Maria Lohela /ps:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Viime aikoina on tullut esille kehitysyhteistyövarojen väärinkäyttöön
               liittyviä epäilyjä. On hyvä muistaa,
               että reilun miljardin vuosittainen kehitysapu rahoitetaan
               velaksi, kun tiedetään, että Suomi ottaa
               tämän hallituksen johdolla uutta velkaa useita
               miljardeja euroja joka vuosi.
            
            
            Ministeri Hautala kommentoi väärinkäyttöepäilyjä myös
               lehtien palstoilla, joista kävi ilmi, että ministeriö ei
               seuraa aukottomasti kehitysyhteistyörahojen käyttöä vaan
               että niitä valvotaan pistokokein. Pistokokeita
               tehdään vuosittain muutama kymmenen, kun hankkeita
               on käynnissä toista tuhatta.
            
            
            Ministeri Hautala, kommentoitte, että kehitysyhteistyöhön
               kuuluu tietynlaisen riskin olemassaolon hyväksyminen. Minkäänlainen
               julkisten varojen väärinkäyttö ei
               ole hyväksyttävää. Onko miljardiluokan
               kehitysyhteistyön valvominen pistokokein mielestänne
               riittävää?
            
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri  Heidi  Hautala
            
             Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen, että on
               tarjoutunut tilaisuus selvittää eduskunnalle näitä kehitysyhteistyön
               valvonnan ja tarkastuksen periaatteita. Aivan ensimmäiseksi
               haluaisin sanoa, että tämä keskustelu
               mediassa on ollut sillä tavalla hiukan suppeaa, että kun
               olen sanonut, että tietynlainen riski on hyväksyttävä,
               kun toimitaan erittäin heikoissa valtioissa, niin olen
               myös sanonut, että yksikään
               väärinkäytös ei sinänsä ole
               hyväksyttävä ja että ministeriö selvittää tarkoin
               jokaisen hankkeen. Meillä on hyvin perinpohjainen valvontaketju,
               ja on selvää, että jokainen väärinkäytös
               on liikaa ja se on liikaa jokaiselle suomalaiselle veronmaksajalle
               ja myös näille varsinaisille avunsaajille.
            
            
            On todellakin niin, että nämä vaikeat
               olotkaan eivät ole minkäänlainen peruste
               sille, että voitaisiin hyväksyä väärinkäytöksiä.
               Nyt kun on ollut epäselvyyttä siitä,
               onko mahdollisia väärinkäytöksiä 10
               miljoonalla vuodessa, niin olen joutunut korjaamaan tätä ministeriön
               sisältä annettua tietoa sillä tavalla,
               että vuonna 2011 ministeriön omissa tarkastuksissa,
               siis omissa tarkastuksissa, havaittiin 415 000 eurolla
               väärinkäytöksiä. Varoja
               on peritty takaisin, ja vielä tälläkin
               hetkellä 65 000 euroa on takaisinperinnässä.
               Se 10 miljoonaa oli prosentti kehitysyhteistyöstä,
               siis liikaa, mutta tämä 415 000 euroa
               (Puhemies koputtaa) luonnollisesti paljon vähemmän.
            
            
          
         
         
            Maria Lohela /ps:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Toki nuo selvinneet väärinkäytökset
               ovat vain prosentti, kun viittasin niihin pistokokeisiin. Ei sieltä varmaan
               enempää niillä saa irtikään.
            
            
            Suomi on antanut Tansanialle kahdenvälistä apua
               lähes 700 miljoonaa. Vuoteen 2010 mennessä Tansania
               oli kuitenkin noussut vain yhden pykälän YK:n
               inhimillisen kehityksen mittarilla 20 vuoden aikana. Suomi antaa
               Tansanialle suoraa tukea valtion budjettiin. Valvonta lienee hyvin
               hankalaa, mutta Suomi silti jatkaa tätä suoraa budjettitukea
               muutamien Afrikan maiden kanssa, vaikka esimerkiksi viime kesäkuussa
               Sambian osalta, jolle tätä myös maksetaan,
               todettiin, että asetetuista budjettituen tavoitteista oli
               saavutettu vain puolet.
            
            
            Perussuomalaisten mielestä kehitysavun läpinäkyvyyttä,
               tehokkuutta ja tuottavuutta tulisi tarkastella, että rahat
               eivät valu hallinnon pyörittämiseen tai
               korruptioon. Kysyisin ministeri Hautalalta: onko hallitus valmis
               tarkistamaan suoran budjettituen käyttöä?
            
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri   Heidi   Hautala
            
             Arvoisa puhemies! Lyhyen vastausajan takia jäi vastaamatta
               siihen, miten on näiden pistokokeiden laita. Todellakaan
               kysymys ei ole siitä, että vain muutamia satunnaisia
               hankkeita tarkastettaisiin ministeriön omassa sisäisessä tarkastuksessa, vaan
               kaikissa on tällainen valvontasykli, joka lähtee
               suunnittelusta ja päätyy siihen lopputarkastukseen,
               ja sitten tulee vielä erikseen evaluointi. Tämä on
               hyvin systemaattista, mutta olen korostanut ministeriölle,
               että kaikki vähänkään merkittävät
               väärinkäytösepäilyt
               täytyy heti tuoda ministerin tietoon ja täytyy
               heti sopia niistä toimenpiteistä, jotka käynnistetään.
            
            
            Arvoisa puhemies! Sitten kysymys tästä suorasta
               budjettituesta. Suora budjettituki on nyt EU:n listalla sillä tavalla
               uudella tavalla esillä, että on sovittu siitä,
               että puhutaan enemmänkin tällaisista
               hyvän hallinnon sopimuksista, eli suoraa budjettitukea
               ei anneta millekään valtiolle ilman, että käydään
               läpi erittäin perinpohjaiset menettelyt, joilla
               pyritään nimenomaan tällaisen heikon
               valtion omaa vastuunalaista hallintoa varmistamaan ja kehittämään.
            
            
            Voin kertoa esimerkin Mosambikista: Kun kävi ilmi juuri
               ennen minun ensimmäistä Mosambikin matkaani tässä syksyllä,
               että Mosambikissa oli maa- ja metsätalousministeriön
               kanssa tehty ohjelma johtanut väärinkäytöksiin,
               siitä oli jo tehty ulkoinenkin tarkastus ulkoministeriössä, siis
               ei ainoastaan sisäinen tarkastus, niin me emme ainoastaan
               lopettaneet tätä hanketta saman tien, vaan me
               myöskin sitten ilmoitimme paikan päällä (Puhemies
               koputtaa) Mosambikin hallitukselle, että me vähennämme
               budjettitukea, ja tätä koko avunantajayhteisö Mosambikissa
               piti tarpeellisena ja voimakkaana signaalina...
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Jaha, arvoisa ministeri, nyt on kaksinkertainen aika käytetty.
                  Yritetään pitäytyä minuutissa,
                  koska se on meidän yhteinen sääntömme.
               
               
             
            
            
            
            ...ja tulemme toimimaan tämän mukaan.
            
          
         
         
            Tom Packalén /ps:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Suomi on tehnyt kehitysapua jo kymmeniä vuosia
               ja kuluttanut veronmaksajien rahaa suunnattomia summia. Pelkästään
               tänä vuonna kehitysapuun menee yli miljardi euroa.
               Missä tulokset? Nykyiset tulokset ovat vähäisiä,
               lähinnä pienillä alueilla pientä joukkoa
               auttavia asioita, mikä on tietysti hyvä asia,
               mutta luodaanko tällä oikeasti kestävää kehitystä näissä maissa?
            
            
            Hallitusohjelmassa on monia hyviä pyrkimyksiä,
               kuten kehitysapukohteiden vähentäminen, sillä kentän
               pirstaleisuus johtaa siihen, että yrittämällä tukea
               kaikkia ei todellisuudessa tueta ketään. Kehitysavun
               tulisi olla suunnitelmallisempaa, läpinäkyvämpää,
               ja sillä tulisi olla selkeä päämäärä,
               visio. Kun tämä selkeä päämäärä on löydetty,
               pitäisi kehittää läpinäkyviä mittareita, joilla
               päämäärään
               pääsemistä voitaisiin mitata. Kysymykseni
               on: Onko tällaisia visioita ja mittareita kehitteillä,
               vai jatkuuko kaikki niin kuin ennenkin? Onko kansalaisten jatkossa
               mahdollista selvittää kehitysavun toimivuutta
               tehokkaalla tavalla?
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Ministeri Haavisto, anteeksi, ministeri Hautala. (Naurua)
               
             
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri Heidi Hautala
            
            Puhuttelitte erästä edeltäjääni,
               edustaja Haavistoa.
            
            
            Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen siitä, että perussuomalaisten
               riveissä on niin vahva kannatus uuden kehityspoliittisen
               ohjelman keskeisille linjauksille, ja niistä olemme usein
               keskustelleet edustaja Packalénin ja edustaja Lohelan ja
               muiden kanssa. Ajatukseni nyt on nimenomaan se, että kun
               meitä on OECD arvioinut ja arvostellut siitä,
               että meillä ei ole ollut selkeitä tavoitteita
               Suomen kehitysyhteistyössä — voin varmasti
               puhua vuosikymmenten työstä — niin nyt
               on sitten asetettu tavoitteita, ja kun on asetettu tavoitteet, voidaan
               mitata tuloksia, voidaan määritellä mittareita,
               ja hyvin mielellään esimerkiksi ulkoasiainvaliokunnalle
               selostan näitä asioita ensi viikolla, kun tapaamme
               OECD:n tarkastelun merkeissä. Eli edustaja Packalénin
               näkemykset ovat kuin suoraan uudesta kehityspoliittisesta
               ohjelmasta, ja mielellämme tätä jatkuvasti sitten
               teille selostamme.
            
            
            Mutta nämä tulokset. Kuitenkin tietysti hyvin suuri
               osa Suomen kehitysyhteistyöponnisteluista kohdistuu YK-järjestöihin,
               niiden kanssa tehtävään yhteistyöhön,
               kansainvälisiin kehitysrahoituslaitoksiin, kuten Maailmanpankkiin,
               alueellisiin kehityspankkeihin, ja kyllä näillä toimilla
               yhteenlaskettuna meidän kahdenvälisen toiminnan
               ja kansalaisjärjestötyön ja humanitaarisen
               avun kanssa on estetty monta nälkäkuolemaa, on
               luotu monta mahdollisuutta köyhille naisille Afrikassa
               (Puhemies koputtaa) ansaita rahaa maanviljelyksestä, on
               parannettu ihmisoikeuksia.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Suomi kantaa suurta huolta ihmisoikeuksista, niin
               kuin oikein onkin. Puhumme oikeusvaltioista, korruptionvastaisuudesta,
               ihmisoikeudesta, myös naisten ja tyttöjen oikeudesta.
               Millä tavalla hallitus viestittää suomalaisen
               ihmisarvokäsityksen, että jokainen elämä,
               jokainen ihminen on arvokas, myös tytöt? Niissä maissa,
               joissa Suomi muun muassa tekee kehitysapua, on tapahtunut kauheita
               asioita: kivittämisiä, kunniamurhia. Tällaisia
               ei kerta kaikkiaan saa hyväksyä. Millä tavalla
               hallitus ottaa huomioon ja miten se viestittää näille
               hallituksille ja projekteille, joissa Suomi on mukana, että tällaista
               ei kerta kaikkiaan saa tapahtua?
            
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri Heidi  Hautala
            
             Arvoisa puhemies! Kävin itse aivan hiljattain Afganistanissa
               ja tiedän, että ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja,
               edustaja Soini on myöskin siellä käynyt
               ja todennut tämän asian. Todellakin, Afganistanin
               tyttöjä ja naisia emme saa jättää yksin,
               emmekä jätä heitä yksin. Siellä,
               niin kuin monissa muissakin maissa ja kansainvälisissä järjestöissä,
               edistämme esimerkiksi naisten ja tyttöjen lisääntymisterveys-
               ja seksuaalioikeuksia, itsemääräämisoikeutta,
               ja näin erittäin vakuuttavaa toimintaa Afganistanissa
               Kabulissa siitä, miten kansainvälistä järjestöä tukemalla voimme
               kymmeniätuhansia naisia saattaa esimerkiksi ehkäisypalvelujen
               ja muiden lisääntymisterveyspalveluiden pariin.
            
            
            Tietysti tasa-arvo on Suomen pitkäaikainen kehityspoliittinen
               kulmakivi, ja se on myös meidän ulkopolitiikan
               kulmakivi, ja siitä varmaan ministeri Tuomioja voi puhua
               laajemmin ja enemmän, mutta tarkoitus on se, että me
               kaikissa hankkeissamme otamme huomioon tasa-arvon, naisten ja tyttöjen
               aseman. Meillä on paljon tekemistä, että saamme
               esimerkiksi naiset tasavertaisten maanomistus- ja perintäoikeuksien
               piiriin.
            
            
          
         
         
            Katri Komi /kesk:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Haluaisin ministeriltä kysyä,
               millä tavoin kehitysyhteistyötä voitaisiin
               parantaa ja tehostaa entistä paremmin näissä niin
               sanotuissa keskitulon maissa, joihin edelleen kehitysyhteistyövaroja ohjataan,
               kun siellä varsinkin köyhimpien ja sitten vähän
               paremmin toimeentulevien erot entisestään tuntuvat
               kasvavan. Varmasti siellä myös tuo korruption
               riski on aika suuri.
            
            
            Toisena kysymyksenä sitten nostaisin esiin parlamentaarisen
               valvonnan ja demokratian edistämisen, koska sehän
               on vanha sanonta, että parlamentti ei tarkoita demokratiaa,
               mutta toisaalta demokratiaa ei ole ilman toimivaa parlamentarismia.
               Siinä mielessä tämän instituutioiden
               kehittämisen näen erittäin tärkeänä,
               koska jos maahan ei saada kehitettyä toimivia instituutioita,
               niin on todennäköistä jälleen,
               että siellä sitten myös hallinnollisia
               ongelmia on ja myös korruptiota esiintyy enemmän
               ja sitä kautta ei myöskään voida taata
               kansalaisten verovarojen käyttöä hyvin.
            
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri  Heidi  Hautala
            
             Arvoisa puhemies! Suomen kehitysyhteistyöponnistelut aikaisempaakin
               enemmän kahdenvälisessä työssä kohdistuvat
               aivan köyhimpiin maihin, mutta edustaja Komi on tietysti
               erittäin oikeassa siinä, että myöskin
               keskituloisiin maihin on suunnattava toimia. Nimittäin
               maailman köyhistä enemmistö asuu keskitulon
               maissa — Intia, Brasilia — mutta näillä mailla
               on jo omia edellytyksiä ryhtyä esimerkiksi poistamaan
               köyhyyttä ja takaamaan köyhille ihmisille
               sosiaalipalveluja, ja näin myös tapahtuu. Sanoisin,
               että niitä välineitä, joita
               eniten kannattaa keskitulomaiden kanssa käyttää,
               on esimerkiksi kansalaisjärjestötuki. Intiassa
               on kymmeniä suomalaisia kansalaisjärjestöjä,
               alkaen Pelastakaa Lapset ry:stä, jotka siellä tekevät
               paikallistasolla erittäin hyvää työtä ja myöskin
               vaikuttavat Intian hallitukseen niin, että se entistä enemmän
               ottaisi omat köyhänsä huomioon.
            
            
            Toisaalta meillä on mahdollisuus myös ministeri
               Stubbin kanssa edistää kestävää kehitysliiketoimintaa
               tämäntyyppisissä maissa, itse asiassa myös
               ihan köyhimmissä maissa. Olenkin iloinen siitä,
               että ministeri Stubbin kanssa olemme sopineet siitä,
               että lähdemme ensi keväänä yhdessä Tansaniaan
               ja Sambiaan.
            
            
          
         
         
            Ben Zyskowicz /kok:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Puheenvuoroni koskee niitä ehtoja,
               mitä voidaan vastaanottajamaille asettaa. Vietnam on kommunistinen
               diktatuuri. Siitä huolimatta se on saanut yli 300 miljoonaa
               euroa Suomelta kehitysapua. Siihen on varmasti joitakin nostalgisia
               syitä.
            
            
            Nyt on käynyt ilmi, että Suomesta on yritetty karkottaa
               vietnamilaisia törkeisiin rikoksiin Suomessa syyllistyneitä konnia
               Vietnamiin, mutta Vietnam ei ole suostunut ottamaan näitä oman maansa
               kansalaisia, näitä rikollisia, vastaan. Huomasin,
               että pääministeri Katainen keskusteluissaan
               Vietnamin pääministerin kanssa Laosissa oli ottanut
               tämän asian esille. Kysyn teiltä: oletteko
               valmis asettamaan Vietnamille ja vastaavassa tilanteessa oleville
               mahdollisille muillekin maille sellaisen ehdon, että niiden
               tulee ottaa Suomesta karkotettavat kansalaisensa vastaan, jotta
               Suomi on valmis jatkamaan kehitysyhteistyötä niiden
               kanssa?
            
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri  Heidi  Hautala
            
             Arvoisa puhemies! Vietnam kuuluu näihin niin sanottuihin
               transitiomaihin, joissa emme kohta enää varmasti
               tee kahdenvälistä yhteistyötä,
               koska Vietnam on nimenomaan noussut tällaiseksi alemman
               keskitulon maaksi ja siellä entistä enemmän tehdään
               kaupallista yhteistyötä. Olen menossa Vietnamiin
               tammikuun lopussa ja lupaan perehtyä tähän
               asiaan. Tiedän, että tämä on
               edustaja Zyskowiczille tärkeää, joten
               katsomme, millä tavalla tämä voidaan
               ottaa esille.
            
            
            Mutta sanoisin nyt kuitenkin sen, että kun käymme
               tällaista poliittista dialogia kehitysyhteistyön
               puitteissa kumppanimaiden kanssa, niin meidän täytyy
               tietysti miettiä, millä keinoilla saamme sen viestimme
               parhaiten perille. Kun puhumme esimerkiksi ihmisoikeuksista, niin
               on sellaisia maita esimerkiksi Afrikassa, jotka nyt vakavasti loukkaavat
               homoseksuaalien ja muiden seksuaalivähemmistöjen
               oikeuksia, mutta jos menemme kovin äänekkäästi
               puhumaan tällaisen asian puolesta, niin se ei välttämättä ratkea,
               ja silloin diplomaatit hoitavat tätä työtä niin Suomen
               kuin EU:nkin nimissä. Tämä poliittinen dialogi
               tarjoaa monia mahdollisuuksia erilaisten kysymysten ratkaisemiseen,
               ja olen ilman muuta sitä mieltä, että hyvä hallinto,
               korruption vastustaminen, kuuluu kaiken kehitysyhteistyön
               perusedellytyksiin ja se pitää joka paikassa (Puhemies koputtaa)
               ottaa esille.
            
            
          
         
         
            Kimmo Tiilikainen /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Jotta kehitysyhteistyö olisi tuloksellista, sen
               rahoituksen pitäisi olla ennakoitavaa ja kehittyä tasaisesti.
               Yksi vakava virhe hallituksen epäonnistumisten listalla
               on se, että myitte nahan kahteen kertaan ennen kuin karhu
               oli kaadettu. Tarkoitan tällä sitä, että keksitte,
               että päästöoikeuksien huutokauppatuloilla,
               millä pitäisi kehittää ilmastoystävällistä teknologiaa
               ja edistää uusiutuvaa energiaa, paikataan myös
               kehitysyhteistyön rahoitus.
            
            
            Nyt näyttää, että päästökauppatulot
               jäävät todella mataliksi, ja seuraus
               on se, että Suomessa investoidaan kivihiileen, tuulihankkeet
               seisovat, ei etene uusiutuva energia ja uusi teknologia eikä kehitysyhteistyörahoitus
               kehity kuten Suomen sitoumukset edellyttäisivät.
               Miten aiotte, ministeri Hautala, tämän virheen
               paikata?
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Huomautan, että on sovittu, että kyselytunnin
                  aikana edustajat istuvat paikoillaan ja ottavat osaa keskusteluun.
               
               
             
            
          
         
         
            
            Kehitysministeri  Heidi Hautala
            
             Arvoisa puhemies! Tämä asia ei ole vielä aivan
               niin onnettomassa jamassa kuin edustaja Tiilikainen antaa ymmärtää.
               Nimittäin ympäristöministeri Niinistö tekee
               parhaansa, että EU:n päästöhuutokauppamarkkinat
               kehittyvät siihen suuntaan, että päästöjä todella
               vähennetään, mikä tarkoittaa
               sitä, että päästöoikeuksien
               hinnan tulee olla nykyistä korkeampi ja sitä kautta
               myös Suomen valtion kassaan tulee päästöhuutokauppatuloja.
               Hallitus on vähintään kolmeen kertaan
               vahvistanut sen, että se tulee ohjaamaan näitä päästöhuutokauppatuloja
               myöskin kehitysyhteistyöhön, koska me olemme
               nyt jääneet siltä meidän kansainväliseltä sitoumukseltamme,
               0,7 prosentin uralta, jälkeen.
            
            
            On aivan normaalia, että näitä päästöhuutokauppatuloja
               käytetään paitsi kotimaisiin ilmastotoimiin
               myös kansainvälisiin toimiin. Yksi Suomen kehitysyhteistyön
               uusi periaate on läpileikkaavana ilmastokestävyys,
               eli tulen kehitysministerinä tekemään
               myöskin kaikkeni, että meidän kaikki
               kehitysyhteistyömme on ilmastokestävää.
               Mutta haluan nyt eduskunnalle kuitenkin kertoa, että kansainväliset
               (Puhemies koputtaa) ilmastorahoitussitoumukset tulevat meidän kehitysyhteistyösitoumuksiemme
               päälle. Meidän täytyy tulevina
               vuosina löytää tähän
               lisää rahaa, jos haluamme kantaa osamme kansainvälisistä velvoitteista.
            
            
          
         
         
            
            Ympäristöministeri Ville Niinistö
            
             Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen aivan oikein puhui siitä,
               että päästökaupan tarkoitus
               on myös vauhdittaa vihreän talouden investointeja
               ja edistää uusien työpaikkojen luomista
               vähäpäästöiselle sektorille.
               Euroopan komissio on todennut, että meillä on
               kehittämistarpeita uuden päästökauppakauden
               alkaessa ensi vuoden alussa siinä, että hiilen
               hinta oikeasti ohjaa näihin investointeihin. Me olemme
               hallituksessa arvioineet sitä, että komissio on
               tehnyt kuusi toimenpide-ehdotusta, joiden pohjalta varmistetaan,
               että markkinat toimivat kunnolla ja että hiilen
               hinta olisi kohtuullinen. Me pidämme komission analyysia oikeansuuntaisena,
               ja kevään kuluessa arvioidaan, millä tavoin
               varmistetaan markkinoiden toimivuus, jolloin myös tämä tuloutuskysymys tulee
               liittymään siihen.
            
            
            On myös olennaista muistaa se, että ilmastorahoituksessa
               lähivuosina kansainvälisten päästövähennysvelvoitteiden
               kaikkien maiden osalta noustessa — siihen pyritään — on
               etsittävä ratkaisuja, kuinka ilmastorahoituksen
               avulla vahvistetaan kehitysmaiden teknologista kehitystä, ja
               silloin ilmastorahoitus on luonteva ja kasvava osa kehitysyhteistyötä.