1) Hallituksen esitys laeiksi Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta
sekä eräiden luonnonsuojelualueiden perustamisesta
valtionmaille annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä asia on varsin oikealla paikallaan
nyt tämän pitkän listan ensimmäisenä.
Hallituksen esityshän on vuodelta 2003 laiksi Pallas—Yllästunturin
kansallispuistosta sekä eräiden luonnonsuojelualueiden
perustamisesta valtionmaille annetun lain muuttamisesta. Myöskin
tänä vuonna on keskusteltu erittäin paljon kansallispuistoista
ja niiden statuksesta, sekä Lapin kansallispuistosta että viime
aikoina myös eteläisen Suomen pienimpien kansallispuistojen asemasta,
ja muun muassa metsästysoikeudet ovat olleet vahvasti näissä keskusteluissa
mukana.
Ympäristövaliokunta käsitteli tämän
asian ja sai sen käsittelyyn liittyen myös perustuslakivaliokunnan
lausunnon, jossa nimenomaan painotettiin valtiosääntöoikeudellista
saamelaisten ja paikallisten asukkaiden oikeuksien turvaamista lain
tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että kun
alun pitäen myös lain valmistelussa oli ajateltu
asetuksen tai käyttö- ja hoitosuunnitelman käyttöä näiden
paikallisten oikeuksien määrittelijänä,
niin perustuslakivaliokunta aivan oikein katsoi, että uuden
perustuslain vallitessa nämä oikeudet täytyy
asettaa ja nostaa lain tasolle.
Nimenomaisesti Pallas—Yllästunturin kansallispuiston
osalta, joka on maamme kookkain tämän laajennuksen
myötä, on myös näiden oikeuksien
tarkastelu hyvin paikallaan. Valiokunta kävi viime kevättalvella
paikan päällä kolmessa kunnassa kuulemassa
paikallisia ihmisiä, lappilaisia, siellä missä he
asuvat, ei niin, että me olisimme vain odottaneet heidän
tuloaan tänne Helsinkiin. Tässä valiokunta
teki myös, voi sanoa, käsittelyn suhteen historiaa;
näin aikaisemmin ei ole kansallispuistojen kohdalla menetelty.
Ympäristövaliokunta kävi ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia rauhoittumaan! — Olkaa hyvä,
ed. Tiusanen.
Puhemies! Ympäristövaliokunta kävi niin
Muonion, Kittilän kuin Enontekiön kunnissa kuulemassa
paikallista väkeä ja sai sieltä varsin
hyviä välittömiä huomioita sekä tutustui myös
itse Pallas—Yllästunturin kokonaisuuteen. Paikallisten
asukkaiden metsästys- ja kalastusoikeuksien suhteen ei
tuossa kuulemisessa ollut laajempaa ristiriitaa sen suhteen, mikä valiokunnan
käsitys oli, ja myöskin tätä asiaa
valiokunnan näkökulmasta on hyvällä tavalla
vuorovaikutteisesti valmisteltu paikallisten asukkaiden kanssa.
Kun Enontekiöllä nostettiin tässä asiassa
esille, että osa muodostettavana olevaa kansallispuistoa
irrotettaisiin kansallispuiston ulkopuolelle lähinnä hiihtohissien
rakentamiseen, niin tämä näkökohta
on asiantuntija- ja kansalaiskuulemisen yhteydessä väistynyt.
Siihen ei ole myöskään teknisiä tai
luonnon olosuhteiden tuomia mahdollisuuksia.
Puhemies! Tässä on kysymys myös tietysti Natura-lainsäädännöstä.
Tämän kansallispuiston pohjalla ovat Natura-alueet,
ja näin ollen niiden muusta johtuva suojelu on varsin tärkeätä myös ihan
kansallisesta näkökulmasta. Eräs asia
kuitenkin, joka myös perustuslakivaliokunnan lausunnossa
on nostettu esille, on niin kutsutun Kyrön Lapinkylän
asukkaiden oikeusasema kansallispuiston alueella. Tämän
tilanteen taustalla on se, että Kyrön Lapinkylä sijaitsee
edelleen Kittilän kunnan alueella, mutta alue, joka kuului
aikaisemmin kansallispuistoalueeseen ja sinne suunniteltavaan kansallispuistoon,
Kittilän kunnan alueena siirrettiin valtioneuvoston päätöksellä Muonion
kuntaan. Näin ollen nämä Kyrön
Lapinkylän asukkaat kittiläläisinä eivät
enää omaa oikeutta metsästää kansallispuiston
alueella, koska siinä ei ole Kittilän kunnan aluetta.
Metsästyslain 8 §:n mukaan oikeus harjoittaa metsästystä valtion
mailla on kytketty kunnan jäsenyyteen. Näin ollen
siihen, että ne vanhat oikeudet, mitkä Lapinkylän
asukkailla on ollut metsästysoikeuksina, edelleenkin säilyisivät,
ei ole siis voitu saada ratkaisua sen jälkeen, kun ministeri
Mannisen päätös käytännössä tämän
kuntarajan muuttamisesta tuli voimaan. Tätä asiaa
valiokunta varsin tarkoin omassa mietinnön valmistelussaan
käsitteli.
Mutta yhtä kaikki, arvoisa puhemies, tämä ympäristövaliokunnan
mietintö on yksimielinen. Valiokunnan näkemyksen
mukaan metsästysoikeuteen ja kalastusoikeuteen, jotka Lapin alueella
on valtion mailla erityisesti taattu alueen asukkaille, ei liity
ongelmia. Siitä, mikä liittyy perustuslakivaliokunnan
poronhoitoon ja kotitarvepuunottoon liittyvään
huomioon ja nimenomaan kotitarvepuunottoon, voin todeta, että valiokunta
katsoi, ettei tämä asia ole ikään
kuin ajankohtainen ollut enää vuosikymmeniin.
Alueen asukkaiden kotitarvepuunotto ja -puunsaanti on turvattu
muulla tavoin. Se ei ole ongelma tämän kansallispuiston
perustamisen yhteydessä. Mitä poronhoitoon tulee,
sen oikeudet on taattu lainsäädännössä muutenkin.
Näin ollen valiokunta on muuttanut hallituksen esitystä 4 §:n
kohdalla, Paikallisten asukkaiden oikeudet, ja niin kuin näette,
arvoisat kollegat, varsin pitkästi ja yksityiskohtaisesti
nostanut nämä oikeudet lain tasolle, niin kuin
me silloin Lapin kuulemisessa myöskin ilmoitimme alueen
asukkaille pyrkivämme tekemään. Näin ollen
lopputuloksena voidaan sanoa, että Pallas—Yllästunturi,
komea, merkittävä kansallispuisto, suuri, laaja,
suomalaiseen kansallismaisemaan asettuva kansallispuisto, on todellakin
syntymässä yksimielisen mietinnön saattamana
ja varsin yksimielisesti myöskin alueen asukkaiden ja kuntien
kannattamana. Ainoana asiana, jota ei tässä vaiheessa
pystytä muuttamaan taikka toisin säätämään,
on mainitsemani Kyrön Lapinkylän asukkaiden oikeusasema
kansallispuistoalueella johtuen tehdystä kuntarajan muutoksesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä Pallas—Yllästunturin
kansallispuistohanke näyttää virittäneen
aika runsaita periaatteellisia keskusteluja, mutta mielenkiintoista
tässä on se, että siihen tämän
keskustelun keskeiseen asiaan, metsästysoikeuteen, liittyen
en ole kuullut kenenkään lausuvan mitään
siitä, mitä kuuluu itse metsästysoikeuden
viisaaseen käyttöön. Nyt tällä kertaa
taitaa käydä niin, että sattuman kautta — arvoisa
puhemies, tähdennän — sattuman kautta
lopputulos näyttää oikein hyvältä.
Nimittäin, kun katsotaan ensinnäkin tätä 4 §:n
tekstiä, jossa, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja kuvasi,
on hyvin tarkkaan kuvattu nämä metsästysoikeudet
ja viitattu tietysti metsästyslain 8 §:n mukaiseen
paikkakuntalaisen metsästysoikeuteen valtion mailla, niin
tähän samaan liittyy myöskin hyvin merkityksellinen
karttaliite, jossa on rasteroinnilla ilmaistu, missä saa
metsästää, ja sitten toisella merkinnällä se,
missä ei saa metsästää. Tässä on
toteutumassa sattuman kautta se suuri viisaus, joka sisältyi
tämän alan keskeisen kansainvälisen oppikirjan,
Aldo Leopoldin kirjoittaman teoksen Game Management, keskeiseen
sanomaan. Se kirja on muuten vuodelta 1933, paksu, tuommoinen lähes
500-sivuinen, jos nyt voisi sanoa tämän alan raamattu,
joka on ollut yliopistollinen oppikirja, kuten sanoin, hyvin kauan
aikaa, sieltä 30-luvulta lähtien.
Siinä sanotaan, että pitäisi aina
pyrkiä siihen, että aina jokin osa hallinnassa
olevasta metsästysalueesta on ajankohtaisen metsästyksen
ulkopuolella. Elikkä tällä tavalla taataan
sitten silloinkin, kun luonnonolosuhteet ovat riistan lisääntymiselle
heikot, se, että kannan se niin sanottu perusydinkanta
säilyy, niin että se tuottaa uuden metsästettävän
kannan. Näin suositeltiin, ja sitä on noudatettu
muuten Yhdysvalloissa aika tarkkaankin, Co-operative Wildlife Unitit
ovat sitä noudattaneet hyvinkin tarkoin, että aina
kun on laaja metsästysalue, vuosittain tietyt alueet ovat sen
metsästysrasituksen ulkopuolella. Tässä se syntyy
nyt sen johdosta, että on olemassa reittejä ja
kulkureittejä jnp., turistialueita, sellaisia, joissa ihmisiä paljon
liikkuu, että siellä ei turvallisuussyistä,
niin olen ymmärtänyt, metsästetä. Mutta
näin sattumalta toteutuu tämä ihannetila myöskin,
joka on minusta erinomaisen hyvä tulos, ja mikä kauneinta,
jos niitä riistaeläimiä siellä nyt
ylipäätään on, riekkoja nyt
ainakin on tällä alueella, niin näillä turisteilla,
jotka siellä liikkuvat tämän Pallas—Yllästunturin
kansallispuiston alueella, on mahdollisuus nähdä näitä riistaeläimiä,
joka antaa tietysti elämyksen joka ikinen kerta, kun tämmöinen
paikalle sattuu.
Elikkä siis toisin sanoen, arvoisa puhemies, ihan hyvä,
että näin on sattunut, koska tällä on tietysti
mitä suurin merkitys. Minä toivoisin, että tämä sama
tavalla tai toisella toteutuisi myöskin muissa Lapin kansallispuistoissa
eikä nyt vaan tässä tapauksessa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen hyvään huomioon
tähän karttaliitteeseen liittyen haluaisin tässä kohdin
todeta, että todella toisin kuin aikaisemmin kansallispuistojen
karttojen yhteydessä, nyt meillä on todella hyvät
kartat myös lainsäädännön
pohjalla. Hallituksen esityksessä alun pitäen
ollut karttaluonnos on siis erityisesti täsmentynyt. Alue,
jolla metsästys on ollut sallittua, on merkitty rasteroinnilla
tähän karttaluonnokseen, karttaan, ja näin
todetaan, että se ei ole sallittu alueilla, jotka ovat
välittömästi lähellä majoitusliikkeitä,
ja sitten Ounas—Pallastunturin Paljakka-alueella. Tällä Paljakka-alueella
se ei ole myöskään sallittu. Tämä,
minkä ed. Pulliainen totesi, juuri pitää paikkansa.
Tässä on laaja alue, jolla on mahdollisuus rauhassa
metsästykseltä havainnoida luontoa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys Pallas—Yllästunturin
kansallispuistosta on mielestäni kokonaisuutena hyvä ehdotus.
Ympäristövaliokunta, johon kuulun, puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä muutamin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Olen elänyt nuoruuteni tuon alueen läheisyydessä ja
olen sitäkin taustaa vasten valmis hyväksymään
tämän lakiehdotuksen. Olen nähnyt ja kokenut
Länsi-Lapin luonnon sellaisena, kuin se oli sodan jälkeen
1940-luvun lopulla lähes koskemattomana, upeana ja luonnontilassa.
Olen nähnyt ja kokenut myös noiden metsien hakkaamisen,
ja hyväksyn toimenpiteen myös jälkikäteen,
50 vuotta myöhemmin. Lappiin evakosta ja sodasta palanneet
ihmiset eivät olisi ilman laajoja metsähakkuita
selviytyneet poltetussa Lapissa. Miksi kerroin tuon tänä päivänä,
vuonna 2004, täältä eduskunnan puhujakorokkeelta? Kerroin
sen siksi, että tämän päivän
periaattein Lapissa olisi käyty toinen Lapin sota eli sota luonnonsuojelijoiden
kanssa, jos tämän päivän periaattein
olisi yritetty elää 50 vuotta sitten tuolla alueella.
On valitettavaa, että ympäristöministeriön
ja ympäristökeskusten edustajat ovat tänä päivänä jatkuvasti
kielteisesti esillä julkisuudessa lähes joka puolella
maata, ja kysymys on tuolloin lähinnä suojeluun
liittyvistä asioista. Ympäristöministeriön
ja ympäristökeskusten edustajilla ei ole riittävästi
neuvotteluhalua ja -taitoa maanomistajien kanssa. Nyt viimeistään
pitäisi kyllä hälytyskellojen soida itse
ministeri Enestaminkin korvissa.
Esillä olevaa Pallas—Yllästunturin
kansallispuistohanketta haluan kuitenkin tässä mielessä korostaa
positiivisena esimerkkinä, miten ihmisiä tulisi
kuulla suojelupäätöksiä tehtäessä.
Kävihän alueella ympäristövaliokunta,
kuten täällä puheenjohtaja Tiusanen kertoi,
kuulemassa asukkaita ja maanomistajia. Vaikka alueisiin kohdistuu
monenlaisia paineita ja toiveita, on lopputulos kaikkien osapuolten
kannalta vähintäänkin tyydyttävä.
Valiokunta on esittänyt muutoksia, jotka parantavat maanomistajien
ja muiden ihmisten asemaa alueella vielä tämän
lain säätämisen jälkeenkin.
Arvoisa puhemies! Näin ympäristöministeriön
ja ympäristökeskusten edustajien tulisi toimia kaikkien
asioiden osalta eli keskustella ja neuvotella ihmisten kanssa, kuulla
ja kuunnella heitä. Vain tällä tavalla
ympäristöministeriö voi korjata imagoaan,
joka on tänä päivänä todella
huono, niin kuin eilen muun muassa MOT-ohjelmasta saimme nähdä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On todellakin erinomainen asia, että maahamme voidaan
perustaa hyvässä yhteisymmärryksessä paikallisen
väestön kanssa maamme laajin ja upein kansallispuisto,
joka ulottuu etelästä Kolarin kunnan Ylläkseltä pohjoiseen
Enontekiön kunnan Ounastunturille.
Tällä alueellahan oli vanhastaan olemassa tämä Pallas—Ounaksen
kansallispuisto, jota sitten oltiin laajentamassa eteläosaan
Ylläs—Aakenuksen kansallispuistolla, mutta valmisteluvaiheen
kuluessa sitten päädyttiin siihen, että päädytään
yhteen yhteiseen kansallispuistoon, jonka nimeksi sitten tuli Pallas—Yllästunturin
kansallispuisto. Ovat tietysti aivan oikeutettuja olleet nekin mielipiteet,
että tässä nimessä olisi pitänyt kaikkien
näiden upeiden tunturien näkyä. Varsinkin
Ounastunturin suunnassa ollaan siinä suhteessa pettyneitä,
että tähän nimeen ei Ounastunturi mahtunut.
Mutta tämä nyt on ollut ministeriön valinta,
ja kyllä tämä Pallas—Yllästunturin kansallispuisto -nimikin
kuvaa tietysti tuon alueen merkittävyyttä.
Ympäristövaliokunnalle on syytä lausua
kiitokset menettelytavoista tämän asian yhteydessä.
On aivan niin kuin puheenjohtaja Tiusanen kertoi, että valiokunta
käytti aikaa tutustuakseen alueeseen paikan päällä ja
kuullakseen aidosti ihmisten näkemyksiä tästä asiasta.
Se vain siihen korjauksena, että kyllä valiokunta
kävi myöskin Kolarin kunnassa, aloitti itse asiassa
sieltä Ylläkseltä tämän,
kun puheenjohtaja Tiusanen totesi, että näitten
kolmen kunnan alueella kuuleminen tehtiin, mutta kyllä siinä käytiin
kaikki nämä pitäjät läpi.
Ed. Pulliainen hieman vähätteli näitä periaatteellisia
kantoja, joita tämän yhteydessä on otettu,
mutta tämä on antanut perustuslakivaliokunnassa
aiheen erittäin merkittävään
kannanottoon. Nimittäin perustuslakivaliokunta on tämän käsittelyn
yhteydessä antanut näkemyksen siitä, että paikallisten
oikeudet ovat perustuslain suojaa nauttivia ja mikäli niihin
tehdään muutoksia, on ne toteutettava lain tasolla
eikä asetustasolla. Tämä on erittäin
merkittävä kannanotto. Tässähän
on kysymys nimittäin alueesta, jossa ihmisille metsästys,
kalastus ja poronhoito, jopa kotitarvepuunotto, ovat olleet historiallisesti
aivan olennainen osa heidän toimeentuloaan. On syytä muistaa
tässä salissa, ettei näitä erämaita
koskaan olisi asutettu, ellei olisi toteutettu sitä valtakunnanpolitiikkaa,
jota Kustaa Vaasan ajoista lähtien on toteutettu, että samalla
kun ihmisille on annettu tiloja pohjoisesta, heille on annettu myös
eräitä oikeuksia. Ei kukaan tuonne Jumalan selän
taakse olisi lähtenyt, ellei hän olisi saanut
verovapauksia taikka sitten, niin kuin myöhemmin, esimerkiksi
paikallisten metsästysoikeuksia. Näitä oikeuksia
helposti vähätellään täällä etelässä,
mutta ne ovat tänäkin päivänä niitä,
jotka vaikuttavat aivan aidolla tavalla paikallisten ihmisten viihtyvyyteen
ja siihen, että he juurtuvat sinne kotikonnuilleen.
Perustuslakivaliokunta on kunnioittanut tätä näkemystä ja
todennut, että siellähän on kolmenlaisia
oikeudenomistajia: saamelaiset alkuperäiskansan statuksen
mukaan; paikalliset asukkaat oman kunnan alueella metsästysoikeuden
osalta; ja kolmanneksi paikalliset asukkaat erityisperusteisine
oikeuksineen, jotka he asiakirjoin voivat todentaa, mitä oikeuksia
heillä näihin alueisiin on. Nämä ovat
erittäin merkittäviä, enkä toivo, että kukaan
näitä periaatteellisia oikeuksia väheksyy
tai tahtoo polkea. Tässä suhteessa on annettava
ympäristövaliokunnalle tietysti kiitosta, että se
on semmoisenaan perustuslakivaliokunnan näkemykset kirjannut
ja tässä sitten edellytetään
lakiin tiettyjä muutoksia tämän vuoksi.
Sivumennen sanottuna tämä perustuslakivaliokunnan
kannanotto on muuten sellainen, että sen kyllä tulee
näkyä myöskin Metsähallitus-lain käsittelyn
yhteydessä. Se on vain näin.
Yksi kauneusvirhe tässä on, ja se on valitettava.
Puheenjohtaja Tiusanen viittasi siihen viitatessaan tähän
ympäristövaliokunnan lausuntoon kuntajaon muutoksesta
johtuvasta oikeudellisen aseman muutoksesta, joka muutos koskee
nimenomaan Raattaman ja Rauhalan kyläläisiä ennen
muuta. Perustuslakivaliokuntahan otti tähänkin
kannan, jossa se totesi, että edellytetään,
että nämä niin sanotut Kyrön
Lapinkylän oikeudet käydään
läpi, koska sillä kohtaahan rikotaan perustuslain
heille suomaa oikeutta. Tältä osin on tietysti
pettymys se, että ympäristövaliokunta
ei pystynyt tässä yhteydessä kirjaamaan
näiden kylien oikeutta metsästykseen tuolla kansallispuiston
alueella nyt Muonion kunnan alueelle siirtyneessä osassa.
Tältä osin on siis ilmeisesti korjattava tämä asia
niin, että maa- ja metsätalousministeriö antaa
lakiesityksen, jossa metsästyslakiin kirjataan näitten
ihmisten oikeudet. Ne ovat erittäin elinvoimaisia alueita.
Sivumennen sanottuna Raattaman kylässä syntyi
viime vuonna seitsemän lasta, saman verran kuin Pelkosenniemen
pitäjässä yhteensä, ja se on
vain yksi kylä siellä. Heille on erittäin
merkittävä alue tämä nyt toisen
kunnan alueelle siirtynyt alue nimenomaan metsästyksen
ja kalastuksen ja poronhoidonkin osalta.
Kaiken tämän sanotun osalta kuitenkin on todettava,
että tässä tehdään
kaunis, merkittävä ympäristöteko
ja pääosin erittäin hyvässä yhteistyössä paikallisen
väestön kanssa.
Edustajat Paula Lehtomäki ja Miapetra
Kumpula merkitään läsnä oleviksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Pallas—Ylläksen kansallispuiston
perustaminen osoittaa, että asenteet Lapissakin ovat hyvin
muuttuneet. Vielä 80-luvun alussa meillä UKK-puiston
kannattajilla oli joskus piilopaikoista uupelo. Nyt olemme kaikki positiivisella
asenteella, koska tällaisen ison puiston luominen on myös
matkailun kannalta myönteistä.
Ongelmaksi jää nyt tämä Kyrön
Lapinkylän tilanne. Raattama—Rauhala-alueella
muuttuu tilanne, jos ei eduskunnassa toisia päätöksiä tehdä.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tulee esittämään
toisessa käsittelyssä tätä muutosta
edellyttävän ponsilauselman, ja minä nyt
toivon, että koko eduskunta on siinä sitten mukana,
että näiden kylien tilanne ei lähtisi
muuttumaan metsästyksen ja kalastuksen oikeuksien osalta.
Toivomme kovasti tukea kaikilta.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta toteaa: "Ympäristövaliokunnan
tulee lisäksi selvittää kuntaliitosten
johdosta epäselväksi muodostunutta Kyrön
Lapinkylän asukkaiden oikeusasemaa Pallas—Yllästunturin
kansallispuiston alueella." Ympäristövaliokunta
on erinomaisen paljon tätä asiaa selvittänyt,
ja se näkyy myöskin mietinnössä.
Siitä on oma osuutensa otsikolla Kuntajaon muutoksesta
johtuva oikeudellisen aseman muutos, ja niin kuin totesin jo aikaisemmin,
metsästysoikeutta säätää metsästyslain
8 §, joka toteaa, että metsästysoikeus
on valtion mailla kytketty kunnan jäsenyyteen. Jos tästä tehdään
ponsi, että asia pitää selvittää ja
maa- ja metsätalousministeriön on ryhdyttävä lainsäädännöllisiin
toimenpiteisiin — jonka lainsäädäntöalueeseen
tämä siis kuuluu; tätä ei luonnonsuojelulain
kautta toteuteta, vaan metsästyslain kautta — niin
mikäpä siinä, mutta kyllä valiokunta myös
omassaan kannanotossaan toteaa, että asiaan pitää valtioneuvoston
suunnassa palata.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Hyvin lyhyesti: Kyllä ympäristövaliokunnan
tahto on päivänselvä, mutta eduskunnasta
pitää tulla nyt kyllä kirkas viesti tässä asiassa,
että tämä ei jää toivotaan
toivotaan -osastolle.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sodankäynnissä ja
rakkaudessa yksi periaate olisi yleensä olemassa, että ystävät
lähellä ja viholliset kaukana. Näin katsoen
tuntuisi vähän siltä, että kun
etelän mies puhuu lappilaisten Pallas—Yllästunturin
asukkaitten puolesta ja tämän ympäristöarvojen
puolesta, niin tässä ovat nämä viholliset
riittävän kaukana olemassa. Mutta minä koen
tämän asian niin, että ne siellä nimenomaan
ovat ystäviä ja pitää nähdä niin,
että ajamme tämän Suomen vähän
lähemmäs toisiamme, meillä on yhteisiä etuja
valvottavana niin etelässä kuin pohjoisessakin.
(Ed. Lamminen: Omassa vaalipiirissä on viholliset!) — Ed.
Lamminen tietää varsin hyvin, että pahimpia
kilpailijoita ovat oman vaalipiirin katalat ja kierot ehdokkaat
jne., se peli jatkuu siitä eteenkinpäin. (Ed.
Pulliainen: Samaan puolueeseen kuuluvat!) — Tämän
asian voi niin katsoa, että mitä kierompi, sen
lähempänä yleensä.
Mutta, herra puhemies, tähän asiaan.
On hyvä nähdä, että ympäristövaliokunta
on nyt joskus siirtynyt vähän suomalaistenkin
asian puolelle. (Ed. Sasi: Perustuslakivaliokunnan vaatimuksesta!)
Kun tiedän, että tämä ympäristöhallinto,
ympäristöministeriö ja virkamiehet yleensä,
jos eivät ole oikeastaan väärin asennoituneet tai
vääräoppisia, niin ainakin ovat sillä lailla
kieroutuneet, että näkevät vain yhden
putken, ja sen yhden putken sisälle menevät sitten
kaikki asiat. Erinomaisen hyvin ymmärrän nämä luontoarvot ja
niitten luontoarvojen merkityksen Suomessa, mutta en ymmärrä sitä,
että niitten perusteella pitää tämä suomalainen
elämä terrorisoida niin, että tämä tavanomainen
ihmisten elo vaikeutuu, puhumattakaan, että yrittäminen
vaikeutuu. Tässä Pallas—Yllästunturi-asiassa
ei niinkään ole yrittämisen vaikeutumisesta
kyse, mutta sitäkään ei voi pois sulkea
eikä pois ajaa, kun kysymys on porotaloudesta, ja myöskin
metsästyksen osalta voisi sanoa, että vaikea vetää yhteen,
että on matkailusta kyse, mutta kyllä se pikkasen
liittyy siihenkin.
Puhun tässä nyt vähän matkailusta
ja metsästyksestä silläkin nimikkeellä,
kun huomenna on tietenkin merkittävä päivä.
Niin on tänäänkin. Ed. Lamminen, muistatte
varmaan, että 65 vuotta taaksepäin vihollinen
ylitti itärajan ja uhkasi maamme turvallisuutta ja tulevaisuutta.
Huomenna on merkittävä päivä vanhoihin
perinteisiin nähden, kun on ikään kuin
ensimmäinen päivä, kun oravaa saa metsästää luvallisesti,
jos sitä nyt joku metsästää.
Mutta mitä syntyy tähän mietintöön,
ymmärrän erinomaisen hyvin, että tässä ministeriön
ja hallituksen esitys on ollut vähän vaisu ja
vähän ahtaasti katsottu, mutta se, että tämä valiokuntakierroksella
on syntynyt niin sanotusti osittain hyvään sisältöön,
on hatunnoston arvoinen temppu, ja kun ed. Sasi sanoi, että perustuslakivaliokunta
on tässä asiassa ollut keskeisessä osassa, niin
tätä tervehdin erinomaisen hyvänä ja
myönteisenä asiana. Katson, että perustuslakivaliokunnan
tehtävänä on nimenomaan vaalia, valvoa suomalaisten
asioita ja, vielä tärkeämpää,
pitää tästä pienestä Lapin
kansasta, kansanosasta, huolta, kun siitä yleensä täällä etelässä ei
juuri muisteta paljon huolta kantaa.
Mutta mitä mietinnön sisällöstä löytyy
sen tärkeän haaran kohdalta myönteistä,
on tämä metsästysoikeus. Tämän
osalta näkisin, että ympäristövaliokunnassa
mitä ilmeisimmin on tapahtunut suuri herännäisyyden
aika, kun on nähty, että tämä metsästys
ja metsästysmahdollisuus kansallispuistojen alueella ei
suinkaan tuhoa sitä kansallispuiston periaatetta ja sisältöä vaan
mahdollistaa niitten puistojen rakentumisen niin pohjoiseen kuin
eteläänkin, kun se metsästys tapahtuu sillä tasolla,
että se käy ikään kuin tämän
vanhan, periaatteisen, ikimuistoisen nautinnan tavalla silloin,
kun sillä oli elinkeinollinen merkitys. On aivan eri asia
tuhota näitä riistakantoja tai järkyttää niitten
sisältöä kuin metsästää kestävän käytön
periaatteella sitä tuottoa sieltä pois. Myöskin,
jos ajatellaan, niin tässä jos vielä lukisi se,
että suurpedot ja kaikki muut vihatut, luontoon kuulumattomat
eläimet olisi jotenkin huomioitu — en nyt tarkoita,
että se olisi pitänyt kirjoittaa, mutta vaikka
rivien välissä olisi ollut olemassa — niin
vielä paremmalta näyttäisi. (Ed. Pulliainen:
Eivätkö suurpedot kuulu luontoon ollenkaan?)
Kalastusoikeuden osalta on aivan samalla lailla nähtävissä — ed.
Pulliainen, kalastus on tärkeä asia — että täytyy
nähdä ja ymmärtää paikallisten
asukkaitten merkitys, sen kalastuksen merkitys niille asukkaille.
Se on ikimuistoinen oikeus, ja sillä on eletty ja tultu
toimeen, sillä on perheet ja lapset kasvatettu silloin,
kun ruuasta pulaa on ollut olemassa.
Mitä sitten tulee tähän poronhoitoon,
mitä erityisenä ammattikuntana katson, ja mietin
täältä, niin otsikon "Poronhoito ja kotitarvepuunotto" alta
löytyy, suora lainaus: "Paikallisten asukkaiden kotitarvepuunottoa
on turvattu isojaosta lähtien erottamalla valtionmaista
itsenäisiä tiloja sekä myöhemmin
perustamalla alueen läheisyyteen yhteismetsiä ja
jakamalla maata paikallisille asukkaille porotilalain ja luontaiselinkeinolainsäädännön
nojalla." Tätä yritin miettiä, mitä tämä tarkoittaa,
ja tämän voisi sanoa, että en tiedä,
kumpaan tämä nyt sitten kuuluu, kapitalismin korostamiseen
vaiko sosialismin laajentamiseen, ei todennäköisesti
kumpaankaan, mutta kyllähän on niin, että isojaossa
ei ole mitenkään näillä porotiloilla
rakennettu erikseen poronhoidon yhteydessä puunotto-oikeutta,
vaan kyllä poronhoito ja paimennus on tapahtunut ennen,
niin kuin tapahtuu nytkin, siellä valtionmailla ja sillä tarkoitettaneen
sitä poronhoitajien oikeutta ottaa puita kodan ja nuotion
ja muitten tekoon. Tästä saa siten vähän
väärän käsityksen, mutta tulkoon nyt
sitten huomioitua, että itse katson, että kyllä näillä yhteismetsillä ei
kuitenkaan ole sitä poronhoitoon kuuluvaa polttopuunotto-oikeutta
turvattu eikä hoidettu, niin kuin ei muutenkaan tässä.
Herra puhemies! Pidän tätä mietintöä hyvänä ja
pidän tätä oikean suuntaisena viittauksena
siihen, että ehkä ympäristöhallinto
tämän mietinnön kautta ottaa oppia ja
oppii ymmärtämään myöskin
sen, mitä näiden vanhojen, perinteisten luontoarvojen
hyväksikäyttö tarkoittaa myöskin muilla
luonnonsuojelualueilla, olkoot ne pohjoisessa taikka erityisesti
täällä etelässä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin vähän samasta
näkökulmasta tarkastella tätä asiaa
kuin ed. Seppo Lahtela tässä edellä.
Ensinnäkin voi tietysti lähteä siitä toteamuksesta,
jotta itse olin ympäristövaliokunnan reissussa
katsomassa näitä seutukuntia ja alueita, tuntureita
ja myös kuulemistilaisuuksissa ja se kyllä avarsi
aika paljon näkemältä ja kuulemalta, koska
siellä kuunneltiin paikallisia ihmisiä ja heidän
tuntojaan. Se tietysti on hyvää asioiden valmistelua
kaiken kaikkiaan, mitä tehtiin, koska sitä ennen,
voi sanoa, oli vähän toisen näköinen
käsitys koko asiasta, mitä paikalliset ihmiset haluavat.
Silloin tuli hyvin esille metsästysoikeuskysymys, mitä on
useimmissa puheenvuoroissa korostettu, ja se tärkeys, minkä paikalliset
ihmiset näkevät sen oikeuden osalta, ja yleensä oikeus
siihen maahan ja sen käyttöön.
Sen takia ajattelin itse vähän samalla tavalla käydä läpi
tätä kysymystä kuin ed. Seppo Lahtela
edellä, koska minusta tässä pitää tämmöinen näkökulma
näihin eteläisempiin kansallispuistoihin ottaa,
koska niitä nyt ollaan valmistelemassa ja ilmeisesti ensi
viikolla käsitellään ympäristövaliokunnassa
ja varmaan tulevat lähiaikoina tänne saliin, eli
mikä on siellä paikallisväestön asema,
näissä eteläisimmissä. Kun ottaa
vielä huomioon sen, jotta näissä kansallispuistoissa, jotka
ovat hyvin karuissa olosuhteissa, riistan määrä on
huomattavasti vähäisempi, ravinnon määrä on
eläimillä huomattavasti vähäisempi, niin
tuntuu aika ihmeeltä, miksi täällä eteläisimmässä Suomessa,
jossa kansallispuistoja nyt laajennetaan — ainakin kolmea
puistoa ihan lähiaikoina — jotkut tahot ovat tiukasti
sitä mieltä, että siellä ei
voitaisi metsästyksellä rajoittaa eläinkantoja.
Kun maa- ja metsätalousvaliokunnassa on kuunneltu asiantuntijoita
ja kuultu hirvitiheyksiä joiltakin alueilta, niin tuntuu
jotenkin käsittämättömältä se,
että sinne jotkut ihmiset haluavat jättää vastalauseen
vielä. Sehän tarkoittaa sitä, jos niitä hirviä ei
vähennetä, kun kansallispuistojen halki kulkee
valtateitä, jotta siellä ihmisiä tulee vammautumaan
ja kolareita tulee sattumaan aika paljon. Minusta hallittu sääntely
metsästyksen kautta pitää sallia eteläisimmissä kansallispuistoissa,
samaten kuin pienpetokantojen sääntely, jotka
voivat paisua aika isoiksi. Ymmärsin, jotta Pallas—Ylläs-alueella
pystytään metsästämään aika
vapaasti, mutta siellä pienpetokannat on pidetty aika hyvin
kurissa, mikä tarkoittaa, jotta kun ei välttämättä ole
luontaisia vihollisia näille eläimille, ihmiset
ovat pystyneet hoitamaan siltä osin luonnon tasapainoa.
Mutta vielä enemmän täällä etelämmässä,
missä näitä uusia laajennuksia tehdään,
pitäisi nämä ottaa huomioon, ja toivoisi,
että tässä salissa löytyisi
järki näiden asioiden osalta.
Sitten yksi asia koskien yhdenvertaisuutta pohjoisen ja etelän
välillä on kanssa yleisesti ottaen alkuperäisväestön
asema. Meillähän tahtoo näissä monissa
... Muistan aikanaan, kun Kolin kansallispuistoa käsiteltiin,
jotta vaikka ihmiset voivat osoittaa, että heidän
sukunsa on asunut siellä satoja vuosia, niin siellä ei
voinut venettä enää vetää jonkun
kansallispuiston järven rantaan, kun siinä kuulemma
jotakin tuhoutuu, vaikka ihmiset ovat asuneet siellä ja
maisema on kestänyt semmoisena, siis semmoinen käyttöoikeus on
ollut heillä olemassa. Sen takia minä odotan, että suomalaisessa
yhteiskunnassa ajateltaisiin näitä asioita myös
siltä näkökulmalta, miten yks kaks heti,
kun perustetaan kansallispuisto, joku asia voi tuhoutua, vaikka
sitä on käytetty kestävän kehityksen
periaatteen mukaan iät kaikki ja luontoarvot on siellä säilytetty.
Jos semmoinen pelko on olemassa, niin annetaan hoito-ohjeita ja semmoisia
säännöksiä ja neuvoja, jotta
ei semmoista tuhoamista tapahdu, jos epäillään
sitä, mutta ei tehtäisi semmoisia älyttömän
tiukkoja suojelusäännöksiä,
joista kukaan ei hyödy ja joissa ei ole mitään
järkeä.
Ihan lopuksi, kun näitä jatkossa valmistellaan, niin
tässähän nyt sallitaan paikallisväestölle
tietyllä tavalla jotain polttopuuoikeuksia, mutta toivon
kyllä, että näissä monissa kysymyksissä,
kun näitä puistoja ja suojelualueita tehdään,
katsottaisiin, jotta järjen käyttö olisi
sallittu. Hyvä esimerkki on viime kesältä Pohjois-Karjalasta
Kontiolahdelta, jotta kun trombi kaatoi saaresta, oliko se Jouhtenisen
saari nimeltään, puuston kokonaan, niin sinne
jätettiin, Metsähallituksen maalle, puut mätänemään.
Siinä on useamman sadantuhannen edestä puuta mätänemässä,
ja se kuulemma jotenkin edistää kaiken näköistä luonnonsuojelua.
Minusta se on täysin pöljää hommaa,
täysin älytöntä hommaa. Miksi
tehdään näin, miksi niitä ei
oteta hyötykäyttöön, kun meillä kuitenkin
on aina rahasta puute? Olisi se vähän nätimpi
nimittäin ihmisten liikkuakin, kun se ei ole mikään
totaalisuojelualue — joku Natura-alue se kuulemma on — ja
sinne voisivat ihmiset nousta kömpiä kesällä vaikka
aurinkoa ottamaan. Nyt siellä on semmoinen ryteikkö,
ettei sinne uskalla mennä eikä pääsekään,
koska se on paksua tukkipuuta pitkällään. Ötökäthän
siellä tietysti elävät, ja jos joku niistä nauttii,
niin käyköön niitä ötököitä katsomassa,
mutta muuten siinä ei ole päätä eikä häntää.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys Pallas—Yllästunturin
kansallispuistosta on pitkälle ottanut huomioon myös
paikallisen väen odotuksia ja toiveita. Ennakkoon oli paljon
avoimia kysymyksiä metsästykseen, kalastukseen,
yritystoimintaan ja kulkemiseen liittyen. Perinteisiin oikeuksiin
liittyvät kysymykset on käyty valiokunnassa perusteellisesti
läpi. Vapaa metsästysoikeus ja kalastus voivat
jatkua entiseen malliin. Porotaloudella on omia ongelmia, joita
tällä kansallispuistopäätöksellä ei
toki voida ratkaista. Kuitenkaan tällä päätöksellä ei
vaikeuteta porotalouden harjoittamista puiston vaikutusalueella.
Nyt perustettava kansallispuisto ja sen luontoarvot palvelevat koko
Länsi-Lapin kehittämistä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
Pallas—Yllästunturin kansallispuiston laajentamista
koskeva lakiesitys mielestäni kaipaa syvällisempää tarkastelua
siitä, miten se vaikuttaa paikallisten ihmisten elämään
ja yleensä siihen elämään, mitä Suomen
metsävaltaisilla alueilla tällä hetkellä ylläpidetään.
Ensimmäisenä asiana nostaisin esille ihan
oikeasti ja aidosti paikallisten ihmisten oikeudet, ikimuistoiset
nautintaoikeudet, joita näillä alueilla ja varsinkin
Lapissa on. Pitää muistaa se, että esimerkiksi
Itä-Suomessa on myös harvaan asutusaluetta, jolla
esimerkiksi metsästysoikeuden arvo tulevaisuudessa tulee
olemaan esimerkiksi matkailuelinkeinon kannalta aivan ensiarvoisen tärkeä.
Perustuslakivaliokunta omassa lausunnossaan liittyen tähän
kansallispuiston laajentamisesitykseen otti kannan, että perustuslakivaliokunta
katsoo, että saamelaisten ja paikallisten asukkaiden perinteisten
kalastus- ja metsästysoikeuksien sekä kotitarvepuunoton
pääperiaatteiden tulee käydä ilmi
suoraan laista. Tämä on myös edellytys
lakiehdotuksen säätämiselle tavallisessa
lainsäätämisjärjestyksessä.
Tällä linjauksella perustuslakivaliokunta
halusi nimenomaan korostaa sitä, että paikallisten
ihmisten ikimuistoisiin nautintaoikeuksiin ei voida tällä keinoin
kiertoteitse käydä. Jo edellisessä puheenvuorossa
tämä Kyrön Lapinkylän kohtalo mielestäni
pitää hoitaa niin, että niiden ihmisten oikeuksiin,
jotka niillä ihmisillä ennen ovat olleet, ei missään
nimessä saa kajota, koska kysymyksessä on ikimuistoinen
nautintaoikeus ja näillä ihmisillä näihin
alueisiin on ihan juridisesti pätevät asiakirjat
olemassa. Elikkä kysymyksessä on olemassa oleva
oikeus, jota ei voida hallinnollisella päätöksellä tai
muuttamalla lakia lakkauttaa, ilman että käytäisiin
perustuslainsäätämisjärjestyksessä tämä asia
läpi.
Tämän takia on paikallisten ihmisten kannalta erinomaisen
tärkeää, että nämä oikeudet
säilyvät. Tämä koskee tietenkin
Pallas—Yllästunturin laajennusta oikeasti, mutta
se koskee myös tulevia muita vastaavia hankkeita, koska
näitä varmasti, toivoisin tässä asiassa
olevani väärässä, että näitä suojelualueiden
ylettömiä laajennuksia ei nyt joka päivä tässä talossa
käsiteltäisi, mutta lähimenneisyys osoittaa
sen, että niitä varmaan vielä edessäpäinkin
on.
Mitä tulee elinkeinojen kehittämiseen näillä alueilla,
onhan aivan selvä asia, että jos me puhumme matkailusta,
nykyajan matkailijat esimerkiksi nyt joulun alla, kun Lappiin lentää Englannista
saakka kymmeniätuhansia ihmisiä lentokoneella
nauttimaan Lapin talvesta ja lumesta ja joulupukista ja poroista,
niin eiväthän he sinne tule tietenkään
pelkkää eksotiikkaa katsomaan vain ja ainoastaan,
vaan he tarvitsevat myös erinomaisen korkeatasoiset palvelut
ja näiden palvelujen järjestämiseen tarvitaan
varmasti korkeatasoista rakentamista. Viittaan tässä yhteydessä esimerkiksi
Pohjois-Karjalassa käytyyn keskusteluun Kolin kansallispuiston
laajentamisesta ja siinä yhteydessä elinkeinojen
kehittämisestä tällä alueella.
Jos sillä alueella me jatkuvien ympäristöriitojen
tähden emme pysty 100 metrin tienpätkää korjaamaan,
niin kyllä siinä yhteydessä esimerkiksi
jonkun kylpylän rakentaminen tai ravintolan ja hotellin
laajentaminen tai laskettelurinteiden korjaaminen ja kehittäminen
ei varmasti onnistu, jos 100 metrin tienpätkän
kaivuu ei onnistu yksinkertaisesti siitä syystä,
että se häiritsee jonkun mielestä luonnonrauhaa,
kun se kuitenkin turisteille ja ihmisille varattu alue on, jolla
esitellään sitä alkuperäistä luontoa.
Jos haluamme, että elinkeinot kehittyvät, se tarkoittaa
automaattisesti, että myös palvelut sillä alueella ovat
hyvät. Kukaan ei enää halua majoittua
maapohjaisiin majoihin, vaan turisti haluaa, että siellä on
viimeisen päälle kaikki palvelut nykyaikaisine
varusteineen ja on myös oheistoimintaa liittyen tähän
matkaan. Matkailu kasvavana alana, työtä tarjoavana
alana Suomessa pitää aidosti säilyttää sellaisena
eikä tälle elinkeinolle saa asettaa keinotekoisia
esteitä, joissa me suomalaiset olemme näköjään
kyllä mestareita kaikenlaisia elinkeinotoiminnan esteitä rakentamaan.
Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on kaivostoiminta. Viime vuosina Suomessa on ollut ennenkuulumattoman
vilkasta malminetsintätoimintaa, joka on johtanut siihen,
että tällä hetkellä tässä maassa
on lukuisia erittäin suuria kaivoshankkeita vireillä,
jotka tulevaisuudessa takaavat nimenomaan näille alueille
esimerkiksi Lapissa ja Itä-Suomessa monta, monta uutta
työpaikkaa. Pitää muistaa, että suomalainen kaivosteknologia
on maailman huippua. Se osaa hoitaa ympäristöasiansa
viimeisen päälle hyvin. Jos me kiellämme
esimerkiksi erilaisilla suojelu- ja rauhoitusalueilla kaivostoiminnan,
esimerkiksi Pallas—Yllästunturin alueella — tässä on
maininta siitä, että malminetsintää saadaan
harrastaa tällä alueella, ihan oikein — mutta
pitää varmistaa myös se, että emme
mielettömällä lupabyrokratialla tuhoa
tätä lupaavaa uutta buumia, joka kaivosalalle
on syntymässä.
Olin sen työryhmän puheenjohtaja, joka teki koulutusselvityksen
koskien Pohjois-Karjalan koulutustarpeita kivi- ja mineraalialalla.
Pelkästään Pohjois-Karjalan alueella
vuoteen 2010 mennessä on luvassa noin 800 uutta työpaikkaa kivi-
ja mineraalipuolelle, pelkästään Pohjois-Karjalan
kokoisella alueella. Se kaivosteknologia, jota näillä alueilla
tullaan soveltamaan muun muassa Ilomantsin Pampalon kaivosalueella, joka
lupaavasti on alussa näillä hetkillä,
tai oikeastaan ensi helmikuun alusta alkaen tutkimukset jatkuvat,
on aivan maailman huippua ja erittäin ympäristöystävällistä.
Jos me emme näitä kaivostoiminnan mahdollisuuksia
tässä maassa hyödynnä, sehän
tarkoittaa käytännössä sitä,
että kaivokset siirtyvät sitten sellaisille alueille
rajojemme ulkopuolelle, joilla ei ole käytännössä minkäänlaisia
ympäristösääntöjä voimassa
ja joilla voidaan luontoa niin sanotusti raiskata mielin määrin.
Kolmantena asiana vielä haluaisin nostaa esille metsätalouden
edellytykset. Suomalainen metsäteollisuus tänä päivänä ei
ole enää kansallista metsäteollisuutta,
vaan esimerkiksi kolmesta suurimmasta metsäteollisuusyrityksestä kahden päätöksenteko
on jo siirtynyt ulkomaille. Jos emme säilytä tässä maassa
metsätalouden toimintaedellytyksiä erilaisten
suojeluohjelmien tiimellyksessä kunnossa, se tarkoittaa
vääjäämättä sitä,
että ulkomaisessa päätöksenteossa
mukana on talousihmisiä, jotka varmasti katselevat päätteiltään
päätöstä tehdessään,
missä maassa pystytään kannattavaa metsätaloutta
harrastamaan. Ja päätöksenteko, kun ylikansallinen
yhtiö tekee päätöksiä esimerkiksi
kannattamattoman metsäteollisuuden lakkauttamisesta, se
päätös ei tunne suomalaisten ihmisten
etua, ei sitten yhtään. Kysymys on kylmistä taloudellisista
faktoista. Kysymys on vain siitä, haluammeko me suomalaisen
metsätalouden kukoistavan tässä maassa. Tärkeä osa
siinä on, jotta säilytämme nämä metsätalousalueet
metsätalousalueina, ja näillä suojelualueilla,
mitkä nyt on jo varattu, niillä harrastamme sitä toimintaa.
Mutta jos me pistämme nämä asiat sekaisin,
voimme varautua siihen, että metsäteollisuudessa
tulevaisuudessa ei ole sitä määrää työpaikkoja,
mitä tällä hetkellä. On sanottu,
että aikanaan 80-luvun lopun ja 90-luvun alun lama, joka
toi Suomeen melkein 500 000 työtöntä huippuaikoina,
se on se yläraja, minkä tämä kansakunta
kestää. Mutta älkäämme
sinne asti asioiden anna kehittyä. Meidän pitää metsätaloudenkin
toimintaedellytykset turvata, kuten kaivostoiminnan ja matkailun.
Tällaisen niin kuin Pallas—Yllästunturin
kansallispuiston laajentamisessa on myös mahdollisuuksia,
mutta niillä mahdollisuuksilla älkäämme
pilatko muita elinkeinoja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti: Todella, kun on kysytty sekä suomalaisilta
että etenkin ulkomaalaisilta, Lontoon melusta Lappiin lentäneiltä turisteilta, mikä
heitä vetää,
mikä heistä on kaikkein merkittävintä,
niin se on luonto, puhdas luonto — ja hiljaisuus. Se on
ehkä se kaikkein vaikuttavin asia.
Arvoisa puhemies! Vielä tähän ihmisten
ikimuistoiset nautintaoikeudet -ajatukseen. Niin kuin ympäristövaliokunnan
yksimielisessä mietinnössä todetaan,
valtioneuvosto teki 18. kesäkuuta 2003 päätöksen
kuntajaon muuttamisesta Kittilän ja Muonion kuntien välillä,
jonka seurauksena nykyisen Pallas—Ounastunturin kansallispuiston
Kittilän puoleinen osa siirtyi Muonion kuntaan. Tässä oli
ministeri Manninen toimijana. Siinä tilanteessa olisi varmasti
pitänyt katsoa myöskin näitä ikimuistoisia
oikeuksia; ei tullut katsottua. Nyt sitten tietysti katsotaan jatkossa,
niin kuin täällä ed. Tenniläkin
totesi.
Ed. Rundgrenille totean kiitoksena: Kolarissa olimme, olimme
hyvin tyytyväisiä, ja valiokunta, mukana myös
asiantuntijat Metsähallituksesta ja ympäristöministeriöstä,
sai erinomaista vieraanvaraisuutta nimenomaan siinä mielessä,
että tietoa tuli. Tämä vieraanvaraisuus
merkitsee siis tietoa, ei, oikeusministeri Koskinen, mitään
sellaista, joka teitä pitäisi huolestuttaa. Mutta
se, mikä ehkä olisi hyvä myöskin
oikeusministeriön ottaa huomioon ja myös lainvalmistelijoiden yleensä,
on paikallinen kuuleminen, se, että kuullaan. Ja vieraanvaraisuus
merkitsee nimenomaan sitä, että on mahdollisuus
tavata nimenomaan ne henkilöt, joita tehtävän
lain jälkiseuraamukset koskevat, juuri niitä ihmisiä,
joita lainsäädäntö välittömästi
koskee. Sillä tavalla todellakin nyt tässä asiassa
esimerkiksi sellainen perusasia kuin Århusin sopimus tulee
todella hyvin voimaan. Neljä kuntaa oli tässä käynnin
kohteena, joista kolmen kunnan alueella on tämä Pallas—Ylläs-kansallispuisto.
Yleiskeskustelu päättyy.