.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaaliturvasta on tehtävä yhteiskunnan
muutosvoima, joka tarjoaa ihmisille myönteisen mahdollisuuden
selvitä nykyistä paremmin arjen hallinnassa. Suomi
tulee menestymään tulevaisuudessa vain, jos meillä sekä huolehtiminen
että kannustavuus ovat tasapainossa.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin
osoitettu noin reilun 20 miljoonan euron korotus kohdistetaan muun
muassa vammaislainsäädännön
toimeenpanoon, opiskelijaterveydenhuollon ja neuvolapalveluitten
parantamiseen sekä perusterveydenhuollon ja ikäihmisten
palveluitten kehittämiseen. Valiokunta nosti esiin sen,
että on tärkeätä, että lainsäädännössä turvataan
järjestöjen mahdollisuudet sosiaaliseen työllistämiseen;
liittyy osaltaan myös vaikeasti työllistettäviin
ja vammaisiin. Tästä ilmeisesti jonkunlaisia ratkaisuja
on nyt saatu järkevällä tavalla aikaan.
Arvoisa puhemies! Kuntoutumista edistävä hoitotyö on
lisääntynyt ja uni- ja psykoosilääkkeiden
käyttö on kokonaisuudessaan arvioituna vähentynyt
viimeisten 10 vuoden kuluessa. Tämä on positiivinen
asia. Mutta myös ikääntyneitten liikkumiseen
ja oikea-aikaiseen ja riittävään kuntoutukseen
pitäisi löytää voimavaroja, koska
se tietenkin tulee säästämään
myös kuntien hoivakustannuksia pitkällä tähtäimellä.
Itä-Suomesta on kuulunut hälyttäviä tutkimustietoja
viime päivinä, koska siellä on todettu,
että nuorten ja lasten psyykkisessä hoidossa käytetään
suhteessa hyvin paljon lääkehoitoa. Tämä täytyy
perata huolellisesti ja katsoa, mistä se johtuu. Se on
selvää, että sairastavuus on ilmeisesti vähän
isompaa Itä-Suomessa ja palveluita on saatavilla vaihtelevasti
ja tämä varmasti vaikuttaa, mutta tämä kokonaisuus
on tärkeä perata huolella. Ainakin sen 11 vuotta,
kun itse olen tässä talossa kohta ollut, tämä eduskunta
on halunnut lähettää vankkaa viestiä lasten
ja nuorten psyykkisten oireiden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn
ja havaitsemiseen liittyvissä asioissa kyllä ministeriöön
päin.
Edellisen laman kokemukset jo osoittivat, että säästäminen
lasten ja nuorten palveluista, kuten neuvolapalveluista ja kouluterveydenhuollosta,
johtaa
mielenterveyspalveluitten ja muiden erityispalvelujen tarpeen kasvuun.
Lastensuojeluilmoitusten tekemisessä on puutteita,
siihen on kiinnitetty huomiota, samaten asiakassuunnitelmien laatimisessa
yleensä ja lasten psykoterapiapalveluissa erilaisten selvitysten
mukaan, ja toivon, että tässä päästäisiin pikkuhiljaa
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on
ollut yhtenä painopisteenä valiokunnassa useamman
vuoden ajan, ja sinne osoitetaan ruuhkan purkuun 700 000
euroa. Käsittelyajat ovat venyneet, ja tavoitteena olisi,
että ajat lyhenisivät ensi vuonna 10 kuukauteen
ja seuraavan vuoden loppuun mennessä 6 kuukauteen. Voi
olla, että resurssit pitäisi vähintään
tällä tasolla pitää, jos tähän
tavoitteeseen halutaan päästä. Tämä on
tärkeätä oikeusturvan takia.
Tuosta Pidä kiinni -hoitojärjestelmästä edellinen
puhuja jo totesikin. Todellakin se on tällainen hoitojärjestelmä päihdeongelmaisille
odottaville äideille, vauvaperheille. Siellä on
erittäin hyviä tuloksia saatu aikaan eli suuri
osa näistä äideistä on kuntoutunut
niin hyvin, että lapsen huostaanottoa ei ole tarvittu.
Nyt todetaankin, että tämän järjestelmän
vaatima rahoitus tulee ottaa huomioon seuraavassa kehyspäätöksessä, vaikka
siihen nyt lisärahaa täältä talosta
ohjattiinkin.
Kansaneläke- ja muut kansaneläkeindeksiin sidotut
etuudet, kuten peruspäiväraha, työmarkkinatuki
ja elatustuki, eivät tosiaankaan tule kuluttajahintojen
ennustetusta alenemisesta huolimatta alenemaan ensi vuonna.
Olen iloinen siitä, että ylimääräistä rintamalisää saavan
rintamaveteraanin korotettuun ja ylimpään hoitotukeen
tulee tuo 50 euron suuruinen veteraanilisäys, josta ministeri äsken
mainitsikin.
Perheet saavat erityishuomiota: Isyysvapaa pitenee parilla viikolla,
kansalliseen rokotusohjelmaan lisätään
lasten korvatulehduksia ja keuhkokuumetta ehkäisevä rokote,
sitten osittainen hoitorahan korotus ja myös yrittäjille
oikeus siihen on positiivinen asia. Ja täytyy muistuttaa
vielä, että tämän vuoden alustahan
korotettiin jo muun muassa vähimmäismääräistä äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahaa noin 170 euroa kuukaudessa, erittäin
iso korotus.
Sairastuneen opiskelijan asema paranee järjestelmän
muutoksin.
Karjatalousyrittäjien vuosilomaa lisätään
yhdellä päivällä — siihen
voin palata debatissa, jos puheenvuoron saan.
Mutta, arvoisa puhemies, mielenterveyshäiriöiden
kansanterveydellinen merkitys on tosiaankin kasvanut kaikissa ikäryhmissä.
Vaikka häiriöitten yleistyminen ei ole lisääntynyt,
niin työkyvyttömyys on lisääntynyt.
Jopa joka kolmas työkyvyttömyyseläke
myönnetään psyykkisin perustein. Tämä on
erittäin iso asia, kun mietitään myös
työurien pidentämistä sieltä keskeltä.
Olen kuullut, että joillakin yläasteilla järjestetään
nykyään tämmöistä mielen
hyvinvoinnin opintokokonaisuutta, joka pohjautuu voimavara-ajatteluun,
ja pyrkimyksenä on tarjota nuorille eväitä selvitä arjesta
ja oppia tuntemaan omaa itseään. Myös
eräissä maissa on käytössä tällainen itsetunnon
kasvatus jo ala-asteikäisille.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minun on nyt kuitenkin jatkettava tuota kyselytunnin
keskustelua työmarkkinatuesta sen verran, että ministeri
Hyssälälle pitää todeta, että tämä kuuluisa
kytkös perustyöttömyysturvan ja ansio-sidonnaisen
työttömyysturvan välillä olisi
jonkinlainen todellinen este kaikkein pienimpiä työttömyysetuuksia
saavien etuuksien korottamiseen, joka on välttämätöntä.
Suomessa ei ole kahdenlaista työttömyysturvajärjestelmää.
Ei ole erikseen perusturvaan ja työmarkkinatukeen perustuvaa
järjestelmää ja erikseen ansiosidonnaista
järjestelmää. Kaikille työttömille
maksetaan perusosa, ja sen maksaa valtio, ja sitten niille, jotka
ovat ottaneet vakuutuksen liittymällä kassojen
jäseniksi, yritykset maksavat työntekijöitten
itsensä ja kassojen maksamana tämän ansio-osan.
Jos työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa
korotettaisiin esimerkiksi 180 eurolla kuussa, joka poistaisi valtaosan toimeentulotukea
hakevista työttömistä, se maksaisi noin
200 miljoonaa. Vertailun vuoksi todettakoon, että yrityksille
annettiin miljardi kansaneläkemaksun alennuksena, viisinkertainen
määrä. Siitä voidaan todeta,
että kyllä meillä varaa on, jos vain
poliittista halua löytyy. (Ed. Kankaanniemi: Näin
on!)
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on mietintönsä kahdessa
viimeisessä kappaleessa kiinnittänyt huomiota
merkittäviin kysymyksiin, toisaalta ennaltaehkäisyyn
ja terveyden edistämiseen ja toisaalta myöskin
kansalaisjärjestöjen asemaan. Molemmissa kohdissa
valiokunta valittelee sitä, että budjetti kohtelee
sekä terveyden edistämistä että myöskin
näitä järjestöjä kaltoin. Valitettavasti
se vain valittelee, ei korjaa tätä asiaa, siitäkään
huolimatta, että minulle syntyi budjetin valiokuntakäsittelyissä niistä annettujen
lausuntojen
yhteydessä se vankka käsitys, että täällä vallitsee
erittäin laaja poliittinen hallitus—oppositio-rajat
ylittävä yksimielisyys siitä, että Raha-automaattiyhdistyksen
ja sitä kautta järjestöjen asemaa olisi
pitänyt vahvistaa eikä heikentää.
(Ed. Asko-Seljavaara: Niin olisi pitänyt!) Siitä huolimatta
järjestöiltä käytännössä viedään 25
miljoonaa euroa ensinnäkin sen vuoksi, että Rahiksen
tuotto alenee, ja toisekseen, että Raha-automaattiyhdistykselle
sälytetään jatkuvasti lisää erilaisia
pelastushelikopteritehtävien kustannuksia ja myöskin
sinänsä tietenkin perusteltua veteraanien kuntoutusta.
Mutta ette kai te, arvoisat ministerit, voi olla sitä mieltä,
että kaikkein heikompiosaisten keskuudessa työtä tekevät
kansalaisjärjestöt joutuvat maksamaan veteraanikuntoutuksen,
kun valtio luopuu sitä kustantamasta ja siirtää nämä kustannukset
Raha-automaattiyhdistykselle? Näinhän tässä käy
lähes 3 miljoonan euron edestä. Jos ja kun tämä budjetti
nyt näyttää toteutuvan, niin se merkitsee
katastrofia näille yhdistyksille. En voi ymmärtää,
miksi tällaiseen on menty. Minusta jotenkin, arvoisat ministerit,
teidät tuntien tuntuu siltä, että tässä haisee
ihan jonkun muun ministerin kädenjälki, mutta
hallitus tästä kuitenkin yksin vastaa. Ei tämmöinen
tilanne ole kerta kaikkiaan hyvä.
Arvoisa ministeri Risikko, muistelen, että viime kaudella
me hartaasti olimme yksimielisiä siitä, että terveyden
edistämistä on vahvistettava. Tässäkin
budjetissa, kuten koko viime kaudella, terveyden edistämisen
määrärahat olivat naurettavan pieniä;
niistä ei nyt leikata, ne pysyvät ennallaan, niitä ei
koroteta, mutta se ennallaan pysymisen hinta pannaan järjestöjen
maksettavaksi. Mitä tämmöinen politiikka
oikein on?
Arvoisa puhemies! Tämän eduskunnan pitäisi huomenna,
kun näistä tämän pääluokan
määrärahoista äänestetään,
muun ohella turvata se, että kolmannen sektorin järjestöt
voivat jatkaa ansiokasta työtään, että veteraanien
kuntoutusta parannetaan (Puhemies: 5 minuuttia!) ja sen hinnan maksaa
valtio suoraan eikä laita sitä järjestöille
ja että terveyttä edistetään
niin, että terveys todellakin edistyy.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä,
joka perustuu työnantajien ja työntekijöiden
rahoittamaan ansioturvaan sekä yhteisillä verovaroilla kustannettuun
perusturvaan, on mielestäni perusteeltaan oikeudenmukainen
ja kestävä. Sosiaaliturvan ongelmaksi ovat kuitenkin
muodostuneet järjestelmän monet jäykkyydet
ja turvan matala taso.
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan uudistamista linjaava Sata-komitea
on lopettamassa työtään. Moniin kysymyksiin
pitäisi nyt saada vastaus, sillä esimerkiksi ministeri
Hyssälä on täällä viimeisen
2,5 vuoden aikana toistuvasti vedonnut Sata-komitean työhön
ja kehottanut meitä kaikkia odottamaan sen tuloksia. Nyt
kun loppuraportti huomenna jätetään,
tiedämme jo, ettei Sata-komitea ole tuomassa mitään
vuosisadan uudistusta sosiaaliturvaan. Keskeisin asia eli ensisijaisten
etuuksien korottaminen on sopimatta. Ilman laajaa komiteatyötäkin
me kaikki tiedämme, että toimeentulotukiriippuvuus
voidaan katkaista vain siten, että ihminen työllistyy
tai että hänen ensisijaiset etuutensa riittävät
päivittäiseen elämiseen. Työttömyyspäivärahojen,
työmarkkinatuen ja asumistuen tason on oltava niin korkea,
ettei se edellytä säännöllistä turvautumista
toimeentulotukeen.
Me sosialidemokraatit olemme esittäneet omassa vaihtoehtobudjetissamme
paitsi vahvaa panostusta työllisyyteen ja aktiiviseen työllisyyspolitiikkaan
myös korotuksia muun muassa työttömyyspäivärahaan
ja sen lapsikorotukseen, yleiseen asumistukeen sekä kunnalliseen
perusvähennykseen. Lisäksi haluamme poistaa tarveharkinnan
työmarkkinatuesta puolison ja vanhempien tulojen osalta.
Tällaisia vaikuttavia toimia toivoisin kuulevani myös
Sata-komitealta, jotta köyhyyttä ja syrjäytymistä voitaisiin
aidosti ehkäistä sen sijaan, että toisilta
pienituloisilta yritetään siirtää rahoja
toisille pienituloisille, kuten näyttää käyvän
esimerkiksi asumistuen uudistamisessa.
Pari viikkoa sitten käsiteltiin eräiden työttömyyspäivärahojen
korotuksia, esimerkiksi 20 ensimmäisen työttömyyspäivän
korkeammasta tuesta sekä niin sanotun taitekohdan nostamisesta
keskipalkan tietämille. Tuolloin jo totesin, että kun
niukkuutta jaetaan, näkisin mieluiten, että tämä 50
miljoonan potti olisi parantamassa kaikkein vaikeimmassa asemassa
olevien pitkäaikaistyöttömien ja matalapalkkaisten
ansioturvan saajien työllistymistä ja toimeentuloa.
Ei ole mitään syytä asettaa työttömiä ihmisiä keskenään
vastakkain. Kun työttömyysturvaa parannetaan,
tulisi ensisijaisesti huomioida kaikkien työttömien
tilanteen parantaminen. Jos turvaan tehdään erilaisia
tasoja, niiden perusteena on oltava kannustettavuus. On myös
ymmärrettävää se, että kaikenlainen
panostaminen aktiivisuuteen epäonnistuu, mikäli
työvoima- ja koulutuspalvelujen määrää,
laatua ja saatavuutta ei merkittävästi paranneta.
Arvoisa puhemies! Sata-komitea on siirtämässä omaishoidon
tuen Kelan maksettavaksi. Näin tukeen saataisiin valtakunnalliset
kriteerit, kun nyt tilanne vaihtelee paljon eri kuntien välillä. Tuen
yhtenäistämisen lisäksi sen käyttöä yhtenäistetään,
mikä on hyvä asia. Näin ihmiset, joilla
on hoitotilanteen vuoksi tukeen oikeus, myös saavat sen.
Ongelma on kuitenkin, että hallitus haluaa tehdä siirron
kustannusneutraalisti. Eli käytännössä,
kun tuen saajien määrä kasvaa, tuki tulee
pienenemään.
Tämä ei voi olla oikean suuntainen tavoite. Laissa
määrätty tuen minimi on 300 euroa kuukaudessa
bruttona, mutta se on todella vaatimaton korvaus sitovasta ja erittäin
raskaasta työstä. Käytännössä varmasti
tulee käymään niin, että kunnat
maksavat omia kuntalisiään ja tilanne pysyy epätasaisena
eri puolilla maata. On todella tärkeää,
että omaishoidon tukea käsitellään
kokonaisuutena, joka on oikein rahoitettu ja jossa palvelut on oikein
mitoitettu. Hoito- ja palvelusuunnitelman tulee olla koko hoidon
perusta, ja siinä on myös arvioitava aidosti tuen
euromääräinen tarve. Ei voida ajatella,
että Kela myöntää vain minimin
ja kunta hoitaa loput, jos pystyy ja haluaa. Tällainen
kehitys on estettävä, muuten omaishoidon kehittäminen
inhimillisenä ja taloudellisena, toimivana hoitomuotona
ei voi onnistua.
Arvoisa herra puhemies! Suomessa noin 10 prosenttia lapsista kärsii sellaisista
mielenterveysongelmista, jotka haittaavat lasten toimintakykyä,
heidän kehitystään ja oppimismahdollisuuksiaan.
Tutkimusten mukaan lasten mielenterveyteen liittyvät riskitekijät
ovat nähtävillä jo viidenteen ikävuoteen
mennessä. Tiedämme myös, (Puhemies: 5
minuuttia!) että peruskoulun alakouluikäisten
lasten ongelmat ennustavat hyvin myös nuorten sekä aikuisten
mielenterveysongelmia. Valitettavasti tosiasia on myös
se, että yhä useampi suomalainen kärsii
mielenterveyshäiriöistä ja joutuu jäämään
pois töistä.
Arvoisa puhemies! Jatkan seuraavassa puheenvuorossani.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Vanhustenhuollon tilasta ja kehityksestä on
viime aikoina keskusteltu paljon ja syystä. Lääninhallitusten
oikeusasiamiehelle raportoimien tietojen mukaan monet maamme vanhukset
kärsivät liiallisesta lääkityksestä ja
liian vähäisistä mahdollisuuksista ulkoiluun,
eivätkä edes riittävä ravinnon
saanti ja hygieniasta huolehtiminen ole itsestäänselvyyksiä.
Näin ei voi hyvinvointivaltiossa olla, ja tilanteen
korjaamiseksi tulee käyttää kaikki olemassa olevat
keinot, ja kunnille tulee välittömästi
järjestää riittävät
resurssit, jotta nämä pahimmat ongelmat saadaan
korjattua. Hoitohenkilökuntaa on oltava tarpeeksi ja heidän
koulutuksensa tulee olla kohdallaan, jotta kaikille vanhuksille
pystytään turvaamaan inhimilliset olosuhteet ja
ihmisarvoinen loppuelämä.
On tärkeää, että ikäihmisten
toimintakyvyn säilyttämiseen ja tukemiseen pyritään
sekä laitoshoidossa olevien että vielä kotona
asuvien kohdalla. Monet vaivat olisi mahdollista ennalta ehkäistä terveellisten
elämäntapojen kuten säännöllisen
liikunnan ja oikeiden ruokailutottumusten avulla.
Huolestuttavaa on, että ennalta ehkäisevän
toiminnan resursseja supistetaan talousarviossa huomattavasti. Mitä varhaisemmassa
vaiheessa omasta kunnosta aletaan huolehtia, sen parempi sekä yksilön
että yhteiskunnan kannalta. Myös psyykkiseen hyvinvointiin
tulisi kiinnittää huomiota. Ihmiset ikään
katsomatta tarvitsevat mielekästä puuhaa sekä ennen
kaikkea seuraa voidakseen hyvin.
Arvoisa puhemies! Edellisen laman aikana tehtiin kalliiksi koituneita
virheitä, kun säästöjä haettiin
neuvolapalveluista ja kouluterveydenhuollosta. Näistä virheistä me
maksamme edelleen nuorten aikuisten lisääntyneiden
mielenterveysongelmien muodossa. Toivon, että tästä on opittu
eikä samoja huonoja päätöksiä tehdä uudestaan.
Lapsissa ja nuorissa on maamme tulevaisuus, ja me päätämme,
miltä tuo tulevaisuus näyttää.
On tärkeää, että lasten
ja nuorten sosiaali- ja terveyspalvelut turvataan myös
taloudellisen taantuman aikana, jotta ikäviltä tulevaisuuden näkymiltä vältytään.
Kuten sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa todetaan, voivat
työttömyyden kasvu ja lasten sekä nuorten
pahoinvoinnin lisääntyminen vaikuttaa tulevaisuudessa
tarvittavan työvoiman vähenemiseen ja sosiaaliturvajärjestelmän
kuormittumiseen.
Perheiden varhainen tukeminen on paras tapa ennalta ehkäistä tulevia
ongelmia, ja siihen tulisikin suunnata tuntuvasti nykyistä enemmän
resursseja. Vielä muutama vuosikymmen sitten lapsiperheiden
oli mahdollista saada tilapäistä kodinhoitoapua
vaikeissa elämäntilanteissa, mutta nykyisin sitä pystytään
tarjoamaan vain hyvin harvoille. Sen sijaan rahaa valuu myöhempien
vaiheiden huomattavasti kalliimpiin tukitoimiin. Mielestäni
tässä on selkeä epäkohta, johon tulisi
puuttua.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa lausunnossaan
pitävänsä ongelmallisena sitä,
että julkiselle vallalle kuuluvia tehtäviä on
siirtynyt Raha-automaattiyhdistykselle, jonka tuotot ovat olleet
vähentymässä. Lausunnossa todetaan, että Raha-automaattiyhdistyksen
tuotosta lähes 40 prosenttia käytetään
muuhun kuin arpajaislaissa tarkoitettujen yleishyödyllisten
yhteisöjen ja säätiöiden avustuksiin.
Jaan sosiaali- ja terveysalan järjestöjen huolen
siitä, että terveyden edistämisen määrärahalla
rahoitettujen hankkeiden rahoitusvastuun siirto johtaa rahoituksen
tosiasialliseen vähentymiseen nykyisestä.
Esimerkiksi päihteitä käyttävien äitien
hoidon on arvioitu vaarantuvan järjestöjen rahoituksen vähentyessä.
Näin ei saisi olla. Tässä mennään täysin
päinvastaiseen suuntaan kuin julkisuudessa on luvattu,
ja asiaan tulee puuttua ajoissa. Päihdeäitien
tehokas auttaminen ei saa jäädä vain puheen
tasolle. Jos nämä naiset jätetään
oman onnensa nojaan, kärsivät siitä ennen
kaikkea heidän lapsensa, joista monet joutuvat koko elämänsä ajan
maksamaan yhteiskunnan laiminlyönneistä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen
hallituksen linjauksiin, mitä tulee vanhustyöhön.
Se, että tuetaan kotona asumista mahdollisimman pitkään,
se, että toimintakykyä ylläpidetään,
se, että lisätään ennaltaehkäiseviä kotikäyntejä,
on juuri sitä, mitä vanhukset haluavat. Edelleen
kuitenkin meidän maamme on vähän liian
laitospainotteinen vanhustenhuollon suhteen, joka on myöskin
erittäin kallis asia. Olen saanut kuulla, että terveyskeskuksen
vuodeosaston ja vanhainkodin tilalle oltaisiin laatimassa tai muuten
kehittämässä uutta palvelukonseptia.
Kysyisinkin ministeriltä, pitääkö tämä paikkansa,
ja jos tämmöinen ilosanoma pitää paikkansa,
niin milloinkohan se on valmis.
Toinen kohta, mihin myös valiokunta on kiinnittänyt
huomiota, on se, että terveyden edistämisen määräraha
on aina liian pieni, ja kuitenkin kaikki tiedämme, että se
on sitä edullisempaa erää kuin tämä korjaava
toiminta, paljon halvempaa. Sitä on vaikea vaan perustella,
miksi tähän terveyden edistämiseen pitäisi
saada enemmän rahaa, koska on vaikea tehdä laskelmia.
Kuitenkin kuulin juuri viime viikolla, että Thl olisi tällaisia
laskelmia tekemässä. Onko tämä totta?
Se olisi hienoa kuulla.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt olemme siis siinä vaiheessa, että voimme
käydä debattia, V-painikkeellahan sitä yritetään
jne., minuutin mittaisia, vajaan minuutin mittaisia mielellään.
Ministerit sitten varautuvat vastaamaan jonkun sopivan ajankohdan
tullen.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa on ollut pitkään jatkunut
talouskasvun aika, joka on nyt sitten kriisiin loppunut, mutta samaan
aikaan on tapahtunut se, että lapsiköyhyys on
Suomessa lisääntynyt merkittävästi.
Kun sitä on tutkittu, niin se on keskittynyt erityisesti
yksinhuoltajaperheisiin ja siihen, että heillä on
pulma päästä työelämään, koska
kunnissa hoivapalvelut ovat heikoissa kantimissa. Nyt kun me tiedämme,
että kunnat ovat talouskasvun takia kriisissä,
niin siellä erityisesti ei panosteta kotipalveluun ja kotihoitoon
ja tämän tyyppisiin asioihin, mitkä auttaisivat
yksihuoltajaperheitä.
Olisin kysynyt, millä tavalla aiotaan tarttua lapsiköyhyyteen
ja sen ehkäisemiseen Suomessa, koska sillä tiedetään
olevan pitkät juuret, jos lapset pääsevät
syrjäytymään jo ihan pienenä.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vuoden 2008 lastensuojelutilastot kertovat
karua tarinaa. Lastensuojelun asiakkaiden määrä kasvaa
edelleen. Kasvua edelliseen vuoteen on peräti 8 prosenttia.
Kiireellisten sijoitusten osuus on kolme neljäsosaa uusista huostaanotoista,
ja erityisesti 16—17-vuotiaiden huostaanottojen määrä on
2000-luvulla lisääntynyt. Erityisen surullinen
olen siitä, että perhehoidossa olevien määrä on
laskenut edelleen. Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin
laitoksiin sijoitettiin absoluuttisestikin enemmän lapsia
ja nuoria kuin perhehoitoon. Kuitenkin meillä on kirjaus
hallitusohjelmassa, että painopiste lastensuojelun sijaishuollossa
pitäisi saada siirtymään laitoksista
perheisiin päin. Kysyn, mitä voisimme tehdä ja
ylipäätään tämän
turvaverkon suhteen, kun koko ajan nämä huostaanotot
vain lisääntyvät. Eli varhainen tuki,
turvaverkot, sille puolelle varmaan pitäisi saada vahvistusta,
koska tämä on mahdoton yhtälö.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon kustannukset lisääntyvät
väen vanhetessa ja sairauksien hoidon parantuessa. Oppositio
huutaa koko ajan lisää rahaa kunnille: demarit
400 miljoonaa, vasemmistoliitto 600 miljoonaa. Kuitenkaan me emme
selviä pelkällä rahalla terveydenhuollon
kustannuksista, vaan meidän täytyy todella uudistaa
rakenteita. Tämän vuoksi kysyisinkin molemmilta
rouva ministereiltä, minkä tyyppistä terveydenhuollon
mallia te tulette esittämään meille,
jos me nyt saamme tämän lain huhtikuun loppuun
mennessä käsittelyyn sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Me nimittäin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa olemme varsin
yksimielisiä siitä, millainen se malli voisi olla,
ja voisimme hyvin toimia konsultteina teille tässä asiassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla on lyhyt kysymys arvoisille ministereille.
Taitaako olla ministeri Risikko, jolle tämä kysymys
tulee. Koskee vaikeavammaisten henkilökohtaista apua. Minkälainen
vaikutelma teille ministeriössä on tullut siitä,
kuinka tämä asia on järjestyneenä kunnissa tällä hetkellä?
Itselläni on sellaisia kokemuksia, jotka ovat hyvin ristiriitaisia
ja pikkusen outoja, tästä tilanteesta.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt ministereiltä kilpailuttamisproblematiikasta
hauraiden ja huonokuntoisten vanhusten kohdalta. Vuosittain tulee
viestejä siitä, mihin on johtanut tämä kilpajuoksu.
Kuka hoitaa halvemmalla, kuka hoitaa hyvin vai hoitaako kohta enää kukaan?
Kysymys on siitä, olisiko mahdollista jollain tavalla pohtia yhdessä kilpailuttamisproblematiikkaa
ja sen tiettyjä rajauksia erityisesti ikääntyneiden
hoivan osalta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana nuorten
asenteet ovat muuttuneet selvästi alkoholimyönteisemmiksi.
Yhä useampi nuori mieltää alkoholin kuuluvan
tavanomaiseen elämänmenoon, ja tässä on
ympäristön mallien lisäksi osuutensa
mainonnalla, joka viestittää juomisen olevan hauskaa
ja normaalia sosiaalista toimintaa. Alkoholimarkkinointia rajoittamalla
olisi mahdollista tehokkaasti vaikuttaa nuorten päihdekäyttäytymiseen,
joka nyky-Suomessa on huolestuttavalla mallilla. Näitä rajoituksia
ei ministeri kuitenkaan ole halunnut tähän mennessä tehdä,
joten panimoteollisuus korjaa voitot ja kasvavat nuoret maksavat
terveydellään.
Kysynkin ministeri Risikolta, onko hän tietoinen tästä huolestuttavasta
kehityssuunnasta ja onko toimenpiteitä ongelmien ratkaisemiseksi tulossa.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on syytä kiittää ministeri Risikkoa
siitä, että puhalsitte myönteistä myötätuulta
Pidä kiinni -hoitojärjestelmän rahoituksessa
ja jaostossa saimme siihen yhteistyössä lisättyä rahaa
ensi vuodelle. Olen ymmärtänyt, että olemme
yhtä mieltä myös siitä, että ensi
vuoden keväällä täytyy miettiä,
kuinka sitten seuraavan vuoden rahoitus turvataan valtion budjetista.
Mutta asia, josta haluaisin teiltä kysyä,
liittyy henkilöstön lomautuksiin kunnissa. Lapsia
suojelee laki koulunkäynnin suhteen, ja siinä mielessä lääninhallitukset
ja opetusministeriö ovat puuttuneet kuntien lomautuksiin
opettajien osalta. Mutta sosiaali- ja terveydenhuollon osalta henkilöstön
lomautukset ovat siten lainsuojattomassa tilanteessa, ja nyt, jos
ensi vuotta ajatellaan, kunnissa on varmaan talous entistä tiukemmalla,
ja suuri riski on, että nämä lomautuskysymykset
nousevat edelleen ja uudelleen esille. Lomautuksen rinnalla on tietysti
myös se, että silloin kun henkilöstö on
lomalla tai sairauslomilla, niin sijaisia ei palkata, ja tämä oleellisesti
vaikuttaa palveluitten saatavuuteen ja laatuun. Nyt kysyisin teiltä molemmilta
ministereiltä: (Puhemies: Minuutti!) Mitkä ovat
ne keinot, millä te varmistatte sen, että tähän
lomautusrytäkkään ei enää kunnissa
tarvitse palata?
Risto Autio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman
työryhmän, joka pohtii lapsiin kohdistuvaa seksuaalirikollisuutta,
yksi lopputulema on pohjoismaisen mallin mukainen niin sanottu Lasten
talo, jossa väkivaltaa kokenut lapsi saisi ammatillisesti moniosaavaa apua
ja terapiaa. Olen ymmärtänyt, että Lasten
talo -kokeilu mahdollisesti alkaisi jo heti ensi vuonna 2010.Kysyn
ministeri Risikolta:
Mitä Lasten talo -hankkeelle kuuluu ja tulisiko
se laajenemaan — mahdollisesti myös varttuneempia
lapsia, nuoria?
Leena Harkimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastikään valmistui yrittäjän sosiaaliturvaa
selvittäneen työryhmän loppuraportti.
Näitä parannusehdotuksia kertyi kymmenkunta, ja
ripeästi hallitus onkin ryhtynyt niitä toteuttamaan.
Erityisen tyytyväinen olen itse siihen, että valtiovarainvaliokunta
löysi miljoonan lisäyksen tähän
budjettiin yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvan
toteuttamiseksi. Tämä oli hyvä asia,
tärkeä sellainen. Kysyn nyt kuitenkin ministeri
Hyssälältä:
Onko hallituksella suunnitelmaa muiden toimenpiteiden toteuttamiseksi
yrittäjän sosiaaliturvan epäkohtien poistamiseksi
nyt vielä tämän hallituskauden aikana?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle on todettava, että eihän
se raha todellakaan kaikkea ratkaise mutta Havukka-ahon kuoliaaksinaurattajaa
lainatakseni "kyllä se kilo kultaa nyt kumminkin jonkinmoinen
apu köyhässä taloudessa on". Ei terveydenhuollon
palveluita ilman voimavaroja voida tuottaa näihin terveydenhuoltolain
rakenneongelmiin. Valiokunta ei ole sitä virallisesti käsitellyt.
Minä mielelläni kuuntelen ensiksi, mitä ministerit
saavat keskenään ratkaistua tästä mallista,
ja juon sitten kupin teetä ja otan sen jälkeen
kantaa tähän asiaan. Mutta korostan kuitenkin
sitä, että tärkeämpää kuin
erilaisten himmeleiden uudelleen rakentaminen on se, että terveydenhuollolla
on riittävästi osaavia toimijoita, voimavaroja
ja myöskin halua löytää parhaat
ratkaisut.
Mutta, arvoisat ministerit, kysyn nyt kuitenkin, kun te huomenna
saatte Sata-komitean työn eteenne ja me nyt taidamme tietää suunnilleen, mitä sieltä
on
tulossa, ja siellähän tullaan sanomaan, että nämä siellä esitettävät
ratkaisut toteutetaan vain (Puhemies: Minuutti on nyt mennyt!) julkisen
talouden kestävyyden sallimissa rajoissa: Mitä te
ymmärrätte nyt sitten jatkossa tällä "vain
julkisen talouden kestävyyden sallimissa rajoissa"? Kuinka
ahtaiksi ne rajat tulevat teidän mielestänne oikeasti
asettumaan?
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän eduskunnan budjettikäsittelyn
valonpilkahduksia on ehdottomasti se, että nuorten mielenterveyspalveluihin
saatiin 300 000 euron lisäys. Mutta tosiasia on
kuitenkin se, että nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet
ja on suurta eriarvoisuutta sen välillä, miten
nuorten terveyspalvelut ylipäätään
kunnissa on järjestetty, ja erityisesti tämä koskee
ammattikorkeaopiskelijoita.
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä sai juuri
eilen valmiiksi selvityksensä ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuollon järjestämisestä. Ryhmä ehdottaa,
että amk-opiskelijoiden terveydenhuolto järjestettäisiin
Yths-mallin mukaisesti.
Arvoisa ministeri Risikko, kysyn teiltä: Voidaanko
nyt ripeästi vihdoin viimein päästä järjestämään
terveydenhuolto myös näille opiskelijoille ja
korvata pitkään vaivannut eriarvoisuus opiskelijoiden
keskuudessa?
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
Helsingin Sanomissa Kauppakorkeakoulun kansleri Matti Lehti kirjoittaa
erinomaisen artikkelin minun mielestäni ainakin, jonka
otsikko on "Suomen on muututtava palvelutaloudeksi". En tiedä, oletteko
kiireiltänne ehtineet lukea, mutta suosittelisin, että teidän
ministeriöissänne, molemmissa, tutustuttaisiin
tähän asiaan, ja lainaan täältä muutaman
seikan.
Hän sanoo: "Edessämme on suuri muutos mutta
ei hyppy tuntemattomaan." Hän vetoaa näihin meidän
tietojärjestelmävaikeuksiimme ja sen jälkeen
jatkaa minusta aika oleellisesti: "Jos uusien palvelujen kehittäminen
perustuu asiakkaiden tarpeiden sijasta lainsäädäntöön
ja tuotantoprosessiin", emme pääse tähän
uuteen palvelutalouteen ollenkaan sisälle. "Vaikeinta on
muuttaa ajattelutapa hallinto- ja tuotantokeskeisestä asiakaskeskeiseksi."
Tämä on varmaan aivan ongelman ydin. Onko tätä mitenkään
ehditty teillä edes puhua, ottaa huomioon? Minkälainen
visio ehkä teillä olisi tässä tai
joskus myöhemmin kertoa eduskunnalle?
Tähän samaan ehkä liitän
vielä toisen uutisen tämän päivän
Helsingin Sanomista, jossa (Puhemies: Minuutti!) Espoon eroava vanhusjohtaja kertoo,
että hän eroaa, koska on vaikea johtaa, kun aina
hauraimmilta otetaan pois.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuntien itsehallinto on arvokas asia,
mutta se on johtanut esimerkiksi omaishoitokysymyksissä valitettavasti
sellaiseen tilanteeseen, että joissakin kunnissa kunnioitetaan
omaishoitoasiaa mutta toisissa ei lainkaan. Osassa tehdään
sopimuksia ja joissakin kunnissa ei tehdä juuri lainkaan.
Tämä on johtanut siihen, että vanhusten
kohtelu on hyvin erilaista riippuen kunnasta.
Kun en, arvoisa puhemies, valitettavasti ollut paikalla silloin,
kun ministerit käyttivät oman puheenvuoronsa,
en tiedä, onko esimerkiksi ministeri Risikko ottanut esille
sen omaishoitokysymyksen siltä osin, saataisiinko kuinka
ja missä aikataulussa siirrettyä se Kelalle ja
onko mitenkään mahdollista, että omaishoitoa
voitaisiin ajatella edes subjektiiviseksi oikeudeksi jollakin tavoin,
koska tällä hetkellä tuntuu siltä,
että ihmisiä kohdellaan hyvin eri tavoin eri kunnissa.
Paula Sihto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi haluan kiittää ministeri
Hyssälää siitä, että näin
haasteellisessa taloustilanteessa olemme saaneet kuitenkin sellaisia
uudistuksia aikaan, jotka nimenomaan parantavat kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten tilannetta. Muun muassa pienimmät
kansaneläkkeet, sairauspäivärahat ja lapsilisät
kolmannesta lapsesta lähtien ovat nousseet ja on päätetty
myös takuueläkkeestä, joka tulee voimaan
vuonna 2011, jolloin kaikkein pienimmät eläkkeet
nousevat prosentuaalisesti erittäin merkittävästi.
Masennus on yleisin syy mielenterveyden häiriöiden
vuoksi alkaneissa sairauspäivärahakausissa. Viime
vuonna mielenterveyden häiriöiden vuoksi alkoi
63 400 päivärahakautta, joista noin puolet
masennuksen vuoksi. Vuonna 2008 työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyi 25 000 henkilöä, joista 34 prosenttia
mielenterveyden häiriöiden ja 16 prosenttia masennuksen
vuoksi.
Sen sijaan tuntuu hyvältä huomata, että ensimmäistä kertaa
tällä vuosituhannella alle 30-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkkeelle
mielenterveyden häiriöiden vuoksi siirtyneiden
määrä väheni viime vuonna 65
henkilöllä verrattuna vuoteen 2007. Kysyisinkin
ministeri Hyssälältä: Onko ministerin
voimakkaasti ajama Masto-hanke jo alkanut purra, (Puhemies: Minuutti!)
ja mitä jatkosuunnitelmia tässä tärkeässä masennuksen
ennaltaehkäisytyössä ministeriössä on
suunnitelmissa?
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työttömyys ja eriarvoisuus on
kasvanut voimakkaasti ja köyhyys lisääntynyt,
mikä näkyy muun muassa toimeentulotuen tarpeen
kasvuna. Toimeentulotuen käsittelyajat ovat tällä hetkellä kohtuuttoman
pitkät, eivätkä lain määräajat
toteudu, ja lisäksi työttömyyskassojen
ruuhkautuminen lisää vielä toimeentulotuen
tarvetta, joten kysyisinkin: Miten, arvoisat ministerit, aiotte
varmistaa toimeentulotuen käsittelyt kohtuuajassa?
Lisäksi toimeentulotuki todella kaipaisi parannusta
myös. SDP on esittänyt muun muassa lasten perusosan
korottamista, joka auttaisi kaikista köyhimpiä lapsiperheitä.
Eikö tämä toimi olisi nyt tässä ajassa
erityisen tärkeä ja kiireinen, kun lapsiperheiden
köyhyys on voimakkaasti noussut?
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työ ja yrittäminen ovat
parasta sosiaaliturvaa, ja ne toimet, joilla me luomme uusia työpaikkoja,
ennen kaikkea yrityksiä, ovat kaikkein tärkeimpiä hyvinvointiyhteiskunnan
pelastamiseksi. Sen takia yrittäjien perheenjäsenten
työttömyysturvan oikeudenmukaistaminen oli erittäin
hyvä asia. Se oli kokoomukselle tärkeä tavoite.
Hallituksen esitys siitä, että osittainen hoitoraha
korotetaan ja laajennetaan yrittäjiin, on erittäin
tärkeä kokoomuksen tavoite. Ne olivat hyviä asioita.
Näistä ruusuja sinivihreälle joukolle!
Mutta risuja on eteisessä odottamassa, jos se lupaus,
joka hallitusohjelmaan on kirjattu vanhemmuuden kustannusten korvaamisesta
työnantajille ja niiden oikeudenmukaisesta jakamisesta,
ei toteudu. Nyt on käsillä jo vaalikauden toiseksi
viimeinen budjetti eikä ole tiedossa vielä mallia.
Kysyn ministeri Hyssälältä: Toteutuuko
tämä hallitusohjelman keskeinen tavoite? Sehän
on tasa-arvon suurin häpeätahra ja myöskin jarru
yrittäjyydelle. Naisvaltaiset alat eivät voi kasvaa,
jos tätä asiaa ei korjata. Kysyn: Voitteko te
luvata, että tämä hallitusohjelman tavoite
toteutuu, ja voiko sen irrottaa sieltä työryhmästä, jotta
se varmasti ehtisi seuraavaan budjettiin?
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen hieman huolissani vapaaehtoistyöstä ja
kansalaisjärjestöjen avustuksista, sillä ne
ovat riippuvaisia Ray:n tuotoista. Monissa muissa maissa vapaaehtoistoiminnalla
on vahva status ja lainsäädännössä tunnustettu
asema. Vapaaehtoistoiminta lujittaa solidaarisuutta, ja sillä on
selvä taloudellinen arvo bruttokansantuotteessa, joten
vapaaehtoistyön kehittäminen pitäisi
saada kansalliseen hallitusohjelmaan ja lainsäädäntöön.
Vapaaehtoistoiminnan ja ammatillisen työn rajapinnat on
kuitenkin määriteltävä, sillä yhteiskunnat
eivät voi siirtää omia velvollisuuksiaan
vapaaehtoistoimijoiden vastuulle. Kysyisinkin arvoisilta ministereiltä:
Mitä voisimme tehdä turvataksemme vapaaehtoistyön
aseman?
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Hyssälä, puhujakorokkeelta, ja yritetään
3 minuutilla.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Yritän 3 minuutilla, vaikka näitä kysymyksiä on
tosi paljon.
Ed. Erkki Virtaselle vastaan ensin tästä kytköksestä.
Hän puhui ansiosidonnaisen päivärahan,
työmarkkinatuen ja peruspäivärahan välisestä kytköksestä.
Jos hän nyt sitten malttaa tuosta puhelimestaan laskea
kätensä, niin vastaan teille, että ...
Ei hän malta, vastataan myöhemmin, kun puhelu
on ohi.
Ed. Lipposelle lapsiköyhyydestä, johon te puutuitte
täällä: Hyvä, että puutuitte.
Kyllä se, että meillä oli pitkä vaihe,
kahdeksan vuotta, jolloin lapsiperheitten etuudet eivät
ollenkaan nousseet, vaan niitä leikattiin, heijasti hyvin
pitkän varjon. Nyt niitä on kahtena vaalikautena
pyritty parantamaan, mutta aina on hyvin vaikea ottaa leikkauksia
kiinni, minkä kyselytunnillakin totesin. Mutta nyt tulee
indeksit, ja totta kai näitten etujen sitominen kuluttajahintojen
muutoksiin on aivan ratkaiseva käänne koko perhepoliittisessa sosiaaliturvassa,
sen lisäksi, että tietenkin tasokorotukset ovat
olleet paikallaan, joita tällä vaalikaudella on
tehty.
Sitten yrittäjien sosiaaliturva: Mietinnössä, jonka
vastaanotin, oli useita parantamisehdotuksia, ja kaikkia niitä viemme
eteenpäin. Siellä on sellaisia asioita, jotka
ovat meillä ihan jo valmistelussa. Yhteisymmärrys
myöskin parttien välillä on olemassa.
Me olemme neuvotelleet kolmikannassa näistä asioista
ja näin ollen voimme niitä viedä eteenpäin.
On hyvä, että se rahoitus tuli tämän
miljoonan euron muodossa, minkä eduskunta sinne laittoi,
ja siitä kiitokset tietenkin valiokunnalle.
Sitten on tämä, miksi näitä ei
koroteta niin paljon, mitä tarkoittaa "julkisen talouden
kestävyyden rajoissa". Jokainen edustaja varmasti sen tietää,
mitä se tarkoittaa. Jos me olemme nyt ottaneet velkaa taantuman
aikana, niin ainahan se joskus on, se lasku, maksettava. Olemme
pyrkineet siihen, että heikot ja huono-osaiset eivät
tässä kärsi ja joudu maksumiehiksi. Tämä on
ollut hallituksen linja.
Sitten mitä tulee aamun Helsingin Sanomiin, olemme
lukeneet kyllä Valvanteen huolen Espoosta. Olen samaa mieltä,
että kyllä kunnat sitten ovat viime kädessä siellä itse
näissä päätöksissään
vastuullisia.
Ed. Sihto puhui Masto-hankkeesta. Nyt on selvästi nähtävissä ensimmäiset
merkit siitä, että saattaa olla, että me
olemme pystyneet pureutumaan masennuksesta aiheutuvan työkyvyttömyyden
kasvuun. Näyttäisi siltä, että sen
selkä olisi taittumassa sekä nuorten kohdalla
että kokonaisuudessaan. Ensimmäiset numerot viittaavat siihen,
että työkyvyttömyyseläkkeet
tältä osin ovat lähteneet laskuun. Onko
se Maston syy vai minkä — tästä haluaisin
todeta, tietenkin ottaa kunniaa, että se olisi Masto, mutta
voi olla, että siihen on hyvin monisyinen kimppu syitä.
Sitten, arvoisa puhemies, nämä vanhemmuuden
kustannukset: hallitusohjelmassahan on, että se selvitetään,
olisiko nykyistä parempi jakautuminen mies- ja naisvaltaisten
alojen kesken mahdollista, plus sitten nyt, kun työryhmä istuu,
se ottaa huomioon (Puhemies: 3 minuuttia!) myöskin nämä uudet
tutkimustulokset lapsen varhaisvaiheen kiintymyssuhteen kehityksestä.
Arvoisa puhemies! Yksi asia vielä ed. Virtaselle, tämä kytkös
tässä ansiosidonnaisen ja peruspäivärahan
välillä: kyllä se on työmarkkinajärjestöjen
hyvin hellästi vaalima. SAK:n Kaija Kallinen, joka on teidän
puoluetoverinne, juuri hiljattain siitä lehdessä sanoi,
ettei tule kuuloonkaan, että sitä purettaisiin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Risikko, samoilla eväillä.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kysymyksistä.
Vanhusten laitoshoitoon uusi konsepti: On aivan totta, että meillä on
työryhmä, joka pohtii, miten se konseptoitaisiin
toisella tavalla. Lähtökohta on se, että terveyskeskusten
pitkäaikaishoito ei ole se järkevä juttu.
Ei terveyskeskus voi olla kenenkään koti, ei nyt
eikä tulevaisuudessa, ja tähän tarvitaan
uutta konseptointia. Varmasti keväällä kuulemme
siitä lisää, kun työryhmä saa
työtänsä tehtyä.
Perhehoidossa, jonka tiedän olevan ed. Paloniemen sydäntä lähellä,
on mielestäni kehitettävää.
Perhehoitoliitto on tehnyt siinä hyvää työtä, ja
meillähän on yhteinen kehittämishankekin
tähän liittyen. Myös lastensuojelun laatusuositukset
tulevat tukemaan tätä.
Henkilökohtainen apu: On hieno asia, että me saimme
tämän henkilökohtaisen avun. Varmastikaan
joissain kunnissa se ei ihan täysin vielä toimi,
mutta me olemme ministeriöstä pyrkineet sitä tukemaan
näillä meidän ohjeistuksillamme ja myöskin
kannanotoillamme, joita on tehty aina yksittäisiin kysymyksiin.
Mutta siinä on sekä hyviä asioita että vielä hieman
kehitettäviä paikkoja.
Alkoholista, mielikuvamarkkinoinnista, on herätetty
täällä kysymys. Meillä on siitäkin
työryhmä meneillänsä, joka pohtii,
mitä sille voitaisiin tehdä.
Lomautukset, mitkä ed. Väätäinen
otti täällä esille, ovat erittäin
surullinen juttu. Onneksi moni kunta huomasi, että kun
tämä pandemia tuli päälle, niin
eivät nämä lomautukset ole järkeviä, ja
moni perui ne.
Ammattikorkeakouluopiskelijoitten terveydenhuollosta sain juuri
eilen työryhmän esityksen, ja se Yths-mallin mukainen
toiminta olisi mielestäni kyllä ehdottomasti se
hyvä juttu. Nyt on meneillänsä sitten
lausuntokierros, ja virkamiestyönä jatketaan,
eli siinähän on tämä rahoituspuoli,
joka pitäisi kuntoon saada.
Lastentalosta kysyttiin. Tämä on politiikkaohjelman
hanke, jota rahoittavat eri ministeriöt. Siitä keväällä sitten
lisää.
Omaishoitajuudesta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin
ed. Vistbacka, että Kelalle siirtäminen olisi
hyvä juttu. Sillä voitaisiin yhdenmukaistaa näitä kriteereitä.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että kyllä se
rahaa tarvitsee, jotta sitten ne etuisuudet, mitä tällä hetkellä annetaan,
eivät heikkenisi keneltäkään.
Sitten palvelupuoli pitää järjestää joka
tapauksessa.
Toimeentulotuen käsittelyajat: Vaikka meillä on
niin sanottu palvelutakuu luotu, niin nyt tämä taantuma
on tietysti aiheuttanut sen, että toimeentulotukihakemuksia
on enemmän. Se on vaikeuttanut tilannetta joillain alueilla.
Lasten, nuorten, perheiden palvelut, jotka liittyvät
nyt mielenterveys- ja päihdetyöhönkin,
mihin täällä jo viitattiin monessakin
puheessa: Mieli 2009 on toimeenpanovaiheessa, tämä päihde- ja
mielenterveysohjelma. Ja se, mistä olen hyvin iloinen,
on Kaste-ohjelma, joka on pystynyt näihin palveluihin antamaan
nimenomaan noin 30 miljoonaa euroa. Se antaa meille hyvää tietoa kentältä,
kun näitä kehittämishankkeita viedään eteenpäin.